abonnement Unibet Coolblue
pi_185698777
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 14:32 schreef funnywell het volgende:

[..]

En wat voor een elektrische wagen heb je, wil ook wel zoiets maar wacht nog even. Wil eigenlijk een normale auto ombouwen naar elektrisch. Ken een paar mensen die het hebben gedaan en het is nog wonderbaarlijk een pracht resultaat. Mijn slachtoffer wordt een Volvo 740 station als die 40 jaar wordt. Geen wegenbelasting en geen brandstof, ideale oplossing. Of een Mercedes uit die tijd, maar die hebben weer net teveel elektronica, makkelijker is een bak waar niks in zit. Dan is de accu elektronica en dit integreren in het bestaande autosysteem veel makkelijker.
Yoshi heeft een M135i, dus geen EV maar 'gewoon' een dikke 6-cilinder.

Vandaag eindelijk bezig geweest met het inbouwen van de hemel. Deze had ik er uitgehaald voordat de roest weggehaald werd, zodat ik de daklijsten ook kon demonteren en spuiten. Ik had al 1,5 jaar een zwarte hemel (zeldzaam, met alle aanbouwdelen) liggen. Nog een aardige klus! Maar het grootste deel zit er in. Moet alleen de achterkant nog, maar het klemmetje in de loods laten liggen dus dat moet van de week nog gebeuren. Verder nog de B en D-stijlen en het rubber aan de binnenkant van het dubbele schuifdak. Dat laatste lukte niet dus had geen zin meer om verder te gaan :'( Maar ziet er wel gaaf uit, volledig zwart van binnen. Ik had voorheen grijze hemel wat het interieur wel wat lichter maakte, maar omdat ik best groot ben zit er een vlek van m'n haar op het dak waar ik zit. En andere vlekken zie je natuurlijk ook veel meer. Dat zwarte is wat dat betreft wel handig.
pi_185699349
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 14:32 schreef funnywell het volgende:

[..]

En wat voor een elektrische wagen heb je, wil ook wel zoiets maar wacht nog even. Wil eigenlijk een normale auto ombouwen naar elektrisch. Ken een paar mensen die het hebben gedaan en het is nog wonderbaarlijk een pracht resultaat. Mijn slachtoffer wordt een Volvo 740 station als die 40 jaar wordt. Geen wegenbelasting en geen brandstof, ideale oplossing. Of een Mercedes uit die tijd, maar die hebben weer net teveel elektronica, makkelijker is een bak waar niks in zit. Dan is de accu elektronica en dit integreren in het bestaande autosysteem veel makkelijker.
Ik had een Tesla, m'n werknemer een Ioniq en m'n broertje een i3. Kon wel wennen aan elektrisch rijden maar er moet nog iets meer keuze komen. En zaken gingen iets minder goed waardoor de Tesla ineens best wat duurder wordt. En ze hebben best wat problemen.

Lijkt me nu niet zinnig om auto om te bouwen want wegenbelasting heb je met een EV sowieso al niet. Dan rot je auto straks weg voor het wat gaat opleveren.
Facts don't care about your feelings
pi_185707770
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 18:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dikke tank is de truuk. Mijn F11 heeft een aardig forse tank. Bij de opvolger is ie kleiner. :{w
Ja, dat probleem heb ik nu met de mustang. Wie heeft verzonnen om in een auto die zo'n 15 tot 18 liter per 100 km verbruikt een tank te leggen van 55 liter. Ik haal nu max <400km op een tank, met de F11 was dat nog >1000.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 maart 2019 @ 09:48:53 #254
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185708870
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 08:06 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Ja, dat probleem heb ik nu met de mustang. Wie heeft verzonnen om in een auto die zo'n 15 tot 18 liter per 100 km verbruikt een tank te leggen van 55 liter.
Clarkson liep daar ook een aflevering lang over te zeuren :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_185708895
Ik heb 51 liter LPG (en 81 liter benzine), maar dat metertje is totaal niet precies, dus tank vaak al als er nog maar 40 liter in gaat. En dan heb ik pas 250/300km gereden. Met veel snelweg red ik wel wat meer.
pi_185746901
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 09:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik heb 51 liter LPG (en 81 liter benzine), maar dat metertje is totaal niet precies, dus tank vaak al als er nog maar 40 liter in gaat. En dan heb ik pas 250/300km gereden. Met veel snelweg red ik wel wat meer.
Rij met bijna iedere auto op de dagteller, die meters doen t meestal niet goed.
pi_185746960
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 20:27 schreef funnywell het volgende:

[..]

Rij met bijna iedere auto op de dagteller, die meters doen t meestal niet goed.
Doe ik ook. Ik gebruik 'm vooral voor woon/werk en als de dagteller tussen de 250/300km komt tank ik 'm gewoon af. Kom er toch langs onderweg naar werk en ook eentje op de terugweg. Maar benzinemeter is wel wat accurater.
pi_185791475
Ik maar 52 liter met een 6-in-lijn turbo grrrr. Haalde 1 op 9,1 met m'n laatste tank, dus zo'n 450 km. Gelukkig rij ik niet veel.

Trouwens ik probeerde launch control even uit alleen ik betwijfel of ik het goed doe. Als je namelijk je rem helemaal in trapt en daarna het gaspedaal dan lijkt het alsof ie de auto al naar voren wil duwen. Doe ik het dan wel goed?
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:18:20 #259
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_185792121
Dat is toch logisch?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_185792561
Lijkt mij ook logisch. Daarom vind je automaatje het ook niet zo heel fijn :P
  vrijdag 22 maart 2019 @ 20:48:45 #261
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_185792808
Lekker 70 liter tanken in de E39. Kom ik dan zo'n 700km mee
pi_185793146
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 20:18 schreef daNpy het volgende:
Dat is toch logisch?
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 20:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Lijkt mij ook logisch. Daarom vind je automaatje het ook niet zo heel fijn :P
Ok haha ja dat is waar dan... morgen maar even testen op een leeg stuk weg. 1 keertje.. wil m'n automaatbak idd niet slopen :P
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 22 maart 2019 @ 21:13:43 #263
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185793387
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]


[..]

Ok haha ja dat is waar dan... morgen maar even testen op een leeg stuk weg. 1 keertje.. wil m'n automaatbak idd niet slopen :P
Kan wel wat hebben.
De vorige eigenaar heeft er vast minstens 20 gedaan voordat jij 'm ophaalde. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_185794102
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]


[..]

Ok haha ja dat is waar dan... morgen maar even testen op een leeg stuk weg. 1 keertje.. wil m'n automaatbak idd niet slopen :P
Hij is niet na 1x stuk nee 😄 Zal wel lekker van z’n plaats komen met launch control!
  zaterdag 23 maart 2019 @ 23:16:07 #265
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_185813536
Zoooo, het betere weer komt eraan. Dus de remmetjes er weer op en de zomervelgen :)
(ja sorry ik heb serieus zomer/winter remmerij :'))


Op de planning voor deze zomer nogsteeds:
- Carterpan pakking vervangen
- Versnellingsbak wissel (schakeld echt min naar de 3 als de schakelset koud is, helaas hebben vorige eigenaars geen onderhoud gedaan). Revisie lijkt lokaal te worden afgeraden wegens terugkerende klachten.

Recent frisse M PS3 ZP bandjes achter. Hardheid van de schroefset nu lekker op de comfortabele stand, voor op +5 achter op 0.

[ Bericht 15% gewijzigd door -Richard- op 23-03-2019 23:28:21 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_185817707
Ik heb PS4's, maar echt geen runflat. Heb jij ook een breedset?
Facts don't care about your feelings
pi_185817765
Zou eerst eens flushen, wel eerst nieuw filter plaatsen, daar heb ik al heel wat beroerde automaten weer mee gered. Wel flushen op eigen kracht, dus op motor. Niet geforceerd door machine druk. Duurt wel even en er gaan wat liters doorheen. En Kroon heeft ouderdom olie in t assortiment.

Verder heeft een automaat maar weinig onderhoud nodig. Wat ze niet leuk vinden en daar worden ze helaas toch vaak misbruikt. Kickdown en koude motor.
  zondag 24 maart 2019 @ 13:16:02 #268
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_185821608
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2019 08:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb PS4's, maar echt geen runflat. Heb jij ook een breedset?
Ja, 8J met 225 voor en 8,5J met 245 achter. Runflat op de aangedreven as rijdt echt super. Ja de banden zijn wat harder, maar ik merk echt een verschil en voor runflat is dat in positieve zin.
Had de PS2 in 255 achter maar dat was te breed voor de E87 koets. Dus voor een 245 band kwam ik hierop uit.

Met de winterbanden heb ik nu romdom geen runflat maar ik ga terug naar mn mix als de achterste weer af zijn, dus RFT achter en normaal voor. Beste van beide werelden.

Dat ik dat verschil in banden merk komt ook doordat mn onderstel vooraan van een M3 is, achter deels M3 en ik de schroefset erop heb met zelf samengestelde uitlijning.

quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2019 08:38 schreef funnywell het volgende:
Zou eerst eens flushen, wel eerst nieuw filter plaatsen, daar heb ik al heel wat beroerde automaten weer mee gered. Wel flushen op eigen kracht, dus op motor. Niet geforceerd door machine druk. Duurt wel even en er gaan wat liters doorheen. En Kroon heeft ouderdom olie in t assortiment.

Verder heeft een automaat maar weinig onderhoud nodig. Wat ze niet leuk vinden en daar worden ze helaas toch vaak misbruikt. Kickdown en koude motor.
Ik heb 20k km geleden de bak olie ververst, maar niet van de koppelomvormer. Dus ik denk 50% olie gewisseld. Eerst leek het beter maar daarna kwamen de problemen net zo hard terug, bijna alsof de adaptiewaarden van de bak ervoor zorgen dat ie minder goed schakeld.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_186048216
Nou ik weet niet meer wat ik nou nog kan doen. Het stationair toerental schommelt nog steeds na een warme start. Soms slaat 'ie ook af. Ik heb inmiddels al veel vervangen of uitgewisseld met eenzelfde motorblok:

- Luchtmassameter
- Brandstofpomp
- Idle control valve
- Stappenmotor
- Lambdasondes
- Carterventilatie

De carterventilatie zoog valse lucht aan en na vervangen is de rookmachine er weer op gegaan en was er niks meer aan de hand (zegt de monteur). De lambdasondes geven elke keer een error (zijn dus nieuw), na reset komt deze weer terug. Ik geloof dat hij te rijk loopt (je ruikt ook wel wat meer benzine bij de achterkant). Op LPG lijkt hij ook niet helemaal lekker te lopen. Soms slaat 'ie ook af als ik 'm bijvoorbeeld van z'n D naar z'n R zet (gebeurt niet vaak). Het is vooral de eerste minuut, als alles zeg maar afgeregeld moet worden. Daarna loopt 'ie vrij goed stationair, alleen als je nog tussen de PRND schakelt gooit 'ie nog weleens de toeren omhoog en soms slaat 'ie ook af.

Het betreft dus een E34 540iA op LPG G3 (M60B40 motor).

Filmpjes zijn al wat ouder, maar probleem is er dus nog steeds.

Schommelen, 2x boven de 2000tpm doe ik zelf, de rest doet de auto vanzelf (denk na de 2e dot gas dat 'ie op LPG draait):

Motor slaat direct af na starten:

Wisselen tussen de PRND (hele tijd terug al gefilmd):

Iemand een idee?

[ Bericht 5% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 06-04-2019 00:02:22 ]
pi_186051391
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 13:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Nou ik weet niet meer wat ik nou nog kan doen. Het stationair toerental schommelt nog steeds na een warme start. Soms slaat 'ie ook af. Ik heb inmiddels al veel vervangen of uitgewisseld met eenzelfde motorblok:

- Luchtmassameter
- Brandstofpomp
- Idle control valve
- Stappenmotor
- Lambdasondes
- Carter ventilatie

De carter ventilatie zoog valse lucht aan en na vervangen is de rookmachine er weer op gegaan en was er niks meer aan de hand (zegt de monteur). De lambdasondes geven elke keer een error (zijn dus nieuw), na reset komt deze weer terug. Ik geloof dat hij te rijk loopt (je ruikt ook wel wat meer benzine bij de achterkant). Op LPG lijkt hij ook niet helemaal lekker te lopen. Soms slaat 'ie ook af als ik 'm bijvoorbeeld van z'n D naar z'n R zet (gebeurt niet vaak). Het is vooral de eerste minuut, als alles zeg maar afgeregeld moet worden. Daarna loopt 'ie vrij goed stationair, alleen als je nog tussen de PRND schakelt gooit 'ie nog weleens de toeren omhoog en soms slaat 'ie ook af.

Het betreft dus een E34 540iA op LPG G3 (M60B40 motor).

Filmpjes zijn al wat ouder, maar probleem is er dus nog steeds.

Schommelen, 2x boven de 2000tpm doe ik zelf, de rest doet de auto vanzelf (denk na de 2e dot gas dat 'ie op LPG draait):

Motor slaat direct af na starten:

Wisselen tussen de PRND (hele tijd terug al gefilmd):

Iemand een idee?
Net even uitgeprobeerd door op benzine en LPG te starten. Op benzine sloeg 'ie tot 2x toe af. Op LPG starten (normaal springt 'ie pas over na 35 seconden als 'ie warm is, hij start dus altijd op benzine tenzij ik het knopje ingedrukt houd) ging een stuk beter. Stabiel lopen en klaar. Nou weet ik wel dat 'ie soms dus ook op LPG erg in toeren zakt als ik van D naar R ga bijvoorbeeld.
  vrijdag 5 april 2019 @ 19:45:02 #271
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186054163
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 16:58 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Net even uitgeprobeerd door op benzine en LPG te starten. Op benzine sloeg 'ie tot 2x toe af. Op LPG starten (normaal springt 'ie pas over na 35 seconden als 'ie warm is, hij start dus altijd op benzine tenzij ik het knopje ingedrukt houd) ging een stuk beter. Stabiel lopen en klaar. Nou weet ik wel dat 'ie soms dus ook op LPG erg in toeren zakt als ik van D naar R ga bijvoorbeeld.
Ik heb geen idee. :)
Mijn garagist heeft wel eens een klein weekje in mijn auto gescheurd om de goede diagnose te kunnen stellen.
Waarom is er nog geen diagnose door jouw monteur/garage?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186056418
Als ik dit zo lees is toch mijn eerste (en enige) idee: vacuum lek. Dat verklaart de code en de symptomen.

Als hij schommelt moet je eens op het lage punt op de rem trappen waarschijnlijk slaat ie dan af.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_186060016
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:45 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik heb geen idee. :)
Mijn garagist heeft wel eens een klein weekje in mijn auto gescheurd om de goede diagnose te kunnen stellen.
Waarom is er nog geen diagnose door jouw monteur/garage?
Waarom heb je nou geen idee?! :9

Ik probeer sinds een jaar zoveel mogelijk zelf te doen. Bij nader inzien had de 540i deze symptomen eigenlijk al vanaf het begin, maar wordt het steeds erger. Dus ik heb 'm een tijd terug laten uitlezen door iemand die gespecialiseerd is in tuning etc. (kwam daar via een maatje). Die zei dus dat hij inderdaad teveel benzine inspuit en dat dat meestal een vacuüm lek is. Aangezien dat soort dingen niet zijn core business is (en zijn uurtarief behoooooorlijk hoog ligt) heb ik dat aangekaart bij mijn 'eigen' garage. Die heeft de rookmachine er op gezet en de carterventilatie bleek flink te lekken. Deze is dus vervangen en daarna is de rookmachine er weer op gegaan en toen kon hij geen lekkage meer vinden. Dus voor hem was op dat moment de opdracht voldaan (zoek valse lucht, los het op). Helaas is het probleem daardoor niet verholpen. Liever zelf het probleem vinden in plaats van de uren te moeten betalen voor diagnose. Als het niet lukt, kan ik dat altijd nog doen uiteraard. En als het zo doorgaat zal ik dat ook moeten doen -O-

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 21:27 schreef boegschroef het volgende:
Als ik dit zo lees is toch mijn eerste (en enige) idee: vacuum lek. Dat verklaart de code en de symptomen.

Als hij schommelt moet je eens op het lage punt op de rem trappen waarschijnlijk slaat ie dan af.
Dat klopt. Ik heb een keer in de Ardennen gehad dat ik voor een kruispunt vrij hard moest remmen, dat 'ie gewoon afsloeg. Daarom is valse lucht nog steeds mijn hoofd verdachte. Maar als de rookmachine geen lekkage meer aangeeft, hoe kan ik het dan nog vinden?

Misschien dat het dan toch de pakkingen van de inlaat manifold zijn. Dat schijnt nog weleens fout te gaan bij een M60 blok, alleen lijkt mij dat ook dat aangetoond kan worden met de rookmachine.

Hier een filmpje van de rook die door de carterventilatie kwam voordat deze is vervangen:
pi_186060232
Jij rijdt op gas toch? Wel eens naar je ‘gaspomp’ laten kijken (/vervangen)?
pi_186060375
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 00:10 schreef xaban06 het volgende:
Jij rijdt op gas toch? Wel eens naar je ‘gaspomp’ laten kijken (/vervangen)?
Inderdaad op LPG G3. De installatie is nu 3,5 jaar oud en heb er zo een 55k km mee gereden dus lijkt mij dat dat allemaal nog goed is? Maar zou die pomp ook invloed hebben op de warme start (die dus normaal op benzine gebeurt)?
pi_186062078
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 00:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Inderdaad op LPG G3. De installatie is nu 3,5 jaar oud en heb er zo een 55k km mee gereden dus lijkt mij dat dat allemaal nog goed is? Maar zou die pomp ook invloed hebben op de warme start (die dus normaal op benzine gebeurt)?
Valt hij niet soms ook stil? Ik had een 'soms' falende nokkenas-positiesensor, waardoor hij af en toe gewoon niet startte, alleen bij een warme motor, ook een keertje gehad, dat hij gewoon stilviel op een 80 weg, na lang starten en sputteren ging hij weer.
Na een nieuwe (oem) sensor geplaatst te hebben, en een reset, heeft het probleem zich niet voorgedaan.

Kan natuurlijk zijn dat er wellicht iets in de timing-monitoring faalt, verder, kan je nog kijken of je niet versleten O-ringen hebt bij je injectoren.
pi_186062946
Ik zou niet veel waarde hechten aan zo’n rook test en gewoon met een busje remreiniger aan de gang gaan.

En sluit een vacuum meter aan op. Dan zie je ook wat er gebeurd.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_186066517
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 02:36 schreef Shoarmapatatje het volgende:

[..]

Valt hij niet soms ook stil? Ik had een 'soms' falende nokkenas-positiesensor, waardoor hij af en toe gewoon niet startte, alleen bij een warme motor, ook een keertje gehad, dat hij gewoon stilviel op een 80 weg, na lang starten en sputteren ging hij weer.
Na een nieuwe (oem) sensor geplaatst te hebben, en een reset, heeft het probleem zich niet voorgedaan.

Kan natuurlijk zijn dat er wellicht iets in de timing-monitoring faalt, verder, kan je nog kijken of je niet versleten O-ringen hebt bij je injectoren.
Ja heel soms, maar alleen als ik 'm van D naar R bijv. zet. 1x op een kruispunt toen ik remde. Waardoor ik nog steeds aan iets met vacuüm denk.
Kan zo een sensor er voor zorgen dat de motor te rijk loopt?

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 08:24 schreef boegschroef het volgende:
Ik zou niet veel waarde hechten aan zo’n rook test en gewoon met een busje remreiniger aan de gang gaan.

En sluit een vacuum meter aan op. Dan zie je ook wat er gebeurd.
Maar die machine is er toch voor gemaakt? Ze zetten het systeem onder druk en gooien er wat rook bij. Maar kan altijd nog even proberen met een busje remmenreiniger uiteraard.
pi_186067385
In theorie klinkt dat leuk maar in praktijk werkt het niet. Beetje lastig uittypen via de telefoon maar z’n rook ding wordt bijvoorbeeld al gebruikt met motor uit.

Lekkende slangen kunnen ook pas lekken bij de trilling van de motor.
Lekken intake is na de gasklep die dicht staat.
Membraam in de rembekrachtiger gaat juist dicht staan onder druk, dus niet meetbaar of alles achter een membraam lekt enz
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_186067448
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 14:40 schreef boegschroef het volgende:
In theorie klinkt dat leuk maar in praktijk werkt het niet. Beetje lastig uittypen via de telefoon maar z’n rook ding wordt bijvoorbeeld al gebruikt met motor uit.

Lekkende slangen kunnen ook pas lekken bij de trilling van de motor.
Lekken intake is na de gasklep die dicht staat.
Membraam in de rembekrachtiger gaat juist dicht staan onder druk, dus niet meetbaar of alles achter een membraam lekt enz
Ah ok dat klinkt heel plausibel. Heb er zelf niet zoveel verstand van helaas. Maar omdat de problemen wel steeds richting valse lucht gaan moet ik dat toch beter gaan onderzoeken. Bedankt voor het meedenken!
pi_186189864
Na wat zoeken een aantal auto's gevonden welke min of meer voldoen aan mijn eisen, namelijk diesel(=zuinig), automaat, 6 cilinder, NAP en niet jonger dan 2004 (youngtimer).

Willekeurig volgorde:
A: E60 530d
B: E39 525d
C: E39 525d
D: E39 530d Touring
E: E38 730d

Allemaal hebben ze tussen de 250.000-300.000 gelopen. Ik verwacht er maandelijks (in ieder geval dit jaar) 3.500 snelweg kilometers te maken (~40.000/jaar).

Welke zou jouw voorkeur hebben en waarom?

Mijn voorkeur zou zijn A, dan D, daarna weet ik het niet meer.
Waarom A, modernste van allemaal.
Op A na, vind ik D toch wel de mooiste looks hebben + rijk uitgerust.
  zaterdag 13 april 2019 @ 17:17:20 #282
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186193881
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 12:20 schreef xaban06 het volgende:
Na wat zoeken een aantal auto's gevonden welke min of meer voldoen aan mijn eisen, namelijk diesel(=zuinig), automaat, 6 cilinder, NAP en niet jonger dan 2004 (youngtimer).

Willekeurig volgorde:
A: E60 530d
B: E39 525d
C: E39 525d
D: E39 530d Touring
E: E38 730d

Allemaal hebben ze tussen de 250.000-300.000 gelopen. Ik verwacht er maandelijks (in ieder geval dit jaar) 3.500 snelweg kilometers te maken (~40.000/jaar).

Welke zou jouw voorkeur hebben en waarom?

...
Als de historie zo waterdicht is als ie lijkt, zou ik voor de Touring gaan.
En omdat het een Touring is. :P

Zijn wel km. standen waar je tegen kosten aan kunt gaan lopen.
Vooral bij aardig wat kms. per jaar. Automaat bv.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 13 april 2019 @ 17:59:55 #283
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_186194496
@xaban06 ik heb een e39 530i Touring. Dus over de dieselmotor kan ik niets zeggen. Ik heb voor de e39 gekozen omdat ik de looks briljant vind. Maar ook vanwege de mindere verhalen over de (eerste) e60's viel deze al snel af.

Mijne heeft een kloppende historie en er was nooit wat aan de bak gedaan, ik heb deze dus gelijk naar ZF gebracht. Puur uit voorzorg, ik had geen klachten (210K km).
Verder heb ik nog geen gekke kosten gehad (nu 2,5 jaar in bezit). Nu merk ik alleen dat de achterklepgasveren slecht worden (bekend E39 touring probleem).
Ik ben reuze tevreden met de keuze, het rijdt heerlijk!
Qua interieur zie je wel dat het een oudere auto is, dat is echt een verschil met de E60.
pi_186275123
Thanks voor de reacties! Inmiddels is de E60 verkocht lijkt het.

Eigenlijk zou ik de auto vanaf begin juni nodig hebben, inmiddels is dat een maand later geworden. Eventueel kan ik het zelfs uitstellen tot begin september vanwege vakanties.

Ik verwacht dat na augustus meer autos te koop zullen staan, iedereen is dan terug van vakantie en heeft de dure diesel niet meer nodig. Of is dat een fabel :P

Anyways, zoektocht gaat langzaam door, druk is wat minder geworden.
pi_186305939
Ik heb mijn oude F11 vorig jaar verkocht aan mijn vader en gisteren merkte hij op dat de olie temperatuur bij een lange rit iets voorbij het midden ging staan. In al die jaren dat ik hem heb gehad heb ik de meter bij een warme motor altijd recht omhoog '12 uur' zien staan.

Nu vraag ik me af of er mogelijk wat mis is, en wat dat dan zou kunnen zijn.

De olie die erin zit is een jaartje oud en zit op denk ik 27000 km dus zal binnenkort vervangen moeten worden. (Kan oude olie voor hogere temperaturen zorgen?)
Kan de thermostaat slecht zijn waardoor de olie temperatuur 'stabiel' 5 tot 10 graden hoger is dan normaal?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_186306635
Je hebt tenminste nog een olie temperatuur meter... die zit er bij m'n F21 niet eens in :{ Neem dus aan dat dat soort kleine afwijkingen niet erg zijn. Nou ja ik kan het trouwens wel zien via een hidden menu, maar is erg omslachtig.

Olie iets warmer is toch ook normaal als je hard of lang rijdt? Als je koelvloeistof temperatuur maar niet te hoog wordt...
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 19 april 2019 @ 14:01:52 #287
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186309965
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 10:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Je hebt tenminste nog een olie temperatuur meter...

Olie iets warmer is toch ook normaal als je hard of lang rijdt? Als je koelvloeistof temperatuur maar niet te hoog wordt...
F11 heeft dan weer geen koelvloeistof meter. :P
Lijkt mij niet dat wat oudere olie een hogere temp. veroorzaakt; althans niet zoveel dat je metertje het oppakt. Dan eerder omdat het gisteren voor het eerst echt warmer was dit jaar misschien?


@ Boegschroef
Hoeveel kms. heeft je waterpomp er op zitten?



[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 19-04-2019 14:07:14 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186311164
Ongeveer 320.000 :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 19 april 2019 @ 15:21:23 #289
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186311286
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 15:14 schreef boegschroef het volgende:
Ongeveer 320.000 :)
Best veel
Is ie nog goed? :)

Nb. Ga binnenkort eens even met de garage kijken of ik waterpomp/thermostaat ed., preventief, moet vervangen. 170000 km. oa. brandstoffilter en 4 nwe. schijven pakken we dan ook mee.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186312146
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 14:01 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

F11 heeft dan weer geen koelvloeistof meter. :P
Lijkt mij niet dat wat oudere olie een hogere temp. veroorzaakt; althans niet zoveel dat je metertje het oppakt. Dan eerder omdat het gisteren voor het eerst echt warmer was dit jaar misschien?

Ging nu toch maar even kijken via hidden menu en zag onderstaand. Heb 20 min. gereden en beetje binnenstad. Kvs 107 en olie 112. Vind die kvs nog best wel hoog eerlijk gezegd... is dat normaal geen 90? Zal eens kijken wat er gebeurt als ik een stukje sportief ga rijden maar lijkt me niet raar dat ie dan naar 120 gaat...

Facts don't care about your feelings
pi_186334699
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 09:21 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb mijn oude F11 vorig jaar verkocht aan mijn vader en gisteren merkte hij op dat de olie temperatuur bij een lange rit iets voorbij het midden ging staan. In al die jaren dat ik hem heb gehad heb ik de meter bij een warme motor altijd recht omhoog '12 uur' zien staan.

Nu vraag ik me af of er mogelijk wat mis is, en wat dat dan zou kunnen zijn.

De olie die erin zit is een jaartje oud en zit op denk ik 27000 km dus zal binnenkort vervangen moeten worden. (Kan oude olie voor hogere temperaturen zorgen?)
Kan de thermostaat slecht zijn waardoor de olie temperatuur 'stabiel' 5 tot 10 graden hoger is dan normaal?
Bij mijn F30 komt het bij warme dagen ook boven de 120 graden, maar dan slaat de fan aan en zakt de temperatuur terug.

Heb je ook al gekeken of er voldoende motor olie zit?
pi_186343864
M'n cabrio doet vreemd. Het alarm blijft maar afgaan. Ik heb een normale sleutel en zo'n kastje met 2 knoppen. Normaal deed ik altijd de deur van de auto open en dicht met de sleutels omdat er dan geen problemen kwamen. Heel soms ging het alarm af en dan drukte ik op 1 van de knopjes en werkte het weer.

Nu blijft het alarm maar afgaan. Het rare is dat je de auto gewoon kan starten en zelfs kan wegrijden alleen blijft het alarm afgaan en alle gevarenlichten knipperen :') Heb de accu maar los gehaald want er was geen andere manier om het te stoppen. In de auto bij dashboard knippert ook een rood lampje.
Facts don't care about your feelings
  zondag 21 april 2019 @ 17:38:40 #293
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186348969
Wel jammer met dit weer.
Ouwe alarms :r
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186351509
ik ben wel benieuwd waar het aan ligt. even uitlezen aan de computer lijkt mij?
bij m'n e46 sedan gaat het alarm al af als ik een achterraam op een kier heb staan. kleine zuchtje wind en het alarm gaat dan af.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_186356481
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:42 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n cabrio doet vreemd. Het alarm blijft maar afgaan. Ik heb een normale sleutel en zo'n kastje met 2 knoppen. Normaal deed ik altijd de deur van de auto open en dicht met de sleutels omdat er dan geen problemen kwamen. Heel soms ging het alarm af en dan drukte ik op 1 van de knopjes en werkte het weer.

Nu blijft het alarm maar afgaan. Het rare is dat je de auto gewoon kan starten en zelfs kan wegrijden alleen blijft het alarm afgaan en alle gevarenlichten knipperen :') Heb de accu maar los gehaald want er was geen andere manier om het te stoppen. In de auto bij dashboard knippert ook een rood lampje.
Klinkt als wat ik met zowel mijn 520i ald 535 gehad heb, beide E39's.
Komt door een batterij in de sirene die naar de k*t is, soms kan je hem wisselen, maar soms niet.
Andere sirene en het was weg bij mij, alarm doet het weer goed :)
pi_186370293
Ivm dat onze auto toch eigenlijk te klein is (Seat Mii)

Op zoek naar wat groters, ben zelf 1,98 + vrouw en kind.

Nu zaten we er over te denken om voor een 3 of 5 serie Touring te gaan.
Bouwjaar voor de 3 serie vanaf 2012 en voor de 5 serie qua styling vanaf 2010/2011 volgens mij.

Aangezien het gewoon onze enige auto blijft, is een beetje luxe en pks wel leuk nu dat kan :P

Dus zal minimaal een 320i/520i worden, maar liefst nog ietje meer.
Budget zal zo'n 17000-18000 zijn (ligt een beetje aan de inruilwaarde van de Mii)

Maar mijn vraag is vooral, is zo'n 3 serie touring ruim genoeg? Of indien de mogelijk, beter voor de 5 serie gaan?
  maandag 22 april 2019 @ 22:02:28 #297
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186370943
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 21:39 schreef Pap89 het volgende:
Ivm dat onze auto toch eigenlijk te klein is (Seat Mii)

Op zoek naar wat groters, ben zelf 1,98 + vrouw en kind.

Nu zaten we er over te denken om voor een 3 of 5 serie Touring te gaan. ...
Hoe oud/groot is junior?

Een 3 lijkt mij prima voor 3 personen. 5 is echt een flink stuk groter.

Als je 1,98 lang bent zou ik de standaard stoel niet direct aanbevelen, maar als je nu in een Up past, is dat misschien geen probleem voor je. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186371102
Pas wel in de up.Mii, alleen door de houding in de auto zelf en de korte wielbasis (drempels zijn echt een hel) is het geen doen meer. Last van rug de laatste tijd en de paar ritjes die we rijden, is echt gewoon afzien.

Kleine is 1.40 lang op dit moment alweer :P

Voordeel van een 3 is dat er wat meer budget overblijft voor een wat grotere/krachtigere motor natuurlijk. We rijden namelijk toch maar zo'n 15.000+- p/j

Een 328i is nog wel te vinden bijvoorbeeld, ouder model zelfs vrij makkelijk een 330i/335i maar vind de styling nooit zo geslaagd van die generatie.
  maandag 22 april 2019 @ 22:16:49 #299
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186371240
Proefzitten dus. :)
328 of 335 is wel een heel verschillend verhaal qua kosten per km.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186371836
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2019 22:16 schreef Hyperdude het volgende:
Proefzitten dus. :)
328 of 335 is wel een heel verschillend verhaal qua kosten per km.
Door het verbruik of vooral onderhoud?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')