Yoshi heeft een M135i, dus geen EV maar 'gewoon' een dikke 6-cilinder.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:32 schreef funnywell het volgende:
[..]
En wat voor een elektrische wagen heb je, wil ook wel zoiets maar wacht nog even. Wil eigenlijk een normale auto ombouwen naar elektrisch. Ken een paar mensen die het hebben gedaan en het is nog wonderbaarlijk een pracht resultaat. Mijn slachtoffer wordt een Volvo 740 station als die 40 jaar wordt. Geen wegenbelasting en geen brandstof, ideale oplossing. Of een Mercedes uit die tijd, maar die hebben weer net teveel elektronica, makkelijker is een bak waar niks in zit. Dan is de accu elektronica en dit integreren in het bestaande autosysteem veel makkelijker.
Ik had een Tesla, m'n werknemer een Ioniq en m'n broertje een i3. Kon wel wennen aan elektrisch rijden maar er moet nog iets meer keuze komen. En zaken gingen iets minder goed waardoor de Tesla ineens best wat duurder wordt. En ze hebben best wat problemen.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:32 schreef funnywell het volgende:
[..]
En wat voor een elektrische wagen heb je, wil ook wel zoiets maar wacht nog even. Wil eigenlijk een normale auto ombouwen naar elektrisch. Ken een paar mensen die het hebben gedaan en het is nog wonderbaarlijk een pracht resultaat. Mijn slachtoffer wordt een Volvo 740 station als die 40 jaar wordt. Geen wegenbelasting en geen brandstof, ideale oplossing. Of een Mercedes uit die tijd, maar die hebben weer net teveel elektronica, makkelijker is een bak waar niks in zit. Dan is de accu elektronica en dit integreren in het bestaande autosysteem veel makkelijker.
Ja, dat probleem heb ik nu met de mustang. Wie heeft verzonnen om in een auto die zo'n 15 tot 18 liter per 100 km verbruikt een tank te leggen van 55 liter. Ik haal nu max <400km op een tank, met de F11 was dat nog >1000.quote:Op maandag 18 maart 2019 18:02 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dikke tank is de truuk. Mijn F11 heeft een aardig forse tank. Bij de opvolger is ie kleiner.
Clarkson liep daar ook een aflevering lang over te zeurenquote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:06 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ja, dat probleem heb ik nu met de mustang. Wie heeft verzonnen om in een auto die zo'n 15 tot 18 liter per 100 km verbruikt een tank te leggen van 55 liter.
Rij met bijna iedere auto op de dagteller, die meters doen t meestal niet goed.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik heb 51 liter LPG (en 81 liter benzine), maar dat metertje is totaal niet precies, dus tank vaak al als er nog maar 40 liter in gaat. En dan heb ik pas 250/300km gereden. Met veel snelweg red ik wel wat meer.
Doe ik ook. Ik gebruik 'm vooral voor woon/werk en als de dagteller tussen de 250/300km komt tank ik 'm gewoon af. Kom er toch langs onderweg naar werk en ook eentje op de terugweg. Maar benzinemeter is wel wat accurater.quote:Op woensdag 20 maart 2019 20:27 schreef funnywell het volgende:
[..]
Rij met bijna iedere auto op de dagteller, die meters doen t meestal niet goed.
quote:
Ok haha ja dat is waar dan... morgen maar even testen op een leeg stuk weg. 1 keertje.. wil m'n automaatbak idd niet slopenquote:Op vrijdag 22 maart 2019 20:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Lijkt mij ook logisch. Daarom vind je automaatje het ook niet zo heel fijn
Kan wel wat hebben.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Ok haha ja dat is waar dan... morgen maar even testen op een leeg stuk weg. 1 keertje.. wil m'n automaatbak idd niet slopen
Hij is niet na 1x stuk nee 😄 Zal wel lekker van z’n plaats komen met launch control!quote:Op vrijdag 22 maart 2019 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Ok haha ja dat is waar dan... morgen maar even testen op een leeg stuk weg. 1 keertje.. wil m'n automaatbak idd niet slopen
Ja, 8J met 225 voor en 8,5J met 245 achter. Runflat op de aangedreven as rijdt echt super. Ja de banden zijn wat harder, maar ik merk echt een verschil en voor runflat is dat in positieve zin.quote:Op zondag 24 maart 2019 08:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb PS4's, maar echt geen runflat. Heb jij ook een breedset?
Ik heb 20k km geleden de bak olie ververst, maar niet van de koppelomvormer. Dus ik denk 50% olie gewisseld. Eerst leek het beter maar daarna kwamen de problemen net zo hard terug, bijna alsof de adaptiewaarden van de bak ervoor zorgen dat ie minder goed schakeld.quote:Op zondag 24 maart 2019 08:38 schreef funnywell het volgende:
Zou eerst eens flushen, wel eerst nieuw filter plaatsen, daar heb ik al heel wat beroerde automaten weer mee gered. Wel flushen op eigen kracht, dus op motor. Niet geforceerd door machine druk. Duurt wel even en er gaan wat liters doorheen. En Kroon heeft ouderdom olie in t assortiment.
Verder heeft een automaat maar weinig onderhoud nodig. Wat ze niet leuk vinden en daar worden ze helaas toch vaak misbruikt. Kickdown en koude motor.
Net even uitgeprobeerd door op benzine en LPG te starten. Op benzine sloeg 'ie tot 2x toe af. Op LPG starten (normaal springt 'ie pas over na 35 seconden als 'ie warm is, hij start dus altijd op benzine tenzij ik het knopje ingedrukt houd) ging een stuk beter. Stabiel lopen en klaar. Nou weet ik wel dat 'ie soms dus ook op LPG erg in toeren zakt als ik van D naar R ga bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 5 april 2019 13:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Nou ik weet niet meer wat ik nou nog kan doen. Het stationair toerental schommelt nog steeds na een warme start. Soms slaat 'ie ook af. Ik heb inmiddels al veel vervangen of uitgewisseld met eenzelfde motorblok:
- Luchtmassameter
- Brandstofpomp
- Idle control valve
- Stappenmotor
- Lambdasondes
- Carter ventilatie
De carter ventilatie zoog valse lucht aan en na vervangen is de rookmachine er weer op gegaan en was er niks meer aan de hand (zegt de monteur). De lambdasondes geven elke keer een error (zijn dus nieuw), na reset komt deze weer terug. Ik geloof dat hij te rijk loopt (je ruikt ook wel wat meer benzine bij de achterkant). Op LPG lijkt hij ook niet helemaal lekker te lopen. Soms slaat 'ie ook af als ik 'm bijvoorbeeld van z'n D naar z'n R zet (gebeurt niet vaak). Het is vooral de eerste minuut, als alles zeg maar afgeregeld moet worden. Daarna loopt 'ie vrij goed stationair, alleen als je nog tussen de PRND schakelt gooit 'ie nog weleens de toeren omhoog en soms slaat 'ie ook af.
Het betreft dus een E34 540iA op LPG G3 (M60B40 motor).
Filmpjes zijn al wat ouder, maar probleem is er dus nog steeds.
Schommelen, 2x boven de 2000tpm doe ik zelf, de rest doet de auto vanzelf (denk na de 2e dot gas dat 'ie op LPG draait):
Motor slaat direct af na starten:
Wisselen tussen de PRND (hele tijd terug al gefilmd):
Iemand een idee?
Ik heb geen idee.quote:Op vrijdag 5 april 2019 16:58 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Net even uitgeprobeerd door op benzine en LPG te starten. Op benzine sloeg 'ie tot 2x toe af. Op LPG starten (normaal springt 'ie pas over na 35 seconden als 'ie warm is, hij start dus altijd op benzine tenzij ik het knopje ingedrukt houd) ging een stuk beter. Stabiel lopen en klaar. Nou weet ik wel dat 'ie soms dus ook op LPG erg in toeren zakt als ik van D naar R ga bijvoorbeeld.
Waarom heb je nou geen idee?!quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:45 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik heb geen idee.
Mijn garagist heeft wel eens een klein weekje in mijn auto gescheurd om de goede diagnose te kunnen stellen.
Waarom is er nog geen diagnose door jouw monteur/garage?
Dat klopt. Ik heb een keer in de Ardennen gehad dat ik voor een kruispunt vrij hard moest remmen, dat 'ie gewoon afsloeg. Daarom is valse lucht nog steeds mijn hoofd verdachte. Maar als de rookmachine geen lekkage meer aangeeft, hoe kan ik het dan nog vinden?quote:Op vrijdag 5 april 2019 21:27 schreef boegschroef het volgende:
Als ik dit zo lees is toch mijn eerste (en enige) idee: vacuum lek. Dat verklaart de code en de symptomen.
Als hij schommelt moet je eens op het lage punt op de rem trappen waarschijnlijk slaat ie dan af.
Inderdaad op LPG G3. De installatie is nu 3,5 jaar oud en heb er zo een 55k km mee gereden dus lijkt mij dat dat allemaal nog goed is? Maar zou die pomp ook invloed hebben op de warme start (die dus normaal op benzine gebeurt)?quote:Op zaterdag 6 april 2019 00:10 schreef xaban06 het volgende:
Jij rijdt op gas toch? Wel eens naar je ‘gaspomp’ laten kijken (/vervangen)?
Valt hij niet soms ook stil? Ik had een 'soms' falende nokkenas-positiesensor, waardoor hij af en toe gewoon niet startte, alleen bij een warme motor, ook een keertje gehad, dat hij gewoon stilviel op een 80 weg, na lang starten en sputteren ging hij weer.quote:Op zaterdag 6 april 2019 00:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Inderdaad op LPG G3. De installatie is nu 3,5 jaar oud en heb er zo een 55k km mee gereden dus lijkt mij dat dat allemaal nog goed is? Maar zou die pomp ook invloed hebben op de warme start (die dus normaal op benzine gebeurt)?
Ja heel soms, maar alleen als ik 'm van D naar R bijv. zet. 1x op een kruispunt toen ik remde. Waardoor ik nog steeds aan iets met vacuüm denk.quote:Op zaterdag 6 april 2019 02:36 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Valt hij niet soms ook stil? Ik had een 'soms' falende nokkenas-positiesensor, waardoor hij af en toe gewoon niet startte, alleen bij een warme motor, ook een keertje gehad, dat hij gewoon stilviel op een 80 weg, na lang starten en sputteren ging hij weer.
Na een nieuwe (oem) sensor geplaatst te hebben, en een reset, heeft het probleem zich niet voorgedaan.
Kan natuurlijk zijn dat er wellicht iets in de timing-monitoring faalt, verder, kan je nog kijken of je niet versleten O-ringen hebt bij je injectoren.
Maar die machine is er toch voor gemaakt? Ze zetten het systeem onder druk en gooien er wat rook bij. Maar kan altijd nog even proberen met een busje remmenreiniger uiteraard.quote:Op zaterdag 6 april 2019 08:24 schreef boegschroef het volgende:
Ik zou niet veel waarde hechten aan zo’n rook test en gewoon met een busje remreiniger aan de gang gaan.
En sluit een vacuum meter aan op. Dan zie je ook wat er gebeurd.
Ah ok dat klinkt heel plausibel. Heb er zelf niet zoveel verstand van helaas. Maar omdat de problemen wel steeds richting valse lucht gaan moet ik dat toch beter gaan onderzoeken. Bedankt voor het meedenken!quote:Op zaterdag 6 april 2019 14:40 schreef boegschroef het volgende:
In theorie klinkt dat leuk maar in praktijk werkt het niet. Beetje lastig uittypen via de telefoon maar z’n rook ding wordt bijvoorbeeld al gebruikt met motor uit.
Lekkende slangen kunnen ook pas lekken bij de trilling van de motor.
Lekken intake is na de gasklep die dicht staat.
Membraam in de rembekrachtiger gaat juist dicht staan onder druk, dus niet meetbaar of alles achter een membraam lekt enz
Als de historie zo waterdicht is als ie lijkt, zou ik voor de Touring gaan.quote:Op zaterdag 13 april 2019 12:20 schreef xaban06 het volgende:
Na wat zoeken een aantal auto's gevonden welke min of meer voldoen aan mijn eisen, namelijk diesel(=zuinig), automaat, 6 cilinder, NAP en niet jonger dan 2004 (youngtimer).
Willekeurig volgorde:
A: E60 530d
B: E39 525d
C: E39 525d
D: E39 530d Touring
E: E38 730d
Allemaal hebben ze tussen de 250.000-300.000 gelopen. Ik verwacht er maandelijks (in ieder geval dit jaar) 3.500 snelweg kilometers te maken (~40.000/jaar).
Welke zou jouw voorkeur hebben en waarom?
...
F11 heeft dan weer geen koelvloeistof meter.quote:Op vrijdag 19 april 2019 10:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Je hebt tenminste nog een olie temperatuur meter...
Olie iets warmer is toch ook normaal als je hard of lang rijdt? Als je koelvloeistof temperatuur maar niet te hoog wordt...
Best veelquote:
Ging nu toch maar even kijken via hidden menu en zag onderstaand. Heb 20 min. gereden en beetje binnenstad. Kvs 107 en olie 112. Vind die kvs nog best wel hoog eerlijk gezegd... is dat normaal geen 90? Zal eens kijken wat er gebeurt als ik een stukje sportief ga rijden maar lijkt me niet raar dat ie dan naar 120 gaat...quote:Op vrijdag 19 april 2019 14:01 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
F11 heeft dan weer geen koelvloeistof meter.
Lijkt mij niet dat wat oudere olie een hogere temp. veroorzaakt; althans niet zoveel dat je metertje het oppakt. Dan eerder omdat het gisteren voor het eerst echt warmer was dit jaar misschien?
Bij mijn F30 komt het bij warme dagen ook boven de 120 graden, maar dan slaat de fan aan en zakt de temperatuur terug.quote:Op vrijdag 19 april 2019 09:21 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb mijn oude F11 vorig jaar verkocht aan mijn vader en gisteren merkte hij op dat de olie temperatuur bij een lange rit iets voorbij het midden ging staan. In al die jaren dat ik hem heb gehad heb ik de meter bij een warme motor altijd recht omhoog '12 uur' zien staan.
Nu vraag ik me af of er mogelijk wat mis is, en wat dat dan zou kunnen zijn.
De olie die erin zit is een jaartje oud en zit op denk ik 27000 km dus zal binnenkort vervangen moeten worden. (Kan oude olie voor hogere temperaturen zorgen?)
Kan de thermostaat slecht zijn waardoor de olie temperatuur 'stabiel' 5 tot 10 graden hoger is dan normaal?
Klinkt als wat ik met zowel mijn 520i ald 535 gehad heb, beide E39's.quote:Op zondag 21 april 2019 11:42 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n cabrio doet vreemd. Het alarm blijft maar afgaan. Ik heb een normale sleutel en zo'n kastje met 2 knoppen. Normaal deed ik altijd de deur van de auto open en dicht met de sleutels omdat er dan geen problemen kwamen. Heel soms ging het alarm af en dan drukte ik op 1 van de knopjes en werkte het weer.
Nu blijft het alarm maar afgaan. Het rare is dat je de auto gewoon kan starten en zelfs kan wegrijden alleen blijft het alarm afgaan en alle gevarenlichten knipperen Heb de accu maar los gehaald want er was geen andere manier om het te stoppen. In de auto bij dashboard knippert ook een rood lampje.
Hoe oud/groot is junior?quote:Op maandag 22 april 2019 21:39 schreef Pap89 het volgende:
Ivm dat onze auto toch eigenlijk te klein is (Seat Mii)
Op zoek naar wat groters, ben zelf 1,98 + vrouw en kind.
Nu zaten we er over te denken om voor een 3 of 5 serie Touring te gaan. ...
Door het verbruik of vooral onderhoud?quote:Op maandag 22 april 2019 22:16 schreef Hyperdude het volgende:
Proefzitten dus.
328 of 335 is wel een heel verschillend verhaal qua kosten per km.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |