Hoiquote:BMW ALPINA B5 BITURBO Touring Allrad
Motor
Zylinder V8 90°
Hubraum (ccm) 4395
Bohrung (mm) 89,0
Hub (mm) 88,3
Verdichtungsverhältnis (:1) 10,0
Leistung / bei Drehzahl (kW (PS) / 1/min) 447 (608) / 5750 - 6250
Drehmoment / bei Drehzahl (Nm / 1/min) 800 / 3000 - 5000
Ik had hier eigenlijk een constructie mannetje/vrouwtje met O-ringen verwacht ipv. een pakking. Dat is een stuk drukbestendiger.quote:Op zondag 30 december 2018 20:26 schreef daNpy het volgende:
16 Nm is niet veel. Heb ze nog extra aangedraaid.
Kvs gaat het blok in of uit, anders hadden ze gewoon alleen de olie door de warmtewisselaar kunnen laten gaan en de kvs via de externe aansluitingen.quote:Op zondag 30 december 2018 21:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik had hier eigenlijk een constructie mannetje/vrouwtje met O-ringen verwacht ipv. een pakking. Dat is een stuk drukbestendiger.
En duurder.
Dat is matig man!quote:Op maandag 31 december 2018 15:05 schreef daNpy het volgende:
We zijn weer thuis, auto op de kar en afgezet bij een bevriende garage. Als bonus is het spiegelglas aan de bestuurderszijde door steenslag kapot gegaan
Hou op schei uit man.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Boegschroef: Hawk HT10? Zijn vrij aardige blokken voor de E30 (heb ik ook op m'n Golf). Bij mijn waren ze echter netjes helemaal afgesleten tot 0,5 mm voor het staal
Zijn ze zo oud dat ze afbrokkelen?You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Heb je een idee waarom de achterste blokken er het slechtst aan toe zijn?quote:Op dinsdag 1 januari 2019 13:55 schreef boegschroef het volgende:
Nu ik terug denk, jaartje of 5 denk ik.
quote:Op dinsdag 1 januari 2019 13:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Hou op schei uit man.IdemSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt....
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
Mjah, kan gebeuren denk ik. Die blokken worden wel ietsje heter als straatblokken bij correct gebruikquote:Op dinsdag 1 januari 2019 13:55 schreef boegschroef het volgende:
Nu ik terug denk, jaartje of 5 denk ik.
Klinkt als oplosbaar. Nieuw pakking=nieuwe kansen.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 11:45 schreef daNpy het volgende:
BMW rijd weer. Koelsysteem afgeperst met warme en koude motor: ok
Maar wel nog olie lekkage bij de pakking die ik vervangen heb
Ja, dat is waar.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 16:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Klinkt als oplosbaar. Nieuw pakking=nieuwe kansen.
Constructie lijkt bij N53 hetzelfde. Even gechkt.
Oke interessant, zal het eens testen met verwarming uit, thanks.quote:Op donderdag 10 januari 2019 00:32 schreef boegschroef het volgende:
Is een ‘bekend’ probleem. Klinkt heel raar maar het heeft iets met de verwarming te maken. Als je alles op zo koud mogelijk zet is het als het goed is weg.
Kan als het goed is geen kwaad, is een duur ding en lastig bij te komen (intake moet eraf).
Das toch een elektrische pomp; na hoeveel km. vervang je die?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 18:24 schreef pvdplanet het volgende:
Zondag de waterpomp maar eens vervangen bij de 130i.
Goede deal gevonden: 301 Euro voor de Pierburg inclusief Mahle thermostaat en verzending
Prijs zelfde onderdelen dealer: 620 + 120 Euro
https://www.bmwblog.com/2(...)ring-388-horsepower/quote:The split-cooling approach, which fundamentally changes thermal management, is also completely new. Unlike in the past, there are two separate cooling circuits for the cylinder head and crankcase.At low and medium load, the cylinder wall temperature is not unnecessarily lowered, which brings advantages in the combustion, which has a significant impact both in the WLTP cycle and in the low-load daily routine of most customers.
Another advantage of the always high cylinder wall temperatures is that the engine generates less soot particles in the event of a sudden load jump. On the other hand, the tendency to knock does not increase because the split-cooling approach simultaneously ensures a well-cooled combustion chamber roof.
110.000km. Ga volgende maand naar Zwitserland en wil geen risico lopen.quote:
Alleen vind ik 110K wel een beetje een korte levensduur. Bij mijn oude BMW's kon je pomp, radiator en expansievat wel vervangen bij 150-175K. Had eigenlijk de hoop dat dat niet meer zou moeten.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:04 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
110.000km. Ga volgende maand naar Zwitserland en wil geen risico lopen.
Nog geen check-engine lamp maar wel een code dat de pomp op een andere snelheid draait dan binnen de tolerantie.
Op zich een goed idee zo'n electrische pomp, het spaart benzine en de motor is sneller op temperatuur. Maar ze zijn stukken duurder dan de ouderwetse mechanische versie.
Een mongooltjequote:Op maandag 14 januari 2019 01:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Kwam er van de week achter dat de nier los zat De nier zelf is nog heel, maar alle 'lipjes' waar hij in klikt in de zwarte grille zijn gebroken. Dacht eerst misschien door de storm (dat het al wat los zat en de storm de laatste druppel was), maar nu ik weet dat praktisch alle lipjes zijn gebroken twijfel ik of het niet gewoon vandalisme is geweest. Maar goed, het is 24 jaar oud plastic dus Joost mag het weten. Zal 'm even met een tiewrapje vastzetten, want zo ziet het er helemaal niet uit. Als ik dan de nieuwe grille binnen heb moet ik ook het gespoten deel demonteren volgens mij, om de grille te vervangen.
Ziet er een beetje mank uit zo
[ link | afbeelding ]
Mijn ervaringen zijn met een ander merk niet anders. Er gaat altijd wel iets kleins stuk.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:15 schreef pvdplanet het volgende:
Op 1 of andere manier is er altijd wat te knutselen een BMW...
Welke Lexus heb je?quote:Op maandag 21 januari 2019 19:27 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Mijn ervaringen zijn met een ander merk niet anders. Er gaat altijd wel iets kleins stuk.
Zelfs de lexus die ik bijvoorbeeld nu heb heeft zijn dingetjes
Waarschijnlijk komt dat doordat je een perfectionist bent qua auto's
Kleintje, IS200.quote:
Ik heb een tijdje een LS400 gereden... ben een BMW fan maar daar kan geen BMW tegenop hoor. Nou ja qua degelijkheid en comfort dan, voor de rest rijdt ie als een slagschip en is het design saai.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:08 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Kleintje, IS200.
Vind het echt een fantastisch ding, alleen die motor mag wel iets meer pit hebben.
Wil als ik het geld en motivatie heb misschien bij CBS een is430 van laten maken.
Zo'n IS200 rijdt wel echt anders, zit een ongelooflijke korte versnellingsbak op, daardoor is het echt een opgefokt ding. 130 in zijn 4 is 4000 toeren, als je dan iets gas geeft kom je in dat VVT-i gebied en dat rijd wel grappig.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje een LS400 gereden... ben een BMW fan maar daar kan geen BMW tegenop hoor. Nou ja qua degelijkheid en comfort dan, voor de rest rijdt ie als een slagschip en is het design saai.
Zo'n IS F lijkt me wel wat, die uitlaatpijpen zijn tof
Dat is helaas tegenwoordig bijna altijd het geval. Zelfs mijn F11 had hier al last van.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:21 schreef bokkepoot het volgende:
Wat een rotzooi op je inlaat van je oude turbo, lekte ie niet ergens olie?
Ik heb een E46 318ci gehad, eibach setje eronder en 18" breedset, reed ook wel lekker hoor. Stil was de BMW sowieso niet echt, Audi A4 van m'n ouders (ook rond 2002) was stiller en de deur sloot mooier als een kluis. Maar ja, geef mij maar RWD...quote:Op maandag 21 januari 2019 20:19 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Was destijds een concurrent van de E46 320i geloof ik. Ik heb zelf een 323i gehad, en dat is toch een andere auto. Die 323I was voorzien van Mtech pakket, met bijbehorende veren en dempers.
Reed ook heerlijk, alleen merkte je dat gewicht wel in de bochten. Ook is het interieur van de BMW wel beter voor elkaar dan zo'n Lexus. Veel fijnere plek om in te zijn dan de Lexus.
Grappig detail trouwens is dat de BMW bij 130 meer herrie maakte dan de Lexus.
Pfff, was uit 1993 dacht ik, maar dat ding is zelfs als je het vergelijkt met 2019 beter dan menig auto. Het meest opvallende vond ik de isolatie. Als je met mensen op stap was en je ging ff tanken (ja dat moest wel vaak) dan kon je mensen en muziek bijna niet horen als je buiten stond. Ook in de winter na een stukje rijden je auto parkeren, kom je na een uurtje terug voelt het nog warm. En het is altijd leuk om 180 km/u te rijden en dat je moeder dan zegt "waarom rijdt iedereen zo langzaam hier?" uhh kijk maar op de teller.... WATquote:Op maandag 21 januari 2019 20:24 schreef pvdplanet het volgende:
Zo'n eerste generatie LS is echt fantastisch in elkaar geschroefd. Denk niet dat er veel auto's zijn die net als deze Lexus makkelijk 500.000km halen zonder grote reparaties aan blok of bak.
De eerste, gaat om een oude E39.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:54 schreef Hyperdude het volgende:
Maar gaat het nu over het oudevertrouwde "in het midden" H2Otemp. metertje of de nieuwerwetse olietemp.meter met cijfertjes?
Die eerste staat altijd in het midden binnen 10-25 km., dacht ik.
Ontluchten nog niet helemaal 100%?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:41 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
De eerste, gaat om een oude E39.
Hij kwam ook vandaag niet op temperatuur...
Hij is ontlucht, maar ben erachter wat het was denk ik.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:04 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ontluchten nog niet helemaal 100%?
Lap karton voor de radiator frotten. Als het dan niet warmer wordt, gok ik toch op de thermostaat.
Dan zou een deel afdekken genoeg moeten zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 14:09 schreef Shoarmapatatje het volgende:
...
Sidenote wel, zit een M5 radiateur in omdat de oude kapot was.
Meer, beter koelen. Laat dat nu net het probleem zijnquote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:29 schreef daNpy het volgende:
En wat doet zo'n M5 radiator anders dan een gewone?
Mijn E39 is na minuutje 10 - 15 wel warm (beetje afhankelijk van op wat voor soort weg je rijdt)quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:41 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
De eerste, gaat om een oude E39.
Hij kwam ook vandaag niet op temperatuur...
Ja, alleen als de thermostaat dat toelaat.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:43 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Meer, beter koelen. Laat dat nu net het probleem zijn
Klinkt logisch maar waarom hebben veel moderne wagens dan van die kleppen om teveel wind (koeling) te voorkomen? En vrachtwagens in de winter of in koude landen de radiateur half afgeschermt?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:23 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, alleen als de thermostaat dat toelaat.
Als de radiator "teveel" koelt gaat de thermostaat weer dicht(er). Een grotere radiator heeft alleen zin als je kvs echt té warm wordt. Dat lijkt me voor een straat auto in deze temperaturen erg ver gezocht.
Volgens mij zijn die kleppen eerder om aerodynamischer gunstiger waarden te krijgen als ze niet open hoeven te staan om genoeg te koelen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 21:10 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Klinkt logisch maar waarom hebben veel moderne wagens dan van die kleppen om teveel wind (koeling) te voorkomen? ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |