abonnement Unibet Coolblue
  zondag 30 december 2018 @ 18:57:21 #1
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184093909


Voorafgaande delen:

Topicreeks: BMW fantopic

Modellen:

1-serie:
• Oksel, E87 118d
• Scorpie, E87 118i
Impry, E87 130i
• Maart78, F20 118i
• Hojdhopper, E87 116i

2-serie:
mitchelll0181, F46 216i Gran Tourer

3-serie:
• metallicattim, E30 318iA, E30 325i
• rival, E36 323i
• jitzzzze, E36 318tds touring
• pvdplanet, E36 325i Coupe
• YoshiBignose, E36 318i cabrio
• LethalNinja E46 318i sedan
Boegschroef, E30 m52b28
• Moody, F30 320i
daNpy, 2006 E91 325i Touring
• Sie_Scheitern_Epos, E46 323Ci

5-serie:
Boegschroef, F11 530d
• tong_poh, E60 535d
• Catch22-, E39 523iAT
LoveAtFirstDrive, E34 540iA Touring '94
Hyperdude, 2011 F11 523iA Touring
OxygeneFRL, E61 530D
• Shoarmapatatje, E39 520i

6-serie:

7-serie:
Tarado, E38 740iL

8-serie:

X:
Voszje, E70 X5 xDrive 30d

Z:
• bluemoon23, E85 Z4 3.0si

M:

Motoren:
• Catch22-, K75 RT
Hyperdude, F800GS

Onderdelen
http://bmwfans.info
Nog een BMW ETK (NL-onderdelencatalogus): http://nl.bmwfans.info/parts-catalog
http://www.offenga.nl
https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen

Handige links
Online TIS: http://bmw.workshop-manuals.com/
Nog een online TIS, ook nieuwere modellen: https://www.newtis.info (incl. WDS/schema's)
Online WDS: http://www.bmw-planet.net/diagram/ (doet het niet meer!?)

Staat je geliefde auto er niet bij? Vermeld het even en het wordt wellicht aangepast.



quote:
BMW ALPINA B5 BITURBO Touring Allrad
Motor
Zylinder V8 90°
Hubraum (ccm) 4395
Bohrung (mm) 89,0
Hub (mm) 88,3
Verdichtungsverhältnis (:1) 10,0
Leistung / bei Drehzahl (kW (PS) / 1/min) 447 (608) / 5750 - 6250
Drehmoment / bei Drehzahl (Nm / 1/min) 800 / 3000 - 5000 :9
Hoi :)

OldBies/afvoeren?:

3-serie:
• dnzl, E30 316
• piekartz87, e36 323i
• Gkhn, E30 320i
• Jaapie1993, E30 320i
• Youp, E30 320i
• Fransbreda, E36 316i
justmattie, E36 316i
RPG, E36 316i
• Teamlead, E36 318tds
Turquaz52, E36 318i, E36 323i
• Gokhan03, E36 323ti compact
• MrTorture, E36 325i
• Mikkie, E46 320d
Twista101, E36 316i
Mavi86, E36 316i
• Peewee, E46 320d
• xaban06, E46 318d Touring
• Vuurmuis, E46 325ci
Driftkikkerrrrr e30 318i.
Xtr3mE, E46 318ci
Maharbal, E46 325ci
SingleCoil E46 325ic
• Leolinedance, F30 BMW 320d

5-serie:
Rizzeau, E28 525i
• mighty_myte, E34 520i
• disyn, E39 520i
• lezzer, E39 525i
eevebe, E39 528i
Rizkant, E39 528i
• M.O.D, E39 540i

6-serie:
• HFdude, E64 (645i CI S)

7-serie:
• Chooselife, E32 735i
• Alicey & SingleCoil, E38 740iL

X:
• lezzer, E83 X3 2.0d
• Andyy, E84 X1 sDrive 20i
Z:
• minispilie, E36/7 Z3 1.9
• lommy, E36/7 Z3 2.8 cabrio
oYo, E89 Z4 35i

M
• Okeuj, E92 M3

[ Bericht 1% gewijzigd door Danny op 02-01-2019 09:30:13 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 30 december 2018 @ 18:58:53 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184093949
En verder.
Ik zal 'm zo eens even wat aanpassen. Als iemand nog wat veranderd wil hebben; geef maar een schreeuw. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 30 december 2018 @ 20:26:22 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184097645
16 Nm is niet veel. Heb ze nog extra aangedraaid.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 30 december 2018 @ 21:00:32 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184099404
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 20:26 schreef daNpy het volgende:
16 Nm is niet veel. Heb ze nog extra aangedraaid.
Ik had hier eigenlijk een constructie mannetje/vrouwtje met O-ringen verwacht ipv. een pakking. Dat is een stuk drukbestendiger.
En duurder.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 30 december 2018 @ 21:53:03 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184101940
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 21:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik had hier eigenlijk een constructie mannetje/vrouwtje met O-ringen verwacht ipv. een pakking. Dat is een stuk drukbestendiger.
En duurder.
Kvs gaat het blok in of uit, anders hadden ze gewoon alleen de olie door de warmtewisselaar kunnen laten gaan en de kvs via de externe aansluitingen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 31 december 2018 @ 15:05:39 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184122382
We zijn weer thuis, auto op de kar en afgezet bij een bevriende garage. Als bonus is het spiegelglas aan de bestuurderszijde door steenslag kapot gegaan :(
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184127692
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 15:05 schreef daNpy het volgende:
We zijn weer thuis, auto op de kar en afgezet bij een bevriende garage. Als bonus is het spiegelglas aan de bestuurderszijde door steenslag kapot gegaan :(
Dat is matig man!

Jammer van de spiegel, gelukkig alleen het glas.
pi_184139237
Gisteren middag verveelde ik me nog wat en dacht ik de remmen van de e30 toch maar eens te controleren omdat ze bij de laatste trackday wat vaagjes aanvoelde. Toen ik de klauw losmaakte zag ik al dat er iets mis was:





De remblokken zijn gewoon af aan het brokkelen / uit elkaar aan het vallen. Ik weet dat ze van het merk Hawk zijn maar helaas niet meer welk type.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 1 januari 2019 @ 13:04:12 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184139307
Goeie topictitel heb ik bedacht, hè? :@
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 1 januari 2019 @ 13:36:57 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184139828
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:04 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie topictitel heb ik bedacht, hè? :@
Hou op schei uit man.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@Boegschroef: Hawk HT10? Zijn vrij aardige blokken voor de E30 (heb ik ook op m'n Golf). Bij mijn waren ze echter netjes helemaal afgesleten tot 0,5 mm voor het staal :+
Zijn ze zo oud dat ze afbrokkelen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184140114
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:04 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie topictitel heb ik bedacht, hè? :@
Just the truth 😰
pi_184140228
Nu ik terug denk, jaartje of 5 denk ik.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 1 januari 2019 @ 14:08:24 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184140419
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:55 schreef boegschroef het volgende:
Nu ik terug denk, jaartje of 5 denk ik.
Heb je een idee waarom de achterste blokken er het slechtst aan toe zijn?
Zit er iets vast?

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 01-01-2019 14:14:49 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 1 januari 2019 @ 14:10:32 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184140449
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Hou op schei uit man.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
Idem
:)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 1 januari 2019 @ 15:36:31 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184141521
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:55 schreef boegschroef het volgende:
Nu ik terug denk, jaartje of 5 denk ik.
Mjah, kan gebeuren denk ik. Die blokken worden wel ietsje heter als straatblokken bij correct gebruik :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184150854
eergisteren de tellerbak van m'n e46 gerepareerd. de klok instellen was niet meer mogelijk. doordat er twee dunne plastic uiteinden afbreken in de plastic plaat van de tellerbak raakt het draaiknopje de knopjes niet meer.


tweedehands tellerbak op E-bay gescoord en het plastic element daarvan uitgewisseld.

het assembleren van de tellerbak is een precies klusje. de wijzers en lcd display moeten los. bij de toerenteller ging het mis, daar kwam het asje mee uit de stappenmotor. gelukkig werkt de toerenteller nog.

de lcd display zit geklemd in de tellerbak en maakt contact met de printplaat via twee rechtop staande flexibele verbindingen. dit dient nauwkeurig gemonteerd te worden anders krijg je de bekende defecte pixels.

noot; je kunt ook de hele tellerbak omwisselen maar dan klopt je kilometerstand niet meer. BMWs slaan de kilometerstand op meerdere plaatsen op, je zult dan een puntje in de display krijgen bij de kmstand.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:45:47 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184216323
BMW rijd weer. Koelsysteem afgeperst met warme en koude motor: ok
Maar wel nog olie lekkage bij de pakking die ik vervangen heb :{
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 16:23:19 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184220328
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:45 schreef daNpy het volgende:
BMW rijd weer. Koelsysteem afgeperst met warme en koude motor: ok
Maar wel nog olie lekkage bij de pakking die ik vervangen heb :{
Klinkt als oplosbaar. Nieuw pakking=nieuwe kansen. :)
Constructie lijkt bij N53 hetzelfde. Even gechkt.

NB.
Wat heeft Danny gedaan in de OP? :')

[ Bericht 7% gewijzigd door Hyperdude op 05-01-2019 16:38:34 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 5 januari 2019 @ 20:29:02 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184225296
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 16:23 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Klinkt als oplosbaar. Nieuw pakking=nieuwe kansen. :)
Constructie lijkt bij N53 hetzelfde. Even gechkt.
Ja, dat is waar.
Olie eraf, kvs eraf, pakking vervangen, simpel toch, zo ging het vorige keer... oh nee :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184309109
M'n E36 heeft iets vreemds. Als ik stationair sta dan hoor ik een tik van het rempedaal. Als ik met m'n voet erop ga dan voel ik het ook. Iedere 5 seconde is er een tik. Lijkt alsof het rijdend niet zo is maar kan het dan niet echt horen door motorgeluid dus misschien is het wel zo. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Facts don't care about your feelings
pi_184312243
Is een ‘bekend’ probleem. Klinkt heel raar maar het heeft iets met de verwarming te maken. Als je alles op zo koud mogelijk zet is het als het goed is weg.

Kan als het goed is geen kwaad, is een duur ding en lastig bij te komen (intake moet eraf).
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_184314659
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 00:32 schreef boegschroef het volgende:
Is een ‘bekend’ probleem. Klinkt heel raar maar het heeft iets met de verwarming te maken. Als je alles op zo koud mogelijk zet is het als het goed is weg.

Kan als het goed is geen kwaad, is een duur ding en lastig bij te komen (intake moet eraf).
Oke interessant, zal het eens testen met verwarming uit, thanks.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 10 januari 2019 @ 10:33:07 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184315805
Bij de e90 voel je de ruitenwissermotor.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 15:50:07 #24
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_184340176
Ik rijd al maanden rond zonder meldingen/storingen in de E39 en nou heb ik in een enkele middag een airbaglampje aan, derde remlicht stuk en ruitenwisser interval is er ineens mee gekapt. :')

Iemand enig idee mbt airbaglampje en de interval (regensensor?)
Ajacied.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 17:51:29 #25
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_184342607
Airbaglampje is je stoelsensor die verrot is gegeaan 9 vd 10x.

Interval.. geen idee.. lastige..
pi_184342724
iCarsoft heeft een degelijk uitleesapparaat om de airbagmelding uit te lezen en te resetten. Kost 75 euro en leest alle computers van de E36, e39 en e46

Mocht je in de buurt van alkmaar komen dan wil ik je wel helpen, ik heb zo'n apparaat. Dan kost t je niets
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_184342743
Intervalstand moet ook werken zonder regensensor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_184343122
Zondag de waterpomp maar eens vervangen bij de 130i.

Goede deal gevonden: 301 Euro voor de Pierburg inclusief Mahle thermostaat en verzending

Prijs zelfde onderdelen dealer: 620 + 120 Euro
  vrijdag 11 januari 2019 @ 20:02:47 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184345333
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 18:24 schreef pvdplanet het volgende:
Zondag de waterpomp maar eens vervangen bij de 130i.

Goede deal gevonden: 301 Euro voor de Pierburg inclusief Mahle thermostaat en verzending

Prijs zelfde onderdelen dealer: 620 + 120 Euro
Das toch een elektrische pomp; na hoeveel km. vervang je die? :)

Nutteloze kennis:
Als ik mij niet vergis hebben de N52, N53, N54 en N55 allemaal electrische waterpompen, maar de huidige B58 heeft weer een mechanische én een electrische pomp. 6-pitters, benzine.
quote:
The split-cooling approach, which fundamentally changes thermal management, is also completely new. Unlike in the past, there are two separate cooling circuits for the cylinder head and crankcase.At low and medium load, the cylinder wall temperature is not unnecessarily lowered, which brings advantages in the combustion, which has a significant impact both in the WLTP cycle and in the low-load daily routine of most customers.

Another advantage of the always high cylinder wall temperatures is that the engine generates less soot particles in the event of a sudden load jump. On the other hand, the tendency to knock does not increase because the split-cooling approach simultaneously ensures a well-cooled combustion chamber roof.
https://www.bmwblog.com/2(...)ring-388-horsepower/

Begin wel steeds meer te zien in die super eenvoudige elektromotoren, als verbrandingsmotoren zoveel aanvullende meuk nodig hebben om nog mee te kunnen komen qua verbruik/milieu en ander hippie-geneuzel. 😎

[ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 12-01-2019 10:33:48 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184355171
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 20:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]


110.000km. Ga volgende maand naar Zwitserland en wil geen risico lopen.
Nog geen check-engine lamp maar wel een code dat de pomp op een andere snelheid draait dan binnen de tolerantie.

Op zich een goed idee zo'n electrische pomp, het spaart benzine en de motor is sneller op temperatuur. Maar ze zijn stukken duurder dan de ouderwetse mechanische versie.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 10:27:44 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184355546
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:04 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

110.000km. Ga volgende maand naar Zwitserland en wil geen risico lopen.
Nog geen check-engine lamp maar wel een code dat de pomp op een andere snelheid draait dan binnen de tolerantie.

Op zich een goed idee zo'n electrische pomp, het spaart benzine en de motor is sneller op temperatuur. Maar ze zijn stukken duurder dan de ouderwetse mechanische versie.
Alleen vind ik 110K wel een beetje een korte levensduur. Bij mijn oude BMW's kon je pomp, radiator en expansievat wel vervangen bij 150-175K. Had eigenlijk de hoop dat dat niet meer zou moeten.

Goeie vakantie. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184381589
Sommigen doen er 90000 mee, sommige 170000.



Was een vies klusje, het lukte slechts om de helft van het koelwater af te vangen.
Met een wisser en een sopje was de smeerboel snel opgeruimd.

Duidelijk verschil te horen tussen oude en nieuwe pomp (in ontlucht/testmodus)

Bij nadere inspectie blijkt ook mijn wamtewisselaarpakking lek. Voorkant blok gereinigd en zal 'm asap vervangen
pi_184387886
Je hebt waarschijnlijk de koelvloeistof verkeerd afgetapt?

Er zijn 2 ‘juiste’ manieren:
Manueel, plug bij de radiateur loshalen en opvangen (met slang) en de plug in het blok loshalen en afvangen.

Automatisch, de toevoerslang van de overflow tank loshalen en in een emmer hangen. Dan via het onderhouds ‘truukje’ de pomp aanzetten.

Maarja dat is nu telaat ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_184390614
Kwam er van de week achter dat de nier los zat -O- De nier zelf is nog heel, maar alle 'lipjes' waar hij in klikt in de zwarte grille zijn gebroken. Dacht eerst misschien door de storm (dat het al wat los zat en de storm de laatste druppel was), maar nu ik weet dat praktisch alle lipjes zijn gebroken twijfel ik of het niet gewoon vandalisme is geweest. Maar goed, het is 24 jaar oud plastic dus Joost mag het weten. Zal 'm even met een tiewrapje vastzetten, want zo ziet het er helemaal niet uit. Als ik dan de nieuwe grille binnen heb moet ik ook het gespoten deel demonteren volgens mij, om de grille te vervangen.

Ziet er een beetje mank uit zo :'(
pi_184393349
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 01:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Kwam er van de week achter dat de nier los zat -O- De nier zelf is nog heel, maar alle 'lipjes' waar hij in klikt in de zwarte grille zijn gebroken. Dacht eerst misschien door de storm (dat het al wat los zat en de storm de laatste druppel was), maar nu ik weet dat praktisch alle lipjes zijn gebroken twijfel ik of het niet gewoon vandalisme is geweest. Maar goed, het is 24 jaar oud plastic dus Joost mag het weten. Zal 'm even met een tiewrapje vastzetten, want zo ziet het er helemaal niet uit. Als ik dan de nieuwe grille binnen heb moet ik ook het gespoten deel demonteren volgens mij, om de grille te vervangen.

Ziet er een beetje mank uit zo :'(
[ link | afbeelding ]
Een mongooltje :)
Facts don't care about your feelings
pi_184396362
Ik krijg vrijdag een nieuwe turbo op mn 530d :)
pi_184399811
De nier zou ik met wat dotjes Sikaflex 521 vast kitten.

Vandaag de E36 effe laten uitlijnen, -2.45 graden camber rondom en 5 graden caster op de vooras. Perfect voor de Nordschleife :)
  maandag 14 januari 2019 @ 21:53:46 #38
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184405539
Zo weinig camber op zo'n apparaat? Vanwege rwd niet meer nodig? Of hebben de banden niet genoeg grip? :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184414554
Achterzijde en sporing zijn standaard uitlijnwaarden voor een 3.0 M3.
Voorzijde is veel meer camber en caster dan voorgeschreven.

Ik rij 225 rondom, geen breedset zoals velen.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 20:06:34 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184421951
Hoe ziet je banden slijtage eruit?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184422812
Prima, het is een lichte auto (1070 kilo) dus ze hebben weinig te lijden.
Alleen cupvorming op de voorbanden, die wissel ik om met achter zodra de zaagsnede duidelijk voelbaar is (nu 1x gedaan)

Nankang AR1 in mei 2017 gemonteerd, daarna ongeveer 80 ronden Ring gereden.

Zien er nog prima uit.

Voordeel is dat de auto perfect vlak door de bocht gaat iin vergelijk met andere E36's









[ Bericht 39% gewijzigd door pvdplanet op 15-01-2019 20:59:17 ]
  dinsdag 15 januari 2019 @ 21:37:45 #42
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184424046
Ja dat was niet wat ik vroeg eigenlijk, hoe ziet de slijtage eruit. Welke kant is eerder op, binnen of buiten?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184424662
Binnenkant slijt iets sneller, voornamelijk aan de achterzijde. Amper te zien, wel te meten
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:13:11 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184429258
Dan ga je dus niet hard genoeg de bocht door :7 ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 15:30:30 #45
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184493299
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184537893
Vanmiddag de warmtewisselaarpakking van de 130i vervangen. Heb wat hightemp siliconenspul toegevoegd en de boel lijkt vloeistofdicht.

Ik heb vanwege de vettigheid en een onduidelijke leeftijd van het deze onderdelen ook gelijk spanrollen en een nieuwe multiriem besteld.

Ondanks de kmstand van 115000 best wel wat kantenroest op het subframe achter. Dat staat nu in de Fertan en ga het later blank tectyleren.

Op 1 of andere manier is er altijd wat te knutselen een BMW...
  maandag 21 januari 2019 @ 19:27:03 #47
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184538170
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:15 schreef pvdplanet het volgende:
Op 1 of andere manier is er altijd wat te knutselen een BMW...
Mijn ervaringen zijn met een ander merk niet anders. Er gaat altijd wel iets kleins stuk.
Zelfs de lexus die ik bijvoorbeeld nu heb heeft zijn dingetjes

Waarschijnlijk komt dat doordat je een perfectionist bent qua auto's
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184539178
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:27 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Mijn ervaringen zijn met een ander merk niet anders. Er gaat altijd wel iets kleins stuk.
Zelfs de lexus die ik bijvoorbeeld nu heb heeft zijn dingetjes

Waarschijnlijk komt dat doordat je een perfectionist bent qua auto's
Welke Lexus heb je?
Facts don't care about your feelings
  maandag 21 januari 2019 @ 20:05:59 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184539182
Idd. Heb auto's gezien van een paar maanden oud waarbij de binnenbumper al verroest was :X
Bij mij heeft het subframe ook oppervlakte roest. Was 5 jaar geleden zo, is nu nog zo, geen probleem ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 21 januari 2019 @ 20:08:22 #50
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184539250
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Welke Lexus heb je?
Kleintje, IS200.

Vind het echt een fantastisch ding, alleen die motor mag wel iets meer pit hebben.
Wil als ik het geld en motivatie heb misschien bij CBS een is430 van laten maken.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184539332
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:08 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Kleintje, IS200.

Vind het echt een fantastisch ding, alleen die motor mag wel iets meer pit hebben.
Wil als ik het geld en motivatie heb misschien bij CBS een is430 van laten maken.
Ik heb een tijdje een LS400 gereden... ben een BMW fan maar daar kan geen BMW tegenop hoor. Nou ja qua degelijkheid en comfort dan, voor de rest rijdt ie als een slagschip en is het design saai.

Zo'n IS F lijkt me wel wat, die uitlaatpijpen zijn tof :7
Facts don't care about your feelings
  maandag 21 januari 2019 @ 20:19:40 #52
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184539547
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje een LS400 gereden... ben een BMW fan maar daar kan geen BMW tegenop hoor. Nou ja qua degelijkheid en comfort dan, voor de rest rijdt ie als een slagschip en is het design saai.

Zo'n IS F lijkt me wel wat, die uitlaatpijpen zijn tof :7
Zo'n IS200 rijdt wel echt anders, zit een ongelooflijke korte versnellingsbak op, daardoor is het echt een opgefokt ding. 130 in zijn 4 is 4000 toeren, als je dan iets gas geeft kom je in dat VVT-i gebied en dat rijd wel grappig.
Verder is die van mij voorzien van nieuwe dempers en verlagings veren en zit de hele vooras in de PU. Word je qua comfort niet blij van maar qua sturen wel ;)

Was destijds een concurrent van de E46 320i geloof ik. Ik heb zelf een 323i gehad, en dat is toch een andere auto. Die 323I was voorzien van Mtech pakket, met bijbehorende veren en dempers.
Reed ook heerlijk, alleen merkte je dat gewicht wel in de bochten. Ook is het interieur van de BMW wel beter voor elkaar dan zo'n Lexus. Veel fijnere plek om in te zijn dan de Lexus.

Grappig detail trouwens is dat de BMW bij 130 meer herrie maakte dan de Lexus.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184539587
Vrijdag mn turbo laten vervangen. Elektronische actuator had het begeven en al maanden mee rond gereden.




  maandag 21 januari 2019 @ 20:21:45 #54
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184539619
Wat een rotzooi op je inlaat van je oude turbo, lekte ie niet ergens olie?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184539704
Zo'n eerste generatie LS is echt fantastisch in elkaar geschroefd. Denk niet dat er veel auto's zijn die net als deze Lexus makkelijk 500.000km halen zonder grote reparaties aan blok of bak.

[ Bericht 45% gewijzigd door pvdplanet op 21-01-2019 20:34:23 ]
pi_184539892
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:21 schreef bokkepoot het volgende:
Wat een rotzooi op je inlaat van je oude turbo, lekte ie niet ergens olie?
Dat is helaas tegenwoordig bijna altijd het geval. Zelfs mijn F11 had hier al last van.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_184539924
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:19 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Was destijds een concurrent van de E46 320i geloof ik. Ik heb zelf een 323i gehad, en dat is toch een andere auto. Die 323I was voorzien van Mtech pakket, met bijbehorende veren en dempers.
Reed ook heerlijk, alleen merkte je dat gewicht wel in de bochten. Ook is het interieur van de BMW wel beter voor elkaar dan zo'n Lexus. Veel fijnere plek om in te zijn dan de Lexus.

Grappig detail trouwens is dat de BMW bij 130 meer herrie maakte dan de Lexus.
Ik heb een E46 318ci gehad, eibach setje eronder en 18" breedset, reed ook wel lekker hoor. Stil was de BMW sowieso niet echt, Audi A4 van m'n ouders (ook rond 2002) was stiller en de deur sloot mooier als een kluis. Maar ja, geef mij maar RWD...

quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:24 schreef pvdplanet het volgende:
Zo'n eerste generatie LS is echt fantastisch in elkaar geschroefd. Denk niet dat er veel auto's zijn die net als deze Lexus makkelijk 500.000km halen zonder grote reparaties aan blok of bak.
Pfff, was uit 1993 dacht ik, maar dat ding is zelfs als je het vergelijkt met 2019 beter dan menig auto. Het meest opvallende vond ik de isolatie. Als je met mensen op stap was en je ging ff tanken (ja dat moest wel vaak) dan kon je mensen en muziek bijna niet horen als je buiten stond. Ook in de winter na een stukje rijden je auto parkeren, kom je na een uurtje terug voelt het nog warm. En het is altijd leuk om 180 km/u te rijden en dat je moeder dan zegt "waarom rijdt iedereen zo langzaam hier?" uhh kijk maar op de teller.... WAT :( :( :{ :{ ~O>

Heb een aantal keer in een E38 gereden maar dat gevoel had ik daar toch echt niet van. Maar goed, de gemiddelde E38 is wel behoorlijk afgetrapt.
Facts don't care about your feelings
pi_184539974
Trouwens nog een domme faal dit weekend. Had de 17 inch winterwielen gemonteerd en die zitten behoorlijk dicht op de remklauwen in vergelijking met de 18 inch zomerwielen.

Gevolg: doorgesleten remvoering-indicatorkabel en allerlei alarmbellen op het dashboard

Had er gelukkig nog eentje liggen.
pi_184540929
Ah zo een eerste lichting Lexus LS blijft gaaf. Ik had het idee dat je die een paar jaar terug echt voor een schijntje kon kopen, maar nu zijn ze al net zo duur als hun 10 jaar jongere opvolgers. Heb zelf een paar jaar terug een weekje een splinternieuwe LS600h L President Line meegekregen (SPAM). Met zo een bak rijd je gewoon in 1 ruk door naar de Amalfikust ofzo.

Verder blijft mijn 540i ook een beetje zeuren de laatste tijd. Krijg het probleem van de warme start maar niet opgelost. We dachten het gevonden te hebben, want de carterventilatie was nogal lek. Maar helaas, nog steeds slaat 'ie af bij een warme start. Volgende stap is de stationair regelklep, gelukkig heeft een maat van me nog een 530i V8 sloper staan, dus kan het mooi even omwisselen en als dat werkt bestel ik wel een nieuwe.

Maar nu staat 'ie bij de lasser. Paar roestplekken worden weggehaald en overgespoten. Spannend! Om het de lasser wat makkelijker te maken heb ik zelf al wat delen gedemonteerd: achterbumper, hemel en dakdragers. De roestplekken die aangepakt worden: allebei de A-stijlen (incl. nieuw voorruit), spatscherm linksachter en een strip onder de achterbak (niet te zien als de bumper er op zit). Verder wacht ik nog wat de meerprijs wordt om 3 kleine roestplekjes op de deuren aan te pakken.

pi_184544963
Even een vraagje....
Ben ik de enige van wie de auto vandaag niet op temperatuur kwam?
Verwarming was ook niet je-van-het, maar vooral de motortemperatuur deed mij verbazen.
Vloeistoffen zijn op peil, waterpompje is nieuw, thermostaathuis is van aluminium met nieuwe meyle thermostaat.
Mijn gedachte is het weer, maar iemand anders dit ook gehad.

Auto bleef zegmaar op 1/4 van de teller.
pi_184546065
Bij mijn f11 kwam deze op een rit van 47km ook nooit tot het midden met deze temperaturen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 22 januari 2019 @ 08:54:35 #62
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184547196
Maar gaat het nu over het oudevertrouwde "in het midden" H2Otemp. metertje of de nieuwerwetse olietemp.meter met cijfertjes? :)

Die eerste staat altijd in het midden binnen 10-25 km., dacht ik.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184549790
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:54 schreef Hyperdude het volgende:
Maar gaat het nu over het oudevertrouwde "in het midden" H2Otemp. metertje of de nieuwerwetse olietemp.meter met cijfertjes? :)

Die eerste staat altijd in het midden binnen 10-25 km., dacht ik.
De eerste, gaat om een oude E39.
Hij kwam ook vandaag niet op temperatuur...
  dinsdag 22 januari 2019 @ 12:04:06 #64
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184550152
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 11:41 schreef Shoarmapatatje het volgende:

[..]

De eerste, gaat om een oude E39.
Hij kwam ook vandaag niet op temperatuur...
Ontluchten nog niet helemaal 100%?

Lap karton voor de radiator frotten. Als het dan niet warmer wordt, gok ik toch op de thermostaat.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184552443
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ontluchten nog niet helemaal 100%?

Lap karton voor de radiator frotten. Als het dan niet warmer wordt, gok ik toch op de thermostaat.
Hij is ontlucht, maar ben erachter wat het was denk ik.
Er zat een grote tak in een aantal kleppen die open en dicht kunnen voor de radiator, onderaan zegmaar, die stonden open..

Qua ontluchten heb ik geprobeerd, systeem komt netjes op druk, en komt alleen vloeistof uit het nippeltje zonder bubbels.
Heb er even wat extra koelvloeistof bijgedaan, kan geen kwaad.
Thermostaat zou inderdaad kunnen, zal hem morgenmiddag even wisselen met de oude, ik denk alleen niet dat dat het is, maar dat de radiateur te effectief met dit weer, het is rammend koud namelijk.

Sidenote wel, zit een M5 radiateur in omdat de oude kapot was.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 15:17:03 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184553739
Die radiateur doet niet meer of minder dan de thermostaat toe staat. Zit er wel een thermostaat in met de goede temperatuur?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 18:14:09 #67
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184556974
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 14:09 schreef Shoarmapatatje het volgende:
...

Sidenote wel, zit een M5 radiateur in omdat de oude kapot was.
Dan zou een deel afdekken genoeg moeten zijn.
Of een M5 blok er in lepelen. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 22 januari 2019 @ 18:29:30 #68
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184557302
En wat doet zo'n M5 radiator anders dan een gewone?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184557576
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:29 schreef daNpy het volgende:
En wat doet zo'n M5 radiator anders dan een gewone?
Meer, beter koelen. Laat dat nu net het probleem zijn ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 22 januari 2019 @ 19:06:23 #70
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_184558003
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 11:41 schreef Shoarmapatatje het volgende:

[..]

De eerste, gaat om een oude E39.
Hij kwam ook vandaag niet op temperatuur...
Mijn E39 is na minuutje 10 - 15 wel warm (beetje afhankelijk van op wat voor soort weg je rijdt)
  dinsdag 22 januari 2019 @ 20:23:47 #71
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184559539
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:43 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Meer, beter koelen. Laat dat nu net het probleem zijn ;)
Ja, alleen als de thermostaat dat toelaat.
Als de radiator "teveel" koelt gaat de thermostaat weer dicht(er). Een grotere radiator heeft alleen zin als je kvs echt té warm wordt. Dat lijkt me voor een straat auto in deze temperaturen erg ver gezocht.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 20:37:56 #72
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184559837
Heeft een E39 al een electronisch aangestuurde thermostaat, en kan dat nog problemen veroorzaken?

Vond een redelijk uitgebreide, en up-to-date, uitleg over koeling op de site van Hella/Behr. ^O^ https://www.hella.com/tec(...)g/Motorkoeling-2800/

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 22-01-2019 20:46:13 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184560593
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:23 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja, alleen als de thermostaat dat toelaat.
Als de radiator "teveel" koelt gaat de thermostaat weer dicht(er). Een grotere radiator heeft alleen zin als je kvs echt té warm wordt. Dat lijkt me voor een straat auto in deze temperaturen erg ver gezocht.
Klinkt logisch maar waarom hebben veel moderne wagens dan van die kleppen om teveel wind (koeling) te voorkomen? En vrachtwagens in de winter of in koude landen de radiateur half afgeschermt?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 22 januari 2019 @ 21:13:21 #74
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184560655
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 21:10 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Klinkt logisch maar waarom hebben veel moderne wagens dan van die kleppen om teveel wind (koeling) te voorkomen? ...
Volgens mij zijn die kleppen eerder om aerodynamischer gunstiger waarden te krijgen als ze niet open hoeven te staan om genoeg te koelen. :)

Heeft mijn 2011 F11 ook al. :7

Edit: aero én sneller op temperatuur komen is de bedoeling :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Hyperdude op 22-01-2019 21:28:42 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184560695
Tussen het lurken door ook maar weer eens wat posten.

Twee weken geleden bij het achteruit inparkeren over een kapot bierflesje gereden. Ik hoorde meteen een knal en een hard gesis de band was in een halve minuut helemaal plat. Aangezien de bandjes er in elkgeval twee jaar op zaten (geen idee wanneer Matigeuser precies nieuwe banden had gekocht) was 't sowieso wel tijd voor nieuwe banden. Dus beide weer een nieuwe Continental..

Meerdere malen ritten gemaakt van een uur of twee en eigenlijk niks aan te merken. Het werkt allemaal nog goed..

Half jaar geleden bij de APK kon ik de leidingen laten tektileren (oid) ipv vervangen wat mij veel scheelde. En in 2019 zal ik de remmen voor moeten vervangen, dan laat ik ook meteen de ruitenwisserbladen vernieuwen etc. Hopelijk hoef ik dit jaar ook geen cilinders te vervangen oid dat zou duur zijn <_<.....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')