FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Onterecht teveel borg ingehouden?
Lavezzizaterdag 29 december 2018 @ 18:19
Hi fokkers,

Onlangs ben ik verhuisd vanuit mijn huurwoning (vrije sector), ik heb hier ongeveer 1,5j gewoond en huurde de woning gemeubileerd. Bij het moment van uitchecken viel het me al op dat de verhuurder (een particulier) enorm kritisch was en naar zaken aan het kijken was die naar mijn idee standaard zijn bij het verlaten van een huurwoning en waar je als verhuurder dus ook gewoon vooraf al rekening moet houden. Dit zeker ook aangezien de woning volledig schoon was gemaakt en alles er keurig bij lag.

Nu een aantal dagen later krijg ik een e-mail met de kosten die hij voor e.e.a. in rekening wil brengen. Het gaat hierbij om het volgende:
- Schoonmaken van de gordijnen vanwege kattenharen (niets over opgemerkt bij de uitcheck en de verhuurder wist dat er een kat was).
- Koffiezetapparaat schoonmaken.
- Oven schoonmaken.
- Vaatwasser schoonmaken.
- Stofzuigerzak verwisselen (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Afzuigkap schoonmaken.
- Droger schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Ramen schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Douche schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).

Dit alles is door hemzelf schoongemaakt tegen een door hem bedacht tarief van 25 EUR per uur, totale kosten EUR 150. Wat mij betreft is i het uurtarief exorbitant hoog en (ii) zijn dit allemaal zaken die niet onder 'schade' meer dan gebruikersschade vallen.

Alvorens ik hierover terugkoppel naar de verhuurder zou ik graag horen hoe jullie hier tegenaan kijken. Zijn dit redelijke kosten of zijn dit standaard werkzaamheden die je als verhuurder mag verwachten bij een gemeubileerde verhuur?

Het huurcontract vermeld hier verder niets specifieks over.
trein2000zaterdag 29 december 2018 @ 18:21
Lijkt me niet de bedoeling. Maar succes met terughalen. Bekend probleem dit, borg moet je eigenlijk direct afschrijven. Als wat je terugkrijgt is bonus.
#ANONIEMzaterdag 29 december 2018 @ 18:24
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ferzaterdag 29 december 2018 @ 18:26
Wellicht houdt de verhuurder andere standaarden aan mbt schoonmaak.

Zijn de genoemde zaken door jou wel schoongemaakt voor het verlaten?
probeerzaterdag 29 december 2018 @ 18:26
En daarom de laatste maand van de huur zelf al verrekenen met de borg. (Door dus de laatste maand niet te betalen).
Janneke141zaterdag 29 december 2018 @ 18:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:26 schreef probeer het volgende:
En daarom de laatste maand van de huur zelf al verrekenen met de borg. (Door dus de laatste maand niet te betalen).
Wat niet mag.
probeerzaterdag 29 december 2018 @ 18:28
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:26 schreef Fer het volgende:
Wellicht houdt de verhuurder andere standaarden aan mbt schoonmaak.
Aardige standaard dan, als hij daar serieus 6 uur mee bezig is. Kan makkelijk in de helft van de tijd.

quote:
Zijn de genoemde zaken door jou wel schoongemaakt voor het verlaten?
Goede vraag wel.
Ferzaterdag 29 december 2018 @ 18:30
Ik vind het niet meer dan normaal dat een gestoffeerd/gemeubileerde woning perfect schoongemaakt wordt, als er van bewoner gewisseld wordt.

Dat doe je niet in 3 uur, dat is even afstoffen.
madam-aprilzaterdag 29 december 2018 @ 18:31
Hij had bij de uitcheck aan moeten geven dat deze dingen niet goed waren en jou de kans moeten geven dit zelf schoon te maken.
probeerzaterdag 29 december 2018 @ 18:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat niet mag.
Klopt. Dit lijkt echter ook niet te mogen, of iig niet binnen redelijkheid vallen. En dan kies ik liever voor de 'mag niet' situatie die me geen geld kost.
probeerzaterdag 29 december 2018 @ 18:36
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:30 schreef Fer het volgende:
Ik vind het niet meer dan normaal dat een gestoffeerd/gemeubileerde woning perfect schoongemaakt wordt, als er van bewoner gewisseld wordt.

Dat doe je niet in 3 uur, dat is even afstoffen.
Een hele gemeubileerde woning perfect schoon maken doe je niet in 3 uur nee.

quote:
- Schoonmaken van de gordijnen vanwege kattenharen (niets over opgemerkt bij de uitcheck en de verhuurder wist dat er een kat was).
- Koffiezetapparaat schoonmaken.
- Oven schoonmaken.
- Vaatwasser schoonmaken.
- Stofzuigerzak verwisselen (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Afzuigkap schoonmaken.
- Droger schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Ramen schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Douche schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
Dit perfect schoonmaken kan echter makkelijk in 3 uur. Iig bij lange na geen 6 uur.

Edit: Ok, mits het tijdens de huurperiode redelijk schoon gehouden is en er niet 1,5 jaar aan vuil aan vast zit.
Lavezzizaterdag 29 december 2018 @ 18:44
Thanks voor alle snelle reacties. Ik denk ook dat dit in vee kortere tijd schoongemaakt kan worden, maar wil niet direct de discussie die kant op brengen. De meest objectieve weg zou zijn dat dit geen kosten ‘meer dan standaard gebruikersschade’ zijn waardoor hier überhaupt geen borg voor mag worden ingehouden. Als dat niet werkt dan wil ik het liefst wat ket het tarief doen, er is toch geen enkele schoonmaker die 25¤ p/u betaald krijgt?
probeerzaterdag 29 december 2018 @ 18:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:44 schreef Lavezzi het volgende:
Thanks voor alle snelle reacties. Ik denk ook dat dit in vee kortere tijd schoongemaakt kan worden, maar wil niet direct de discussie die kant op brengen. De meest objectieve weg zou zijn dat dit geen kosten ‘meer dan standaard gebruikersschade’ zijn waardoor hier überhaupt geen borg voor mag worden ingehouden. Als dat niet werkt dan wil ik het liefst wat ket het tarief doen, er is toch geen enkele schoonmaker die 25¤ p/u betaald krijgt?
Goed punt. Eerst de wel-niet discussie, dan pas de hoeveel. Niet dat je een van beide gaat winnen trouwens.
electroniquezaterdag 29 december 2018 @ 19:07
25 is best een redelijk uurtarief voor een (legale) schoonmaker.

Daarnaast dien je de woning ook gewoon netjes achter te laten. Als ik in een nieuwe woning kom zou ik het ook niet accepteren als de oven niet schoon is, er kattenharen op de gordijnen zitten (zou direct allergische reacties krijgen overigens), etc. Dat vind ik geen gebruikersschade, dat is gewoon ranzig en niet meer dan normaal dat je dat schoonmaakt voordat je vertrekt.

Nu heb ik last van lichte smetvrees vermoed ik, maar ik kan me voorstellen dat je als verhuurder niet een huis zo op wil leveren. Was wel netjes geweest als het bij het uitchecken benoemd was.
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 19:11
Standaard manier van een huurder om je te naaien of het nou een wbv is of een particulier. Opeens vinden ze allerlei gebreken die tegen exorbitante kosten opgelost moeten worden.

Bijzonder laag, maar helaas kun je er weinig tegen doen.
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 19:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Klopt. Dit lijkt echter ook niet te mogen, of iig niet binnen redelijkheid vallen. En dan kies ik liever voor de 'mag niet' situatie die me geen geld kost.
Uiteindelijk kost het je natuurlijk meer geld als de deurwaarder aan de deur staat om een maand huur plus kosten bij je te komen halen. Maar goed, het is een keuze die je kunt maken.
baskickzaterdag 29 december 2018 @ 19:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:31 schreef madam-april het volgende:
Hij had bij de uitcheck aan moeten geven dat deze dingen niet goed waren en jou de kans moeten geven dit zelf schoon te maken.
Dit dus.
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 19:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:16 schreef baskick het volgende:

[..]

Dit dus.
Dat deden ze bij mij in een compleet leeg huis (alles was al verhuist) en met een deadline van een uur want dan staat de nieuwe huurder voor de deur. Wat moet je dan?
Schuifpuizaterdag 29 december 2018 @ 19:25
Ik vind het aantal uren en uurtarief best meevallen, maar volgens mij is het veel simpeler: De verhuurder moet aangeven wat er mis is en jou de gelegenheid geven om dit te laten maken of schoonmaken. De zaken waar geen opmerking over gemaakt is, zou hij dus niet zomaar in één keer bij jou in rekening mogen brengen.

De overige zaken heb je blijkbaar wel wat over gehoord, maar niet (naar zijn wens) schoongemaakt? Neem aan dat er gezamenlijk een lijst is opgemaakt en dat dit schriftelijk is vastgelegd? Dat is wel zo verstandig om discussies te voorkomen. Dan kan je alleen nog discussie hebben over de mate van schoonmaken.
baskickzaterdag 29 december 2018 @ 19:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:17 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat deden ze bij mij in een compleet leeg huis (alles was al verhuist) en met een deadline van een uur want dan staat de nieuwe huurder voor de deur. Wat moet je dan?
Strakke planning, wel. Als jij het niet binnen een uur redt, hoe gaat hij het dan zelf (laten) fixen in dat uur?
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 19:26
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:25 schreef baskick het volgende:

[..]

Strakke planning, wel. Als jij het niet binnen een uur redt, hoe gaat hij het dan zelf (laten) fixen in dat uur?
Geen idee, dat was ook mijn wedervraag. Nooit antwoord op gehad, wel een dikke rekening van de "schoonmaakkosten" Ik heb er nog een hele rel over gemaakt, maar uiteindelijk kun je beter tegen de muur praten.
halfwayzaterdag 29 december 2018 @ 19:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:44 schreef Lavezzi het volgende:
Thanks voor alle snelle reacties. Ik denk ook dat dit in vee kortere tijd schoongemaakt kan worden, maar wil niet direct de discussie die kant op brengen. De meest objectieve weg zou zijn dat dit geen kosten ‘meer dan standaard gebruikersschade’ zijn waardoor hier überhaupt geen borg voor mag worden ingehouden. Als dat niet werkt dan wil ik het liefst wat ket het tarief doen, er is toch geen enkele schoonmaker die 25¤ p/u betaald krijgt?
Minimumtariep zzp is ¤35 dan heb je minimumloon.
Lavezzizaterdag 29 december 2018 @ 19:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:25 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vind het aantal uren en uurtarief best meevallen, maar volgens mij is het veel simpeler: De verhuurder moet aangeven wat er mis is en jou de gelegenheid geven om dit te laten maken of schoonmaken. De zaken waar geen opmerking over gemaakt is, zou hij dus niet zomaar in één keer bij jou in rekening mogen brengen.

De overige zaken heb je blijkbaar wel wat over gehoord, maar niet (naar zijn wens) schoongemaakt? Neem aan dat er gezamenlijk een lijst is opgemaakt en dat dit schriftelijk is vastgelegd? Dat is wel zo verstandig om discussies te voorkomen. Dan kan je alleen nog discussie hebben over de mate van schoonmaken.
Ik heb de verhuurder verteld dat wij tav de punten die hij opschreef mbt schoonmaken, dit graag zelf zouden doen om zo geen onnodige kosten te maken. De verhuurder gaf aan dat dat niet zo werkt omdat alles bij de checkout geregeld moest zijn.. daarnaast moest hij op een bepaald tijdstip weer weg omdat hij geen tijd had om te wachten/later terug te komen.

Tijdens de checkout had ik niet genoeg (juridische) munitie om hier wat tegenin te brengen (verder dan: volgens mij werkt dat niet zo.. kwam ik op dat moment niet), maar achteraf inderdaad gezien dat wij als huurders de kans moeten krijgen eea zelf te fixen. Enfin, hij zou ons nog per email berichten maar nu is het werk dus al gedaan..
Rockefellowzaterdag 29 december 2018 @ 19:39
Dat lijkt mij een koopje eerlijk gezegd en zou ik lachend aftikken.
electroniquezaterdag 29 december 2018 @ 19:42
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:35 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Ik heb de verhuurder verteld dat wij tav de punten die hij opschreef mbt schoonmaken, dit graag zelf zouden doen om zo geen onnodige kosten te maken. De verhuurder gaf aan dat dat niet zo werkt omdat alles bij de checkout geregeld moest zijn.. daarnaast moest hij op een bepaald tijdstip weer weg omdat hij geen tijd had om te wachten/later terug te komen.

Tijdens de checkout had ik niet genoeg (juridische) munitie om hier wat tegenin te brengen (verder dan: volgens mij werkt dat niet zo.. kwam ik op dat moment niet), maar achteraf inderdaad gezien dat wij als huurders de kans moeten krijgen eea zelf te fixen. Enfin, hij zou ons nog per email berichten maar nu is het werk dus al gedaan..
Ik weet niet hoeveel je hier juridisch aan had kunnen doen. Waarschijnlijk staat er iets in je contract over het achterlaten in de staat waarin het aan de huurder opgeleverd is, maar welke staat dat was en welke standaard daarbij gehanteerd wordt wordt een welles nietes verhaal
BoneThugsszaterdag 29 december 2018 @ 19:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat niet mag.
Boeiend.
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 19:50
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:35 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Ik heb de verhuurder verteld dat wij tav de punten die hij opschreef mbt schoonmaken, dit graag zelf zouden doen om zo geen onnodige kosten te maken. De verhuurder gaf aan dat dat niet zo werkt omdat alles bij de checkout geregeld moest zijn.. daarnaast moest hij op een bepaald tijdstip weer weg omdat hij geen tijd had om te wachten/later terug te komen.

Tijdens de checkout had ik niet genoeg (juridische) munitie om hier wat tegenin te brengen (verder dan: volgens mij werkt dat niet zo.. kwam ik op dat moment niet), maar achteraf inderdaad gezien dat wij als huurders de kans moeten krijgen eea zelf te fixen. Enfin, hij zou ons nog per email berichten maar nu is het werk dus al gedaan..
Zoals ik al zei, standaard truc om er nog wat centen uit te persen
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 19:51
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:46 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Boeiend.
Zeg je dat ook tegen de deurwaarder als hij aan de deur staat?
Janneke141zaterdag 29 december 2018 @ 19:52
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:46 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Boeiend.
We zitten hier in WGR. Dus wat je Rechten zijn is dan wel degelijk boeiend.
BoneThugsszaterdag 29 december 2018 @ 19:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:51 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Zeg je dat ook tegen de deurwaarder als hij aan de deur staat?
Uhu.

Men mag in NL nog altijd drie maanden achterstand hebben. Als ik bijna drie maanden niet betaal en ik maak 1 maand huur over gaan die drie maanden weer opnieuw in.

"Stofzuigerzak verwisselen" :')

Voor wat schoonmaken 150 rekenen :')
investeerdertjezaterdag 29 december 2018 @ 19:54
Had je toevallig twee maandhuren aan borg betaald? 😅

Maar inderdaad, heb je een RBV?
Janneke141zaterdag 29 december 2018 @ 19:56
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:54 schreef BoneThugss het volgende:
Men mag in NL nog altijd drie maanden achterstand hebben.
Nee, dat mag helemaal niet. Ga weg met je onzin in serieuze topics.
CoolGuyzaterdag 29 december 2018 @ 19:57
Wat ik niet helemaal snap, even los van hoe de verhuurder dit aanpakt niet netjes is. Ik zie op dat lijstje eigenlijk alleen maar dingen staan die gaan over schoonmaken. TS geeft echter aan dat de woning er 'keurig' bij lag.

Dat strookt niet met elkaar. Als dingen als de oven, droger, ramen etc niet schoon gemaakt zijn, terwijl TS stelt dat de woning er keurig bij lag, dan valt het dus wel mee met hoe keurig die woning erbij lag, of, de verhuurder liegt en die dingen zijn wel brandschoon.

Wat is het TS? Waren die dingen op dat lijstje wel of niet schoon gemaakt? Want even los van dat de manier waarop verhuurder het doet niet heel netjes is, vraag ik me wel even af of verhuurder nu daadwerkelijk 'moet' schoonmaken, of dat hij maar wat roept. In dat eerste geval vind ik het wel logisch dat de borg niet/deels terug betaald wordt.
trein2000zaterdag 29 december 2018 @ 20:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:51 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Zeg je dat ook tegen de deurwaarder als hij aan de deur staat?
Je hebt niet zomaar een deurwaarder aan de deur hoor. En al helemaal niet met executoriale titel
BoneThugsszaterdag 29 december 2018 @ 20:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, dat mag helemaal niet. Ga weg met je onzin in serieuze topics.
Nee, dan wordt de huurovereenkomst beëindigd.

Met twee maanden achterstand kan eigenlijk niemand je wat maken, volgens de wet dan. Maar goed daar heeft TS niet zo veel aan.

Ik zou hem de tering laten krijgen en geen cent betalen.
Ferzaterdag 29 december 2018 @ 20:03
Ja TS, waren de zaken schoongemaakt of niet?


59039850.jpg
Marsenalzaterdag 29 december 2018 @ 20:05
Ik vind die 150¤ niet onredelijk, als die dingen daadwerkelijk gedaan moeten worden. Een schoonmaker van 25¤ p/u is zeker geen slechte prijs. Ik zou het zelf zonder nadenken gewoon aftikken eigenlijk, maar hij moet je inderdaad wel even van tevoren inlichten zodat je het zelf kan doen!

Persoonlijk zou ik daar toch geen zin hebben en zou ik alsnog betalen :@

Ik denk dat als je er een hele halszaak van gaat maken, je alsnog aan het kortste eind gaat trekken.
MevrouwKeeszaterdag 29 december 2018 @ 20:05
Koffiezetapparaat schoonmaken.
- Oven schoonmaken.
- Vaatwasser schoonmaken.
- Stofzuigerzak verwisselen (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Afzuigkap schoonmaken.
- Droger schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Ramen schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Douche schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).

Heb je dit dan smerig achtergelaten ? Zo ja dan terecht dat het schoongemaakt moet worden. Je laat het toch netjes achter.
madam-aprilzaterdag 29 december 2018 @ 20:06
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:35 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Ik heb de verhuurder verteld dat wij tav de punten die hij opschreef mbt schoonmaken, dit graag zelf zouden doen om zo geen onnodige kosten te maken. De verhuurder gaf aan dat dat niet zo werkt omdat alles bij de checkout geregeld moest zijn.. daarnaast moest hij op een bepaald tijdstip weer weg omdat hij geen tijd had om te wachten/later terug te komen.

Tijdens de checkout had ik niet genoeg (juridische) munitie om hier wat tegenin te brengen (verder dan: volgens mij werkt dat niet zo.. kwam ik op dat moment niet), maar achteraf inderdaad gezien dat wij als huurders de kans moeten krijgen eea zelf te fixen. Enfin, hij zou ons nog per email berichten maar nu is het werk dus al gedaan..
quote:
Mag de verhuurder kosten voor herstel bij mij in rekening brengen?

Ja, dit mag onder bepaalde voorwaarden:

-De verhuurder moet na opzegging van de huur op tijd de woning inspecteren en u duidelijk aangeven wat er precies hersteld moet worden.
-De verhuurder moet u eerst de kans geven om de gevraagde herstelwerkzaamheden zelf uit te voeren.

-In rekening gebrachte kosten moeten redelijk zijn. De verhuurder mag bijvoorbeeld niet de kosten van een nieuwe deur in rekening brengen als u alleen de handgreep moest vervangen.
Hier heeft de verhuurder zich niet aangehouden, dus hij mag geen kosten bij jou in rekening brengen voor het schoonmaken/herstel.
valentijn101zaterdag 29 december 2018 @ 20:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:31 schreef madam-april het volgende:
Hij had bij de uitcheck aan moeten geven dat deze dingen niet goed waren en jou de kans moeten geven dit zelf schoon te maken.
Dit
r_onezaterdag 29 december 2018 @ 22:16
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 20:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Met twee maanden achterstand kan eigenlijk niemand je wat maken, volgens de wet dan.
Graag een link naar het betreffende wetsartikel dan.
r_onezaterdag 29 december 2018 @ 22:16
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 20:06 schreef madam-april het volgende:

[..]


[..]

Hier heeft de verhuurder zich niet aangehouden, dus hij mag geen kosten bij jou in rekening brengen voor het schoonmaken/herstel.
En dit. Gewoon dit.

De vraag of TS het al dan niet al had schoongemaakt of niet, is dan helemaal niet relevant meer.
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 22:59
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 20:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Je hebt niet zomaar een deurwaarder aan de deur hoor. En al helemaal niet met executoriale titel
Nee dat gebeurt ook niet zomaar, maar wel als je een maand achterstand hebt en weigert te betalen
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 23:00
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 20:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nee, dan wordt de huurovereenkomst beëindigd.

Met twee maanden achterstand kan eigenlijk niemand je wat maken, volgens de wet dan. Maar goed daar heeft TS niet zo veel aan.

Ik zou hem de tering laten krijgen en geen cent betalen.
:') Ik neem aan dat je ook kunt vertellen in welke wet dat staat?
#ANONIEMzaterdag 29 december 2018 @ 23:05
quote:
Op zaterdag 29 december 2018 22:16 schreef r_one het volgende:
En dit. Gewoon dit.

De vraag of TS het al dan niet al had schoongemaakt of niet, is dan helemaal niet relevant meer.
Er bestaat ook nog zoiets als nieuwsgierigheid die bevrediging behoeft. }:|
r_onezaterdag 29 december 2018 @ 23:10
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 december 2018 23:05 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Er bestaat ook nog zoiets als nieuwsgierigheid die bevrediging behoeft. }:|
Ja jammer dan :6
trein2000zaterdag 29 december 2018 @ 23:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 23:00 schreef karr-1 het volgende:

[..]

:') Ik neem aan dat je ook kunt vertellen in welke wet dat staat?
Geen rechter die gaat ontruimen voor 1-2 maandjes.
r_onezaterdag 29 december 2018 @ 23:13
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 23:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Geen rechter die gaat ontruimen voor 1-2 maandjes.
Ik heb nog nooit een rechter zien ontruimen.
karr-1zaterdag 29 december 2018 @ 23:15
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 23:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Geen rechter die gaat ontruimen voor 1-2 maandjes.
Ze hoeven ook niet te ontruimen, aangezien je er al weg bent. Maar die maand huur kunnen ze ook op andere wijze krijgen natuurlijk, inclusief bijkomende kosten.
trein2000zaterdag 29 december 2018 @ 23:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 23:13 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een rechter zien ontruimen.
Maar wel toestemming geven. Wijsneus.
r_onezaterdag 29 december 2018 @ 23:58
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 23:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar wel toestemming geven. Wijsneus.
Ook dat niet, er valt in casu niks te ontruimen. Helder licht.
trein2000zondag 30 december 2018 @ 00:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 23:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Ook dat niet, er valt in casu niks te ontruimen. Helder licht.
Ik was bij bonethuggs die het had over het mogen hebben van 2 maanden achterstand. Los van de Casus in de OP.
r_onezondag 30 december 2018 @ 00:02
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 00:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik was bij bonethuggs die het had over het mogen hebben van 2 maanden achterstand. Los van de Casus in de OP.
Je quootte Karr, die (net als ik) benieuwd was naar de vindplaats in de wetboeken waar dat staat.

En bonethuggs adviseerde TS dus het staat niet los van TS en zijn casus.
karr-1zondag 30 december 2018 @ 00:05
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 00:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik was bij bonethuggs die het had over het mogen hebben van 2 maanden achterstand. Los van de Casus in de OP.
En al zou je 2 maanden achterstand mogen hebben, je denkt dat die vervallen als je er niet meer woont?
trein2000zondag 30 december 2018 @ 00:30
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 00:02 schreef r_one het volgende:

[..]

Je quootte Karr, die (net als ik) benieuwd was naar de vindplaats in de wetboeken waar dat staat.

En bonethuggs adviseerde TS dus het staat niet los van TS en zijn casus.
Ik wil mijn Kluwer wel even openslaan. Maar ik denk niet dat ik het ga vinden ;)
trein2000zondag 30 december 2018 @ 00:30
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 00:05 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En al zou je 2 maanden achterstand mogen hebben, je denkt dat die vervallen als je er niet meer woont?
Ik weet wel zeker van niet ;)
icecreamfarmer_NLzondag 30 december 2018 @ 09:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat niet mag.
Maar wel handig is.
Rolfieozondag 30 december 2018 @ 10:50
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar wel handig is.
Als je een incassoburo achter je aan wilt, dan is dat inderdaad een handige manier.
icecreamfarmer_NLzondag 30 december 2018 @ 12:38
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 10:50 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Als je een incassoburo achter je aan wilt, dan is dat inderdaad een handige manier.
Als ze zelf ook nog geld moeten uitkeren gaan ze echt die moeite niet doen.
En incassobureau's mogen niets daar word ik niet bepaald bang van alleen de rechter heeft er iets over te zeggen en dat willen de meeste verhuurders niets.
Lavezzizondag 30 december 2018 @ 19:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:57 schreef CoolGuy het volgende:
Wat ik niet helemaal snap, even los van hoe de verhuurder dit aanpakt niet netjes is. Ik zie op dat lijstje eigenlijk alleen maar dingen staan die gaan over schoonmaken. TS geeft echter aan dat de woning er 'keurig' bij lag.

Dat strookt niet met elkaar. Als dingen als de oven, droger, ramen etc niet schoon gemaakt zijn, terwijl TS stelt dat de woning er keurig bij lag, dan valt het dus wel mee met hoe keurig die woning erbij lag, of, de verhuurder liegt en die dingen zijn wel brandschoon.

Wat is het TS? Waren die dingen op dat lijstje wel of niet schoon gemaakt? Want even los van dat de manier waarop verhuurder het doet niet heel netjes is, vraag ik me wel even af of verhuurder nu daadwerkelijk 'moet' schoonmaken, of dat hij maar wat roept. In dat eerste geval vind ik het wel logisch dat de borg niet/deels terug betaald wordt.
De woning lag er keurig bij, daar waar het gaat om 'schoonmaken' gaat het dus ook meer om standaard periodieke schoonmaken van de apparatuur. De vaatwasser bijvoorbeeld was op het oog schoon (geen etensresten etc), maar kon wel een periodieke schoonmaakbeurt gebruiken. Hetzelfde geldt voor de andere apparatuur.

Ik ga een e-mail terugsturen waarin ik aangeef dat ik best bereid ben wat te betalen, maar dat het bedrag te hoog is zeker aangezien wij niet de kans hebben gehad de door hem gespotte 'gebreken' zelf op te lossen. Juridisch valt er denk ik inderdaad weinig te halen omdat je voor dit bedrag geen rechtszaak oid aangaat. Ik heb tevens geen rechtsbijstandsverzekering, maar zou indien nodig in een zaak als deze (als het de moeite waard zou zijn) wel zelf kunnen procederen geloof ik.
madam-aprilzondag 30 december 2018 @ 19:44
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 19:28 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

De woning lag er keurig bij, daar waar het gaat om 'schoonmaken' gaat het dus ook meer om standaard periodieke schoonmaken van de apparatuur. De vaatwasser bijvoorbeeld was op het oog schoon (geen etensresten etc), maar kon wel een periodieke schoonmaakbeurt gebruiken. Hetzelfde geldt voor de andere apparatuur.

Ik ga een e-mail terugsturen waarin ik aangeef dat ik best bereid ben wat te betalen, maar dat het bedrag te hoog is zeker aangezien wij niet de kans hebben gehad de door hem gespotte 'gebreken' zelf op te lossen. Juridisch valt er denk ik inderdaad weinig te halen omdat je voor dit bedrag geen rechtszaak oid aangaat. Ik heb tevens geen rechtsbijstandsverzekering, maar zou indien nodig in een zaak als deze (als het de moeite waard zou zijn) wel zelf kunnen procederen geloof ik.
Neem eerst even contact op met het juridisch loket. Je hoeft namelijk helemaal niks te betalen.
Lavezzizondag 30 december 2018 @ 20:38
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 19:44 schreef madam-april het volgende:

[..]

Neem eerst even contact op met het juridisch loket. Je hoeft namelijk helemaal niks te betalen.
Thanks! Juridisch gezien inderdaad niet nee, staat ook zo in de algemene voorwaarden van de housing agency die het contract e.d. heeft verzorgd zie ik nu.

Om van het gedoe af te zijn ben ik wel bereid EUR 50 - 75 te betalen, aangezien de verhuurder er kennelijk wel iets van tijd in heeft gestopt. Eerst maar eens op die manier proberen dus, ik wijs hem er wel tegelijkertijd ook op dat er eigenlijk überhaupt geen borg mag worden ingehouden.
madam-aprilzondag 30 december 2018 @ 20:47
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 20:38 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Thanks! Juridisch gezien inderdaad niet nee, staat ook zo in de algemene voorwaarden van de housing agency die het contract e.d. heeft verzorgd zie ik nu.

Om van het gedoe af te zijn ben ik wel bereid EUR 50 - 75 te betalen, aangezien de verhuurder er kennelijk wel iets van tijd in heeft gestopt. Eerst maar eens op die manier proberen dus, ik wijs hem er wel tegelijkertijd ook op dat er eigenlijk überhaupt geen borg mag worden ingehouden.
Ik zou beginnen met uitleggen dat jij eigenlijk niks hoeft te betalen omdat hij jou niet de kans heeft gegeven de 'gebreken' zelf op te lossen (verwijs ook naar algemene voorwaarden van de housing agency), maar dat je, omdat hij er nu wel werk/tijd ingestopt heeft, bereid bent om hem ¤50/¤75 te betalen. Mocht hij daar niet akkoord mee gaan, eis je gewoon de gehele borg terug.
BoneThugsszondag 30 december 2018 @ 20:53
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 20:38 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Thanks! Juridisch gezien inderdaad niet nee, staat ook zo in de algemene voorwaarden van de housing agency die het contract e.d. heeft verzorgd zie ik nu.

Om van het gedoe af te zijn ben ik wel bereid EUR 50 - 75 te betalen, aangezien de verhuurder er kennelijk wel iets van tijd in heeft gestopt. Eerst maar eens op die manier proberen dus, ik wijs hem er wel tegelijkertijd ook op dat er eigenlijk überhaupt geen borg mag worden ingehouden.
Niet doen.

Dan ga je de onderhandeling in en naai je jezelf.

Betaal helemaal NIKS.
desconmaandag 31 december 2018 @ 08:24
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 20:38 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Thanks! Juridisch gezien inderdaad niet nee, staat ook zo in de algemene voorwaarden van de housing agency die het contract e.d. heeft verzorgd zie ik nu.

Om van het gedoe af te zijn ben ik wel bereid EUR 50 - 75 te betalen, aangezien de verhuurder er kennelijk wel iets van tijd in heeft gestopt. Eerst maar eens op die manier proberen dus, ik wijs hem er wel tegelijkertijd ook op dat er eigenlijk überhaupt geen borg mag worden ingehouden.
Je gaat in onderhandeling....das in principe schuld bekennen dat het niet goed was.

Laat hem maar bewijzen dat ie het schoon gemaakt heeft en niet achteraf gaan lopen zeiken en uitgevoerd heeft
djh77maandag 31 december 2018 @ 08:27
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 20:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Niet doen.

Betaal helemaal NIKS.
Het bedrag is reeds ingehouden van de borg. Er valt niets te betalen. TS wil zijn borg terug.
Lavezzizaterdag 5 januari 2019 @ 19:30
Nog bedankt voor jullie hulp! Ik heb inmiddels de juridische kant van het verhaal op papier gezet en de verhuurder voorgesteld bij wijze van compromis het in te houden bedrag op EUR 50 te houden. Dat bedrag is voor mij acceptabel en de verhuurder is inmiddels akkoord gegaan.

Eind goed, al goed.
madam-aprilzaterdag 5 januari 2019 @ 19:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 19:30 schreef Lavezzi het volgende:
Nog bedankt voor jullie hulp! Ik heb inmiddels de juridische kant van het verhaal op papier gezet en de verhuurder voorgesteld bij wijze van compromis het in te houden bedrag op EUR 50 te houden. Dat bedrag is voor mij acceptabel en de verhuurder is inmiddels akkoord gegaan.

Eind goed, al goed.
Top en tof dat je nog even een update geeft! :)