abonnement Unibet Coolblue
pi_183682029
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 09:55 schreef Vocatala het volgende:

[..]

Begrijpend lezen blijft een vak apart. Zoals gezegd heb ik een screenshot waarin het systeem van het transportbedrijf mij vanuit de door hen gemaakte planning aangeeft dat de levering van de vracht is gepland voor dinsdag ochtend tussen 08:00 en 11:00.

Ik heb dus bewijs dat zij de afspraak bevestigen om op dat moment te leveren.
Waarom heb je de hele dag vrij genomen?
pi_183682061
quote:
5s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:38 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Waarom heb je de hele dag vrij genomen?
Wat doet dat er toe in dit verhaal
pi_183682126
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:40 schreef Vocatala het volgende:

[..]

Wat doet dat er toe in dit verhaal
Jij hebt het over een extra vrije dag en vergoeding. Als het alleen om een ochtend zou gaan Waarom dan een hele dag claimen? Wat is de tijdslot van de nieuwe levering?
pi_183682130
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:40 schreef Vocatala het volgende:

[..]

Wat doet dat er toe in dit verhaal
Omdat het nogal overkill is?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_183682160
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:46 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Jij hebt het over een extra vrije dag en vergoeding. Als het alleen om een ochtend zou gaan Waarom dan een hele dag claimen? Wat is de tijdslot van de nieuwe levering?
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Omdat het nogal overkill is?
Nee, ik heb in eerste instantie een volledige dag vrij genomen (lees: dinsdag) deze was natuurlijk gewoon voor eigen rekening.

Nu ik een extra halve dag thuis moet blijven verwacht ik hiervoor wel enige compensatie. Het gaat dus inderdaad niet om een hele, maar een halve dag die ik morgen voor de levering op moet nemen.
pi_183685734
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 10:11 schreef Vocatala het volgende:

[..]

Levering is voor X een best effort dat is namelijk een extra service die zij bieden tegenover de klant, weliswaar tegen betaling. Voor een gerenommeerd transport bedrijf met 80 vrachtwagens is het core business en daarvan verwacht je dat ze juist plannen en de afspraak nakomen, desnoods door het inzetten van extra capaciteit of een andere koeriersdienst.
Probleem is alleen dat een web levering aan een particulier waarschijnlijk niet de core inkomstenbron. Dus bij drukte gaan de belangrijkste klanten voor en ook die met een boeteclausule. Daarna komen de minder belangrijke.
.
  woensdag 12 december 2018 @ 18:38:58 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686193
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 14:21 schreef Vocatala het volgende:
Wij hebben alles betaald aan webshop X. Een x bedrag voor het meubel en ¤60 voor het transport.

Vervolgens is door X een transporteur gekozen om te zorgen voor het transport naar ons.
Wat ik je kan vertellen is dat webshop X geen cent krijgt van transporteur Y. Dit noemen ze consequential loss, oftewel alle schade geleden maar niet aan de geleverde goederen zelf.

Dus als je gaat verhalen, hou er dan rekening mee dat webshop X dit puur uit coulance zou doen, want zelf zien ze er niks van terug.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 18:42:20 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686266
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 09:56 schreef Vocatala het volgende:

[..]

De webshop is momenteel inderdaad bezig om "schade" te verhalen bij het transport bedrijf. Goede service vind ik, ongeacht wat er uit komt.
99% kans dat ze hun schade niet vergoed krijgen. Als dat de doorslaggevende factor is, dan zou ik er rekening mee houden dat jij niks krijgt.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 18:47:23 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686370
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 10:11 schreef Vocatala het volgende:

[..]

Levering is voor X een best effort dat is namelijk een extra service die zij bieden tegenover de klant, weliswaar tegen betaling. Voor een gerenommeerd transport bedrijf met 80 vrachtwagens is het core business en daarvan verwacht je dat ze juist plannen en de afspraak nakomen, desnoods door het inzetten van extra capaciteit of een andere koeriersdienst.
1. Extra capaciteit is niet beschikbaar. In heel Europa is er sprake van een enorm chauffeurstekort.

2. Het is de drukste tijd van het jaar. Transporteurs vervoeren in deze tijd van het jaar tot 20% meer volume en daarnaast is de logistieke industrie een 'low margin' industrie. Oftewel, in rustige tijden (juli/augustus) hebben ze al te weinig personeel en in drukke tijden (okt/nov/dec) loopt de pan gewoon over. Dat is een gevolg van marktwerking, consumenten en bedrijven kopen meer in deze maanden en dus raken de logistieke netwerken overbelast. Voor het chauffeurstekort is geen oplossing in zicht, ook niet met de komst van Oost-Europese chauffeurs.
Resistance is futile.
pi_183686375
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Omdat het nogal overkill is?
Niet iedereen heeft de luxe "even" van het werk weg te kunnen.
  woensdag 12 december 2018 @ 18:50:29 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686427
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 11:22 schreef Travok het volgende:

[..]

Natuurlijk, accepteer het allemaal maar, lekker makkelijk... Ik vraag me oprecht af hoe mensen zoals jij door het leven gaan met deze instelling.
Als een transporteur zegt tussen 8u en 11u te leveren mag je er toch vanuit gaan dat ze dat ook gaan doen? Hoe zou het andersom werken denk je? Zal de transporteur het gewoon kosteloos de volgende dag nog een keer proberen als TS niet huis zou zijn?
Daarbij, een dagje vrijnemen kost je al gauw zo'n 100 euro, gok ik.Bij een hoop bedrijven is het nu ook een nogal drukke periode, dus je moet maar afwachten of je op korte termijn nog een vrije dag kan opnemen. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat TS niet zo blij is en graag een compensatie wil ontvangen.
Nee, een transporteur komt niet zonder meer kostenloos terug de volgende dag. Dat gaat in overleg tussen opdrachtgever en transporteur. Als de ontvanger niet thuis is, dan wordt een re-delivery in rekening gebracht naar de opdrachtgever.

Ik snap niet hoe een dag vrij nemen 100 euro kost?
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 18:56:01 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686534
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 12:00 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Gratis levering vind ik niet een gek verzoek om te proberen. Maar dat gaat de winkel misschien zelf wel aan de transporteur moeten compenseren, dus dan heb jij en de winkel er last van, en de transporteur boeit het geen fuck, dus dat is ook niet optimaal. Maar veel meer zie ik niet wat er te proberen valt behalve heel rigoreus er een halszaak van maken.

Die vrije dag is toch ook niet verloren? Ik zou het trapgat schilderen of al die rommellades opruimen ofzo. :P
Gratis levering kun je niet zonder meer verwachten. Proberen kan altijd.

Het ligt eraan welke afspraken de opdrachtgever en de transporteur hebben over deze levering. Wat wel vaak gebeurt is dat een express levering afgesproken wordt voor de volgende dag. Als dat niet nagekomen wordt, dan is het niet meer dan normaal om het economy tarief voor 48-uurs levering te vragen voor de zending. Dat zal geen enkele transporteur weigeren. Zelfde met tijdafspraken, voor leveren om zeg.. 09:00 's morgens, betaal je een toeslag. Zo ook voor 08:00-12:00, levering op zaterdag, avondlevering etc. Als die afspraken niet nagekomen worden, dan wordt de toeslag op het basistarief vaak kwijtgescholden.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 18:59:34 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686628
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 11:45 schreef Travok het volgende:

[..]

Maar het is het gebrek van het bedrijf dat ze niet binnen de afgesproken tijden op die locatie zijn toch? Ze maken toch een planning? Dan hebben ze zich daar ook maar te houden. En die transporteur heeft kennelijk niet eens even de moeite genomen om op tijd te laten weten dat ze het niet gingen redden, hier kwamen ze pas een uur na de afleverwindow mee. Op zn zachtst gezegd nogal slordig.
Wat sowieso had moeten gebeuren is 's morgens vroeg een belletje dat het niet zou gaan lukken.

Verder lijk je geen idee te hebben hoe complex de logistieke sector werkt. Mensen zien dit niet en ze denken er niet over na maar achter de schermen is er een enorme berg (veelal handmatig) werk nodig om jouw zending van A naar B te krijgen. In zo'n proces zijn er letterlijk tientallen momenten waar het fout kan gaan.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:01:22 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686677
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 12:11 schreef Vocatala het volgende:

[..]

Het gaat mij dan ook meer om het principe dat de transporteur doet alsof er niets aan de hand is en het er zich zo makkelijk mogelijk vanaf wil brengen door te zeggen; dan plannen we toch gewoon een nieuwe dag in?

Als je in een restaurant zit en je besteld een biefstuk verwacht je toch ook dat die binnen, laten we zeggen een half uurtje voor je neus staat? Of neem je er dan genoegen mee wanneer ze zeggen, sorry Marsenal, we hebben niet helemaal lekker gepland in de keuken, uw biefstuk is er over 2 uur, wacht je even?

Maar goed, de webshop is er mee bezig dus we wachten rustig af hoe het afloopt.
Wat had je dan verwacht? Heeft de transporteur uitgelegd wat het probleem precies was?
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:03:02 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686725
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:40 schreef Vocatala het volgende:

[..]

Wat doet dat er toe in dit verhaal
Vind ik wel relevant. De transporteur en de opdrachtgever hebben jou nooit gevraagd om de hele dag beschikbaar te zijn voor de levering.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:04:44 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686770
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:48 schreef Vocatala het volgende:

[..]


[..]

Nee, ik heb in eerste instantie een volledige dag vrij genomen (lees: dinsdag) deze was natuurlijk gewoon voor eigen rekening.

Nu ik een extra halve dag thuis moet blijven verwacht ik hiervoor wel enige compensatie. Het gaat dus inderdaad niet om een hele, maar een halve dag die ik morgen voor de levering op moet nemen.
Die compensatie zal alleen mogelijk zijn als de opdrachtgever en de transporteur afspraken hebben over consequential loss, of als de opdrachtgever besluit jou te compenseren zonder dat zijzelf compensatie krijgen.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:06:39 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686813
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 18:13 schreef Fer het volgende:

[..]

Probleem is alleen dat een web levering aan een particulier waarschijnlijk niet de core inkomstenbron. Dus bij drukte gaan de belangrijkste klanten voor en ook die met een boeteclausule. Daarna komen de minder belangrijke.
Dat zeker! Opdrachtgevers die de meeste omzet genereren bij transporteurs, krijgen altijd voorrang. En die zijn vaak niet te beroerd om meer te betalen voor betere service.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:08:19 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686858
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 18:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft de luxe "even" van het werk weg te kunnen.
Tja.. wat voor boodschap hebben de transporteur en opdrachtgever daar aan?
Resistance is futile.
pi_183686926
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 18:59 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat sowieso had moeten gebeuren is 's morgens vroeg een belletje dat het niet zou gaan lukken.

Verder lijk je geen idee te hebben hoe complex de logistieke sector werkt. Mensen zien dit niet en ze denken er niet over na maar achter de schermen is er een enorme berg (veelal handmatig) werk nodig om jouw zending van A naar B te krijgen. In zo'n proces zijn er letterlijk tientallen momenten waar het fout kan gaan.
Dat er veel werk verzet wordt om die zending op de bestemming te krijgen wordt hier toch nergens ontkend?

Wat hier ter discussie staat is dat ondanks alles er twee tekortkomingen zijn aan de zijde van de transporteur, die er samen voor zorgen dat TS extra vrije uren moet opnemen en dus financiële schade lijdt.

De eerste tekortkoming is dat de levering niet binnen het afgesproken tijdvenster geleverd kon worden. Kan gebeuren. Vervelend, maar niet direct wat aan de hand.

De tweede tekortkoming is dat de ontvanger niet tijdig op de hoogte gesteld is van de problemen met de levering. Er is door de transporteur geen moeite gedaan om eventuele schade te beperken. Dat is toch echt verwijtbaar.
pi_183686963
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:03 schreef Seven. het volgende:

[..]

Vind ik wel relevant. De transporteur en de opdrachtgever hebben jou nooit gevraagd om de hele dag beschikbaar te zijn voor de levering.
Maar is niet relevant. Want TS wil geen compensatie voor de vrije uren van vandaag, maar compensatie voor de extra vrije uren die hij moet opnemen voor de tweede bezorgafspraak. De vrije uren van vandaag doen er derhalve verder niet toe.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:13:08 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686965
Het lijkt erop dat webshop Y de algemene voorwaarden gewoon door google translate gehaald heeft ;).

Er staat feitelijk dat zij opdraaien voor eventuele extra kosten met een max van 681 eurootjes. Dat is een fijne garantie aan jou en daar kun je ze gewoon aan houden, maar ik acht de kans redelijk groot dat zij dit zelf niet kunnen verhalen want het is absoluut geen standaard afspraak in de logistieke industrie.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:13:36 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183686980
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Maar is niet relevant. Want TS wil geen compensatie voor de vrije uren van vandaag, maar compensatie voor de extra vrije uren die hij moet opnemen voor de tweede bezorgafspraak. De vrije uren van vandaag doen er derhalve verder niet toe.
Zie ook mijn vorige post. :)
Resistance is futile.
pi_183687097
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 18:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nee, een transporteur komt niet zonder meer kostenloos terug de volgende dag. Dat gaat in overleg tussen opdrachtgever en transporteur. Als de ontvanger niet thuis is, dan wordt een re-delivery in rekening gebracht naar de opdrachtgever.
Dus als de transporteur de gedupeerde is van het niet nakomen van de bezorgafspraak moet de transporteur gecompenseerd worden, maar als de ontvanger gedupeerd wordt door de transporteur, is het ineens absurd dat er over compensatie gesproken wordt? Nogal meten met twee maten.

quote:
Ik snap niet hoe een dag vrij nemen 100 euro kost?
Jouw werkuren worden betaald van gebakken lucht? Als ik een extra uur vrij wil, dan kost dat gewoon mijn uurloon. 100 euro voor een hele dag is dus nog niet eens veel.

Het gaat in dit geval om een halve dag, dus een schadepostje van 50-75 euro is heel realistisch.
pi_183687119
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:13 schreef Seven. het volgende:
Het lijkt erop dat webshop Y de algemene voorwaarden gewoon door google translate gehaald heeft ;).

Er staat feitelijk dat zij opdraaien voor eventuele extra kosten met een max van 681 eurootjes. Dat is een fijne garantie aan jou en daar kun je ze gewoon aan houden, maar ik acht de kans redelijk groot dat zij dit zelf niet kunnen verhalen want het is absoluut geen standaard afspraak in de logistieke industrie.
Met B2B afspreken uit de logistieke wereld heeft TS dan ook helemaal niets te maken.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:19:46 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183687129
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat er veel werk verzet wordt om die zending op de bestemming te krijgen wordt hier toch nergens ontkend?

Wat hier ter discussie staat is dat ondanks alles er twee tekortkomingen zijn aan de zijde van de transporteur, die er samen voor zorgen dat TS extra vrije uren moet opnemen en dus financiële schade lijdt.

De eerste tekortkoming is dat de levering niet binnen het afgesproken tijdvenster geleverd kon worden. Kan gebeuren. Vervelend, maar niet direct wat aan de hand.

De tweede tekortkoming is dat de ontvanger niet tijdig op de hoogte gesteld is van de problemen met de levering. Er is door de transporteur geen moeite gedaan om eventuele schade te beperken. Dat is toch echt verwijtbaar.
TS lijdt geen financiële schade natuurlijk. Het is wel knap lullig van de halve vrije dag maar er zijn veel andere oplossingen.

De tekortkomingen ontken ik niet, maar als side note kun je wel stellen dat een transporteur niet verplicht is om te laten weten dat een zending niet komt als dat niet afgesproken is. Dus dat is niet verwijtbaar.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:25:22 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183687257
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dus als de transporteur de gedupeerde is van het niet nakomen van de bezorgafspraak moet de transporteur gecompenseerd worden, maar als de ontvanger gedupeerd wordt door de transporteur, is het ineens absurd dat er over compensatie gesproken wordt? Nogal meten met twee maten.

[..]

Jouw werkuren worden betaald van gebakken lucht? Als ik een extra uur vrij wil, dan kost dat gewoon mijn uurloon. 100 euro voor een hele dag is dus nog niet eens veel.

Het gaat in dit geval om een halve dag, dus een schadepostje van 50-75 euro is heel realistisch.
Twee maten... Ligt aan je zienswijze, ik kan uren met je debatteren vanuit mijn ervaring in de logistieke sector. Ik snap wel waarom deze werkwijze weerstand oproept, maar zonder gedegen sectorkennis is het een onbegonnen discussie. Ik vraag niet of je het van me aan wil nemen, ik deel alleen hoe het er aan toegaat. Dat jij het oneerlijk vind, is je goed recht en ik reken het je niet aan.

En je kunt zeggen wat je wil, maar TS voelt er financieel helemaal niets van. TS is alleen een halve dag kwijt, dat is knap lullig maar het maakt geen schadepost.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:26:46 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183687291
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Met B2B afspreken uit de logistieke wereld heeft TS dan ook helemaal niets te maken.
TS heeft dan ook maar 1 optie en dat is in gesprek gaan met de opdrachtgever. Zij zoeken maar uit hoe ze het regelen met de transporteur.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 19:38:13 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183687560
Wat ik trouwens ronduit dom vind van de transporteur in deze, is de laconieke houding. Als je al eens begint met excuses, een gedegen uitleg en vervolgens heldere vervolgafspraken, dan is de kans dat je ontvanger verhaal gaat halen ineens veel kleiner. Iets met azijn, stroop en vliegen.
Resistance is futile.
pi_183687920
Seven komt hier volgens mij om de logistieke sector te verdedigen 🙂
Er zijn hier door de transporteur dus een fouten gemaakt en deze zijn niet adequaat opgelost. Daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat TS op de één of andere manier compensatie mag verwachten. Zoals gezegd is een teruggave van de transportkosten hier schappelijk.
Dat het bezorgen van een product kennelijk nogal een complexe onderneming is en dat de transporteur met drukte te maken heeft doet hier niks aan af, dan hadden ze een andere planning door moeten geven.
En hoe ik erbij kom dat een vrije dag nemen zomaar 100 euro kan kosten? Uiteindelijk vertegenwoordigd een vrije dag toch gewoon een zekere waarde? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op een gegeven moment geen verlofdagen meer hebt en misschien onbetaald verlof op moet nemen, dit kost geld. Of je hebt de mogelijkheid om overgebleven dagen uit te laten betalen (dit is bij mij bijvoorbeeld het geval), dan is dat nu dus 1 dag minder. Kost dus geld.
Lang verhaal kort, bedrijf X of TS neemt dienst af, bedrijf Y levert dienst niet dus compensatie is op zijn plaats.
pi_183688407
En Seven zijn tijd is kennelijk gratis. Hij mag gerust voortaan maandelijks een dag vrij nemen om mijn tuin te doen.
  woensdag 12 december 2018 @ 20:30:39 #81
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183688773
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:52 schreef Travok het volgende:
Seven komt hier volgens mij om de logistieke sector te verdedigen 🙂
Er zijn hier door de transporteur dus een fouten gemaakt en deze zijn niet adequaat opgelost. Daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat TS op de één of andere manier compensatie mag verwachten. Zoals gezegd is een teruggave van de transportkosten hier schappelijk.
Dat het bezorgen van een product kennelijk nogal een complexe onderneming is en dat de transporteur met drukte te maken heeft doet hier niks aan af, dan hadden ze een andere planning door moeten geven.
En hoe ik erbij kom dat een vrije dag nemen zomaar 100 euro kan kosten? Uiteindelijk vertegenwoordigd een vrije dag toch gewoon een zekere waarde? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op een gegeven moment geen verlofdagen meer hebt en misschien onbetaald verlof op moet nemen, dit kost geld. Of je hebt de mogelijkheid om overgebleven dagen uit te laten betalen (dit is bij mij bijvoorbeeld het geval), dan is dat nu dus 1 dag minder. Kost dus geld.
Lang verhaal kort, bedrijf X of TS neemt dienst af, bedrijf Y levert dienst niet dus compensatie is op zijn plaats.
Dat het schappelijk zou zijn om een compensatie te bieden, staat niet ter discussie. Of het wel of niet op zijn plaats zou zijn staat ook niet ter discussie. Ik geef slechts aan wat de gangbare manier van doen is en wat normale afspraken zijn.

Verder ben ik het hartgrondig met je oneens dat je een waarde kunt hangen aan je uren in dergelijke gevallen. Dan kun je dat ook toepassen als je een half uur moet wachten omdat de slagboom bij het uitrijden van de garage niet open ging op je vrije dag. Of als je dokter last minute een afspraak moet cancelen terwijl jij daar uren voor opgenomen hebt. Of je gaat de garage wachttijd aanrekenen voor de tijd die je daar zit. Buiten dat het juridisch gezien waarschijnlijk niet als steekhoudend argument gezien wordt, vind ik persoonlijk dat je je kapot moet schamen dat vragen om een vergoeding voor je verloren tijd zelfs maar in je op komt. Maar hey, wie ben ik.
Resistance is futile.
pi_183689140
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:52 schreef Travok het volgende:
Seven komt hier volgens mij om de logistieke sector te verdedigen 🙂
Er zijn hier door de transporteur dus een fouten gemaakt en deze zijn niet adequaat opgelost. Daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat TS op de één of andere manier compensatie mag verwachten. Zoals gezegd is een teruggave van de transportkosten hier schappelijk.
Dat het bezorgen van een product kennelijk nogal een complexe onderneming is en dat de transporteur met drukte te maken heeft doet hier niks aan af, dan hadden ze een andere planning door moeten geven.
En hoe ik erbij kom dat een vrije dag nemen zomaar 100 euro kan kosten? Uiteindelijk vertegenwoordigd een vrije dag toch gewoon een zekere waarde? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op een gegeven moment geen verlofdagen meer hebt en misschien onbetaald verlof op moet nemen, dit kost geld. Of je hebt de mogelijkheid om overgebleven dagen uit te laten betalen (dit is bij mij bijvoorbeeld het geval), dan is dat nu dus 1 dag minder. Kost dus geld.
Lang verhaal kort, bedrijf X of TS neemt dienst af, bedrijf Y levert dienst niet dus compensatie is op zijn plaats.
Leuk, een vervoerstopic! Je kunt er van alles van vinden en vinden dat je recht hebt op vergoeding maar een NL vervoerder werkt onder de AVC condities. Te vinden op internet.

Artikel 13
Schadevergoeding
1. De schadevergoeding die de vervoerder wegens het niet nakomen van de op hem uit hoofde van artikel 9 ( verplichtingen ten aanzien van het leveren)
lid 2 rustende verplichting is verschuldigd, is beperkt tot een bedrag van ¤ 3,40 per kilogram; voor andere schade dan schade ten gevolge van verlies van of schade aan de zaken, zoals gevolgschade, bedrijfsstilstand of immateriële schade, is de vervoerder uit hoofde van de vervoerovereenkomst niet aansprakelijk.

Niet mee eens? Koop dan zelf een vrachtwagen om je pakket af te halen. Ik hoor je al denken “ ga toch geen vrachtwagen aanschaffen voor 1 pakket”? Precies en daarom steekt een vervoerder zn nek uit door te investeren in een pand, trekkers, opleggers, chauffeurs, opleidingen om voor jou te vervoeren tegen een geringe vergoeding.
pi_183689416
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2018 20:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat het schappelijk zou zijn om een compensatie te bieden, staat niet ter discussie. Of het wel of niet op zijn plaats zou zijn staat ook niet ter discussie. Ik geef slechts aan wat de gangbare manier van doen is en wat normale afspraken zijn.

Verder ben ik het hartgrondig met je oneens dat je een waarde kunt hangen aan je uren in dergelijke gevallen. Dan kun je dat ook toepassen als je een half uur moet wachten omdat de slagboom bij het uitrijden van de garage niet open ging op je vrije dag. Of als je dokter last minute een afspraak moet cancelen terwijl jij daar uren voor opgenomen hebt. Of je gaat de garage wachttijd aanrekenen voor de tijd die je daar zit. Buiten dat het juridisch gezien waarschijnlijk niet als steekhoudend argument gezien wordt, vind ik persoonlijk dat je je kapot moet schamen dat vragen om een vergoeding voor je verloren tijd zelfs maar in je op komt. Maar hey, wie ben ik.
Ik zeg ook niet dat TS een compensatie voor z'n opgenomen uren moet krijgen toch?
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik kan begrijpen dat TS een compensatie wil, te meer omdat hij uren op heeft moeten nemen. Ik kan me voorstellen dat als je toch wel thuis zou zijn, bijvoorbeeld als je thuis kan werken of werkloos bent, je misschien eerder geneigd bent te zeggen dat een compensatie niet nodig is.
pi_183689615
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:38 schreef Seven. het volgende:
Wat ik trouwens ronduit dom vind van de transporteur in deze, is de laconieke houding. Als je al eens begint met excuses, een gedegen uitleg en vervolgens heldere vervolgafspraken, dan is de kans dat je ontvanger verhaal gaat halen ineens veel kleiner. Iets met azijn, stroop en vliegen.
Maar je weet toch niet wat de afspraak was tussen webshop X en transporteur Y?

Wie weet is de afspraak wel: laat onze klant weten wanneer jullie de bezorging in de planning hebben staan. Mocht dit in de 24u voor levering wijzigen, geef dat dan door met ons, dan stellen wij onze klant zelf op de hoogte. Idem voor problemen bij de bevoorrading wat hier ook het geval geweest kan zijn.

Ook al is dat onwaarschijnlijk, hoe het precies zit blijft hoe dan ook een aanname, want dit is een overeenkomst waar jij als klant niet bij betrokken bent. De 1 op 1 conclusie dat de tekortkoming dus bij de transporteur ligt kan je zelf niet trekken.

Ik zou dus bij de webshop aangeven dat je graag even telefonisch op de hoogte was gesteld van de gewijzigde planning.
  woensdag 12 december 2018 @ 21:27:47 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183690291
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 20:59 schreef Travok het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat TS een compensatie voor z'n opgenomen uren moet krijgen toch?
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik kan begrijpen dat TS een compensatie wil, te meer omdat hij uren op heeft moeten nemen. Ik kan me voorstellen dat als je toch wel thuis zou zijn, bijvoorbeeld als je thuis kan werken of werkloos bent, je misschien eerder geneigd bent te zeggen dat een compensatie niet nodig is.
Ik kan begrijpen dat TS ervan baalt. En ik kan zelfs begrijpen dat TS niet de volle mep wil betalen. Maar ik ben het er domweg niet mee eens dat je een waarde kunt hangen aan je uren in dergelijke gevallen. Niet in de transportsector want de industriestandaard steekt heel anders in elkaar. En ook niet in de meeste andere situaties.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 21:36:41 #86
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183690502
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:06 schreef Chia het volgende:

[..]

Maar je weet toch niet wat de afspraak was tussen webshop X en transporteur Y?

Wie weet is de afspraak wel: laat onze klant weten wanneer jullie de bezorging in de planning hebben staan. Mocht dit in de 24u voor levering wijzigen, geef dat dan door met ons, dan stellen wij onze klant zelf op de hoogte. Idem voor problemen bij de bevoorrading wat hier ook het geval geweest kan zijn.

Ook al is dat onwaarschijnlijk, hoe het precies zit blijft hoe dan ook een aanname, want dit is een overeenkomst waar jij als klant niet bij betrokken bent. De 1 op 1 conclusie dat de tekortkoming dus bij de transporteur ligt kan je zelf niet trekken.

Ik zou dus bij de webshop aangeven dat je graag even telefonisch op de hoogte was gesteld van de gewijzigde planning.
Er is een minimale kans dat de opdrachtgever en transporteur afwijkende afspraken hebben, dat klopt.

De afspraak tussen opdrachtgevers en transporteurs om met de ontvanger afspraken te maken omtrent levering, heet inboeken. Ook hierop rust doorgaans een toeslag. Maar hieraan worden in de regel geen harde conclusies aan verbonden als het vervolgens niet gebeurt volgens afspraak.

De tekortkoming had ook bij de webshop kunnen liggen. Heel plausibel scenario is dat de webshop het zelf niet op tijd klaar had toen de vervoerder het af kwam halen, bijvoorbeeld. Ik kan je vertellen dat dit in de praktijk zeer regelmatig voorkomt.
Resistance is futile.
  woensdag 12 december 2018 @ 21:37:42 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183690531
TS, staat er een incoterm vermeld op je factuur? Die is ook van invloed in deze.
Resistance is futile.
pi_183690631
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:27 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik kan begrijpen dat TS ervan baalt. En ik kan zelfs begrijpen dat TS niet de volle mep wil betalen. Maar ik ben het er domweg niet mee eens dat je een waarde kunt hangen aan je uren in dergelijke gevallen. Niet in de transportsector want de industriestandaard steekt heel anders in elkaar. En ook niet in de meeste andere situaties.
Als er aan die tijd geen waarde gehangen kan worden, hoe kan er dan een waarde gehangen worden aan de tijd die de transporteur extra kwijt is wanneer de ontvanger op het afgesproken moment niet thuis is?

Je blijft recht lullen wat krom is.

Nogmaals: Wat in de sector voor B2B overeenkomsten waar jij telkens naar refereert gebruikelijk is, is niet relevant.
pi_183690849
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:37 schreef Seven. het volgende:
TS, staat er een incoterm vermeld op je factuur? Die is ook van invloed in deze.
Niet qua vergoeding toch? Of het nou EXW of DDP is; de veevoeder blijft onder bepaalde vervoerscondities qua aansprakelijkheid voor je rijden.
pi_183691391
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:36 schreef Seven. het volgende:

[..]

De tekortkoming had ook bij de webshop kunnen liggen. Heel plausibel scenario is dat de webshop het zelf niet op tijd klaar had toen de vervoerder het af kwam halen, bijvoorbeeld. Ik kan je vertellen dat dit in de praktijk zeer regelmatig voorkomt.
Dat is mijn hele punt, maar hier wordt telkens enkel naar de vervoerder gewezen.

Terwijl
1. De tekortkoming daar niet per definitie ligt
2. Ook als die daar wel ligt moet TS bij de webshop zijn
pi_183694321
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:27 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik kan begrijpen dat TS ervan baalt. En ik kan zelfs begrijpen dat TS niet de volle mep wil betalen. Maar ik ben het er domweg niet mee eens dat je een waarde kunt hangen aan je uren in dergelijke gevallen. Niet in de transportsector want de industriestandaard steekt heel anders in elkaar. En ook niet in de meeste andere situaties.
Maar je verlofuren vertegenwoordigen toch per definitie gewoon wel een waarde? Laten we zeggen, je uurloon?

Maarja, niet om t laatste woord te willen hebben ofzo, maar misschien moeten we de discussie over verlofuren hier niet voeren, is denk ik iets te offtopic.

[ Bericht 8% gewijzigd door Travok op 12-12-2018 23:37:01 (Toevoeging) ]
pi_183695118
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:08 schreef Seven. het volgende:

[..]

Tja.. wat voor boodschap hebben de transporteur en opdrachtgever daar aan?
Het gaat mij om de simplistische opmerking van de ander. De transporteur 0, maar daar heb ik ook 0 mee te maken.
pi_183695755
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 20:47 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Leuk, een vervoerstopic! Je kunt er van alles van vinden en vinden dat je recht hebt op vergoeding maar een NL vervoerder werkt onder de AVC condities. Te vinden op internet.

Artikel 13
Schadevergoeding
1. De schadevergoeding die de vervoerder wegens het niet nakomen van de op hem uit hoofde van artikel 9 ( verplichtingen ten aanzien van het leveren)
lid 2 rustende verplichting is verschuldigd, is beperkt tot een bedrag van ¤ 3,40 per kilogram; voor andere schade dan schade ten gevolge van verlies van of schade aan de zaken, zoals gevolgschade, bedrijfsstilstand of immateriële schade, is de vervoerder uit hoofde van de vervoerovereenkomst niet aansprakelijk.

Niet mee eens? Koop dan zelf een vrachtwagen om je pakket af te halen. Ik hoor je al denken “ ga toch geen vrachtwagen aanschaffen voor 1 pakket”? Precies en daarom steekt een vervoerder zn nek uit door te investeren in een pand, trekkers, opleggers, chauffeurs, opleidingen om voor jou te vervoeren tegen een geringe vergoeding.
TS heeft hier 0.0 mee te maken want TS heeft geen overeenkomst met de vervoerder. Dat is lekker een probleem van de webshop. Dat er voor webshop geen vergoeding mogelijk is, dont care. Als webshop bijdehand gaat doen kunnen ze kiezen tussen een ingebrekestelling of het annuleren van de overeenkomst. Beiden zijn kosten voor hen. Een tegemoetkoming is niet meer dan redelijk, niet voor iedereen is een dag vrij gratis. Wat de vervoerder hier van vind kan mij echt gestolen worden, daar heb ik, of ts natuurlijk, niets mee te maken.
pi_183697402
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als er aan die tijd geen waarde gehangen kan worden, hoe kan er dan een waarde gehangen worden aan de tijd die de transporteur extra kwijt is wanneer de ontvanger op het afgesproken moment niet thuis is?

Je blijft recht lullen wat krom is.

Nogmaals: Wat in de sector voor B2B overeenkomsten waar jij telkens naar refereert gebruikelijk is, is niet relevant.
Betekent dat dat jij verder ook niet meer gaat zeiken over de transporteur?
Resistance is futile.
pi_183706737
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:06 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat zeker! Opdrachtgevers die de meeste omzet genereren bij transporteurs, krijgen altijd voorrang. En die zijn vaak niet te beroerd om meer te betalen voor betere service.
Heb ik ook weleens moeten doen, toen ik een tijdje monteurs plande.

Een klus was een via een opdrachtgever (computer fabrikant), die per bezoek een paar tientjes vergoeding voor de werkzaamheden betaalde. De ander was een direct klant van ons, met een serviceovereenkomst. Die betaalde honderden per maand en had ook een boeteclausule, als we te laat kwamen.

1x raden welke ik moest afbellen, die particulier natuurlijk. Boos dat hij was.... :@
.
pi_183710595
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 19:52 schreef Travok het volgende:
Seven komt hier volgens mij om de logistieke sector te verdedigen 🙂
Er zijn hier door de transporteur dus een fouten gemaakt en deze zijn niet adequaat opgelost. Daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat TS op de één of andere manier compensatie mag verwachten. Zoals gezegd is een teruggave van de transportkosten hier schappelijk.
Dat het bezorgen van een product kennelijk nogal een complexe onderneming is en dat de transporteur met drukte te maken heeft doet hier niks aan af, dan hadden ze een andere planning door moeten geven.
En hoe ik erbij kom dat een vrije dag nemen zomaar 100 euro kan kosten? Uiteindelijk vertegenwoordigd een vrije dag toch gewoon een zekere waarde? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op een gegeven moment geen verlofdagen meer hebt en misschien onbetaald verlof op moet nemen, dit kost geld. Of je hebt de mogelijkheid om overgebleven dagen uit te laten betalen (dit is bij mij bijvoorbeeld het geval), dan is dat nu dus 1 dag minder. Kost dus geld.
Lang verhaal kort, bedrijf X of TS neemt dienst af, bedrijf Y levert dienst niet dus compensatie is op zijn plaats.
Wat Seven verteld is hoe het werkt in de logistiek. Transportbedrijven garanderen geen levertijden, het is allemaal best effort. Dat zal ook ongetwijfeld in de voorwaarden vermeld staan en daarmee is er van compensatie geen sprake. Dit is ook de enige manier om transport betaalbaar te houden.

Dit is puur pech voor TS en het voelt idd onterecht
pi_183710660
Ik heb dit ook een keer gehad en toen mijn rechtbijstandsverzekering erop gezet. Zij zeiden mij dat er jurispundentie is van de hoge raad dat mensen in loondienst geen schadevergoeding kunnen eisen omdat het loon gewoon wordt doorbetaald ivm vakantieuren. Vakantieuren zijn geen geld volgens die uitspraak en daarom is er geen vergoeding.
Ik heb dat vonnis gekregen en helaas klopt het.
Ben je ZZP-er dan kan je wel je verloren inkomsten eisen.

Ben je in loondienst dan is het helaas pindakaas.....
Ik kan het vonnis niet meer terugvinden, dus ik kan het hier niet posten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183711302
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 20:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb dit ook een keer gehad en toen mijn rechtbijstandsverzekering erop gezet. Zij zeiden mij dat er jurispundentie is van de hoge raad dat mensen in loondienst geen schadevergoeding kunnen eisen omdat het loon gewoon wordt doorbetaald ivm vakantieuren. Vakantieuren zijn geen geld volgens die uitspraak en daarom is er geen vergoeding.
Ik heb dat vonnis gekregen en helaas klopt het.
Ben je ZZP-er dan kan je wel je verloren inkomsten eisen.

Ben je in loondienst dan is het helaas pindakaas.....
Ik kan het vonnis niet meer terugvinden, dus ik kan het hier niet posten.
Helder! Wat ik al dacht dus.
Resistance is futile.
pi_183711345
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 23:35 schreef Travok het volgende:

[..]

Maar je verlofuren vertegenwoordigen toch per definitie gewoon wel een waarde? Laten we zeggen, je uurloon?

Maarja, niet om t laatste woord te willen hebben ofzo, maar misschien moeten we de discussie over verlofuren hier niet voeren, is denk ik iets te offtopic.
Het antwoord hierop is inmiddels gegeven.
Resistance is futile.
  donderdag 13 december 2018 @ 20:34:11 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183711437
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:51 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Niet qua vergoeding toch? Of het nou EXW of DDP is; de veevoeder blijft onder bepaalde vervoerscondities qua aansprakelijkheid voor je rijden.
Jawel, maar het verdeelt de kosten en de risico's tussen koper en verkoper. En we kwamen tot de conclusie dat TS alleen verhaal kan halen bij de verkoper dus als TS écht zijn gram wil halen, dan moet hij niet alleen de algemene voorwaarden maar ook de incoterms onder de loep nemen.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')