Waarom heb je de hele dag vrij genomen?quote:Op woensdag 12 december 2018 09:55 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Begrijpend lezen blijft een vak apart. Zoals gezegd heb ik een screenshot waarin het systeem van het transportbedrijf mij vanuit de door hen gemaakte planning aangeeft dat de levering van de vracht is gepland voor dinsdag ochtend tussen 08:00 en 11:00.
Ik heb dus bewijs dat zij de afspraak bevestigen om op dat moment te leveren.
Wat doet dat er toe in dit verhaalquote:Op woensdag 12 december 2018 14:38 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Waarom heb je de hele dag vrij genomen?
Jij hebt het over een extra vrije dag en vergoeding. Als het alleen om een ochtend zou gaan Waarom dan een hele dag claimen? Wat is de tijdslot van de nieuwe levering?quote:Op woensdag 12 december 2018 14:40 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Wat doet dat er toe in dit verhaal
Omdat het nogal overkill is?quote:Op woensdag 12 december 2018 14:40 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Wat doet dat er toe in dit verhaal
quote:Op woensdag 12 december 2018 14:46 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Jij hebt het over een extra vrije dag en vergoeding. Als het alleen om een ochtend zou gaan Waarom dan een hele dag claimen? Wat is de tijdslot van de nieuwe levering?
Nee, ik heb in eerste instantie een volledige dag vrij genomen (lees: dinsdag) deze was natuurlijk gewoon voor eigen rekening.quote:Op woensdag 12 december 2018 14:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Omdat het nogal overkill is?
Probleem is alleen dat een web levering aan een particulier waarschijnlijk niet de core inkomstenbron. Dus bij drukte gaan de belangrijkste klanten voor en ook die met een boeteclausule. Daarna komen de minder belangrijke.quote:Op woensdag 12 december 2018 10:11 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Levering is voor X een best effort dat is namelijk een extra service die zij bieden tegenover de klant, weliswaar tegen betaling. Voor een gerenommeerd transport bedrijf met 80 vrachtwagens is het core business en daarvan verwacht je dat ze juist plannen en de afspraak nakomen, desnoods door het inzetten van extra capaciteit of een andere koeriersdienst.
Wat ik je kan vertellen is dat webshop X geen cent krijgt van transporteur Y. Dit noemen ze consequential loss, oftewel alle schade geleden maar niet aan de geleverde goederen zelf.quote:Op dinsdag 11 december 2018 14:21 schreef Vocatala het volgende:
Wij hebben alles betaald aan webshop X. Een x bedrag voor het meubel en ¤60 voor het transport.
Vervolgens is door X een transporteur gekozen om te zorgen voor het transport naar ons.
99% kans dat ze hun schade niet vergoed krijgen. Als dat de doorslaggevende factor is, dan zou ik er rekening mee houden dat jij niks krijgt.quote:Op woensdag 12 december 2018 09:56 schreef Vocatala het volgende:
[..]
De webshop is momenteel inderdaad bezig om "schade" te verhalen bij het transport bedrijf. Goede service vind ik, ongeacht wat er uit komt.
1. Extra capaciteit is niet beschikbaar. In heel Europa is er sprake van een enorm chauffeurstekort.quote:Op woensdag 12 december 2018 10:11 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Levering is voor X een best effort dat is namelijk een extra service die zij bieden tegenover de klant, weliswaar tegen betaling. Voor een gerenommeerd transport bedrijf met 80 vrachtwagens is het core business en daarvan verwacht je dat ze juist plannen en de afspraak nakomen, desnoods door het inzetten van extra capaciteit of een andere koeriersdienst.
Niet iedereen heeft de luxe "even" van het werk weg te kunnen.quote:Op woensdag 12 december 2018 14:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Omdat het nogal overkill is?
Nee, een transporteur komt niet zonder meer kostenloos terug de volgende dag. Dat gaat in overleg tussen opdrachtgever en transporteur. Als de ontvanger niet thuis is, dan wordt een re-delivery in rekening gebracht naar de opdrachtgever.quote:Op woensdag 12 december 2018 11:22 schreef Travok het volgende:
[..]
Natuurlijk, accepteer het allemaal maar, lekker makkelijk... Ik vraag me oprecht af hoe mensen zoals jij door het leven gaan met deze instelling.
Als een transporteur zegt tussen 8u en 11u te leveren mag je er toch vanuit gaan dat ze dat ook gaan doen? Hoe zou het andersom werken denk je? Zal de transporteur het gewoon kosteloos de volgende dag nog een keer proberen als TS niet huis zou zijn?
Daarbij, een dagje vrijnemen kost je al gauw zo'n 100 euro, gok ik.Bij een hoop bedrijven is het nu ook een nogal drukke periode, dus je moet maar afwachten of je op korte termijn nog een vrije dag kan opnemen. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat TS niet zo blij is en graag een compensatie wil ontvangen.
Gratis levering kun je niet zonder meer verwachten. Proberen kan altijd.quote:Op woensdag 12 december 2018 12:00 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Gratis levering vind ik niet een gek verzoek om te proberen. Maar dat gaat de winkel misschien zelf wel aan de transporteur moeten compenseren, dus dan heb jij en de winkel er last van, en de transporteur boeit het geen fuck, dus dat is ook niet optimaal. Maar veel meer zie ik niet wat er te proberen valt behalve heel rigoreus er een halszaak van maken.
Die vrije dag is toch ook niet verloren? Ik zou het trapgat schilderen of al die rommellades opruimen ofzo.
Wat sowieso had moeten gebeuren is 's morgens vroeg een belletje dat het niet zou gaan lukken.quote:Op woensdag 12 december 2018 11:45 schreef Travok het volgende:
[..]
Maar het is het gebrek van het bedrijf dat ze niet binnen de afgesproken tijden op die locatie zijn toch? Ze maken toch een planning? Dan hebben ze zich daar ook maar te houden. En die transporteur heeft kennelijk niet eens even de moeite genomen om op tijd te laten weten dat ze het niet gingen redden, hier kwamen ze pas een uur na de afleverwindow mee. Op zn zachtst gezegd nogal slordig.
Wat had je dan verwacht? Heeft de transporteur uitgelegd wat het probleem precies was?quote:Op woensdag 12 december 2018 12:11 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Het gaat mij dan ook meer om het principe dat de transporteur doet alsof er niets aan de hand is en het er zich zo makkelijk mogelijk vanaf wil brengen door te zeggen; dan plannen we toch gewoon een nieuwe dag in?
Als je in een restaurant zit en je besteld een biefstuk verwacht je toch ook dat die binnen, laten we zeggen een half uurtje voor je neus staat? Of neem je er dan genoegen mee wanneer ze zeggen, sorry Marsenal, we hebben niet helemaal lekker gepland in de keuken, uw biefstuk is er over 2 uur, wacht je even?
Maar goed, de webshop is er mee bezig dus we wachten rustig af hoe het afloopt.
Vind ik wel relevant. De transporteur en de opdrachtgever hebben jou nooit gevraagd om de hele dag beschikbaar te zijn voor de levering.quote:Op woensdag 12 december 2018 14:40 schreef Vocatala het volgende:
[..]
Wat doet dat er toe in dit verhaal
Die compensatie zal alleen mogelijk zijn als de opdrachtgever en de transporteur afspraken hebben over consequential loss, of als de opdrachtgever besluit jou te compenseren zonder dat zijzelf compensatie krijgen.quote:Op woensdag 12 december 2018 14:48 schreef Vocatala het volgende:
[..]
[..]
Nee, ik heb in eerste instantie een volledige dag vrij genomen (lees: dinsdag) deze was natuurlijk gewoon voor eigen rekening.
Nu ik een extra halve dag thuis moet blijven verwacht ik hiervoor wel enige compensatie. Het gaat dus inderdaad niet om een hele, maar een halve dag die ik morgen voor de levering op moet nemen.
Dat zeker! Opdrachtgevers die de meeste omzet genereren bij transporteurs, krijgen altijd voorrang. En die zijn vaak niet te beroerd om meer te betalen voor betere service.quote:Op woensdag 12 december 2018 18:13 schreef Fer het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat een web levering aan een particulier waarschijnlijk niet de core inkomstenbron. Dus bij drukte gaan de belangrijkste klanten voor en ook die met een boeteclausule. Daarna komen de minder belangrijke.
Tja.. wat voor boodschap hebben de transporteur en opdrachtgever daar aan?quote:Op woensdag 12 december 2018 18:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft de luxe "even" van het werk weg te kunnen.
Dat er veel werk verzet wordt om die zending op de bestemming te krijgen wordt hier toch nergens ontkend?quote:Op woensdag 12 december 2018 18:59 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat sowieso had moeten gebeuren is 's morgens vroeg een belletje dat het niet zou gaan lukken.
Verder lijk je geen idee te hebben hoe complex de logistieke sector werkt. Mensen zien dit niet en ze denken er niet over na maar achter de schermen is er een enorme berg (veelal handmatig) werk nodig om jouw zending van A naar B te krijgen. In zo'n proces zijn er letterlijk tientallen momenten waar het fout kan gaan.
Maar is niet relevant. Want TS wil geen compensatie voor de vrije uren van vandaag, maar compensatie voor de extra vrije uren die hij moet opnemen voor de tweede bezorgafspraak. De vrije uren van vandaag doen er derhalve verder niet toe.quote:Op woensdag 12 december 2018 19:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vind ik wel relevant. De transporteur en de opdrachtgever hebben jou nooit gevraagd om de hele dag beschikbaar te zijn voor de levering.
Zie ook mijn vorige post.quote:Op woensdag 12 december 2018 19:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar is niet relevant. Want TS wil geen compensatie voor de vrije uren van vandaag, maar compensatie voor de extra vrije uren die hij moet opnemen voor de tweede bezorgafspraak. De vrije uren van vandaag doen er derhalve verder niet toe.
Dus als de transporteur de gedupeerde is van het niet nakomen van de bezorgafspraak moet de transporteur gecompenseerd worden, maar als de ontvanger gedupeerd wordt door de transporteur, is het ineens absurd dat er over compensatie gesproken wordt? Nogal meten met twee maten.quote:Op woensdag 12 december 2018 18:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, een transporteur komt niet zonder meer kostenloos terug de volgende dag. Dat gaat in overleg tussen opdrachtgever en transporteur. Als de ontvanger niet thuis is, dan wordt een re-delivery in rekening gebracht naar de opdrachtgever.
Jouw werkuren worden betaald van gebakken lucht? Als ik een extra uur vrij wil, dan kost dat gewoon mijn uurloon. 100 euro voor een hele dag is dus nog niet eens veel.quote:Ik snap niet hoe een dag vrij nemen 100 euro kost?
Met B2B afspreken uit de logistieke wereld heeft TS dan ook helemaal niets te maken.quote:Op woensdag 12 december 2018 19:13 schreef Seven. het volgende:
Het lijkt erop dat webshop Y de algemene voorwaarden gewoon door google translate gehaald heeft .
Er staat feitelijk dat zij opdraaien voor eventuele extra kosten met een max van 681 eurootjes. Dat is een fijne garantie aan jou en daar kun je ze gewoon aan houden, maar ik acht de kans redelijk groot dat zij dit zelf niet kunnen verhalen want het is absoluut geen standaard afspraak in de logistieke industrie.
TS lijdt geen financiële schade natuurlijk. Het is wel knap lullig van de halve vrije dag maar er zijn veel andere oplossingen.quote:Op woensdag 12 december 2018 19:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat er veel werk verzet wordt om die zending op de bestemming te krijgen wordt hier toch nergens ontkend?
Wat hier ter discussie staat is dat ondanks alles er twee tekortkomingen zijn aan de zijde van de transporteur, die er samen voor zorgen dat TS extra vrije uren moet opnemen en dus financiële schade lijdt.
De eerste tekortkoming is dat de levering niet binnen het afgesproken tijdvenster geleverd kon worden. Kan gebeuren. Vervelend, maar niet direct wat aan de hand.
De tweede tekortkoming is dat de ontvanger niet tijdig op de hoogte gesteld is van de problemen met de levering. Er is door de transporteur geen moeite gedaan om eventuele schade te beperken. Dat is toch echt verwijtbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |