abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183823780
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:28 schreef elamanilo het volgende:
Zelf ben ik pas met 16 weken voor de eerste keer naar de vroedvrouw gegaan. En in januari ga ik voor de tweede keer. Ik mag de afspraken bij haar maken zoals voor mij het fijnst is, ik hoef me niet te houden aan de standaard elke maand als ik dat niet wil. Het mag vaker of minder vaak. EN de afspraken zijn ruim, 1 tot 1,5 uur per keer. Dus alle tijd om alles rustig te bespreken en zo. O+

1 tot anderhalf uur met de vroedvrouw :o ? Wat bespreek en doe je dan allemaal? Beetje buik meten, voelen waar je fundus staat, doptone of toeter om hartje te luisteren en dan? Bespreken hoe en waar je wil bevallen ofzo?
  woensdag 19 december 2018 @ 09:36:20 #202
480396 Sisu
Oudgediende
pi_183823826
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:31 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

1 tot anderhalf uur met de vroedvrouw :o ? Wat bespreek en doe je dan allemaal? Beetje buik meten, voelen waar je fundus staat, doptone of toeter om hartje te luisteren en dan? Bespreken hoe en waar je wil bevallen ofzo?
Misschien is het wel een heel leuk mens.
Mijn vriendin had een doula en had ook zulke afspraken.
Ritueel voor zus, kop thee, even de buik voelen, thee, kletsen. Ze kwam altijd helemaal zen terug.
Ik ga er (nog) niet voor. Soms twijfel ik even, maar het ziekenhuis is hier echt mooi qua kraamafdeling en ik vond het super fijn met ro daar.

Cravings
Verse sinaasappelsap
Manderijnen
Naturel chips
Topdrop
danerolls
Patat met zout
En chemische aardbei snoep. Van die grote gesuikerde dingen. Ik koop ze niet meer!

Niet echt gezond allemaal 🙈
Zonder hoop geen leven.
pi_183823850
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:31 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Van alles! Over hoe het gaat (alles), hoe ik me voel, of er angsten zijn, of er lichamelijke ongemakken zijn en wat ik/we er aan kunnen doen. Ze voelt mijn buik en of dat allemaal goed gaat. Ze laat mij voelen hoe het in mijn buik zit. Tot waar de baarmoeder is en over een poosje hoe het kindje ligt. We bespreken dingen over de bevalling. Over mijn lichaam, wat er allemaal in gebeurt nu er een kindje in groeit, maar ook wat er gebeurt lichamelijk tijdens de bevalling. Doptone doe ik niet, dus over een poosje kan ze met de pinard/toeter luisteren. :)

In deze tijd leer ik haar kennen en zij mij. Zodat ze ook makkelijker kan opmerken als er iets 'off' is, nu of tijdens de bevalling of daarna. Ik rij ook best een eindje om speciaal haar als mijn vroedvrouw te hebben en ik vind het erg fijn dat we gewoon ruime afspraken hebben. Ze is ook tof, we wisselen ook breipatronen uit en zo. :P ;) O+

Oja, ze is inderdaad ook eigenlijk mijn doula en vroedvrouw in 1 wat dat betreft.

Overigens zijn de afspraken 1 uur, maar voor de intake afspraak hadden we wat ruimer en als het nodig is, dan mag het dus ook altijd ruimer! Net waar mijn behoeftes liggen.
pi_183823903
Cravings!
Brood met kaas, mayo en augurk
Grapefruit
Ruby breakfast sap van Tropicana
Groene tijgernootjes

Maar niks waar ik 's nachts voor uit bed kom, of waar mn vriend voor naar de winkel MOET. Maar goed ook, glucose tolerantie test was boven de normaalwaarde (8,0 waar 7,7 de bovengrens is) dus de riedel gyneacoloog, dietist en diabetes verpleegkundige wordt opgestart :{ :{ :{ :{ :{ :{
pi_183823982
;( Bleh Leintjeuh, dat is niet leuk... Gaan ze dan nog uitgebreider testen? Of krijg je sowieso een dieet? En wat voor/hoe groot zijn de risico's/gevolgen voor jou en voor je baby?
  woensdag 19 december 2018 @ 09:51:13 #206
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_183824024
Ik krijg trek van dit topic!

Net de afspraak gemaakt bij de HA voor de kinkhoest vaccinatie (booster). Deze krijg ik eind volgende week. Nou gaan wij volgende week aan de klus in huis... Dames die hem gehad hebben tijdens de zwangerschap, zijn jullie ziek / moe / misselijk geworden na de kinkhoest vaccinatie?
Ik word na de griepprik altijd flauw en naalden en ik gaan sowieso niet goed samen sinds ik zwanger ben. Hopelijk kan E of mijn schoonmoeder mee.
Normaal gesproken zijn naalden geen enkel probleem maar sinds ik zwanger ben moet ik er niks meer van hebben

Aaaarghhh Lein wat vervelend om te horen :-(.
pi_183824044
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:47 schreef elamanilo het volgende:
;( Bleh Leintjeuh, dat is niet leuk... Gaan ze dan nog uitgebreider testen? Of krijg je sowieso een dieet? En wat voor/hoe groot zijn de risico's/gevolgen voor jou en voor je baby?
Ik krijg een glucosemeter en moet een of meerdere keren per week voor en na elke maaltijd en voor t slapen mn bloedsuiker controleren. Voor zover ik in kan schatten (en als verpleegkundige denk ik een behoorlijk goeie inschatting te kunnen maken) zijn de gevolgen voor baby klein, kans op een grote baby is aanwezig. Mijn zus is eind november bevallen en zij had ook een afwijkende glucose tolerantietest. Maar ze is met 37-5 bevallen en neefje was 3300 gram.
Waarschijnlijk zal ik minder snelle koolhydraten moeten gebruiken, en meer langzame koolhydraten, niets wereldschokkends.
pi_183824074
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:53 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ik krijg een glucosemeter en moet een of meerdere keren per week voor en na elke maaltijd en voor t slapen mn bloedsuiker controleren. Voor zover ik in kan schatten (en als verpleegkundige denk ik een behoorlijk goeie inschatting te kunnen maken) zijn de gevolgen voor baby klein, kans op een grote baby is aanwezig. Mijn zus is eind november bevallen en zij had ook een afwijkende glucose tolerantietest. Maar ze is met 37-5 bevallen en neefje was 3300 gram.
Waarschijnlijk zal ik minder snelle koolhydraten moeten gebruiken, en meer langzame koolhydraten, niets wereldschokkends.
Ah gelukkig dat met kleine ingrepen er niet heel veel geks aan de hand is. Goed dat het zo in de gaten kan worden gehouden. :*
pi_183824132
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:51 schreef VenusFlyTrap het volgende:

Net de afspraak gemaakt bij de HA voor de kinkhoest vaccinatie (booster). Deze krijg ik eind volgende week. Nou gaan wij volgende week aan de klus in huis... Dames die hem gehad hebben tijdens de zwangerschap, zijn jullie ziek / moe / misselijk geworden na de kinkhoest vaccinatie?
Ik word na de griepprik altijd flauw en naalden en ik gaan sowieso niet goed samen sinds ik zwanger ben. Hopelijk kan E of mijn schoonmoeder mee.
Normaal gesproken zijn naalden geen enkel probleem maar sinds ik zwanger ben moet ik er niks meer van hebben
Kinkhoest vaccin staat hier ook nog op de planning, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Iemand van plan om perineum-olie te gebruiken?
pi_183824248
Yes, ik heb de vorige zwangerschappen ook perineum-olie gebruikt. Dat beviel :') prima. Ik merkte echt dat het perineum soepeler werd door de massages. Ik ben beide keren ook in bad bevallen (wat ook mee helpt om je huid voor te bereiden/laten ontspannen) en ik heb beide keren geen scheuren oid gehad.

De eerste keer perineum masseren was trouwens best 'gek', ik kon er zelf niet goed (meer) bij, dus mijn lief deed het bij mij. En dat is toch vreemd om op zo'n intieme plek bezig te zijn met elkaar, zonder dat het seksueel is. Het is de eerste keren ook best gevoelig om het perineum soepeler te maken. Maar daarna waren we gewend en was het meer een ontspannen massage voor mij en intieme momenten samen om nog meer verbinding met elkaar te maken. Dus dat vond ik ook fijn, dat ik al veel meer lichamelijk open kon komen naar hem toe, want ik wilde hem ook graag dichtbij bij de bevalling en dat was meteen al een heel stuk minder gek of zo.

Ik heb nu olie die ook na de geboorte heel helend en verzachtend is voor het perineum/vagina/vulva. Dat heb ik nog niet eerder gebruikt, daar ben ik ook benieuwd naar, maar heb daarover alleen maar positieve dingen gehoord. Lijkt me fijn om na de bevalling ook weer contact te maken met die prachtige, heilig plek van mijn lichaam en het te kunnen verzachten.
pi_183824464
Ik was net bij de vlk, en durfde het aan om hartje te luisteren met de doptone, ben nu op de helft van de 18wk, dus kon wel goed nu dacht ik.
:') muhh mijn eigen hartslag is elke keer gewoon te overheersend om die kleine (overigens superbeweeglijke) te horen doorkomen. Zo jammer! Maar ik maak me geen zorgen meer, ik voel haar dagelijks goed bewegen.

Mijn vlk kon me voorlichting geven over de kinkhoestvaccinatie, maar ze hing zelf erg tussen de voor- en nadelen in.
Wel dacht ze dat als ik 'm zou laten zetten, dat 't kindje dan in de eerste maanden 1 dktp minder zou hoeven. Weten jullie daar iets van? Dat vind ik best aantrekkelijk klinken namelijk.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_183824465
Tot wanneer kun je die laatste olie gebruiken ela? Ik merk dat mijn knip nog best gevoelig is (een half jaar na de bevalling). Zou zoiets kunnen helpen denk je?
pi_183824478
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:29 schreef Aure het volgende:
Tot wanneer kun je die laatste olie gebruiken ela? Ik merk dat mijn knip nog best gevoelig is (een half jaar na de bevalling). Zou zoiets kunnen helpen denk je?
Als je het tijdens de zwangerschap kan gebruiken kan je het waarschijnlijk ook gewoon altijd gebruiken :)
  woensdag 19 december 2018 @ 10:36:30 #214
327807 Mariposas
יה&#14
pi_183824541
Heb je nu een andere vroedvrouw dan bij de eerste of tweede, ela? Bij de tweede had je er überhaupt geen, toch?

Wat balen dat je te hoog scoorde op je ogtt, leintjeuh. Hopelijk kan je het met wat aanpassingen in je voeding goed onder controle houden!
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_183824568
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:31 schreef pinquit het volgende:

[..]

Als je het tijdens de zwangerschap kan gebruiken kan je het waarschijnlijk ook gewoon altijd gebruiken :)
Da's waar :D ik vraag me eigenlijk vooral af of het nog zin zou hebben, maar da's waarschijnlijk ook gewoon een kwestie van uitproberen.
pi_183824579
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:39 schreef Aure het volgende:
Da's waar :D ik vraag me eigenlijk vooral af of het nog zin zou hebben, maar da's waarschijnlijk ook gewoon een kwestie van uitproberen.
Masseren kan nooit kwaad, denk ik.
pi_183824874
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:51 schreef VenusFlyTrap het volgende:

Aaaarghhh Lein wat vervelend om te horen :-(.
Ik heb nergens echt last van gehad. In m’n arm een klein beetje spierpijn als ik ‘m optilde, maar verder niet. En ik had de dag erna best wel last van m’n darmen en stoelgang maar da’s eigenlijk wel vaker tijdens m’n zwangerschap dus geen idee of ik dat aan de vaccinatie kan linken verder _O- geen koorts/pijn/misselijk verder.

En ik heb verder geen angst voor naalden, maar de vrouw bij de GGD had daar blijkbaar wel ervaringen mee dus die hield de naald heel consequent buiten mijn beeld ofzo :P Hopelijk heb jij iemand die ook zo meedenkt :*
  woensdag 19 december 2018 @ 11:08:07 #218
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_183824995
Lintje, dat is balen!

Hier een verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes ivm overgewicht, dus ik ben al geīnstrueerd m'n koolhydraten over de dag te verdelen en een beetje normaal te doen. Heb ik laatst in 1 dag een heel pak sinaasappelsap opgedronken (zoeen die heel lang houdbaar is). Helemaal geen goed idee, maar wel hele goede herinneringen aan :@ :')
Denk dat ik eind januari zo'n test moet gaan doen.
pi_183825024
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:29 schreef pinquit het volgende:
Ik was net bij de vlk, en durfde het aan om hartje te luisteren met de doptone, ben nu op de helft van de 18wk, dus kon wel goed nu dacht ik.
:') muhh mijn eigen hartslag is elke keer gewoon te overheersend om die kleine (overigens superbeweeglijke) te horen doorkomen. Zo jammer! Maar ik maak me geen zorgen meer, ik voel haar dagelijks goed bewegen.

Mijn vlk kon me voorlichting geven over de kinkhoestvaccinatie, maar ze hing zelf erg tussen de voor- en nadelen in.
Wel dacht ze dat als ik 'm zou laten zetten, dat 't kindje dan in de eerste maanden 1 dktp minder zou hoeven. Weten jullie daar iets van? Dat vind ik best aantrekkelijk klinken namelijk.
Volgens mij is dat het advies inderdaad dat kindjes dan bij ik dacht bij 2 maanden nog geen dktp hoeven.
pi_183825036
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:29 schreef Aure het volgende:
Zeker kan dat nog steeds! Het is olie van amandel, johannesolie en calendula (uit m'n hoofd). Allemaal verzachtend en helend, je kunt het inderdaad zelfs op andere plekken gebruiken. :D

Ik stuur je even een DM :)
  woensdag 19 december 2018 @ 11:24:29 #221
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_183825205
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:59 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Ik heb nergens echt last van gehad. In m’n arm een klein beetje spierpijn als ik ‘m optilde, maar verder niet. En ik had de dag erna best wel last van m’n darmen en stoelgang maar da’s eigenlijk wel vaker tijdens m’n zwangerschap dus geen idee of ik dat aan de vaccinatie kan linken verder _O- geen koorts/pijn/misselijk verder.

En ik heb verder geen angst voor naalden, maar de vrouw bij de GGD had daar blijkbaar wel ervaringen mee dus die hield de naald heel consequent buiten mijn beeld ofzo :P Hopelijk heb jij iemand die ook zo meedenkt :*
Gelukkig! Zal het (proberen te) onthouden voor als het met mij zo ver is :-D
  woensdag 19 december 2018 @ 11:30:00 #222
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_183825273
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 11:09 schreef Cygne het volgende:

[..]

Volgens mij is dat het advies inderdaad dat kindjes dan bij ik dacht bij 2 maanden nog geen dktp hoeven.
Vaccinatieschema
Als je voor het Rijksvaccinatieprogramma kiest, kun je in het onderstaande vaccinatieschema zien wanneer jouw kind welke inentingen krijgt:
Binnen 48 uur
Hepatitis B vaccin als moeder tijdens zwangerschap Hepatitis B blijkt te hebben (sinds 1 augustus 2011)
2 maanden
DKTP-Hib-HepB en Pneu
3 maanden
DKTP-Hib-HepB
4 maanden
DKTP-Hip-HepB en Pneu
11 maanden
DKTP-Hip-HepB en Pneu
14 maanden
BMR en Men
4 jaar
DKTP
9 jaar
DTP en BMR
12 jaar
HPV (alleen meisjes)
Uitleg afkortingen
Hib = Haemophilus influenzae type b
HepB = Hepatitis B
Pneu = Pneumokokken
BMR = bof, mazelen en rodehond
Men = Meningokokken
DKTP = difterie, kinkhoest, tetanus en poliomyelitis
DTP = difterie, tetanus, poliomyelitis
HPV = Humaan papilloma virus

bron
pi_183825328
Ik heb echt nul last gehad van de kinkhoestvaccinatie. Ik dacht dat er eigenlijk ook praktisch geen nadelen aan zaten. Welke nadelen zag jouw vk dan, pinq?

Ik wist niet dat er dan een vaccinatie minder nodig is. Welp is vrijdag aan de beurt voor de tweede prik, ik ga eens googlen.
pi_183825695
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 11:33 schreef lunapuella het volgende:
Ik heb echt nul last gehad van de kinkhoestvaccinatie. Ik dacht dat er eigenlijk ook praktisch geen nadelen aan zaten. Welke nadelen zag jouw vk dan, pinq?

Ik wist niet dat er dan een vaccinatie minder nodig is. Welp is vrijdag aan de beurt voor de tweede prik, ik ga eens googlen.
Nouja, 't gebruikelijke :P nooit getest op zwangere dames en babies, kans op koorts bij de zwangere, waardoor bij langdurige koorts kans op vroeggeboorte, yadayadayada.
Beetje gelijk aan de nadelen van vaccinaties over 't algemeen. Voordelen wegen altijd zwaarder voor mij, maar het blijft me toch aan het denken zetten.
pi_183826342
Sowieso wordt de kinkhoestvaccinatie voor zwangeren volgend jaar waarschijnlijk standaard ingevoerd: https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-kinkhoest-a3061038
En dan hoeven de baby’s van gevaccineerde moederd 1 prik minder.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')