abonnement Unibet Coolblue
  zondag 9 december 2018 @ 12:33:34 #1
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_183622681
Bij het bouwen van ons huis en het aanleggen van het terras erachter, werd onder dat terras een buis geleged met daarin zogezegd een wachtkabel om later elektriciteit in de tuin te krijgen.

Nu blijkt dat de toenmalig electricien er enkel een enkel groengeel aardkabeltje heeft doorgetrokken.
Er moet dus een andere kabel door... De buis loopt zo'n 5 meter onder het terras en gaat dan 90graden recht naar boven om uit te komen in een muurdoos waar nog een schakelaar en een stopcontact uitkomen.

Mijn schrik is vooral dat ik het hoek niet omkom en de kabels middenin loskomen als ik er doortrek.

Hoe maak ik het best de nieuwe stroomkabel vast aan de losse kabel en hoe kom ik die hoek om
pi_183622751
Gewoon in elkaar draaien en er een stuk ducttape omheen draaien voor de zekerheid en dan gewoon gaan. Wel met twee man werken (eentje die trekt en eentje die douwt) en dan komt het wel goed.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183622907
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 12:33 schreef mrPanerai het volgende:
Bij het bouwen van ons huis en het aanleggen van het terras erachter, werd onder dat terras een buis geleged met daarin zogezegd een wachtkabel om later elektriciteit in de tuin te krijgen.

Nu blijkt dat de toenmalig electricien er enkel een enkel groengeel aardkabeltje heeft doorgetrokken.
Er moet dus een andere kabel door... De buis loopt zo'n 5 meter onder het terras en gaat dan 90graden recht naar boven om uit te komen in een muurdoos waar nog een schakelaar en een stopcontact uitkomen.

Mijn schrik is vooral dat ik het hoek niet omkom en de kabels middenin loskomen als ik er doortrek.

Hoe maak ik het best de nieuwe stroomkabel vast aan de losse kabel en hoe kom ik die hoek om
Je bedoelt waarschijnlijk een aantal VD-draden i.p.v. kabel? Want kabel hoeft niet door een buis en is een stuk lastiger dan 3 draden. In principe kan je met oogjes draaien in de trekdraad waar je de nieuwe draden doorsteekt, in 1 x alle aders doortrekken. Je moet vermijden dat de aanhechtingen in 1 grote knoop komen, maar je moet een soort meertrapsraket maken, d.w.z. om de 5 cm een oogje in de koperader (3 oogjes) en daar de 3 nieuwe adres in haken en een slag om de koperkern.

Extra ducttape zou ik zeker niet doen, evt. wel wat teflonspay op de nieuwe draden.

Neem overigens een goede kwaliteit VD draad, de goedkope, trekken een stuk moeilijker.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183623225
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 12:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk een aantal VD-draden i.p.v. kabel? Want kabel hoeft niet door een buis en is een stuk lastiger dan 3 draden. In principe kan je met oogjes draaien in de trekdraad waar je de nieuwe draden doorsteekt, in 1 x alle aders doortrekken. Je moet vermijden dat de aanhechtingen in 1 grote knoop komen, maar je moet een soort meertrapsraket maken, d.w.z. om de 5 cm een oogje in de koperader (3 oogjes) en daar de 3 nieuwe adres in haken en een slag om de koperkern.

Extra ducttape zou ik zeker niet doen, evt. wel wat teflonspay op de nieuwe draden.

Neem overigens een goede kwaliteit VD draad, de goedkope, trekken een stuk moeilijker.
Ook al ligt het in een buis, dan nog zou ik er grondkabel doorheen trekken
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183623319
Nog een tip knoop eerst een trekveer aan de trekdraad en trek dan met de veer de benodigde kabel
pi_183623343
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 13:12 schreef halfway het volgende:
Ook al ligt het in een buis, dan nog zou ik er grondkabel doorheen trekken
Grondkabel door een PVC buis met bocht? Geef het je te doen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 9 december 2018 @ 13:46:18 #7
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_183623662
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 12:37 schreef Jordy-B het volgende:
Gewoon in elkaar draaien en er een stuk ducttape omheen draaien voor de zekerheid en dan gewoon gaan. Wel met twee man werken (eentje die trekt en eentje die douwt) en dan komt het wel goed.
Daar lijkt me het buisje te dun voor,met ducktape enzo

Is gewoon een pvc buisje van 1,5 of 2 cm doorsnee.

Ik dacht om de 3 draden uit de kabelomhulsing te trekken en dan 1 voor 1...maar hoe kom ik dan verder
pi_183623729
Je gaat toch geen VD in buis onder de grond gebruiken? Nog even los van waar die buis eindigt, ik gok in de grond...

Daar zal grondkabel in moeten. Ik mag hopen dat de elektricien daarmee rekening heeft gehouden met het leggen van de buis.
pi_183623850
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 13:46 schreef mrPanerai het volgende:
Ik dacht om de 3 draden uit de kabelomhulsing te trekken en dan 1 voor 1...maar hoe kom ik dan verder
Neen, neen, driewerf neen.

Deze 3 draden aan de bestaande trekdraad (of: -veer) knopen:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183623973
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 13:46 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Daar lijkt me het buisje te dun voor,met ducktape enzo

Is gewoon een pvc buisje van 1,5 of 2 cm doorsnee.

Ik dacht om de 3 draden uit de kabelomhulsing te trekken en dan 1 voor 1...maar hoe kom ik dan verder
Ah, je gaat daadwerkelijk grondkabel trekken :o

Ik gebruikte een klein beetje ducttape om de overgang van trekkabel tot de te trekken kabel vloeiender te maken. Bij mij bleef de knoop namelijk nogal eens haken achter de overgang tussen rechte buis en hoekstukjes, of waar dan ook in flexibele buis.

Het was logischer geweest om daar gelijk bij de aanleg van het terras een grondkabel neer te leggen ipv enkel een holle buis, maar daar koop je nou niks meer voor.

Ik zou gewoon proberen. Leg de nadruk op het douwen, want grondkabel is stug genoeg. Stel nou dat de kabel toch losschiet bij dat hoekstukje, dan gebruik je een trekveer en probeer je opnieuw.

En als je de gelegenheid hebt om te graven (je hebt het over een muurdoos, maar zit daar ook een muur omheen?), dan graaf je dat hoekstukje uit en doe je het laatste stukje op het handje. Dat is kut, maar als dat je optie is, dan moet je het ermee doen.

En gebruik inderdaad wat glijmiddel. Dat kan teflonspray zijn, of bijvoorbeeld talkpoeder. Normaal installatiedraad (de wat betere variant) is al voorzien van een glijmiddel, maar grondkabel leg je veelal zonder buis (mits gewapende kabel) en dan heb je dat niet nodig.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183623985
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 13:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Neen, neen, driewerf neen.

Deze 3 draden aan de bestaande trekdraad (of: -veer) knopen:

[ afbeelding ]
Neen, neen, driewerf neen.

XMvK 2x2,5mm² + as 2,5mm² erin trekken. Dat gaat best in een 19mm buis met 1 niet al te lomp gebogen bocht. Met wat geluk krijg je er 3x2,5mm² + as 2,5mm² in voor vaste spanning en een schakeldraad in de tuin. De buitendiameter van die kabel is 12,4mm.

VD in buis is niet voor toepassing onder de grond. Nog even los van het feit hoe je dat verder zou willen afwerken als er een buis met 3 draden onder je terras ligt? Die bocht naar een inbouwdoos toe is de situatie in de woning neem ik aan. Buiten zal de installatie verder afgewerkt moeten worden met grondkabel en gietmoffen?
pi_183624078
Ga je de grond in, gebruik dan gewapende grondkabel, daar zit de aardedraad omheen gevlochten, mocht je er een schep in steken dan vliegt de aardlek eruit voor je onder stroom komt te staan.

Blijf je in huis, gebruik dan draad zoals Blomke laat zien.

Heb je een overgang, kan je altijd een lasdoos plaatsen op de plek waar je naar buiten gaat.
Dus normale draad door de buis, ga je onder de grond dan een lasdoos met kabel die geschikt is voor onder de grond, zoals onderstaande:

pi_183624360
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 14:18 schreef MaGNeT het volgende:
Heb je een overgang, kan je altijd een lasdoos plaatsen op de plek waar je naar buiten gaat.
Dus normale draad door de buis, ga je onder de grond dan een lasdoos met kabel die geschikt is voor onder de grond
TS heeft dit (zoals ik het lees):



Een buis vanuit de woning aangebracht tot voorbij het terras. Dat stukje verticaal in de muur van de woning zou inderdaad draad mogen zijn. Rechts aan het uiteinde van de buis wil je natuurlijk met gearmeerde grondkabel naar buiten komen... Een lasdoos plaatsen op de overgang betekent waarschijnlijk dat er wat terrastegels uit moeten. Ik gok zo dat hij die buis heeft laten aanbrengen juist om dat te voorkomen.

Ik zou het gewoon proberen, zeker als je maar 2 aders + as nodig hebt. Dan wel XMvK gebruiken i.p.v. YMvK (mantel is iets dunner en alle beetjes helpen). Wel grondkabel met staalscherm natuurlijk.

Mocht het echt niet lukken dan kun je ook nog de laatste 1,5m van de kabel aanstrippen en dan (bij van buiten naar binnen trekken uiteraard) zo ver mogelijk door trekken totdat er echt geen beweging meer in zit. Kabel door dat rechte stuk buis is echt geen enkel probleem en mocht het dan in de bocht vast lopen dan heb je in ieder geval het stuk onder de grond netjes grondkabel, het verticale stuk in de muur heb je dan "draad". Het liefst heb je de mantel natuurlijk wel tot door de fundering...
  zondag 9 december 2018 @ 18:22:21 #14
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_183627610
Bedankt voor jullie input... Ik ga deze week wat foto's nemen.. Ook over draaddikte
pi_183629788
Altijd een trekveer gebruiken, en ondanks de naam moet de nadruk op duwen (invoeren van de kabel) liggen! Met twee personen, zo weinig mogelijk trekken en zo veel mogelijk duwen.

Hieronder zie je een beetje hoe je het trapsgewijs bevestig en van de trekveer kan doen.




Edit: natuurlijk wel je Panerai af doen en je beater dragen :7
  zondag 9 december 2018 @ 20:57:23 #16
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_183630600
Dus... Ik maak de trekveer vast aan de kabel die er nu ligt en trek dan de veer door de buis... Dan de stroomkabel aan de trekveer en dan weer andere richting uit,

Zal ik eerst richting huis doen en dan de kabel richting tuin,. Tekening van XhanderA was helemaal juist,
  Moderator zondag 9 december 2018 @ 21:17:55 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183630965
Je kunt de grondkabel in kwestie natuurlijk ook de eerste 4 meter oid. gewoon aanpellen (de afstand die de buis onder de bestrating aflegt). In de gehele buis hoeft niet perse de kabel te liggen, als hij een 1m of 1,5m voordat de buis eindigt maar wel in de buis ligt.
pi_183631459
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 21:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Je kunt de grondkabel in kwestie natuurlijk ook de eerste 4 meter oid. gewoon aanpellen (de afstand die de buis onder de bestrating aflegt). In de gehele buis hoeft niet perse de kabel te liggen, als hij een 1m of 1,5m voordat de buis eindigt maar wel in de buis ligt.
Dat durf ik te betwijfelen, of VD in buis in de grond wel een geschikte installatiemethode is. Die buis staat na een aantal jaar sowieso vol met vocht (condens) en als het huis of het terras verzakt dan knakt het ook genadeloos doormidden. Daar helpt slagvast PVC niet tegen, bedenk je maar eens hoe vaak een rioolbuis niet bezwijkt net onder de fundering.

Ditzelfde plan maar dan alleen het laatste verticale stukje (dus zeg 1,5m en dan doortrekken totdat het echt niet meer gaat) stelde ik ook al voor. Dat zou ik persoonlijk meer vertrouwen en het lijkt me ook stug dat dit niet lukt. Een recht stuk buis krijg je die kabel echt wel door!
pi_183631498
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 20:57 schreef mrPanerai het volgende:
Dus... Ik maak de trekveer vast aan de kabel die er nu ligt en trek dan de veer door de buis... Dan de stroomkabel aan de trekveer en dan weer andere richting uit,

Zal ik eerst richting huis doen en dan de kabel richting tuin,. Tekening van XhanderA was helemaal juist,
Kabel juist richting huis trekken dus. Dan trek je maar 1,5m door die bocht, ipv 5m+.
  Moderator zondag 9 december 2018 @ 21:58:51 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183631588
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 21:50 schreef XanderH het volgende:
Dat durf ik te betwijfelen, of VD in buis in de grond wel een geschikte installatiemethode is. Die buis staat na een aantal jaar sowieso vol met vocht (condens) en als het huis of het terras verzakt dan knakt het ook genadeloos doormidden. Daar helpt slagvast PVC niet tegen, bedenk je maar eens hoe vaak een rioolbuis niet bezwijkt net onder de fundering.
Ik moet je na enig onderzoek daar volkomen gelijk in geven; vd-draad is natuurlijk geen één/meeraderigekabel die direct in de grond ligt. :|W

VD is officieel "installatiedraad"; dat is dus een geïsoleerde geleider.
VD is een vinyl geïsoleerde koperdraad

Kabel is een samenstel van één of meer geïsoleerde geleiders.
Kabels zijn voorzien van een mantel.

Draad is dus geen kabel. Dat het wel of niet in pvc buis ligt een x aantal meters voegt er in die zin niet wat aan toe.
pi_183732338
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 20:57 schreef mrPanerai het volgende:
Dus... Ik maak de trekveer vast aan de kabel die er nu ligt en trek dan de veer door de buis... Dan de stroomkabel aan de trekveer en dan weer andere richting uit,

Zal ik eerst richting huis doen en dan de kabel richting tuin,. Tekening van XhanderA was helemaal juist,
En... Gelukt? *O*
pi_183740750
Ik zou er kabel in trekken. Lekker aan de slag met glijmiddel en je trekt hem er zo doorheen.

Ik heb gewoon zeep toegepast in het verleden. Als het erin blijft is dat prima. Heb je later plannen met die kabel is zeep niet optimaal omdat het natuurlijk verhardt.
Laat die handjes wapperen!
pi_183741791
Wat voor buis ligt er eigenlijk in? 16mm of 19mm of een rode geribde buis? Die laatste zie je ook nog weleens..
pi_183747725
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 december 2018 20:25 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

En... Gelukt? *O*
Uitgesteld... De trekveer was er niet...
  dinsdag 18 december 2018 @ 12:58:05 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183805683
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 13:12 schreef halfway het volgende:

[..]

Ook al ligt het in een buis, dan nog zou ik er grondkabel doorheen trekken
ik zou gewone kabel pakken, heb je toch net wat meer bescherming als enkel VD, maar niet stugheid van grondkabel. En bij de 'uitgang' effe wat vettigheid erin om dat bochtje te versoepelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')