aanvullende bron: https://tweakers.net/nieuws/146361/kabinet-wil-aanschaf-elektrische-auto-subsidieren-met-6000-euro-in-2021.htmlquote:’Accijns benzine en diesel omhoog voor subsidie stekkerauto’
DEN HAAG - De accijns op benzine en diesel moet nog hoger worden om megasubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s uit te kunnen delen. Ook moeten mensen om die reden meer wegenbelasting gaan betalen.
Deze plannen liggen op tafel bij de onderhandelingen over een klimaatakkoord, melden verschillende media. De aanschafsubsidie zou op het hoogtepunt zesduizend euro moeten bedragen.
Benzine en diesel duurder
Om miljarden aan subsidies rond te kunnen pompen willen de onderhandelaars rijden op benzine en diesel duurder maken door een accijns verhoging van een eurocent in 2020 en nog eens een cent drie jaar later.
RAI Vereniging, ANWB en Bovag, die samen met de milieubeweging onderhandelen over de toekomst van de automobilist, willen de plannen nog niet inhoudelijk verdedigen. Volgens de autoclubs „zijn de gesprekken nog in volle gang.” Eind december staat de presentatie van het klimaatakkoord gepland. Het kabinet moet daarna beslissen welke voorstellen worden overgenomen.
Afgelopen weekend kwam naar buiten dat ook rekeningrijden weer op tafel ligt. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft al laten weten dat een voorstel voor het heffen per kilometer de prullenbak in kan.
Niet alleen in Nederland dreigt de automobilist meer te moeten gaan betalen voor klimaatplannen. In Frankrijk zijn momenteel grote protesten tegen de accijnsverhogingen door de regering-Macron.
bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2859161/accijns-benzine-en-diesel-omhoog-voor-subsidie-stekkerauto
Heb nog ergens een potje kunnen aanboren voor een nieuw deel. Game on!quote:Op vrijdag 30 november 2018 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
De subsidie voor dit topic is bijna op.
quote:Nederlanders kopen in 2030 alleen nog elektrische auto's, er rijden dan 2 miljoen elektrische auto's op de weg en er zijn 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Het kabinet en de mobiliteitssector denken dat deze doelstellingen haalbaar zijn door subsidie en belastingmaatregelen.
Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken die in handen zijn van de NOS en die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg. De onderhandelende partijen - het Rijk en de mobiliteitssector - zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht.
Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm, dat is de aanschafbelasting. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld.
Voor zakelijke auto's komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto's of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.
Tweedehands elektrisch rijden
Het kabinet en de onderhandelaars willen dat ook tweedehands elektrische auto's hergebruikt gaan worden. De maatregelen:
- Tot 2025 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
- Tweedehands auto's moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt
- Hergebruik autobatterijen, inleveren tegen geld
- Onderzoek haalbaarheid leasen tweedehands elektrische auto's
Benzine en diesel duurder
Rijden op benzine en diesel moet duurder worden. De accijns op benzine wordt vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Dit kan aardig oplopen voor mensen die veel rijden en leidt nog tot discussie. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.
Sommige plannen lopen tot 2030, maar eigenlijk vinden alle partijen dat de toekomst van elektrisch rijden na 2025 nog erg onzeker is. Daarom wordt er geld voor gereserveerd tot 2025. De komende jaren moet uit onderzoek blijken hoe elektrisch rijden zich ontwikkelt.
Belastinginkomsten vallen weg
De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.
Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.
Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.
De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.
bron: https://nos.nl/artikel/2261387-iedereen-aan-de-elektrische-auto-6000-euro-subsidie-in-2021.html
Die personen die nu ook al voor 4% bijtelling zo'n auto kunnen rijden.quote:Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.quote:Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
quote:Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
quote:Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
Ik denk ook dat dit onderdeel is van proefballonnetjes oplaten om te zien hoe ze (op)stijgen, (op)vallen en (af)knappen. Onze discussies zijn op zichzelf leuk om zaken door te prikken. Je vraagt je wel af wat het realiteitsbesef is van de bedenkers.quote:Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Trap er toch niet in, iedereen massaal aan de electro en dan zeker die 1 miljard per maand accijns kado krijgen.quote:Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Valt bij EV wel wat mee, die willen marktaandeel, zeker met nieuw opkomende merken erbij.quote:Op maandag 3 december 2018 18:01 schreef LorneMalvo het volgende:
Fijn voor de producent om te wetem. Dan kan hij alvast zijn prijzen omhoog gooien
Jij hebt het over kvk... waar heb je die onzin vandaan?quote:Op zondag 2 december 2018 18:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
Rustig aan met (je zo) diskwalificeren !!!!!
Zie o.a. https://www.energielevera(...)epanelen-terugvragen
[..]
hiervoor moet je je (destijds, tijdelijk) inschrijven etc.etc. je hoeft trouwens niet daadwerklijk Watts terug te storten in het net.
Mooi voor je.quote:Op maandag 3 december 2018 22:23 schreef funnywell het volgende:
Reden dat ik een Mercedes uit 1978 rijd en 1x per maand in Belgie benzine haal.
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.quote:Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
Als zijnde een ZZP er zou ik er ook zo over denken.quote:Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.
Interesant of CO2 uitstoot?quote:Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.
Wat is er mis met pietquote:Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
LP nooit interessant gevonden omdat ik altijd wagens rij met mechanische injectie, zo ook deze mercedes. Carburateur is me weer te ouderwets.quote:Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
gore stinkbak, als ik achter je rij altijd meteen alle ramen dicht en airco op interne circulatie.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Rot op joh. Zwarte piet vergelijken met een feit. BLACK PIET = BLACKquote:Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
Bazenbakquote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Valt mee, origineel had deze een katalysator. Maar die heb ik er onderuit gesloopt. Verbruikte teveel vermogen en was geen APK vereiste. Onze slappe overheid heeft t pas in 1997 verplicht haha. Tot 1995 kwamen er nog nieuwe auto's op de weg met carburateur in Nederland. Dus deze Mercedes was bijna 20 jaar zijn tijd vooruit.quote:Op maandag 3 december 2018 22:53 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
gore stinkbak, als ik achter je rij altijd meteen alle ramen dicht en airco op interne circulatie.
[..]
Waren of zijn? Heeft je pa ze verheukerd.quote:Op maandag 3 december 2018 22:58 schreef MadJackthePirate het volgende:
Mijn pa heeft een 350SL en een 280SE, dat waren pas echt mooie auto's.
Zijn, maar zo worden ze niet meer gemaakt, dus vandaar de verleden tijd. Zo goed als ze uit de fabriek kwamen rollen worden ze nooit meer.quote:Op maandag 3 december 2018 23:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waren of zijn? Heeft je pa ze verheukerd.
Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!quote:Op maandag 3 december 2018 22:59 schreef funnywell het volgende:
[..]
Valt mee, origineel had deze een katalysator. Maar die heb ik er onderuit gesloopt. Verbruikte teveel vermogen en was geen APK vereiste. Onze slappe overheid heeft t pas in 1997 verplicht haha. Tot 1995 kwamen er nog nieuwe auto's op de weg met carburateur in Nederland. Dus deze Mercedes was bijna 20 jaar zijn tijd vooruit.
Achterwielaandrijving is sowieso beter dan voorwielaandrijving.quote:Op maandag 3 december 2018 23:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!
In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?quote:Op maandag 3 december 2018 23:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Achterwielaandrijving is sowieso beter dan voorwielaandrijving.
Nadelen? Een wagen als dit hoor je niet handmatig te bedienen. Een BMW als een E39 hoort ook niet als hand bedient te worden. En achterwielaandrijving een nadeel. Kan ze niet noemen. Het gevoel van vooruit geduwd worden is zoveel malen prettiger dan vooruit getrokken te moeten worden.quote:Op maandag 3 december 2018 23:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!
Ik voor mij houd het op quattro, ik ben een watje.quote:Op maandag 3 december 2018 23:05 schreef funnywell het volgende:
[..]
Nadelen? Een wagen als dit hoor je niet handmatig te bedienen. Een BMW als een E39 hoort ook niet als hand bedient te worden. En achterwielaandrijving een nadeel. Kan ze niet noemen. Het gevoel van vooruit geduwd worden is zoveel malen prettiger dan vooruit getrokken te moeten worden.
Heb jaren Volvo 740 / 940 gereden met achterwielaandrijving, gaat prima in de sneeuw. Als ze het in Zweden kunnenquote:Op maandag 3 december 2018 23:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?
En daarbij automaat en 177 pk?
Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.quote:Op maandag 3 december 2018 23:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?
En daarbij automaat en 177 pk?
RWD slip is idd eenvoudig te corrigeren, onderstuurd glijden over de voorwielen is vervelender.quote:Op maandag 3 december 2018 23:11 schreef funnywell het volgende:
[..]
Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.
En 177 pk is machtig, tik zo de 220km/h aan in Duitsland. Denk dat ze tegenwoordig het vermogen van de motor opgeven ipv het vermogen op de wielen wat aan de weg wordt overgedragen.
audi heeft 182 pk, en quattro, kan je leuke dingen mee in de winter hoor!quote:Op maandag 3 december 2018 23:11 schreef funnywell het volgende:
[..]
Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.
En 177 pk is machtig, tik zo de 220km/h aan in Duitsland. Denk dat ze tegenwoordig het vermogen van de motor opgeven ipv het vermogen op de wielen wat aan de weg wordt overgedragen.
Handig, maar om daarvoor een Quattro te hebben Heb de laatste jaren niet zoveel vrachtwagens gezien die vast stonden in de sneeuw.quote:Op maandag 3 december 2018 23:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
audi heeft 182 pk, en quattro, kan je leuke dingen mee in de winter hoor!
als het zijn moet trek ik een vrachtwagen uit de sneeuw ermee.
Vanwege dat ze met slicks rijden die extreem breed zijn.quote:Op maandag 3 december 2018 23:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb jaren Volvo 740 / 940 gereden met achterwielaandrijving, gaat prima in de sneeuw. Als ze het in Zweden kunnen
En de koningsklasse van de autosport is ook achterwielaandrijving...
Ik vermoed dat ik mijn audi scheef zou trekken met zo een gevaarte en een Tesla blijft recht?quote:
Traction control, ESP/ESC, ABS... allemaal handige hulpmiddelen om te zorgen dat je wielen onafhankelijk van elkaar niet doorslippen bij gasgeven, slippen of remmen.quote:Op maandag 3 december 2018 23:24 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ik mijn audi scheef zou trekken met zo een gevaarte en een Tesla blijft recht?
Toen waren er ook nog geen miljoenen Nederlanders die per se een auto moeten/willen. En het liefst twee, en voor de deur.quote:Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:
[..]
zekers, even een foto voor de liefhebbers
[ afbeelding ]
6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.
[ afbeelding ]
Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Elektronica dus, wat kan uitvallen als geen degelijke kabels gebruikt worden, audi had er ook een handje aan hoor, de s ogen daar en tegen?quote:Op maandag 3 december 2018 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Traction control, ESP/ESC, ABS... allemaal handige hulpmiddelen om te zorgen dat je wielen onafhankelijk van elkaar niet doorslippen bij gasgeven, slippen of remmen.
Tegenwoordig vind ik, moet men al daar ze niet meer te vertrouwen zijn en dus altijd een backup moet/mag hebben!quote:Op maandag 3 december 2018 23:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Toen waren er ook nog geen miljoenen Nederlanders die per se een auto moeten/willen. En het liefst twee, en voor de deur.
Goede tijden.
AWD bestaat helemaal niet dan komt men moeilijk de bocht om!quote:Op maandag 3 december 2018 23:10 schreef MaGNeT het volgende:
Tesla Model 3 is overigens ook automaat en achterwielaandrijving, tenzij je de 2-motorige versie koopt, die is AWD.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |