abonnement Unibet Coolblue
pi_183500630
quote:
’Accijns benzine en diesel omhoog voor subsidie stekkerauto’

DEN HAAG - De accijns op benzine en diesel moet nog hoger worden om megasubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s uit te kunnen delen. Ook moeten mensen om die reden meer wegenbelasting gaan betalen.

Deze plannen liggen op tafel bij de onderhandelingen over een klimaatakkoord, melden verschillende media. De aanschafsubsidie zou op het hoogtepunt zesduizend euro moeten bedragen.

Benzine en diesel duurder
Om miljarden aan subsidies rond te kunnen pompen willen de onderhandelaars rijden op benzine en diesel duurder maken door een accijns verhoging van een eurocent in 2020 en nog eens een cent drie jaar later.

RAI Vereniging, ANWB en Bovag, die samen met de milieubeweging onderhandelen over de toekomst van de automobilist, willen de plannen nog niet inhoudelijk verdedigen. Volgens de autoclubs „zijn de gesprekken nog in volle gang.” Eind december staat de presentatie van het klimaatakkoord gepland. Het kabinet moet daarna beslissen welke voorstellen worden overgenomen.

Afgelopen weekend kwam naar buiten dat ook rekeningrijden weer op tafel ligt. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft al laten weten dat een voorstel voor het heffen per kilometer de prullenbak in kan.

Niet alleen in Nederland dreigt de automobilist meer te moeten gaan betalen voor klimaatplannen. In Frankrijk zijn momenteel grote protesten tegen de accijnsverhogingen door de regering-Macron.

bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2859161/accijns-benzine-en-diesel-omhoog-voor-subsidie-stekkerauto
aanvullende bron: https://tweakers.net/nieuws/146361/kabinet-wil-aanschaf-elektrische-auto-subsidieren-met-6000-euro-in-2021.html

Het lijkt er op dat het voorgenomen beleid om in 2030 alleen nog verkoop van elektrische auto's toe te staan een extra duwtje in de rug krijgt.

De extra subsidie gaat vermoedelijk betaald worden door hogere accijnzen op brandstof en een hogere wegenbelasting voor iedereen die nog een verbrandingsmotor in het vooronder heeft liggen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
De subsidie voor dit topic is bijna op.
Heb nog ergens een potje kunnen aanboren voor een nieuw deel. Game on! :)

edit: aanvulling NOS artikel

quote:
Nederlanders kopen in 2030 alleen nog elektrische auto's, er rijden dan 2 miljoen elektrische auto's op de weg en er zijn 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Het kabinet en de mobiliteitssector denken dat deze doelstellingen haalbaar zijn door subsidie en belastingmaatregelen.

Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken die in handen zijn van de NOS en die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg. De onderhandelende partijen - het Rijk en de mobiliteitssector - zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht.

Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.

Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm, dat is de aanschafbelasting. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld.

Voor zakelijke auto's komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto's of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.

Tweedehands elektrisch rijden
Het kabinet en de onderhandelaars willen dat ook tweedehands elektrische auto's hergebruikt gaan worden. De maatregelen:

- Tot 2025 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
- Tweedehands auto's moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt
- Hergebruik autobatterijen, inleveren tegen geld
- Onderzoek haalbaarheid leasen tweedehands elektrische auto's

Benzine en diesel duurder
Rijden op benzine en diesel moet duurder worden. De accijns op benzine wordt vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Dit kan aardig oplopen voor mensen die veel rijden en leidt nog tot discussie. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.

Sommige plannen lopen tot 2030, maar eigenlijk vinden alle partijen dat de toekomst van elektrisch rijden na 2025 nog erg onzeker is. Daarom wordt er geld voor gereserveerd tot 2025. De komende jaren moet uit onderzoek blijken hoe elektrisch rijden zich ontwikkelt.

Belastinginkomsten vallen weg
De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.

Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.

Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.

De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.

bron: https://nos.nl/artikel/2261387-iedereen-aan-de-elektrische-auto-6000-euro-subsidie-in-2021.html


[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-12-2018 08:54:56 ]
pi_183500640
Nummertje 3! Game on!

Dhr Ad H mag wegblijven.
pi_183503331
Over Discriminatie gesproken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183504391
Maargoed, wanneer kan ik lagere bijtelling krijgen? Al was het maar om Bartje te stangen.

Op zich ziet die nieuwe Audi er aardig uit, maar zou liefst 600km kunnen rijden zonder bijladen.
Whatever...
pi_183504999
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 21:09 schreef halfway het volgende:
Over Discriminatie gesproken.
Mag niet moet!
pi_183508900
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
  maandag 3 december 2018 @ 09:06:04 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_183509046
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
Die personen die nu ook al voor 4% bijtelling zo'n auto kunnen rijden.
pi_183509103
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
pi_183509174
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
quote:
Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
  maandag 3 december 2018 @ 14:05:44 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183513739
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Ik denk ook dat dit onderdeel is van proefballonnetjes oplaten om te zien hoe ze (op)stijgen, (op)vallen en (af)knappen. Onze discussies zijn op zichzelf leuk om zaken door te prikken. Je vraagt je wel af wat het realiteitsbesef is van de bedenkers.

Voordeeltjes zijn sws alleen voordelig wanneer een beperkte (of selecte) groep er gebruik van kan/zal maken. De reden om dit soort in-algemeen-belang maatregelen naar de prullenbak te verwijzen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183516652
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Trap er toch niet in, iedereen massaal aan de electro en dan zeker die 1 miljard per maand accijns kado krijgen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183517924
Fijn voor de producent om te wetem. Dan kan hij alvast zijn prijzen omhoog gooien
pi_183518347
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 18:01 schreef LorneMalvo het volgende:
Fijn voor de producent om te wetem. Dan kan hij alvast zijn prijzen omhoog gooien
Valt bij EV wel wat mee, die willen marktaandeel, zeker met nieuw opkomende merken erbij.
pi_183518417
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 09:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

Er is al over zoveel vergaderd. Dat is geen wetgeving.
pi_183519303
quote:
15s.gif Op zondag 2 december 2018 18:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

Rustig aan met (je zo) diskwalificeren !!!!!

Zie o.a. https://www.energielevera(...)epanelen-terugvragen

[..]

hiervoor moet je je (destijds, tijdelijk) inschrijven etc.etc. je hoeft trouwens niet daadwerklijk Watts terug te storten in het net.
Jij hebt het over kvk... waar heb je die onzin vandaan?
Dat is namerlijk de grootst mogelijkste onzin
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183523849
Reden dat ik een Mercedes uit 1978 rijd en 1x per maand in Belgie benzine haal.
pi_183523930
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:23 schreef funnywell het volgende:
Reden dat ik een Mercedes uit 1978 rijd en 1x per maand in Belgie benzine haal.
Mooi voor je.
pi_183524154
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mooi voor je.
zekers, even een foto voor de liefhebbers



6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.



Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
pi_183524215
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
pi_183524232
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.
pi_183524274
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.
Als zijnde een ZZP er zou ik er ook zo over denken.

Liever maken die zich druk over een verzekering pensioen of bedrijfs WA.
pi_183524287
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.
Interesant of CO2 uitstoot?
pi_183524291
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
pi_183524370
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
Wat is er mis met piet
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
LP nooit interessant gevonden omdat ik altijd wagens rij met mechanische injectie, zo ook deze mercedes. Carburateur is me weer te ouderwets.
pi_183524412
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
gore stinkbak, als ik achter je rij altijd meteen alle ramen dicht en airco op interne circulatie.

quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
Rot op joh. Zwarte piet vergelijken met een feit. BLACK PIET = BLACK
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')