Nee, kan niet.quote:Op dinsdag 27 november 2018 20:53 schreef VleesLollie het volgende:
Of kun je knelkoppelingen hergebruiken?
Want?quote:
quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:11 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Omdat ze dan al gekneld hebben. Dat kun je geen twee keer doen.
Als je wilt dat hij gaat lekken, moet je vooral dat doen.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]![]()
Gewoon die knelkoppeling opnieuw gebruiken.
quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:14 schreef Klepper272 het volgende:
https://www.klusidee.nl/F(...)ebruiken-t92252.html
Zou ik ook doen.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]![]()
Gewoon die knelkoppeling opnieuw gebruiken. Als hij lekt eventueel vervangen.
Vind je het heel gek dat ik je niet serieus kan nemen als je hier 99 van de 100 keer onzin loopt te verkondigen?quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:15 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Als je wilt dat hij gaat lekken, moet je vooral dat doen.man man man wat een dubbeltjeswijsheid, gulden domheid.
Knelring laten zitten, ring uit de andere koppeling halen en met de oude ring plaatsen. Gaat meestal gewoon goed.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:15 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Als je wilt dat hij gaat lekken, moet je vooral dat doen.man man man wat een dubbeltjeswijsheid, gulden domheid.
Gewoon met een haakse slijper de oude knelring voorzichtig weg slijpen.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:23 schreef kanovinnie het volgende:
Dan moet je die buis afzagen om er een nieuwe ring op te kunnen zetten.
Toptip ditquote:Op dinsdag 27 november 2018 21:26 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Gewoon met een haakse slijper de oude knelring voorzichtig weg slijpen.
Van lotje getikt, jij bent het.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:26 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
En dan ga je met een slijptol de buitenkant van je pijp mishandelen, precies waar het waterdicht moet zijn? 1 keer uitschieten en je bent de lul.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:37 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Beter de eerste keer wat meer moeite doen, i.p.v. blijven prutsen aan prutswerk.
Ik zei toch ook VOORZICHTIG. En als je niet zulke vaste handen hebt, kun je beter gewoon een loodgieter bellen. man man manquote:Op dinsdag 27 november 2018 21:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
En dan ga je met een slijptol de buitenkant van je pijp mishandelen, precies waar het waterdicht moet zijn? 1 keer uitschieten en je bent de lul.
Topadvies. Een keer doorschieten en je hele leiding naar de klote.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:26 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Ontknellen ze als je ze los draait ?quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:11 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe goed ze gekneld zijn en hoe hard je draait. Beter is gewoon om te vervangen.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:46 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Ontknellen ze als je ze los draait ?
En jij denkt dat bedrijven als wurth en producenten van koppelingen aparte nen lijnen hebben draaien voor nederland?quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:44 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
In Duitsland misschien. In Nederland hebben we de NEN.
Als de NEN en DIN normen afwijken, dan moet dat wel.quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:50 schreef tiho1 het volgende:
[..]
En jij denkt dat bedrijven als wurth en producenten van koppelingen aparte nen lijnen hebben draaien voor nederland?
Dit vind ik wel vrij spannend, als die losschiet gaat hij door een muur heen. Ik weet niet welke drukklasse een knelkoppeling heeft? Maar ik denk dat 8 bar zeker max isquote:Op dinsdag 27 november 2018 21:39 schreef The_New_Stig het volgende:
Al diverse keren gedaan trouwens, weliswaar met CV pijp wat ik in gebruik heb als (11bar) luchtleiding in de garage, en dat lekt gewoon niet, nul komma niks.
Beetje in de catagorie, zal net goed gaan. Ik zou er niet graag bij staan als er iets mis gaat.quote:Op dinsdag 27 november 2018 22:14 schreef densmee het volgende:
[..]
Dit vind ik wel vrij spannend, als die losschiet gaat hij door een muur heen. Ik weet niet welke drukklasse een knelkoppeling heeft? Maar ik denk dat 8 bar zeker max is
Ja, maar de oude verwijderen, is een crime. Een mogelijkheid is een kleine incisie met een handijzerzaagje te maken en daar een schroevendraaier in te zetten, kwart slag draaien en hopen op "Peng".quote:Op woensdag 28 november 2018 06:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Je kunt toch ook gewoon een losse passende knelkring kopen ?
https://www.toolstation.nl/shop/p77197
Dan kun je de koppeling zelf gewoon weer gebruiken.
Bij sommige open/dicht kranen, kan je het binnenwerk vervangen door een thermostatische. Dan hoef je het kraanhuis niet los te schroeven van het buizenstelsel.quote:Op dinsdag 27 november 2018 20:53 schreef VleesLollie het volgende:
Ik wil deze open/dicht radiatorkraan:
Vervangen voor een thermostaat kraan.
Ja maar hoe krijg ik de oude ring er af zonder de buis te beschadigen? Die dingen zitten er strak over heenquote:Op woensdag 28 november 2018 06:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Je kunt toch ook gewoon een losse passende knelkring kopen ?
https://www.toolstation.nl/shop/p77197
Dan kun je de koppeling zelf gewoon weer gebruiken.
nquote:Op donderdag 29 november 2018 00:10 schreef VleesLollie het volgende:
[..]
Ja maar hoe krijg ik de oude ring er af zonder de buis te beschadigen? Die dingen zitten er strak over heen
Passende steeksleutel om de leiding onder het busje, tik met een hamer op de steeksleutel en het busje is van de leiding af..quote:Op dinsdag 27 november 2018 20:53 schreef VleesLollie het volgende:
Ik wil deze open/dicht radiatorkraan:
[ afbeelding ]
Vervangen voor een thermostaat kraan.
Nu is mijn vermoeden dat op de aanvoerbuis een knelkoppeling zit. Als dat zo is kan ik die er niet afkrijgen zonder kans op lekkage denk ik. Dus dan moet ik een stuk buis vervangen.
Of kun je knelkoppelingen hergebruiken?
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?quote:Op donderdag 29 november 2018 12:12 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Zo'n busje is nog geen 3 mm dik.. Die springt er gewoon af door een tikje..
Stukje schuurpapier en de leiding is weer goed voor een nieuwe ring..quote:Op donderdag 29 november 2018 17:59 schreef vannelle het volgende:
[..]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Als je dezelfde maat houdt gewoon de moer en de ring laten zitten, dat geklooi om een knelring er af te krijgen is nergens voor nodig.
Plus het feit dat de ring zich altijd een beetje heeft "ingevreten" in de leiding door het klemmen.
Leiding is dus niet overal even dik meer (zullen groefjes in zitten door de knelring) dus dat geeft ook een kleine kans op lekkage als je een nieuwe ring gebruikt.
Om maar niet te spreken over de diepe krassen die je maakt als je de oude ring naar boven tikt.
Dit !!!quote:Op woensdag 28 november 2018 09:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar de oude verwijderen, is een crime. Een mogelijkheid is een kleine incisie met een handijzerzaagje te maken en daar een schroevendraaier in te zetten, kwart slag draaien en hopen op "Peng".
Maar hergebruik, evt. een winding gastape er omheen, is veruit het makkelijkst.
Ik doe het altijd zo. Maar aan de andere kant je merkt het gauw genoeg als het niet afdicht met de oude knelring. Dan kun je hem altijd nog wisselen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 06:54 schreef BTKlus het volgende:
Voorzichtig schuin doorzagen met een ijzerzaagje en je tikt hem er zo af, losse ring kopen en opnieuw monteren.
en het mooiste is dat die vervangen zijn door EN richtlijnenquote:Op dinsdag 27 november 2018 21:52 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Als de NEN en DIN normen afwijken, dan moet dat wel.
Onzin, zo vaak een nieuwe koppeling/kraan op bestaande buis met wartel/knelring geplaatst. Het deel dat tegen het huis aankomt, vervormt zich opnieuw plastisch (heb je enig idee wat het betekent?) in het nieuwe kraanhuis/koppeling.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:36 schreef De_Melkboer het volgende:
Knelringen kun je niet hergebruiken, het metaal heeft zich plastisch vervormd en gezet in de koppeling. Die vervorming kun je niet nog een keer bereiken. Vervangen dus, punt uit.
daarom niet van de buis afpeuteren maar de ring, de buis en de moer overzetten op de nieuwe koppelingquote:Op vrijdag 30 november 2018 12:36 schreef De_Melkboer het volgende:
Knelringen kun je niet hergebruiken, het metaal heeft zich plastisch vervormd en gezet in de koppeling. Die vervorming kun je niet nog een keer bereiken. Vervangen dus, punt uit.
Om een oude koppeling te hergebruiken als de knelring op de buis is achtergebleven.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:45 schreef Zolderkamer het volgende:
Voor al die mensen die zeggen dat de ring kan blijven zitten:
Waarom verkopen ze die ringen dan los, per aantal in een zakje?
Gaat over gas.quote:Op vrijdag 30 november 2018 14:45 schreef Zolderkamer het volgende:
http://www.korverholland.(...)nelfittingen_def.pdf
Jup.. en over het loshalen (wat universeel is..)quote:
Omdat gaslekkage én veel hoger risico geeft dan (CV-) waterlekkage. én gas veel makkelijker door een lekkage stroomt.quote:Op zaterdag 1 december 2018 12:26 schreef tiho1 het volgende:
http://www.vsh.nl/nl/nl/content/merken/vsh-super
En dat het bij gas niet mag is omdat dat nu eenmaal de regels zijn.
En een waterlekkage is ook veel beter zichtbaar als een gaslekkage.quote:Op zaterdag 1 december 2018 13:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat gaslekkage én veel hoger risico geeft dan (CV-) waterlekkage. én gas veel makkelijker door een lekkage stroomt.
Sterker nog, een lekke CV-waterkoppeling, roest vanzelf dicht.
vaak bende te bang.quote:Op dinsdag 27 november 2018 22:14 schreef densmee het volgende:
[..]
Dit vind ik wel vrij spannend, als die losschiet gaat hij door een muur heen. Ik weet niet welke drukklasse een knelkoppeling heeft? Maar ik denk dat 8 bar zeker max is
Vaak gaat dat wel goed of anders beetje telfon tape ertussen..niet zoals het officieel zou moeten;quote:Op dinsdag 27 november 2018 21:11 schreef oranjevogel1 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |