Loekie1 | maandag 26 november 2018 @ 09:58 |
Utrecht - De dienstregeling op het spoor gaat op de schop. De capaciteit loopt tegen het plafond, terwijl het aantal treinreizigers jaarlijks 4% groeit. Meer en vooral snellere treinen moeten chaos voorkomen. De ’tienminutentrein’ is al niet meer voldoende. Elke 7,5 minuut een intercity is beter. Dat blijkt uit een geheim rapport, waarin spoorbeheerder ProRail in overleg met vervoerders en reizigersclubs een visie geeft op de nabije toekomst. https://www.telegraaf.nl/(...)tercity-moet-sneller [ Bericht 4% gewijzigd door Loekie1 op 26-11-2018 10:04:12 ] | |
Postbus100 | maandag 26 november 2018 @ 10:12 |
Nederland draait door. Ik zeg: gewoon een lopende band. Oké, iets serieuzere reactie: 1 per 7,5 minuut is natuurlijk absurd veel. Willen we dit, dan moeten Nederlanders ook opgevoed worden met het idee dat de trein STIPT vertrekt. En dat instappen na het fluitsignaal dus gewoon echt niet meer kan (en hoeft, want over 7,5 minuut komt de volgende alweer). . Beetje discipline dus nodig. | |
dopemin | maandag 26 november 2018 @ 10:15 |
Want tien minuten wachten is zo erg of zo? Pomp er een extra wagon aan en klaar. | |
hugecooll | maandag 26 november 2018 @ 10:16 |
Da's uiteraard alleen op de heel drukke stations | |
Resistor | maandag 26 november 2018 @ 10:18 |
Ze moeten de factor 'machinist' uit de trein halen, zodat de treinen in plaats van mooie afgeronde snelheden zoals 140km/h bv. 142,6km/h kunnen rijden op bepaalde trajecten, en op andere stukken 136,7km/h zodat treinen op de minuut binnen komen en op de minuut weer weg kunnen rijden. Computers uit laten rekenen hoe veel tijd er nodig is om de afstand tussen stations af te leggen, en daar de dienstregeling en snelheden op aanpassen in plaats van een mens laten puzzelen. | |
Kopiko | maandag 26 november 2018 @ 10:19 |
| |
Postbus100 | maandag 26 november 2018 @ 10:21 |
Soort van groene golf? | |
Resistor | maandag 26 november 2018 @ 10:25 |
Ja. Beetje zoals met die borden die de adviessnelheden aangeven voor automobilisten, maar dan nog wat nauwkeuriger. En dan met stoppen om passagiers in- en uit te laten stappen in plaats van soepel doorrijden Vertrekkende trein net weg, aankomende trein net in zicht, zelfs met stations die niet allemaal even ver van elkaar af liggen. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 10:32 |
Je droomt wat veel. Er zijn te veel variabelen om dit exact uit te rekenen. In en uitstappen, weersomstandigheden, goederen treinen, storingen etc etc. Bovendien rijd een machinist nooit met afgeronde snelheden. En heb je met seinopvolging te maken. Het is geen metronetwerk. Dat is een totaal andere infra. | |
Postbus100 | maandag 26 november 2018 @ 10:36 |
Zit je alleen met stoptreinen versus sneltreinen, kruisingen, etc. Dan heb je wel flink wat extra spoor nodig, zeg maar. | |
Postbus100 | maandag 26 november 2018 @ 10:37 |
Ik mis een *gniffel*-smiley | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 10:38 |
Dan moet je de complete infra ombouwen tot een metronet. Dat is onbetaalbaar. | |
mstx | maandag 26 november 2018 @ 10:39 |
Dan moeten ze ook veel perrons verlengen, als dat al kan. En daarnaast is de gemiddelde reiziger ook zo lui dat ze allemaal in dezelfde wagon willen staan die het dichtst bij de in/uitgang van het station staat. | |
Postbus100 | maandag 26 november 2018 @ 10:41 |
Daarom loop ik altijd naar het einde Soms is daar wel plek. (al is het in spitstijd in de Randstad overal een drama in de trein.) | |
Mortaxx | maandag 26 november 2018 @ 10:41 |
Schiphol, leiden, den haag hebben genoeg perron om intercity's met meer dan drie wagons te laten rijden | |
kurk_droog | maandag 26 november 2018 @ 10:45 |
als je de metro's in wereldsteden ziet, dat netwerk kan je zo over de map van nl leggen en dan is heel de randstad verbonden met elkaar. Kwestie van willen ipv dat gejank om geld, zelfde met Schiphol.. Bouw die meuk gewoon in de Noordzee. | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 10:46 |
Het geld groeit immers aan bomen. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 10:48 |
Het gaat bij stroomlijn materieel zoals die dubbeldekkers Virm niet alleen om de perron lente maar ook om technische redenen kunnen dat niet meer dan 12 tot 14 bakken worden. Dat heeft met de lijn spanning te maken. Als je dan tractie geeft vliegen de onderstations eruit. Dus ook het materieel zal dan aangepast moeten worden. In principe is alles mogelijk maar als vervoerders ook nog winst moeten maken dan kost dat een vermogen. En dan is de vraag wie gaat dat allemaal betalen. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 10:58 |
Mogelijk weten bijvoorbeeld velen ook niet dat je aan ProRail per bak betaald om over het spoor te mogen rijden. Daarom ook dat er behoorlijk wat gesplitst en gecombineerd word. | |
Loekie1 | maandag 26 november 2018 @ 10:59 |
Straks is de kans 50% dat je niet op tijd bij een afspraak bent als je met de NS gaat. Nu is die kans al 10%. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 11:00 |
Je moet altijd streven naar verbeteringen. Je kunt niet achterblijven. Maar dat lukt natuurlijk niet in een zeer kort tijdsbestek. Daar heb je doodeenvoudig de middelen niet voor. | |
mstx | maandag 26 november 2018 @ 11:01 |
Klopt als een bus, je komt op tijd of je komt niet op tijd: 50% dus. | |
Mortaxx | maandag 26 november 2018 @ 11:06 |
dat zal allemaal wel maar als je op het ene moment wel een trein kunt laten rijden die 5 keer zo lang is kan dat op een ander moment ook | |
Loekie1 | maandag 26 november 2018 @ 11:08 |
Als we per se zoveel mensen erbij willen in de Randstad, zul je mensen staande in treinen moeten gaan vervoeren. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 11:11 |
Je moet en dat materieel waar ook onderhoud aan uitgevoerd moet worden hebben en dan de kosten. Heel NL staat wel op zijn kop als de kaartjes weer duurder worden en studenten zouden ontploffen als zij geen gebruik kunnen maken van gratis ov. | |
Mortaxx | maandag 26 november 2018 @ 11:13 |
ns maakt een prima winst en ondertussen verbranden ze geld in Engeland | |
Loekie1 | maandag 26 november 2018 @ 11:22 |
Als je ziet hoe druk die treinen nu zijn, hoeveel vertragingen er zijn en dan zeggen ze dat er binnen tien jaar 40% reizigers bij komen. Waar zijn ze mee bezig? | |
Copycat | maandag 26 november 2018 @ 11:24 |
Met plannen maken hoe daar straks goed op in te kunnen springen. Dat blijkt uit een geheim rapport, waarin spoorbeheerder ProRail in overleg met vervoerders en reizigersclubs een visie geeft op de nabije toekomst. | |
Copycat | maandag 26 november 2018 @ 11:24 |
Beter nemen ze een cup-a-soup. | |
Loekie1 | maandag 26 november 2018 @ 11:25 |
Ik denk dat ze geen rekening houden met al die verdienende mensen die denken: ik zit liever ergens waar ik gewoon rustig met de trein kan. Een ander land. | |
ThePlaneteer | maandag 26 november 2018 @ 11:55 |
Het gaat niet om de wachttijden maar om de capaciteiten natuurlijk.. Sommige trajecten lijken wel Japans metro's zo druk. | |
Postbus100 | maandag 26 november 2018 @ 13:04 |
We zijn een mobiele samenleving geworden. Vraag is of het allemaal wel zo wenselijk is. | |
Nobu | maandag 26 november 2018 @ 13:22 |
Als je een belangrijke afspraak hebt ga je niet met de trein lijkt me. Sowieso ga je niet met de trein als je aanwezigheid ergens van enig belang is. | |
kurk_droog | maandag 26 november 2018 @ 16:14 |
jij doelt eigenlijk op een visie die in 40-45 op grote schaal werd toegepast in de treinsector? | |
#ANONIEM | maandag 26 november 2018 @ 16:41 |
Voor die extra wagon is op het station toch geen ruimte meer | |
harrievankempen | maandag 26 november 2018 @ 16:44 |
Of je schaft gratis OV voor alle studenten gewoon eens af. | |
Nattekat | maandag 26 november 2018 @ 16:45 |
Studenten nog verder kaalplukken, wat een geniaal idee | |
speknek | maandag 26 november 2018 @ 16:45 |
Als iemand die dagelijks Utrecht-Eindhoven doet, kom maar door met elke 7.5 minuten. Elke tien minuten was al een zegen dus dit is nog beter. Het maakt je wel lui. Ik ging laatst een keer naar mijn schoonouders met de trein en toen stond ik ineens 25 minuten op de trein te wachten. Was helemaal niet meer gewend om naar de dienstregeling te kijken voor ik van huis wegging. . | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 16:46 |
Dat lijkt me niet handig, maar het aanpassen van de collegetijden zou wel eens tijd worden. Dan weer je de studenten uit de spits, scheelt al een stuk. | |
Postbus100 | maandag 26 november 2018 @ 16:50 |
Toch ergens wel treurig dat het zo gesteld is. Had een paar jaar geleden een sollicitatiegesprek voor een stage in Utrecht. Ik moest vanuit Groningen komen. Eerste keer heb ik een half uur marge ingebouwd. Tweede keer niet meer. M'n vader vroeg daarnaar. Ik zei : ja, ik blijf niet bezig. Ik mag er vanuit gaan dat de trein rijdt. Rijdt ie niet, dan ben ik gewoon te laat, jammer dan. Als ik de trein niet meer vertrouw, kost het mij steeds een half uur buffertijd en dat vind ik nogal wat. Dat snapte mijn vader wel. Alleen bij héle belangrijke afspraken zou ik een buffer inbouwen, anders niet hoor. (overigens de stage niet vanuit Groningen gedaan. Ik verbleef iets dichterbij gelukkig) | |
Loekie1 | maandag 26 november 2018 @ 17:23 |
Nee, maar geef gewoon toe als NS dat er niet genoeg zitplaatsen zijn. Haal de zitplaatsen weg en dan kunnen er nog veel meer mensen staan dan nu het geval is, bovendien heb je niet meer dat sommige zitten en anderen moeten staan. | |
Vader_Aardbei | maandag 26 november 2018 @ 17:25 |
Vaak komen ze nu al opdagen met te weinig wagons. Ik denk dan altijd, hoe durven ze?! Haal even ergens anders een wagon vandaan maar kom niet met 3 karren en een paardenkop als er 50 man op een perron staat te wachten. | |
Vader_Aardbei | maandag 26 november 2018 @ 17:27 |
Ja of installeer meer klapstoelen. Die uitgebreide 4-persoons suites met tafeltje en prullenbakje zijn zeker niet meer van deze tijd. De Eerste Klas moet ook maar eens weg, die wordt sowieso al bevolkt door plebs wanneer er geen zitplaats meer is en de conducteurs doen er niets aan. | |
Kamina | maandag 26 november 2018 @ 17:48 |
De grond in die wereldsteden is echter kurkdroog; de belangrijke delen van Nederland liggen onder zeeniveau. | |
stavromulabeta | maandag 26 november 2018 @ 19:34 |
En zelfs bij een metronetwerk krijgen we het niet voor mekaar om een trein onder GOA2 semi-automatisch én comfortabel én energie/tijd-optimaal te laten rijden. Eén drupje regen op een bovengronds trajectdeel, een minimale afwijking in de tractie en het systeem gaat rare dingen doen. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 19:42 |
Maar een metronet heeft het grote voordeel dat je veel minder wissels hebt, meer keerlussen, geen overwegen(althans niet dat ik weet) geen andere vervoerders zoals goederenvervoer. | |
Lunatiek | maandag 26 november 2018 @ 19:52 |
Dat kan als ze er een soort metrosysteem van maken. Leg voor de grap eens het metrostelsel van Londen over de Randstad... | |
Lunatiek | maandag 26 november 2018 @ 19:57 |
Het Londense metronet is niet geheel ondergronds en ook daar schijnt het soms te regenen | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 19:58 |
De metro van Frankfurt heeft in ieder geval wel overwegen in de buitenwijken. | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 19:59 |
Wat is eigenlijk de belangrijkste reden om een machinist niet te vervangen door een automatische piloot? | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 20:04 |
Oké, ik ken dat net niet. Waar Ik wel erg bekend mee ben is het RER systeem in Parijs. Dit is niet een echt metronetwerk en daar heb je ook wel een paar overwegen. De RER C heeft er zelfs een aantal maar die zijn compleet te verwaarlozen. Dat net is instaat om de gigantische massa van Parijs te vervoeren. Het is een net met bovenleiding en lijkt nog het meeste op het normale spoor. Persoonlijk vind ik dat een van de mooiste systemen en dat zou ik wel in Nederland wensen. Ik weet niet of je er persoonlijk ook bekend mee bent. Maar hoe, sta je daar tegenover? | |
Lunatiek | maandag 26 november 2018 @ 20:11 |
Mensen zijn bang om in een voertuig zonder bestuurder te stappen. De Rotterdamse metro heeft daarom al decennia lang tamelijk nutteloze bestuurders in de metro's. | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 20:12 |
Het laat zich ook prima vergelijken met de Duitse S-Bahnen, met name die in Berlijn, Hamburg, München en het Ruhrgebied. Uiteindelijk blijft het allemaal hoogfrequent vervoer in stedelijke gebieden. | |
FlippingCoin | maandag 26 november 2018 @ 20:19 |
Studenten reisproduct is geen gift van de NS toch? בעסטע גרוסען Flip. | |
HaverMoutKoekje | maandag 26 november 2018 @ 20:20 |
onzin, ik zit gemiddeld 6 dagen per week in de trein en bijna ben altijd ruim op tijd. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 20:25 |
Wel van de overheid en laat die nu 100% aandeelhouder zijn. Maar niet dat ik dat een probleem vind. Maar het is wel een post op de begroting. En in de spits reizen behoorlijk wat scholieren. | |
FlippingCoin | maandag 26 november 2018 @ 20:27 |
Ja dat wel inderdaad. ទាក់ទងនឹងបញ្ហាប្រភេទ Flip. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 20:40 |
Mijn geliefde baan . Nu zal het mij niet meer gaan raken. Maar je hoeft ook geen rekening te houden met een hobbyist. In zoverre zal het in de toekomst zeker een keer gaan gebeuren. Maar je zult altijd wel iemand nodig moeten hebben in een trein. Al is het maar om in noodsituaties in te grijpen. Of om service te verlenen tussen honderden reizigers. En bij het stranden van een trein heb je toch personeel nodig. Een machinist krijgt dan een andere functie. | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 20:50 |
Allemaal indirecte redenen dus. Maar als ik je dus goed begrijp, dan is het technisch mogelijk om dat wat de machinist in de cabine doet, te vervangen door iets computergestuurds zonder dat er dan dingen misgaan met het rijden van de trein? | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 20:56 |
Ja, mits de infra en het seinenstelsel daarin worden meegenomen. https://www.rtlnieuws.nl/(...)jaar-al-op-het-spoor | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 21:09 |
Overigens dat het rijden zonder machinist minder vertragingen gaat opleveren durf ik niet te zeggen. Wel heb je niet meer rekening te houden met de menselijke factor zoals rustpauzes waardoor je de dienstregeling zonder al die voorwaardes kunt maken. Helaas kan ik alleen voor mijzelf praten, maar de keren dat ik door mijn fout in die 17 jaar te laat bij mijn trein was, is op een hand te tellen. Vaak ontstaan vertragingen door gladheid, storingen materieel en infra, aanrijdingen, het kruisen van andere treinen, het halteren waarbij reizigers door een deur willen binnentreden etc. Het fluiten is sluiten blijft toch een probleem. | |
polderturk | maandag 26 november 2018 @ 21:11 |
Zou een kabelbaan zoals in de alpen helpen? Een paar van buiten de stad tot aan het centrum van de stad. | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 21:14 |
Die krijg je niet op snelheid. En ik kan nog wel een aardig rijtje nadelen bedenken. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 21:20 |
En voor de liefhebbers. Het moderne materieel zoaks de Flirt stel je al de doelsnelheid in en de trein rijd al zowaar bijna automatisch. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een locomotief zoals de 1800 serie is dat al een enorm verschil. | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 21:24 |
Moet je wel geen hoogtevrees hebben | |
Cherni | maandag 26 november 2018 @ 21:43 |
@Janneke https://www.google.nl/url(...)ust=1543351118794945 Nog een leuk artikel. Die Fransen zijn behoorlijk ver als het om innovatie gaat. | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 21:47 |
Haha, de Fransen hebben inderdaad ook wel een goede reden voor innovatie. | |
stavromulabeta | maandag 26 november 2018 @ 22:07 |
Uiteindelijk kun je ook daar de machinist vervangen. Maar dat kost een hoop extra techniek, extreem hoge betrouwbaarheid en een achtervang op een uitgebreidere verkeersleiding. En meer veiligheidskritische techniek die tot een lagere beschikbaarheid van materiaal en infra leidt.Uiteindelijk is het een business-case die op dit moment vaak nog in het voordeel van de machinist uitslaat. | |
stavromulabeta | maandag 26 november 2018 @ 22:09 |
En daar wordt volledig en 100% van de tijd (semi-)automatisch gereden? | |
Janneke141 | maandag 26 november 2018 @ 22:13 |
Maar 1 lijn, en die ligt volledig ondergronds. | |
ACT-F | maandag 26 november 2018 @ 23:54 |
Dit roep ik al 20 jaar. Het is te gek dat de treinen tijdens de spits mutje vol zitten en daarbuiten 4 stoelen tot je beschikking hebt. Als je over de gehele dag kijkt heeft de trein maar een bezettingsgraad van iets meer dan 30%. | |
epicbeardman | dinsdag 27 november 2018 @ 00:19 |
Zulke moeten ze doen, aan 2 zijdes 2stoelen links en 3 rechts, gangpad past er tussen, dikkertjes in de container achterin de trein | |
Cherni | dinsdag 27 november 2018 @ 10:16 |
Bij grote massa's heb je ook meer en bredere deuren nodig. Dat scheelt enorm in tijd bij het halteren. Hier een voorbeeld. Dit is materieel van de RER E. | |
Nobu | dinsdag 27 november 2018 @ 10:21 |
Leuk dat je boemeltje van Arriva netjes op tijd tussen twee stallen rijdt, op de trajecten die er toe doen ben je minstens een keer per week later. | |
HaverMoutKoekje | dinsdag 27 november 2018 @ 11:50 |
ik woon in Amsterdam, prutser | |
Bocaj | dinsdag 27 november 2018 @ 12:43 |
EN DAAROM zijn er teveel mensen in Nederland! | |
Eightyone | dinsdag 27 november 2018 @ 12:50 |
Ik wilde ook al zoiets tikken, maar je was me voor. En het wordt alleen nog maar erger. | |
Nobu | dinsdag 27 november 2018 @ 15:46 |
Misschien eens een baan gaan zoeken dan, ervaar je ook nog eens hoe het is om ergens op tijd te moeten zijn. | |
Zihuatanejo | dinsdag 27 november 2018 @ 16:18 |
Gisteren alle treinen richting Amsterdam van Utrecht vertraging. Van mij is elke 15 minute een trein al geweldig. Als ze wel rijden!! | |
HaverMoutKoekje | dinsdag 27 november 2018 @ 17:10 |
ik heb al heel veel jaren een baan en ben altijd eerder dan filerijdende collega’s |