abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183376485
registreer om deze reclame te verbergen
Utrecht - De dienstregeling op het spoor gaat op de schop. De capaciteit loopt tegen het plafond, terwijl het aantal treinreizigers jaarlijks 4% groeit. Meer en vooral snellere treinen moeten chaos voorkomen. De ’tienminutentrein’ is al niet meer voldoende. Elke 7,5 minuut een intercity is beter.

Dat blijkt uit een geheim rapport, waarin spoorbeheerder ProRail in overleg met vervoerders en reizigersclubs een visie geeft op de nabije toekomst.
https://www.telegraaf.nl/(...)tercity-moet-sneller



[ Bericht 4% gewijzigd door Loekie1 op 26-11-2018 10:04:12 ]
pi_183376680
Nederland draait door. Ik zeg: gewoon een lopende band.

Ok, iets serieuzere reactie: 1 per 7,5 minuut is natuurlijk absurd veel. Willen we dit, dan moeten Nederlanders ook opgevoed worden met het idee dat de trein STIPT vertrekt. En dat instappen na het fluitsignaal dus gewoon echt niet meer kan (en hoeft, want over 7,5 minuut komt de volgende alweer). . Beetje discipline dus nodig.
Somebody that I used to know
pi_183376711
Want tien minuten wachten is zo erg of zo? Pomp er een extra wagon aan en klaar.
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 10:16:41 #4
179075 crew  hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_183376720
registreer om deze reclame te verbergen
Da's uiteraard alleen op de heel drukke stations
pi_183376734
Ze moeten de factor 'machinist' uit de trein halen, zodat de treinen in plaats van mooie afgeronde snelheden zoals 140km/h bv. 142,6km/h kunnen rijden op bepaalde trajecten, en op andere stukken 136,7km/h zodat treinen op de minuut binnen komen en op de minuut weer weg kunnen rijden.

Computers uit laten rekenen hoe veel tijd er nodig is om de afstand tussen stations af te leggen, en daar de dienstregeling en snelheden op aanpassen in plaats van een mens laten puzzelen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  maandag 26 november 2018 @ 10:19:05 #6
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_183376744
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:15 schreef dopemin het volgende:
Want tien een kleine drie minuten extra wachten is zo erg of zo?
pi_183376770
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:18 schreef Resistor het volgende:
Ze moeten de factor 'machinist' uit de trein halen, zodat de treinen in plaats van mooie afgeronde snelheden zoals 140km/h bv. 142,6km/h kunnen rijden op bepaalde trajecten, en op andere stukken 136,7km/h zodat treinen op de minuut binnen komen en op de minuut weer weg kunnen rijden.

Computers uit laten rekenen hoe veel tijd er nodig is om de afstand tussen stations af te leggen, en daar de dienstregeling en snelheden op aanpassen in plaats van een mens laten puzzelen.
Soort van groene golf?
Somebody that I used to know
pi_183376828
quote:
2s.gif Op maandag 26 november 2018 10:21 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Soort van groene golf?
Ja. Beetje zoals met die borden die de adviessnelheden aangeven voor automobilisten, maar dan nog wat nauwkeuriger.

En dan met stoppen om passagiers in- en uit te laten stappen in plaats van soepel doorrijden ;)
Vertrekkende trein net weg, aankomende trein net in zicht, zelfs met stations die niet allemaal even ver van elkaar af liggen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_183376921
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:18 schreef Resistor het volgende:
Ze moeten de factor 'machinist' uit de trein halen, zodat de treinen in plaats van mooie afgeronde snelheden zoals 140km/h bv. 142,6km/h kunnen rijden op bepaalde trajecten, en op andere stukken 136,7km/h zodat treinen op de minuut binnen komen en op de minuut weer weg kunnen rijden.

Computers uit laten rekenen hoe veel tijd er nodig is om de afstand tussen stations af te leggen, en daar de dienstregeling en snelheden op aanpassen in plaats van een mens laten puzzelen.
Je droomt wat veel. Er zijn te veel variabelen om dit exact uit te rekenen. In en uitstappen, weersomstandigheden, goederen treinen, storingen etc etc.

Bovendien rijd een machinist nooit met afgeronde snelheden. En heb je met seinopvolging te maken. Het is geen metronetwerk. Dat is een totaal andere infra.
pi_183376976
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:25 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ja. Beetje zoals met die borden die de adviessnelheden aangeven voor automobilisten, maar dan nog wat nauwkeuriger.

En dan met stoppen om passagiers in- en uit te laten stappen in plaats van soepel doorrijden ;)
Vertrekkende trein net weg, aankomende trein net in zicht, zelfs met stations die niet allemaal even ver van elkaar af liggen.
Zit je alleen met stoptreinen versus sneltreinen, kruisingen, etc. Dan heb je wel flink wat extra spoor nodig, zeg maar.
Somebody that I used to know
pi_183376994
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:28 schreef Mortaxx het volgende:
Beter maken ze de treinen een stuk langer. Kwartier wachten maakt me weinig uit. Uitpuilende treinen alsof je op transport naar het oosten bent gezet wel
Ik mis een *gniffel*-smiley ;(
Somebody that I used to know
pi_183377006
quote:
2s.gif Op maandag 26 november 2018 10:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Zit je alleen met stoptreinen versus sneltreinen, kruisingen, etc. Dan heb je wel flink wat extra spoor nodig, zeg maar.
Dan moet je de complete infra ombouwen tot een metronet. Dat is onbetaalbaar.
  maandag 26 november 2018 @ 10:39:01 #13
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_183377011
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:28 schreef Mortaxx het volgende:
Beter maken ze de treinen een stuk langer. Kwartier wachten maakt me weinig uit. Uitpuilende treinen alsof je op transport naar het oosten bent gezet wel
Dan moeten ze ook veel perrons verlengen, als dat al kan. En daarnaast is de gemiddelde reiziger ook zo lui dat ze allemaal in dezelfde wagon willen staan die het dichtst bij de in/uitgang van het station staat. :X
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_183377035
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:39 schreef mstx het volgende:

[..]

Dan moeten ze ook veel perrons verlengen, als dat al kan. En daarnaast is de gemiddelde reiziger ook zo lui dat ze allemaal in dezelfde wagon willen staan die het dichtst bij de in/uitgang van het station staat. :X
Daarom loop ik altijd naar het einde :7 Soms is daar wel plek.

(al is het in spitstijd in de Randstad overal een drama in de trein.)
Somebody that I used to know
pi_183377042
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:39 schreef mstx het volgende:

[..]

Dan moeten ze ook veel perrons verlengen, als dat al kan. En daarnaast is de gemiddelde reiziger ook zo lui dat ze allemaal in dezelfde wagon willen staan die het dichtst bij de in/uitgang van het station staat. :X
Schiphol, leiden, den haag hebben genoeg perron om intercity's met meer dan drie wagons te laten rijden
Op donderdag 5 april 2018 18:50 schreef Le_Professeur het volgende:
Haha CK rare imbeciel
pi_183377096
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:38 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dan moet je de complete infra ombouwen tot een metronet. Dat is onbetaalbaar.
als je de metro's in wereldsteden ziet, dat netwerk kan je zo over de map van nl leggen en dan is heel de randstad verbonden met elkaar. Kwestie van willen ipv dat gejank om geld, zelfde met Schiphol.. Bouw die meuk gewoon in de Noordzee.
  maandag 26 november 2018 @ 10:46:21 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183377104
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:45 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

als je de metro's in wereldsteden ziet, dat netwerk kan je zo over de map van nl leggen en dan is heel de randstad verbonden met elkaar. Kwestie van willen ipv dat gejank om geld, zelfde met Schiphol.. Bouw die meuk gewoon in de Noordzee.
Het geld groeit immers aan bomen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183377136
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:41 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Schiphol, leiden, den haag hebben genoeg perron om intercity's met meer dan drie wagons te laten rijden
Het gaat bij stroomlijn materieel zoals die dubbeldekkers Virm niet alleen om de perron lente maar ook om technische redenen kunnen dat niet meer dan 12 tot 14 bakken worden. Dat heeft met de lijn spanning te maken. Als je dan tractie geeft vliegen de onderstations eruit. Dus ook het materieel zal dan aangepast moeten worden.

In principe is alles mogelijk maar als vervoerders ook nog winst moeten maken dan kost dat een vermogen. En dan is de vraag wie gaat dat allemaal betalen.
pi_183377262
Mogelijk weten bijvoorbeeld velen ook niet dat je aan ProRail per bak betaald om over het spoor te mogen rijden. Daarom ook dat er behoorlijk wat gesplitst en gecombineerd word.
pi_183377268
Straks is de kans 50% dat je niet op tijd bij een afspraak bent als je met de NS gaat. Nu is die kans al 10%.
pi_183377293
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:59 schreef Loekie1 het volgende:
Straks is de kans 50% dat je niet op tijd bij een afspraak bent als je met de NS gaat. Nu is die kans al 10%.
Je moet altijd streven naar verbeteringen. Je kunt niet achterblijven. Maar dat lukt natuurlijk niet in een zeer kort tijdsbestek. Daar heb je doodeenvoudig de middelen niet voor.
  maandag 26 november 2018 @ 11:01:25 #22
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_183377301
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:59 schreef Loekie1 het volgende:
Straks is de kans 50% dat je niet op tijd bij een afspraak bent als je met de NS gaat.
Klopt als een bus, je komt op tijd of je komt niet op tijd: 50% dus.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_183377392
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 10:48 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het gaat bij stroomlijn materieel zoals die dubbeldekkers Virm niet alleen om de perron lente maar ook om technische redenen kunnen dat niet meer dan 12 tot 14 bakken worden. Dat heeft met de lijn spanning te maken. Als je dan tractie geeft vliegen de onderstations eruit. Dus ook het materieel zal dan aangepast moeten worden.

In principe is alles mogelijk maar als vervoerders ook nog winst moeten maken dan kost dat een vermogen. En dan is de vraag wie gaat dat allemaal betalen.
dat zal allemaal wel maar als je op het ene moment wel een trein kunt laten rijden die 5 keer zo lang is kan dat op een ander moment ook
Op donderdag 5 april 2018 18:50 schreef Le_Professeur het volgende:
Haha CK rare imbeciel
pi_183377422
Als we per se zoveel mensen erbij willen in de Randstad, zul je mensen staande in treinen moeten gaan vervoeren.
pi_183377476
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 11:06 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

dat zal allemaal wel maar als je op het ene moment wel een trein kunt laten rijden die 5 keer zo lang is kan dat op een ander moment ook
Je moet en dat materieel waar ook onderhoud aan uitgevoerd moet worden hebben en dan de kosten. Heel NL staat wel op zijn kop als de kaartjes weer duurder worden en studenten zouden ontploffen als zij geen gebruik kunnen maken van gratis ov.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')