Ten eerste stelde ik je geen vraag, dus is het geen antwoord, en ten tweede vergt een discussie argumenten en een zekere wens tot intellectuele verdieping. Het enige dat je tot nog toe gezegd hebt is 'nietes'. Dan kun je niet schermen met een discussieforum.quote:Op zondag 25 november 2018 19:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik blijf antwoorden als je onwaarheden blijft verkondigen. Fijn he, een discussieforum.
Blijf vooral 'welles' zeggen danquote:Op zondag 25 november 2018 19:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Ten eerste stelde ik je geen vraag, dus is het geen antwoord, en ten tweede vergt een discussie argumenten en een zekere wens tot intellectuele verdieping. Het enige dat je nog toe gezegd hebt is 'nietes'. Dan kun je niet schermen met een discussieforum.
Je hebt aan 5 seconden in dit hele filmpje genoeg. 4:45 :quote:Op zondag 25 november 2018 18:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze mag ook wel in de OP. Toont weer duidelijk aan wat voor een vreselijk hypocriete vrouw die Sylvana is:
Eens.quote:Op zondag 25 november 2018 19:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Zwarte Piet = racisme, maar dat is inherent een ongenuanceerd standpunt.
Het lijkt me overduidelijk dat zwarte piet een negerkostuum is gebaseerd op een stereotypering van het uiterlijk van een ras, en daardoor racistisch. Of het letterlijk blackface is, of door invloed van blackface eind 19e eeuw iets sluimerends Europees is gepopulariseerd kun je over twisten, maar de tijdslijn komt te goed overeen om de invloed ook niet als overduidelijk te benoemen.
Daarnaast, een zwarte knecht is achterhaald en zou in elke andere verschijningsvorm dan iets waar we sterk nostalgisch voor zijn (en op een onzinnige manier onderdeel hebben gemaakt van een 'culture war') dertig jaar geleden al aangepast zijn.
Met de verbuiging dat zwarte piet zwart is geworden van het roet, zoals in de jaren zeventig is bedacht, heb ik geen moeite, en als zijn uiterlijk afgestemd wordt op het gangbare verhaal van de laatste veertig jaar, is het opgelost.
Naja, het is natuurlijk wel zo dat bijvoorbeeld de historische onderzoeken erna nogal verschillen. Wie, wat zwarte piet precies was/is weten we niet.quote:Op zondag 25 november 2018 19:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Als je niks toe te voegen hebt zou ik het fijn vinden als je niet meer op me reageerde.
Maar hoe is zwarte piet met zijn huidskleur, afro, rode lippen, oorbellen geen stereotypering?quote:Op zondag 25 november 2018 19:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijf vooral 'welles' zeggen dan. Je lijkt er gek genoeg van overtuigd dat jij wel een argument presenteert maar niets is natuurlijk minder waar.
Hoeveel negers ken je die er zo uit zien? Precies.quote:Op zondag 25 november 2018 19:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar hoe is zwarte piet met zijn huidskleur, afro, rode lippen, oorbellen geen stereotypering?
Dan is hoogstens de stereotypering mislukt.quote:Op zondag 25 november 2018 19:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoeveel negers ken je die er zo uit zien? Precies.
Hoeveel naziʼs zien eruit als Herr Flick?quote:Op zondag 25 november 2018 19:44 schreef Fir3fly het volgende:
Hahaha, jajaja.quote:Op zondag 25 november 2018 19:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan is hoogstens de stereotypering mislukt.
quote:Op zondag 25 november 2018 19:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Of het stereotype is "dood". Maar dan is de maatschappelijke relevantie ook vrij beperkt, lijkt me.quote:Op zondag 25 november 2018 19:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan is hoogstens de stereotypering mislukt.
Daar lijkt het wel op, en behoorlijk negatieve ook. (Of eigenlijk preciezer: stereotyperingen van Afro-Amerikanen.)quote:Op zondag 25 november 2018 19:50 schreef speknek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zijn dit stereotyperingen van negers?
Lijkt erg op ZP, inderdaadquote:Op zondag 25 november 2018 19:50 schreef speknek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zijn dit stereotyperingen van negers?
Dat was niet de vraag.quote:Op zondag 25 november 2018 19:52 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Lijkt erg op ZP, inderdaad
Godverdomme zeg.
Godverquote:
Blijkbaar niet, want relatief veel mensen voelen zich erdoor aangesproken. Ze zijn zelfs gekwetst.quote:Op zondag 25 november 2018 19:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Of het stereotype is "dood". Maar dan is de maatschappelijke relevantie ook vrij beperkt, lijkt me.
Blijkbaar niet, want relatief veel mensen voelen zich erdoor aangesproken. Ze zijn zelfs gekwetst.quote:Op zondag 25 november 2018 19:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Of het stereotype is "dood". Maar dan is de maatschappelijke relevantie ook vrij beperkt, lijkt me.
Ja, maar in werkelijkheid is er geen 'neger' die daar daadwerkelijk op lijkt. Vandaar de vergelijking van speknek.quote:Op zondag 25 november 2018 19:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op, en behoorlijk negatieve ook. (Of eigenlijk preciezer: stereotyperingen van Afro-Amerikanen.)
Curieus heh, het is bijna alsof een stereotype niet exact de werkelijkheid is, maar juist een foutieve versimpeling of uitvergroting ervan. Wie had gedacht. Misschien mensen met kennis van taal.quote:Op zondag 25 november 2018 19:59 schreef theunderdog het volgende:
Ja, maar in werkelijkheid is er geen 'neger' die daar daadwerkelijk op lijkt. Vandaar de vergelijking van speknek.
Toch doet niemand kinderachtig door te ontkennen dat inderdaad een vulgaire stereotypering is.
Toch een essentieel verschil: jouw voorbeeld was echt een die bedoeld was om te kwetsen. Dat is niet met zwarte piet zo. Althans, de meeste mensen gaan niet als zwarte piet verkleed met het idee om zwarte mensen te kwetsen.quote:Op zondag 25 november 2018 20:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Curieus heh, het is bijna alsof een stereotype niet exact de werkelijkheid is, maar juist een foutieve versimpeling of uitvergroting ervan. Wie had gedacht. Misschien mensen met kennis van taal.
Hmm, ja. Maar als het gros van de maatschappij de code niet als zodanig herkent ontbreekt in elk geval het gevaarlijke lijntje van stereotypering naar marginalisering.quote:Op zondag 25 november 2018 19:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want relatief veel mensen voelen zich erdoor aangesproken. Ze zijn zelfs gekwetst.
Het racisme zit hem wellicht juist in het vulgaire, dehumaniserende karakter van het stereotype.quote:Ja, maar in werkelijkheid is er geen 'neger' die daar daadwerkelijk op lijkt. Vandaar de vergelijking van speknek.
Toch doet niemand kinderachtig door te ontkennen dat inderdaad een vulgaire stereotypering is.
Jij vindt dat...quote:Op zondag 25 november 2018 19:08 schreef speknek het volgende:
Zwarte Piet = racisme
Het lijkt me overduidelijk dat zwarte piet een negerkostuum is gebaseerd op een stereotypering van het uiterlijk van een ras, en daardoor racistisch.
Afgaande op de hysterie die aanpassing van zwarte piet veroorzaakt bij een groot deel van de Nederlandse bevolking, kun je daar vraagtekens bij zetten.quote:Op zondag 25 november 2018 20:10 schreef AchJa het volgende:
Daarbij is je gekwetst voelen een keuze.
1: Dat de meeste witte mensen die strotypering niet herkennen, maar vooral nostalgische gevoelens hebben bij de viering is nogal evident. Het gaat er nu juist om dat je je empathie gebruikt naar de groep die zegt wel gekwetst te zijn. En kom op, zoveel moeite kost het toch niet om het in elk geval te begrijpen? zwarte piet lijkt altijd nog meer op een zwart persoon met kroes haar, dan op iemand die daadwerkelijk uit de schoorsteen komt zoals ik al eens zei.quote:Op zondag 25 november 2018 20:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hmm, ja. Maar als het gros van de maatschappij de code niet als zodanig herkent ontbreekt in elk geval het gevaarlijke lijntje van stereotypering naar marginalisering.
[..]
Het racisme zit hem wellicht juist in het vulgaire, dehumaniserende karakter van het stereotype.
quote:Op zondag 25 november 2018 20:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij vindt dat...
Daarbij is je gekwetst voelen een keuze.
Maakt een gebrek aan intentie tot kwetsen het eigenlijk niet erger ? Neem als voorbeeld zeggen dat een neger lui is om hem te beledigen vs oprecht geloven dat alle negers lui zijn.quote:Op zondag 25 november 2018 20:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Toch een essentieel verschil: jouw voorbeeld was echt een die bedoeld was om te kwetsen. Dat is niet met zwarte piet zo. Althans, de meeste mensen gaan niet als zwarte piet verkleed met het idee om zwarte mensen te kwetsen.
Nuance verschil, maar toch vrij belangrijk.
Ik vind dat essentie er toedoet. Doelbewust kwetsen is erger dan onbewust. Bij zij die het onbewust doen, kun je sturen. Kun je ze leren dat dat wat ze uitdragen, zeggen, beweren niet leuk is voor de ander. Hij/zij die het doelbewust doet, boeit het niets. Want: het was zijn/haar doel om te kwetsen.quote:Op zondag 25 november 2018 20:17 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Maakt een gebrek aan intentie tot kwetsen het eigenlijk niet erger ? Neem als voorbeeld zeggen dat een neger lui is om hem te beledigen vs oprecht geloven dat alle negers lui zijn.
Het 2e is meer racistisch.
Alleen die als die mannen een witte nachtjapon, een rood bedsprei en een ditokleurige rode puntmuts dragen...quote:Op zondag 25 november 2018 20:13 schreef miaeak het volgende:
Ik vraag me af of er mannen met lange witte baarden last hebben van kinderen die hen sinterklaas noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |