abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184003526
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:21 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

waarschijnlijk onder het bloed, maar kun je alleen maar over gissen etc, bar weinig over bekend voor zover ik weet.
Maar is dat belangrijk dan? Zo ja waarom is het belangrijk?
Jij volgt het N.T. en dan hoef je niet te gissen. In elk geval heeft men geen zeer kostbare mantel gebruikt om deze te besmeuren. Een generaal draagt het uniform van generaal als hij ten strijde trekt en een koning de mantel van een koning. Denk daar eens over na.
pi_184003551
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Tja wat is belangrijk in de Bijbel, dat is nogal eens onduidelijk. Voor een gelovige is dit volgens mij erg glad ijs, om dat te bepalen...

Wat denk jij, zouden er onbelangrijke dingen in de Bijbel staan? Wat is het belang bijvoorbeeld van de naakte jongeling die wegvlucht tijdens Jezus' arrestatie?

Het lijkt mij in ieder geval totaal onzinnig om een mooi en fijn gewaad over de hevig bloedende schouders en rug van een ter dood veroordeelde te leggen en om daarna om dat bebloede kleed te gaan dobbelen...
Dat denk ik ook.
pi_184003633
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gedaan. In Spreuken 8 wordt de wijsheid in alle toonaarden bezongen. De wijsheid wordt als een persoon voorgesteld, net als Gods Wijsheid ook vaak door een persoon wordt voorgeteld (Gods) Heilige Geest.

https://wapenveldonline.n(...)jsheid-brengt-leven/

Maar ik begrijp dat christenen er veel meer aan hebben als ze geloven dat dit op Jezus zou slaan. Ach kwam die naam maar voor in het OT he? dan zou er geen twijfel bestaan, maar helaas..

Een deel van die spreuken wordt verondersteld dat ze van Salomo zouden zijn, maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat het verbouwde Egyptische en/of Babylonische literatuur is. De spreuken zijn van nŗ de ballingschap en stammen dus niet uit de tijd van Salomo.
^O^
  donderdag 27 december 2018 @ 15:08:08 #279
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_184003944
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 14:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Terug naar psalm 22 : Er is helemaal geen link naar de gekruisigde Jezus, gezien kruisigen door de Romeinen is geÔntroduceerd en de joden deze doodstraf helemaal niet kende.
Precies! Maar in ps 22 staat iets over doorboorde handen en dat krijg je nu eenmaal niet bij de enige rechtvaardige joodse doodstraf op blasfemie: steniging. Daarom liet met Jezus maar door Romeinen kruisigen, daarbij worden immers de handen wel doorboord.

uit psalm 22:

Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten

en

Zij delen mijn klederen onder zich, en werpen het lot over mijn gewaad.

en

Want honden hebben mij omsingeld; een vergadering van boosdoeners heeft mij omgeven; zij hebben mijn handen en mijn voeten doorgraven. (of doorboord)

Met al deze ingrediŽnten heeft men het lijdensverhaal samengesteld.

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 27-12-2018 15:16:26 ]
pi_184004642
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gedaan. In Spreuken 8 wordt de wijsheid in alle toonaarden bezongen. De wijsheid wordt als een persoon voorgesteld, net als Gods Wijsheid ook vaak door een persoon wordt voorgeteld (Gods) Heilige Geest.

https://wapenveldonline.n(...)jsheid-brengt-leven/

Maar ik begrijp dat christenen er veel meer aan hebben als ze geloven dat dit op Jezus zou slaan. Ach kwam die naam maar voor in het OT he? dan zou er geen twijfel bestaan, maar helaas..

Een deel van die spreuken wordt verondersteld dat ze van Salomo zouden zijn, maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat het verbouwde Egyptische en/of Babylonische literatuur is. De spreuken zijn van nŗ de ballingschap en stammen dus niet uit de tijd van Salomo.
Is het nodig dat een naam ergens in voor komt dan, om duidelijk te maken over wie het zou kunnen gaan?

want stel je voor dat ik een tekst zou schrijven over Isaac newton, maar laat zijn naam achterwege. Jaren later schrijf jij een boek en noemt Isaac Newton bij naam en zegt wat hij gedaan heeft etc en je legt de teksten naast elkaar dan zou jij toch ook zeggen dat die eerste tekst precies slaat op Isaac Newton?

Tjah wie de precieze schrijvers zijn van sommige boeken of geschriften valt soms over te twisten inderdaad. Zullen we denk ik ook niet achterkomen.

Zo kun je ook aan de schrijfwijze van teksten zien of iets van een bepaalde persoon is of niet.
Tenzij diegene in eens om wat voor reden ook op een andere manier is gaan schrijven.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 27 december 2018 @ 15:43:48 #281
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_184004880
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:34 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Is het nodig dat een naam ergens in voor komt dan, om duidelijk te maken over wie het zou kunnen gaan?
Ja dat sou je van een voortreffelijk boek wel verwachten, dat er geen misverstanden over komen he? Er worden wel namen genoemd zoals ImmanuŽl maar dat lijkt in de verste verte niet op Jezus. Heb je mijn link wel gelezen? Daarin wordt het uitgelegd.
quote:
want stel je voor dat ik een tekst zou schrijven over Isaac newton, maar laat zijn naam achterwege. Jaren later schrijf jij een boek en noemt Isaac Newton bij naam en zegt wat hij gedaan heeft etc en je legt de teksten naast elkaar dan zou jij toch ook zeggen dat die eerste tekst precies slaat op Isaac Newton?
Dat ligt eraan WAT je zou schrijven over Isaac. Als de teksten uit beide boeken duidelijk overeenkomen (namen, jaartallen, gebeurtenissen etc) kun je een link leggen. Maar daar zit hem nou juist de clou...
quote:
Tjah wie de precieze schrijvers zijn van sommige boeken of geschriften valt soms over te twisten inderdaad. Zullen we denk ik ook niet achterkomen.

Zo kun je ook aan de schrijfwijze van teksten zien of iets van een bepaalde persoon is of niet.

Heel goed! Zo kun je uit het taalgebruik en de beschrijving van bijvoorbeeld gewoontes, landschappen en steden zien dat grote delen uit het OT die gaan over de tijd van de aartsvaders en Mozes geschreven zijn in de 5e of 6e eeuw voor Christus.

En dat de spreuken van Salomo niet uniek zijn maar dat er leentjebuur is gespeeld met omringende culturen. Wat overigens heel normaal was in die tijd.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 27-12-2018 15:57:35 ]
pi_184024692
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Precies! Maar in ps 22 staat iets over doorboorde handen en dat krijg je nu eenmaal niet bij de enige rechtvaardige joodse doodstraf op blasfemie: steniging. Daarom liet met Jezus maar door Romeinen kruisigen, daarbij worden immers de handen wel doorboord.

Daarbij, het idee om mensen te nagelen is al veel ouder; Zie b.v.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14750495

quote:
In antiquity crucifixion was considered one of the most brutal and shameful modes of death. Probably originating with the Assyrians and Babylonians, it was used systematically by the Persians in the 6th century BC. Alexander the Great brought it from there to the eastern Mediterranean countries in the 4th century BC, and the Phoenicians introduced it to Rome in the 3rd century BC.
De kruisigingen van Alexander de Grote worden vermeld in diens biografie van Quintus Curtius Rufus. Dus het is prima denkbaar dat soortgelijke straffen goed bekend waren bij de psalmschrijvers. Je hebt dus helemaal geen historische gebeurtenis nodig om dit soort teksten te verklaren.

Daarbij, de Hebreeuwse tekst van Psalm 22:16 is niet helemaal duidelijk. Er staat letterlijk "ka'arie/ka'aroe jadai weraglaw". Dat eerste woord wordt vaak vertaald als vervoeging van het werkwoord "karah" als je "ka'arie" aanhoudt,

http://lexiconcordance.com/hebrew/3738.html

wat "graven" of "doorboren" kan betekenen. Maar grappig genoeg kan het woord ook als "ka'arie" gelezen worden, "als (ke/ka) een leeuw (arie)". Dan zou de vertaling eerder iets worden als "als een leeuw (bij) mijn handen en voeten". Dit zou dan weer tegenover het begin van het vers staan, "kie svavoenie kelaviem", "want ik ben omsingeld door honden". Het verschil tussen beide lezingen is het verschil tussen een joed (leesmoeder voor ie) en waw (leesmoeder voor oe). Als ik dit artikeltje moet geloven,

https://www.torahresource.com/EnglishArticles/Ps22.16.pdf

dan pleit een oud manuscript voor de lezing "ka'aroe" en dus inderdaad voor de "mijn handen en voeten werden doorboord"-vertaling.

Gelukkig heeft onze almachtige God dit soort belangrijke profetieŽn uiterst ambigu laten opschrijven :P
pi_184026607
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 10:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daarbij, het idee om mensen te nagelen is al veel ouder; Zie b.v.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14750495

[..]

De kruisigingen van Alexander de Grote worden vermeld in diens biografie van Quintus Curtius Rufus. Dus het is prima denkbaar dat soortgelijke straffen goed bekend waren bij de psalmschrijvers. Je hebt dus helemaal geen historische gebeurtenis nodig om dit soort teksten te verklaren.

Daarbij, de Hebreeuwse tekst van Psalm 22:16 is niet helemaal duidelijk. Er staat letterlijk "ka'arie/ka'aroe jadai weraglaw". Dat eerste woord wordt vaak vertaald als vervoeging van het werkwoord "karah" als je "ka'arie" aanhoudt,

http://lexiconcordance.com/hebrew/3738.html

wat "graven" of "doorboren" kan betekenen. Maar grappig genoeg kan het woord ook als "ka'arie" gelezen worden, "als (ke/ka) een leeuw (arie)". Dan zou de vertaling eerder iets worden als "als een leeuw (bij) mijn handen en voeten". Dit zou dan weer tegenover het begin van het vers staan, "kie svavoenie kelaviem", "want ik ben omsingeld door honden". Het verschil tussen beide lezingen is het verschil tussen een joed (leesmoeder voor ie) en waw (leesmoeder voor oe). Als ik dit artikeltje moet geloven,

https://www.torahresource.com/EnglishArticles/Ps22.16.pdf

dan pleit een oud manuscript voor de lezing "ka'aroe" en dus inderdaad voor de "mijn handen en voeten werden doorboord"-vertaling.

Gelukkig heeft onze almachtige God dit soort belangrijke profetieŽn uiterst ambigu laten opschrijven :P
Mooie post ! Het verschil van interpretatie kan komen doordat de auteurs van het N.T. gebruik gemaakt hebben van de Septuagint en zelfs de Hebreeuws grondtekst niet meer begrepen.
pi_184028735
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat sou je van een voortreffelijk boek wel verwachten, dat er geen misverstanden over komen he? Er worden wel namen genoemd zoals ImmanuŽl maar dat lijkt in de verste verte niet op Jezus. Heb je mijn link wel gelezen? Daarin wordt het uitgelegd.

[..]

Dat ligt eraan WAT je zou schrijven over Isaac. Als de teksten uit beide boeken duidelijk overeenkomen (namen, jaartallen, gebeurtenissen etc) kun je een link leggen. Maar daar zit hem nou juist de clou...

[..]

Heel goed! Zo kun je uit het taalgebruik en de beschrijving van bijvoorbeeld gewoontes, landschappen en steden zien dat grote delen uit het OT die gaan over de tijd van de aartsvaders en Mozes geschreven zijn in de 5e of 6e eeuw voor Christus.

En dat de spreuken van Salomo niet uniek zijn maar dat er leentjebuur is gespeeld met omringende culturen. Wat overigens heel normaal was in die tijd.
Maar feitelijks is er tot op heden nog geen enkele profetie of iets dergelijks uit de bijbel ontkracht.
Zelfs de geboorte van Jezus niet, want onze jaartelling klopt zeer waarschijnlijk niet.
Het geboorte jaar zou ongeveer 6 voor christus moeten zijn, gezien de gebeurtenissen etc.
omdat Jezus geboren is in een jaar waarin Herodes nog leefde bijvoorbeeld.
Dat is wat de geschriften zeggen.

Dus is het aannemelijker dat diegene die onze jaartelling etc bedacht heeft het fout heeft dan dat de bijbel boeken het fout zouden hebben. Omdat die veel eerder zijn opgeschreven dan dat onze jaartelling werd ingevoerd en bedacht.
Dus Dionysius zat er een paar jaar naast en zouden we nu eigenlijk in het jaar 2025 ongeveer moeten leven.
I am a child of God
God is not dead.
pi_184029308
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 13:42 schreef sjoemie1985 het volgende:

Maar feitelijks is er tot op heden nog geen enkele profetie of iets dergelijks uit de bijbel ontkracht.
Zoals ???
quote:
Zelfs de geboorte van Jezus niet, want onze jaartelling klopt zeer waarschijnlijk niet.
Wordt er een jaartal gegeven in de Bijbel voor de geboorte van Jezus ? ??
quote:
Het geboorte jaar zou ongeveer 6 voor christus moeten zijn, gezien de gebeurtenissen etc.
omdat Jezus geboren is in een jaar waarin Herodes nog leefde bijvoorbeeld.
Dat is wat de geschriften zeggen.
En staat daar ook een datum op ? Herodes heeft wel een deel van zijn eigen familie laten ombrengen en heeft nooit opdracht gegeven voor het doden van elke jongen beneden de 2 jaar. Staat dat zo in de Bijbel ?
pi_184031047
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals ???
profetiŽn uit het O.T. over de geboorte van Jezus zoals omschreven in micha.
Maar ook over de kruisiging.
jesaja 53 is wel een mooi voorbeeld
https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/jesaja/53/

zie ook deze link:
https://www.apologeet.nl/faq/004_profetieen/

quote:
Wordt er een jaartal gegeven in de Bijbel voor de geboorte van Jezus ? ??
Nee alleen een periode waarin het gebeurd is en dat is de regeringsperiode van herodes de grote, maar dat zou dus niet overeen komen als je met onze jaartelling terug gaat rekenen.
Dan zou dus herodes al overleden zijn tijdens die geboorte.

quote:
En staat daar ook een datum op ? Herodes heeft wel een deel van zijn eigen familie laten ombrengen en heeft nooit opdracht gegeven voor het doden van elke jongen beneden de 2 jaar. Staat dat zo in de Bijbel ?
Er is weinig over de kindermoord bekend, maar gezien de gruwelijkheden die herodes begaan heeft in zijn leven zou het niet geheel onwaarschijnlijk kunnen zijn.
Hij wilde zelf graag koning zijn en toen hij hoorde dat er dus een nieuwe koning was geboren, zou zo iemand als herodes er natuurlijk alles aan gedaan kunnen hebben om dit te voor komen of tegen te houden. Dus het is niet uit te sluiten.
I am a child of God
God is not dead.
pi_184031567
Als ik een dartpijl in de muur gooi en daar vervolgens een mooie roos omheen teken, heb ik dan netjes in de roos gegooid?

Wel, ja, dat heb ik, alleen is dat niet bepaald een significant resultaat. Hetzelfde geldt voor de profetieŽn omtrent Jezus. Is Jezus zodaninig geconstrueerd dat hij aan al die profetieŽn voldoet, of heeft hij dat daadwerkelijk gedaan?

En nee, we kunnen die kindermoord natuurlijk niet uitsluiten. Maar gezien het een belangrijk thema in het exodusverhaal is en Jezus als een Mozes 2.0 wordt afgeschilderd in MatteŁs (zie ook zijn terugtrek in de woestijn, vlucht naar Egypte, etc.) lijkt het me veel waarschijnlijker dat dit een literaire constructie van de evangelist is.
pi_184032289
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
profetiŽn uit het O.T. over de geboorte van Jezus zoals omschreven in micha.
Maar ook over de kruisiging.
jesaja 53 is wel een mooi voorbeeld
https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/jesaja/53/

zie ook deze link:
https://www.apologeet.nl/faq/004_profetieen/
Niks wijst in de richting van Jezus. Kan je evengoed de horoscoop erbij halen. Hoeveel keer nog moet men dit je nog uitgelegd worden ??
quote:
Nee alleen een periode waarin het gebeurd is en dat is de regeringsperiode van herodes de grote, maar dat zou dus niet overeen komen als je met onze jaartelling terug gaat rekenen.
Dan zou dus herodes al overleden zijn tijdens die geboorte.
O, nu heb je het al teruggebracht op " een periode " ! Misschien is de regeerperiode van Herodes wel onjuist. Je bent een open deur aan het intrappen sjoemie.

quote:
Er is weinig over de kindermoord bekend, maar gezien de gruwelijkheden die herodes begaan heeft in zijn leven zou het niet geheel onwaarschijnlijk kunnen zijn.
Weinig door jou bekend zo te merken. Indien die kindermoord had plaats gevonden, had de Joodse oorlog reeds 70 jaar eerder plaats gevonden. ( moet ik er nog iets bij tekenen of zo ? )
quote:
Hij wilde zelf graag koning zijn en toen hij hoorde dat er dus een nieuwe koning was geboren, zou zo iemand als herodes er natuurlijk alles aan gedaan kunnen hebben om dit te voor komen of tegen te houden. Dus het is niet uit te sluiten.
Zo gaat de mythe, m'n beste.
  maandag 31 december 2018 @ 08:28:13 #289
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_184113709
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:

Compleet kolderverhaal die kindermoord. Wat heeft het ook voor zin om aan het eind van je leven een kindermoord te begaan om een eventueel toekomstige koning uit te schakelen die op zijn vroegst pas een jaar of 20 later de troon zou kunnen bestijgen...?
pi_184115866
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 08:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Compleet kolderverhaal die kindermoord. Wat heeft het ook voor zin om aan het eind van je leven een kindermoord te begaan om een eventueel toekomstige koning uit te schakelen die op zijn vroegst pas een jaar of 20 later de troon zou kunnen bestijgen...?
Indien zoiets dramatisch hebben plaats gevonden zou dit toch vermeld zijn in het oudste evangelie ( volgens Marcus ). Niks daarvan. Het hele kerstverhaal is kolder. Dit is geen verslag maar een datum in een verhaal gevat.
  maandag 31 december 2018 @ 10:53:45 #291
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_184116103
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 10:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Indien zoiets dramatisch hebben plaats gevonden zou dit toch vermeld zijn in het oudste evangelie ( volgens Marcus ). Niks daarvan. Het hele kerstverhaal is kolder. Dit is geen verslag maar een datum in een verhaal gevat.
Het is wishful thinking door, daar iestie weer, Mattheus, die zo graag het OT er bij sleept om aan te tonen dat er iets werd voorspeld...

"Een stem werd gehoord in Rama, geween en veel geweeklaag; het was Rachel, die weende om haar kinderen, en zij wilde zich niet laten troosten, omdat zij er niet meer zijn." -- Jeremia 31:15 / MatteŁs 2:18

Dit gaat uiteraard over iets heel anders, gewoon religieuze fictie dus weer, zoals zo vaak bij Mattheus. Gelukkig weten we dabnkzij Josephus aardig wat over Herodes, onder andere dat hij zijn uiterste best deed om bij zijn volk in het gevlei te komen. Josephus vertelt niet alleen over Herodes' eerzucht en hardvochtigheid, maar ook over zijn vrijgevigheid en 'de weldaden die hij aan alle mensen bewees'. Toen er een hongersnood en een vernietigende epidemie heersten, organiseerde hij een massale import van hulpgoederen, die hij uit eigen zak betaalde. Alles om het volk voor zich te winnen, en inderdaad sloeg de publieke opinie om.

Zou iemand die zoveel moeite deed om als koning van de Joden geaccepteerd te worden het later zo onhandig willen verspelen?

Het verhaal van de kindermoord is niet meer dan een vrij doorzichtige poging om elementen uit Jezus' leven te verbinden met profetieŽn uit het Oude Testament, met het doel om er religieuze geloofwaardigheid aan te geven. MatteŁs was niet bezig met de beoefening van feitelijke geschiedschrijving; hem ging het erom zo veel mogelijk mensen te overtuigen van zijn boodschap.

[ Bericht 16% gewijzigd door hoatzin op 31-12-2018 11:19:03 ]
  maandag 31 december 2018 @ 11:28:14 #292
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184116832
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 10:43 schreef ATON het volgende:

[..]

En als het strikt onderhouden van de MozaÔsche wet het doel van Jezus was hadden we dat ook in Marcus teruggelezen, maar nee, dat zien we - volgens de Zeloot-adepten, althans - in MattheŁs, een evangelie wat kennelijk verder volstaat met kolder, aanpassingen en vervalsingen.

Je kunt sjoemie wel van alles verwijten, maar jouw hypothese is net zo labiel en cherry-pickend bij elkaar geraapt.

Want ook Lukas is uiteraard suspect, totdat je een paar verzen over zwaarden tegenkomt: dan is dat evangelie ineens toch weer interessant, want er kan een volstrekt achterlijk 'Jezus en zijn apostelen gingen de tempel bestormen met twee zwaarden en een koningsmantel' van gebreid worden.

Niet dat dit allemaal veel zal uitmaken: jij zult die Vergeer-kolder blijven herkauwen tot in de lengte van dagen.
Omnibus in omnibus.
pi_184117175
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 11:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En als het strikt onderhouden van de MozaÔsche wet het doel van Jezus was hadden we dat ook in Marcus teruggelezen, maar nee, dat zien we - volgens de Zeloot-adepten, althans - in MattheŁs, een evangelie wat kennelijk verder volstaat met kolder, aanpassingen en vervalsingen.

Je kunt sjoemie wel van alles verwijten, maar jouw hypothese is net zo labiel en cherry-pickend bij elkaar geraapt.

Want ook Lukas is uiteraard suspect, totdat je een paar verzen over zwaarden tegenkomt: dan is dat evangelie ineens toch weer interessant, want er kan een volstrekt achterlijk 'Jezus en zijn apostelen gingen de tempel bestormen met twee zwaarden en een koningsmantel' van gebreid worden.

Niet dat dit allemaal veel zal uitmaken: jij zult die Vergeer-kolder blijven herkauwen tot in de lengte van dagen.
Ook een prettig nieuwjaar gewenst. :7
pi_184118964
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 10:53 schreef hoatzin het volgende:

Gelukkig weten we dankzij Josephus aardig wat over Herodes, onder andere dat hij zijn uiterste best deed om bij zijn volk in het gevlei te komen. Josephus vertelt niet alleen over Herodes' eerzucht en hardvochtigheid, maar ook over zijn vrijgevigheid en 'de weldaden die hij aan alle mensen bewees'. Toen er een hongersnood en een vernietigende epidemie heersten, organiseerde hij een massale import van hulpgoederen, die hij uit eigen zak betaalde. Alles om het volk voor zich te winnen, en inderdaad sloeg de publieke opinie om.
Laten we zeker niet vergeten dat Josephus een ex-zelotenleider was die zijn vel gered heeft met zoete broodjes te bakken voor Titus. Herodes de Grote schrok er ook niet voor terug om de geldkas van de Tempel te gebruiken voor de aanleg van een aquaduct, wat kwaad bloed zette bij zowel de tempeldienaren als bij het volk. Bij zijn dood kwam Antipas aan het bewind en nog voor zijn vader begraven was liet hij enkele priesters ombrengen en vervangen door zijn eigen vriendjes. De rest, samen met nog een deel hooggeplaatste opposanten kon de vlucht nemen naar Leontopolis. Kort daarop brak er een opstand uit in de stad,in die mate dat men een legioen Romeinen uit Cecaria liet overkomen naar Jeruzalem, waarna er naar schatting 8000 doden vielen onder de bevolking. Dit moet op Jezus als kind een diepe indruk hebben nagelaten. De zoon moest niet onderdoen voor de vader.
pi_184122606
Opmerkelijk dan dat een ex-zelotenleider Jezus wel vermeld in zijn geschiedschrijving, maar niet opmerkt dat hij ook zelotenleider was. Dat zal dan wel weer vakkundig zijn uitgewist.

Nou kun je gegrond twijfelen aan die passage van Josephus, maar EttoVanBelgiŽ heeft natuurlijk gewoon gelijk: op die manier selectief omgaan met de teksten staat je toe om van Jezus elk figuur te maken die je maar wilt.

Oftewel: methodiek, methodiek, methodiek.
pi_184123268
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 15:15 schreef Haushofer het volgende:
Opmerkelijk dan dat een ex-zelotenleider Jezus wel vermeld in zijn geschiedschrijving, maar niet opmerkt dat hij ook zelotenleider was. Dat zal dan wel weer vakkundig zijn uitgewist.
Josephus was een ex- zeloten leider en hij maakt enkel melding van Jakobus de broer van Jezus. :)
  maandag 31 december 2018 @ 15:46:52 #297
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_184123496
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 11:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je moet er niet steeds iets anders van maken dan dat er gezegd wordt, dan valt er gewoonweg niet met je te praten.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_184124902
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 15:46 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Je moet er niet steeds iets anders van maken dan dat er gezegd wordt, dan valt er gewoonweg niet met je te praten.
Ik denk dat dit ook niet zijn bedoeling is.
pi_184125141
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 15:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Josephus was een ex- zeloten leider en hij maakt enkel melding van Jakobus de broer van Jezus. :)
Dat zeg ik. Dat vind jij blijkbaar niet opmerkelijk, en die Jakobuspassage neem je als authentiek, terwijl je wel weer het testimonium als volledig vervalst ziet.

Kersje hier, kersje daar.
pi_184125417
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 16:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Dat vind jij blijkbaar niet opmerkelijk, en die Jakobuspassage neem je als authentiek, terwijl je wel weer het testimonium als volledig vervalst ziet.

Kersje hier, kersje daar.
Wordt toch vrijwel door alle wetenschappers aangenomen hoor, of zijn dat ook kersjes-plukkers? :

quote:
197 Nadat Caesar op de hoogte was gebracht van de dood van Festus, zond hij Albinus als procurator naar Judea. Maar de koning zette Jozef uit zijn hogepriestersambt en schonk die waardigheid aan de zoon van Ananus, die eveneens Ananus heette. 198 Het verhaal gaat dat deze oudste Ananus een zeer gelukkig man was, want hij had vijf zonen die allemaal het voorrecht hadden God als hogepriester te mogen dienen, nadat hij zelf eerder die waardigheid lange tijd had bekleed, een voorrecht dat geen van onze hogepriesters ooit ten deel was gevallen. 199 Maar deze jonge Ananus die, zoals wij al hebben vermeld, tot hogepriester was benoemd, was iemand met een stoutmoedig en schaamteloos karakter; hij behoorde ook tot de sekte der SadduceeŽn die, zoals wij al hebben gezien, meer dan alle andere joden, zeer streng zijn bij het veroordelen van misdadigers. 200 Omdat Ananus dus een dergelijk karakter had, meende hij dat er zich een geschikte gelegenheid voordeed - want Festus was dood en Albinus nog onderweg - en riep hij de Hoge Raad van rechters bijeen en liet voor hen de broer van Jezus, die Christus werd genoemd, wiens naam Jakobus was (τὸν ἀδελφὸν Ἰησοῦ τοῦ λεγομένου Χριστοῦ, Ἰάκωβος ὄνομα αὐτῷ), en een aantal anderen voorgeleiden. Nadat hij hen had aangeklaagd als overtreders van de wet, liet hij hen door steniging ter dood brengen. 201 De burgers die het meest redelijk leken en het meest bezorgd waren over het overtreden van de wetten, waren echter ontevreden over wat er was gebeurd. Zij zonden dus een gezantschap naar de koning met het verzoek dat hij Ananus zou laten weten dat hij zich voortaan van dergelijke handelingen moest onthouden, omdat wat hij al had gedaan niet was te rechtvaardigen. 202 Enigen van hen gingen zelfs Albinus tegemoet, die op terugreis was vanuit AlexandriŽ, en herinnerden hem eraan dat het onrechtmatig was dat Ananus de Hoge Raad bijeen had geroepen zonder zijn toestemming. 203 Albinus gaf vervolgens gehoor aan wat zij hadden gezegd en schreef een woedende brief aan Ananus, waarin hij dreigde hem te zullen straffen voor wat hij had gedaan. Nadat hij dus maar drie maanden het hogepriestersambt had bekleed, ontzette koning Agrippa hem uit het ambt en benoemde Jezus, de zoon van Damneus, tot hogepriester.”[46]
Aanhalingsteken sluiten

Dit citaat uit de Joodse Oudheden wordt door vrijwel alle wetenschappers in zijn geheel als authentiek beschouwd.
Waar is jouw methodiek nu ??
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')