Dan had TS denkelijk geen schade aan zijn waggie gehad.quote:Op dinsdag 20 november 2018 14:39 schreef Zith het volgende:
Wat als daarin het donker een kindje had zitten spelen, was de gemeente dan ook verantwoordelijk?
Nee, de regels zijn gewijzigd. Aan het abstracte "stapvoets" is nu 15 km/h gekoppeld als max snelheid op een erf (voorheen woonerf). Je mag ook langzamer natuurlijk, wel zo veiligquote:Op dinsdag 20 november 2018 21:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
15? 5 toch? Althans, stapvoets... dat is eigenlijk gewoon je automaat laten rollen.
Welke stoep?quote:Op dinsdag 20 november 2018 14:27 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Waarom reed je over de stoep dan?
Een concrete gevalquote:Op woensdag 21 november 2018 06:36 schreef Waterdrinker het volgende:
De gemeente mag niet zomaar random obstakels op de weg plaatsen. Het probleem is alleen dat het erg lastig is om in een concreet geval te bepalen of een obstakel ergens in die toestand had mogen staan. Er valt zeker wat voor te zeggen dat dit obstakel in het donker duidelijker zichtbaar had moeten zijn. Dat was een kleine moeite en had grote schades kunnen voorkomen.
Maarja, wat is je schade en in hoeverre ben je bereid ermee naar de rechter te gaan?
Reed je ook stapvoets, bedachtzaam en defensief? (Want: woonerf)quote:
#JesuisBetonblokquote:Op dinsdag 20 november 2018 17:22 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En niemand hier die zich eigenlijk afvraagt hoe het met het betonblok is...
Meestal gaat het om situaties die de weggebruiker gezien de weginrichting niet had kunnen voorzien en bij normaal gebruik (dit wil zeggen bij gebruik met de snelheid waar de weg voor ontworpen is) niet had kunnen vermijden. Bijvoorbeeld erg scheefliggende stoeptegels op een recht, breed, doorgaand fietspad of een niet-reflecterend paaltjes aan het eind van voorheen doorgaande, maar nu vanwege sluipverkeer 'geknipte' 80 km/uur weg.quote:Op dinsdag 20 november 2018 16:51 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn verschillende voorbeelden waarbij een weggebruiker (vaak fietser of bromfietser) tegen een door de gemeente geplaatst object aanrijdt en de gemeente aansprakelijk is voor de schade. Wel is er dan vaak voor een deel (bijvoorbeeld 25 of 50%) sprake van eigen schuld, wat in mindering wordt gebracht op de schadevergoeding.
Zaken waarbij een auto ergens tegenaan gereden is en waarbij de gemeente aansprakelijk is, ken ik zelf nog niet.
Edit: ah, ik kom net een uitspraak tegen waar iemand (in de mist) tegen een stilstaande aanhanger is aangereden. In die zaak is de WAM-verzekeraar van de aanhanger (in dit geval dus niet de gemeente) voor 50% aansprakelijk verklaard. In bepaalde omstandigheden kan dat dus wel.
Ja, dat zou heel goed kunnen. Van deze zaak durf ik dat echt niet te zeggen.quote:Op vrijdag 23 november 2018 18:16 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Meestal gaat het om situaties die de weggebruiker gezien de weginrichting niet had kunnen voorzien en bij normaal gebruik (dit wil zeggen bij gebruik met de snelheid waar de weg voor ontworpen is) niet had kunnen vermijden. Bijvoorbeeld erg scheefliggende stoeptegels op een recht, breed, doorgaand fietspad of een niet-reflecterend paaltjes aan het eind van voorheen doorgaande, maar nu vanwege sluipverkeer 'geknipte' 80 km/uur weg.
Een betonblok dat naast de rijbaan op een woonerf staat, lijkt me toch echt een andere categorie.
Nopequote:Op vrijdag 23 november 2018 22:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Het verschil tussen stoeptegels en straatklinkers snapt iedereen toch wel?
Blijkbaar snap jij het niet.quote:Op vrijdag 23 november 2018 22:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Het verschil tussen stoeptegels en straatklinkers snapt iedereen toch wel?
Ik ookquote:Op vrijdag 23 november 2018 22:02 schreef Merkie het volgende:
Ik vind het erg vreemd dat daar zo'n betonblok staat zonder reflector.
Ik zou een reflector ook prettig vinden, maar dat maakt niet dat het verplicht is noch dat de gemeente aansprakelijk is bij het ontbreken ervan.quote:Op zondag 25 november 2018 22:41 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ik ook
Maar volgens mij zijn we de enige in dit topic vol fok topchauffeurs
weg lijkt me breed genoeg voor 2 auto's. Je had kunnen stoppen tot de tegenligger gepasseerd was.quote:Op dinsdag 20 november 2018 14:28 schreef Kiprollade het volgende:
[..]
"terwijl ik met mijn auto ruimte gaf aan een tegenligger"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |