abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 november 2018 @ 14:27:45 #1
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_183222687
*O* Welkom in het topic over Aotearoa! *O*



De OP heb ik niet veranderd, als er wat in moet, of als er wat veranderd moet worden dan is dat geen enkel probleem. We hadden het over goede voorbereidingen als je zelf op pad gaat in de rugged nature van NZ. Wel een aantal steden toegevoegd aan het 'grote steden'-lijstje en bij alle steden korte omschrijving gegeven wat er te doen is.

Dit topic is het vervolg op het succesvolle eerste deel: TRV / Nieuw Zeeland. :) In dit topic kan je terecht voor al je vragen, opmerkingen, tips, trucs, handigheidjes en andere zaken waarmee je andere users kan helpen! :)

Deel 8: TRV / Nieuw-Zeeland #8



Aotearoa is Maori voor Ao = cloud, tea = white and roa = long oftwel Land of the long white clouds. Maori is de taal van de inheemse vroegere bevolking en wordt nog steeds overal volop gesproken. De hoofdstad van Nieuw Zeeland is Wellington. :)



Grote steden in NZ
Auckland (JAFA-stad, qua inwoners de grootste, veel te doen en goede stad om te stappen, uitvalsbasis voor oa Bay of Islands en Far North)
Wellington (de hoofdstad en veel cultuur, in de bergen is hier ook genoeg te doen)
Hamilton (ontdek de Waikato)
Christchurch (cultuurstad en zoveel meer)
Queenstown (wintersport, extreme sports)
Dunedin (studentenstad, stijlste straat ter wereld)
Napier (art deco capital)
Gisborne (prachtig verlaten oostkust)
Tauranga (startpunt voor oa Coromandel)
Taupo (startpunt voor Tongariro National. Park, het meer en meer)
Rotorua (het vulkanische gebied)
Whakatane (ideale uitgangsbasis voor de Bay of Plenty en White Island excursies)
Invercargill (voor het zuidelijkste deel van NZ, ontdek Raikura)

Feiten
Naam: Nieuw-
Zeeland
Hoofdstad: Wellington
Koningin: Queen Elizabeth II
Premier: John Key
Bevolking: 4,1 miljoen.
Grootste stad: Auckland met 1,3 miljoen inwoners.
Tijdverschil: Half maart - Half oktober 10 uur. Half oktober - Half maart 12 uur.
Voltage: 230 volt en je bent een verloopstekkertje nodig.
Visum: Voor Nieuw Zeeland is geen visumplicht als je niet langer dan 90 dagen blijft. Wel dient je paspoort nog 6 maanden geldig te zijn na de datum van je terugreis.
Geld: Nieuw Zeelandse dollar. 1 NZD = 0,53 euro op het moment van schrijven.

Klimaat
NZ heeft een gematigd zeeklimaat in het zuiden en een subtropisch klimaat in het noorden. Hou er rekening mee dat de jaargetijden in NZ omgekeerd zijn. Tijdens de Nederlandse zomer kun je in NZ dus ski�n. En tijdens de Nederlandse winter (jan/feb) is het in NZ overdag gemiddeld zo'n 25 graden. Het weer kan nogal eens omslaan. Four seasons in a day. Een regenjas in je tas kan handig zijn.

• Gemiddelde temperatuur jul/aug/sep 14 �C
• Gemiddelde temperatuur jan/feb/mrt 24 �C

Eten en drinken
De kiwi en appel uit Nieuw Zeeland kennen we natuurlijk allemaal. Daarnaast heeft de keuken veel overkomsten met de Britse keuken. Maar ook Aziatische gerechten zijn in opkomst. Of neem een visje uit de Grote Oceaan. Je kan het water uit de kraan drinken maar lekker is het niet.

Gebieden
Bay Of Islands
Coromandel
Wairarapa
Taranaki
East Coast
Waikato
Hawke's Bay
Southland
Marborough
Hamner Springs, Wairapa, Kaikoura
Westcoast South Island
Fjordland / Queenstown
Stewart Island

Vliegen naar NZ
Onderstaande maatschappijen vliegen op NZ. De goedkoopste bestemming is Auckland. Vanuit Christchurch en Wellington gaan er minder vluchten en is het duurder. Voor alle internationale vertrekken vanuit NZ betaal je 25 NZ$ vertrekbelasting op het vliegveld. Alle vluchten heb tenminste 1 overstap.

KLM (tot Kuala Lumpur, dan overstap op Malaysia Airlines.
Malaysia Airlines
Singapore Airlines
Korean Airlines
Lufthansa
British Airways
Qantas
Cathay Pacific
Thai Air
Air New Zealand
United Airlines
Emirates

Vergeet ook niet te kijken bij Vluchtzoeker, Cheaptickets, Vliegwinkel, Skybreakers, Tix.nl, Skyscanner en Vliegtarieven.

Rondreizen in NZ
Een reis door Nieuw Zeeland gaat prima met een auto (jeep of camper). Deze kun je kopen of huren. De wegen zijn goed, maar soms pittig door de bergen. Wel moet je links rijden.

Of reis met de populaire hop-on hop-off bus. Je stapt weer in wanneer jij dat wil. Via deze busmaatschappijen (Kiwi Experience, Magic of Intercity) leer je als backpacker snel mensen kennen, maak je stops in alle bezienswaardige gebieden en vertelt de buschauffeur veel informatie over het land. Bij sommige maatschappijen kan je uren inkopen.

Ook rijden er beperkt treinen. De prachtige TranzAlpine is de bekendste route. Sommige delen fietsen of wandelen is natuurlijk het mooiste. Nergens zijn zoveel tracks en hikingtochten dan hier. Binnenlandse vliegreizen zijn er eveneeens, maar zo zie je natuurlijk te weinig van Nieuw Zeeland. De veerboot biedt soms ook uitkomst (tussen het Noorder- en Zuider Eiland). Vrij camperen is toegestaan. Liften is populair maar wees op je hoede. Tip: boek je vliegreis vanuit Nederland naar Auckland (Noordereiland) en reis terug via Christchurch (Zuidereiland). Zo bespaar je eenmaal de ferry vanaf Wellington en hoef je niet helemaal terug naar Auckland. Je kan ook vliegen op Wellington maar dit is aanzienelijk duurder. Tevens kan je er ook voor kiezen om vanaf Christchurch terug te vliegen naar Auckland. Tickets kosten ongeveer 80 dollar - 40 euro per enkeltje incl taxes.

• Oppervlakte Nieuw Zeeland: Rond de 6.5 keer Nederland.
• Afstand vanaf Nederland: Ongeveer 18800 km.
• Maximale snelheid: 100 km per uur.

Intercity Coachlines
Newmans Coachlines
Kiwi Experience
Stray Travel
Magic Bus
Interislander Ferry
Tranz Scenic Train

Sightseeing Auckland
SkyTower: Voor mooie uitzichten.
Mount Eden: Voor een perfect zicht over de hele stad.
Sailing cruise: Met Sail NZ zeilen door de baai.
Auckland Domain: Groot park om te relaxen.
Auckland Harbour Bridge: Maak een wandeling van 1,5 uur over de brug.
Rangitoto Island: Ongerepte natuur, vulkaaneiland.
Fietsen door Auckland: Huur een fiets en wees sportief!
North Head (Devonport): Idyllisch dorpje op 12 minuten varen.
Waitakere Ranges: Natuurgebied, populair bij wandelaars en hikers
Stranden van Whatipu, Karekare, Anawhata, Piha en Bethells: Om te relaxen.
Woodhill en Riverhead: Bossen om te fietsen
Auckland Regional Botanic Gardens: Mooie tuinen.

Extreme Sports
QT: Skydiven Tandemsprong
TA: Huka Jet
QT: Twin Rivers Jet
CH: Kayaking Christchurch
QT: Extreme sports in Queenstown
WA: Waitomo Caves + glowworms
TA: Bungyjump Taupo
MC: Air Safaris Mount Cook
WC: Fox Glacier
WC: Franz Josef Glacier

QT = Queenstown
TA = Taupo
CH = Christchurch
WA = Waitomo
MC = Mount Cook
WC = West Coast

Nuttige linkjes
New Zealand Travel
Startpagina Nieuw Zeeland
New Zealand Home Of Middle Earth
Startpagina Lord Of The Rings
Hobbiton Matamata
Algemeen Nieuw Zeeland

*O* Welkom in het mooiste land in de pacific! *O*

















"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zondag 18 november 2018 @ 14:28:17 #2
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_183222695
Lapo uit vorige topic:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:03 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Je hebt op het zuidereiland wel de mooiste plekjes op je schema.
Abel Tasman area is prachtig dus als je van tramping (we hiken hier niet, we zijn geen Amerikanen ;) ) houdt dan is het inderdaad aan te raden om daar ruime tijd te blijven,
Ik zou minder lang in Queenstown blijven, of tussen Queenstown en Wanaka in iets zoeken want Queenstown zelf is leuk voor een dag en een nacht maar dan heb je het ook wel weer gezien. Wanaka (Mount Roy, Motatapu) en de buitengebieden an Queenstown (Glenorchy, Paradise) zijn veel mooier qua tramping envan Wanaka naar Queenstown via de Crown Range is maar 1.5 uur rijden met de camper.
van Te Anua naar Curio Bay is een stevige dag rijden maar de Catlins is prachtig (vergeet buiten Curio Bay om Cannibal Bay niet, hier heb je grotere kans om zeeleeuwen van heel dicht bij te zien en Nugget Point om te pinguins te zien).
Otago Peninsula zou ik zelf overslaan, buiten de albatrossen om is daar weinig spannends te zien imo.

Kortom, je schema is prima maar gebruik te link die ik bijgevoegd heb voor je tramps, die is samengesteld door experts voor experts :D
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zondag 18 november 2018 @ 14:31:14 #3
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_183222761
Wij vliegen over 4 weken. Komt nu wel heel dichtbij.

2 vragen:
- Ik lees over een internationaal rijbewijs. Is dit nodig voor de camperhuur? Ik snap dat de ANWB zegt van wel...zij verkopen die dingen nu eenmaal. Op andere plekken lees ik verschillende verhalen.
- Mensen die met een camper zijn rondgetrokken. Hebben jullie ervaring met het van tevoren vaststellen van een reisplan? Of zijn er ook mensen die geheel 'op de bonnefooi' zijn gereisd? Dus afhankelijk van weer en zaken die je ondertussen tegenkomt per dag bekijken waarheen je gaat reizen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zondag 18 november 2018 @ 14:46:11 #4
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_183222960
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 14:31 schreef T_Killer het volgende:
- Mensen die met een camper zijn rondgetrokken. Hebben jullie ervaring met het van tevoren vaststellen van een reisplan? Of zijn er ook mensen die geheel 'op de bonnefooi' zijn gereisd? Dus afhankelijk van weer en zaken die je ondertussen tegenkomt per dag bekijken waarheen je gaat reizen.
Wij hebben globaal de route van tevoren bedacht (via die en die plek willen we sowieso en met de klok mee het zuidereiland rond) en tickets voor de overtocht gekocht maar verder op de bonnefooi. Als we ergens een dag langer wilden blijven deden we dat gewoon. Een enkele keer belden we terwijl we in de auto zaten een camping om te reserveren.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_183225124
Als ik kijk bij de verschillende verhuur bedrijven, melden die allemaal dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt, tenzij je bestaande rijbewijs in 't Engels is...

(Ik maak me overigens nu al druk over het links rijden, en ik ga pas over een jaar. Maar lijkt me echt raar en een beetje eng, zeker op rustiger plekken :@ :X )
  Moderator zondag 18 november 2018 @ 18:15:15 #6
155227 crew  Guppy
dus
pi_183226519
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 14:31 schreef T_Killer het volgende:
- Ik lees over een internationaal rijbewijs. Is dit nodig voor de camperhuur? Ik snap dat de ANWB zegt van wel...zij verkopen die dingen nu eenmaal. Op andere plekken lees ik verschillende verhalen.
Als er iets is, is het wel handig dat het vertaald is. Scheelt gedoe. En voor die ¤ 18,95 ;)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_183298193
quote:
Nieuw-Zeeland #11 We hiken hier niet, we zijn geen Amerikanen
Hoe noemen ze wandelen dan in Nieuw Zeeland? :)

Kwam er van de week achter dat dit in Australië veel 'bush-walking' genoemd wordt, maar ja dat dekt de lading niet als je een strandwandeling maakt :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_183300116
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 08:12 schreef polariteit het volgende:

[..]

Hoe noemen ze wandelen dan in Nieuw Zeeland? :)

Kwam er van de week achter dat dit in Australië veel 'bush-walking' genoemd wordt, maar ja dat dekt de lading niet als je een strandwandeling maakt :)
Tramping ;)
In the coolest little capital of the world
  donderdag 22 november 2018 @ 16:34:19 #9
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_183306259
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 18:15 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Als er iets is, is het wel handig dat het vertaald is. Scheelt gedoe. En voor die ¤ 18,95 ;)
Heb je ook gelijk in. Ik ga hem van t weekend halen. Verhuurder van de camper adviseerde het ook om zo'n ding te halen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 27 november 2018 @ 19:30:42 #10
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_183406756
not everything is what it looks like in New Zealand...

https://www.nzherald.co.n(...)=7&objectid=12166932
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_183409955
Dat is ook zo op de Preikestolen in Noorwegen! :D
  dinsdag 27 november 2018 @ 22:05:23 #12
36461 Joppy
geen colaboy
pi_183410439
Dit topic maar even in de gaten houden en de vorige topics doorlezen ter inspiratie. Planning is volgend jaar die kant op.
Let the beat control your body!
  woensdag 28 november 2018 @ 19:28:38 #13
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_183424925
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 21:40 schreef MissRelin het volgende:
Dat is ook zo op de Preikestolen in Noorwegen! :D
daarom ga ik ook alleen Roy's Peak op buiten de seizoenen om :D
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  donderdag 6 december 2018 @ 16:52:11 #14
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_183569258
Ik hoorde dat het een heel nat en slecht voorjaar is geweest in N-Z en dat het nu eindelijk beter wordt. Aangezien we over 1,5 week vliegen is dat goed nieuws c_/
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 6 december 2018 @ 18:32:33 #15
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_183570760
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 19:30 schreef rechtsedirecte het volgende:
not everything is what it looks like in New Zealand...

https://www.nzherald.co.n(...)=7&objectid=12166932
Niet gedaan die hike.

#winning
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_183767335
Ik lees dat je bij binnenkomst moet aantonen dat je over voldoende financiele middelen beschikt, hoe wordt dat gecontroleerd?
speak only if it improves the silence.
pi_183770965
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 16:52 schreef T_Killer het volgende:
Ik hoorde dat het een heel nat en slecht voorjaar is geweest in N-Z en dat het nu eindelijk beter wordt. Aangezien we over 1,5 week vliegen is dat goed nieuws c_/
Niet zo’n goed nieuws voor NZ. We hadden vorige zomer al een droogte en watertekorten, en dit jaar heeft het niet voldoende geregend om de grondwaterstanden aan te vullen. Dus de droge warme zomer die er weer aan komt is geen goed nieuws voor het land en de bewoners...klimaatverandering in aktie...maar als de toeristen maar lekker weer hebben boeit het niet?
pi_183770985
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 16:47 schreef TjjWester het volgende:
Ik lees dat je bij binnenkomst moet aantonen dat je over voldoende financiele middelen beschikt, hoe wordt dat gecontroleerd?
Dat hangt van je visum af. Maar een afschrift van je bankrekening, of een blik op je internetbankieren moet wel genoeg zijn.
pi_183774332
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 19:47 schreef dodoria het volgende:

[..]

Dat hangt van je visum af. Maar een afschrift van je bankrekening, of een blik op je internetbankieren moet wel genoeg zijn.
Geen visum benodigd :D
speak only if it improves the silence.
pi_183775609
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 22:08 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Geen visum benodigd :D
Als je geen visum nodig hebt ben je óf een nz citizen, of een resident (what technisch gezien ook een visum is). En in beide gevallen hoef je geen bewijs van fondsen te laten zien.

Als je op een visitor visum binnen wil komen (wat ik vermoed dat je bedoelt), dan kan er om gevraagd worden, maar in mijn ervaring gebeurt dat niet als je ook een terug vlucht hebt binnen 3 maanden. Nederland is een visa waiver country, dus je hoeft het visum niet van tevoren geregeld te hebben, maar die vraag je aan bij binnenkomst bij de douane. En dat stelt niet veel meer voor dan wat vragen beantwoorden over je bezoek en een stempel in je paspoort.
  maandag 31 december 2018 @ 08:09:25 #21
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_184113551
Groetjes uit Wanaka! Wat een verschil in klimaat binnen 2 uur rijden als je vanaf Haast/Fox komt zeg. Dadelijk eens kijken of er voor oud op nieuw wat te beleven is in t stadje. Zal vast wel want t is toeristisch als de pest hier.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  vrijdag 18 januari 2019 @ 01:41:58 #22
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_184466882
Is hier het Nederlanders-in-Nieuw-Zeeland museum in Foxton al ter sprake gekomen? Ik kan me het niet herinneren en we kwamen er een paar dagen geleden dus stomtoevallig bij uit. Er is namelijk een echte Nederlandse molen gebouwd in Foxton. Daarachter ligt de openbare bibliotheek met daarin een gedeelte museum wat ze eerlijk waar super knap hebben gemaakt over Nederlanders in Nieuw Zeeland. Was enorm leuk opgezet en heel interessant. T museum is pas een paar jaar oud volgens de mensen daar, vandaar dat wij dit nog niet konden vinden in Lonely Planet etc.
Naderhand kun je in de molen nog NLse producten kopen. Hagelslag, koffie, drop, chocomel etc. En als je nog honger hebt kun je in t naastgelegen restaurantje nog broodje frikandel/kroket of poffertjes eten.

Echt een aanrader dus!
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_184467003
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:41 schreef T_Killer het volgende:
Is hier het Nederlanders-in-Nieuw-Zeeland museum in Foxton al ter sprake gekomen? Ik kan me het niet herinneren en we kwamen er een paar dagen geleden dus stomtoevallig bij uit. Er is namelijk een echte Nederlandse molen gebouwd in Foxton. Daarachter ligt de openbare bibliotheek met daarin een gedeelte museum wat ze eerlijk waar super knap hebben gemaakt over Nederlanders in Nieuw Zeeland. Was enorm leuk opgezet en heel interessant. T museum is pas een paar jaar oud volgens de mensen daar, vandaar dat wij dit nog niet konden vinden in Lonely Planet etc.
Naderhand kun je in de molen nog NLse producten kopen. Hagelslag, koffie, drop, chocomel etc. En als je nog honger hebt kun je in t naastgelegen restaurantje nog broodje frikandel/kroket of poffertjes eten.

Echt een aanrader dus!
Leuk om te horen :)

De molen ligt er al sinds 2003, maar het museum en het gebied er omheen is pas vorig jaar geopend. Inderdaad een aanrader, ik rijd zo af en toe vanuit Wellington naar Foxton voor de kroketten van het restaurantje (The Dutch Oven :') )
Ik werk zelf toevallig in het design team dat het gebied rondom de molen, museum en Dutch Oven heeft ontworpen. Het werk was al grotendeels gedaan toen ik bij dit bedrijf kwam, dus ben er zelf niet echt bij betrokken geweest, maar ben wel bij de opening geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drebbelman op 18-01-2019 03:55:30 ]
In the coolest little capital of the world
  vrijdag 18 januari 2019 @ 05:09:34 #24
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_184467060
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:41 schreef T_Killer het volgende:
Is hier het Nederlanders-in-Nieuw-Zeeland museum in Foxton al ter sprake gekomen? Ik kan me het niet herinneren en we kwamen er een paar dagen geleden dus stomtoevallig bij uit. Er is namelijk een echte Nederlandse molen gebouwd in Foxton. Daarachter ligt de openbare bibliotheek met daarin een gedeelte museum wat ze eerlijk waar super knap hebben gemaakt over Nederlanders in Nieuw Zeeland. Was enorm leuk opgezet en heel interessant. T museum is pas een paar jaar oud volgens de mensen daar, vandaar dat wij dit nog niet konden vinden in Lonely Planet etc.
Naderhand kun je in de molen nog NLse producten kopen. Hagelslag, koffie, drop, chocomel etc. En als je nog honger hebt kun je in t naastgelegen restaurantje nog broodje frikandel/kroket of poffertjes eten.

Echt een aanrader dus!
Ze hebben mij twee jaar geleden gefilmd voor een filmpje in het museum over de bloembollenteelt hier in NZ, met natuurlijk de NL'se achtergrond
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_184467239
Die molen hadden wij 7 jaar geleden ook stomtoevallig gevonden
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  vrijdag 18 januari 2019 @ 07:18:48 #26
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_184467492
Ja ik heb die filmpjes wel gezien. Maar kan t me zo niet allemaal herinneren wie wie was. Wellicht dat een volgende Fokker je kan spotten.

Jammer dat we het winkeltje pas net ontdekt hebben en niet eerder op de reis. Dan hadden we daar wat hagelslag en andere zaken in kunnen slaan. Dat had nu geen zin meer aangezien de reis er bijna op zit.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  vrijdag 18 januari 2019 @ 09:33:47 #27
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_184468867
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:41 schreef T_Killer het volgende:
Is hier het Nederlanders-in-Nieuw-Zeeland museum in Foxton al ter sprake gekomen? Ik kan me het niet herinneren en we kwamen er een paar dagen geleden dus stomtoevallig bij uit. Er is namelijk een echte Nederlandse molen gebouwd in Foxton. Daarachter ligt de openbare bibliotheek met daarin een gedeelte museum wat ze eerlijk waar super knap hebben gemaakt over Nederlanders in Nieuw Zeeland. Was enorm leuk opgezet en heel interessant. T museum is pas een paar jaar oud volgens de mensen daar, vandaar dat wij dit nog niet konden vinden in Lonely Planet etc.
Naderhand kun je in de molen nog NLse producten kopen. Hagelslag, koffie, drop, chocomel etc. En als je nog honger hebt kun je in t naastgelegen restaurantje nog broodje frikandel/kroket of poffertjes eten.

Echt een aanrader dus!
Die molen kwamen wij ook ineens tegen, was in december 2015, er stond toen wel een binnenkort-opent-hier-bord, maar het museum was nog niet geopend.

In diezelfde straat hebben we nog de pizza's gekocht uit deze quote:

quote:
6s.gif Op maandag 24 september 2018 22:56 schreef Dagoduck het volgende:

Wij stonden trouwens met kerst in de middle of nowhere met wat dorpjes eromheen, bleken alle restaurants dicht te zijn, eigenlijk alles bleek dicht te zijn. Één vaag supermarktje gevonden en daar wat diepvriespizza's gehaald, na opwarmen op de camping (bijna alle campings hebben een keuken, vaak met pannen die je kunt gebruiken bijvoorbeeld) en een hap nemen proefde het al niet lekker, bleken 2 jaar over datum :') Toen hebben we dus maar wat stokbrood gegeten wat we nog hadden met één gebakken ei voor drie man. Geweldige kerst :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_184506367
Iemand nog tips voor dit onderstaande schema, reis met campervan :-)?

Voorkeur gaat vooral uit naar natuur, into the wild in plaats van de toeristische attracties zoals worm caves, tours etc.

1. Aankomst Auckland
2. Auckland
3. Auckland - Coromandel Pen
4. Coromandel Pen
5. Coromandel Pen - Rotorua
6. Rotorua (bezoek Waimangu or Wai o tapu)
7. Rotorua - Tongariro NP
8. Tongariro NP (Tongariro Alpine Crossing)
9. Tongariro NP - Taupo
10. Taupo
11. Taupo - Napier
12. Napier area (campsite)
13. Napier - Wellington
14. Wellington city
15. Wellington - Nelson via Picton FERRY
16. Nelson - Abel Tasman NP area
17. Abel Tasman NP area
18. Abel Tasman NP area
19. Abel Tasman NP area - Hokitika
20. Hokitika Fox Glacier
21. Lake matheson and Fox Glacier
22. Fox Glacier - Wanaka
23. Wanaka (HIKE ROY'S PEAK)
24. OPEN
25. Wanaka - Queenstown via Crown Ranges
26. Queenstown
27. Queenstown area
28. Queenstown area - Te Anau
29. Te Anau
30. Te Anau / Milford sound cruise
31. Te Anau Curio Bay
32. Curio Bay
33. Curio Bay - Mt Cook (Whitehorse Hill Campground)
34. Mt Cook
35. Mt Cook - Kaikoura
36. Kaikoura
37. Kaikoura - Christchurch
38. Christchurch
39. Christchurch
pi_184506390
Als de ruimte er is om vanaf Auckland Noordelijk te gaan dan zou ik zeker proberen om de bay of islands mee te pakken.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_184525167
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:06 schreef GeniusJ het volgende:
Iemand nog tips voor dit onderstaande schema, reis met campervan :-)?

Voorkeur gaat vooral uit naar natuur, into the wild in plaats van de toeristische attracties zoals worm caves, tours etc.

1. Aankomst Auckland
2. Auckland
3. Auckland - Coromandel Pen
4. Coromandel Pen
5. Coromandel Pen - Rotorua
6. Rotorua (bezoek Waimangu or Wai o tapu)
7. Rotorua - Tongariro NP
8. Tongariro NP (Tongariro Alpine Crossing)
9. Tongariro NP - Taupo
10. Taupo
11. Taupo - Napier
12. Napier area (campsite)
13. Napier - Wellington
14. Wellington city
15. Wellington - Nelson via Picton FERRY
16. Nelson - Abel Tasman NP area
17. Abel Tasman NP area
18. Abel Tasman NP area
19. Abel Tasman NP area - Hokitika
20. Hokitika Fox Glacier
21. Lake matheson and Fox Glacier
22. Fox Glacier - Wanaka
23. Wanaka (HIKE ROY'S PEAK)
24. OPEN
25. Wanaka - Queenstown via Crown Ranges
26. Queenstown
27. Queenstown area
28. Queenstown area - Te Anau
29. Te Anau
30. Te Anau / Milford sound cruise
31. Te Anau Curio Bay
32. Curio Bay
33. Curio Bay - Mt Cook (Whitehorse Hill Campground)
34. Mt Cook
35. Mt Cook - Kaikoura
36. Kaikoura
37. Kaikoura - Christchurch
38. Christchurch
39. Christchurch
Niks mis met dit schema, ziet er uit als een hele leuke reis.
Echter, ik weet niet in hoeverre je een 'into the wild'- ervaring verwacht, want je schema is wel een aaneenschakeling van toeristen-traps ;) Niets mis mee hoor, als je hier op reis bent moet je deze dingen gewoon doen natuurlijk (Milford Sound, Tongariro, Roy's Peak, Kaikoura etc) maar je zult er niet de enige zijn :)
In the coolest little capital of the world
pi_184767538
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 02:52 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Niks mis met dit schema, ziet er uit als een hele leuke reis.
Echter, ik weet niet in hoeverre je een 'into the wild'- ervaring verwacht, want je schema is wel een aaneenschakeling van toeristen-traps ;) Niets mis mee hoor, als je hier op reis bent moet je deze dingen gewoon doen natuurlijk (Milford Sound, Tongariro, Roy's Peak, Kaikoura etc) maar je zult er niet de enige zijn :)
Thanks. Nog tips om hier aan te ontkomen ;) of punten waar sit minder is 90 het Zuider eiland.
pi_184768221
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 09:04 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Thanks. Nog tips om hier aan te ontkomen ;) of punten waar sit minder is 90 het Zuider eiland.
Als je into the wild wil dan neem ik aan dat je juist naar plekken wil waar je niet met een campervan kunt komen? Dus dan kun je misschien beter je campervan ergens aan het eind van een doodlopende weg parkeren en dan een paar dagen te voet verder trekken?
Dat kun je op genoeg plekken in NZ doen.
Ik persoonlijk heb geen ervaring anders dan uitgestippelde meerdaagse wandelroutes, maar dan heb je nog steeds doc hutten en zo waar je kunt overnachten, dus dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt.
Zoek je vooral afgelegen? Of specifieke natuur? Hoeveel dagen wil je ‘into the wild’? Neem je dan wel een tent en eten en een locator beacon etc mee?
pi_184768326
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:00 schreef dodoria het volgende:

[..]

Als je into the wild wil dan neem ik aan dat je juist naar plekken wil waar je niet met een campervan kunt komen? Dus dan kun je misschien beter je campervan ergens aan het eind van een doodlopende weg parkeren en dan een paar dagen te voet verder trekken?
Dat kun je op genoeg plekken in NZ doen.
Ik persoonlijk heb geen ervaring anders dan uitgestippelde meerdaagse wandelroutes, maar dan heb je nog steeds doc hutten en zo waar je kunt overnachten, dus dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt.
Zoek je vooral afgelegen? Of specifieke natuur? Hoeveel dagen wil je ‘into the wild’? Neem je dan wel een tent en eten en een locator beacon etc mee?
Zoek vooral plekken waar toeristen niet persé heengaan en je nog wel met campervan kan komen.

Abel Tasman overgeslagen door alle drukte bijvoorbeeld.
pi_184768370
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:06 schreef GeniusJ het volgende:
Iemand nog tips voor dit onderstaande schema, reis met campervan :-)?

Voorkeur gaat vooral uit naar natuur, into the wild in plaats van de toeristische attracties zoals worm caves, tours etc.

1. Aankomst Auckland
2. Auckland
3. Auckland - Coromandel Pen
4. Coromandel Pen
5. Coromandel Pen - Rotorua
6. Rotorua (bezoek Waimangu or Wai o tapu)
7. Rotorua - Tongariro NP
8. Tongariro NP (Tongariro Alpine Crossing)
9. Tongariro NP - Taupo
10. Taupo
11. Taupo - Napier
12. Napier area (campsite)
13. Napier - Wellington
14. Wellington city
15. Wellington - Nelson via Picton FERRY
16. Nelson - Abel Tasman NP area
17. Abel Tasman NP area
18. Abel Tasman NP area
19. Abel Tasman NP area - Hokitika
20. Hokitika Fox Glacier
21. Lake matheson and Fox Glacier
22. Fox Glacier - Wanaka
23. Wanaka (HIKE ROY'S PEAK)
24. OPEN
25. Wanaka - Queenstown via Crown Ranges
26. Queenstown
27. Queenstown area
28. Queenstown area - Te Anau
29. Te Anau
30. Te Anau / Milford sound cruise
31. Te Anau Curio Bay
32. Curio Bay
33. Curio Bay - Mt Cook (Whitehorse Hill Campground)
34. Mt Cook
35. Mt Cook - Kaikoura
36. Kaikoura
37. Kaikoura - Christchurch
38. Christchurch
39. Christchurch
Je wilt into the wild,maar gaat vervolgens precies naar alle standaard plekken :') !
  zaterdag 2 februari 2019 @ 11:35:52 #35
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_184769818
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:06 schreef GeniusJ het volgende:
Iemand nog tips voor dit onderstaande schema, reis met campervan :-)?

Voorkeur gaat vooral uit naar natuur, into the wild in plaats van de toeristische attracties zoals worm caves, tours etc.

1. Aankomst Auckland
2. Auckland
3. Auckland - Coromandel Pen
4. Coromandel Pen
5. Coromandel Pen - Rotorua
6. Rotorua (bezoek Waimangu or Wai o tapu)
7. Rotorua - Tongariro NP
8. Tongariro NP (Tongariro Alpine Crossing)
9. Tongariro NP - Taupo
10. Taupo
11. Taupo - Napier
12. Napier area (campsite)
13. Napier - Wellington
14. Wellington city
15. Wellington - Nelson via Picton FERRY
16. Nelson - Abel Tasman NP area
17. Abel Tasman NP area
18. Abel Tasman NP area
19. Abel Tasman NP area - Hokitika
20. Hokitika Fox Glacier
21. Lake matheson and Fox Glacier
22. Fox Glacier - Wanaka
23. Wanaka (HIKE ROY'S PEAK)
24. OPEN
25. Wanaka - Queenstown via Crown Ranges
26. Queenstown
27. Queenstown area
28. Queenstown area - Te Anau
29. Te Anau
30. Te Anau / Milford sound cruise
31. Te Anau Curio Bay
32. Curio Bay
33. Curio Bay - Mt Cook (Whitehorse Hill Campground)
34. Mt Cook
35. Mt Cook - Kaikoura
36. Kaikoura
37. Kaikoura - Christchurch
38. Christchurch
39. Christchurch
Weet niet hoe avontuurlijk je bent, maar klimmen en klauteren door de Waitomo Caves is echt de moeite waard. Wel erg duur ( maar dat is alles in NZ ) Wij deden de Lost World 7 Hour Epic Tour. Die begint met een 101m abseile de grot in! En de Glowworms heb je dan ook meteen te pakken want je gaat door de gangen van de grotten klimmen en klauteren, zwemmen met een headlight. Eind van de rit een heerlijke bbq en je bent bekaf! Een van de toppunten van nz!
  zaterdag 2 februari 2019 @ 11:52:41 #36
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_184770088
Wij zijn toen met familie naar de Cave Stream Scenic Reserve geweest bij Lake Pearson. Uurtje door een grot/ondergronds watertje lopen/klimmen. Was best leuk, en gratis.

Is vlakbij Kura Tawhiti Conservation Area ook wel leuk om even kort tussendoor te lopen, er waren toen ook veel mensen aan het boulderen.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_184787973
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:07 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Zoek vooral plekken waar toeristen niet persé heengaan en je nog wel met campervan kan komen.

Abel Tasman overgeslagen door alle drukte bijvoorbeeld.
Tja, dat kan, dan moet je naar de minder spectaculaire sites gaan. Dus zoek naar doc sites en wandelingen die niet in de toeristen guides staan en die niet hoog aangeprezen worden. Want bijna alles wat Met een campervan te bereiken is, daar komen de toeristen, tot groot chagrijn van de locals...
  zondag 3 februari 2019 @ 07:48:20 #38
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_184788031
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:07 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Zoek vooral plekken waar toeristen niet persé heengaan en je nog wel met campervan kan komen.

Abel Tasman overgeslagen door alle drukte bijvoorbeeld.
Zo druk vond ik het niet bij Abel Tasman NP, schitterend park.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_184788101
quote:
6s.gif Op zondag 3 februari 2019 07:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Zo druk vond ik het niet bij Abel Tasman NP, schitterend park.
abel tasman was bij ons ook ontzettend rustig. Denk dat 1,5 dag daar achteraf wel wat kort was, super mooi
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_184799103
Ligt er ook maar net aan hoe je Abel Tasman bezoekt. Als je boottochtjes doet vanuit Marahau kom je alleen op de strandjes waar iedereen aankomt, en dan kan het wel druk zijn ja. Als je de 5 daagse route loopt kom je eigenlijk alleen de mensen tegen die ook de route lopen. Awaroa hut is 's avonds gewoon hemels rustig en relaxed.

Er zijn heel veel indrukwekkende wandelingen die de mainstream toerist links laat liggen, maar in het hoogseizoen moet je eigenlijk nergens verwachten dat je absoluut de enige bent. (bijv Rees-Dart Track, Greenstone-Caples Track)

Zelf deze zomer naar Welcome Flat Hut gewandeld aan de west kust. Heerlijk rustig, mooie wandeling en bij de hut enkele natuurlijke hot pools, omringd door besneeuwde toppen. Afgezien van enkele zandvliegen waren we er vrijwel de enigen.
In the coolest little capital of the world
pi_184801893
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 19:22 schreef Drebbelman het volgende:
Ligt er ook maar net aan hoe je Abel Tasman bezoekt. Als je boottochtjes doet vanuit Marahau kom je alleen op de strandjes waar iedereen aankomt, en dan kan het wel druk zijn ja. Als je de 5 daagse route loopt kom je eigenlijk alleen de mensen tegen die ook de route lopen. Awaroa hut is 's avonds gewoon hemels rustig en relaxed.

Er zijn heel veel indrukwekkende wandelingen die de mainstream toerist links laat liggen, maar in het hoogseizoen moet je eigenlijk nergens verwachten dat je absoluut de enige bent. (bijv Rees-Dart Track, Greenstone-Caples Track)

Zelf deze zomer naar Welcome Flat Hut gewandeld aan de west kust. Heerlijk rustig, mooie wandeling en bij de hut enkele natuurlijke hot pools, omringd door besneeuwde toppen. Afgezien van enkele zandvliegen waren we er vrijwel de enigen.
True True. Nog andere tips rondom 'mijn' bestemmingen om toeristen te ontlopen? :')
pi_184942217
Hebben jullie nog tips voor een dagtocht vanuit/rond Wellington?
(zonder auto en misschien zelfs op zondag..)
dag
pi_184945980
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 18:44 schreef Peter het volgende:
Hebben jullie nog tips voor een dagtocht vanuit/rond Wellington?
(zonder auto en misschien zelfs op zondag..)
naar de wairarapa, of kapiti?
pi_184947700
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 21:43 schreef dodoria het volgende:

[..]

naar de wairarapa, of kapiti?
Ik ga d'r eens in duiken :Y
dag
pi_184959655
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 18:44 schreef Peter het volgende:
Hebben jullie nog tips voor een dagtocht vanuit/rond Wellington?
(zonder auto en misschien zelfs op zondag..)
Er zijn veel mooie plekjes en (dag)wandelingen rond Wellington, maar geen idee hoe je er zonder auto komt.

Als je vogels en natuur wel kan waarderen is Zealandia wel de moeite waard, en die is te bereiken met een gratis shuttle bus vanuit het centrum.
In the coolest little capital of the world
  maandag 11 februari 2019 @ 19:57:44 #46
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_184960149
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:33 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Er zijn veel mooie plekjes en (dag)wandelingen rond Wellington, maar geen idee hoe je er zonder auto komt.

Als je vogels en natuur wel kan waarderen is Zealandia wel de moeite waard, en die is te bereiken met een gratis shuttle bus vanuit het centrum.
Vanaf Mount Victoria, wat op loopafstand van Te Papa is, is er enorm netwerk van wandelpaden beschikbaar.
Er wordt ieder jaar een ultra running event georganiseerd, WUU2K, en de route van deze wedstrijd is aangegeven met vaste markeringen en dus goed te gebruiken voor als een wandelroute/
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_184960249
In Wellington zelf zijn er genoeg leuke wandelingen ja, oa town belt aflopen, Red rocks, Mt Kaukau.
Ook veel goede mountainbike tracks als dat je ding is, Makara Peak, Wainuiomata, Polhil reserve. Bikes zijn te huren.
In the coolest little capital of the world
  maandag 11 februari 2019 @ 21:25:00 #48
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184962627
Hoe is de verwachte drukte bij de toeristische hotspots in november?
Let the beat control your body!
pi_184964217
Groepen Chinezen momenteel rond Wanaka, Franz Joseph Glacier. Wat een toerisme in dit compacte land...
pi_184966438
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 22:26 schreef GeniusJ het volgende:
Groepen Chinezen momenteel rond Wanaka, Franz Joseph Glacier. Wat een toerisme in dit compacte land...
Het is dan ook Chinees nieuw jaar nu, de enige periode dat heel China dicht gaat om op vakantie te gaan. En ja, degene die geld hebben gaan dan op vakantie naar het buitenland en een groot deel komt dan deze kant op _O-
  dinsdag 12 februari 2019 @ 05:52:32 #51
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_184967084
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 22:26 schreef GeniusJ het volgende:
Groepen Chinezen momenteel rond Wanaka, Franz Joseph Glacier. Wat een toerisme in dit compacte land...
had je iets anders verwacht in een land waar toerisme de grootste bron van inkomsten is???
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 06:12:18 #52
155227 crew  Guppy
dus
pi_184967139
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 01:24 schreef dodoria het volgende:

[..]

Het is dan ook Chinees nieuw jaar nu, de enige periode dat heel China dicht gaat om op vakantie te gaan. En ja, degene die geld hebben gaan dan op vakantie naar het buitenland en een groot deel komt dan deze kant op _O-
En een ander deel crosst nu van de Zaanse Schans naar Giethoorn. Via Kinderdijk :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 14 februari 2019 @ 01:43:09 #53
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_185006670
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 06:12 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

En een ander deel crosst nu van de Zaanse Schans naar Giethoorn. Via Kinderdijk :Y
:'( :'(
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_185009271
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 05:52 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

had je iets anders verwacht in een land waar toerisme de grootste bron van inkomsten is???
Ja.. Had het wat uitgestrekter, grootser verwacht :)

Het is allemaal zo georganiseerd en ook relatief compact met die smalle slingerwegen. De uitzichten en plaatjes zijn prachtig maar op sommige plekken is het net kermis. Ook veel drukke campsites etc.

In deze maand februari net Toscane in Italië, kom je ook alleen maar Duitsers en Nederlanders tegen..

Ik geef qua reisbeleving in de natuur echt de voorkeur aan Canada, Patagonie of bijvoorbeeld (Noors) West USA. Veel uitgestrekter.

Ik zou bijna zeggen dat NZ erg gehyped is in Europa. Zeker in Duitsland. Wat ik kan begrijpen. Het is comfortabel reizen en de viewpoints en foto's zijn nergens zo mooi als hier.

Maar reisbelevenissen zijn zeer persoonlijk natuurlijk.
  donderdag 14 februari 2019 @ 17:12:45 #55
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_185015794
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 10:24 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Ja.. Had het wat uitgestrekter, grootser verwacht :)

Het is allemaal zo georganiseerd en ook relatief compact met die smalle slingerwegen. De uitzichten en plaatjes zijn prachtig maar op sommige plekken is het net kermis. Ook veel drukke campsites etc.

In deze maand februari net Toscane in Italië, kom je ook alleen maar Duitsers en Nederlanders tegen..

Ik geef qua reisbeleving in de natuur echt de voorkeur aan Canada, Patagonie of bijvoorbeeld (Noors) West USA. Veel uitgestrekter.

Ik zou bijna zeggen dat NZ erg gehyped is in Europa. Zeker in Duitsland. Wat ik kan begrijpen. Het is comfortabel reizen en de viewpoints en foto's zijn nergens zo mooi als hier.

Maar reisbelevenissen zijn zeer persoonlijk natuurlijk.
Ik ben in november in NZ geweest en toen was er echt geen ruk te doen. Gewoon alles voor jezelf. Zelfs op campings alleen gestaan. Heerlijk en dan kijk je ook heel anders tegen zo'n land aan. Kwa natuur vond ik Canada weer tegenvallen. Veelal hetzelfde en toen wij er waren was het overal erg druk ( juli ) . West-Usa is idd prachtig zou graag nog een keer terug willen gaan. Maar Nieuw Zeeland blijft voor mij het mooiste land ondanks dat het kwa dieren weinig te bieden heeft.
pi_185019677
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 17:12 schreef egelhond het volgende:

[..]

Ik ben in november in NZ geweest en toen was er echt geen ruk te doen. Gewoon alles voor jezelf. Zelfs op campings alleen gestaan. Heerlijk en dan kijk je ook heel anders tegen zo'n land aan. Kwa natuur vond ik Canada weer tegenvallen. Veelal hetzelfde en toen wij er waren was het overal erg druk ( juli ) . West-Usa is idd prachtig zou graag nog een keer terug willen gaan. Maar Nieuw Zeeland blijft voor mij het mooiste land ondanks dat het kwa dieren weinig te bieden heeft.
Klopt, het is persoonlijk en afhankelijk van oa seizoen en verwachting. Nieuw Zeeland is heel comfortabel reizen met alle viewpoints, dorpjes en tours op korte afstand. Voor mij teveel georganiseerd en comfortabel deze maand met Chinezen, gezinnen met kinderen, pensionados. En het is gewoon koud in de avonden, veel wind, geen kampvuren.

Als je de foto's in NZ ziet, ja, waanzinnig. En om te hiken biedt het enorm veel. Maar de beleving ervaar ik anders. Daarom snap ik wel dat het zo gehyped is in bijvoorbeeld Duitsland. Die houden van natuur en organisatie.

In USA heb je nog de eindeloze rechte wegen, is het allemaal groter. En een stuk Amerikaanse cultuur, wat ik prettiger vind dat NZ kiwi's ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door GeniusJ op 14-02-2019 20:42:13 ]
pi_185022649
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 10:24 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Ja.. Had het wat uitgestrekter, grootser verwacht :)

Het is allemaal zo georganiseerd en ook relatief compact met die smalle slingerwegen. De uitzichten en plaatjes zijn prachtig maar op sommige plekken is het net kermis. Ook veel drukke campsites etc.

In deze maand februari net Toscane in Italië, kom je ook alleen maar Duitsers en Nederlanders tegen..

Ik geef qua reisbeleving in de natuur echt de voorkeur aan Canada, Patagonie of bijvoorbeeld (Noors) West USA. Veel uitgestrekter.

Ik zou bijna zeggen dat NZ erg gehyped is in Europa. Zeker in Duitsland. Wat ik kan begrijpen. Het is comfortabel reizen en de viewpoints en foto's zijn nergens zo mooi als hier.

Maar reisbelevenissen zijn zeer persoonlijk natuurlijk.
Misschien vind je meer wat je zoekt als je niet naar de standaard toeristenplekken gaat? Er zijn nog genoeg plekken in NZ waar je geen enkele Chinese toerist zult vinden. Maar februari is inderdaad wel de drukste maand qua toerisme, daar kun je in de dorpen en steden niet omheen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 22:50:36 #58
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_185022711
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 22:46 schreef dodoria het volgende:

[..]

Misschien vind je meer wat je zoekt als je niet naar de standaard toeristenplekken gaat? Er zijn nog genoeg plekken in NZ waar je geen enkele Chinese toerist zult vinden. Maar februari is inderdaad wel de drukste maand qua toerisme, daar kun je in de dorpen en steden niet omheen.
helemaal met je eens, vooral als je van trampen en/of natuurschoon houdt dan zijn er ongekende mogelijkheden waar je dagen kan ronddolen zonder ook maar een andere toerist tegen te komen
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_185023409
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 22:50 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

helemaal met je eens, vooral als je van trampen en/of natuurschoon houdt dan zijn er ongekende mogelijkheden waar je dagen kan ronddolen zonder ook maar een andere toerist tegen te komen
Klopt, maar vaak wel met hutten reserveren.

Verder is het klimaat gewoon winderig, wisselvallig en koud in de avond.

Het heeft mooie en minder mooie dingen..
pi_185024769
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:22 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Klopt, maar vaak wel met hutten reserveren.

Verder is het klimaat gewoon winderig, wisselvallig en koud in de avond.

Het heeft mooie en minder mooie dingen..
Hutten hoef je alleen te reserveren op de toeristische routes juist, niet op de rustige routes.
En het klimaat is gewoon wat het is, dit zijn de warmste maanden, maar er ligt geen land tussen NZ en Antarctica, dus het is hier inderdaad kouder dan op warmere plekken in de wereld... maar iets anders kun je toch ook niet verwachten met deze geografie?
pi_185026116
En wat betreft dieren mag NZ er zeker ook zijn hoor. Persoonlijk heb ik tien keer liever grappige vogels die totaal niet mensenschuw zijn dan spinnen en slangen. Maarja smaken verschillen gelukkig.

[ Bericht 4% gewijzigd door Drebbelman op 15-02-2019 09:18:06 ]
In the coolest little capital of the world
  vrijdag 15 februari 2019 @ 20:17:34 #62
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_185037180
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 23:22 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Verder is het klimaat gewoon winderig, wisselvallig en koud in de avond.

de meeste toeristen bezoeken NZ ook op de verkeerde tijd vna het jaar ;)
De nazomer/herfst is in mijn ogen, en ik heb er al 22 meegemaakt, de mooiste tijd van het jaar klimaatwijs
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_185043154
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 20:17 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

de meeste toeristen bezoeken NZ ook op de verkeerde tijd vna het jaar ;)
De nazomer/herfst is in mijn ogen, en ik heb er al 22 meegemaakt, de mooiste tijd van het jaar klimaatwijs
Het is nu (mid februari) ook al behoorlijk koud, bewolkt en regenachtig ;)
Als de zon doorkomt wel prachtig blauw :)
  zaterdag 16 februari 2019 @ 19:45:40 #64
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_185052077
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 03:07 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Het is nu (mid februari) ook al behoorlijk koud, bewolkt en regenachtig ;)
Als de zon doorkomt wel prachtig blauw :)
ik heb het ook over nazomer/herfst ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_185053995
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 03:07 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Het is nu (mid februari) ook al behoorlijk koud, bewolkt en regenachtig ;)
Als de zon doorkomt wel prachtig blauw :)
Ik moest aan je opmerking denken toen ik gisteren mensen hoorden klagen over hoe warm het is in deze verschrikkelijke heatwave.... alles is relatief 😂


PS, ik was gisteren bij de blue cliffs, een stukje van de hump ridge track, zo’n 30km van de openbare weg: mosselen verzamelen en flounderen. Ik heb de hele dag maar 1 toeristenpaar gezien en de hump ridge track is nou niet bepaald obscuur met heel erg luxe hutten volgens mij.
Dus als je minder drukke routes zoekt is dat misschien een optie voor je. En zo zijn er letterlijk nog duizenden plekken in NZ.
pi_185054172
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 20:17 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

de meeste toeristen bezoeken NZ ook op de verkeerde tijd vna het jaar ;)
De nazomer/herfst is in mijn ogen, en ik heb er al 22 meegemaakt, de mooiste tijd van het jaar klimaatwijs
Ik weet niet of Ik het hier mee eens ben persoonlijk, maar ik heb dan ook liever bewolkt weer en wat regen dan hitte. Ik denk dat het toch echt om persoonlijke voorkeur gaat. Maar als toerist naar Nz komen en tropisch weer verwachten is wel heel naief. Dat is een beetje alsof je naar Groenland gaat en dan klaagt over de sneeuw...
pi_185055857
Wat is het weer/klimaat in Wellington over een maandje?
Is de herfst dan al in aantocht of blijft het normaliter warm?
dag
pi_185056021
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 22:04 schreef Peter het volgende:
Wat is het weer/klimaat in Wellington over een maandje?
Is de herfst dan al in aantocht of blijft het normaliter warm?
Winderig! En qua temperatuur kan het alle kanten op, ergens tussen de 10 en 30 graden ongeveer.
pi_185056057
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 22:11 schreef dodoria het volgende:

[..]

Winderig! En qua temperatuur kan het alle kanten op, ergens tussen de 10 en 30 graden ongeveer.
Haha, dan neem ik lekker gevarieerde kleding mee :+
dag
pi_185056460
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 21:13 schreef dodoria het volgende:

[..]

Ik weet niet of Ik het hier mee eens ben persoonlijk, maar ik heb dan ook liever bewolkt weer en wat regen dan hitte. Ik denk dat het toch echt om persoonlijke voorkeur gaat. Maar als toerist naar Nz komen en tropisch weer verwachten is wel heel naief. Dat is een beetje alsof je naar Groenland gaat en dan klaagt over de sneeuw...
Nou, tropisch hoeft ook weer niet. Maar een lekker zonnetje en meestal zonder jas op pas kunnen is wel heel erg fijn ;)
pi_185056677
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 22:12 schreef Peter het volgende:

[..]

Haha, dan neem ik lekker gevarieerde kleding mee :+
Wellington kent vier seizoenen in één dag, afhankelijk van hoe de wind staat. 's Morgens kan het prutweer zijn en koud en 's middags bak je weg in de zon. En aangezien de wind soms onvoorspelbaar is kan de voorspelling er vaak naast zitten dus zelf ga ik niet vaak op pad zonder een jas of extra laag bij me te hebben. Hoewel de afgelopen weken wel een welkome uitzondering daarop waren, we hebben uitzonderlijk goed weer gehad door de heatwave die van Australie onze kant op kwam. Nog steeds niets te klagen overigens.

De nazomer/vroege herfst is gelukkig wel het minst wisselvallige seizoen en meestal is de wind dan ook een stuk minder.
In the coolest little capital of the world
pi_185058335
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 22:30 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Nou, tropisch hoeft ook weer niet. Maar een lekker zonnetje en meestal zonder jas op pas kunnen is wel heel erg fijn ;)
Zonder jas op pad kun je in NZ eigenlijk nooit, dus voor zulke wensen is NZ waarschijnlijk gewoon niet een gepaste bestemming.
pi_185059437
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 21:07 schreef dodoria het volgende:

[..]

Ik moest aan je opmerking denken toen ik gisteren mensen hoorden klagen over hoe warm het is in deze verschrikkelijke heatwave.... alles is relatief 😂


PS, ik was gisteren bij de blue cliffs, een stukje van de hump ridge track, zo’n 30km van de openbare weg: mosselen verzamelen en flounderen. Ik heb de hele dag maar 1 toeristenpaar gezien en de hump ridge track is nou niet bepaald obscuur met heel erg luxe hutten volgens mij.
Dus als je minder drukke routes zoekt is dat misschien een optie voor je. En zo zijn er letterlijk nog duizenden plekken in NZ.
Tuurlijk ziin die plekken wel te vinden. Maar ik heb nu 5500 km gereden en ervaar NZ wel als compact en op veel plaatsen toeristisch. Tuurlijk is het zo dat als je niet naar toeristische gebieden gaat, het een stuk rustiger is ;). Dat is in Nederland ook zo.

En beleving is persoonlijk, hoeft ook niet verdedigd te worden. Ieder ervaart het weer anders.

Alleen dit geluid hoor je niet vaak. Vaak is NZ zwaar gehyped, en alleen maar top en geweldig. Ik ervaar ook een andere kant. Veel Westers toerisme deze maand. Ook op het Noorder Eiland. En dat inderdaad in combinatie met het bewolkte weer, wind, koude nachten en gebrek aan echte cultuur.

Hikes daarintegen inderdaad te over en kleurencombinaties en natuur is prachtig.
pi_185073668
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 00:09 schreef dodoria het volgende:

[..]

Zonder jas op pad kun je in NZ eigenlijk nooit, dus voor zulke wensen is NZ waarschijnlijk gewoon niet een gepaste bestemming.
Ging in Ijsland ook prima hoor :)
  maandag 18 februari 2019 @ 01:15:26 #75
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_185077510
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 21:47 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Ging in Ijsland ook prima hoor :)
Aucklanders vragen vaak aan ons Southlanders of er hier penguins door de straat lopen en of er ijsbergen voor de kust drijven, dus een jasje mee is bijna altijd noodzaak ;)
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_185080275
Mount Cook, Lake Pukaki.rond deze tijd. Niet te doen. Met 250 campers op een freedom camping, meter uit elkaar :') Man man man.

Je ziet de mooie plaatjes - waardoor NZ ook zo gehyped is mi - maar het is ook net een Westers kermis.. Snel weer weg hier..
pi_185088378
Ja, het is afzien hoor, zo'n vakantie naar Nieuw-Zeeland :')
In the coolest little capital of the world
pi_185088421
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 18:10 schreef Drebbelman het volgende:
Ja, het is afzien hoor, zo'n vakantie naar Nieuw-Zeeland :')
Wij waren in oktober en dan was je al blij als je onderweg een auto tegenkwam :+
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_185091652
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 01:15 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Aucklanders vragen vaak aan ons Southlanders of er hier penguins door de straat lopen en of er ijsbergen voor de kust drijven, dus een jasje mee is bijna altijd noodzaak ;)
Oh, maar die gaat ook zeker wel mee hoor. Ik heb speciaal voor vakantie zo'n "hippe" ANWB outdoor jas aangeschaft en die gaat nu al een tijdje mee :D
pi_185091695
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 18:12 schreef franklop het volgende:

[..]

Wij waren in oktober en dan was je al blij als je onderweg een auto tegenkwam :+
Mijn planning nu is begin november. Dan is het geloof ik ook nog wel te doen. Hoop alleen dat de prijzen bij Emirates nog een beetje gaan zakken ;)
pi_185097455
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 10:46 schreef GeniusJ het volgende:
Mount Cook, Lake Pukaki.rond deze tijd. Niet te doen. Met 250 campers op een freedom camping, meter uit elkaar :') Man man man.

Je ziet de mooie plaatjes - waardoor NZ ook zo gehyped is mi - maar het is ook net een Westers kermis.. Snel weer weg hier..
Wat ik niet begrijp is dat je dan naar zulke plaatsen gaat. Je zegt graag into the wild te willen gaan, maar gaat naar de meest toeristische plaatsen en klaagt dan over de toeristen. Waarom ga je dan niet naar de plekken waar geen toeristen zijn? Je maakt het jezelf wel heel erg moeilijk zo.
pi_185098331
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 10:46 schreef GeniusJ het volgende:
Mount Cook, Lake Pukaki.rond deze tijd. Niet te doen. Met 250 campers op een freedom camping, meter uit elkaar :') Man man man.

Je ziet de mooie plaatjes - waardoor NZ ook zo gehyped is mi - maar het is ook net een Westers kermis.. Snel weer weg hier..
Goede troll ben je wel ;)
pi_185099051
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 02:08 schreef dodoria het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is dat je dan naar zulke plaatsen gaat. Je zegt graag into the wild te willen gaan, maar gaat naar de meest toeristische plaatsen en klaagt dan over de toeristen. Waarom ga je dan niet naar de plekken waar geen toeristen zijn? Je maakt het jezelf wel heel erg moeilijk zo.
Omdat het qua natuur wel uitzonderlijk prachtige plaatsen zijn en je van te voren ook niet weet hoe druk het daadwerkelijk wordt. Dat iets toeristisch is ok, maar veel in NZ is wel extreem. The. Neem een Lake Pukaki of Mount Cook, dat wilde ik wel graag zien. Net als omgeving Wanaka en Queenstown.

Alleen het Westerse toerisme heb ik daarin onderschat. Zoveel Duitsers ook. Dat zie je op alle gedeelde plaatjes van Nieuw Zeeland niet :'). Serieus, 200 busjes op een campsite is geen uitzondering. En dat beperkt mijn reisbeleving in de natuur. Andere hebben daar misschien minder last van..

Inmiddels meer dan 5000 km gereden en ervaar het op veel plekken.

Ik verbaas me gewoon over het massatoerisme in combinatie met de compactheid in dit land in de zomermaanden. Je rijd voor en achter je een andere camper. Dat is een observatie. Voor of na het hoogseizoen is zeker ongetwijfeld beter. Dat zal ik een volgende keer zeker doen ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door GeniusJ op 19-02-2019 09:27:02 ]
  dinsdag 19 februari 2019 @ 10:48:26 #84
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_185100685
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:19 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Omdat het qua natuur wel uitzonderlijk prachtige plaatsen zijn en je van te voren ook niet weet hoe druk het daadwerkelijk wordt. Dat iets toeristisch is ok, maar veel in NZ is wel extreem. The. Neem een Lake Pukaki of Mount Cook, dat wilde ik wel graag zien. Net als omgeving Wanaka en Queenstown.

Alleen het Westerse toerisme heb ik daarin onderschat. Zoveel Duitsers ook. Dat zie je op alle gedeelde plaatjes van Nieuw Zeeland niet :'). Serieus, 200 busjes op een campsite is geen uitzondering. En dat beperkt mijn reisbeleving in de natuur. Andere hebben daar misschien minder last van..

Inmiddels meer dan 5000 km gereden en ervaar het op veel plekken.

Ik verbaas me gewoon over het massatoerisme in combinatie met de compactheid in dit land in de zomermaanden. Je rijd voor en achter je een andere camper. Dat is een observatie. Voor of na het hoogseizoen is zeker ongetwijfeld beter. Dat zal ik een volgende keer zeker doen ;)
Wat had je verwacht dan? Je gaat op een aardbol met 7,5 miljard mensen in het hoogseizoen naar de meest toeristische locaties van een westers land (i.e. goede infrastructuur/bereikbaarheid).

Wij zijn op doorreis één nacht in Queenstown geweest, en ja, dat wat heel toeristisch, we hadden met de camper nog net het laatste plekje. Even leuk om te kijken en weer door, net als Wanaka, daar hebben we geluncht. Mount Cook en Lake Pukaki zijn we helemaal niet geweest, wij hebben kleinere gebieden bezocht. Je kan niet naar een toeristische trekpleister gaan en dan geen toeristen verwachten.

En wat betreft die foto's waar je het over had:
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_185111035
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 10:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Wat had je verwacht dan? Je gaat op een aardbol met 7,5 miljard mensen in het hoogseizoen naar de meest toeristische locaties van een westers land (i.e. goede infrastructuur/bereikbaarheid).

Wij zijn op doorreis één nacht in Queenstown geweest, en ja, dat wat heel toeristisch, we hadden met de camper nog net het laatste plekje. Even leuk om te kijken en weer door, net als Wanaka, daar hebben we geluncht. Mount Cook en Lake Pukaki zijn we helemaal niet geweest, wij hebben kleinere gebieden bezocht. Je kan niet naar een toeristische trekpleister gaan en dan geen toeristen verwachten.

En wat betreft die foto's waar je het over had:
[ afbeelding ]
Precies dit dus. Als je de duizenden niet-toeristische plekken voorbij rijdt om regel recht van de ene naar de volgende toeristen hotspot te gaan is het niet vreemd dat je veel toeristen ziet....
Ik heb de afgelopen maand welgeteld 7 toeristen gezien. Maar ik vermijd de toeristenplekken dan ook in de regel.
pi_185112359
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef dodoria het volgende:

[..]

Precies dit dus. Als je de duizenden niet-toeristische plekken voorbij rijdt om regel recht van de ene naar de volgende toeristen hotspot te gaan is het niet vreemd dat je veel toeristen ziet....
Ik heb de afgelopen maand welgeteld 7 toeristen gezien. Maar ik vermijd de toeristenplekken dan ook in de regel.
Als je voor de eerste keer naar NZ gaat is het logisch om die plekken wel mee te pakken denk ik.

Gewoon niet in het hoogseizoen gaan.
Love is in the air!
pi_185112728
Ik ga ongetwijfeld 90% toeristische trekpleisters bezoeken. Maar goed, het is de eerste keer dat ik naar NZ. Ik denk ook, gezien de afstand dat ik niet heel gauw terug zal gaan, dus ik neem de eventuele drukte in november en begin december voor lief.
Bovendien was het in Canada ook echt bizar druk op sommige plaatsen, dus ik verwacht maar gewoon zoiets, dan kan het alleen maar meevallen :D
Moraine Lake: "Kom voor 10 uur, dan is het nog rustig."
*8.30 uur in de file*
*gaatje zien langs de weg, paar honderd meter voor de parkeerplaats*
*auto draaien, parkeren en lopen* Het bleek uiteindelijk of wachten tot er een parkeerplek vrij kwam, of keren en nog verder weg parkeren. Best goede keuze uiteindelijk (en toen moesten we nog naar Lake Louise... 8)7 )
pi_185113819
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef dodoria het volgende:

[..]

Precies dit dus. Als je de duizenden niet-toeristische plekken voorbij rijdt om regel recht van de ene naar de volgende toeristen hotspot te gaan is het niet vreemd dat je veel toeristen ziet....
Ik heb de afgelopen maand welgeteld 7 toeristen gezien. Maar ik vermijd de toeristenplekken dan ook in de regel.
Tuurlijk. Als je in Nederland naar het platteland van Drenthe gaat zie je ook geen toerist. Maar ook niet veel van Nederland.

Voor een eerste keer NZ is dit een best logische route.

Waar het mij om gaat is dat Nieuw Zeeland juist door toeristen wordt gehyped als ongerepte natuur, terwijl het in deze maand op veel plaatsen zo toeristisch is dat je busje aan busje rijd op veel plekken. Tel daar de ontelbare mooie natuurfoto's zoals bovenstaande insta post bij op en je krijgt een heel ander gevoel van een land. Terwijl achter die foto's veel toeristen staan.

Neem de West Coast USA, ook toeristisch maar beleving totaal anders. Daar heb je ten minste nog wat ruimte op de campgrounds. En de Amerikaanse cultuur wat sterker is.

En nee. 250 campers op een rijtje had ik niet verwacht nee :') het is ook niet zo dat mijn vrienden of familie jaarlijks naar Nieuw Zeeland gaan, waarin je voor kan stellen hoe druk het kan worden...

Een verwachting kan toch tegenvallen? Zo gek is dat niet lijkt me...

De hele infrastructuur is niet gebouwd op dit soort massa toerisme. En dat is het deze maand.
pi_185118224
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 10:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Wat had je verwacht dan? Je gaat op een aardbol met 7,5 miljard mensen in het hoogseizoen naar de meest toeristische locaties van een westers land (i.e. goede infrastructuur/bereikbaarheid).

Wij zijn op doorreis één nacht in Queenstown geweest, en ja, dat wat heel toeristisch, we hadden met de camper nog net het laatste plekje. Even leuk om te kijken en weer door, net als Wanaka, daar hebben we geluncht. Mount Cook en Lake Pukaki zijn we helemaal niet geweest, wij hebben kleinere gebieden bezocht. Je kan niet naar een toeristische trekpleister gaan en dan geen toeristen verwachten.

En wat betreft die foto's waar je het over had:
[ afbeelding ]
Dat zijn keuzes inderdaad.

Maar Mount Cook en Lake Pukaki had ik niet willen missen. Los van toeristen is het we magistrale natuur. Prachtig. Ook Queens hill en Roy's Peak vroeg in de ochtend prachtige uitzichten...
pi_185118263
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 21:35 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Tuurlijk. Als je in Nederland naar het platteland van Drenthe gaat zie je ook geen toerist. Maar ook niet veel van Nederland.

Voor een eerste keer NZ is dit een best logische route.

Waar het mij om gaat is dat Nieuw Zeeland juist door toeristen wordt gehyped als ongerepte natuur, terwijl het in deze maand op veel plaatsen zo toeristisch is dat je busje aan busje rijd op veel plekken. Tel daar de ontelbare mooie natuurfoto's zoals bovenstaande insta post bij op en je krijgt een heel ander gevoel van een land. Terwijl achter die foto's veel toeristen staan.

Neem de West Coast USA, ook toeristisch maar beleving totaal anders. Daar heb je ten minste nog wat ruimte op de campgrounds. En de Amerikaanse cultuur wat sterker is.

En nee. 250 campers op een rijtje had ik niet verwacht nee :') het is ook niet zo dat mijn vrienden of familie jaarlijks naar Nieuw Zeeland gaan, waarin je voor kan stellen hoe druk het kan worden...

Een verwachting kan toch tegenvallen? Zo gek is dat niet lijkt me...

De hele infrastructuur is niet gebouwd op dit soort massa toerisme. En dat is het deze maand.
Een gevolg van het feit dat steeds meer mensen zich grote reizen kunnen veroorloven. Om Mt Everest te kunnen zien sta je tegenwoordig ook in de file tussen de Amerikanen en Japanners. Genoeg ongerepte natuur in Nepal, maar toch wil iedereen die ene route naar de voet van Everest lopen.
Je gaat ook niet naar de Efteling op een zonnige zaterdag in augustus en verwachten dat er geen rij voor de Python staat.

Tja, NZ is voor een overgroot deel ook ongerepte natuur, maar daar liggen geen major highways doorheen. Als je weet hoe je kan overleven in de wildernis zijn de mogelijkheden haast onbeperkt. Ik kan wat dat betreft het boek Woman in the wilderness van Miriam Lancewood wel aanraden. Ik kon na dat boek gelezen te hebben niet wachten om mijn tramping boots aan te doen en de natuur in te gaan.

Maarja, dat is niet voor iedereeen. De overgrote meerderheid van de mensen die hier komen willen de ervaring die jij omschrijft, maar ze willen ook het hele land zien, en het liefst in 3 of vier weken, en het liefst zo goedkoop mogelijk of zelfs gratis dmv freedom camping.

En dat laatste is ook de reden waarom de infrastructuur die massa niet aankan. De meeste dorpjes op het zuideiland hebben totaal niet de middelen om iets aan die infrastructuur te doen. Er wonen maar kleine hoeveelheden mensen (die hun rates betalen), en die population stelt niets voor als je het vergelijkt met de hoeveelheid mensen die in het zomerseizoen voor niets de infrastructuur van de dorpjes komen gebruiken.

Ik zat zelf in de kerstvakantie, terwijl de west coast zwermde van de campertjes, in een lege natural hot pool omringd door besneeuwde bergen op Welcome Flat. Een onwerkelijke ervaring, maar ik zal het niet aanraden aan mensen die de reis van hun leven maken, als dat betekent dat ze bijvoorbeeld als gevolg daarvan Milford Sound moeten missen.
In the coolest little capital of the world
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:23:02 #91
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_185132598
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 10:48 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Wat had je verwacht dan? Je gaat op een aardbol met 7,5 miljard mensen in het hoogseizoen naar de meest toeristische locaties van een westers land (i.e. goede infrastructuur/bereikbaarheid).

Wij zijn op doorreis één nacht in Queenstown geweest, en ja, dat wat heel toeristisch, we hadden met de camper nog net het laatste plekje. Even leuk om te kijken en weer door, net als Wanaka, daar hebben we geluncht. Mount Cook en Lake Pukaki zijn we helemaal niet geweest, wij hebben kleinere gebieden bezocht. Je kan niet naar een toeristische trekpleister gaan en dan geen toeristen verwachten.

En wat betreft die foto's waar je het over had:
[ afbeelding ]
Damn... blij dat wij er in okt/nov waren. Toen stond er niemand :)
pi_185134651
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 21:01 schreef MissRelin het volgende:
Ik ga ongetwijfeld 90% toeristische trekpleisters bezoeken. Maar goed, het is de eerste keer dat ik naar NZ. Ik denk ook, gezien de afstand dat ik niet heel gauw terug zal gaan, dus ik neem de eventuele drukte in november en begin december voor lief.
Bovendien was het in Canada ook echt bizar druk op sommige plaatsen, dus ik verwacht maar gewoon zoiets, dan kan het alleen maar meevallen :D
Moraine Lake: "Kom voor 10 uur, dan is het nog rustig."
*8.30 uur in de file*
*gaatje zien langs de weg, paar honderd meter voor de parkeerplaats*
*auto draaien, parkeren en lopen* Het bleek uiteindelijk of wachten tot er een parkeerplek vrij kwam, of keren en nog verder weg parkeren. Best goede keuze uiteindelijk (en toen moesten we nog naar Lake Louise... 8)7 )
Haha, dat klinkt inderdaad nogal druk!
Ja het is een keuze, en ik denk dat het een goed idee is om die bewust te maken.
Bij sommige vakanties vind ik het fijn om het 'gewone' leven mee te maken in een klein dorpje lokaal eten eten, of in de mooie vrije natuur lekker aankneuteren. Maar als je dan in de buurt van de eifeltoren/taj mahal/ een andere beroemd iets bent dan ga je daar dan toch maar met de andere duizenden toeristen voor in de rij staan om het te zien, omdat je bang bent dat je anders het gevoel hebt iets te missen. Dat doe ik zelf ook hoor ^O^
Ik hoop dat je een heel fijne ervaring hebt in November/December. Heb je al een plan van waar je naartoe gaat?
pi_185135358
Yep, want ik ben wel zo'n iemand die het meeste redelijk vast legt. Ik heb geen zin om 's ochtends nog te gaan uitzoeken wat er te zien en te doen is en ik wil ook niet moeilijk hoeven te doen voor de accommodatie.

We beginnen in Christchurch, gaan dan door naar Mount Cook, dan richting Dunedin en via de zuid kust naar Te Anau.
Na Te Anau gaan we richting Wanaka om de Rob Roy hike te lopen. Daarna door richting Fox/Franz Josef en via het westen omhoog richting Abel Tasman park. Daar wil ik een stuk van de trail doen, maar niet helemaal. Ik ben niet iemand die het hele hebben en houden meesleurt en ik denk dat je met een gedeelte ook al een goed beeld krijgt van hoe mooi het daar is ;)
Vervolgens met de ferry over en via Wellington naar National Park om de Tongariro Crossing te doen. Heb hiervoor 2 dagen gepland, voor het geval het weer op de eerste dag niet meespeelt. De andere dag is nog een beetje open. Is vast nog wel genoeg te zien in de omgeving, maar Napier lijkt me ook wel heel erg gaaf (maar wel een eind karren...).
Na de Tongariro crossing naar Rotorua en dan richting Coromandel om af te sluiten in Auckland.

Dus jah, ongetwijfeld lekker toeristisch, maar dat boeit me weinig. Met toeristen ziet het er vast ook erg mooi uit :)
pi_185135771
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:45 schreef MissRelin het volgende:
Yep, want ik ben wel zo'n iemand die het meeste redelijk vast legt. Ik heb geen zin om 's ochtends nog te gaan uitzoeken wat er te zien en te doen is en ik wil ook niet moeilijk hoeven te doen voor de accommodatie.

We beginnen in Christchurch, gaan dan door naar Mount Cook, dan richting Dunedin en via de zuid kust naar Te Anau.
Na Te Anau gaan we richting Wanaka om de Rob Roy hike te lopen. Daarna door richting Fox/Franz Josef en via het westen omhoog richting Abel Tasman park. Daar wil ik een stuk van de trail doen, maar niet helemaal. Ik ben niet iemand die het hele hebben en houden meesleurt en ik denk dat je met een gedeelte ook al een goed beeld krijgt van hoe mooi het daar is ;)
Vervolgens met de ferry over en via Wellington naar National Park om de Tongariro Crossing te doen. Heb hiervoor 2 dagen gepland, voor het geval het weer op de eerste dag niet meespeelt. De andere dag is nog een beetje open. Is vast nog wel genoeg te zien in de omgeving, maar Napier lijkt me ook wel heel erg gaaf (maar wel een eind karren...).
Na de Tongariro crossing naar Rotorua en dan richting Coromandel om af te sluiten in Auckland.

Dus jah, ongetwijfeld lekker toeristisch, maar dat boeit me weinig. Met toeristen ziet het er vast ook erg mooi uit :)
Klinkt als een topreis O+
Abel Tasman NP kun je op heel veel verschillende manier ervaren en je hoeft er niet persé een meerdaagse tocht van te maken. Je kunt je heel makkelijk door een watertaxi ergens laten droppen, een dag wandelen/kayakken, en ergens anders weer op laten pikken.
In the coolest little capital of the world
pi_185155742
Ja, dat had ik gelezen, dus dat is wel ideaal! Denk ook dat het echt een onwijs gave reis gaat worden. Heb er ook enorm veel zin in (maar dat links rijden... :X :'( :{ )
pi_185157305
klinkt leuk MissRelin, veel plezier!
Het links rijden is wel echt even wennen hoor. Zorg je ervoor dat je niet te snel na je aankomst de weg op gaat? Er gebeuren heel veel ongelukken met toeristen die binnen 48 uur na aankomst met een flinke jetlag in de auto stappen en op de verkeerde weghelft belanden. Het is het makkelijkst om het te oefenen in een wat drukker gebied, waar je het verkeer kan volgen. Op een legen landweg vergeet je makkelijker dat je links zou moeten rijden.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 01:28:55 #97
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_185162941
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:45 schreef MissRelin het volgende:
Yep, want ik ben wel zo'n iemand die het meeste redelijk vast legt. Ik heb geen zin om 's ochtends nog te gaan uitzoeken wat er te zien en te doen is en ik wil ook niet moeilijk hoeven te doen voor de accommodatie.

We beginnen in Christchurch, gaan dan door naar Mount Cook, dan richting Dunedin en via de zuid kust naar Te Anau.
Na Te Anau gaan we richting Wanaka om de Rob Roy hike te lopen. Daarna door richting Fox/Franz Josef en via het westen omhoog richting Abel Tasman park. Daar wil ik een stuk van de trail doen, maar niet helemaal. Ik ben niet iemand die het hele hebben en houden meesleurt en ik denk dat je met een gedeelte ook al een goed beeld krijgt van hoe mooi het daar is ;)
Vervolgens met de ferry over en via Wellington naar National Park om de Tongariro Crossing te doen. Heb hiervoor 2 dagen gepland, voor het geval het weer op de eerste dag niet meespeelt. De andere dag is nog een beetje open. Is vast nog wel genoeg te zien in de omgeving, maar Napier lijkt me ook wel heel erg gaaf (maar wel een eind karren...).
Na de Tongariro crossing naar Rotorua en dan richting Coromandel om af te sluiten in Auckland.

Dus jah, ongetwijfeld lekker toeristisch, maar dat boeit me weinig. Met toeristen ziet het er vast ook erg mooi uit :)
prachtige reis die je heel veel mooie plekjes laat zien!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zondag 24 februari 2019 @ 19:21:49 #98
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_185219571
Over drukte gesproken..zaterdag de Routeburn track gerend, het was nog drukker dan de Kalverstraat in het weekend voor Sinterklaas :D
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_185222318
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 19:21 schreef rechtsedirecte het volgende:
Over drukte gesproken..zaterdag de Routeburn track gerend, het was nog drukker dan de Kalverstraat in het weekend voor Sinterklaas :D
oh wauw! Gerend nog wel, ik ben onder de indruk! Goed man.
Ik heb hem maar 1 keer deels gewaggeld, maar mijn excuus was toen dat ik 7 maanden zwanger was... Ik wil hem nog steeds wel een keertje echt doen, maar de stroom van toeristen staat mij ook een beetje tegen. Misschien een keertje in het off-season als mijn kinderen iets groter zijn.
pi_185785312
Morgenmiddag heb ik een paar uur over in Auckland, nog tips?
TV-toren en downtown staan op mijn lijstje, kan niet ver de stad buiten gaan, want ik kom tegen half drie aan en moet rond 19u weer op het vliegveld zijn..
dag
pi_185792824
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 13:08 schreef Peter het volgende:
Morgenmiddag heb ik een paar uur over in Auckland, nog tips?
TV-toren en downtown staan op mijn lijstje, kan niet ver de stad buiten gaan, want ik kom tegen half drie aan en moet rond 19u weer op het vliegveld zijn..
als je van Aziatisch eten houdt Food Alley :)
pi_185794395
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 13:08 schreef Peter het volgende:
Morgenmiddag heb ik een paar uur over in Auckland, nog tips?
TV-toren en downtown staan op mijn lijstje, kan niet ver de stad buiten gaan, want ik kom tegen half drie aan en moet rond 19u weer op het vliegveld zijn..
Museum of de art gallery als dat je ding is.
Wandeling naar de top van Rangitoto island of Devonport, bereikbaar met de ferry.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drebbelman op 23-03-2019 01:36:30 ]
In the coolest little capital of the world
pi_185795932
Tnx voor de ideeen!
dag
pi_186959155
Hai allemaal.

Ik heb een beetje last minute besloten dat ik over een maand, anderhalf, naar NZ wil. Hooguit drie weken, niet zo zeer om te reizen. Moeder ligt slecht en heb haar al een aantal jaar niet gezien. Ik heb wat vragen.

Wat zijn dingen voor daar waar ik aan moet denken? Wat moet ik bij me hebben? Wat ben je gemiddeld kwijt aan een maaltijd buiten de deur etc etc.

Mocht ik er in mijn eentje opuit gaan (omdat ik er toch al ben), wat ben je gemiddeld per dag kwijt? Zijn er veel supermarkten, wifi punten. Is het onveilig voor een vrouw alleen in de avond en ga ik te maken krijgen met discriminatie (ben Maori). Ik ga in mijn eentje. Heb wel overal fam maar slaap waarschijnlijk in een hostel omdat ik niet gebonden wil zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2019 11:22:17 ]
pi_186979200
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 10:22 schreef Myrr het volgende:
Hai allemaal.

Ik heb een beetje last minute besloten dat ik over een maand, anderhalf, naar NZ wil. Hooguit drie weken, niet zo zeer om te reizen. Moeder ligt slecht en heb haar al een aantal jaar niet gezien. Ik heb wat vragen.

Wat zijn dingen voor daar waar ik aan moet denken? Wat moet ik bij me hebben? Wat ben je gemiddeld kwijt aan een maaltijd buiten de deur etc etc.

Mocht ik er in mijn eentje opuit gaan (omdat ik er toch al ben), wat ben je gemiddeld per dag kwijt? Zijn er veel supermarkten, wifi punten. Is het onveilig voor een vrouw alleen in de avond en ga ik te maken krijgen met discriminatie (ben Maori). Ik ga in mijn eentje. Heb wel overal fam maar slaap waarschijnlijk in een hostel omdat ik niet gebonden wil zijn.
Om deze vragen te beantwoorden maakt het nogal uit waar in NZ je heen gaat.
pi_186979711
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 09:20 schreef dodoria het volgende:

[..]

Om deze vragen te beantwoorden maakt het nogal uit waar in NZ je heen gaat.
Ja logisch, dacht dat ik dat er in had gezet.

Tauranga.
pi_186991014
Is het aan te raden om bij aankomst een simkaartje te kopen voor het geval we moeten bellen of onderweg ergens mobiele data nodig gaan hebben? En zo ja, welke provider is niet al te duur, maar heeft wel goed bereik?
  maandag 20 mei 2019 @ 21:33:48 #108
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_186991955
Ze staan bij aankomst al op het vliegveld al vanuit verschillende providers je op te wachten voor simkaartjes te verkopen. Wij hebben toen Vodafone gekozen...geen klachten over.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_186997055
Er zijn meer dan genoeg supermarkten in Tauranga en ik zou me als vrouw alleen compleet geen zorgen maken om alleen over straat te gaan ‘s avonds. Er zullen vast wat plekken zijn lokaal die je beter kunt vermijden midden in de nacht bijvoorbeeld, maar dat is min of meer hetzelfde als in NL.
Eten etc is hier veel duurder dan in NL. Ik denk ongeveer 2x zo duur. Maar als je wat bewust inkoopt kun je daar rekening mee houden.

Ik zou als ‘bezoeker’ geen discriminatie verwachten. Je hebt altijd de individuele idioten natuurlijk, die een voorkeur hebben om pakeha’s aan te nemen voor banen etc, maar daar zul je als bezoeker geen last van hebben.
  dinsdag 21 mei 2019 @ 22:48:45 #110
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_187014148
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2019 10:22 schreef Myrr het volgende:
en ga ik te maken krijgen met discriminatie (ben Maori).
Waarschijnlijk niet "in your face" maar NZ, en zeker the Mainland is racistisch ,no two ways about it
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_187019616
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 22:48 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet "in your face" maar NZ, en zeker the Mainland is racistisch ,no two ways about it
Wel ja, zolang ik er zelf niets van merk is het prima.

Hoe zit het daar eigenlijk met groeten op straat, in het ov e.d.?
pi_187032157
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 21:33 schreef T_Killer het volgende:
Ze staan bij aankomst al op het vliegveld al vanuit verschillende providers je op te wachten voor simkaartjes te verkopen. Wij hebben toen Vodafone gekozen...geen klachten over.
Dank! Even wat onderzoek gedaan en zie dat je gewoon een soort van travel sim kan kopen. Dat is wel ideaal zeg :)
  donderdag 23 mei 2019 @ 01:54:43 #113
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_187040334
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 10:33 schreef Myrr het volgende:

[..]

Wel ja, zolang ik er zelf niets van merk is het prima.

Hoe zit het daar eigenlijk met groeten op straat, in het ov e.d.?
Het is nr mijn mening nog steeds gebruikelijk, zeker hier op het platteland, dat je iemand groet op straat ipv zo maar voorbij loop.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_187041498
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2019 04:20 schreef dodoria het volgende:
Er zijn meer dan genoeg supermarkten in Tauranga en ik zou me als vrouw alleen compleet geen zorgen maken om alleen over straat te gaan ‘s avonds. Er zullen vast wat plekken zijn lokaal die je beter kunt vermijden midden in de nacht bijvoorbeeld, maar dat is min of meer hetzelfde als in NL.
Eten etc is hier veel duurder dan in NL. Ik denk ongeveer 2x zo duur. Maar als je wat bewust inkoopt kun je daar rekening mee houden.

Ik zou als ‘bezoeker’ geen discriminatie verwachten. Je hebt altijd de individuele idioten natuurlijk, die een voorkeur hebben om pakeha’s aan te nemen voor banen etc, maar daar zul je als bezoeker geen last van hebben.
Ah ja zag toevallig de boodschappen van een nicht, die 80 dollar hebben gekost. :+ Het was hooguit anderhalf tasje.

Daar was ze niet zo amused over. _O-

Ik wacht nog even tot december met gaan. Dan is het lekker zomer.
  donderdag 23 mei 2019 @ 19:25:39 #115
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_187051463
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 07:54 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ah ja zag toevallig de boodschappen van een nicht, die 80 dollar hebben gekost. :+ Het was hooguit anderhalf tasje.

Daar was ze niet zo amused over. _O-

Ik wacht nog even tot december met gaan. Dan is het lekker zomer.
De vraag is, is dat duur of is de euro in slechte koers met de NZ dollar. De bigmac index zet nl en NZ gelijk
Sinds 2010 is de euro tov de NZ dollar bijna 20% gedaald.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 00:52:24 #116
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_187057781
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_187058044
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2019 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De vraag is, is dat duur of is de euro in slechte koers met de NZ dollar. De bigmac index zet nl en NZ gelijk
Sinds 2010 is de euro tov de NZ dollar bijna 20% gedaald.
Zij is daar gewoon vandaan. Zus en ik zijn de enige verstekelingen van de familie dus de euro heeft er niet zoveel mee te maken. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2019 01:50:11 ]
pi_187282615
quote:
Hier had ik het al over. Nieuw Zeeland leuk voor families maar ik zal er niet meer heen gaan. Inderdaad volledig over toeristisch..

Neem Patagonië of de bergen in Bolvia. Man.. Veel meer cultuur en geweldige bergen om te hiken.
pi_188852144
4 weken nieuw zeeland, wat is ‘beter’, in de maand maart of april??

Camper/auto van te voren boeken of ter plekke?

Self contained camper of niet? Budget is 6500 euro voor 2 personen ex vliegtickets.
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_188852871
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:05 schreef DeLoet het volgende:
4 weken nieuw zeeland, wat is ‘beter’, in de maand maart of april??

Camper/auto van te voren boeken of ter plekke?

Self contained camper of niet? Budget is 6500 euro voor 2 personen ex vliegtickets.
Maart is qua weer beter. April wordt al koud.

Camper van te voren boeken

Self contained Niet nodig als je niet op meest budget campings wilt kamperen. Ligt dus aan je wensen. I heb het in 6 weken amper gebruikt.

6500 is meer dan genoeg. Kan je wel 3 maanden daar reizen.
Love is in the air!
pi_188852896
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 23:59 schreef GeniusJ het volgende:

[..]

Hier had ik het al over. Nieuw Zeeland leuk voor families maar ik zal er niet meer heen gaan. Inderdaad volledig over toeristisch..

Neem Patagonië of de bergen in Bolvia. Man.. Veel meer cultuur en geweldige bergen om te hiken.
Eens. Nieuw Zeeland is in vooral januari en februari over toeristisch en meer het nieuwe Italië. Families, babies en vooral Europeanen daar.

Ik vond het leuk maar is zeker niet mijn favoriete land qua natuur.

En over georganiseerd, alles binnen de lijntjes. Zelfs veel wandelpaden bestaan uit houten looppaden, om het zo comfortabel mogelijk te maken.
Love is in the air!
pi_190079934
Nu zit ik momenteel in Nieuw Zeeland en zit ik me te verbazen over de enorme hoeveelheid roadkill, maar ook over het formaat van de road kill.
En nu hebben we door de wei een soort van 'wasbeer-kat' zien hupsen, die qua formaat best bij de roadkill zou kunnen passen.
Google heeft me geen resultaten opgeleverd, maar weet iemand wat voor dier dit is? Het heeft het formaat van een flinke kat, met een dikke staart en een aardig spits snoetje.

Verder is alles prima hier! Nieuw Zeeland is moooooooi! O+
  zaterdag 23 november 2019 @ 12:37:40 #123
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_190081246
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 09:55 schreef MissRelin het volgende:
Nu zit ik momenteel in Nieuw Zeeland en zit ik me te verbazen over de enorme hoeveelheid roadkill, maar ook over het formaat van de road kill.
En nu hebben we door de wei een soort van 'wasbeer-kat' zien hupsen, die qua formaat best bij de roadkill zou kunnen passen.
Google heeft me geen resultaten opgeleverd, maar weet iemand wat voor dier dit is? Het heeft het formaat van een flinke kat, met een dikke staart en een aardig spits snoetje.

Verder is alles prima hier! Nieuw Zeeland is moooooooi! O+
Een possum (buidelrat). Die mag je dood rijden, ze zijn daar niet zo blij met die beestjes. :P



[ Bericht 10% gewijzigd door victorinox op 23-11-2019 12:45:04 ]
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_190112768
Ah, dank! En nee nee, we remmen keurig voor alles wat oversteekt. We hebben al 3 eenden families gered, een onbekend aantal loop-kiwi-kipjes-beestjes, een soort van muis (dacht eerst dat die dood was, maar hij bleek toch te bewegen net voordat hij midden onder de rental door ging, bleek gewoon een beetje traag dat beestje... :@ )
  dinsdag 26 november 2019 @ 10:19:02 #125
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_190130192
Die possums worden flink met gif bestreden in N-Z omdat het een invasieve soort is die tuberculose voor de veestapel overdraagt.

Er is veel protest tegen dit gif (bijnaam is '1080') omdat ook andere inheemse dieren hieronder lijden. Tel naast de hoeveelheid roadkill ook maar eens de bordjes langs de weg met teksten als 'Ban 1080'.

Ik las ergens dat possums die van dit gif hebben gegeten niet rustig in een hoekje dood gaan, maar raar gedrag gaan vertonen, waaronder risicovol gedrag bij de drukke wegen. Vandaar de hoeveelheid roadkill.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')