Binnen de non-food is hier veel in veranderd. Tot ~6-7 jaar geleden was het een soort Wilde Westen, iedereen kon maar doen wat hij wilde. De verantwoordelijkheid werd gemakkelijk afgeschoven naar elkaar en de NVWA deed hier niet moeilijk over. Dus de gemiddelde kwaliteitssysteem was simpel van een retailer: "Jij bent mijn leverancier, jij bent 100% verantwoordelijk."quote:Op zaterdag 17 november 2018 10:49 schreef oranjevogel1 het volgende:
Wat is jouw mening over ketenaansprakelijkheid?
Het lastige is dat deze acties vaak ruim van te voren zijn gepland, soms is Oranje nog niet eens gekwalificeerd voordat een actie al moet worden ontwikkeld.quote:Op zaterdag 17 november 2018 10:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Oeh die spaaracties zijn natuurlijk wel spannend, heb jij het ontbreken van oranje op het WK en EK meegemaakt en heeft dat veel weerslag gehad op het inkoopbeleid en acties?
Welke instrumenten gebruiken ze daar zoal voor?quote:Op zaterdag 17 november 2018 10:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
dus de NVWA is tegenwoordig veel meer druk aan het zetten op de grote retailers in plaats van de importeurs
In plaats van steekproefsgewijs controle worden nu controles op systeemniveau gedaan. Je krijgt dan een groep inspecteurs over de vloer die dan de hele dag vragen stellen en over je schouder meekijken op je computer. Dossiers over consumentenklachten worden doorgespit, risicoanalyses voor het wel/niet terugroepen van artikelen worden bestudeerd, etc... Het is erg pittig. Hierdoor wordt je als retailer gedwongen ook veel strenger te zijn op jouw leveranciers/importeurs, die zullen op hun beurt weer strenger worden op hun fabrieken. De eisen van de retailer maken nu meer indruk op leveranciers dan een NVWA inspecteur.quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:02 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Welke instrumenten gebruiken ze daar zoal voor?
Creeert dit niet een ongelijk speelveld, waarbij er sprake is van oneerlijke concurrentie tussen grote retailers en kleinere e-commerce spelers?
Ohja helemaal vergeten, volgende keer probeer ik het te onthouden.quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:11 schreef Postbus100 het volgende:
Bosbeetle, zou VWJW niet het topic openen? vanwege de kleurtjes?
Oké, topquote:Op zaterdag 17 november 2018 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ohja helemaal vergeten, volgende keer probeer ik het te onthouden.
Mijn interpretatie van een A-merk is dat deze verkrijgbaar moet zijn bij verschillende supermarkten (sommige supermarkten werken samen en kopen gezamenlijk in, dan telt het niet). Daarnaast heb je de huismerken oftewel de private labels. De private label kan je zowel in goede kwaliteit (bijvoorbeeld AH huismerk) krijgen als budget (de vroegere Euroshopper).quote:Op zaterdag 17 november 2018 11:26 schreef Lunatiek het volgende:
Als ik aan de producten van een supermarkt denk, dan denk ik aan dingen als A-merken, eigen prodicten en de goedkope, algemene merken. Hoe zag dat er bij jou uit?
Ik denk dan niet zozeer aan een antwoord als "B-merk is kut", maar wat ik bedoel is dat de A-merken en sommige goedkope, algemene merken niet bij één supermarkt in de winkel liggen, maar ook bij de concurrent en zelfs in het buitenland. Is de aanpak daarvan heel anders dan die van eigen merken, die immers slechts beperkt verkrijgbaar zijn (in de eigen supermarkt (zoals het AH--merk), c.q. alleen bij de supermarkten van dezelfde eigenaar (zoals het merk g'woon).
In hoeverre kijk je naar wat er in het buitenland gebeurt bij dit werk?
Een voorbeeld: toen Red Bull voor het eerst op de Europese markt kwam, was het in Nederland verboden. Een paar jaar later was er toch een markt voor energydrinks op basis van taurine en kon Red Bull ook hier worden verkocht. Waar gaan die kwaliteitseisen dan nog over als er blijkbaar geen algemene richtlijnen zijn.
Een andere beweging die ik zie is dat er steeds meer locale producten worden aangeboden in de supermarkten, dus bijvoorbeeld melk van de plaatselijke boer. Hoe wordt dit gecontroleerd?
Marges in de supermarktwereld zijn flinterdun, het draait echt op grote volumes draaien. Ik ken niet alle marges, maar je moet denken in de ordergrote van 10%-20% bij de bedrijven die ik ken.quote:Op zaterdag 17 november 2018 12:14 schreef Piger het volgende:
Niet kwaliteitsgerelateerd maar misschien heb je een antwoord: Als er een 1+1 gratis actie is, is dat dan in samenwerking met de leverancier of is de bruto marge op een product zo hoog dat dit nog net uit kan?
Andere vraag: Hoe wordt er op kwaliteit gecontroleerd? Het is duidelijk dat je niet zomaar uit kan gaan van de leverancier, maar als supermarktketen lijkt me dit wel moeilijk. Hoe kom je erachter dat je zalm inderdaad niet gekleurd is?
Enerzijds is het soms gewoon chantage, ze gebruiken oneerlijke praktijken om hun zin door te drijven. Kijk naar het veranderen van de definitie van kiloknaller door Wakker Dier, dat is schandalig. Kijk naar Foodwatch, zij proberen met negatief nieuws technisch onmogelijke dingen afdwingen (eisen betreft minerale olien in verpakkingen). Je kan je hier moeilijk tegen wapenen, enige wat je kan doen is het gesprek aangaan.quote:Op zaterdag 17 november 2018 14:44 schreef snabbi het volgende:
Waarom laten die supermarkten zich zo chanteren door organisaties als WakkerDier.
Uiteindelijk kopen consumenten die grootverpakkingen vlees en trekken de aanbiedingen die klanten naar de winkel om veel andere zooi te verkopen. Natuurlijk reageren een aantal mensen verontwaardigd als je ze er naar vraagt, maar daarna laden ze als nog hun karretje vol.
De supermarkt is zeer goed om andere partijen hun wil op te leggen, maar gaat ten onder aan zo'n kleine club. Dan krijg je een paar weken spotjes tegen jouw organisatie. Als je niet reageert vliegt het wel weer over. Alleen als je wel reageert zet je hun in hun macht.
Hoe kijk jij daar naar?
ALDI en Lidl voor de wekelijkse boodschap, hier krijg je toch de beste prijs/kwaliteit. Voor het gemak ga ik gewoon naar de AH om de hoek.quote:Op zaterdag 17 november 2018 15:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Naar welke supermarkt ga je zelf eigenlijk het liefste en waarom?
Blijven mailen. Hoewel vaak op keiharde cijfers wordt besloten, zijn er situaties waar een inkoper naar inzicht een beslissing moet maken. Als flink aantal keren iets wordt genoemd, heb je kans dat de inkoper hierover wordt geïnformeerd, dan kan het meespelen. Hiervoor kan je het beste het hoofdkantoor mailen, in de winkel aangeven heeft geen zin.quote:Op zaterdag 17 november 2018 15:40 schreef bloempjuh het volgende:
Waarom haalt de AH elke keer producten die ik echt kei lekker vind uit de schappen en wat kan ik doen om dat te stoppen? Mijn AH zegt dat deze producten (bijvoorbeeld: onderstaande producten) 'gewoon niet genoeg verkopen'. Ik kocht ze meer dan wekelijks. Hoeveel van deze had ik moeten kopen om wel 'genoeg' te zijn?
Rachel's Organic Yoghurt, ToMeato groentengehakt, pepermuntranja...
Als je ervoor zou kiezen terug te gaan, krijg je uiteraard je geld terug.quote:Op zaterdag 17 november 2018 18:51 schreef Zolderkamer het volgende:
Oh leuk.. Ik heb vanmorgen een stortdouche set (3 tientjes) bij de Aldi gekocht.. en vanmiddag geinstalleerd..
Prima dingetje.. mooie metalen materialen.. ware het niet dat de koppelingen op de slangen verwisseld zijn tijdens de fabricage.. (deze slangen zijn kant en klaar met koppelingen, en niet te demonteren)
Op de lange slang zit de houder voor de handdouche, die (ook volgens de handleiding) op de korte slang had moeten zitten..
De korte slang zou naar de handdouche moeten gaan, en de lange naar de mengkraan..
Nou is de korte slang veel te kort om naar de mengkraan te gaan..
(De lange slang aan de handdouche is wel makkelijk en zit niet in de weg, ik had natuurlijk nog een slang van de oude doucheset, dus heb ik die gebruikt)
Ik vind het wel best zo, ermee teruggaan is ook geen optie na installatie..
Maarre als je nou zoiets aan de hand hebt, word dan de hele batch uit de winkels gehaald, en waar gaat het dan naartoe? Via opkopers naar een ver land, beland het op de stort, of gaat het met korting alsnog gewoon vanuit de betreffende supermarkt naar de klant?
(dat laatste kan ik me niet indenken trouwens vanwege de goede naam van een bedrijf)
Oh.. linkje naar de douche voor de liefhebber: https://www.aldi.nl/onze-(...)he-5013.article.html
Oh leuk..! Ik heb het in elk geval even via de Aldi site gemeld.. en een oplossing gevraagd.quote:Op zaterdag 17 november 2018 19:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als je ervoor zou kiezen terug te gaan, krijg je uiteraard je geld terug.
Mocht je alleen een nieuwe slang willen op juiste lengte, dan kan je of naar de winkel gaan, of het regionale hoofdkantoor mailen of telefoonnummer bellen die bijgesloten zit in de verpakking. Het verhaal uitleggen en zeer waarschijnlijk zullen ze je een nieuwe slang toesturen als deze beschikbaar is. Ik heb een hand gehad in het opstellen van deze garantieprocedure, mocht je vastlopen, laat het even weten.
Als Aldi de melding krijgt zullen zij dit onderzoeken. Mocht blijken dat het een structurele fout is, dan gaat het de volgende dag de schappen uit (kan 1-2 dagen kosten om te onderzoeken). De resterende stuks gaan dan terug naar de leverancier, die kan ervoor kiezen alles te herstellen en later opnieuw aan te bieden, aanbieden aan een opkoper voor weinig geld of worst case is vernietigen.
De opkoper kan dan de losse onderdelen ergens proberen te slijten of exporteren.
Ook is er een kans op een flinke boete voor de leverancier, Aldi loopt immers nu omzet mis en loopt imago schade op door het niet beschikbaar hebben van geadverteerde producten. Verder heb je dan ook paar honderd chagrijnige mensen bij de Aldi want een terughaalactie vanuit de winkels naar de magazijnen is een logistieke rompslomp.
Het zal je af en toe verbazen hoe "kleine" problemen worden opgepakt. Het lijkt klein, maar het kan best wel wat gevolgen hebben. Als inderdaad blijkt dat het probleem bij alle verpakkingen is, dan zal de directie hiervan op de hoogte worden gebracht.quote:Op zaterdag 17 november 2018 20:03 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Oh leuk..! Ik heb het in elk geval even via de Aldi site gemeld.. en een oplossing gevraagd.
Ook de zin in de advertentie:
*Eenvoudige montage door in hoogte verstelbare wandsteunen.
Klopt niet, er is er maar eentje verstelbaar (en als gevolg moest ik twee gaten bij boren en twee oude gaten afdichten)
Het zou leuk zijn als ze me een passende (correcte slang) zouden toesturen, maar verder ben ik te lui/is het de moeite niet..
Wel erg top van je aanbieding om me evt te helpen als ik ergens vastloop, maar er zijn vast mensen met belangrijkere zaken dan een slang van een paar euro..
Ook erg leuk om te lezen dat ik met de opties van de gevolgen (terug naar de leverancier etc) de plank niet zo ver missloeg.. Ik vind de opkoophandel zoals (bijv) Kooistra dat doet, dan ook een prachtig en fascinerend onderwerp.. met "te strakke verpakkingen" of andere redenen van het "uit de handel halen" die je zelf nooit had kunnen bedenken..
Je hebt in elk geval een leuk beroep!
Bij zowel de Action als bij de Kruidvat dus de nieuwe verpakking met dezelfde inhoud? Dat is wel opvallend. Gezien het prijsverschil is het geen normale inkoop geweest, dus waarschijnlijk een restpartij.quote:Op zaterdag 17 november 2018 20:49 schreef Poes. het volgende:
Ik weet niet of deze vraag ook bij jou hoort, maar kan het altijd proberen
Vorige week heb ik bij de Action Nivea deodorant gehaald, kostte nu ¤1,44 in de weekaanbieding. De verpakking is onlangs vernieuwd en de Action had dezelfde liggen als bij bijvoorbeeld het Kruidvat, waar zo'n zelfde bus ¤4,- kost.
Hoe kan zoiets?
Oef, pijnlijk verhaal Kinderen moet je inderdaad uit de zon houden, jezelf trouwens ook. Vooral tussen 12 en 16.. Maar goed.quote:Op zaterdag 17 november 2018 21:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Bij zowel de Action als bij de Kruidvat dus de nieuwe verpakking met dezelfde inhoud? Dat is wel opvallend. Gezien het prijsverschil is het geen normale inkoop geweest, dus waarschijnlijk een restpartij.
Echter verwacht je niet zo snel restpartijen in zeer recente verpakkingen. Soms ontstaan restpartijen vanwege hele knullige redenen, rekenfoutje bij het inkopen (ja, dat komt voor!). Kan ook een partij zijn met een klein foutje.
Zoals eerder gezegd, er kleven risico's aan restpartijen: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ruik-zonnebrandcreme
Ik heb achter de schermen meer info over ontvangen. Enerzijds bleek dat zonnebrand in kwaliteit sterk was verminderd, maar nog op het randje van wat wettelijk is toegestaan (bescherming van zonnebrandcreme neemt af over tijd). Anderzijds had de moeder ook niet helemaal goed gehandeld. Kind werd in de ochtend ingesmeerd en ging toen buiten spelen. Kind was in de middag helemaal rood aangelopen door de felle zon. In plaats van het kind kleding te laten aantrekken of uit de zon te halen, heeft de moeder wat meer zonnebrand gesmeerd en weer naar buiten gestuurd. Kinderen hebben een kwetsbare huid, dus dit was niet geheel verstandig.
Bedoel je systemen die ik zelf heb opgezet bij de supermarkt waar ik heb gewerkt of systemen bij mijn clienten?quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:02 schreef LompeHork het volgende:
Wat doe je als het "kwaliteitssysteem" wat je hebt opgezet faalt? Bemoei je er dan nog mee of boeit het je geen reet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij interesse kan ik meer anecdotes posten.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
Wat versta je onder kwalitatief het beste? Voor relatief objectieve beoordeling kan je kijken Consumentenbond en Kassa testen. Dan zie je dat een Lidl best vaak goed scoort, ondanks een lage prijs.quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
Welke supermarkten zijn volgens jou kwalitatief het best? Je ziet wel eens prijzen/uitreikingen voor diverse supermarkten op verschillende gebieden. Worden deze supermarkten zo goed geinspecteerd of hebben zij zelf intern een hoge standaard?
quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Een paar "leuke" anecdotes:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kom maar door hoor, superleuk. Echt unieke inkijkjes dit. Zonder de vorigen tekort te willen doen. Maar dit is wel echt uniekSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij interesse kan ik meer anecdotes posten.Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
Ik ben er een beetje ingerold na mijn studies in productontwikkeling en werktuigbouwkunde. Consultant was mijn eerste baan, het leek mij wel leuk om met consumentengoederen te werken en mijn studies sloten goed aan. Leuk detail, na 1 jaar waren alle senior consultants weggekocht door andere bedrijven. Dus met mijn 1 jaar werkervaring was ik ineens de meest ervaren consultant. Erg moeilijke periode, maar wel enorm veel van geleerd.quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:55 schreef Quotidien het volgende:
Hoe ben je in deze branche terechtgekomen en wat verdient het? Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar.
Vakjuryprijzen bijvoorbeeld. Dan gaat het evt om service, prijs-kwaliteit verhouding, andere dingen in winkel. LIDL en ALDI hebben dat wat minder bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wat versta je onder kwalitatief het beste? Voor relatief objectieve beoordeling kan je kijken Consumentenbond en Kassa testen. Dan zie je dat een Lidl best vaak goed scoort, ondanks een lage prijs.
Bij beoordelingen op prijs hoor je dat bijna elke supermarkt wel de claim maakt dat ze de goedkoopste zijn. Echter vertellen ze niet vaak bij hoe dit exact gemeten is. Zoals eerder genoemd, het is niet eerlijk om een Euroshopper te vergelijken met een huismerk betreft kwaliteit, dus de prijzen kan je eigenlijk ook niet vergelijken.
2 nieuwe:quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kom maar door hoor, superleuk. Echt unieke inkijkjes dit. Zonder de vorigen tekort te willen doen. Maar dit is wel echt uniek
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er vast nog wel een paar, maar die komen morgen wel. Wel een laatste tip. Als je ooit barbecues test, zet deze niet voor de luchtinlaat van een laboratorium. De mensen worden nogal nerveus als ze brandlucht ruiken op een chemisch lab.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
Ik ken alleen wijnprijzen, andere vakjuryprijzen niet zo goed. Wijnprijzen zijn onzin, daar had geloof ik Keuringsdienst van Waarde een leuk stuk over gedaan.quote:Op zondag 18 november 2018 00:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Vakjuryprijzen bijvoorbeeld. Dan gaat het evt om service, prijs-kwaliteit verhouding, andere dingen in winkel. LIDL en ALDI hebben dat wat minder bijvoorbeeld.
quote:Op zondag 18 november 2018 00:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
2 nieuwe:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik lig dubbel van het lachenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er vast nog wel een paar, maar die komen morgen wel. Wel een laatste tip. Als je ooit barbecues test, zet deze niet voor de luchtinlaat van een laboratorium. De mensen worden nogal nerveus als ze brandlucht ruiken op een chemisch lab.
Zowel die BBQ als je eerste spoiler
Die tweede spoiler is ergens wel triestTrots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
quote:Op zondag 18 november 2018 00:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
2 nieuwe:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.schitterend verhaalSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er vast nog wel een paar, maar die komen morgen wel. Wel een laatste tip. Als je ooit barbecues test, zet deze niet voor de luchtinlaat van een laboratorium. De mensen worden nogal nerveus als ze brandlucht ruiken op een chemisch lab.
Melden bij de NVWA.quote:Op zondag 18 november 2018 10:44 schreef bloempjuh het volgende:
Over die Moka pot: ik heb zelf een explosie gehad, vorig jaar. Keuken vol kokend water, niemand gewond, Moka pot compleet vernaaid. Bij mij kwam het door een slecht gelaste hoek in het waterreservoir.
Zowel leverancier als hoofdkantoor (in Italië) weigeren toe te geven dat het hun fout is. Heb 'm wel terug mogen sturen en nieuwe (met op precies dezelfde plek hetzelfde probleem) gekregen. Na veel gezeik weer terug kunnen sturen en geld teruggekregen.
Kan een consument in deze (na terugsturen product) in het gelijk worden gesteld door hoofdkantoor? Ik hoef geen geld, maar wil dat ze stoppen met het leveren van ondeugdelijke producten en een 'sorry'.
Kan toeval zijn, maar ben vandaag even naar de Aldi gegaan, ze lagen niet meer in de schappen. Of ze nu op waren of teruggehaald, dat weet ik niet.quote:Op zaterdag 17 november 2018 20:03 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Oh leuk..! Ik heb het in elk geval even via de Aldi site gemeld.. en een oplossing gevraagd.
Ook de zin in de advertentie:
*Eenvoudige montage door in hoogte verstelbare wandsteunen.
Klopt niet, er is er maar eentje verstelbaar (en als gevolg moest ik twee gaten bij boren en twee oude gaten afdichten)
Het zou leuk zijn als ze me een passende (correcte slang) zouden toesturen, maar verder ben ik te lui/is het de moeite niet..
Wel erg top van je aanbieding om me evt te helpen als ik ergens vastloop, maar er zijn vast mensen met belangrijkere zaken dan een slang van een paar euro..
Ook erg leuk om te lezen dat ik met de opties van de gevolgen (terug naar de leverancier etc) de plank niet zo ver missloeg.. Ik vind de opkoophandel zoals (bijv) Kooistra dat doet, dan ook een prachtig en fascinerend onderwerp.. met "te strakke verpakkingen" of andere redenen van het "uit de handel halen" die je zelf nooit had kunnen bedenken..
Je hebt in elk geval een leuk beroep!
Nee ze zijn op denk ik.. Pa was ook al op jacht geweest eergisteren.. die kon ze bij twee filialen ook niet vinden..quote:Op zondag 18 november 2018 12:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Kan toeval zijn, maar ben vandaag even naar de Aldi gegaan, ze lagen niet meer in de schappen. Of ze nu op waren of teruggehaald, dat weet ik niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
Ditquote:Op zondag 18 november 2018 13:51 schreef Poes. het volgende:
Leuke interessante anekdotes, meer graag
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Korte wist je datjes. Wist je dat...:
- smaaktesten best leuk zijn te doen, vooral wijnen, bieren, vlees en chips? Leuk totdat je 10 verschillende mentosjes moet testen en dat je daar best misselijk van kan worden?
- als je in een lab werkt, als iemand vraagt, ruik eens hieraan, dat je dat NIET moet doen?
- dat een laborant het niet leuk vind als je vraagt waar een zojuist geteste sample ligt, want de klant wil graag ook testen of er asbest in zit? Het ging om een thermosfles waar we iets van hadden getest, niet op asbest. Dat er mogelijk ineens asbest is zou kunnen zitten werd niet gewaardeerd omdat geen voorzorgsmaatregelen waren genomen.
- dat officiële Nederlandse vertaling van EU verordening 1907/2006, annex XVII, entry 51 en 52 op pagina 244 van de 520 pagina's is gecorrigeerd omdat ik daar een fout in heb ontdekt?Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
quote:Op zondag 18 november 2018 14:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Eentje van een collega:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Koppige uitvinders heb je ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
Negatief nieuws verkoopt, 99,99% van alle gevallen gaat het goed, dat zie je dan niet. Betreft voedsel gaat het best goed in Nederland. Er zijn nog wel voldoende "cowboys" actief in bepaalde sectoren, maar zij krijgen het steeds moeilijker.quote:Op zondag 18 november 2018 15:33 schreef Piger het volgende:
Goed om te zien dat er toch behoorlijk wat producten gecontroleerd worden. Met al die KvW afleveringen waarbij producten in de supermarkt liggen terwijl ze niet voldoen aan de eisen (bijv. teveel van stof x in voedsel) verlaagt je vertrouwen.
Van de andere kant zie ik aan je verhaal dat er toch gewoon producten worden afgekeurd waar nvwa niets van te zien krijgt (vanwege dus die nda).
Heb jij het gevoel dat nvwa wel voldoende capaciteit heeft om de Nederlandse markt te controleren?
Lijkt me overigens erg leuk om daar te werken. Heb alleen niet echt een passende vooropleiding/werkervaring. Maar je draagt wel echt bij aan de maatschappij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NVWA legt dus meer druk op bij de retailers, hierop stellen zij strengere eisen aan hun leveranciers. Hierdoor verbeterd de hele keten. NVWA heeft nu eenmaal beperkt capaciteit, dus die moeten ze slim inzetten. Ze zullen nooit alles kunnen controleren, hoe ze het nu doen, ik denk dat dat een juiste manier van aanpak is.
Vooropleiding is niet zo belangrijk. Meeste mensen rollen zo het vak in. Ik ken zelfs iemand die heeft kunstacademie gedaan en is nu consultant... het meeste leer je on-the-job.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
quote:Op zondag 18 november 2018 15:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Negatief nieuws verkoopt, 99,99% van alle gevallen gaat het goed, dat zie je dan niet. Betreft voedsel gaat het best goed in Nederland. Er zijn nog wel voldoende "cowboys" actief in bepaalde sectoren, maar zij krijgen het steeds moeilijker.
Anecdote tussendoor over cowboy vleeshandelaren.Dat is wel extreem triest. Mag je daar ook niks mee doen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NVWA legt dus meer druk op bij de retailers, hierop stellen zij strengere eisen aan hun leveranciers. Hierdoor verbeterd de hele keten. NVWA heeft nu eenmaal beperkt capaciteit, dus die moeten ze slim inzetten. Ze zullen nooit alles kunnen controleren, hoe ze het nu doen, ik denk dat dat een juiste manier van aanpak is.
Vooropleiding is niet zo belangrijk. Meeste mensen rollen zo het vak in. Ik ken zelfs iemand die heeft kunstacademie gedaan en is nu consultant... het meeste leer je on-the-job.
Verder, laat die verhalen maar komen hoor. Supertof ditTrots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
Je kan niks vanwege NDA's. En aangezien je als test instituut het moet hebben van betrouwbaarheid, schend je NDA's niet zo snel.quote:Op zondag 18 november 2018 21:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is wel extreem triest. Mag je daar ook niks mee doen?
Verder, laat die verhalen maar komen hoor. Supertof dit
Vanwege drukte met mijn huidige baan even niet aan toegekomen, hele dag meetings en calls met mensen uit stuk of 12 landen, dus een beetje gaarquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Soms is je eigen bedrijf ook niet perfect.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe als leverancier een goede indruk achter te laten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat dit het even is betreft anecdotes die ik zo kan bedenken. Zijn er vast nog wel meer, maar daar kom ik even niet op.
Als er nog inhoudelijke vragen zijn over supermarkten, op de markt brengen van non-food producten, kwaliteit en veiligheid van producten, ik hoor ze graag.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.Nee joh, de laatstequote:
TS misschien nog een vraag, ik zag het al zijdelings langskomen maar toch even: wat gebeurd er als er toch iets onveiligs door heen glipt, welke balletjes gaan dan rollen?Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaalVraagWatJeWil
Wat jij wil!Goeie vraag, had ik even niet gezien.quote:Op dinsdag 20 november 2018 23:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee joh, de laatste
TS misschien nog een vraag, ik zag het al zijdelings langskomen maar toch even: wat gebeurd er als er toch iets onveiligs door heen glipt, welke balletjes gaan dan rollen?
Meerdere keren meegemaakt toen ik voor de supermarkt werkte. Meeste meldingen komen binnen via onze interne meldsysteem (klacht van een klant of een medewerker/manager die iets opmerkt) of via de NVWA.
Belangrijkste vraag is: welke corrigerende maatregel moet ik nemen en wanneer?
Er zijn verschillende corrigerende maatregelen die parallel lopen. Ten eerste wat ga je doen met de producten in kwestie. Laat je ze in de verkoop of is het nodig deze uit de schappen te halen? Ten tweede, wat moeten wij publiekelijk communiceren. Hierbij kan je denken aan de terugroepactie, alleen een waarschuwing of niks. Ook bepaal je in welke mate je dit gaat doen, via je website, via een mailing, via landelijke pers? Ten derde moet je bepalen of een melding bij de NVWA moet worden gemaakt. Zij kijken dan mee of de genomen maatregelen voldoende zijn.
Het "wanneer" betekend dat ik mij moet afvragen of ik op basis van de beschikbare informatie op dat moment een corrigerende maatregel moet inzetten. Ga ik nog verder onderzoeken of ga ik meteen een maatregel inzetten?
Onderzoek kan op verschillende manieren, je kan klachten inventariseren, de leverancier om informatie en documentatie vragen, je kan het product zelf laten onderzoeken, etc... Wat je gaat doen en met welke diepgang hangt helemaal af van de situatie.
Al met al heb je geen kant en klare stappenplan. Er is veel inzicht bij nodig om de juiste beslissing te nemen in relatief korte tijd. Er staat veel op het spel, veiligheid van consumenten, maar ook de reputatie van je bedrijf.
Wat verdere de diepte in op sommige vlakken:
Uit de verkoop halen
Als er iets uit de verkoop wordt gehaald, gaat er een bericht uit via het interne systeem naar alle districten. Ook bel ik persoonlijk alle districten na om ervoor te zorgen dat het bericht is aangekomen en dat actie is gestart. Deze bevestiging moet van personen op management niveau. Bij geen gehoor en na openingstijden bel ik desbetreffende personen prive mobiel/thuis en spreek ik een deadline af. Zo garandeer je dat het bericht aankomt en niet ergens op een stapel beland.
Er wordt een deadline gesteld dat alle districten naar mij moeten bevestigen dat de producten uit de schappen zijn gehaald. Vaak is dit 3-4 uur (communicatie kost nu eenmaal tijd) binnen normale kantooruren.
Melding aan de NVWA
Dit ben je verplicht te doen als er mogelijk significant gevaar dreigt. Het blijft altijd spannend, want je gaat feitelijk met de billen bloot. Een fijne balans tussen zorgvuldigheid en openheid. Ik meld het via het officiële systeem en bel de inspecteur. Hierbij leg ik de situatie uit en wat mijn acties zijn. Vaak de NVWA akkoord en spreken we af wanneer (zonodig) we weer contact hebben.
In zeldzame gevallen vind de NVWA dat we niet voldoende actie ondernemen/hebben ondernomen. Je kan de discussie met hun aangaan. In 1 van mijn eerste zaken wilde de NVWA dat we een publieke terugroepactie gingen starten. Naar mijn mening was dit een te zware maatregel. Met een snel geschreven rapport heb ik ze kunnen overtuigen. Persoonlijk vond ik dit wel een mooie casus, het was mijn eerste grote incident nadat ik gestart was en heb een publieke recall voorkomen, leuke binnenkomer bij het bedrijf
Risico bepalen
Hoe bepaal ik nu het risico, hoe schat ik in welke maatregel ik moet nemen? Alleen onderbuikgevoel is niet voldoende. Onder andere de volgende factoren weeg je dan mee:
• Wat voor gevaar levert het op? Simpel gezegd, gaat er iemand dood aan? Of is er kans op amputatie van ledematen of ander serieus blijvend letsel? Hebben we het over mogelijke ziekenhuis opname? Of is het slechts een schrammetje?
• Hoeveel % is defect? Is een klein deel van de producten gevaarlijk of zit het op alle producten?
• Hoeveel artikelen zijn in de markt gezet? Hoe meer producten in de markt, hoe groter het risico. Als je stelt dat de kans 1 op de miljard is dat een kind gaat stikken in het product, dan is het acceptabel als je slechts 1000 hebt verkocht. Gaat het om een AH spaaracties waar je tientallen miljoenen op de markt zet, dan is de risico niet acceptabel.
• Als je het product gebruikt, hoe groot is de kans dat het gevaar zich voordoet? Vliegt die elektrische fiets elke keer in de fik bij het laden of alleen als de omgevingstemperatuur boven de 30 graden is en de accu nat is geregend?
• Wie zijn de potentiele slachtoffers? Bepaalde doelgroepen lopen groter risico, zoals ouderen en kinderen.
• Is het gevaar herkenbaar?Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.Bedankt voor dit zeer uitgebreide antwoordquote:Op donderdag 22 november 2018 21:22 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Goeie vraag, had ik even niet gezien.
Meerdere keren meegemaakt toen ik voor de supermarkt werkte. Meeste meldingen komen binnen via onze interne meldsysteem (klacht van een klant of een medewerker/manager die iets opmerkt) of via de NVWA.
Belangrijkste vraag is: welke corrigerende maatregel moet ik nemen en wanneer?
Er zijn verschillende corrigerende maatregelen die parallel lopen. Ten eerste wat ga je doen met de producten in kwestie. Laat je ze in de verkoop of is het nodig deze uit de schappen te halen? Ten tweede, wat moeten wij publiekelijk communiceren. Hierbij kan je denken aan de terugroepactie, alleen een waarschuwing of niks. Ook bepaal je in welke mate je dit gaat doen, via je website, via een mailing, via landelijke pers? Ten derde moet je bepalen of een melding bij de NVWA moet worden gemaakt. Zij kijken dan mee of de genomen maatregelen voldoende zijn.
Het "wanneer" betekend dat ik mij moet afvragen of ik op basis van de beschikbare informatie op dat moment een corrigerende maatregel moet inzetten. Ga ik nog verder onderzoeken of ga ik meteen een maatregel inzetten?
Onderzoek kan op verschillende manieren, je kan klachten inventariseren, de leverancier om informatie en documentatie vragen, je kan het product zelf laten onderzoeken, etc... Wat je gaat doen en met welke diepgang hangt helemaal af van de situatie.
Al met al heb je geen kant en klare stappenplan. Er is veel inzicht bij nodig om de juiste beslissing te nemen in relatief korte tijd. Er staat veel op het spel, veiligheid van consumenten, maar ook de reputatie van je bedrijf.
Wat verdere de diepte in op sommige vlakken:
Uit de verkoop halen
Als er iets uit de verkoop wordt gehaald, gaat er een bericht uit via het interne systeem naar alle districten. Ook bel ik persoonlijk alle districten na om ervoor te zorgen dat het bericht is aangekomen en dat actie is gestart. Deze bevestiging moet van personen op management niveau. Bij geen gehoor en na openingstijden bel ik desbetreffende personen prive mobiel/thuis en spreek ik een deadline af. Zo garandeer je dat het bericht aankomt en niet ergens op een stapel beland.
Er wordt een deadline gesteld dat alle districten naar mij moeten bevestigen dat de producten uit de schappen zijn gehaald. Vaak is dit 3-4 uur (communicatie kost nu eenmaal tijd) binnen normale kantooruren.
Melding aan de NVWA
Dit ben je verplicht te doen als er mogelijk significant gevaar dreigt. Het blijft altijd spannend, want je gaat feitelijk met de billen bloot. Een fijne balans tussen zorgvuldigheid en openheid. Ik meld het via het officiële systeem en bel de inspecteur. Hierbij leg ik de situatie uit en wat mijn acties zijn. Vaak de NVWA akkoord en spreken we af wanneer (zonodig) we weer contact hebben.
In zeldzame gevallen vind de NVWA dat we niet voldoende actie ondernemen/hebben ondernomen. Je kan de discussie met hun aangaan. In 1 van mijn eerste zaken wilde de NVWA dat we een publieke terugroepactie gingen starten. Naar mijn mening was dit een te zware maatregel. Met een snel geschreven rapport heb ik ze kunnen overtuigen. Persoonlijk vond ik dit wel een mooie casus, het was mijn eerste grote incident nadat ik gestart was en heb een publieke recall voorkomen, leuke binnenkomer bij het bedrijf
Risico bepalen
Hoe bepaal ik nu het risico, hoe schat ik in welke maatregel ik moet nemen? Alleen onderbuikgevoel is niet voldoende. Onder andere de volgende factoren weeg je dan mee:
• Wat voor gevaar levert het op? Simpel gezegd, gaat er iemand dood aan? Of is er kans op amputatie van ledematen of ander serieus blijvend letsel? Hebben we het over mogelijke ziekenhuis opname? Of is het slechts een schrammetje?
• Hoeveel % is defect? Is een klein deel van de producten gevaarlijk of zit het op alle producten?
• Hoeveel artikelen zijn in de markt gezet? Hoe meer producten in de markt, hoe groter het risico. Als je stelt dat de kans 1 op de miljard is dat een kind gaat stikken in het product, dan is het acceptabel als je slechts 1000 hebt verkocht. Gaat het om een AH spaaracties waar je tientallen miljoenen op de markt zet, dan is de risico niet acceptabel.
• Als je het product gebruikt, hoe groot is de kans dat het gevaar zich voordoet? Vliegt die elektrische fiets elke keer in de fik bij het laden of alleen als de omgevingstemperatuur boven de 30 graden is en de accu nat is geregend?
• Wie zijn de potentiele slachtoffers? Bepaalde doelgroepen lopen groter risico, zoals ouderen en kinderen.
• Is het gevaar herkenbaar?
Waar ik nog het meest verbaasd over ben is de termijn bij een terugroep actie, wel heel snel vind ik...Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaalhttps://www.lidl.nl/nl/Recall-Houmous-Pikant-10789.htm
Jouw werk?
Hoe wordt zoiets ontdekt? Een klant die een stukje plastic vond en dit doorgaf aan Lidl?
[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2018 21:59:32 ]VraagWatJeWil
Wat jij wil!Niet mijn werk Ik ben een jaartje geleden overgestapt naar een nieuwe functie (niet in deze VWJW meegenomen omdat het enorm unieke en herkenbare functie is. Mogelijk in de toekomst )quote:Op vrijdag 23 november 2018 21:59 schreef Poes. het volgende:
https://www.lidl.nl/nl/Recall-Houmous-Pikant-10789.htm
Jouw werk?
Hoe wordt zoiets ontdekt? Een klant die een stukje plastic vond en dit doorgaf aan Lidl?
Maar over hoe zoiets ontdekt wordt. Zeer waarschijnlijk via een klant. Ik heb deze situatie ook enkele keren meegemaakt.
Hoe het waarschijnlijk is gegaan: Een melding in de winkel of online komt dat terecht bij de kwaliteitsmanager. Deze bepaald het gevaar. Stukjes kunststof tussen het eten komt vaker voor dan je denkt, afhankelijk van het gevaar ga je de corrigerende actie inzetten.
Meeste plastic wat gevonden wordt is zacht plastic, dit is dan een folie die in productie is gebruikt. Hier zal normaal gesproken geen publieke waarschuwing of recall volgen, slechts stilletjes uit de verkoop nemen van het product.
Omdat nu wel een waarschuwing is uitgegaan, dan gaat het waarschijnlijk om een hard stuk plastic. Hoewel erg vervelend, nog geen reden om meteen een publieke recall te starten. Volgende stap is traceren. Elke verpakking moet te traceren zijn dmv een code/tht. Op basis kan je de exacte productiedatum vaststellen, afhankelijk van leverancier kan dit in het beste geval zelfs op de minuut nauwkeurig. Kan men de klacht herleiden? Kan men vaststellen hoeveel producten mogelijk een stuk hard plastic bevatten? Op basis hiervan heeft Lidl dus bepaald dat een publieke waarschuwing nodig is.
Glas
Overigens zijn ook een deel van de meldingen "vals". Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand glas meldt in een product (een redelijk serieus gevaar). Meest memorabele klacht was van een vrouw, die had een email gestuurd. Ze vond het toch nodig om te melden dat ze al voor de 3e keer glas had gevonden in de muesli. Ten eerste al best vreemd dat ze de eerste 2 keer niet had gemeld. Ten tweede is het zeer vreemd als ze meerdere keren glas heeft gevonden. Het kan bijna niet uit het product zijn gekomen. Als er echt vaker glas in had gezeten, waren we overspoeld met klachten. Ook zou er dan serieus iets mis zijn bij de fabriek (er bestaan glas protocollen in de fabriek om het te voorkomen).
Dan ga je toch de vraag stellen aan de vrouw:"Mevrouw, waar bewaard u de muesli in. In de doos of giet u het over?". Antwoord:"Sorry! Ik zie net dat de rand van onze glazen muesli bewaarpot stuk is, er zijn allemaal stukjes afgebroken...."
Komt het vaak voor?
Ook "leuk" om te weten, er zijn veel meer incidenten die niet groot in het nieuws komen. Heeft iemand gehoord van de kinderbordjes 3 dagen geleden waaruit teveel Melamine lekte naar het eten? Melamine is berucht van de grote melkschandaal in China. Of metalen nietjes in honing vorige maand? Of de houten stapeltoren van de Intertoys/Bart Smit waar stukjes van afkomen waar kinderen in kunnen stikken? Of de stofzuiger die in fik vliegen? Of de insectenlamp waarbij door een productiefout jezelf kan elektrocuteren? Dit was slechts van afgelopen week.
Een wat oudere die ik zelf wel grappig vond, een handzeep die werd teruggeroepen omdat er teveel bacteriën inzatDit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.Die laatste alinea is dan wel weer leukTrots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaalZijn er protocollen in de winkels die zij moeten volgen? Ik krijg altijd de indruk dat je wat dat soort meldingen betreft niet serieus genomen wordt.quote:Op vrijdag 23 november 2018 23:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Maar over hoe zoiets ontdekt wordt. Zeer waarschijnlijk via een klant. Ik heb deze situatie ook enkele keren meegemaakt.
Hoe het waarschijnlijk is gegaan: Een melding in de winkel of online komt dat terecht bij de kwaliteitsmanager. Deze bepaald het gevaar. Stukjes kunststof tussen het eten komt vaker voor dan je denkt, afhankelijk van het gevaar ga je de corrigerende actie inzetten.Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...VraagWatJeWil
Wat jij wil!Omdat ik net even in de recall meldingen ben gedoken, zie ik nu dat mijn voormalige werkgever ook recent een terugroepactie heeft gedaan. Leuk feitje, tijdens de jaren die ik daar heb gewerkt was er geen enkele terugroepactie geweest voor mijn categorie producten. Ik ben weg en er is een terugroepactieDit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.Wordt je als kwaliteitschef nooit onderdruk gezet? Ik kan me voorstellen dat het management niet altijd blij met je is namelijk...Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaalVraagWatJeWil
Wat jij wil!In de handboeken staat beschreven wat ze moeten doen. Echter in de praktijk zit je nog wel met 16-jarige pubers in de winkels, dus het zou mij niet verbazen dat het niet altijd goed gaat. Ik heb zelf wel enkele keren een landelijke mysteryshopper actie ingezet om bepaalde procedures te testen. Was best schokkend hoe slecht we ervoor stonden, maar 2 "waves" later was iedereen scherp op de procedures en ging het in 99% van de gevallen goed.quote:Op vrijdag 23 november 2018 23:58 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Zijn er protocollen in de winkels die zij moeten volgen? Ik krijg altijd de indruk dat je wat dat soort meldingen betreft niet serieus genomen wordt.
Over 16-jarige pubers gesproken en niet uitvoeren van procedures. Volgens de Wet precursoren voor explosieven moet iedereen in de winkel op verdachte situaties letten. Als zij denken dat ze te maken hebben met een terrorist die een bom wil maken, moet ze dat melden. Ja, ik hoef niet uit te leggen hoe eenvoudig is dit te implementerenDit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.Is je vorige wg Lidl?Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaalEuhm als ik een potentiële terrorist zie maak ik daar melding van. Geen wetje voor nodigquote:Op zaterdag 24 november 2018 00:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
In de handboeken staat beschreven wat ze moeten doen. Echter in de praktijk zit je nog wel met 16-jarige pubers in de winkels, dus het zou mij niet verbazen dat het niet altijd goed gaat. Ik heb zelf wel enkele keren een landelijke mysteryshopper actie ingezet om bepaalde procedures te testen. Was best schokkend hoe slecht we ervoor stonden, maar 2 "waves" later was iedereen scherp op de procedures en ging het in 99% van de gevallen goed.
Over 16-jarige pubers gesproken en niet uitvoeren van procedures. Volgens de Wet precursoren voor explosieven moet iedereen in de winkel op verdachte situaties letten. Als zij denken dat ze te maken hebben met een terrorist die een bom wil maken, moet ze dat melden. Ja, ik hoef niet uit te leggen hoe eenvoudig is dit te implementerenTrots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaalVraagWatJeWil
Wat jij wil!Het is kan lastig zijn. Als kwaliteitsmanager moet je je in principe laten leiden door veiligheid, echter kan je de commerciële kant ook niet uit het oog verliezen.quote:Op zaterdag 24 november 2018 00:00 schreef trein2000 het volgende:
Wordt je als kwaliteitschef nooit onderdruk gezet? Ik kan me voorstellen dat het management niet altijd blij met je is namelijk...
100% veiligheid bestaat niet. Als je 100 euro investeert in kwaliteitsborging van een product krijg je bij wijze van spreke 95% zekerheid. Steek je 1000 euro in, krijg je 99% zekerheid. Is het dan waard om 10.000 euro te investeren om 99,1% zekerheid te krijgen? Die balans moet je vinden.
Ook interne communicatie is belangrijk. Omdat ik veel processen heb opgezet, moet je ook interne stakeholders overtuigen van de waarde. Je moet je voorstellen dat een inkoper veel moeite heeft gedaan om een halve cent van een product af te praten. Dan kom ik eraan en vertel hem dat hij 5 cent per product moet bijtellen voor mijn kwaliteitscontroles.... Een kwaliteitsmanager moet dan ook stevig in zijn schoenen staan.
In situaties waar je met "acuut" gevaar te doen hebt, sta je ook onder druk. Een recall of andere corrigerende actie gaat in overleg met verschillende interne stakeholders, waaronder de directeur inkoop. Ik geef een zwaarwegend advies wat in mijn geval altijd is opgevolgd door de directie. In theorie kan het zijn dat we er niet uitkomen, dan schrijft de procedure voor dat we een hogere directeur inschakelen om de knoop door te hakken (nooit voorgekomen).Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.VraagWatJeWil
Wat jij wil!Als iemand "veel" schoonmaakmiddelen koopt, kan het ook verdacht zijn. Onze 16-jarige vakkenvuller moet dan op het volgende letten om vast te stellen of iemand verdacht is:quote:Op zaterdag 24 november 2018 00:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euhm als ik een potentiële terrorist zie maak ik daar melding van. Geen wetje voor nodig
• nerveus overkomt, gesprekken vermijdt, of niet het gebruikelijke type klant is
• ongebruikelijke hoeveelheden of ongebruikelijke combinaties van producten wil kopen
• niet weet hoe het product normaal gebruikt wordt
• niet wil vertellen waarvoor hij/zij het product gaat gebruiken
• alternatieve producten of producten met een lagere concentratie weigert
• alleen contant wil afrekenen, vooral bij grote hoeveelheden
• weigert informatie over identiteit of adres te geven wanneer dit gevraagd wordt
• het product op ongebruikelijke wijze wil laten verpakken of vervoeren
Mogelijk scenario:
- "Meneer, weet u hoe deze bleekmiddel werkt?"
- "Rot op, bemoei je er niet mee"
- Belt Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en geeft kenteken door...
Bovenstaande komt uit folder van de overheid.
Goed, zie jij het al voor je om dit als procedure in te voeren bij al je supermarkten?Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.Nope, kansloosquote:Op zaterdag 24 november 2018 00:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als iemand "veel" schoonmaakmiddelen koopt, kan het ook verdacht zijn. Onze 16-jarige vakkenvuller moet dan op het volgende letten om vast te stellen of iemand verdacht is:
• nerveus overkomt, gesprekken vermijdt, of niet het gebruikelijke type klant is
• ongebruikelijke hoeveelheden of ongebruikelijke combinaties van producten wil kopen
• niet weet hoe het product normaal gebruikt wordt
• niet wil vertellen waarvoor hij/zij het product gaat gebruiken
• alternatieve producten of producten met een lagere concentratie weigert
• alleen contant wil afrekenen, vooral bij grote hoeveelheden
• weigert informatie over identiteit of adres te geven wanneer dit gevraagd wordt
• het product op ongebruikelijke wijze wil laten verpakken of vervoeren
Mogelijk scenario:
- "Meneer, weet u hoe deze bleekmiddel werkt?"
- "Rot op, bemoei je er niet mee"
- Belt Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en geeft kenteken door...
Bovenstaande komt uit folder van de overheid.
Goed, zie jij het al voor je om dit als procedure in te voeren bij al je supermarkten?Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |