LOL, voor het eerst sinds -tig jaar weer eens NHL 2004 gespeeld. Kon dat spel zo'n dikke 4 jaar geleden niet meer aan de gang krijgen op Windows 10.
Maar nu dus wel weer, dankzij een Tsjechische website, Google Translate en de editor NHL View, die ik zo'n 15 jaar geleden had gedownload en nog steeds ergens op een externe harde schijf had staan... ik snap niet wat ik goed heb gedaan, maar het werkt!
Ik wilde echt heel ver terug in de tijd en heb ouwe rosters uit het seizoen 1993-1994 geïnstalleerd. Heb dat NHL-seizoen een beetje aangepast met de editor NHL View, en dat was nog een knap ingewikkeld verhaal. Geen Winnipeg Jets maar Phoenix Coyotes, geen Hartford Whalers maar California Hurricanes en geen Quebec Nordiques maar Colorado Avalanche. Plus 4 fantasieteams gebakken voor Atlanta Thrashers (die bestonden toen nog niet, en zijn inmiddels ook 'in het echt' weer verdwenen), Columbus Blue Jackets, Minnesota Wild en Nashville Predators, met behulp van de website hockeydb.org en de editor NHL View.
Daarna ook nog een update voor de stadions geïnstalleerd. Die update had ook ik nog van heel vroeger (het z.g. NHL 2004 Superpack).
Het enige dat misging was dat m'n PC vastliep na het maken van een snapshot, na afloop van de exhibition game Edmonton Oilers - Minnesota Wild. Ik speelde met het fantasieteam uit Minnesota en verloor na overtime uiteindelijk met 3-2, gebaseerd op de settings van die Tsjechische website, medium moeilijkheidsgraad. Ik heb alleen de snelheid van de game wat hoger gezet, en 'fighting' op NUL, want dat domme geknok vind ik eigenlijk ongelooflijk saai.
Na m'n PC opnieuw te hebben opgestart zag ik tot m'n verbazing dat het snapshot nog bewaard was gebleven.
![9tL3ooYR_t.jpg]()
Na NHL 2009 is EA Sports gestopt met de ontwikkeling van een ijshockey-game voor de PC. Alleen voor de consoles kun je nog nieuwe spellen op de kop tikken. Ik heb dat altijd jammer gevonden, want ik vond de NHL games doorgaans veel opwindender dan FIFA. En een console kopen zie ik niet zitten, daar ben ik gewoon net niet speels genoeg voor.
In elk geval kan ik nu weer lekker nostalgisch NHL 2004 spelen als ik dat wil. Het enige wat ik voortaan zal laten is het maken van snapshots.
EDIT: hier nog een filmpe van hoe het originele spel eruitzag. Zelf heb ik de PC-versie van najaar 2003. Afgezien van het introfilmpje ziet alles er hetzelfde uit.
[ Bericht 6% gewijzigd door Toby56 op 08-02-2020 23:22:47 ]