abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 januari 2019 @ 20:51:33 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184560108
Hier word ik blij van O+


Resistance is futile.
pi_184732009
Mooi!
pi_184793283
Lekker in de tuin bezig geweest in het zonnetje. Veel bruine uitgebloeide troep van de ooievaarsbek lag er nog en ik zag het kattenkruid uitlopen op een heel donker onopvallend hoekje. Dus die uitgegraven en een stukje verderop gezet in het zonnetje.

In het najaar heb ik 2 vlinderstruiken gekocht, 1 in de volle grond gezet en 1 in een grote pot.
Ik snoei ze nog maar niet lijkt me ?
pi_184794235
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:38 schreef Bluezz het volgende:
Lekker in de tuin bezig geweest in het zonnetje. Veel bruine uitgebloeide troep van de ooievaarsbek lag er nog en ik zag het kattenkruid uitlopen op een heel donker onopvallend hoekje. Dus die uitgegraven en een stukje verderop gezet in het zonnetje.

In het najaar heb ik 2 vlinderstruiken gekocht, 1 in de volle grond gezet en 1 in een grote pot.
Ik snoei ze nog maar niet lijkt me ?
Vlinderstruiken snoei je in maart volgens mij.

Hier is alles super bruin en saai. Maar in maart knip ik alles af en dan kan het wachten beginnen <3
  zondag 3 februari 2019 @ 15:50:51 #56
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_184794931
Ik snoei mijn Vlinderstruik altijd in 't najaar, maar in maart na de vorst kan volgens mij ook prima.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_184795906
Txx maar ze zijn nog superklein.. snoeien hoeft dan toch niet? Of wel nodig voor de bloei?
  zondag 3 februari 2019 @ 17:12:13 #58
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184796502
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 16:37 schreef Bluezz het volgende:
Txx maar ze zijn nog superklein.. snoeien hoeft dan toch niet? Of wel nodig voor de bloei?
Knip af als je wilt, het groeit toch wel weer terug. Maar is niet noodzakelijk als ze nog klein zijn.
pi_184798334
Ik wil mijn tuin verrijken met een paar vlinderstruiken, wat ondergroei daarbij en (ergens anders) een brem.Wat is slim? Ergens half maart kopen en planten? En heeft iemand een goed idee voor een stevige ondergroeier onder de budleia's?
pi_184995630
Voorjaar: aan het werk 🤪

Controleer de kuipplanten in hun winterberging en geef ze water met mate en plaats ze alvast op een lichtere standplaats. Waar nodig mag u kuipplanten verpotten. Controleer ineens op ongedierte zoals witte vlieg of bladluizen en probeer deze kwijt te raken.

In de tuin kun je de borders beginnen te wieden en opruimen. De uitgebloeide bloemaren, bruine bladeren,... kunnen evenals de winterbeschermende takken en bladafdekking worden verwijderd.
Als het niet vriest kun je nog steeds bomen en struiken planten. Maak het plantgat voldoende ruim. De grond die je eruit haalt mag je mengen met bodemverbeteraar of met compost om deze mix te gebruiken om het plantgat na de aanplant terug te vullen.
  woensdag 13 februari 2019 @ 18:15:27 #61
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_184996322
Wanneer zouden jullie bosbessen planten?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_184997267
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 18:15 schreef Duderinnetje het volgende:
Wanneer zouden jullie bosbessen planten?
Gegoocheld! In de herfst -O-
Er staat nog veel meer bij “ bosbessen in de grond”. Blijkbaar zure grond.
https://www.detuinoptafel(...)hten-uit-eigen-tuin/
  woensdag 13 februari 2019 @ 20:22:01 #63
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_184999128
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 19:03 schreef AnneX het volgende:

[..]

Gegoocheld! In de herfst -O-
Er staat nog veel meer bij “ bosbessen in de grond”. Blijkbaar zure grond.
https://www.detuinoptafel(...)hten-uit-eigen-tuin/
Ai. Nou, het is nog bijna al herfst, toch?
En als ík ze poot, is de grond vanzelf zuur genoeg. :P

Ik ga ze gewoon bestellen en van de week in de grond zetten. Wie weet gaat het goed!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_185006816
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 17:37 schreef AnneX het volgende:
Voorjaar: aan het werk 🤪


In de tuin kun je de borders beginnen te wieden en opruimen. De uitgebloeide bloemaren, bruine bladeren,... kunnen evenals de winterbeschermende takken en bladafdekking worden verwijderd.

Gisteren gedaan! Maar ik heb de winterbeschermende takken en afdekking nog laten liggen, ik verwacht nog een paar laatste stuiptrekken van Koning Winter in maart.
pi_185008566
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 02:43 schreef Radegast het volgende:

[..]

Gisteren gedaan! Maar ik heb de winterbeschermende takken en afdekking nog laten liggen, ik verwacht nog een paar laatste stuiptrekken van Koning Winter in maart.
Ja, er zijn wat prima dagen voor buitenwerken, deze week.
En ik zie ook nog wel lichte vorst of een sneeuwbuitje dreigen, ja.

@dude: dan zou ik de bessen in hangmanden of in potten of verhoogd in bakken doen, vergelijkbaar met de aardbeiplanten in de vorige tuin.
Meer om te voorkomen, dat de bessen wegrotten op de grond of worden aangegeten door kruipende beestjes.
  donderdag 14 februari 2019 @ 09:46:15 #66
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185008745
Zaterdag is het de eerste dag dat ik weer eens in de tuin aan het werk kan. Op het moment is het oorlog daar. 2 paartjes koolmezen hebben zwaar bonje met een paartje roodborstjes voor een plek in de eik. Ik heb geprobeerd een beetje uit de vuurlinie te blijven, maar zaterdag waag ik het er op!
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_185008768
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 09:46 schreef klappernootopreis het volgende:
Zaterdag is het de eerste dag dat ik weer eens in de tuin aan het werk kan. Op het moment is het oorlog daar. 2 paartjes koolmezen hebben zwaar bonje met een paartje roodborstjes voor een plek in de eik. Ik heb geprobeerd een beetje uit de vuurlinie te blijven, maar zaterdag waag ik het er op!
:D waaghals.
  donderdag 14 februari 2019 @ 09:49:46 #68
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185008793
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 09:48 schreef AnneX het volgende:

[..]

:D waaghals.
Die roodborstjes zijn lullig kleine vogeltjes, maar absoluut nergens bang voor. En de koolmezen komen met grote getallen, zelfs de kat gaat er voor op de loop..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  donderdag 14 februari 2019 @ 09:57:52 #69
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185008902
Ik heb mijn lupines uit de kist gehaald, en zaterdag breek ik de knollen en plant ze in een mooie rij achterin de tuin. ook heb ik bij een tuincenter een hop aangeschaft, die plant in op een mooi zonnig plekje.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  donderdag 14 februari 2019 @ 10:01:35 #70
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185008957
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2019 15:50 schreef Twieki het volgende:
Ik snoei mijn Vlinderstruik altijd in 't najaar, maar in maart na de vorst kan volgens mij ook prima.
Ik doe meestal 50% in het najaar en daarna nog 25% in het vroege voorjaar, zodat de stam mooi kronkelig wordt..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  donderdag 14 februari 2019 @ 10:23:10 #71
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185009259
even wapenstilstand voor ze zich weer in de veren vliegen..

Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_185009380
Ik heb weer merels in de tuin! Vorig jaar nul gezien maar nu maken ze er een mooi zooitje van.

Ga van 't weekend ook de tuin in. Blad laat ik nog even liggen tegen vorst maar even alle potten netjes neerzetten en alvast wat grote dode takken weg. Lente <3
  donderdag 14 februari 2019 @ 12:22:06 #73
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185011176
Ik zag vandaag de IJsvogel in mijn tuin.
pi_185011203
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 12:22 schreef kaasplankje het volgende:
Ik zag vandaag de IJsvogel in mijn tuin.
+1
Wij kregen m zondag aangewezen door onze buren toen ze naar onze verbouwing kwamen kijken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_185011474
Ja die vogelgeluiden! O+ Gisteren vanuit mijn werk dacht ik weer allerlei voorjaarsgezang te horen O+
Verder zie ik overal groene puntjes *O*
pi_185011542
Opeens...staan de verwilderde narcissen wel 5 cm boven de grond in het plantsoen voor de deur.
Dat wordt weer een gele zee.
En inderdaad de vogelgeluiden hier en daar.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 18:00:56 #77
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_185034776
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:38 schreef Bluezz het volgende:
Lekker in de tuin bezig geweest in het zonnetje. Veel bruine uitgebloeide troep van de ooievaarsbek lag er nog en ik zag het kattenkruid uitlopen op een heel donker onopvallend hoekje. Dus die uitgegraven en een stukje verderop gezet in het zonnetje.

In het najaar heb ik 2 vlinderstruiken gekocht, 1 in de volle grond gezet en 1 in een grote pot.
Ik snoei ze nog maar niet lijkt me ?
Lekker jaartje niet snoeien, krijgen ze mooie takken waar je volgend jaar een nieuwe groei op kan laten komen.
Krijg je mooie grote struik van.
De roze vlinderstruiken zijn alweer blaadjes aan maken..de paarse doen 't nog rustig aan.
Heb van de afsnoeisels stekjes gemaakt en die doen 't bijna ook allemaal goed.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_185034827
Heb ergens in de tuin een tak van een gele Vlinderstruik gezet maar geen idee meer waar. Steek altijd m'n snoeisel in de grond en als ze te groot worden geef ik ze weg.
pi_185035389
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:00 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Lekker jaartje niet snoeien, krijgen ze mooie takken waar je volgend jaar een nieuwe groei op kan laten komen.
Krijg je mooie grote struik van.
De roze vlinderstruiken zijn alweer blaadjes aan maken..de paarse doen 't nog rustig aan.
Heb van de afsnoeisels stekjes gemaakt en die doen 't bijna ook allemaal goed.
Oh tof! Dus je snoeit een willekeurige tak om te stekken? En stek je op water of in de grond?

/vlinderstruiknOOb
  vrijdag 15 februari 2019 @ 18:46:01 #80
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_185035573
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:36 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Oh tof! Dus je snoeit een willekeurige tak om te stekken? En stek je op water of in de grond?

/vlinderstruiknOOb
Ik knip takken van 30-40 cm af en steek ze in de grond tot er 10 cm boven de grond blijft en dan een winter wachten.
Heb 't ook wel eens in de lente gesnoeid en in de grond gestoken maar werkt minder bij mij omdat ik geen volle grond heb.
Slechts 30 potten :')
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  vrijdag 15 februari 2019 @ 18:59:17 #81
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_185035809

De meest duidelijke foto van 3 planten. Gemaakt in juni.
Rechts: een lente niet gesnoeid, zit veel meer jarig hout aan waar nieuwe takken uit groeien
Midden: stekje van de vorige herfst,
Links: stekje van het jaar ervoor en wel gesnoeid.

Zijn hele makkelijke planten. Staan bij mij vol op het zuiden. Veel water geven en uitgebloeide toppen afknippen.
Van mei tot november volle bloemen gehad afgelopen (prachtige)zomer
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_185035914
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:36 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Oh tof! Dus je snoeit een willekeurige tak om te stekken? En stek je op water of in de grond?

/vlinderstruiknOOb
Haha, ik snoei mijne in vorm en die van de buren omdat het over hangt in mijn tuin en dat steek ik random in de grond. De helft red het, andere helft niet.

Einde zomer heeft de meeste kans volgens mij maar heb nu ook alweer een paar takken in de grond gestoken. Even zien of ze iets gaan doen.
pi_185040257
Dank dank voor deze vlinderstruiklessen O+
pi_185044032
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:59 schreef Erosjuhhh het volgende:
[ afbeelding ]

Zijn hele makkelijke planten. Staan bij mij vol op het zuiden. Veel water geven en uitgebloeide toppen afknippen.
Van mei tot november volle bloemen gehad afgelopen (prachtige)zomer
Ja, vlinderstruiken zijn makkelijke planten, ook om in de gewenste vorm te krijgen. Precies wat jij zegt: takken die je bevallen laat je gewoon een jaartje ongemoeid en daarna zijn ze hard geworden en vormen ze een goede basis voor nieuwe takken waar bloemen aan komen.

Ik heb ook een passiebloem die heel makkelijk is. Die heb ik voor de winter op verschillende manieren gestekt en die zijn alle succesvol. Dus als iemand uit de omgeving NH nog een passiebloem wil...

Ik heb zelf over 1,5 maand een tuin van ongeveer 1000 m2 die grotendeels bestaat uit gras. Ik voel me op dit moment wat overweldigd, weet niet goed waar te beginnen. Dat komt ook doordat de tuin erg zompig is en ik niet goed weet of de basis eerst moet worden aangepakt (drainage). Iemand tips? Ik overweeg om maar met de kas te beginnen. (Hier staat een plattegrond voor wie nieuwsgierig is, met bovenin het zuiden.)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 16-02-2019 09:11:26 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 09:26:17 #85
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185044228
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 09:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, vlinderstruiken zijn makkelijke planten, ook om in de gewenste vorm te krijgen. Precies wat jij zegt: takken die je bevallen laat je gewoon een jaartje ongemoeid en daarna zijn ze hard geworden en vormen ze een goede basis voor nieuwe takken waar bloemen aan komen.

Ik heb ook een passiebloem die heel makkelijk is. Die heb ik voor de winter op verschillende manieren gestekt en die zijn alle succesvol. Dus als iemand uit de omgeving NH nog een passiebloem wil...

Ik heb zelf over 1,5 maand een tuin van ongeveer 1000 m2 die grotendeels bestaat uit gras. Ik voel me op dit moment wat overweldigd, weet niet goed waar te beginnen. Dat komt ook doordat de tuin erg zompig is en ik niet goed weet of de basis eerst moet worden aangepakt (drainage). Iemand tips? Ik overweeg om maar met de kas te beginnen. (Hier staat een plattegrond voor wie nieuwsgierig is, met bovenin het zuiden.)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gaaf, heb je die kas al ingetekend? Ik heb drainage aangelegd met een verzamelput in m'n tuin. Die ribbelbuis met cocoswol onder een licht afschot naar de put. Je graaft een sleuf in de grond en dan moet de slang in een bedje van zand ingegraven worden om de afwatering te bevorderen. Voor de put heb ik een zo diep mogelijk gat gegraven, daar een kleine speciekuip in laten zakken en de wanden verder met losse bakstenen gemaakt. Tegels erop zodat de padden er niet in kunnen vallen en een vuilwaterpomp erin met een slang naar de sloot. Ik gebruik m alleen nu niet meer want ik was vergeten mijn pomp eruit te halen in de winter dus die is stuk. Maar de tuin is door alle beplanting toch eerder te droog dan te nat.
pi_185044262
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 09:26 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Gaaf, heb je die kas al ingetekend?
Ja, die staat rechts bovenin de plattegrond.

quote:
Ik heb drainage aangelegd met een verzamelput in m'n tuin. Die ribbelbuis met cocoswol onder een licht afschot naar de put. Voor de put heb ik een zo diep mogelijk gat gegraven, daar een kleine speciekuip in laten zakken en de wanden verder met losse bakstenen gemaakt. Tegels erop zodat de padden er niet in kunnen vallen en een vuilwaterpomp erin met een slang naar de sloot. Ik gebruik m alleen nu niet meer want ik was vergeten mijn pomp eruit te halen in de winter dus die is stuk. Maar de tuin is door alle beplanting toch eerder te droog dan te nat.
Is zoiets überhaupt te doen voor een leek? Bijkomend 'probleem' is dat we al een drainagesysteem hebben. Ik heb alleen geen idee of en hoe dat ding werkt. (We hebben een sterk verwaarloosde woning gekocht.)

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 10:24:50 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185044794
quote:
99s.gif Op zondag 3 februari 2019 18:50 schreef qajariaq het volgende:
Ik wil mijn tuin verrijken met een paar vlinderstruiken, wat ondergroei daarbij en (ergens anders) een brem.Wat is slim? Ergens half maart kopen en planten? En heeft iemand een goed idee voor een stevige ondergroeier onder de budleia's?
Maagdenpalm!
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 10:26:54 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185044815
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 09:46 schreef klappernootopreis het volgende:
Zaterdag is het de eerste dag dat ik weer eens in de tuin aan het werk kan. Op het moment is het oorlog daar. 2 paartjes koolmezen hebben zwaar bonje met een paartje roodborstjes voor een plek in de eik. Ik heb geprobeerd een beetje uit de vuurlinie te blijven, maar zaterdag waag ik het er op!
Angry birds :D
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 10:29:33 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185044845
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 20:22 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ai. Nou, het is nog bijna al herfst, toch?
En als ík ze poot, is de grond vanzelf zuur genoeg. :P

Ik ga ze gewoon bestellen en van de week in de grond zetten. Wie weet gaat het goed!
Ik had een blueberry in Engeland, die werd echt niet blij van volle (neutrale) grond. Maar toen im 'm in een pot zette met zure rhodondendrongrond, ging 'ie als een malle. Elke week wel een handje bessen van geplukt, struikje zelf kwam nog niet eens tot mijn knieën. Het gaat niet dood in normale grond maar van bessen is mogelijk geen sprake. Misschien best het gat ff vullen met zure grond?
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 10:50:09 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185045117
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 09:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, vlinderstruiken zijn makkelijke planten, ook om in de gewenste vorm te krijgen. Precies wat jij zegt: takken die je bevallen laat je gewoon een jaartje ongemoeid en daarna zijn ze hard geworden en vormen ze een goede basis voor nieuwe takken waar bloemen aan komen.

Ik heb ook een passiebloem die heel makkelijk is. Die heb ik voor de winter op verschillende manieren gestekt en die zijn alle succesvol. Dus als iemand uit de omgeving NH nog een passiebloem wil...

Ik heb zelf over 1,5 maand een tuin van ongeveer 1000 m2 die grotendeels bestaat uit gras. Ik voel me op dit moment wat overweldigd, weet niet goed waar te beginnen. Dat komt ook doordat de tuin erg zompig is en ik niet goed weet of de basis eerst moet worden aangepakt (drainage). Iemand tips? Ik overweeg om maar met de kas te beginnen. (Hier staat een plattegrond voor wie nieuwsgierig is, met bovenin het zuiden.)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kas blijft staan, denk ik? Ik heb van kassen geen kaas gegeten helaas.

Wat voor sfeertje wil je en wat wil je er in doen? Eten, spelen, was drogen, zonnen, tuinieren, vogelspotten? Je tuin is echt groot, dat leent zich voor een paar bomen natuurlijk. Maar het moet wel zo neergezet worden dat ze je mooie uitzicht gaan framen in plaats van blokkeren. Zijn er nog dingen in de omgeving die je liever niet wil zien? Hoogspanningsmasten, een lelijke koeienstal of zo?

Ik denk zelf bij jouw tuin aan wilgen, vanwege de grond en het water. Wilgen houden daarvan. Maar ze hebben wel vrijwel allemaal een irritante bloei met dat gepluis. Het zou wel prachtig staan, een mooie treurwilg langs het water. Leuk voor huisje spelen en schommels. Wilgen groeien echt waanzinnig snel, binnen 5 jaar heb je van een stekje een volwassen boom van 15 meter dus ze moeten wel de ruimte krijgen. En wilgen zijn veelzijdig. Een rij mooie knotwilgen aan het water, of juist treurwilgen. Pinterest staat vol met wilgentunnels, deze tijd van het jaar een paar mooie jonge scheuten van een meter afknippen, wortel laten schieten in een emmer met water en eind van de maand in de grond zetten. Volgend jaar de toppen aan elkaar knopen en je hebt een leuke natuurlijke pergola. En zo zijn er mensen die er dus hele natuurlijke tuinhuisjes van laten groeien. Of een paar mooie kronkelwilgen.. Ahhh, ik ben echt gek op wilgen.

Ik persoonlijk ben van gebruik maken van wat je hebt. In mijn geval is dat zandgrond en veel schaduw. In jouw geval zware kleigrond, aan het water en veel licht. Ik zou er altijd voor kiezen om de beplanting aan te passen op wat er al is, tenzij je natuurlijk in huis wateroverlast krijgt :P . Maar jouw tuin heeft de potentie om allerlei watervogels aan te trekken, speel daar op in door met riet te werken en het zo leuk mogelijk te maken voor zwanen, eendjes en noem maar op.
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 17:03:44 #91
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185049313
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 09:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, die staat rechts bovenin de plattegrond.

[..]

Is zoiets überhaupt te doen voor een leek? Bijkomend 'probleem' is dat we al een drainagesysteem hebben. Ik heb alleen geen idee of en hoe dat ding werkt. (We hebben een sterk verwaarloosde woning gekocht.)

[ afbeelding ]
Ik heb er ook geen verstand van, ik rommel zelf maar wat aan. Je kan voor je romantische tuin een slingerend pad maken, of een grasgebied waar je borders aan laat groeien met struiken en planten. Zo maak je mooie zichtlijnen in de tuin en creëer je diepte als je door de tuin kijkt vanaf verschillende plekken.

Om door het grasgebied te lopen kan je stepping stones leggen zodat je niet door de bagger moet lopen als het heeft geregend.

[ Bericht 9% gewijzigd door kaasplankje op 16-02-2019 17:12:47 ]
pi_185049566
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 09:57 schreef klappernootopreis het volgende:
Ik heb mijn lupines uit de kist gehaald, en zaterdag breek ik de knollen en plant ze in een mooie rij achterin de tuin. ook heb ik bij een tuincenter een hop aangeschaft, die plant in op een mooi zonnig plekje.
Hop doet 't ook prima in de schaduw. En het woekert als een dolle, hou daar rekening mee. Je krijgt het niet meer weg!
Ik vind het mooi, hop, maar zorg dat je er niet te dicht langs hoeft te lopen want als je de slierige takken langs je vel krijgt, krijg je er een soort schaafplekken van. Niet leuk voor kinderen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_185049590
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 20:22 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ai. Nou, het is nog bijna al herfst, toch?
En als ík ze poot, is de grond vanzelf zuur genoeg. :P

Ik ga ze gewoon bestellen en van de week in de grond zetten. Wie weet gaat het goed!
Bosbessen of blauwe bessen?
Neem er wat turf bij, voor de gewenste zurigheid in het plantgat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 16 februari 2019 @ 18:41:19 #94
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_185050840
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Bosbessen of blauwe bessen?
Neem er wat turf bij, voor de gewenste zurigheid in het plantgat.
Geldt dit ook voor frambozen en taybessen dat ze zure grond moeten hebben?
Ik gebruik tot nu toe lidl potgrond en doet de framboos het prachtig op I.c.m. Kunstmatige mest
Taybes gaat het tweede jaar in dus dit jaar pas bloei
Heb vroeger in een pot grond fabriek gewerkt dus weet wel het een en ander van grond
Minder van planten
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_185050895
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 18:41 schreef Erosjuhhh het volgende:
taybessen
Taybes ken ik niet, dat zou ik niet weten. Frambozen willen best een beetje zure grond, maar het is niks vergeleken met de zuurwens van bosbessen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_185051026
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 10:24 schreef Seven. het volgende:

[..]

Maagdenpalm!
Goeie
  zaterdag 16 februari 2019 @ 18:56:53 #97
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_185051072
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 18:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Taybes ken ik niet, dat zou ik niet weten. Frambozen willen best een beetje zure grond, maar het is niks vergeleken met de zuurwens van bosbessen.
Taybes is een kruising tussen braam en framboos.
Groter en lekker dan de framboos, een echte framblij.

Ga dit jaar kijken wat de oogst is volgend jaar wellicht de tay op zuurdere grond proberen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 17 februari 2019 @ 07:55:43 #98
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185059620
Vaccinium = bosbes en dat is familie van de Rhododendron. Die houden van zurige bodem.

Maar ik heb een gele framboos gezet op mijn voormalige composthoop die sjeest die hele border door zo blij is die.
  zondag 17 februari 2019 @ 08:19:12 #99
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185059667
Ik was gisteren wilgen knotten op de VTV en daarna moest ik bij m'n buurman een dode sierkers wegzagen. Beetje spierpijn nu.
pi_185062412
Wat is de VTV?
  zondag 17 februari 2019 @ 13:16:09 #101
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_185063301
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Bosbessen of blauwe bessen?
Neem er wat turf bij, voor de gewenste zurigheid in het plantgat.
Ik wist niet dat er verschil was. :o

Ik zal er turf bij bestellen (ik bestel de tuinplanten allemaal per post).
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 17 februari 2019 @ 13:36:11 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185063606
Het is lente!

Mijn sneeuwklokjes zijn allemaal opgekomen maar de soort die ik heb, heeft 2 blaadjes en een stengeltje met een bloempje eraan. Erg leuk maar in het eerste jaar ziet het er nogal zielig uit, want het vormt nog geen klompjes. En lang niet alles bloeit, misschien komt dat nog dit jaar en anders wordt het volgend jaar vast beter.

Ik zie dat mijn maagdenpalm zich al begint te verspreiden, die is blijkbaar bijzonder gelukkig. En vroeg erbij, dat had ik niet verwacht. Er staat volgens mij wel wat paarse maagdenpalm tussen en dat was niet de bedoeling :( , al het paarse trek ik eruit als het bloeit.

Ik zie dat mijn hosta's weer opkomen, ik neem aan dat ik alvast maatregelen moet nemen tegen slakken?

Verder laten mijn witte tulpen hun kopjes al zien.

Ik heb mijn prachtriet alvast gekortwiekt want stond alle kanten op :') , ik verwacht dat het nog wel even duurt voor het weer uitloopt want het zijn zonaanbidders en in onze tuin valt weinig licht.

Verder al het afval van de Henkboom (onze buurman heet Henk en het is zijn boom). Wat een grafzooi komt er van zo'n conifeer donderen. We moeten nog steeds een effectieve methode vinden om die troep uit het grind te krijgen. Voor nu alles zoveel mogelijk weggehaald en dan kijken we binnenkort of de bladblazer het nog beter maakt.

Six. heeft onze loungebank weer op het balkon gezet. Ik lig heerlijk met een kop koffie in de zon te chillen O+ :W .
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')