abonnement Unibet Coolblue
pi_182831453
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:01 schreef Kijkertje het volgende:
TheRebelThePoet twitterde op woensdag 24-10-2018 om 16:14:37 Wij hopen met dit filmpje nogmaals duidelijk te maken dat we voor de viering zijn, maar pleiten voor een aanpassing die het feest leuk maakt voor iedereen en niet slechts de meerderheid. #zwartepiethttps://t.co/3wv4k80j0M reageer retweet
Dat is toch die veroordeelde agentenmepper ?
Die nooit meer als bewaker mag werken ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Spectator19 op 30-10-2018 11:02:13 ]
pi_182831834
De reactie die ik typte was op iemand die niet snapte wat ik met "een klein sociologisch effeft" bedoelde. Deze reactie was niet handig, en misschien een beetje arrogant. Ik had beter even uit kunnen leggen wat ik er mee bedoelde.
Even kort als antwoord op de meeste reacties;
Niet het voelen maakt ons menselijk, maar empathie. Rekening kunnen houden met de gevoelens van een ander. Dieren kunnen ook redeneren, maar kunnen dat niet aan een ander dier leren.
Dat mensen dit kunnen uit zich niet logischerwijs in bepaalde normen en waarden.
Lunatiek zegt terecht dat wij/zij gevoelens daarbij heel belangrijk zijn. Mensen voelen zich verwant aan hun eigen gemeenschap, en aan de normen, waarden en gewoontes die daar bij horen.
Het opleggen vanuit een andere gemeenschap werkt dan inderdaad niet, behalve als het wordt opgepikt door enkele uit de eigen gemeenschap, en het inderdaad van binnenuit veranderd. Daarom zie je ook die enorme regionale verschillen, en waar meer donkere mensen wonen, meer roetveegpieten.
Dit botst met een "landelijke" intocht die op televisie wordt uitgezonden.

Daarom mijn opmerking, "die gevoelens zijn er, en het is de vraag hoe belangrijk je die vindt" Als je dus je eigen gevoelens, of die van je gemeenschap belangrijker vindt, is dat je goed recht. Daar heb ik geen enkel waardeoordeel over.

Persoonlijk vind ik het gewoon niet zo erg als zwarte piet, roetveegpiet wordt. Als anderen zwarte piet wel kwetsend vinden, vind ik het niet zo moeilijk mij daar overheen te zetten. Dat heeft ongetwijfeld te maken met dat ik in Amsterdam werk, en dus veel mensen heb gesproken die er last van hadden. En die zijn een stuk minder fel, en redelijker dan de vooroplopende activisten. In het dorp waar ik woon, is de tendens heel anders, en zal zwarte piet voorlopig nog blijven bestaan.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:48:22 #103
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182832822
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 20:09 schreef Kamina het volgende:

Zo wel, dan zal je het vast niemand kwalijk nemen dat ze je zwarte piet noemen?
Alsof een racist gaat veranderen omdat Zwarte Piet niet meer zwart is. :)

Het enige dat deze 'discussie' oplevert, is een toename van de intolerantie in de samenleving en voor de rest helemaal niets.

Overigens heb ik er geen enkel probleem mee als ik voor Sinterklaas wordt uitgemaakt, maar dat zal jij wel niet hetzelfde vinden. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182833846
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
Linksheid is niet de drijfveer van anti-zp-activisten. Snap je eigenlijk, wat dan wel ?
Dat opdringen is jouw geweeklaag. Je duikt in de slachtofferrol.
Ik heb nergens geschreven dat linksheid een drijfveer is van deze extremisten. Het is een kenmerk van ze. Ze zijn extreem-links. Als zodanig staan ze ook benoemd in het meest recente rapport van de AIVD over terreurdreiging.

Ik dring niks op. Het zijn de extreem-linkse activisten die dat doen. Die willen het Sinterklaasfeest aantasten en veranderingen opdringen. Mijn voorstel is bijzonder simpel en al eeuwen effectief: leven en laten leven. Niemand moet verplicht naar de Sinterklaasintocht kijken, pepernoten eten of meedoen aan het feest.

quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
Je lijkt wel zo'n dogmatische gelovige.Glashard de feiten ontkennen.
zoiets van: Nee hoor.. de eifeltoren staat in Londen, altijd zo geweest.
Ik heb geen idee of er een eifeltoren bestaat en zo ja, waar die staat. De Eiffeltoren staat in Parijs, net zoals het een feit is dat de herkomst van Zwarte Piet van oudsher heeft te maken met angst aanjagen, cq. de duivel uitbeelden. Gewoon een historisch feit. Ik ontken dus geen feiten, ik benoem ze geduldig. Het zijn juist KOZP en consorten die feiten ontkennen en emoties (cq. onjuiste associaties) tot argument verheffen.

Zijsprong: stel dat het waar was en dat ik een dogmatische gelovige was, dan nog: heb ik met "mijn religie" minder rechten dan christenen en moslims? Die hebben ook van allerlei feestdagen en rituelen die ze ongestoord kunnen uitoefenen.

quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
Als de zwarte huidskleur van ZP moet uitbeelden hoe slecht en duivels hij is , dan is dat een racistische symboliek. Dan hebben de antipieters idd gelijk dat ZP een racistisch karakter is.
Je hebt natuurlijk niet door dat het een racistische mening is deze symboliek te willen handhaven ?

ps het is ook niet waar dat die duivel als Krampus perse zwart was en moet zijn.
[ afbeelding ]
Deze opmerking is weer een schoolvoorbeeld van discussiëren op basis van emotie. Het lukt je niet om het zwart schminken van een gezicht los te zien van mensen met een donkere huidskleur. Overal in Europa zijn er Sinterklaas-achtige feesten, waarbij de Sint-figuur wordt vergezeld van groepen helpers die angst aanjagen. Die figuren hebben zich in de loop der tijd verschillend ontwikkeld, net als het uiterlijk van de Sint-figuren.

Het zwart schminken van gezichten heeft een duidelijke historische herkomst en dateert van ruim voor de tijd van slavernij, kolonialisme, etc. Er is dus geen enkel verband tussen dat ritueel en het uitbeelden van mensen met een donkere huidskleur, laat staan racisme.



Er zijn wereldwijd talloze feesten, gebruiken, rituelen of gelegenheden waarbij mensen hun gezicht in een bepaalde kleur schminken / verven. Dit zijn eeuwenlange tradities en je moet wel echt compleet van het padje zijn om daar "racisme" in te zien.
pi_182833984
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 22:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En buurman Karel die er zo uitziet als hij er elke dag uitziet, maar dan met een pikzwart geschminkt gezicht....tja dan maak je het wel heel makkelijk om blackface als valide argument te gebruiken.
Blackface is geen valide argument. Blackface is een Amerikaans gebruik, waar je van alles van mag vinden, maar het heeft niets te maken met Zwarte Piet en omgekeerd.

Maar wat je nogal vaak ziet in extreem-linkse kringen, is dat de Amerikaanse situatie één-op-één op Nederland wordt geprojecteerd. In de VS zijn er veel grote problemen rondom discriminatie op basis van huidskleur. Denk onder meer aan het politiegeweld tegen onschuldige mensen met een donkere huidskleur.

Vervolgens wordt gedaan alsof problemen in Nederland van dezelfde orde en grootte zijn, wat totaal absurd is. Sowieso lopen we veel te veel achter de VS aan; in veel opzichten een zorgwekkende trend, gezien het soort samenleving dat ze daar hebben. Ik kwam deze trouwens op Facebook tegen:

pi_182834095
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:36 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

Dat is toch die veroordeelde agentenmepper ?
Die nooit meer als bewaker mag werken ?
Ik snap überhaupt niet dat er nog naar die man wordt geluisterd, met z'n "Nederland Wordt Beter". Het klimaat in Nederland wordt door de acties van deze extremisten juist verregaand verziekt.

We moeten ook eens af van het idee dat een feest voor 100 procent van de bevolking leuk moet zijn; die score is een illusie. Die haal je niet bij Koningsdag, niet bij Kerst, niet bij Bevrijdingsdag en ook niet bij Sinterklaas.

Bovendien hebben de extremisten onlangs ook weer laten zien dat geen enkele aanpassing van Zwarte Piet voldoende is. Toen de NTR onlangs meldde dat er bij de intocht in Zaandam alleen roetveegpieten rondlopen, waren clubs als de Grauwe Eeuw er als de kippen bij om te roepen dat dat niet genoeg was. Het feest moet en zal kapot.

Types als bovenstaande activist kunnen drie dingen doen:
1) Over de bezwaren heen stappen, eindelijk inzien dat Zwarte Piet niks heeft te maken met blackface, slavernij, racisme of koloniaal verleden en gewoon Sinterklaas meevieren.
2) Het feest links laten liggen, gewoon geen Sinterklaas meevieren, net zoals republikeinen geen Koningsdag vieren en de SGP-afdeling Staphorst niet naar de Gay Pride gaat.
3) De uiterste consequentie trekken: vaststellen dat Nederland een afschuwelijk, racistisch land is om in te wonen, koffers pakken en emigreren.
pi_182834440
seven__ twitterde op dinsdag 23-01-2018 om 00:55:51 KOZP (Kick Out Zwarte Piet *kuch* https://t.co/d3srSJUvA8 ) is een project van NUC (New Urban Collective). NUC kreeg subsidie voor hun anti-ZP activisme onder de noemer 'beyond blackface' van OSF, een stichting van George Soros. Dit blijkt uit de 'Soros Leaks' documenten. https://t.co/GhELecVv5T reageer retweet


pi_182834707
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:17 schreef Spectator19 het volgende:
seven__ twitterde op dinsdag 23-01-2018 om 00:55:51 KOZP (Kick Out Zwarte Piet *kuch* https://t.co/d3srSJUvA8 ) is een project van NUC (New Urban Collective). NUC kreeg subsidie voor hun anti-ZP activisme onder de noemer 'beyond blackface' van OSF, een stichting van George Soros. Dit blijkt uit de 'Soros Leaks' documenten. https://t.co/GhELecVv5T reageer retweet
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Soros is een weldoener die democratische waarden, rechtsstaat en sociale gelijkwaardigheid wil bevorderen met zijn financiële giften hoooooor.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:33:46 #109
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_182834812
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 21:23 schreef Bluesdude het volgende:

Als de zwarte huidskleur van ZP moet uitbeelden hoe slecht en duivels hij is , dan is dat een racistische symboliek. Dan hebben de antipieters idd gelijk dat ZP een racistisch karakter is.
Je hebt natuurlijk niet door dat het een racistische mening is deze symboliek te willen handhaven ?
Volgens mij hebben we hier een gevalletje van colour appropriation. :Y

Donkere mensen hebben geen monopolie op de kleur zwart.

Blijf van mijn kleuren af! :(

;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_182835326
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:28 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Soros is een weldoener die democratische waarden, rechtsstaat en sociale gelijkwaardigheid wil bevorderen met zijn financiële giften hoooooor.
Van mij mag -ie. Dat betekent alleen nog niet dat wij in Nederland onze oren moeten laten hangen naar kleine groepjes activisten zonder inhoudelijke argumenten.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:59:59 #111
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_182835455
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Van mij mag -ie. Dat betekent alleen nog niet dat wij in Nederland onze oren moeten laten hangen naar kleine groepjes activisten zonder inhoudelijke argumenten.
Die Soros acteert meer als een dictator dan als een filantroop. Heerlijk voor hem dat Orban hem in Hongarije heeft een koekje van eigen deeg heeft gegeven dmv propaganda
pi_182835627
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:59 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Die Soros acteert meer als een dictator dan als een filantroop. Heerlijk voor hem dat Orban hem in Hongarije heeft een koekje van eigen deeg heeft gegeven dmv propaganda
Ik snap die Soros-obsessie niet echt. Zolang transparant is waar de man z'n geld in pompt, kan iedereen zich zelf wel een oordeel vormen. De man schijnt ook de Democraten in de VS te steunen. Maar wees getroost: ook de Republikeinen hebben zulke donoren achter zich, zoals de Koch Brothers.

Uiteindelijk gaat de hetze omtrent Zwarte Piet niet om de subsidies die dubieuze clubjes opstrijken, maar over de ruggengraat die wij als Nederlanders tonen. Gaan we slapjes door de knieën of durven we gewoon te staan voor onze tradities?
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:54:43 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182840684
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:17 schreef Spectator19 het volgende:
seven__ twitterde op dinsdag 23-01-2018 om 00:55:51 KOZP (Kick Out Zwarte Piet *kuch* https://t.co/d3srSJUvA8 ) is een project van NUC (New Urban Collective). NUC kreeg subsidie voor hun anti-ZP activisme onder de noemer 'beyond blackface' van OSF, een stichting van George Soros. Dit blijkt uit de 'Soros Leaks' documenten. https://t.co/GhELecVv5T reageer retweet
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Niet om het een of ander, maar Montagui en/of Wodanisgroot hadden dat al een paar jaar terug uitgevogeld. En daarover bericht in dit topic.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:02:04 #114
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182840843
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:57 schreef papert het volgende:
Dat heeft ongetwijfeld te maken met dat ik in Amsterdam werk, en dus veel mensen heb gesproken die er last van hadden.
Opvallend dat juist Amsterdam, heel multicultureel en een hele grote gemeenschap Surinamers (ok, voornamelijk buurgemeente Amsterdam Zuid-Oost, maar toch) daar zo'n last van is. Van discriminatie door vergelijking met Zwarte Piet dus (ga ik vanuit, licht anders toe waar ze last van hebben). Er zijn daar percentueel minder blanken, dus die zouden extra racistisch zijn. Of doen mensen van kleur onderling elkaar ook racistisch bejegenen met Zwarte Piet?
pi_182840963
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 18:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Opvallend dat juist Amsterdam, heel multicultureel en een hele grote gemeenschap Surinamers (ok, voornamelijk buurgemeente Amsterdam Zuid-Oost, maar toch) daar zo'n last van is. Van discriminatie door vergelijking met Zwarte Piet dus (ga ik vanuit, licht anders toe waar ze last van hebben). Er zijn daar percentueel minder blanken, dus die zouden extra racistisch zijn. Of doen mensen van kleur onderling elkaar ook racistisch bejegenen met Zwarte Piet?
Ze hebben er geen extra last van, maar een grotere invloed omdat ze percentueel met meer zijn.
Maar blijkbaar heb je de rest niet goed begrepen, of stond het er niet duidelijk genoeg?
pi_182845306
eerste keer in mijn leven dat ik geen sinterklaas vier
ga de commercie niet steunen
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:21:30 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182845770
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 18:06 schreef papert het volgende:

[..]

Ze hebben er geen extra last van, maar een grotere invloed omdat ze percentueel met meer zijn.
Maar blijkbaar heb je de rest niet goed begrepen, of stond het er niet duidelijk genoeg?
Punt was meer: de oproep om Zwarte Piet te veranderen komt (schijnbaar?) hoofdzakelijk uit Amsterdam en de berichten over racisme in combinatie met Zwarte Piet ook. Ook wordt beweerd dat Zwarte Piet als neger in Amsterdam werd uitgevonden.
Dat geeft mij als provinciaaltje toch wel te denken...
pi_182847382
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 21:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Punt was meer: de oproep om Zwarte Piet te veranderen komt (schijnbaar?) hoofdzakelijk uit Amsterdam en de berichten over racisme in combinatie met Zwarte Piet ook. Ook wordt beweerd dat Zwarte Piet als neger in Amsterdam werd uitgevonden.
Dat geeft mij als provinciaaltje toch wel te denken...
Dat zijn punten die ik niet heb gemaakt, noch onderschrijf.
pi_182847495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 21:01 schreef -Chakotay- het volgende:
eerste keer in mijn leven dat ik geen sinterklaas vier
ga de commercie niet steunen
Wij vieren het al jaren met kleine cadeautjes en een groot spel. Per persoon ben je dan een Euro of 40 kwijt. Het hoeft niet duur te zijn.

Maar is voor jou de ophef over zwarte piet een reden om het niet meer te vieren?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:03:05 #120
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182847895
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:01 schreef Kijkertje het volgende:
TheRebelThePoet twitterde op woensdag 24-10-2018 om 16:14:37 Wij hopen met dit filmpje nogmaals duidelijk te maken dat we voor de viering zijn, maar pleiten voor een aanpassing die het feest leuk maakt voor iedereen en niet slechts de meerderheid. #zwartepiethttps://t.co/3wv4k80j0M reageer retweet
Waarom moeten wij naar airfryer luisteren als hij niet eens een woord kan verdragen van een blanke? Als hij zo vol zit van haat dat hij verklaart dat bij blanken racisme net zo normaal is als een broodtrommel?
Meneer is een veroordeelde geweldpleger tegen publiek personeel, iets waar grote ophef over is.
Meneer verklaarde vorig jaar doodleuk in een radio interview met bnr dat hij niet wil luisteren naar een blanke die een oplossing wil voorstellen mbt de ZP discussie. Immers is alles wat een blanke voorstelt een privilege en een gift van de blanke van wat de zwarte van de blanke zou mogen krijgen.

Flikker toch op.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182848107
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 23:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Waarom moeten wij naar airfryer luisteren als hij niet eens een woord kan verdragen van een blanke? Als hij zo vol zit van haat dat hij verklaart dat bij blanken racisme net zo normaal is als een broodtrommel?
Meneer is een veroordeelde geweldpleger tegen publiek personeel, iets waar grote ophef over is.
Meneer verklaarde vorig jaar doodleuk in een radio interview met bnr dat hij niet wil luisteren naar een blanke die een oplossing wil voorstellen mbt de ZP discussie. Immers is alles wat een blanke voorstelt een privilege en een gift van de blanke van wat de zwarte van de blanke zou mogen krijgen.

Flikker toch op.
_O_
pi_182848963
De voorman van De Grauwe Eeuw, die vorig jaar veroordeeld is omdat hij opriep om sinterklaas tijdens de intocht door het hoofd te schieten, is weer gezellige foto's aan het verspreiden via social media. Eentje daarvan:

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_182850119
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 23:03 schreef Red_85 het volgende:
Immers is alles wat een blanke voorstelt een privilege en een gift van de blanke van wat de zwarte van de blanke zou mogen krijgen.
Het is wat kort door de bocht, maar an sich heeft hij daar zeker een kern van waarheid te pakken. Een deel van de blanke anti-pieters is overduidelijk anti-piet omdat ze het zo zielig voor de negerkindjes vinden. Die arme zielige negertjes die niet voor zichzelf op kunnen komen en dus maar geholpen moeten worden door lieve blanken.

Dat is behoorlijk racistisch.
pi_182850346
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 00:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De voorman van De Grauwe Eeuw, die vorig jaar veroordeeld is omdat hij opriep om sinterklaas tijdens de intocht door het hoofd te schieten, is weer gezellige foto's aan het verspreiden via social media. Eentje daarvan:

[ afbeelding ]
Gelet op de botsplinter Sinterklaas van vorig jaar is dit ook weer een verkapte doodsbedreiging.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 31 oktober 2018 @ 05:59:13 #125
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182850357
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 05:20 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het is wat kort door de bocht, maar an sich heeft hij daar zeker een kern van waarheid te pakken. Een deel van de blanke anti-pieters is overduidelijk anti-piet omdat ze het zo zielig voor de negerkindjes vinden. Die arme zielige negertjes die niet voor zichzelf op kunnen komen en dus maar geholpen moeten worden door lieve blanken.

Dat is behoorlijk racistisch.
An sich wel, whitey helpers zijn dat. Maar Jerry gebruikt precies dat mechanisme om zijn herstelbetalingen voor elkaar te krijgen. Want als het gaat om betalingen vanuit zijn vaderland Ghana (waar slavernij nog steeds grootschalig is) hoor je hem niet, nog over herstelbetalingen van aan het nageslacht van blanke slaven. Het zijn in zijn optiek ook de superieure blanken die de zielige zwarten moeten helpen.
Het zijn ook die mensen rondom KOZP die van mening zijn dat het niet beoordelen op huidskleur een white privilege is, waarmee ze iets zeggen als "als je met een zwarte praat, moet je rekening houden met zijn huidskleur en wat dat betekent qua verleden en racisme, als je hem als gelijke ziet, negeer je de pijn van zijn zwart-zijn". Stond in een interview met Sunny Bergman, dacht in Volkskrant.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')