abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183108781
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 17:16 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik zie die kwestie van het al dan niet menselijke auteurschap eerder als een argument tegen de stelling dat christenen eerder geneigd zouden zijn hun heilige teksten blind te volgen, maar goed, voor je het weet wordt dit weer zo'n christendom-tegen-islam-subdiscussie en ik heb geen zin om me daarin mee te laten slepen.
Blind dekt de lading denk ik niet. Het besef bij veel christenen dat er sprake is van (enige) menselijke auteurschap maakt dat er meer ruimte is om te bepalen wat "heilig" is en daarmee bedoel ik niet alleen dat de katholieke bijbel nogal van de protestantse bijbel verschilt.

Je zou het een meer "autonoom" rechtvaardigheid gevoel kunnen noemen maar mij lijkt het meer op het meer "blind" volgen van wat je "hart/ziel" (op dat moment) naar verlangt. Maar dat speelt zich ook af binnen ieder mens. De vraag of we (in beginsel) autonoom zijn.
  woensdag 14 november 2018 @ 15:49:34 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_183144713
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 20:30 schreef up7 het volgende:
Het besef bij veel christenen dat er sprake is van (enige) menselijke auteurschap maakt dat er meer ruimte is om te bepalen wat "heilig" is en daarmee bedoel ik niet alleen dat de katholieke bijbel nogal van de protestantse bijbel verschilt.
Volgens mij zijn ze hetzelfde op een paar boeken na als Makkabeeen, Judith en Tobias, die in de
protestantse versie meestal niet zijn opgenomen.
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:13:14 #203
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_183459483
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 15:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze hetzelfde op een paar boeken na als Makkabeeen, Judith en Tobias, die in de
protestantse versie meestal niet zijn opgenomen.
Dat is min of meer waar, maar er zijn nog meer versies van de Bijbel, elk met andere criteria met betrekking tot wat wel en niet als canoniek wordt beschouwd. Het NT is behoorlijk veel consensus over, dat is bijna overal hetzelfde, maar het OT verschilt nogal. De protestantse versie is de meest 'afgeslankte' versie, en bevat de 5 boeken van de Thora, Jozua, Richteren, Ruth, 1/2 Samuel, 1/2 Koningen, 1/2 Kronieken, Ezra-Nehemiah, Esther, Job, Psalmen (1-150), Spreuken, Prediker, Hooglied, Klaagliederen, Jesaja, Jeremia, Ezechiel, Daniel, en de 12 kleine profeten. Deze Bijbelboeken worden overal als canoniek beschouwd.

Maar naast de boeken die jij noemt zijn er nog wel een aantal twijfelgevalletjes te noemen. Zo heb je 1 en 2 Esdras, die door de katholieke kerk niet worden erkend maar wel door sommige Oosterse en OriŽntaalse kerken; 3 en 4 MaccabeeŽn, die niet door de OriŽntaalse maar wel weer door de Oosterse worden erkend; en Henoch en JubileeŽn, die alleen door de Ethiopische kerk worden erkend. Dan heb je nog een paar rafelrandjes aan de Bijbel, zoals Psalmen 151-155, toevoegingen aan Daniel (wel weer erkend door de katholieke kerk overigens), het gebed van Manasse, et cetera.

Wel fascinerend om te zien allemaal. Ik moet al die apocriefen ook maar eens gaan bestuderen, benieuwd wat ik zoal gemist heb. :P
  vrijdag 30 november 2018 @ 16:14:40 #204
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_183459514
registreer om deze reclame te verbergen
Oh, dit is het Islamtopic. Sorry voor de offtopicspam :')
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')