abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:25:52 #126
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182772694
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh, is dat het criterium... Helaas voor de Hertog Jan dan... -O-
Nou dat zijn de enige met intelligentie in het rijtje. De rest weet niet eens wat ze in hun product mikken. Mogelijk denken ze bij de VOC ook aan iets anders.

https://www.voc.nl/

https://www.voc-rotterdam.nl/
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:28:35 #127
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182772730
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, de anti-piet media maken het nieuws.
De media brengen gewoon datgene dat veel kijkers, views en clicks trekt. Kennelijk vinden mensen KOZP waanzinnig interessant. Ik vraag me af waarom dat is. Als anti-pieter vind ik KOZP in elk geval helemaal niet zo interessant. Ja, de ophef over die demonstratie is interessant, en zeker ook acties als het afsluiten van de A7. Maar buiten dat zal het me eigenlijk worst zijn wat KOZP doet en zegt. Voor de maatschappelijke discussie zelf boeit het wat mij betreft niet.

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:21 schreef Lunatiek het volgende:

De discussie begon dit jaar met het nieuws (van de NOS/NTR) dat er bij de Nationale Intocht louter roetveegpieten zouden zijn. Je kunt de NTR moeilijk beschuldigingen van pro-piet sentiment, als er een groep met macht is die Zwarte Piet wil afbreken dan is het de NTR met het Sinterklaasjournaal wel.
Dit heeft helemaal niets met KOZP te maken lijkt me? Mogelijk is het dan interessant om bijvoorbeeld te praten over de beweegredenen van NTR, sure. Ik heb daar echter nog niemand over gehoord hier. Stampvoeten over een groepering die in essentie nergens iets over te zeggen heeft vindt men kennelijk interessanter.

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:21 schreef Lunatiek het volgende:

Dat nieuws werd overal opgepikt, zeker niet alleen door pro-piet media als (dacht ik) de Televaag. Ja, dan komt de verontwaardiging vanzelf. Maar ga niet roepen dat pro-piet groepen begonnen met het maken van nieuws.
Dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat pro-pieten nieuws maken van KOZP. Dat lijkt mij niet zo gezond voor de maatschappelijke discussie die echt veel breder is dan dat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:31:02 #129
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182772748
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

misschien dat die inwoners, die zelden te horen krijgen dat hun voorouders foute dingen deden, er niet mee om kunnen gaan. als je altijd hebt geleerd dat we een trots landje zijn met een geweldige geschiedenis, dan tast het je zelfbeeld aan. en dat vinden mensen niet leuk.
Dat zal dan wellicht van je leeftijd en/of sociale omgeving afhangen. Ik ben zelf opgegroeid met het "kikkerlandje"-narratief, type Van Nul tot Nu, basisschool begin jaren 80. Weinig over Tromps of De Ruyters en aanverwant heldendom. Heb daar zelf ook weinig mee. Zeker geen aangeleerde "trots op een geweldige geschiedenis", eerder een onderbelichting van het heroïsche en "grootse" element in die geschiedenis.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:33:26 #130
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182772769
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:29 schreef Molurus het volgende:

Dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat pro-pieten nieuws maken van KOZP. Dat lijkt mij niet zo gezond voor de maatschappelijke discussie die echt veel breder is dan dat.
Zonder KOZP was er nooit een discussie ontstaan.
pi_182772799
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zonder KOZP was er nooit een discussie ontstaan.
Hierin zit in elk geval een mogelijke verklaring voor de absurde interesse van pro-pieters in KOZP: het levend willen houden van het idee dat er zonder KOZP geen discussie zou zijn.

Maar deze discussie is natuurlijk al veel ouder dan KOZP, en zou er ook zonder hen nog steeds zijn. Again, dat is alsof je zegt dat er zonder NVU geen immigratiedebat zou zijn. Complete nonsens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:50:37 #132
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182772950
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 18:56 schreef Molurus het volgende:
Echt? Want je draait al even mee in dit topic, en dit is een vraag die ik echt al heel vaak heb beantwoord.

NWS / De Zwarte Piet-discussie #133: Zwarte Roetveegpieten bij de NTR

Klopt, maar ik post en kijk niet zo gek veel in dit topic, en heb je standpunten nog niet gezien.
Ik had dus blijkbaar 10 reeksen moeten teruglezen om er achter te komen. Dus heel erg bedankt voor de link. :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 18:56 schreef Molurus het volgende:
Ik denk in elk geval niet dat we met minimale veranderingen tot een oplossing komen. De vormgeving *en* de inhoud zijn van A tot Z niet meer van deze tijd. Als ik het geheel voor het zeggen had zou ik de hele opzet van het feestje veranderen en/of gewoon inruilen voor kerst. (Wat veel mensen toch al doen.)
Snap ik wel. Mij boeit het feest ook niet zo veel, maar het is toch een oude traditie, en er zitten veel heidense en Germaanse elementen/invloeden in (net als met kerstmis), dus daarom wil ik graag dat het blijft.

Wat vindt je trouwens van de oplossing in Amsterdam? De Spaanse edelmanpiet. Als het uiterlijk van ZP moet veranderen dan zou ik die richting kiezen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:51:10 #133
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182772954
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hierin zit in elk geval een mogelijke verklaring voor de absurde interesse van pro-pieters in KOZP: het levend willen houden van het idee dat er zonder KOZP geen discussie zou zijn.

Maar deze discussie is natuurlijk al veel ouder dan KOZP, en zou er ook zonder hen nog steeds zijn. Again, dat is alsof je zegt dat er zonder NVU geen immigratiedebat zou zijn. Complete nonsens.
Zonder KOZP waren er in de marge wat ingezonden brieven geweest en dan houdt het wel een beetje op. Als de maatschappij van mening was geweest dat er verandering nodig zou zijn was dat vanzelf maar wel heel geleidelijk gegaan en was het een natuurlijk proces geweest wat een jaar of 10, 20 in beslag had genomen. En niemand zou zich eraan gestoord hebben.

Wat er nu gebeurt is dat een organisatie als KOZP stante pede zwarte piet de laan uit wil trappen. En goh, dan gaan de hakken in het zand en ontstaat er een brede discussie.
pi_182773059
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Snap ik wel. Mij boeit het feest ook niet zo veel, maar het is toch een oude traditie, en er zitten veel heidense en Germaanse elementen/invloeden in (net als met kerstmis), dus daarom wil ik graag dat het blijft.
Mwah, zover die invloeden er al zijn zijn er denk ik maar heel weinig mensen die sinterklaas vieren en die dat ook werkelijk weten. Als je het mij vraagt zijn veel mensen zich daar pas in gaan verdiepen n.a.v. deze maatschappelijke discussie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:50 schreef Harvest89 het volgende:

Wat vindt je trouwens van de oplossing in Amsterdam? De Spaanse edelmanpiet. Als het uiterlijk van ZP moet veranderen dan zou ik die richting kiezen.
Ik weet eigenlijk niet exact waar je nu op doelt. Is die edelman zwart? Heb je misschien wat plaatjes voor de beeldvorming?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 27-10-2018 15:09:42 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182773086
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zonder KOZP waren er in de marge wat ingezonden brieven geweest en dan houdt het wel een beetje op.
Zonder KOZP zouden HEMA en NTR net zo goed de besluiten die ze hebben genomen genomen hebben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:51 schreef AchJa het volgende:

Als de maatschappij van mening was geweest dat er verandering nodig zou zijn was dat vanzelf maar wel heel geleidelijk gegaan en was het een natuurlijk proces geweest wat een jaar of 10, 20 in beslag had genomen. En niemand zou zich eraan gestoord hebben.
Je lijkt Halbe Zijlstra wel. Hoe kom je erbij dat het veel te snel gaat? Dit speelt al vele decennia, en daar zijn al de nodige geleidelijke aanpassingen geweest. Dat het daarbij blijft lijkt me volstrekt irreeel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:51 schreef AchJa het volgende:

Wat er nu gebeurt is dat een organisatie als KOZP stante pede zwarte piet de laan uit wil trappen. En goh, dan gaan de hakken in het zand en ontstaat er een brede discussie.
Nogmaals, KOZP lijkt me niet interessant voor deze ontwikkeling. Die zal zich doorzetten, KOZP of geen KOZP.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:21:36 #136
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182773261
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:29 schreef Molurus het volgende:

Dit heeft helemaal niets met KOZP te maken lijkt me? Mogelijk is het dan interessant om bijvoorbeeld te praten over de beweegredenen van NTR, sure. Ik heb daar echter nog niemand over gehoord hier. Stampvoeten over een groepering die in essentie nergens iets over te zeggen heeft vindt men kennelijk interessanter.
In de discussie is KOZP een soort afkorting geworden voor "fanatieke anti-pieten die het in grote lijnen eens zijn met KOZP en soortgelijke organisaties". Wat er zijn vrij veel fanatieke anti-piet organisaties, hoewel ze per stuk klein zijn en elkaar deels overlappen.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:23:58 #137
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182773291
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:05 schreef Molurus het volgende:


Zonder KOZP zouden HEMA en NTR net zo goed de besluiten die ze hebben genomen genomen hebben.
Aanname...

quote:
Je lijkt Halbe Zijlstra wel. Hoe kom je erbij dat het veel te snel gaat? Dit speelt al vele decennia, en daar zijn al de nodige geleidelijke aanpassingen geweest. Dat het daarbij blijft lijkt me volstrekt irreeel.
Waar zeg ik dat het te snel gaat? KOZP wil veel te snel en te veel. Dat is wat ik zeg.

quote:
Nogmaals, KOZP lijkt me niet interessant voor deze ontwikkeling. Die zal zich doorzetten, KOZP of geen KOZP.
Zonder KOZP was dit echt niet zo uit de klauwen gelopen.
pi_182773307
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In de discussie is KOZP een soort afkorting geworden voor "fanatieke anti-pieten die het in grote lijnen eens zijn met KOZP en soortgelijke organisaties". Wat er zijn vrij veel fanatieke anti-piet organisaties, hoewel ze per stuk klein zijn en elkaar deels overlappen.
Het komt op mij over alsof men zoekt naar de slechtste vertegenwoordiger van het standpunt en dan doet alsof iedereen die vindt dat het uiterlijk van ZP moet veranderen exact dezelfde mening heeft. Zoals gezegd: dat is gewoon een heel slechte debating strategie.

Zelf zou ik voorstellen om KOZP even links te laten liggen, en ons wat meer te richten op de minder absurde standpunten en argumenten. Als anti-pieter ben ik in elk geval wel een beetje klaar met het gezwets over herstelbetalingen enzo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182773324
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zonder KOZP was dit echt niet zo uit de klauwen gelopen.
Aanname.

Je blijft maar doen alsof we zonder KOZP geen discussie erover zouden hebben. Dat is regelrecht en aantoonbaar onjuist.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182773330
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zonder KOZP zouden HEMA en NTR net zo goed de besluiten die ze hebben genomen genomen hebben.

[..]

Je lijkt Halbe Zijlstra wel. Hoe kom je erbij dat het veel te snel gaat? Dit speelt al vele decennia, en daar zijn al de nodige geleidelijke aanpassingen geweest. Dat het daarbij blijft lijkt me volstrekt irreeel.

[..]

Nogmaals, KOZP lijkt me niet interessant voor deze ontwikkeling. Die zal zich doorzetten, KOZP of geen KOZP.
Dat eerste is een bewering, geen argument, geen feit.

Het tweede, dat het ireeël is, idem.

Het derde, idem.

Wel leuk hoor, dat je je hier graag als het geweten van FOK! opstelt. Maar voor iemand die heel erg uit de hoogte doet over het geven van 'taallessen' aan andere users qua redeneren, sla je hier driemaal op rij de plank mis.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182773340
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aanname.

Je blijft maar doen alsof we zonder KOZP geen discussie erover zouden hebben. Dat is regelrecht en aantoonbaar onjuist.
Dat zegt hij niet. Hij zegt terecht dat KOZP en Grauwe Eeuw de meest agressieve voorhoede zijn van het anti-Pietenelement in de Nederlandse maatschappij.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182773366
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:28 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Dat zegt hij niet. Hij zegt terecht dat KOZP en Grauwe Eeuw de meest agressieve voorhoede zijn van het anti-Pietenelement in de Nederlandse maatschappij.
En NVU is het meest agressief tegen immigratie. Dat wil niet zeggen dat elk immigratiedebat over NVU moet gaan.

Kunnen we niet gewoon KOZP links laten liggen en alsnog het debat op een beschaafde manier voeren? Ik ben er ieg wel een beetje klaar mee om hier verantwoording voor KOZP af te leggen. Ik heb niks met die club, en dat geldt voor het grootste deel van de Nederlanders die ZP wel zouden willen aanpassen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182773395
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In de discussie is KOZP een soort afkorting geworden voor "fanatieke anti-pieten die het in grote lijnen eens zijn met KOZP en soortgelijke organisaties". Wat er zijn vrij veel fanatieke anti-piet organisaties, hoewel ze per stuk klein zijn en elkaar deels overlappen.
Klopt. Het zijn veel groepjes, waarvan KOZP en GE de meest radicale zijn. In aantal zijn ze echter klein. Het gaat hier dan ook niet om een brede maatschappelijke discussie. Het is een discussie die door mediapropaganda vanuit de NPO, Sinterklaasjournaal met felle anti-Zwarte Pieter Dieuwertje Blok voorop een echt groot thema is geworden.

Daarvoor werd er heus ook al gesproken over ZP. Zijn oorringen en lippenstift zijn weg. De intensiteit van de anti-Zwarte Pieten en de felle reactie daarop van pro-Pieten is wel iets van de afgelopen jaren.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:36:57 #144
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182773425
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zonder KOZP zouden HEMA en NTR net zo goed de besluiten die ze hebben genomen genomen hebben.

Ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt, maar ik ben er redelijk zeker van dat Hema en de NTR zonder Gario's "Zwarte Piet is racisme"-actie en het aanschrijven van de VN-commissie met de daaropvolgende internationale publiciteit ook in 2018 nog gewoon de klassieke Piet hadden gebruikt, zoals ze al die jaren daarvoor deden. Dat lijkt me de meest conservatieve aanname. Als er aanwijzingen voor het tegendeel zijn, dan zou ik ze graag willen zien.
pi_182773434
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:33 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Klopt. Het zijn veel groepjes, waarvan KOZP en GE de meest radicale zijn. In aantal zijn ze echter klein. Het gaat hier dan ook niet om een brede maatschappelijke discussie. Het is een discussie die door mediapropaganda vanuit de NPO, Sinterklaasjournaal met felle anti-Zwarte Pieter Dieuwertje Blok voorop een echt groot thema is geworden.
"Mediapropaganda" nog wel. Wat is nu eigenlijk je gedachte hierbij? Dat de media een spreekbuis zijn voor KOZP en GE? Waarom zouden ze dat (willen) zijn?

Er is wel degelijk een brede maatschappelijke discussie, die geheel niets met KOZP en GE te maken heeft. Maar op de 1 of andere manier wil je dat niet zien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182773466
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt, maar ik ben er redelijk zeker van dat Hema en de NTR zonder Gario's "Zwarte Piet is racisme"-actie en het aanschrijven van de VN-commissie met de daaropvolgende internationale publiciteit ook in 2018 nog gewoon de klassieke Piet hadden gebruikt, zoals ze al die jaren daarvoor deden. Dat lijkt me de meest conservatieve aanname. Als er aanwijzingen voor het tegendeel zijn, dan zou ik ze graag willen zien.
Wat je hier zegt is natuurlijk net zo goed een aanname, waarvan het mij niet duidelijk is waarop die is gebaseerd.

Wat HEMA en NTR doen is helemaal niets nieuws. Het is de voortzetting van een trend die al lang voor KOZP bestond. Dat die trend niet op mysterieuze wijze zou zijn gestopt zonder KOZP is wellicht een aanname mijnerzijds, maar het idee dat er zonder KOZP geen maatschappelijke discussie meer zou zijn lijkt me echt heel kort door de bocht.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:46:05 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182773530
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

En NVU is het meest agressief tegen immigratie. Dat wil niet zeggen dat elk immigratiedebat over NVU moet gaan.

Kunnen we niet gewoon KOZP links laten liggen en alsnog het debat op een beschaafde manier voeren? Ik ben er ieg wel een beetje klaar mee om hier verantwoording voor KOZP af te leggen. Ik heb niks met die club, en dat geldt voor het grootste deel van de Nederlanders die ZP wel zouden willen aanpassen.
Wat is het volgende wat we links moeten laten liggen? De pro pieten?

KOZP is een wezenlijk onderdeel van de hele situatie/ discussie waar we mee te kampen hebben, ik durf zelfs te stellen dat ze de grootste aanleiding van dit alles zijn, dus die laat ik helemaal niet links liggen.

Maar goed, dit is ook weer typisch iets van jou waar ik eerder ook al mee kwam. Wie ben jij om te bepalen wat wel en niet bediscussieerd mag worden? Of wordt KOZP nu ook als irrelevant/ niet interessant verklaard door jou?

Nu komt uiteraard de persoonlijke aanval opmerking weer.
pi_182773537
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Mediapropaganda" nog wel. Wat is nu eigenlijk je gedachte hierbij? Dat de media een spreekbuis zijn voor KOZP en GE? Waarom zouden ze dat (willen) zijn?

Er is wel degelijk een brede maatschappelijke discussie, die geheel niets met KOZP en GE te maken heeft. Maar op de 1 of andere manier wil je dat niet zien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Mediapropaganda" nog wel. Wat is nu eigenlijk je gedachte hierbij? Dat de media een spreekbuis zijn voor KOZP en GE? Waarom zouden ze dat (willen) zijn?

Er is wel degelijk een brede maatschappelijke discussie, die geheel niets met KOZP en GE te maken heeft. Maar op de 1 of andere manier wil je dat niet zien.
De media zit vol met weg-met-ons types die Zwarte Piet afschaffen zien als een heilige missie. Ik zie in de media nooit en te nimmer een 'normaal figuur' die Zwarte Piet af wil schaffen. Het zijn zonder uitzondering types van een verschillend niveau van radicalisme, vaak afhankelijk van subsidie, die met dubieuze motieven ZP willen afschaffen.

In het dagelijks leven kom ik soms wel mensen tegen die verandering van ZP niet in de weg staan of aanmoedigen. Vaak GroenLinks, D66, PvdA. Als ik met hen spreek over het onderwerp blijkt vaak een enorm gebrek aan historisch besef. De overkoepelende reden: als je mensen kwetst, moet je daar iets aan doen. Rationaliteit is nergens te vinden, het gaat alleen maar om gevoelens. Ik vertik het om daar beleid op te laten maken, noch om de sociaal-culturele koers van Nederland erdoor te laten bepalen. Gekwetst worden hoort nu eenmaal bij het leven. Of zullen we beleid gaan maken om liefdesverdriet tegen te gaan?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182773546
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

En NVU is het meest agressief tegen immigratie. Dat wil niet zeggen dat elk immigratiedebat over NVU moet gaan.

Kunnen we niet gewoon KOZP links laten liggen en alsnog het debat op een beschaafde manier voeren? Ik ben er ieg wel een beetje klaar mee om hier verantwoording voor KOZP af te leggen. Ik heb niks met die club, en dat geldt voor het grootste deel van de Nederlanders die ZP wel zouden willen aanpassen.
Weer een bewering die je niet onderbouwt. Wat ik wel weet: de groep 'Nederlanders' die Zwarte Piet aan wil passen is bescheiden in vergelijking met de groep Nederlanders die Zwarte Piet wil houden zoals hij is. Het gezicht van het anti-Pietenkamp is KOZP en is GE.

KOZP noemen betekent niet dat een debat niet beschaafd is. Ik zie hier niemand schelden, vloeken of tieren.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182773581
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat zal dan wellicht van je leeftijd en/of sociale omgeving afhangen. Ik ben zelf opgegroeid met het "kikkerlandje"-narratief, type Van Nul tot Nu, basisschool begin jaren 80. Weinig over Tromps of De Ruyters en aanverwant heldendom. Heb daar zelf ook weinig mee. Zeker geen aangeleerde "trots op een geweldige geschiedenis", eerder een onderbelichting van het heroïsche en "grootse" element in die geschiedenis.
ik denk zelf dat het van trots naar doozwijgen is gegaan. je leert wel de feiten, min of meer. en over de politionele acties. maar veel verder gaat het niet.

mn moeder zong nog een liedje over piet hein. zn daden benne groot, hij heeft gewonnen de zilvervoot.
gejat dus. de man was een geweldadige zeerover in nederlandse dienst.
is maar een voorbeeld. mijn vader is in indonesie geboren (op zn 6de vertrokken naar nederland). schaamde zich nogal voor dat verleden, mn opa en zijn vader waren kolonisten. ik heb wel geleerd dat het allemaal niet zo best was.
maar hij keek ook naar de tante lien show op tv, waar het kolonisten verleden toch wel op enigsinds twijfelachite wijze werdt verheerlijkt....niet zozeer politiek hoor, en ze betrokken de indiers er als gelijken ook bij. maar toch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')