abonnement Unibet Coolblue
pi_185966663
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 08:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Angst voor wat?
Met name voor het oordeel, maar dat heeft ook te maken met de te hoge eisen die ik soms aan mezelf stel.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  dinsdag 9 april 2019 @ 12:58:25 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186117876
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Met name voor het oordeel, maar dat heeft ook te maken met de te hoge eisen die ik soms aan mezelf stel.
Als je twijfelt geldt dat natuurlijk ook voor "het oordeel". Wees gerust: deze komt niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 09-04-2019 13:13:01 ]
pi_186158319
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 12:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als je twijfelt geldt dat natuurlijk ook voor "het oordeel". Wees gerust: deze komt niet.
De angst is er vooral als ik weer eens depri ben. Zolang de meds werken kijk ik veel rationeler naar het geloof
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  dinsdag 16 april 2019 @ 08:12:17 #54
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_186245930
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 16:49 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

De angst is er vooral als ik weer eens depri ben. Zolang de meds werken kijk ik veel rationeler naar het geloof
De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
  zondag 10 januari 2021 @ 22:53:30 #55
488589 witwitwit
zingeenseenpirbidliedjevoormij
pi_197335304
Wat is bid dip van brid?
pi_197584517
Ieder mens is een zondaar en alleen het geloof in de Here Jezus kan je doen behouden.
Neemt niet weg dat je wel zult worden beoordeelt indien je behouden bent door het geloof in Jezus.
En alleen de Here Jezus bepaald of je geloof wel echt was of is.
pi_197599324
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Met name voor het oordeel, maar dat heeft ook te maken met de te hoge eisen die ik soms aan mezelf stel.


[ Bericht 2% gewijzigd door Alarmonoff op 23-01-2021 22:28:52 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_197625880
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 02:03 schreef Remco2021 het volgende:
Ieder mens is een zondaar en alleen het geloof in de Here Jezus kan je doen behouden.
Neemt niet weg dat je wel zult worden beoordeelt indien je behouden bent door het geloof in Jezus.
En alleen de Here Jezus bepaald of je geloof wel echt was of is.
Yeshua ben Jehosef was een joodse vrijheidsstrijder.
  maandag 25 januari 2021 @ 11:05:25 #59
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197628351
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 02:03 schreef Remco2021 het volgende:
Ieder mens is een zondaar en alleen het geloof in de Here Jezus kan je doen behouden.
Neemt niet weg dat je wel zult worden beoordeelt indien je behouden bent door het geloof in Jezus.
En alleen de Here Jezus bepaald of je geloof wel echt was of is.
Blasfemie! God zelf zal oordelen, de levenden en de doden. :(
pi_200216717
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 11:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Blasfemie! God zelf zal oordelen, de levenden en de doden. :(
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 11:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Blasfemie! God zelf zal oordelen, de levenden en de doden. :(
Je hebt het zelf in de hand of jij onder de "levenden" valt of onder de "doden".

De levenden zijn diegene die behouden zijn in Christus Jezus door het geloof in Hem.
De "doden" zijn diegene die niet in Hem geloven.

Je hebt nu nog de keuze om voor het "leven" te kiezen.

Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 6 juli 2021 @ 10:44:14 #61
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200226456
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 15:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

[..]

Je hebt het zelf in de hand of jij onder de "levenden" valt of onder de "doden".
Ik leef nu! Dat is alles wat ik weet.
quote:
De levenden zijn diegene die behouden zijn in Christus Jezus door het geloof in Hem.
De "doden" zijn diegene die niet in Hem geloven.

Je hebt nu nog de keuze om voor het "leven" te kiezen.

Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Dat laatste is dus onzin. In de Bijbel staan tallozen die zonder Jezus tot de vader zijn gekomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 06-07-2021 11:12:36 ]
pi_200249279
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 10:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik leef nu! Dat is alles wat ik weet.
[..]

Dat laatste is dus onzin. In de Bijbel staan tallozen die zonder Jezus tot de vader zijn gekomen.
Ook over personen die ten tijde of na Jezus leefden?
Want daarin zit een verschil tussen voor en na christus.
Want inderdaad Elia bijvoorbeeld werd wegegenomen.

Te tijd waarin wij nu leven na de geboorte en kruisiging en hemelvaart etc van Jezus is de genade tijd.
Wij mogen leven onder de genade die God ons geschonken heeft.
En zoals ik weleens heb aangehaald hier, is niemand uiteindelijk te verontschuldigen en zal zich moeten verantwoorden voor God.
Want ieder mens heeft een ingeschapen Godsbeeld.
Zie de volgende tekst uit romeinen 1.

Vooral vers 23 is vrij actueel of eigenlijk altijd wel actueel gebleken.
Maar je kent vast wel die (jonge) mensen die zangers of bandjes als idool zien, een idool is niks anders dan een afgod. Of neem nu de hindoes of de mensen in india die verafgoden runderen, want owee als je zo'n dier daar iets aan doet, dan kom je voorlopig niet meer vrij daar als je worddt opgepakt, als je al niet voortijdig door de bevolking wordt gestenigd. ;)

Romeinen 1:18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,
19. omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.
21. Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd.
22. Terwijl zij zich uitgaven voor wijzen, zijn zij dwaas geworden,
23. en hebben zij de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens, op vogels en op viervoetige en kruipende dieren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 7 juli 2021 @ 14:27:06 #63
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200249510
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:05 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ook over personen die ten tijde of na Jezus leefden?
Want daarin zit een verschil tussen voor en na christus.
Want inderdaad Elia bijvoorbeeld werd wegegenomen.



En dus had Johannes de fantast het weer eens fout. Alle op de borst-klopperige "Ik ben.." uitspraken staan in Johannes. Zoals je weet is dit evangelie het minst betrouwbaar. In de andere evangeliën zegt Jezus niet zoiets over zichzelf.
quote:
Want ieder mens heeft een ingeschapen Godsbeeld.
Gek dat ze overal ter wereld een compleet ander beeld van die God hebben dan he? Soms is het er maar één, soms zijn het er tientallen...of juist maar drie, maar dan in één...

En het geldt niet voor mij, ik geloof niet in Allah.

[ Bericht 8% gewijzigd door hoatzin op 07-07-2021 14:34:26 ]
pi_200281945
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 14:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En dus had Johannes de fantast het weer eens fout. Alle op de borst-klopperige "Ik ben.." uitspraken staan in Johannes. Zoals je weet is dit evangelie het minst betrouwbaar. In de andere evangeliën zegt Jezus niet zoiets over zichzelf.
[..]

Gek dat ze overal ter wereld een compleet ander beeld van die God hebben dan he? Soms is het er maar één, soms zijn het er tientallen...of juist maar drie, maar dan in één... *

En het geldt niet voor mij, ik geloof niet in Allah.
Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat ze zich geen andere voorstelling aan konden/ kunnen geven.
Maar waarom zou je overal appart een "god" moet verzinnen?

Terwijl de bijbel juist spreekt over 1 God die alles gemaakt heeft?

*Je bedoelt 1 God die zich manifesteert in 3 Personen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 13:28:41 #65
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200282081
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 13:21 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat ze zich geen andere voorstelling aan konden/ kunnen geven.
Maar waarom zou je overal appart een "god" moet verzinnen?
Of je nu één God verzint of tien, wat maakt dat uit?
quote:
Terwijl de bijbel juist spreekt over 1 God die alles gemaakt heeft?
Ja de schrijvers van de Bijbel hebben één God verzonnen. De Egyptenaren gingen hen voor, daar is het monotheïsme ontstaan. Farao Achnaton was de eerste die dit concept hanteerde, ver voor de Israëlieten. Maar het zou best de oorsprong kunnen zijn...

Ik denkt dat ATON (vzmh) hier zijn naam aan ontleent.
quote:
*Je bedoelt 1 God die zich manifesteert in 3 Personen.
Het OT spreekt over één God die ondeelbaar is. Buiten God is er niets.

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 09-07-2021 14:14:30 ]
  vrijdag 9 juli 2021 @ 14:44:43 #66
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200283244
Hymne voor Aton: (Achnaton, deze leefde ongeveer in de tijd waarin de verhalen over Mozes speelden...)

Hoe groot zijn uw daden,
Niettemin verborgen van het zicht,
O Enige God naast wie er velen zijn!
U maakte de aarde zoals u dit wenste, u alleen,
Alle volkeren, kudden, en troepen;
Alles op aarde wat op benen lopen,
Alles op hoogte wat op vleugels vliegen,
Het land van Khor en Kush,
Het land van Egypte.
U plaatst elke mens op zijn plaats,
U levert hun behoeften;
Iedereen heeft zijn voedsel,
Zijn leven wordt geteld.
Hun tongen verschillen in toespraak,
Hun huiden zijn verschillend,
Voor u onderscheiden de mensen zich.

Dit lijkt wel heel erg op psalm 104 he? :D
pi_200472992
Eerst het onvermogen van de zondaar om te geloven geanalyseerd.Hij voert aan dat hij niet kan geloven.Hij zegt dit vaak en brengt zo zijn geweten tot rust.Wanneer hij wakker geschut wordt en ontwaakt,beweert hij dat hij niet in Jezus Christus kan geloven,niet in God kan geloven,en hij hervat zijn dodelijke slaap.Hij haalt de Heilige Schrift aan om zijn verontschuldiging te staven en herinnert ons misschien aan de woorden van de Heere Jezus zelf: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke."Waarop we antwoorden dal de woorden van onze Heere altijd zeer gewichtig voor ons zijn en we niet graag een daarvan zouden willen verdraaien.Maar onze Heere licht Zijn woorden op een andere plaats Zelf toe, als Hij zegt: "Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben."Het onvermogen van de zondaar ligt dus in hemzelf. Omdat hij het niet wil,kan hij het niet. Laat iedere zondaar hiervan verzekerd zijn en laat zijn geweten de waarheid ervan bekrachtigen.Hoor,o ongelovige,u hebt gezegd: "Ik kan niet geloven",maar het is eerlijker als u gezegd had: "Ik wil niet geloven."Dat is het ellendige ervan. Uw ongeloof is uw eigen schuld, niet uw ongeluk. Het is een ziekte, maar het is ook een misdaad. Het is voor u een vreselijke bron van ellende, en terecht, want het is een afschuwelijke belediging van de waarachtige God.

Laat me uw ongeloof eens kritisch analyseren en u laten zien waarom u niet kunt geloven.Het onvermogen van velen van u ligt in het feit dat u helemaal niet over de zaak wilt nadenken.Velen van u geloven niet in de Heere Jezus Christus omdat u niet om uw ziel geeft,noch het belang om behouden te worden inziet.U geeft alle aandacht aan uw zaak.Aan uw vermaak,aan uw zonden.U verbeeldt zich dat er nog tijd genoeg is om aan geestelijke zaken te denken en u vindt ze van secundair belang. Dit is voor een groot deel de oorzaak van het ongeloof.Laat ieder mens die niet in de Bijbel gelooft eens deze vraag beantwoorden: hebt u dat Boek ooit onbevooroordeeld gelezen met de bedoeling om voor uzelf te ontdekken of het al dan niet het Boek van God is?Bent u er ooit voor gaan zitten om het getuigenis te bestuderen,dat het de openbaring van God is?Het gebeurt zelden dat er een ongelovige gevonden wordt die deze vraag met "ja" kan beantwoorden.Zij schelden op wat ze niet begrijpen en veroordelen bij voorbaat al wat ze nooit bestudeerd hebben.Klopt dat?

Een tweede oorzaak voor het onvermogen van de zondaar om te geloven,ligt in het feit dat het evangelie waar is. "Nee", antwoordt u."dat is precies de reden dat wij het wel zouden geloven."Jazeker,maar wat zegt Jezus in Johannes 8 vers 45? "Maar Mij,omdat Ik u de waarheid zeg,gelooft gij niet."Een eigenaardige reden om een bewering niet te geloven - omdat ze waar is! Toch zijn er duizenden mensen wier vermogen om in een leugen te geloven,enorm groot is,maar hun vermogen om de waarheid te aanvaarden,lijken ze te zijn kwijtgeraakt.Waar godsdienstig bedrog is ontstaan,zijn juist die mensen die vanaf hun jeugd het evangelie gehoord hebben en het niet hebben aanvaard omdat het waar is,onmiddellijk het slachtoffer van deze oplichting geworden.De waarheid paste niet bij hun aard,die onder de heerschappij van de vader der leugenen lag.Nauwelijks werd er echter een doorzichtige leugen onder hun aandacht gebracht of ze sprongen er direct naartoe, als een vis naar een vlieg.De schandalige lichtgelovigheid van het ongeloof verbaast me! Ik kom mensen tegen die zichzelf heel scherpe denkers en filosofen vinden en zij tonen hun verbazing erover dat ik echt kan geloven in de zaken die ik verkondig.Maar zodra ik van hen begrijp wat hun stellige overtuiging is,dan slaat de verbazing over naar mijn kant,en die is duizendmaal groter dan die van hen.Het geloof dat Christus aanneemt,heeft slechts een klein keelgat,vergeleken met die lichtgelovigheid die bijvoorbeeld gelooft in de ontwikkeling van de mens uit protoplasma.Een leugen wilt u wel geloven, maar omdat het evangelie waar is,gelooft u het niet."U praat ons een slechte aard aan",zegt er iemand.Het is uw ware aard.Sommigen van u vinden het zo gewoon om geen andere leer te aanvaarden dan die overeenstemt met uw bedorven smaak en uw sceptische ideeën,dat u het evangelie niet kunt verdragen omdat het waar is en het daarom als bedorven overkomt.Als we het enigszins zouden snoeien, het zouden kappen en het aan u aanpassen,dan zou u het aanvaarden.Maar wij verzekeren u,in de Naam van de eeuwige God,dat we dit niet zullen doen.Om Gods wil,durven we dit niet te doen,ook niet ter wille van u.Want als we u een ander evangelie zouden prediken,zouden we u alleen maar misleiden.

Er zijn mensen die het evangelie niet aanvaarden,omdat het onder de mensen veracht wordt.Het evangelie wordt door de groten der aarde bespot en door het grootste deel van de mensheid belachelijk gemaakt.Daarom keren lafaards het de rug toe.Als de prinsen en de groten de waarheid zouden aanhangen,dan zit er misschien iets in,maar zijn met allen die in Jezus geloven over het algemeen een armzalig stelletje?Zegt u in feite niet:"Ik kan Gods getuigenis alleen niet geloven,maar ik zou het wel geloven als een geleerde professor of een belangrijke rechtsgeleerde er zijn getuigenis aan toe zou voegen?"Wat zeiden ze in Christus'dagen? "Heeft er iemand van de oversten geloofd?" Met de mening van de oversten werd blijkbaar meer rekening gehouden dan met het getuigenis van de Heilige God. Er is een bepaalde categorie mensen die altijd vraagt:"Is het in de mode?" Er zijn er van een andere categorie,die voorzichtig informeren:"Wat denken de andere mensen in onze winkel ervan?" Zij hechten meer waarde aan het oordeel van mensen dan aan de geschreven verklaring van God. Ze willen hun medemensen wel geloven, die net zo feilbaar zijn als zijzelf, maar in God willen ze niet geloven. Laat me dit eens zeggen: ook al deed u met de mode mee om in God te geloven omdat Zijn getuigenis door de groten der aarde of door velen om u heen verdedigd werd, dan zou dat toch niet betekenen dat u in God gelooft? Het zou in wezen neerkomen op het geloven in het getuigenis van mensen. Zondaar, dit is geen geringe overtreding, om wel geneigd te zijn om het oordeel van uw medemensen maar niet de verklaring van uw God te aanvaarden.

Velen aanvaarden het evangelie niet omdat ze veel te trots zijn om het te geloven.Het evangelie is zeer vernederend.Het zegt tot de zondaar "Wel meneer,u hebt geen verdiensten van uzelf en bovendien hebt u geen macht om in de toekomst verdiensten te verwerven."Hij beweert gematigd te zijn geweest,rein,eerlijk en royaal,maar het evangelie zegt hem: "U hebt Gods wet overtreden en u wordt daarvoor veroordeeld.” Alles wat u gedaan hebt, was slechts uw plicht. Het kan u niet baten om uw gebreken in andere opzichten uit te wissen. "Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle" zegt het Boek dat niet dwalen kan (Jakobus 2:10). Als u behouden wilt worden, zult u als zondaar behouden moeten worden, of anders helemaal niet. Want Christus is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaars tot bekering. U zult door de verdienste van een Ander zalig gemaakt moeten worden en van de zonde gereinigd in hel kostbare bloed van Jezus. Uw eigen werken zullen er geen hand in hebben. Het is door genade, pure genade.

Natuurlijk kan een trots mens dat niet geloven.Hij keert het minachtend de rug toe.Waarom kan hij het niet geloven?
Omdat hij het niet wil geloven.Hij is zo trots dat het hem beledigt.Het stuit hem tegen de borst en hij kan daar niet tegen.Velen van u moeten wel toegeven dat u niet op het evangelie gesteld bent,omdat het geen ruimte laat om uw trots op te bergen.Als het tot u zou zeggen: "Neem deel aan de sacramenten" wel, dan zou u morgen gedoopt willen worden en aan de Tafel des Heeren gaan,als dat u zou behouden.En als ik zou mogen preken dat u behouden zou worden,als u op uw blote voelen van dit bedehuis naar Land's End zou lopen,dan zou u vanmiddag nog beginnen,hoe nat het ook is.Als het iets belangrijks was wat u moest doen,dan zou u het doen.Maar omdat u nu niets anders doen kan dan te aanvaarden wat een Ander gedaan heeft, wilt u het niet hebben.Uw afschuwelijke trots is er verantwoordelijk voor dat u de vrije genade verwerpt.Als dit het geheim van uw onvermogen is,stelt het u dan vrij? Maakt het uw overtreding niet nog groter?

Een andere reden dat mensen Gods getuigenis aangaande Jezus niet kunnen geloven,ligt in de heiligheid van het evangelie. Als het evangelie tegen u zou zeggen:"U kunt uw zonden belijden en absolutie verkrijgen,en ga daarna maar weer zondigen", zou dal velen van u niet goed uitkomen?Dat is de godsdienst voor zondige mensen!Denkt u dat er ooit een tijd zal komen dat een dergelijke leer niet langer populair is?Het is een zeer aantrekkelijke godsdienst,die de duivel zelf zou kunnen verzinnen; het toont zijn aanleg om te liegen.Belijd uw zonden aan een priester,betaal een shilling,ontvang absolutie en ga heen en leef zoals u wilt tot de volgende keer.Wrijf de zonde af met een beetje berouw,terwijl u gewoon verder leeft.De menselijke natuur is blij met een dergelijke godsdienst.Maar het evangelie zegt de mens:"U moet uw boze wegen verlaten. Wat meer is,juist uw aard die deze zonden influistert,moet veranderd worden.U moet wederom geboren worden."Het evangelie roept: "Bekeert u."De goddeloze verlate zijn weg,en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de HEERE,zo zal Hij Zich over hem ontfermen.Het evangelie verkondigt Jezus.Die mensen verlost van hun zonde.Maar dat wilt u niet. De onzuiverheid van uw hart maakt het voor u moeilijk in een zuiver evangelie te geloven.

O mensen, ik smeek u, zie op deze waarheid. Wanneer u zegt: "Ik kan niet geloven",komt dat of omdat u te onverschillig bent of omdat uw aard zelf te arglistig en te onzuiver is om de waarheid te aanvaarden. Het zou zeer eenvoudig zijn om te geloven, als deze dingen er niet waren. Vinden de engelen het moeilijk om te geloven? Zouden de reine geesten het moeilijk vinden om te geloven? Nee. Uw zonde ligt aan de basis van uw ongeloof; het is de wortel die deze gal draagt. We kunnen van een verkwister niet verwachten dat hij in de uitnemendheid van besparingen gelooft,of van een verdorven mens dat hij in de genoegens van reinheid gelooft.Lichtzinnige mensen ontkennen zelfs dat er reine mensen bestaan.Wat voor oordeel hebben slechte mensen over de hele mensheid! Waarom denken ze zo slecht van anderen? Omdat ze hen met hun eigen maatstaven oordelen. Als een duif over een landschap vliegt,ziet zij heldere beken en korenvelden.Maar wat ziet een gier als hij boven hetzelfde landschap zweeft? Hier en daar een dood paard,een skelet,of een stuk kadaver.Iedereen kijkt met zijn eigen ogen. Een goddeloos,tot onreinheid geneigd mens kan geen reinheid zien.Christus zei tot de hovaardige Farizeeën: "Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt?" Hun trots stond in de weg.In iedere situatie waarin een mens aangaande de Heere Jezus beweert: "Ik kan niet geloven",zit de moeilijkheid in hemzelf,dus niet in de feiten noch in het getuigenis van die feiten. Er is één verontschuldiging voor ongeloof, slechts één: "Hoe zullen zij in Hem geloven, van Wie zij niet gehoord hebben?" Die verontschuldiging zal de heidenen baten, maar niet u, want u hebt over Jezus gehoord en gelezen, en u kent het evangelie. Dus het enige excuus dat aanvaard kan worden, geldt niet voor u. Van u moet gezegd worden: "Die niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt.
  woensdag 21 juli 2021 @ 16:31:18 #68
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200473775
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 15:27 schreef Doedelzak77 het volgende:
Eerst het onvermogen van de zondaar om te geloven geanalyseerd.Hij voert aan dat hij niet kan geloven.Hij zegt dit vaak en brengt zo zijn geweten tot rust.Wanneer hij wakker geschut wordt en ontwaakt,beweert hij dat hij niet in Jezus Christus kan geloven,niet in God kan geloven,en hij hervat zijn dodelijke slaap
Een mooie copy - paste van https://charlesspurgeon.n(...)egen-de-ongelovigen/

Deze gast (Spurgeon) leefde van 1834 tot 1892.

Hij slaat uiteraard de plank volledig mis en meent dat geloven een keuze is. En dit stuk gaat louter over mensen die wel in God geloven maar niet in Jezus of de vergeving van zonden. Verder staat het bol van cirkelredeneringen in de trant van "hoe weten we dat dit waar is? Welnu het staat in de Bijbel! Nou dan.." (WCeend dus)
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:56:56 #69
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_200530148
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 14:44 schreef hoatzin het volgende:
Hymne voor Aton: (Achnaton, deze leefde ongeveer in de tijd waarin de verhalen over Mozes speelden...)

Hoe groot zijn uw daden,
Niettemin verborgen van het zicht,
O Enige God naast wie er velen zijn!
U maakte de aarde zoals u dit wenste, u alleen,
Alle volkeren, kudden, en troepen;
Alles op aarde wat op benen lopen,
Alles op hoogte wat op vleugels vliegen,
Het land van Khor en Kush,
Het land van Egypte.
U plaatst elke mens op zijn plaats,
U levert hun behoeften;
Iedereen heeft zijn voedsel,
Zijn leven wordt geteld.
Hun tongen verschillen in toespraak,
Hun huiden zijn verschillend,
Voor u onderscheiden de mensen zich.

Dit lijkt wel heel erg op psalm 104 he? :D
Mooi O+

Ik weet niet veel van Achnaton, behalve dat hij een van de eerste monotheïsten was en dat hij heerste over Egypte. Het besef van één Schepper-God bestond op wel meer plekken dan alleen in Israël, ik ben ook al jarenlang gefascineerd door het zoroastrisme in Perzië.
pi_200585152
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 16:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een mooie copy - paste van https://charlesspurgeon.n(...)egen-de-ongelovigen/

Deze gast (Spurgeon) leefde van 1834 tot 1892.

Hij slaat uiteraard de plank volledig mis en meent dat geloven een keuze is. En dit stuk gaat louter over mensen die wel in God geloven maar niet in Jezus of de vergeving van zonden. Verder staat het bol van cirkelredeneringen in de trant van "hoe weten we dat dit waar is? Welnu het staat in de Bijbel! Nou dan.." (WCeend dus)
God geeft ons in duidelijke termen het kernprobleem. Het gaat er niet om hoe niet-gelovigen het Boek zien; het is hun kijk op de Auteur. Alle mensen hebben reeds kennis van God,omdat Hij duidelijk wordt gezien in Zijn schepping, en Zijn morele wet is ook geschreven in hun harten(Romeinen 1:20; 2:15).Maar zij “onderdrukken de waarheid in ongerechtigheid omdat hun trots hart rebels is en zij zich niet willen onderwerpen aan de waarheid (Romeinen 1:18, 21-23; 2:14-15). Wanneer mensen de historische verslagen van bijvoorbeeld de schepping en de Zondvloed verwerpen,dan zijn zij “willens” onwetend (2 Petrus 3:5). Het is geen kwestie van bewijs; zij willen gewoon niet overtuigd zijn.Het is daarom een vergissing als we zouden handelen alsof het kernprobleem een gebrek aan kennis is.Uw toehoorders hebben een hartprobleem. Zij hebben de God van de Bijbel al afgewezen voordat zij beginnen te overwegen of Zijn Woord wel waar zou kunnen zijn.Moderne intellectuelen verschillen niet van de trotse Grieken in Paulus dagen, die leefden in de zinloosheid van hun denken.Zij waren verduisterd in het verstand,vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart (Efeziërs 4:17-18).

Hoe kunnen we dan effectief de waarheid verkondigen in eenvoud?

Ten eerste: we moeten krachtig verklaren dat waarheid bestaat en dat ze gekend kan worden.
Waarheid bestaat in de geestelijke en morele domeinen precies zoals ze bestaat in het fysische domein.Jezus Christus is "de Waarheid" (Johannes 14:6). Gods Woord is Waarheid.Het Evangelie is waarheid.En waarheid wordt gecommuniceerd door taal.Een auteur verklaarde eens: "Taal is Gods vehikel om waarheid mee te delen".God gebruikt Zijn Woord,de Bijbel,om te verklaren dat een relatie met Hem er komt door alleen geloof in de persoon en het werk van Jezus Christus.Dit is de simpele,heldere waarheid,dat wij allen zondaars zijn die een Redder nodig hebben,en redding aangeboden wordt door Jezus Christus alleen.

Ten tweede: we moeten de kracht van Gods Woord benadrukken wanneer we de waarheid communiceren aan anderen.Als levend boek is het accurater dan zelfs ooggetuigengetuigenis of persoonlijke ervaring (2 Petrus 1:19). Het Woord kent ons beter dan wij onszelf kennen (Hebreeën 4:12-13).1 Thessalonicenzen 2:13 onthult het startpunt voor waarheid:de mens moet Gods Woord ontvangen zoals het werkelijk is: "niet als een mensenwoord, maar (zoals het werkelijk is) als Gods Woord".
  woensdag 28 juli 2021 @ 10:09:58 #71
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200591641
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 01:14 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

God geeft ons in duidelijke termen het kernprobleem. Het gaat er niet om hoe niet-gelovigen het Boek zien; het is hun kijk op de Auteur. Alle mensen hebben reeds kennis van God,omdat Hij duidelijk wordt gezien in Zijn schepping, en Zijn morele wet is ook geschreven in hun harten(Romeinen 1:20; 2:15).Maar zij “onderdrukken de waarheid in ongerechtigheid omdat hun trots hart rebels is en zij zich niet willen onderwerpen aan de waarheid (Romeinen 1:18, 21-23; 2:14-15). Wanneer mensen de historische verslagen van bijvoorbeeld de schepping en de Zondvloed verwerpen,dan zijn zij “willens” onwetend (2 Petrus 3:5). Het is geen kwestie van bewijs; zij willen gewoon niet overtuigd zijn.Het is daarom een vergissing als we zouden handelen alsof het kernprobleem een gebrek aan kennis is.Uw toehoorders hebben een hartprobleem. Zij hebben de God van de Bijbel al afgewezen voordat zij beginnen te overwegen of Zijn Woord wel waar zou kunnen zijn.Moderne intellectuelen verschillen niet van de trotse Grieken in Paulus dagen, die leefden in de zinloosheid van hun denken.Zij waren verduisterd in het verstand,vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart (Efeziërs 4:17-18).

Hoe kunnen we dan effectief de waarheid verkondigen in eenvoud?

Ten eerste: we moeten krachtig verklaren dat waarheid bestaat en dat ze gekend kan worden.
Waarheid bestaat in de geestelijke en morele domeinen precies zoals ze bestaat in het fysische domein.Jezus Christus is "de Waarheid" (Johannes 14:6). Gods Woord is Waarheid.Het Evangelie is waarheid.En waarheid wordt gecommuniceerd door taal.Een auteur verklaarde eens: "Taal is Gods vehikel om waarheid mee te delen".God gebruikt Zijn Woord,de Bijbel,om te verklaren dat een relatie met Hem er komt door alleen geloof in de persoon en het werk van Jezus Christus.Dit is de simpele,heldere waarheid,dat wij allen zondaars zijn die een Redder nodig hebben,en redding aangeboden wordt door Jezus Christus alleen.

Ten tweede: we moeten de kracht van Gods Woord benadrukken wanneer we de waarheid communiceren aan anderen.Als levend boek is het accurater dan zelfs ooggetuigengetuigenis of persoonlijke ervaring (2 Petrus 1:19). Het Woord kent ons beter dan wij onszelf kennen (Hebreeën 4:12-13).1 Thessalonicenzen 2:13 onthult het startpunt voor waarheid:de mens moet Gods Woord ontvangen zoals het werkelijk is: "niet als een mensenwoord, maar (zoals het werkelijk is) als Gods Woord".
Je slaat de spijker op zijn kop. De Bijbel is waar omdat dat in de Bijbel staat. ^O^

Even een vraag: welk scheppingsverhaal is nu een historisch verslag? In het eerste lezen we dat de mens (mannelijk en vrouwelijk) aan het eind van de schepping staat. In Genesis 2 begint het met de schepping van de mens en dan volgen bomen en dieren. De dieren worden geschapen omdat `God de Heer dacht dat het niet goed is dat de mens alleen is`. In Genesis 1 gebeurt alles door het woord. In vers 20 staat: `God zei: het water moet wemelen van levende wezens en boven de aarde, langs het hemelgewelf moeten vogels vliegen`. In Genesis 2 worden de mens en de dieren door God gevormd uit stof en aarde. Op het laatst verschijnt de vrouw, uit de rib van de man, op het toneel.

Twee nogal verschillende verhalen waarvan jij gaat beweren dat het niet zo is. Benieuwd welke zeer vergezochte tegenwerping jij hier gaat plaatsen. Er zijn er talloze.

Ich bin ja gespannt! >:)

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 28-07-2021 10:17:59 ]
pi_201411681
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2019 08:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]
De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Inmiddels ben ik redelijk "gegroeid" in mijn geloof en heb afstand genomen van de PKN kerk (officieel moet ik nog regelen) en ga overstappen naar de Remonstranten..

Is de enige kerk waar ik met nog thuis voel en waar je je eigen ideeën dan wel geloof kan uiten zonder richting de hel gepraat te worden..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_204635490
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 10:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je slaat de spijker op zijn kop. De Bijbel is waar omdat dat in de Bijbel staat. ^O^

Even een vraag: welk scheppingsverhaal is nu een historisch verslag? In het eerste lezen we dat de mens (mannelijk en vrouwelijk) aan het eind van de schepping staat. In Genesis 2 begint het met de schepping van de mens en dan volgen bomen en dieren. De dieren worden geschapen omdat `God de Heer dacht dat het niet goed is dat de mens alleen is`. In Genesis 1 gebeurt alles door het woord. In vers 20 staat: `God zei: het water moet wemelen van levende wezens en boven de aarde, langs het hemelgewelf moeten vogels vliegen`. In Genesis 2 worden de mens en de dieren door God gevormd uit stof en aarde. Op het laatst verschijnt de vrouw, uit de rib van de man, op het toneel.

Twee nogal verschillende verhalen waarvan jij gaat beweren dat het niet zo is. Benieuwd welke zeer vergezochte tegenwerping jij hier gaat plaatsen. Er zijn er talloze.

Ich bin ja gespannt! >:)
Misschien al even geleden maar ik wilde er toch even op reageren.
Over hoe ik een beetje zie.
Maar zoals ik het in ieder geval lees of zie, is dat in genesis 2 er meer op de details in wordt gegaan, dus hoe God de mens precies heeft gevormd.
in genesis 1 lees je dus dat de aarde gevormd werd, en dat er dus mensen en dieren in alle vormen gemaakt werden en dat het licht en duister geschapen is en de zon en maan. en het water en land etc.
Dus dat zijn meer de grote lijnen.
In genesis 2 lees je dus ook over hoe de regen is ontstaan en dat daardoor het land bevochtigd werd zodat planten kunnen groeien etc.
en dat God dus de mens uit de aarde/ het stof heeft gevormd en dat de mens het leven kreeg doordat God zijn Geest in de mensen blies.
Op dat moment was er dus ook een direct connectie tussen mens en God nog, en die Geest stierf na de eerste zonde van de mens.
Dat is ook wat er bedoelt werd in ieder geval met voor zeker als gij daarvan eet zult gij sterven.
En hun Geest stierf op dat moment, waarop er een breuk ontstond tussen God en de mens.
Voor die breuk, liepen adam en eva gewoon naakt en zonder schaamte rond, na de zondeval/ breuk kwam er schaamte in hun, want ze merkten op dat ze naakt waren.
Je kunt ook zeggen dat ze eerst niks te verbergen hadden voor God, maar na de zonden ging men zich verbergen voor God omdat ze fout zijn geweest.

Dat doet ieder mens bijna wel denk ik, het is makkelijker voor een mens om een fout te verbergen/ bedekken dan dat men er echt voor uit komt en het dus opbiecht aan de ander of in ieder geval aan God.

Maar beide verhalen horen dus bij elkaar.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_204670239
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204677630
quote:
Kun je ook wat commentaar geven bij deze linkdump?
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')