abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:46:10 #101
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_182625056
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 21:52 schreef Atta-boy het volgende:

[..]

Toch kan je bij de Smith machine wel leren om je bekken te kantelen om je rug recht te houden bij een echte squat waardoor je uiteindelijk wel met een barbell kan gaan werken. Dat leer je bij een leg press niet.
Als je leert je bekken te kantelen kan je weer door naar een gewone squat met barbell waardoor je ook wat meer motoriek trained. Daarom zou ik toch liever voor een Smith machine kiezen dan een gewone leg press.
Ik moet me beter verdiepen in de materie om je helemaal te begrijpen geloof ik :+ Ultimate beginner hier. Maar bedankt voor je reactie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 06:53 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Je leert er niet door squatten, de beweging is te anders omdat het pad van de bar vast en recht is en je de kleine spiertjes en peesjes die je lichaam moeten corrigeren en balanseren bij een echte squat totaal niet aan het werk zet.

Of het echt slecht is voor je Squat weet ik niet, en wellicht is het via je PT een opstapje naar de "intimiderende" losse gewichten. Je PT zou er een prima reden voor hebben, hoop ik.

Persoonlijk had ik begonnen met Goblet squats of iets dergelijks.
Dank! Ik vermoed dat het inderdaad een opstapje is naar squatten met losse gewichten. Ik ben ook niet heel handig en licht ongecoördineerd :')
Maar ik ga het haar zeker vragen als ik haar weer zie.

Ik vind het een vreemde en niet heel prettige oefening. Het voelt heel onnatuurlijk om mijn voeten zo ver voor me uit te hebben. Althans, zo voelt het.
With the stars as her umbrella
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:43:06 #102
439796 Artoo
Beep boop beep
pi_182625846
Miauw: krachttraining kun je zien als coördinatietraining onder weerstand (zie o.a. literatuur van Frans Bosch hierover). Als je een losse squat niet kunt, dan gaat dit onder belasting ook niet voldoende. Met een smith machine neem je het coördinatieve deel er uit en daardoor kun je met een smith machine dus niet goed een losse (barbell) squat oefenen. Juist die coördinatie is echt iets dat met oefening (herhalen, herhalen, herhalen) en met veel bewustzijn aangeleerd moet worden. Daarom ben ik het met Rauw eens dat je een squat ook niet aanleert met een leg press. Coördinatief is dit echt totaal anders. Ik zou daarom ook niet zeggen 'pak de smith machine maar', maar investeer tijd in het leren bewegen. Juist dan maak je progressie in kracht en stabiliteit en daar pluk je later, wanneer je onder de barbell komt, echt enorm te vruchten van.
Fear is the path to the Dark Side.
pi_182626038
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 10:43 schreef Artoo het volgende:
Miauw: krachttraining kun je zien als coördinatietraining onder weerstand (zie o.a. literatuur van Frans Bosch hierover). Als je een losse squat niet kunt, dan gaat dit onder belasting ook niet voldoende. Met een smith machine neem je het coördinatieve deel er uit en daardoor kun je met een smith machine dus niet goed een losse (barbell) squat oefenen. Juist die coördinatie is echt iets dat met oefening (herhalen, herhalen, herhalen) en met veel bewustzijn aangeleerd moet worden. Daarom ben ik het met Rauw eens dat je een squat ook niet aanleert met een leg press. Coördinatief is dit echt totaal anders. Ik zou daarom ook niet zeggen 'pak de smith machine maar', maar investeer tijd in het leren bewegen. Juist dan maak je progressie in kracht en stabiliteit en daar pluk je later, wanneer je onder de barbell komt, echt enorm te vruchten van.
Je leert met de leg press inderdaad zeker niet squatten, maar met zo'n Smith machine kan je de gekste bewegingen aanleren waardoor je beter de leg press kan doen om je eigen lichaam te sparen, of nog beter: gewoon met een losse barbell oefenen.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:40:45 #104
439796 Artoo
Beep boop beep
pi_182626514
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:03 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Je leert met de leg press inderdaad zeker niet squatten, maar met zo'n Smith machine kan je de gekste bewegingen aanleren waardoor je beter de leg press kan doen om je eigen lichaam te sparen, of nog beter: gewoon met een losse barbell oefenen.
Maar waarom zou je een leg press aanraden aan iemand die een barbell squat wil leren? Als je een barbell squat wil leren, dan is dat wat je moet oefenen, en niet een oefening die daar totaal niet op lijkt. De houding is anders (zittend/liggend versus staand), de aansturing voor het uitvoeren is anders (duwen versus hurken).
Oefenen met een losse barbell is dus prima om dat te leren, maar iemand die coördinatief nog niet ver genoeg is om een squat met kale stang uit te voeren, zet je niet onder de stang maar zoek je naar een regressie. En mijns inziens is de regressie dan niet de smith machine.

Miauw: heeft je PT je al leren bracen?
Fear is the path to the Dark Side.
pi_182626648
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:40 schreef Artoo het volgende:

[..]

Maar waarom zou je een leg press aanraden aan iemand die een barbell squat wil leren? Als je een barbell squat wil leren, dan is dat wat je moet oefenen, en niet een oefening die daar totaal niet op lijkt. De houding is anders (zittend/liggend versus staand), de aansturing voor het uitvoeren is anders (duwen versus hurken).
Oefenen met een losse barbell is dus prima om dat te leren, maar iemand die coördinatief nog niet ver genoeg is om een squat met kale stang uit te voeren, zet je niet onder de stang maar zoek je naar een regressie. En mijns inziens is de regressie dan niet de smith machine.

Miauw: heeft je PT je al leren bracen?
Dan zou diegene body weight exercises kunnen doen om bijvoorbeeld flexibeler te doen. De leg press kan gebruikt worden om de benen wat krachtiger te maken zonder daarbij rare blessures op te lopen.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:14:15 #106
5428 crew  miss_sly
pi_182626883
,leek hier, hoor, maar kun je dan niet beter beginnen met squats met een kb, waardoor je de beweging goed leert uitvoeren. Je kunt de kb dan ook zwaarder nemen, en als de beweging goed gaat, de backsquat met alleen barbel zonder gewicht doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:15:14 #107
5428 crew  miss_sly
pi_182626899
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 06:39 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Ook een beetje kort door de bocht wat je nu zegt. Dat ligt volledig aan je programma. Het is prima om submaximaal te trainen, periodisering en progressieve belasting.

Ik vermoed dat je het wel goed bedoelt, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om elke training het maximale aan reps eruit te grinden met een gewicht waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent.
Zou je eens willen uitleggen wat je bedoelt met submaximaal trainen, periodisering en progressieve belasting?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:29:26 #108
439796 Artoo
Beep boop beep
pi_182627126
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:51 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Dan zou diegene body weight exercises kunnen doen om bijvoorbeeld flexibeler te doen. De leg press kan gebruikt worden om de benen wat krachtiger te maken zonder daarbij rare blessures op te lopen.
Ach zo. Ja, als aanvulling voor kracht zou je dat kunnen doen. :)

Maar een bij het aanleren van een beweging hoeft de flexibiliteit (buigzaamheid en rekbaarheid) geen probleem te zijn; dat probleem zit vaak in de mobiliteit (kracht, stabiliteit en coördinatie in dynamische posities). In de squat zie je dat vaak terug bij mensen die geen bodyweight squat kunnen, maar wanneer je ze een kettlebell geeft en ze dan nogmaals laat hurken, of deze personen te laten hurken terwijl ze zich vasthouden aan een paal, ze ineens wel in hurkpositie kunnen komen. Flexibliteit is dan geen probleem, maar de mobiliteit beperkt ze om in de positie te komen. Het CNS zal dan moeten 'leren' dat het 'veilig' is om in die positie te komen.
Fear is the path to the Dark Side.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:49:40 #109
439796 Artoo
Beep boop beep
pi_182627402
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zou je eens willen uitleggen wat je bedoelt met submaximaal trainen, periodisering en progressieve belasting?
- Periodisering houdt in dat je de trainingen systematisch indeelt, met periodes van rust en inspanning die elkaar afwisselen. In de periode van inspanning worden zowel intensiteit als duur (of volume) opgebouwd om toe te werken naar een piekmoment, zoals een wedstrijd, indien van toepassing.

- Submaximaal trainen houdt simpelweg dat je niet tot het gaatje gaat. Geen gewichten tillen tot falen, niet rennen totdat je er letterlijk bij neervalt, niet fietsen tot de benen leeg zijn en ga zo maar door. Submaximaal trainen geeft veel meer ruimte voor herstel dan maximaal trainen. Wanneer je te vaak maximaal gaat vergroot je het risico op blessures, op overtraining en bij maximaal trainen is focussen op techniekbehoud veel moeilijker. Maximaal gaan mag wel, maar moet ingepland worden (zie periodisering).

- Progressieve belasting of overload houdt in dat je in je trainingen rekening probeert je capaciteiten vergroten: steeds ietsje verder kunnen gaan. Iets zwaarder tillen, meer reps, verder rennen, sneller rennen, progressies in de moeilijkheidsgraad van een oefening (bijvoorbeeld van assisted pull-up naar pull-up negatives naar volledige pull-up) en ga zo maar door. Dit kan per training zijn, of per week, maar ook per cyclus.
Fear is the path to the Dark Side.
pi_182627515
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:14 schreef miss_sly het volgende:
,leek hier, hoor, maar kun je dan niet beter beginnen met squats met een kb, waardoor je de beweging goed leert uitvoeren. Je kunt de kb dan ook zwaarder nemen, en als de beweging goed gaat, de backsquat met alleen barbel zonder gewicht doen.
KB squat is ook anders dan met barbell, gewicht zit aan de voorkant, dus hele andere balans.

Als je wilt leren squatten met een barbell, moet je squatten met een barbell. Einde.
Desnoods eerst met alleen stok.
Sterkheidsbaas van alles.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:29:07 #111
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_182627935
Zoveel verschillende meningen en visies. Niet alleen hier maar overal op het internet :D Bedankt voor de input allen. Ik bespreek het verder met mijn PT.
With the stars as her umbrella
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:33:13 #112
439796 Artoo
Beep boop beep
pi_182627999
2s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:01 schreef Lonaa het volgende:

[..]

KB squat is ook anders dan met barbell, gewicht zit aan de voorkant, dus hele andere balans.

Als je wilt leren squatten met een barbell, moet je squatten met een barbell. Einde.
Desnoods eerst met alleen stok.
[/quote]

Niet mee eens. De balans is anders, maar omwille van het ontwikkelen van de mobiliteit kan het nuttig zijn om eerst een andere regressie toe te passen dan squat met barbell wanneer de sporter nog niet genoeg coördinatie heeft. Dat zal je echt per persoon moeten beoordelen.
Fear is the path to the Dark Side.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:56:54 #113
248821 Rauw.
op je bord.
pi_182628358
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:49 schreef Artoo het volgende:

[..]

- Periodisering houdt in dat je de trainingen systematisch indeelt, met periodes van rust en inspanning die elkaar afwisselen. In de periode van inspanning worden zowel intensiteit als duur (of volume) opgebouwd om toe te werken naar een piekmoment, zoals een wedstrijd, indien van toepassing.

- Submaximaal trainen houdt simpelweg dat je niet tot het gaatje gaat. Geen gewichten tillen tot falen, niet rennen totdat je er letterlijk bij neervalt, niet fietsen tot de benen leeg zijn en ga zo maar door. Submaximaal trainen geeft veel meer ruimte voor herstel dan maximaal trainen. Wanneer je te vaak maximaal gaat vergroot je het risico op blessures, op overtraining en bij maximaal trainen is focussen op techniekbehoud veel moeilijker. Maximaal gaan mag wel, maar moet ingepland worden (zie periodisering).

- Progressieve belasting of overload houdt in dat je in je trainingen rekening probeert je capaciteiten vergroten: steeds ietsje verder kunnen gaan. Iets zwaarder tillen, meer reps, verder rennen, sneller rennen, progressies in de moeilijkheidsgraad van een oefening (bijvoorbeeld van assisted pull-up naar pull-up negatives naar volledige pull-up) en ga zo maar door. Dit kan per training zijn, of per week, maar ook per cyclus.
Bedanit, scheelt mij een boekwerk typen en je uitleg is top en veel beter dan dat ik het zo kunnen. _O_
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:59:22 #114
248821 Rauw.
op je bord.
pi_182628395
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:01 schreef Lonaa het volgende:

[..]

KB squat is ook anders dan met barbell, gewicht zit aan de voorkant, dus hele andere balans.

Als je wilt leren squatten met een barbell, moet je squatten met een barbell. Einde.
Desnoods eerst met alleen stok.
Ik doelde ook vooral op de mobiliteit. Heeft mij(en helpt mij) nog steeds geweldig om wat Goblet squats te doen voor m'n barbell squats.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_182628688
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:29 schreef Artoo het volgende:

[..]

Ach zo. Ja, als aanvulling voor kracht zou je dat kunnen doen. :)

Maar een bij het aanleren van een beweging hoeft de flexibiliteit (buigzaamheid en rekbaarheid) geen probleem te zijn; dat probleem zit vaak in de mobiliteit (kracht, stabiliteit en coördinatie in dynamische posities). In de squat zie je dat vaak terug bij mensen die geen bodyweight squat kunnen, maar wanneer je ze een kettlebell geeft en ze dan nogmaals laat hurken, of deze personen te laten hurken terwijl ze zich vasthouden aan een paal, ze ineens wel in hurkpositie kunnen komen. Flexibliteit is dan geen probleem, maar de mobiliteit beperkt ze om in de positie te komen. Het CNS zal dan moeten 'leren' dat het 'veilig' is om in die positie te komen.
Niet helemaal mee eens. Flexibiliteit is onderdeel van mobiliteit. Je mobiliteit kan beperkt zijn door beperkingen in musculatuur, je flexibiliteit dus.
Verder kunnen de meeste mensen de beweging van een Squat (redelijk) maken qua mobiliteit en is het m.i coördinatie of misschien een stukje angst dat de meeste beperking heeft bij het aanleren.
Faka G
pi_182628778
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:33 schreef Artoo het volgende:
[ afbeelding ] Op zaterdag 20 oktober 2018 13:01 schreef Lonaa het volgende:

[..]

KB squat is ook anders dan met barbell, gewicht zit aan de voorkant, dus hele andere balans.

Als je wilt leren squatten met een barbell, moet je squatten met een barbell. Einde.
Desnoods eerst met alleen stok.
Niet mee eens. De balans is anders, maar omwille van het ontwikkelen van de mobiliteit kan het nuttig zijn om eerst een andere regressie toe te passen dan squat met barbell wanneer de sporter nog niet genoeg coördinatie heeft. Dat zal je echt per persoon moeten beoordelen.
[/quote]
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:59 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Ik doelde ook vooral op de mobiliteit. Heeft mij(en helpt mij) nog steeds geweldig om wat Goblet squats te doen voor m'n barbell squats.
Ja, ho. Ook.
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:28:53 #117
5428 crew  miss_sly
pi_182629449
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:49 schreef Artoo het volgende:

[..]

- Periodisering houdt in dat je de trainingen systematisch indeelt, met periodes van rust en inspanning die elkaar afwisselen. In de periode van inspanning worden zowel intensiteit als duur (of volume) opgebouwd om toe te werken naar een piekmoment, zoals een wedstrijd, indien van toepassing.

- Submaximaal trainen houdt simpelweg dat je niet tot het gaatje gaat. Geen gewichten tillen tot falen, niet rennen totdat je er letterlijk bij neervalt, niet fietsen tot de benen leeg zijn en ga zo maar door. Submaximaal trainen geeft veel meer ruimte voor herstel dan maximaal trainen. Wanneer je te vaak maximaal gaat vergroot je het risico op blessures, op overtraining en bij maximaal trainen is focussen op techniekbehoud veel moeilijker. Maximaal gaan mag wel, maar moet ingepland worden (zie periodisering).

- Progressieve belasting of overload houdt in dat je in je trainingen rekening probeert je capaciteiten vergroten: steeds ietsje verder kunnen gaan. Iets zwaarder tillen, meer reps, verder rennen, sneller rennen, progressies in de moeilijkheidsgraad van een oefening (bijvoorbeeld van assisted pull-up naar pull-up negatives naar volledige pull-up) en ga zo maar door. Dit kan per training zijn, of per week, maar ook per cyclus.
Ah, dank je wel, wat een duidelijke, fijne uitleg.
Dat laatste dat doe ik dus door een schema waarbij ik zelf reps en gewicht aanpas, maar ook geregeld een mijn schema weer bekijk met de trainer en wat dingen aanpas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182634281
Hoi!
Ik kom ook meepraten.
Sinds een paar maanden ben ik ongeveer 4x pw te vinden in de Crossfit box.
Beste wat ik ooit heb gedaan O+. Ik voel me er ontzettend thuis en blijf mezelf verbazen. Maar, nog een heleboel ruimte voor verbetering, want ik scale nog een boel.

Eten is nog wel een issue, geef te makkelijk toe aan slechte zooi.

Kleine uitdaging komt er wel aan: Ik word de 30e geopereerd aan m'n voet en mag dan 6 weken in het gips tot m'n knie. Al gesproken met m'n trainers en we gaan alles helemaal aanpassen zodat ik nog wel een tikje actief kan blijven.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:13:32 #119
18653 crew  D.
pi_182635128
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 00:50 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Beneden parallel, lager hoeft niet
Da's voor mij als stijve hark helemaal onder ;)
  Moderator zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:13:57 #120
18653 crew  D.
pi_182635136
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 08:42 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Dus eigenlijk ben je niet opnieuw begonnen, maar ben je begonnen met squatten.
Voel je vrij het zo te zien ;)
pi_182636539
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 08:30 schreef withxhonor het volgende:
Waarschijnlijk omdat ze plates in lbs hebben?
Inderdaad, de bars zijn in KG en plates LBS.

quote:
2s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 09:11 schreef Lonaa het volgende:
Goede nacht slaag gehad. Spierpijn. Sporttwijfel O+
Spierpijn is hatelijk, maar tegelijk hou ik ervan..geeft met het gevoel mezelf te hebben uitgedaagd en het maximale van mezelf te hebben geeist O+
pi_182636677
Vandaag weer wezen crosfitten, en gewichten opgehoogd...en het was zwaar en heb de WOD niet kunnen afronden.

WOD TC 20'

5 Pull ups (5 pogingen in mijn geval heb nog geen pull up, maar jumping pull-up is geen uitdaging meer)
10 squat snatch --> 24K
15 Box jumps
20 American Kettlebell swings 20K

Voor het eerst in zeer lange tijd de squat snatch gedaan, snatch ging prima de squat had dieper gekund. Maar ik werkte voor het eerst sinds lange tijd met gewichten aan de barbell dus vooral vandaag wennen aan het eronder kruipen, coordinatie koste ietwat moeite.

De swings vond ik zwaar, probeerde sets van 5 te doen, werkte voor het eerst met 20, voorheen max 16 gebruikt. Maar het grootste probleem was de grip..na 3 swings moest ik soms wel loslaten omdat anders de KB uit mijn handen zou glijden.

Ben tot de 3e ronde gekomen en daarvan 15 swings gedaan.


Voor het sporten ook nog controle gehad bij de arts i.v.m. behandeling aan een nodus in de tiroide, en blijkbaar heb ik nu dus hypotiroidisme, en dat zorgde voor snelle vermoeidheid. Was soms na 1 baantje zwemmen als moe. Dus nu dat behandeld gaat worden ga ik waarschijnlijk mijn oude ik weer worden.

En ondanks dat ik vind dat ik de laatste tijd(september en half oktuber) enorm slecht heb gegeten(lees teveel mcdonalds, patat, snoep, chocola) ben ik toch ongeveer 2,5kilo kwijt *O*

En sinds gisteren ben ik weer wat netter aan het eten en mag ik eens per week een klein zakje chips of chocola(kitkat, milkyway enz) eten van mezelf. :)
pi_182636695
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:21 schreef GotC het volgende:

Eten is nog wel een issue, geef te makkelijk toe aan slechte zooi.

Kleine uitdaging komt er wel aan: Ik word de 30e geopereerd aan m'n voet en mag dan 6 weken in het gips tot m'n knie. Al gesproken met m'n trainers en we gaan alles helemaal aanpassen zodat ik nog wel een tikje actief kan blijven.
Wat fijn dat jullie dingen gaan aanpassen, zodat je toch actief kan blijven :)
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:49:18 #124
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_182637024
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:27 schreef cafpow het volgende:
5 Pull ups (5 pogingen in mijn geval heb nog geen pull up, maar jumping pull-up is geen uitdaging meer)
Dan kan je ook negative pullups doen. Die zitten in principe nog tussen jumping pullups en pullups. Dus een jumping pullup (of hoe je ook boven aan de bar wil komen) en jezelf dan heel langzaam laten zakken
  maandag 22 oktober 2018 @ 07:16:00 #125
248821 Rauw.
op je bord.
pi_182664061
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:13 schreef D. het volgende:

[..]

Da's voor mij als stijve hark helemaal onder ;)
Mobiliteit blijft voor mij ook altijd een dingetje.
Enkelmobiliteit aan één zijde is ruk door een strakke kuit en met mijn recente blessure lijkt het of het weer erger geworden is. Mijn heup eist ook uitgebreid aandacht voor ik onder de bar ga.

Voor Squats ben ik minimaal 15 minuten specifiek aan het opwarmen en stretchen. Als ik dat niet doe dan Squat ik scheef en randje parallel.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')