abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182565645
Hoe kan dat nou?
Het meest opvallende is dat de bedragen zoals afschrijving ed nog kloppen ook.
Waar zit het addertje?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182565699
In de eerste en laatste betaling.......
Same Shit, Different Day
pi_182565830
Op zich niet zo heel vreemd. O.h.a. zal een lease-maatschappij betere inkoopvoorwaarden (dus kortingen) kunnen afspreken met dealers, verzekeringsmaatschappijen, etc dan jij.
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken.

Vaak zit het addertje in meer gereden km's dan volgens lease-contract, sommige (maar ook weer lang niet allemaal) maatschappijen rekenen de hoofdprijs als je meer rijd dan contractueel afgesproken. Komt ook wel voor dat je erg weinig keus hebt in de uitrusting van de auto, maar goed, er zijn behoorlijk wat verschillende aanbieders en veel verschillende mogelijkheden. Volgens mij was Skoda een jaar of 2 geleden al goedkoper met private lease vs daadwerkelijke aanschaf. En naarmate het populairder word, zal het nog wel iets aantrekkelijker worden.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 09:59:30 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182565900
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:47 schreef Kawa600 het volgende:
In de eerste en laatste betaling.......
dat heb je niet met private lease

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken
In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_182565926
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:59 schreef Gunner het volgende:

[..]

dat heb je niet met private lease
Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:01:01 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182565939
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:00 schreef halfway het volgende:

[..]

Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.
Dat is een Eigen Risico dat is heel wat anders. Dat heeft niets met maandbedragen te maken.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_182565952
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:59 schreef Gunner het volgende:

[..]

dat heb je niet met private lease

[..]

In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.
Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggende :')?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182565970
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Weggegaan en opgerot
pi_182565982
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Op zich niet zo heel vreemd. O.h.a. zal een lease-maatschappij betere inkoopvoorwaarden (dus kortingen) kunnen afspreken met dealers, verzekeringsmaatschappijen, etc dan jij.
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken.

Vaak zit het addertje in meer gereden km's dan volgens lease-contract, sommige (maar ook weer lang niet allemaal) maatschappijen rekenen de hoofdprijs als je meer rijd dan contractueel afgesproken. Komt ook wel voor dat je erg weinig keus hebt in de uitrusting van de auto, maar goed, er zijn behoorlijk wat verschillende aanbieders en veel verschillende mogelijkheden. Volgens mij was Skoda een jaar of 2 geleden al goedkoper met private lease vs daadwerkelijke aanschaf. En naarmate het populairder word, zal het nog wel iets aantrekkelijker worden.
Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.

Inderdaad zitten er kosten in te veel rijden, ook zit je vrij lang vast aan het contract, als je ontslagen wordt kun je er niet zomaar vanaf. Dat zijn ook serieuze risico’s die geld waard zijn.
Whatever...
pi_182565995
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:07:18 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566022
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.

Sure, je kunt meer km's per jaar op je contract nemen, maar dan zijn die lokprijsjes ook niet meer van toepassing.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:07:24 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182566024
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggende :')?
Ik weet er alles van, heb zelf zo'n ding voor het vrouwtje geroggeld. Alleen de suggestie wordt gewekt dat die eerste en laatste betalingen hoger kunnen zijn maar voor zover ik weet is dat alleen bij andere vormen.

Maar missschien zijn er maatschappijen die een borg als eerste extra termijn willen ofzo.

10K kan best als je het als boodschappenwagen gebruikt maar als primair voertuig is het inderdaad wel weinig.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_182566085
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.

Sure, je kunt meer km's per jaar op je contract nemen, maar dan zijn die lokprijsjes ook niet meer van toepassing.
Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566091
TS heb je een voorbeeld?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:18:49 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566227
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566232
Ik zit even een inschatting te maken wat 10000 km in de praktijk is.

Stel : één vakantie naar Duitsland - 1500 km. Houd je 8500 km over.

8500/12≈700km per maand.
700km per maand is nog niet eens een familiebezoek per twee weken naar verder weggelegen plekken
-O- (mijn familie woont op 80-200 km afstand).
Of 700/20 werkdagen ≈ 35 km per werkdag om bij je werk en terug te komen. Kan je bijna fietsen....

Nee, 10000 is niet veel voor een leaseauto.
Somebody that I used to know
pi_182566287
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.

Overigens denk ik als je het bedrag per KM uitrekent je ook wel redelijk gortig betaald al.

Natuurlijk is een auto met 30.000 km op de teller "zo goed als nieuw" te verkopen bij die Ex-lease handelaren.
Weggegaan en opgerot
pi_182566290
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.

Overigens denk ik als je het bedrag per KM uitrekent je ook wel redelijk gortig betaald al.

Natuurlijk is een auto met 30.000 km op de teller "zo goed als nieuw" te verkopen bij die Ex-lease handelaren.
Natuurlijk is het de "vanaf-prijs", maar dat staat er toch duidelijk bij? Ik herinner me in elk geval een radiocommercial waarin het wordt genoemd ("op basis van 10 duizend kilometer per jaar").
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566354
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.

Inderdaad zitten er kosten in te veel rijden, ook zit je vrij lang vast aan het contract, als je ontslagen wordt kun je er niet zomaar vanaf. Dat zijn ook serieuze risico’s die geld waard zijn.
Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
pi_182566388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:19 schreef Postbus100 het volgende:
Nee, 10000 km per jaar is niet veel voor een leaseauto.
Fixed that for ya ;)
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:30:04 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566402
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566414
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:29 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Fixed that for ya ;)
Oja.
Somebody that I used to know
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:31:43 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566426
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.
Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.

Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
pi_182566492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.
Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.

Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:37:41 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566508
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.

Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:38:57 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566525
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.

Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566538
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
pi_182566543
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:

Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182566548
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Klopt helemaal :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566557
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
pi_182566569
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
pi_182566570
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud.
40.000 km heb je nog niet eens nieuwe banden nodig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:42:34 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182566575
Er zijn ook gewoon mensen die weinig rijden maar wel bedrijfszeker willen zijn.
Die geen zin meer hebben in onderhandelingen over inruilprijzen en aankoopprijzen.

Die genoeg hebben van beloftes van de dealer over de waarde vastheid van hun auto en het gezeik over de kleur bij inruil.

Die gewoon uit de folder een auto willen bestellen en 4 jaar later weer willen inleveren.
Geen zin in verzekeringen uitzoeken en alles wat er bij een auto komt kijken.

Die mensen zijn dan mogelijk een paar euro duurder uit en zien dat als de prijs voor gemak.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:43:26 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
Yep. Dr Phil vind ik wel tof. Kies je voor een beslissing, dan kies je ook voor de consequenties van die beslissing. Maar, dat vinden veel mensen heel vervelend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566595
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:05 schreef halfway het volgende:
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
Maar goed, welk lease contract heb je op het oog, qua uitvoering en maandbedrag?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:45:28 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566611
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
:D
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:48:35 #38
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566657
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Ja, maar de meeste mensen die dit doen willen 'gewoon' een andere auto, hebben daar het geld niet voor, laat staan voor een NIEUWE auto, kunnen dat niet zo goed hebben en komen dan bij PL uit, en dat is dan geweldig he. Het geld er niet voor hebben om hem te kopen, maar tóch volgende week al die splinternieuwe auto voor de deur hebben staan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:50:04 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566682
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566702
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:55:17 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566759
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring :).
Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling! :) Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.

Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566791
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
pi_182566811
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Whatever...
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:04:26 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566874
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566934
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:58 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
Tijd om een rij cursus te doen?

Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
pi_182566938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease? Nieuw, geen omkijken naar, bij het uitzoeken ook gelijk de MRB en verzekering geregeld - gemak :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Dat is inderdaad ook een optie. Misschien wel de verstandigste. Tenzij je absoluut nieuw wilt rijden.
Whatever...
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:10:54 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566974
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease?
Oh nee, dán is er niets aan de hand natuurlijk, als je aan die 3 voorwaarden voldoet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182567000
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.

Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.

Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.

Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.

Maar wat CoolGuy ook zegt. Mensen moeten niet alles willen. Sommige dingen kan je wel, sommige dingen kan je niet.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:13:18 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182567012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.

Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.

Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.

Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.
_O_
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182567206
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
...
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit.
Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?

Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
pi_182567364
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?

Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
Sorry, daarin was ik niet duidelijk.

Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).

Dat kan overigens nog wel wat wisselen bij mensen, ik heb een relatief gunstige verzekering (veel schadevrije jaren) en woon in een gunstige provincie. Maar dat maakt geen duizendjes uit per jaar :)
pi_182567557
Ik zie zo na een snelle scan allemaal reacties zonder het onderscheid tussen financial en operational lease.

Wereld van verschil..
pi_182567566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
Klopt hoor.

We gaan gewoon steeds meer toe naar car as a service, cq een abonnement.
Whatever...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:44:43 #56
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567574
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:36 schreef GereDathan het volgende:
Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).
En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.

En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Tot nooit .......
pi_182567587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Tijd om een rij cursus te doen?

Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:45:47 #58
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182567596
Ik heb heel bewust voor PL gekozen omdat ik een kneus ben.

Ik heb voor een simpele Astra station doorgerekend wat die mij ging kosten in de gevallen Nieuw/PL/2e hands op basis van 36.000 km per jaar. Als ik rekening hield met de gemiddelde kosten zoals door bijvoorbeeld ANWB of Autoweek werden gegeven kwam het erop neer dat het niks uitmaakte, de 2e hands werd even duur als nieuw door het hogere onderhoud en het hoger verbruik.

PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.Die zekerheid van waar ik aan toe was en niet het zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.

Waarom zeg ik dan dat ik een kneus ben? Omdat ik niet de mazzel heb dat ik wel even een goedkoop 2e handsje met weinig kilometers op de kop tik waar nooit wat mee is en die ik later voor een goede prijs weer doorverkoop door mijn goede onderhandel skills. Dat ik niet in staat ben om zelf onderhoud uit te voeren, als een monteur zegt dat de bobine schijven roest hebben ben ik in staat dat blind te geloven.

Met PL weet ik gewoon waar ik aan toe ben zonder dat het veel meer kost. Het risico van zelf aanschaffen en daar een redelijk grote kans te hebben op een wisselend eindresultaat (het kan rustig 5000 mee of tegen vallen over de loop van 4 jaar) had ik geen zin in.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182567654
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling! :) Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.

Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Nou ja, het feit dat mensen een lening nemen voor een auto (of private lease), betekent nog niet dat men maar aan het overcrediteren is he ? Er zullen er vast wel bijzitten, maar er zullen er ook bijzitten die het gewoon goed doorrekenen, en tot de conclusive komen dat private lease beter is (of een lening of wat dan ook).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:53:33 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567760
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.
Ik ben zelf de gelukkig eigenaar van een maandagmorgen-auto geweest.
Daar wordt je inderdaad heel vrolijk van. Gelukkig was de laatste grote reparatie (van de 5) nog net binnen de garantie. (vloeistofslang onder de motorkap los geschoten waardoor alle leidingen en pakkingen uit voorzorg zijn vervangen.)

De lijst met zaken die onder garantie zijn vervangen is echt onuitputtelijk.

wat een gezeur, doe mij dan maar een lease auto voor een paar euro meer.
Tot nooit .......
pi_182567813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.

En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Kwestie van goed onderhandelen.

En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
pi_182567891
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen. Maar je kan ook voorwaarden hebben waar zaken die buiten 'normaal gebruik' vallen ineens anders afhandelt worden. Dan kan je de strijdbijl ook opgraven.

Maar in de basis heb je wel gelijk, voor een paar tientjes koop je in het algemeen een hoop gezeur af. En dat is een hoop mensen ook iets waard.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:00:53 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567895
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Kwestie van goed onderhandelen.

Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden. Ik houd met graag met andere dingen bezig in plaats van het kopen van een auto.
quote:
En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Tot nooit .......
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:02:00 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567923
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef GereDathan het volgende:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen.
Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Tot nooit .......
pi_182567929
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:

[..]

30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Dat zijn wel andere getallen dan de 10k p/j waar private lease/aankoop normaal over gaat.

En ik wil het niet bagatelliseren, maar 1x dergelijke kosten is wel een uitzondering. Jij bent duidelijk de uitzondering tegengekomen.
pi_182567946
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...

Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten

Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920

Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro

Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)

dus afschrijving 10.000 euro

Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.

Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij :)

Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)

Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro

Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.

Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
pi_182567958
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182567972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden.

[..]

Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Na 5 jaar heb je natuurlijk een andere positie, net als na 3 jaar.

Overigens zijn die onderhandelingen van de LM helemaal niet zo spannend. Of je moet afgaan op de vraagprijzen die je ziet op de diverse 'outlet stores' van ALD en Athlon. Daar kopen enkel de domme mensen met geld teveel.

Mijn werkgever koopt bewust alle auto's zelf, de financieel directeur krijgt veel meer geld terug bij inruil dan welke LM dan ook. Ja, dat kost ook geld omdat het hem tijd kost, maar hij vind het leuk om te doen en financieel winnen we er nog iets bij. Ideaal.

Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
pi_182567994
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Beetje hetzelfde verhaal als schadeherstel. Vanuit de verzekering kost een kras repareren bv. ¤ 1000, kom je als particulier dan ben je voor ¤ 325 klaar.....
pi_182568010
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Als je het al zelf moet betalen dat blok...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:06:39 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182568026
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:04 schreef GereDathan het volgende:
Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
Tot nooit .......
pi_182568081
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef namliam het volgende:
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...

Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten

Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920

Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro

Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)

dus afschrijving 10.000 euro

Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.

Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij :)

Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)

Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro

Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.

Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
Nee je hebt het redelijk doorgerekend. Ik kwam bij elke auto die ik berekend heb ongeveer op hetzelfde uit. Kan een duizendje meer of minder zijn, maar zaten geen grote verschillen in.

Enige echte verschil is dat je ook een stuk gemak koopt met lease. Dat is lastig te berekenen.

Wat ik ook nog wil opmerken is dat mensen wel moeten opletten met de leningen. Leen je bij een dealer dan leen je normaliter op basis van huurkoop. Dat betekent dat je pas aan het einde van de looptijd eigenaar wordt (wat jij dus ook aangeeft). Daarmee geef je heel veel flexibiliteit op en loop je risico's. Leuk die lage procenten, maar als je 1 termijn niet betaalt dan halen ze zonder pardon je auto op in het ongunstigste geval.
Beter is om de financiering elders, los, van de auto te regelen. De auto is dan gelijk je eigendom en als het nodig is kan je zelf direct beslissen dat je verkoopt en daarmee je lening aflossen.

[ Bericht 8% gewijzigd door GereDathan op 17-10-2018 12:16:03 ]
pi_182568101
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
pi_182568112
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
Ik ben het niet eens met de algemene stelling die je neerzet. Er zijn meer dan voldoende, valide, redenen om private lease te doen. Net als dat er meer dan voldoende, valide, redenen zijn om dat niet te doen.
pi_182568143
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:10 schreef GS-Raw het volgende:
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
De ANWB (en anderen) slaan nergens op qua afschrijving/onderhoud. Altijd veel hoger dan de werkelijke wereld. Waarschijnlijk gebaseerd op lease-tarieven bij de garage.

Ik zou de Opel Karl of Hyundai i10 ook eens goed bekijken. Zeker de eerste is veel luxer / meer aangekleed voor dat geld (bijvoorbeeld geen kaal metaal aan de binnenkant). Je gaat toch geen 2 jaar oud hok leasen voor 288? Maar dat terzijde :)
pi_182568162
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Sommige wel, die vastgelopen motor bv dan weer niet
pi_182568231
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:13 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Sommige wel, die vastgelopen motor bv dan weer niet
Motoren lopen dan ook niet zomaar vast, als het een fabricagefout zou zijn dan valt het ook na je garantieperiode nog (deels) onder garantie.

Maar dat is allemaal speculeren. Het is rot dat je tegen zoiets aangelopen bent.
pi_182568663
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Dit idd... had toen ik voor mijn eerste auto (eigen aanschaf) de verzekering afsloot aangegeven ongeveer 12.000 km te rijden. Bleken er na één jaar 30.000 te zijn geweest. :')

10K haal je hooguit voor een stadsautootje idd en woon-werkverkeer van max 10km enkel.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:42:22 #79
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_182568805
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:07 schreef Gunner het volgende:

[..]

10K kan best als je het als boodschappenwagen gebruikt maar als primair voertuig is het inderdaad wel weinig.
Mijn moeder rijdt met haar doodskist Alto al 15000 km per jaar. En dat zijn gewoon prive-kilometers. 10k is echt niks.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_182569042
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:36 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Dit idd... had toen ik voor mijn eerste auto (eigen aanschaf) de verzekering afsloot aangegeven ongeveer 12.000 km te rijden. Bleken er na één jaar 30.000 te zijn geweest. :')

10K haal je hooguit voor een stadsautootje idd en woon-werkverkeer van max 10km enkel.
Zelfs met een stadsautotje is dat niet te doen. Ik ben erg zuinig op mijn nieuwe auto en pak waar mogelijk een van de andere auto's. Maar dan nog kom ik met gemak aan de 14k-15k per jaar.

Verzekeringen zijn overigens niet heel moeilijk bij iets overschrijding, maar wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:56:27 #81
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182569135
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:42 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Mijn moeder rijdt met haar doodskist Alto al 15000 km per jaar. En dat zijn gewoon prive-kilometers..
Ik red het met een tweede auto prima (met PL). Als je het beperkt tot incidenteel woonwerkverkeer of familiebezoek en voor de rest stadsverkeer gaat het best. maar volgens mij zei ik dat ook in de post die je quote. Ik heb die auto dan ook niet als primair vervoersmiddel.

quote:
10k is echt niks
Ik daag je uit om het jaarlijks te kruipen :P
Where law ends, tyrrany begins.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:04:35 #82
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_182569328
Heb ooit eens de berekening gemaakt en je kunt ze online van de ANWB of zo zelf ook wel vinden.
Het is een paar tientjes in de maand duurder 10-30 euro.
Mensen vergeten vaak zelf afschrijven te berekenen of in ieder geval apart te houden waardoor private lease veel duurder lijkt.

Een tweedehands auto kopen en afrijden is goedkoper. Mits je geen tegenslagen tegen komt qua reparaties.

Zo had ik laatst aan mijn auto een kleine beurt, APK, remblokjes en 2 nieuwe voorbanden (wel Michelins), was 750 euro. Dat is al 62,5 euro per maand om dat te coveren.
Gaat je koppeling een keer kapot of een turbootje of een airco dan schiet dat omhoog.

Heb nu zelf ook een private lease auto.
Kost me 579 euro in de maand voor 36 maanden en 30.000 km per jaar (voor een mid size hybride SUV).
Denk niet dat dit gewoon los veel goedkoper zou kunnen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:07:08 #83
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182569397
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)37-kilometer-per-dag

Die 10.000 km is trouwens gewoon het gemiddelde voor particuliere benzine auto's
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182569665
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Dat gold voor ons. Wij hebben ook alles doorgerekend, het ging dan om een nieuwe leasen of een tweedehands kopen. Eerder in dit soort topics werd gezegd dat die vergelijking niet op ging maar dat is nu eenmaal de afweging die reëel is. We zouden nooit nieuw gekocht hebben. Niet-nieuw leasen was daarentegen prima geweest, maar dat was geen mogelijkheid. Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van. Dus je loopt dan het risico nog veel meer extra kwijt te zijn.

Voor ons kwam leasen wellicht ietsje duurder uit de bus, maar daarmee kochten we al het "gedoe" af. Misschien is dat lastig in te zien voor mensen die zelf van auto's houden, maar als je er niets om geeft zijn onderhoud en problemen al snel gedoe.

Dus zoals iemand anders al zei, kopen we gemak: we rijden nu een fijn autootje en als er iets mis mee is wordt het voor ons geregeld. Helemaal top. Contract voor 3 jaar à 12.000 km per jaar. Dat contract loopt nog een half jaartje maar we zitten nog niet in de buurt van de 36.000. Is niet ons primaire vervoersmiddel (dat is namelijk de fiets), maar we willen wel graag een auto voor grote boodschappen, familiebezoek, etc.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 13:20:06 #85
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182569705
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:18 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Dat gold voor ons. Wij hebben ook alles doorgerekend, het ging dan om een nieuwe leasen of een tweedehands kopen. Eerder in dit soort topics werd gezegd dat die vergelijking niet op ging maar dat is nu eenmaal de afweging die reëel is. We zouden nooit nieuw gekocht hebben. Niet-nieuw leasen was daarentegen prima geweest, maar dat was geen mogelijkheid. Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van. Dus je loopt dan het risico nog veel meer extra kwijt te zijn.

Voor ons kwam leasen wellicht ietsje duurder uit de bus, maar daarmee kochten we al het "gedoe" af. Misschien is dat lastig in te zien voor mensen die zelf van auto's houden, maar als je er niets om geeft zijn onderhoud en problemen al snel gedoe.

Dus zoals iemand anders al zei, kopen we gemak: we rijden nu een fijn autootje en als er iets mis mee is wordt het voor ons geregeld. Helemaal top. Contract voor 3 jaar à 12.000 km per jaar. Dat contract loopt nog een half jaartje maar we zitten nog niet in de buurt van de 36.000. Is niet ons primaire vervoersmiddel (dat is namelijk de fiets), maar we willen wel graag een auto voor grote boodschappen, familiebezoek, etc.
En wat betaal je dan per maand aan de auto? :) Even los van de brandstof he, dus gewoon het PL bedrag.

En wat voor auto is het? :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182569751
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Ik verwacht bij veel mensen de keuze ging tussen private lease of tweedehands kopen. Bij tweedehands is de kans op onderhoud (of miskoop) gewoon reëel. Dat kan 'afgekocht' worden door (het wellicht iets duurdere) private lease.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182569858
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik verwacht bij veel mensen de keuze ging tussen private lease of tweedehands kopen. Bij tweedehands is de kans op onderhoud (of miskoop) gewoon reëel. Dat kan 'afgekocht' worden door (het wellicht iets duurdere) private lease.
Tweedehands heb je ook wel wat opties natuurlijk, verlengde garantie en een degelijke aankoopkeuring.

Maar ik begrijp en ondersteun je punt.
pi_182569875
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182569888
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:18 schreef LastRequest het volgende:
Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van.
Dat kan je deels ondervangen met een goede en degelijke aankoopkeuring. Dat is niet goedkoop, maar vertelt je wel heel veel over de staat van een auto. Zeker een jonge auto is goed te beoordelen.

Maar wat je verder zegt klopt helemaal, gemak kan je ook kopen. Niet alles is of hoeft enkel een financiële afweging te zijn.
pi_182569948
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:27 schreef halfway het volgende:

[..]

Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
18.000 pj met een diesel is ook wel erg weinig. Maar na 4 jaar zouden daar geen nieuwe schokdempers, uitlaat, remmen en ketting in moeten hoeven.

Volgende keer geen Dacia nemen ;)
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:32:49 #91
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182570009
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:30 schreef GereDathan het volgende:
18.000 pj met een diesel is ook wel erg weinig. Maar na 4 jaar zouden daar geen nieuwe schokdempers, uitlaat, remmen en ketting in moeten hoeven.
Ik had het eerder al over mijn maandagmorgen DIESEL van een behoorlijk merk.
Ik zou blij zijn geweest als dit mijn rijtje de eerste twee jaar van die auto was.
Tot nooit .......
pi_182570178
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Ik kom maar aan 4k per jaar ofzo.

Ik heb nu gewoon daarom een oud wagentje kost niets maar als ik een keer een ander moet kan private lease wel een optie zijn voor me.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_182570221
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:39 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik kom maar aan 4k per jaar ofzo.

Ik heb nu gewoon daarom een oud wagentje kost niets maar als ik een keer een ander moet kan private lease wel een optie zijn voor me.
Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Weggegaan en opgerot
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:43:34 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182570276
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?
Tot nooit .......
pi_182570294
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?
Heb je hem weer :')
Weggegaan en opgerot
pi_182570347
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:27 schreef halfway het volgende:
Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
Dat is / was een Dacia?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:47:07 #97
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182570366
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Misschien zelfs al een oude
Je hebt van die verhuurbedrijven waar je voor 17,50 een dag een aygo kan huren. Als je dat elk weekend doet ben je 875 euro kwijt. Vraag me af of je niet met wegenbelasting en verzekering daar al overheen gaat.

Is wel een hoop gedoe
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182570403
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Sorry, er viel eigenlijk een stuk weg.

Ik rijd nu idd 4k per jaar ongeveer dus heb ik de beste auto ooit op het moment (Toyota Starlet) Maar stel dat ik meer ga rijden (vanwege een andere baan o.i.d) dan zou ik denk ik wel voor Privat Lease gaan.

Hoofdzakelijk ook vanwege het gemak en omdat ik totaal niet in de auto's zit dus dan ook wel bang zou zijn om een kat in de zak te kopen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_182570405
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:47 schreef zalkc het volgende:

[..]

Misschien zelfs al een oude
Je hebt van die verhuurbedrijven waar je voor 17,50 een dag een aygo kan huren. Als je dat elk weekend doet ben je 875 euro kwijt. Vraag me af of je niet met wegenbelasting en verzekering daar al overheen gaat.

Is wel een hoop gedoe
Een kleine oude panda is dan toch (net iets) goedkoper denk ik. Maar idd, als je een nieuwere auto huurt, kom je wel veiliger op je bestemming.
Weggegaan en opgerot
pi_182571210
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En wat betaal je dan per maand aan de auto? :) Even los van de brandstof he, dus gewoon het PL bedrag.

En wat voor auto is het? :P
Fiat 500, voor 200 euro in de maand! Was ook een mooie aanbieding overigens. Eigenlijk 180, maar voor 20 extra is het inclusief media center en navigatie enzo, vonden wij wel prettig :)
The rock candy's melted, only diamonds now remain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')