dat heb je niet met private leasequote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:47 schreef Kawa600 het volgende:
In de eerste en laatste betaling.......
In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken
Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.quote:
Dat is een Eigen Risico dat is heel wat anders. Dat heeft niets met maandbedragen te maken.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.
Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggendequote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:59 schreef Gunner het volgende:
[..]
dat heb je niet met private lease
[..]
In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.
Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Op zich niet zo heel vreemd. O.h.a. zal een lease-maatschappij betere inkoopvoorwaarden (dus kortingen) kunnen afspreken met dealers, verzekeringsmaatschappijen, etc dan jij.
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken.
Vaak zit het addertje in meer gereden km's dan volgens lease-contract, sommige (maar ook weer lang niet allemaal) maatschappijen rekenen de hoofdprijs als je meer rijd dan contractueel afgesproken. Komt ook wel voor dat je erg weinig keus hebt in de uitrusting van de auto, maar goed, er zijn behoorlijk wat verschillende aanbieders en veel verschillende mogelijkheden. Volgens mij was Skoda een jaar of 2 geleden al goedkoper met private lease vs daadwerkelijke aanschaf. En naarmate het populairder word, zal het nog wel iets aantrekkelijker worden.
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per kmquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Ik weet er alles van, heb zelf zo'n ding voor het vrouwtje geroggeld. Alleen de suggestie wordt gewekt dat die eerste en laatste betalingen hoger kunnen zijn maar voor zover ik weet is dat alleen bij andere vormen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:01 schreef baskick het volgende:
[..]
Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggende?
Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.
Sure, je kunt meer km's per jaar op je contract nemen, maar dan zijn die lokprijsjes ook niet meer van toepassing.
Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:
[..]
Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:
[..]
Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Natuurlijk is het de "vanaf-prijs", maar dat staat er toch duidelijk bij? Ik herinner me in elk geval een radiocommercial waarin het wordt genoemd ("op basis van 10 duizend kilometer per jaar").quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.
Overigens denk ik als je het bedrag per KM uitrekent je ook wel redelijk gortig betaald al.
Natuurlijk is een auto met 30.000 km op de teller "zo goed als nieuw" te verkopen bij die Ex-lease handelaren.
Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.
Inderdaad zitten er kosten in te veel rijden, ook zit je vrij lang vast aan het contract, als je ontslagen wordt kun je er niet zomaar vanaf. Dat zijn ook serieuze risico’s die geld waard zijn.
Fixed that for yaquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:19 schreef Postbus100 het volgende:
Nee, 10000 km per jaar is niet veel voor een leaseauto.
Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.
Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.
Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.
Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.
Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGRquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid.
Klopt helemaalquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid.
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
40.000 km heb je nog niet eens nieuwe banden nodig.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud.
Yep. Dr Phil vind ik wel tof. Kies je voor een beslissing, dan kies je ook voor de consequenties van die beslissing. Maar, dat vinden veel mensen heel vervelend.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
Maar goed, welk lease contract heb je op het oog, qua uitvoering en maandbedrag?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:05 schreef halfway het volgende:
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
Ja, maar de meeste mensen die dit doen willen 'gewoon' een andere auto, hebben daar het geld niet voor, laat staan voor een NIEUWE auto, kunnen dat niet zo goed hebben en komen dan bij PL uit, en dat is dan geweldig he. Het geld er niet voor hebben om hem te kopen, maar tóch volgende week al die splinternieuwe auto voor de deur hebben staan.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.
Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.
Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.
En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast
Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.
Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.
Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.
En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast
Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.
Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.
Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..
Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaringquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling!quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring.
Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motorquote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.
Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.
Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Tijd om een rij cursus te doen?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:58 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease? Nieuw, geen omkijken naar, bij het uitzoeken ook gelijk de MRB en verzekering geregeld - gemakquote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Dat is inderdaad ook een optie. Misschien wel de verstandigste. Tenzij je absoluut nieuw wilt rijden.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Oh nee, dán is er niets aan de hand natuurlijk, als je aan die 3 voorwaarden voldoet.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef baskick het volgende:
[..]
Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease?
Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.
Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.
Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..
Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:12 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.
Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.
Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.
Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.
Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
...
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit.
Sorry, daarin was ik niet duidelijk.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?
Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
Klopt hoor.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:36 schreef GereDathan het volgende:
Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).
30 tot 40 k p/jquote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Tijd om een rij cursus te doen?
Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
Nou ja, het feit dat mensen een lening nemen voor een auto (of private lease), betekent nog niet dat men maar aan het overcrediteren is he ? Er zullen er vast wel bijzitten, maar er zullen er ook bijzitten die het gewoon goed doorrekenen, en tot de conclusive komen dat private lease beter is (of een lening of wat dan ook).quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling!Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.
Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Ik ben zelf de gelukkig eigenaar van een maandagmorgen-auto geweest.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.
Kwestie van goed onderhandelen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:44 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.
En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen. Maar je kan ook voorwaarden hebben waar zaken die buiten 'normaal gebruik' vallen ineens anders afhandelt worden. Dan kan je de strijdbijl ook opgraven.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.
Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:56 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Kwestie van goed onderhandelen.
Want na 5 jaar heb je een betere positie?quote:En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef GereDathan het volgende:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen.
Dat zijn wel andere getallen dan de 10k p/j waar private lease/aankoop normaal over gaat.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:
[..]
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Na 5 jaar heb je natuurlijk een andere positie, net als na 3 jaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden.
[..]
Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Beetje hetzelfde verhaal als schadeherstel. Vanuit de verzekering kost een kras repareren bv. ¤ 1000, kom je als particulier dan ben je voor ¤ 325 klaar.....quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Als je het al zelf moet betalen dat blok...quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:04 schreef GereDathan het volgende:
Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
Nee je hebt het redelijk doorgerekend. Ik kwam bij elke auto die ik berekend heb ongeveer op hetzelfde uit. Kan een duizendje meer of minder zijn, maar zaten geen grote verschillen in.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef namliam het volgende:
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...
Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten
Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920
Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro
Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)
dus afschrijving 10.000 euro
Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.
Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij
Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)
Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro
Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.
Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
Ik ben het niet eens met de algemene stelling die je neerzet. Er zijn meer dan voldoende, valide, redenen om private lease te doen. Net als dat er meer dan voldoende, valide, redenen zijn om dat niet te doen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:06 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
De ANWB (en anderen) slaan nergens op qua afschrijving/onderhoud. Altijd veel hoger dan de werkelijke wereld. Waarschijnlijk gebaseerd op lease-tarieven bij de garage.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:10 schreef GS-Raw het volgende:
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
Sommige wel, die vastgelopen motor bv dan weer nietquote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Motoren lopen dan ook niet zomaar vast, als het een fabricagefout zou zijn dan valt het ook na je garantieperiode nog (deels) onder garantie.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:13 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Sommige wel, die vastgelopen motor bv dan weer niet
Dit idd... had toen ik voor mijn eerste auto (eigen aanschaf) de verzekering afsloot aangegeven ongeveer 12.000 km te rijden. Bleken er na één jaar 30.000 te zijn geweest.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Mijn moeder rijdt met haar doodskist Alto al 15000 km per jaar. En dat zijn gewoon prive-kilometers. 10k is echt niks.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
10K kan best als je het als boodschappenwagen gebruikt maar als primair voertuig is het inderdaad wel weinig.
Zelfs met een stadsautotje is dat niet te doen. Ik ben erg zuinig op mijn nieuwe auto en pak waar mogelijk een van de andere auto's. Maar dan nog kom ik met gemak aan de 14k-15k per jaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:36 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Dit idd... had toen ik voor mijn eerste auto (eigen aanschaf) de verzekering afsloot aangegeven ongeveer 12.000 km te rijden. Bleken er na één jaar 30.000 te zijn geweest.
10K haal je hooguit voor een stadsautootje idd en woon-werkverkeer van max 10km enkel.
Ik red het met een tweede auto prima (met PL). Als je het beperkt tot incidenteel woonwerkverkeer of familiebezoek en voor de rest stadsverkeer gaat het best. maar volgens mij zei ik dat ook in de post die je quote. Ik heb die auto dan ook niet als primair vervoersmiddel.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:42 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Mijn moeder rijdt met haar doodskist Alto al 15000 km per jaar. En dat zijn gewoon prive-kilometers..
Ik daag je uit om het jaarlijks te kruipenquote:10k is echt niks
Dat gold voor ons. Wij hebben ook alles doorgerekend, het ging dan om een nieuwe leasen of een tweedehands kopen. Eerder in dit soort topics werd gezegd dat die vergelijking niet op ging maar dat is nu eenmaal de afweging die reëel is. We zouden nooit nieuw gekocht hebben. Niet-nieuw leasen was daarentegen prima geweest, maar dat was geen mogelijkheid. Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van. Dus je loopt dan het risico nog veel meer extra kwijt te zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
En wat betaal je dan per maand aan de auto?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:18 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Dat gold voor ons. Wij hebben ook alles doorgerekend, het ging dan om een nieuwe leasen of een tweedehands kopen. Eerder in dit soort topics werd gezegd dat die vergelijking niet op ging maar dat is nu eenmaal de afweging die reëel is. We zouden nooit nieuw gekocht hebben. Niet-nieuw leasen was daarentegen prima geweest, maar dat was geen mogelijkheid. Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van. Dus je loopt dan het risico nog veel meer extra kwijt te zijn.
Voor ons kwam leasen wellicht ietsje duurder uit de bus, maar daarmee kochten we al het "gedoe" af. Misschien is dat lastig in te zien voor mensen die zelf van auto's houden, maar als je er niets om geeft zijn onderhoud en problemen al snel gedoe.
Dus zoals iemand anders al zei, kopen we gemak: we rijden nu een fijn autootje en als er iets mis mee is wordt het voor ons geregeld. Helemaal top. Contract voor 3 jaar à 12.000 km per jaar. Dat contract loopt nog een half jaartje maar we zitten nog niet in de buurt van de 36.000. Is niet ons primaire vervoersmiddel (dat is namelijk de fiets), maar we willen wel graag een auto voor grote boodschappen, familiebezoek, etc.
Ik verwacht bij veel mensen de keuze ging tussen private lease of tweedehands kopen. Bij tweedehands is de kans op onderhoud (of miskoop) gewoon reëel. Dat kan 'afgekocht' worden door (het wellicht iets duurdere) private lease.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.
Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.
Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Tweedehands heb je ook wel wat opties natuurlijk, verlengde garantie en een degelijke aankoopkeuring.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:22 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik verwacht bij veel mensen de keuze ging tussen private lease of tweedehands kopen. Bij tweedehands is de kans op onderhoud (of miskoop) gewoon reëel. Dat kan 'afgekocht' worden door (het wellicht iets duurdere) private lease.
Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.
Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.
Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Dat kan je deels ondervangen met een goede en degelijke aankoopkeuring. Dat is niet goedkoop, maar vertelt je wel heel veel over de staat van een auto. Zeker een jonge auto is goed te beoordelen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:18 schreef LastRequest het volgende:
Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van.
18.000 pj met een diesel is ook wel erg weinig. Maar na 4 jaar zouden daar geen nieuwe schokdempers, uitlaat, remmen en ketting in moeten hoeven.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:27 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
Ik had het eerder al over mijn maandagmorgen DIESEL van een behoorlijk merk.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:30 schreef GereDathan het volgende:
18.000 pj met een diesel is ook wel erg weinig. Maar na 4 jaar zouden daar geen nieuwe schokdempers, uitlaat, remmen en ketting in moeten hoeven.
Ik kom maar aan 4k per jaar ofzo.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:39 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik kom maar aan 4k per jaar ofzo.
Ik heb nu gewoon daarom een oud wagentje kost niets maar als ik een keer een ander moet kan private lease wel een optie zijn voor me.
want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Heb je hem weerquote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:43 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?
Dat is / was een Dacia?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:27 schreef halfway het volgende:
Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
Misschien zelfs al een oudequote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Sorry, er viel eigenlijk een stuk weg.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Een kleine oude panda is dan toch (net iets) goedkoper denk ik. Maar idd, als je een nieuwere auto huurt, kom je wel veiliger op je bestemming.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:47 schreef zalkc het volgende:
[..]
Misschien zelfs al een oude
Je hebt van die verhuurbedrijven waar je voor 17,50 een dag een aygo kan huren. Als je dat elk weekend doet ben je 875 euro kwijt. Vraag me af of je niet met wegenbelasting en verzekering daar al overheen gaat.
Is wel een hoop gedoe
Fiat 500, voor 200 euro in de maand! Was ook een mooie aanbieding overigens. Eigenlijk 180, maar voor 20 extra is het inclusief media center en navigatie enzo, vonden wij wel prettigquote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En wat betaal je dan per maand aan de auto?Even los van de brandstof he, dus gewoon het PL bedrag.
En wat voor auto is het?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |