Ja, denk je dat? Dan gaat jouw verzekering je nog een keer een pittige rekening leveren als blijkt dat jij iemand richting een verdrijvingsvlak duwt.quote:Op zondag 21 oktober 2018 15:56 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Met zulke domme redeneringen ga ik niet mee. Van de ritser is acte vereist, niet van de bestuurders op de andere rijstrook.
Ik zal het nog eens uitleggen, want ik geloof niet dat je weet wat ritsen inhoudt.
Vanaf het bord "ritsen vanaf hier" heb je nagenoeg dezelfde snelheid als het verkeer op de doorgaande rijstrook. Het is niet de bedoeling dat je dan pas begint met het aanpassen van de snelheid, laat staan dat je gas bij geeft. Het stuk asfalt tussen het bord "ritsen vanaf hier" en het daadwerkelijke eind van de rijstrook is de marge. De automobilist op de doorgaande rijstrook ziet het bord "geef ritser ruimte", ziet een auto naast zich en maakt ruimte, de auto kan invoegen. Het is echter de verantwoordelijkheid van de invoegende automobilist om in te kunnen voegen op de doorgaande rijstrook, net als op een normale invoegstrook. Eigenlijk is alles hierboven analoog aan het 'normaal' invoegen op een snelweg. Je past je snelheid aan, zoekt ondertussen ruimte, geeft richting aan en je voegt in. Het enige verschil is het bord "geef ritser ruimte", maar daarmee wordt de verantwoordelijkheid niet afgeschoven, je bent als invoegende automobilist 100% verantwoordelijk voor jouw invoegactie, niet de automobilist die op de doorgaande strook zit. Je kunt als individuele bestuurder geen actie afdwingen van een andere bestuurder.
'duwt' nog wel, toe maar. Waar staat dat ik moedwillig bestuurders naar een verdrijvingsvlak duw?quote:Op zondag 21 oktober 2018 18:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, denk je dat? Dan gaat jouw verzekering je nog een keer een pittige rekening leveren als blijkt dat jij iemand richting een verdrijvingsvlak duwt.
Op het moment dat het bord komt 'geef ritser ruimte' en het blijkt dat jij dat niet doet? Heb je een probleem.quote:Op zondag 21 oktober 2018 19:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
'duwt' nog wel, toe maar. Waar staat dat ik moedwillig bestuurders naar een verdrijvingsvlak duw?
Mooi, dus als ik daar links rij en jij rechts, zodra we het bord hier ritsen passeren, stuur ik blind naar rechts, goed?quote:Op zondag 21 oktober 2018 19:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Op het moment dat het bord komt 'geef ritser ruimte' en het blijkt dat jij dat niet doet? Heb je een probleem.
Ja, dat is precies wat ik bedoel he?quote:Op zondag 21 oktober 2018 19:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Mooi, dus als ik daar links rij en jij rechts, zodra we het bord hier ritsen passeren, stuur ik blind naar rechts, goed?
Ik denk weet wel zeker dat ik geen probleem heb. Jij maakt de bijzondere manoeuvre, jij bent verantwoordelijk voor het juist invoegen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 19:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Op het moment dat het bord komt 'geef ritser ruimte' en het blijkt dat jij dat niet doet? Heb je een probleem.
welnee man, dat bord heeft net zo veel verkeerstechnische waarde als een bord 'roken is dodelijk' wat langs de weg staat. Her attendeert de weggebruikers er op dat die situatie aanstaande is..quote:Op zondag 21 oktober 2018 19:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Op het moment dat het bord komt 'geef ritser ruimte' en het blijkt dat jij dat niet doet? Heb je een probleem.
dan ben je nog socialer als ik; ik rijd op de cc met 20 - 30 meter tussenruimte, en je zorgt maar dat je erin terecht komt.quote:Op zondag 21 oktober 2018 20:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk weet wel zeker dat ik geen probleem heb. Jij maakt de bijzondere manoeuvre, jij bent verantwoordelijk voor het juist invoegen.
Maar zoals ik eerder schreef: Als jij gewoon naast mij rijdt met dezelfde snelheid laat ik m'n gas los en laat ik je gewoon invoegen.
Het is echt heel simpel. Ritsen valt onder artikel 54. Daarin staat oa dat als je vanuit een invoegstrook een rijbaan oprijdt je voorrang dient te verlenen aan het overige verkeer.quote:Op zondag 21 oktober 2018 20:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk weet wel zeker dat ik geen probleem heb. Jij maakt de bijzondere manoeuvre, jij bent verantwoordelijk voor het juist invoegen.
Een verbaal krijgen voor het rijden op een doorgaande rijstrook met dezelfde snelheid? Als mij dat overkomt eet ik mijn werkjas op.quote:Op zondag 21 oktober 2018 20:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is echt heel simpel. Ritsen valt onder artikel 54. Daarin staat oa dat als je vanuit een invoegstrook een rijbaan oprijdt je voorrang dient te verlenen aan het overige verkeer.
Maar omdat het wel de bedoeling is dat de ritser zo ver mogelijk de invoegstrook gebruikt is het aan het overige verkeer wel gewenst om ruimte te geven. Ga jij iemand beletten in te voegen vanaf een ritsstrook omdat ie naar jouw mening 20 meter eerder had kunnen invoegen dwing jij hem dat verdrijvingsvlak op. Als de politie dat ziet ben jij de lul, want je creeert een onveilige situatie. Heel dat ritsten blijft een manoeuvre op basis van beleefdheid.
quote:Op zondag 21 oktober 2018 20:32 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een verbaal krijgen voor het rijden op een doorgaande rijstrook met dezelfde snelheid? Als mij dat overkomt eet ik mijn werkjas op.
Onderdeel van het ritsen is ook dat degene die moet invoegen zijn/haar snelheid aanpast aan het verkeer op de andere rijstrook. Dan is er geen probleem meer. Als het verkeer op de rijstrook waar je naartoe moet 50 km/u rijdt en je wilt daar nog even met 90 km/u langs om vooraan in te voegen, snap ik wel dat je niet veel ruimte krijgt bij het invoegen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 20:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is echt heel simpel. Ritsen valt onder artikel 54. Daarin staat oa dat als je vanuit een invoegstrook een rijbaan oprijdt je voorrang dient te verlenen aan het overige verkeer.
Maar omdat het wel de bedoeling is dat de ritser zo ver mogelijk de invoegstrook gebruikt is het aan het overige verkeer wel gewenst om ruimte te geven. Ga jij iemand beletten in te voegen vanaf een ritsstrook omdat ie naar jouw mening 20 meter eerder had kunnen invoegen dwing jij hem dat verdrijvingsvlak op. Als de politie dat ziet ben jij de lul, want je creeert een onveilige situatie. Heel dat ritsten blijft een manoeuvre op basis van beleefdheid.
Wat wil de politie je maken dan? Een art.5? Laat me niet lachen...quote:Op zondag 21 oktober 2018 20:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is echt heel simpel. Ritsen valt onder artikel 54. Daarin staat oa dat als je vanuit een invoegstrook een rijbaan oprijdt je voorrang dient te verlenen aan het overige verkeer.
Maar omdat het wel de bedoeling is dat de ritser zo ver mogelijk de invoegstrook gebruikt is het aan het overige verkeer wel gewenst om ruimte te geven. Ga jij iemand beletten in te voegen vanaf een ritsstrook omdat ie naar jouw mening 20 meter eerder had kunnen invoegen dwing jij hem dat verdrijvingsvlak op. Als de politie dat ziet ben jij de lul, want je creeert een onveilige situatie. Heel dat ritsten blijft een manoeuvre op basis van beleefdheid.
Precies. Wat ik al zei; het is een speciale manoeuvre op basis van beleefdheid. Maar soms zie je dat mensen geen invoegruimte wordt gegund als ze de hele strook gebruiken, maar dat is wel de bedoeling bij ritsen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 23:37 schreef Light het volgende:
[..]
Onderdeel van het ritsen is ook dat degene die moet invoegen zijn/haar snelheid aanpast aan het verkeer op de andere rijstrook. Dan is er geen probleem meer. Als het verkeer op de rijstrook waar je naartoe moet 50 km/u rijdt en je wilt daar nog even met 90 km/u langs om vooraan in te voegen, snap ik wel dat je niet veel ruimte krijgt bij het invoegen.
Levenslang, gok ik.quote:Op zondag 21 oktober 2018 23:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat wil de politie je maken dan? Een art.5? Laat me niet lachen...
Voor zover ik weet (wat ik op de borden gezien heb) is de weg van Enschede Noord richting Hengelo alleen donderdag en vrijdag afgesloten. Blijft alsnog onhandig, maar volgens mij heb je er morgen nog geen last van.quote:Op maandag 22 oktober 2018 13:46 schreef DrMarten het volgende:
Gemeente Enschede
Moet morgen richting snelweg en weer terug. Ik kan bij mij vandaan via Enschede Noord richtig Hengelo en daar de snelweg op of via Enachede West.
Bij Enschede West hebben ze de afrit eruit ligfwn wat daar gister en vandaag tot enorme files met tot andwrhalf uur vertraging heeft geleid. Dan is het volstrekt logisch om de invalsweg aan de noordkant van de stad gelijktijdig af te sluiten
Wel oppassen, dat zijn de mensen die op de linkerbaan beginnen maar na de bocht rechts uitkomenquote:Op maandag 22 oktober 2018 17:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb bepaalde wegen hier rond Zaandam waar je echt altijd sneller bent als je de rechterbaan pakt. Sommige mensen begrijpen gewoon niet dat als er twee rijstroken naar links gaan, dat je dan niet de meest linke baan hoeft te pakken heel vreemd is dat.
Dacht dat er iets met een verkeerslicht was waardoor het verkeer op de afrit stil komt te staan?quote:Op maandag 22 oktober 2018 13:46 schreef DrMarten het volgende:
Gemeente Enschede
Moet morgen richting snelweg en weer terug. Ik kan bij mij vandaan via Enschede Noord richtig Hengelo en daar de snelweg op of via Enachede West.
Bij Enschede West hebben ze de afrit eruit ligfwn wat daar gister en vandaag tot enorme files met tot andwrhalf uur vertraging heeft geleid. Dan is het volstrekt logisch om de invalsweg aan de noordkant van de stad gelijktijdig af te sluiten
Brrr inderdaad één keer gehad ik moest gewoon de berm in, gelukkig was het een grasveldje zonder rare gaten of bomen. Daarna nog naast die auto gaan staan maar was een oude man die me aankeek alsof hij op weg was naar z'n graf. Tja...quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:33 schreef Piles het volgende:
[..]
Wel oppassen, dat zijn de mensen die op de linkerbaan beginnen maar na de bocht rechts uitkomen
Nope, de afrit gaat op de schop. De huidige situatie bestaaat alweer sinds dit voorjaar, dus het is wel weer tijd.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Dacht dat er iets met een verkeerslicht was waardoor het verkeer op de afrit stil komt te staan?
23 t/m 26 oktober volgens de website van de gemeente. Gok het er wel op, anders binnendoor via Lonneker en hopen dat het meevalt met de drukte.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:17 schreef Light het volgende:
[..]
Voor zover ik weet (wat ik op de borden gezien heb) is de weg van Enschede Noord richting Hengelo alleen donderdag en vrijdag afgesloten. Blijft alsnog onhandig, maar volgens mij heb je er morgen nog geen last van.
Op de borden langs de weg staat 25 + 26 oktober (vanavond nog gecontroleerd). En ik hoop wel dat die borden kloppen, anders heb ik morgen ook een uitdaging.quote:Op maandag 22 oktober 2018 21:12 schreef DrMarten het volgende:
[..]
23 t/m 26 oktober volgens de website van de gemeente. Gok het er wel op, anders binnendoor via Lonneker en hopen dat het meevalt met de drukte.
das mooi. Scheelt weer 10 minuten slapnquote:Op maandag 22 oktober 2018 21:26 schreef Light het volgende:
[..]
Op de borden langs de weg staat 25 + 26 oktober (vanavond nog gecontroleerd). En ik hoop wel dat die borden kloppen, anders heb ik morgen ook een uitdaging.
Zo'n figuur had ik gisteravond ook op de N203... Bij Zaandam station stond ie achter mij, bij het spoor komt ie naast mij staan, trek ik hem eruit met kwartgas ofzo (hij schakelde ergens rond de 2000 rpm). Bij Koogbloemwijk nog een keer, bij Zaandijk nogmaals en bij Wormerveer staat ie weer gezellig achter mij...quote:Op maandag 22 oktober 2018 17:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb bepaalde wegen hier rond Zaandam waar je echt altijd sneller bent als je de rechterbaan pakt. Sommige mensen begrijpen gewoon niet dat als er twee rijstroken naar links gaan, dat je dan niet de meest linke baan hoeft te pakken heel vreemd is dat.
En het punt dat je met dit inspirerende verhaal probeert te maken?quote:Op maandag 22 oktober 2018 23:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zo'n figuur had ik gisteravond ook op de N203... Bij Zaandam station stond ie achter mij, bij het spoor komt ie naast mij staan, trek ik hem eruit met kwartgas ofzo (hij schakelde ergens rond de 2000 rpm). Bij Koogbloemwijk nog een keer, bij Zaandijk nogmaals en bij Wormerveer staat ie weer gezellig achter mij...
Haha heb ik dagelijks, maar word ook een beetje moe van die weg, veel te veel stoplichten. Pak meestal de snelweg ook al is dat een omweg, maar wel sneller.quote:Op maandag 22 oktober 2018 23:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zo'n figuur had ik gisteravond ook op de N203... Bij Zaandam station stond ie achter mij, bij het spoor komt ie naast mij staan, trek ik hem eruit met kwartgas ofzo (hij schakelde ergens rond de 2000 rpm). Bij Koogbloemwijk nog een keer, bij Zaandijk nogmaals en bij Wormerveer staat ie weer gezellig achter mij...
Dat de linkerbaan dan even hard of langzamer gaat dan de rechterbaan omdat zo'n aap niet begrijpt dat als je niet wil inhalen, of links wil afslaan, je gewoon rechts gaat rijden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 04:54 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
En het punt dat je met dit inspirerende verhaal probeert te maken?
Wel 63 automobilisten op de bon geslingerd lees ik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:03 schreef DW457 het volgende:
Vandaag zag ik weer het zoveelste nieuwsbericht voorbij komen dat mensen massaal rode kruisen negeren. Echt...waarom? Je wint er niets mee, brengt jezelf en hulpverleners in gevaar en een rood kruis is ook best n duidelijk signaal... Sukkels...
Vanmiddag ook weer. Ik ging al gelijk rechts rijden, alle ruimte lekker relaxed. Links was het lekker drukken met z’n allen, iedereen om de beurt op de rem en weer gas geven. Kwartiertje later kwam ik het hele clubje weer tegen.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 07:24 schreef gooddaddy het volgende:
Blijft af en toe lachen, die linksplakkers in de spits. Een strook asfalt van een kilometer of drie helemaal leeg en iedereen 80 rijden op de linkerbaan.
Rechts inhalen en kleven wordt imho meer ingegeven door de notoire linksplakkers dan door haast. Honderden meters stug links blijven rijden terwijl rechts zeeën van ruimte zijn. Ga dan gewoon naar rechts en geef de ander ruimte.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 10:17 schreef dick_laurent het volgende:
Was vandaag wat later, dus reed nota bene buiten de ergste drukte (09:30 ongeveer) richting werk.
En NOG zie je de ene na de andere auto duwen, rechts inhalen, van de ene naar de andere rijbaan switchen om maar wanhopig een paar autolengtes winst te behalen....
Echt, why...
Dan wil je gewoon zsm dood. Denk ik.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 08:44 schreef Anne het volgende:
Ik zat daarnet achter een auto, die zijn telefoon linksboven op het raam had geplakt (bijzonder sowieso.. zorgt voor een aardig dode hoek).
Vanuit mijn oogpunt herkende ik de layout; Mail.
Uiteraard was die meneer daar ook mee bezig. Op de linkerrijstrook. Met 100 km/h waar je 130 mag.
En uiteraard zag je niet alleen aan het handje wat elke keer naar die telefoon ging, dat meneer ermee bezig was. Hij swipete ook met zijn auto van links naar rechts op die linkerrijstrook.
Toen ie eindelijk oppleurde en ik hem in kon halen, zat ie gewoon zelfs volledig voorover gebogen, met zijn neus in zijn telefoon.
Echt.. wat bezielt je.
Ja, je zou het haast denken. Ik vind het ergens wel verontrustend dat er, zo lijkt het, een ongeluk voor nodig is om deze mensen te doen beseffen dat dit een heel slecht en gevaarlijk idee is in de auto.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 09:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dan wil je gewoon zsm dood. Denk ik.
Hoeveel meter maak je met je auto in die 3 seconden?quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:10 schreef SuperNeger het volgende:
Wie van jullie zit er echt nooit op z'n telefoon dan?
Ik doe nooit whatsapp of zo dat zou ook echt niet kunnen op een veilige manier maar het enige wat ik wel eens doe is naar het volgende nummer gaan of een andere muziekmap openen Maar dat is 2 of 3 seconden werk.
Ligt er aan hoe hard je rijdtquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hoeveel meter maak je met je auto in die 3 seconden?
ik snap nooit waarom dit opeens wel veiliger zou moeten zijn of zoquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:31 schreef JDude het volgende:
Heb sinds een paar maanden Android Auto dus bediening van muziek, navigatie etc loopt allemaal via het grote scherm van de auto. Whatsapp kan ik laten voorlezen en met spraakherkenning beantwoorden, maar meestal laat ik die berichtjes lekker zitten tot ik op m'n bestemming ben.
Ja, dat begrijp ik. Maar zit je in de bebouwde kom op je telefoon of op de snelweg?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |