abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182504801
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 21:52 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik zal er morgen even mee verder, moet zo weg...bedankt tot zover!
Welke sma heb je exact?

Want je hoeft nul te doen in je router.

Je moet eerst verbinden met je SMA. Als die WiFi heeft (oudere types was dat optioneel) dan moet je daarmee verbinden. Als je het netwerk niet ziet dan even de DC switch omhalen (als je die hebt) en daarna meterkast omvormer uitzetten. Dan beide weer aan. Zie je hem dan wel?

Bluetooth kan ook. Moet je pc of laptop met Bluetooth pakken en erbij gaan zitten. Dan programma van sma downloaden. Sunny portal.

Dan verbinden met sma en naar de settings. Daar moet je in het lijstje je nieuwe WiFi selecteren en iets verder naar onder de key. Dan opslaan en het werkt weer.

Zelfde verhaal met WiFi. Maar dan moet je naar het ip adres van je sma gaan. Dat is niet de 192 maar een standaard ip adres. Ben ik ff kwijt uit mijn hoofd maar is op Google wel te vonden. Dan moet je inloggen.
Als je die niet meer weet moet je reset key aanvragen via sma (soort PUK code).

Normaal is het 0000 voor gebruikers en 1111 voor installateur maar die wordt dus gewijzigd bij de eerste keer inloggen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182507325
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 01:28 schreef bambino het volgende:

[..]

Welke sma heb je exact?

Want je hoeft nul te doen in je router.

Je moet eerst verbinden met je SMA. Als die WiFi heeft (oudere types was dat optioneel) dan moet je daarmee verbinden. Als je het netwerk niet ziet dan even de DC switch omhalen (als je die hebt) en daarna meterkast omvormer uitzetten. Dan beide weer aan. Zie je hem dan wel?

Bluetooth kan ook. Moet je pc of laptop met Bluetooth pakken en erbij gaan zitten. Dan programma van sma downloaden. Sunny portal.

Dan verbinden met sma en naar de settings. Daar moet je in het lijstje je nieuwe WiFi selecteren en iets verder naar onder de key. Dan opslaan en het werkt weer.

Zelfde verhaal met WiFi. Maar dan moet je naar het ip adres van je sma gaan. Dat is niet de 192 maar een standaard ip adres. Ben ik ff kwijt uit mijn hoofd maar is op Google wel te vonden. Dan moet je inloggen.
Als je die niet meer weet moet je reset key aanvragen via sma (soort PUK code).

Normaal is het 0000 voor gebruikers en 1111 voor installateur maar die wordt dus gewijzigd bij de eerste keer inloggen.
Dat SMAxxxxx WiFi netwerk zag hij niet op z'n laptop / smartphone.
Maar bluetooth is dan wel een goede tip als dat ook kan, hij had al verbinding via bluetooth.
pi_182507719
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 01:28 schreef bambino het volgende:

[..]

Welke sma heb je exact?

Want je hoeft nul te doen in je router.

Je moet eerst verbinden met je SMA. Als die WiFi heeft (oudere types was dat optioneel) dan moet je daarmee verbinden. Als je het netwerk niet ziet dan even de DC switch omhalen (als je die hebt) en daarna meterkast omvormer uitzetten. Dan beide weer aan. Zie je hem dan wel?

Bluetooth kan ook. Moet je pc of laptop met Bluetooth pakken en erbij gaan zitten. Dan programma van sma downloaden. Sunny portal.

Dan verbinden met sma en naar de settings. Daar moet je in het lijstje je nieuwe WiFi selecteren en iets verder naar onder de key. Dan opslaan en het werkt weer.

Zelfde verhaal met WiFi. Maar dan moet je naar het ip adres van je sma gaan. Dat is niet de 192 maar een standaard ip adres. Ben ik ff kwijt uit mijn hoofd maar is op Google wel te vonden. Dan moet je inloggen.
Als je die niet meer weet moet je reset key aanvragen via sma (soort PUK code).

Normaal is het 0000 voor gebruikers en 1111 voor installateur maar die wordt dus gewijzigd bij de eerste keer inloggen.
Heb een SMA Sunnyboy 5000TL-21

Kan met Bluetooth er wel in en heb een nieuwe verbinding gemaakt omdat ik oude ww niet meer wist, maar zie dan niets over verbinding ofzo staan.

Ik zie nu trouwens dat ik Sunny Explorer gebruik. Is dat anders dan Sunny Portal?

Het vreemde is ook dat ik in Sunny Explorer de bestaande installatie wel openen en connecten met bluetooth hij geen verbinding maakt met de omvormer, dus ik kom niet eens bij de stap om het ww in te vullen. Als ik een nieuwe installatie (die ik laatst heb aangemaakt) maakt hij wel verbinding met de omvormer en kan ik het ww invullen, echter dan zie ik in het programma niets over wifi over verbinding instellingen..

[ Bericht 6% gewijzigd door Patroon op 14-10-2018 10:44:43 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182508090
registreer om deze reclame te verbergen
Probeer nu met Sunny Explorer een nieuwe installatie aan te maken, maar het programma loopt dan steeds vast. Is gewoon mega instabiel...ben er onderhand aardig klaar mee..
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182509809
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 10:33 schreef Patroon het volgende:

[..]

Heb een SMA Sunnyboy 5000TL-21

Kan met Bluetooth er wel in en heb een nieuwe verbinding gemaakt omdat ik oude ww niet meer wist, maar zie dan niets over verbinding ofzo staan.

Ik zie nu trouwens dat ik Sunny Explorer gebruik. Is dat anders dan Sunny Portal?

Het vreemde is ook dat ik in Sunny Explorer de bestaande installatie wel openen en connecten met bluetooth hij geen verbinding maakt met de omvormer, dus ik kom niet eens bij de stap om het ww in te vullen. Als ik een nieuwe installatie (die ik laatst heb aangemaakt) maakt hij wel verbinding met de omvormer en kan ik het ww invullen, echter dan zie ik in het programma niets over wifi over verbinding instellingen..
Ik weet niet wat het verschil in software is, kan ook goed zijn dat het juist in explorer moet.

Je moet op zoek naar het woord parameters. In de parameters staan details over de wifi en daar kun je het aanpassen.

Maar je omvormer moet wifi hebben, anders kon je voorheen niet die app gebruiken. Je app werkte ook als je niet thuis was (dus als je niet verbonden bent via bluetooth).

Als je een laptop met bluetooth hebt, kan je ook die ff aangooien en teamviewer erop zetten. Dan kan ik proberen of het mij lukt. In dat geval moet je ff pmen en nummer uitwisselen. Dan kunnen we per telefoon even de info van teamviewer doorgeven etc.

Ik doe het niet dagelijks (gelukkig) maar heb wel een aantal keer een SMA opnieuw online moeten zetten en het is altijd puzzelen.

Als je je oude data wilt behouden, dan moet je ook via die installatie inloggen. Als je dat wachtwoord niet meer weet moet het gereset worden.

Als je het niet uitmaakt welke data hij bewaard, dan kan het met de nieuwe installatie die je aangemaakt hebt.

Sunny Portal werkt overigens niet bedenk ik me net.
Sunny Portal is de app en online om in te loggen op je omvormer. Dan moet hij echter al online zijn.

Sunny Explorer is dus om in te stellen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182514835
Volgens mij is het gelukt. Ik heb dit programma gedownload van SMA

https://www.sma.de/en/pro(...)nnection-assist.html

Daarna DHCP aangezet.

En toen deed hij het weer!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182514950
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 19:02 schreef Patroon het volgende:
Volgens mij is het gelukt. Ik heb dit programma gedownload van SMA

https://www.sma.de/en/pro(...)nnection-assist.html

Daarna DHCP aangezet.

En toen deed hij het weer!
*O*
pi_182550546
WEan3ET.jpg

ZIe hier onze grafiek van gisteren. Het is echt niet de hele dag strakblauw geweest maar hoort een zonnepanneel naar 0 terug te zakken als er een wolkje is? Lijkt me niet toch? Hij komt keurig om 8 uur online (zonsopgang, geen schaduw) en ook de tijd van de zonsondergang lijkt te kloppen. Maar die diepe dalen en rare vlakke stukken lijken me niet normaal. Enig idee wat er mis gaat?

Info: geen enkele schaduw, panelen op het zuiden. En panelen sinds 16/9 online en misschien drie grafieken gevonden die wel mooi 'rond' zijn.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182550989
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:13 schreef d.k. het volgende:
[ afbeelding ]

ZIe hier onze grafiek van gisteren. Het is echt niet de hele dag strakblauw geweest maar hoort een zonnepanneel naar 0 terug te zakken als er een wolkje is? Lijkt me niet toch? Hij komt keurig om 8 uur online (zonsopgang, geen schaduw) en ook de tijd van de zonsondergang lijkt te kloppen. Maar die diepe dalen en rare vlakke stukken lijken me niet normaal. Enig idee wat er mis gaat?

Info: geen enkele schaduw, panelen op het zuiden. En panelen sinds 16/9 online en misschien drie grafieken gevonden die wel mooi 'rond' zijn.
Dat lijkt me niet correct.
Welke omvormer?
Geeft hij een netspanning aan? Zo ja, hoeveel?
pi_182551215
Goodwe omvormer. Ik kan er - via portal - vanalles van aflezen. Help me even voor de afkorting van de netspanning (ac voltage? dc voltage?).
Kan dit ook nog het gevolg zijn van een niet goed werkende verbinding tussen omvormer/portal via wifi? We hebben een paar keer gecontroleerd, de dagopbrengst online komt wel overeen met die op de omvormer zelf.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182551310
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:13 schreef d.k. het volgende:
[ afbeelding ]

ZIe hier onze grafiek van gisteren. Het is echt niet de hele dag strakblauw geweest maar hoort een zonnepanneel naar 0 terug te zakken als er een wolkje is? Lijkt me niet toch? Hij komt keurig om 8 uur online (zonsopgang, geen schaduw) en ook de tijd van de zonsondergang lijkt te kloppen. Maar die diepe dalen en rare vlakke stukken lijken me niet normaal. Enig idee wat er mis gaat?

Info: geen enkele schaduw, panelen op het zuiden. En panelen sinds 16/9 online en misschien drie grafieken gevonden die wel mooi 'rond' zijn.
Komt dat van de portal van de zonnepanelenleverancier? Hebben jullie niet gewoon internetstoring gehad of zo?

zo ziet schaduw eruit.
wRH4Hzd.png
pi_182551368
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:13 schreef d.k. het volgende:
[ afbeelding ]

ZIe hier onze grafiek van gisteren. Het is echt niet de hele dag strakblauw geweest maar hoort een zonnepanneel naar 0 terug te zakken als er een wolkje is? Lijkt me niet toch? Hij komt keurig om 8 uur online (zonsopgang, geen schaduw) en ook de tijd van de zonsondergang lijkt te kloppen. Maar die diepe dalen en rare vlakke stukken lijken me niet normaal. Enig idee wat er mis gaat?

Info: geen enkele schaduw, panelen op het zuiden. En panelen sinds 16/9 online en misschien drie grafieken gevonden die wel mooi 'rond' zijn.
Dit is niet goed, net of ze uitvallen.
Mijn solaredge heeft trouwens gewoon een buffer voor de data als de verbinding wegvalt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182551532
Ik heb al eerder even rondgevraagd, onze huizen zijn allemaal tegelijk opgeleverd, 9 woningen. We hebben allemaal dezelfde omvormer en allemaal dezelfde rare grafieken. Het lijkt er inderdaad op dat ze uitvallen. Ik kan online op zo'n diep dal klikken en dan zie je ook echt power = 0.
Het kan natuurlijk een wifi probleem zijn, maar dan is het toch typisch dat we dat allemaal hebben? En in onze situatie hangt de omvormer letterlijk 30 cm van de experiabox af. Prima signaal, op de telefoon ook geen enkel probleem er mee.

De data komen van de semsportal, dat is de portal waarop alle gegevens van Goodwe binnen komen. Ik heb ook een app, die geeft (logischerwijs) hetzelfde beeld. En schaduw buiten die van wolken kan het hier niet zijn. Huis staat nu nog op een kale vlakte, zelfs geen bomen in de buurt.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182551648
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 15:10 schreef d.k. het volgende:
Ik heb al eerder even rondgevraagd, onze huizen zijn allemaal tegelijk opgeleverd, 9 woningen. We hebben allemaal dezelfde omvormer en allemaal dezelfde rare grafieken. Het lijkt er inderdaad op dat ze uitvallen. Ik kan online op zo'n diep dal klikken en dan zie je ook echt power = 0.
Het kan natuurlijk een wifi probleem zijn, maar dan is het toch typisch dat we dat allemaal hebben? En in onze situatie hangt de omvormer letterlijk 30 cm van de experiabox af. Prima signaal, op de telefoon ook geen enkel probleem er mee.

De data komen van de semsportal, dat is de portal waarop alle gegevens van Goodwe binnen komen. Ik heb ook een app, die geeft (logischerwijs) hetzelfde beeld. En schaduw buiten die van wolken kan het hier niet zijn. Huis staat nu nog op een kale vlakte, zelfs geen bomen in de buurt.
Ik denk dat je beter kan investeren in een eigen kWh meter en logging. Het maakt niks uit als er gaten in de portal zitten. Als je in het echie maar wel energie hebt opgeleverd.
Je kan zelfs simpelweg je slimme meter (als je die hebt) koppelen aan enelogic of zo, dan kan je achteraf zien of de teruglevering wel goed is verlopen.

Dan heb je een 2nd opinion zeg maar.

yJiI9Gk.png
pi_182551762
Slimme meter present (kan niet anders he, huis uit 2018). Maar dat loggen, is dat een beetje te doen zonder superspecialistische kennis? Want echt heel technisch ben ik niet, maar ik vind het wel leuk om dingen uit te zoeken, dus dan zou ik me daar gewoon in moeten verdiepen.

Ah, dat enelogic is heel simpel. Even wachten tot de gegevens binnen gaan komen van de meter.

[ Bericht 15% gewijzigd door d.k. op 16-10-2018 15:41:32 ]
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182552042
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 15:24 schreef d.k. het volgende:
Slimme meter present (kan niet anders he, huis uit 2018). Maar dat loggen, is dat een beetje te doen zonder superspecialistische kennis? Want echt heel technisch ben ik niet, maar ik vind het wel leuk om dingen uit te zoeken, dus dan zou ik me daar gewoon in moeten verdiepen.

Ah, dat enelogic is heel simpel. Even wachten tot de gegevens binnen gaan komen van de meter.
Nee, is super simpel en gratis https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-uitlezen
pi_182557227
Zit op telefoon dus kan niet quoten.

Die dip naar 0 is geen WiFi probleem. Goodwe en alle andere merken hebben een buffer voor opslag van data. Sommige 1 dag of 1 week. Dit is dus daadwerkelijk een probleem.

Hoe kom je er achter? Net op dat moment op de omvormer kijken. Dan zie je wat hij doet.

Ook in de log moet je iets kunnen vinden met een nummer. Dat nummer (storingvrije) geeft aan waarom.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182557380
Maar waar vind ik de log? Ik zie op de goodwe portal geen log en dat is de enige manier die ik ken om hem uit te lezen.

Ik denk dat ik maar eens contact ga zoeken met de installateur. Iets met garantie enzo.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182557421
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:08 schreef d.k. het volgende:
Maar waar vind ik de log? Ik zie op de goodwe portal geen log en dat is de enige manier die ik ken om hem uit te lezen.

Ik denk dat ik maar eens contact ga zoeken met de installateur. Iets met garantie enzo.
Ik zou eerst de slimme meter log eens afwachten, als die wel teruglevering laat zien dan is het een probleem in de monitoring en heb je iig wat onderbouwing als je belt / mailt ;)
pi_182557483
Maar dan nog, waar vind ik de log? Via de slimme meter dan? Dan moet ik nog even wachten, dat duurt een dagje voordat die toestemming er doorheen is voor enelogic
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182557520
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:14 schreef d.k. het volgende:
Maar dan nog, waar vind ik de log? Via de slimme meter dan? Dan moet ik nog even wachten, dat duurt een dagje voordat die toestemming er doorheen is voor enelogic
Geen idee hoe die GoodWe werkt ;)
Maar wat je op de slimme meter uitleest is wel betrouwbaar, als daar nog teruglevering staat terwijl je portal 0 aangeeft dan weet je dat het een probleem is met de monitoring.

Als je slimme meter ook 0 aangeeft terwijl de zon vrolijk op je dak schijnt dan is er een probleem in je PV-systeem.

Het moet flink bewolkt zijn wil je 0 Watt op de meter krijgen ;) Zelfs op 4 oktober gebeurde dat hier niet...

Dus idd even wachten, die paar dagen maken ook niet uit.
pi_182557540
Dan wachten we het af. Inmiddels met de buren aan het speuren want ik ben niet de enige. En dan straks de log eens bekijken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182558003
Iemand ervaring met de zonnepanelen van de Ikea?
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:05:11 #74
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182558675
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:17 schreef d.k. het volgende:
Dan wachten we het af. Inmiddels met de buren aan het speuren want ik ben niet de enige. En dan straks de log eens bekijken.
Enelogic laat je zo’n zelfde soort log zometeen zien. Alleen wel een log excl wat je direct op verbruikt maar zal je genoeg info geven om te kunnen vergelijken met je goodwe log.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_182559158
We gaan het zien. Hoor net dat bij 1 vd buren de panelen het pas net weer doen, er was een kabel op het dak stuk. Dat belooft wat, de installatie is pas 3 maanden oud.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')