abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 oktober 2018 @ 14:59:30 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182294226
Niew topiekje dan maar. Om te praten over ervaringen bij AD(H)D.

Game on?
***
  woensdag 3 oktober 2018 @ 15:00:12 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182294234
Hier twee sneeuwvlokjes met dat stempel. Niet dat ik nou zo graag stempeltjes spaar, maar het was voor beide nodig om gedrag te plaatsen om zodoende hulp te kunnen zoeken zodat het allemaal wat prettiger verloopt op school en daaromheen. ;)

Het ene kind veel meer richting het ADD gebeuren, wat warrig, dingen vergeten, niet met meervoudige opdrachten overweg kunnen. Dus 'hang je jas op, maak je tas even leeg, hang die ook op, en kom dan even hier' eindigt steevast in 'eh... wat zei je ook al weer?' nadat de jas opgehangen is. :+
De ander juist weer veel meer van het impulsieve type. Kwekt de hele dag door (hoort ook wel bij zijn andere stempel, zijn koppie staat niet stil), blijft voor zijn beurt antwoord geven, verstoort de klas meer dan regelmatig, raakt afgeleid van een langsvliegende mug etc. etc.

Beide gebruiken medicatie. Bij de eerste is het een succes, die gaat nu echt gewoon lekker op school. Bij de tweede leek het niet te werken en zijn we sinds vandaag overgestapt op andere medicatie in de hoop dat dat wel effect sorteert.
***
  woensdag 3 oktober 2018 @ 15:08:51 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182294349
Check...

De oudste heeft de diagnose (icm ODD) en bezoekt speciaal onderwijs en BSO+. Storend gedrag op school, frustraties vanwege moeite met leerstof en daardoor opstandig gedrag. Is aan de Ritalin en dat lijkt te werken maar de huisarts wilt de dosering naar beneden bijstellen terwijl alle andere betrokken partijen (CJG, SIG, BSO, school) van mening zijn dat het juist omhoog moet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182294619
Mijn oudste heeft sinds afgelopen dinsdag het stempeltje ADD. Is er misschien een boek wat ik kan lezen hierover? Ik heb de meeste sites nu wel bekeken.

Zijn er tips waardoor ik het voor haar makkelijker kan maken? Thuis hebben we er op zich geen problemen mee omdat we veel al weten hoe ze reageert op dingen maar op school heeft ze hier toch aardig last van.

We hebben de testen ook eigenlijk gedaan voor school. Zoals gezegd hebben we er thuis weinig tot geen last van. Alleen vanuit school kregen we klachten. En pas nu we bezig zijn gegaan met testen en dat soort dingen werkt de school wat meer mee en heeft ze het wat beter op school. Ik vind het jammer dat we toen niet serieus genomen zijn en nu dat alles op papier staat er wel naar geluisterd word. Maar ja. Als het voor haar maar beter gaat :)
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  woensdag 3 oktober 2018 @ 16:28:13 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182295880
Grmbl... post weg...

Nogmaals in staccato, voor je kind:
ADHD Survival Gids https://www.bol.com/nl/p/de-add-survivalgids/1001004005652924/
Alle honden hebben ADHD (schattig en herkenbaar) https://www.bol.com/nl/p/(...)hd/1001004006444588/

Voor jezelf: https://www.bol.com/nl/p/dit-is-adhd/9200000005540213/

Onze oudste heeft ook alleen meds voor school, we gunden hem de ervaring je te kunnen concentreren en tot werken te komen en dus je capaciteiten benutten. Thuis loopt het verder wel inmiddels.

Sowieso, ik dacht altijd dat het aan mij lag dat ik het soms zo pittig vond. Ik wist immers niet beter. :+
Daarom scoren ze op die lijsten thuis altijd veel lager dan op school. Ik heb geen ander referentiekader. ;)
***
pi_182295998
Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar bereid jezelf maar vast voor.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 3 oktober 2018 @ 16:33:53 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182296006
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 15:08 schreef sanger het volgende:
Check...

De oudste heeft de diagnose (icm ODD) en bezoekt speciaal onderwijs en BSO+. Storend gedrag op school, frustraties vanwege moeite met leerstof en daardoor opstandig gedrag. Is aan de Ritalin en dat lijkt te werken maar de huisarts wilt de dosering naar beneden bijstellen terwijl alle andere betrokken partijen (CJG, SIG, BSO, school) van mening zijn dat het juist omhoog moet.
Dat is ook een pittige dubbeldiagnose. Is daar geen kinderarts of -psychiater bij die de medicatie in eerste instantie voorgeschreven heeft?

Onze huisarts is er alleen voor herhalingsrecepten hierin, alles mbt doseringen gaat in overleg met de kinderarts of -psych.
***
  woensdag 3 oktober 2018 @ 16:34:23 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182296023
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 16:33 schreef halfway het volgende:
Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar bereid jezelf maar vast voor.
Hoe bedoel je? :@ -O-
This is the tip of the iceberg?
***
pi_182296089
quote:
11s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 16:34 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? :@ -O-
This is the tip of the iceberg?
De mijne zijn inmiddels het huis uit, maar wij hebben werkelijk alles wel meegemaakt. Van bakstenen door de ruiten, vechtpartijen op school, of een nachtje cel. Het impulsieve is net even sneller dan het denken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 3 oktober 2018 @ 17:33:30 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182297276
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 16:33 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat is ook een pittige dubbeldiagnose. Is daar geen kinderarts of -psychiater bij die de medicatie in eerste instantie voorgeschreven heeft?

Onze huisarts is er alleen voor herhalingsrecepten hierin, alles mbt doseringen gaat in overleg met de kinderarts of -psych.
:Y

De eerste 4 jaar is via verschillende psychiaters gelopen, en nu voor de herhaling dus naar de huisarts. Alleen die is een beetje anti medicatie en wilt dus de dosis verlagen.

[ Bericht 4% gewijzigd door sanger op 03-10-2018 17:39:10 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182298798
quote:
11s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 16:34 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? :@ -O-
This is the tip of the iceberg?
Wat halfway zegt is wel enorm uiterste van het spectrum. Ik werk in het VO en heb echt veel kinderen met AD(H)D in de klas en het merendeel heeft buiten concentreren/focus/wegdromen/plannen/organiseren echt geen enorme gedragsproblemen zoals hij die benoemt.
Kwak
  woensdag 3 oktober 2018 @ 18:57:48 #12
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_182298927
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:52 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Wat halfway zegt is wel enorm uiterste van het spectrum. Ik werk in het VO en heb echt veel kinderen met AD(H)D in de klas en het merendeel heeft buiten concentreren/focus/wegdromen/plannen/organiseren echt geen enorme gedragsproblemen zoals hij die benoemt.
Dit herken ik als docent ook. Vaak zijn ze zelfs heel creatief en vindingrijk, juist omdat ze direct roepen wat er in hun hoofd omgaat.
pi_182300894
Oudste heeft inmiddels sinds een half jaar de diagnose ADD. Liep volledig vast op school omdat hij inderdaad door alles wordt afgeleid maar de drukte zelf blijft opzoeken. En hij heeft een enorm sterke afkeer van onrecht, dat schijnt er ook bij te horen. Zijn hoofd kan ineens vol zijn en dan hij ploft hij. Hij heeft nu psycho-educatie gehad en dat heeft hem zelf veel inzicht gegeven in wat zijn sterke kanten zijn en waar hij moeite mee heeft. Zijn verbale kant is heel goed ontwikkeld, maar dingen automatiseren gaat niet (de tafels bijvoorbeeld). We doen het nu nog zonder medicijnen, met wat structuur thuis en begrip op school gaat het nu goed.
Ik las ooit dat je als moeder van een add'er overal sokken vindt. Check, echt overal.

Als docent zie ik op het mbo heel veel ADD/ADHD. Vaak jongeren die veel in hun mars hebben maar toch vastlopen. Als ik dan zeg dat ik hun problemen herken vanwege thuis, scoor ik punten. En ik merk dat ik inderdaad makkelijk schakel op zo'n moment. Moet ik wel blijven uitleggen aan collega's, die snappen mij en mijn aanpak dan niet.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  woensdag 3 oktober 2018 @ 22:05:47 #14
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_182304509
Hier juist andersom; perfomaal zit hij op 130 en verbaal op 99. (was eind groep 3 zonder medicatie)
Nu gaat het met medicijnen super op school. Hij slaat rekenen groep 5 nu gewoon over en doet nu werk groep 6.

Vroeg deze week voor het eerst aan een leerkracht om hulp omdat hij het niet snapte. We waren allemaal super trots O+
Maar het is echt heel lastig dat hij vaak niet goed kan uitleggen wat hij nou wil zeggen. Want in zn hoofd zit het allemaal wel goed. Het wil er alleen niet uit :{

Ook ADHD hier. Ik heb zelf ADD

[ Bericht 8% gewijzigd door Vlinder op 03-10-2018 22:17:02 ]
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_182304950
Hier dus andersom, verbaal vele malen beter en het geheugen van een olifant. Maar als je wel kan uitleggen wat je wilt, maar je kan het niet uitvoeren, dan levert je dat enorm veel frustratie op. Zijn fijne motoriek is matig en hij moet echt leren dat iets niet perfect hoeft te zijn. Wat dat betreft prijs ik me gelukkig met school, die echt meedenken. Dus extra uitdaging in lezen en informatie verwerken, met rekenen juist een stapje terug.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182305283
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 18:52 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Wat halfway zegt is wel enorm uiterste van het spectrum. Ik werk in het VO en heb echt veel kinderen met AD(H)D in de klas en het merendeel heeft buiten concentreren/focus/wegdromen/plannen/organiseren echt geen enorme gedragsproblemen zoals hij die benoemt.
De meesten zullen een foute diagnose hebben. Gedragsproblemen zijn heel vaak met ADHD beantwoord als diagnose. Ook als het
Eigenlijk ligt aan een opvoeding met weinig aandacht, of incompetente ouders.

Dat is lastig voor henzelf en de kinderen met echte problemen. Maar ga ouders maar eens vertellen dat Ze niet zo moeten zeuren.
Whatever...
  donderdag 4 oktober 2018 @ 06:15:55 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182309198
Maak je daar in mijn geval maar geen zorgen om. Ik ben de eerste geweest om hand in eigen boezem te steken en te roepen dat het door mij als moeder komt. :{ Dat het aangeleerd gedrag is.
Maar de experts vinden toch anders.
***
pi_182310482
ADD is toch compleet anders dan ADHD? En wij zijn geen anti medicatie hoor. Zeker niet als het haar zou helpen :) Maar we stappen pas net in de wereld die ADD heet (al had ik allang het vermoeden) dus zijn we eerst onze mogelijkheden aan het aftasten. Ze begint dus met psycho-educatie. En wij ook. In een vorig topic las ik dat visolie kon helpen dus daar is ze ook aan begonnen. En ik ook. Want ik denk te weten van welke kant van de familie ze het heeft geërfd :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 09:07:04 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182310717
quote:
9s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 06:15 schreef Brighteyes het volgende:
Maak je daar in mijn geval maar geen zorgen om. Ik ben de eerste geweest om hand in eigen boezem te steken en te roepen dat het door mij als moeder komt. :{ Dat het aangeleerd gedrag is.
Maar de experts vinden toch anders.
Hier ook :Y Wij hebben als ouders verschillende cursussen gedaan, ondersteuning gehad vanuit instanties maar de conclusie van iedere betrokkenen is toch echt dat het ADHD is :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 09:20:24 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182310868
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 08:43 schreef Tally het volgende:
ADD is toch compleet anders dan ADHD? En wij zijn geen anti medicatie hoor. Zeker niet als het haar zou helpen :) Maar we stappen pas net in de wereld die ADD heet (al had ik allang het vermoeden) dus zijn we eerst onze mogelijkheden aan het aftasten. Ze begint dus met psycho-educatie. En wij ook. In een vorig topic las ik dat visolie kon helpen dus daar is ze ook aan begonnen. En ik ook. Want ik denk te weten van welke kant van de familie ze het heeft geërfd :')
Het is allemaal ADHD, alleen er zijn verschillende types:

In de hoofden van adhd- en add'ers gebeurt hetzelfde: een tekort aan neurotransmitters, zoals dopamine, maakt het moeilijker de aandacht erbij te houden, overzicht te houden en impulsen te onderdrukken.

Het verschil: adhd'ers worden hyperactief, add'ers keren naar binnen en gaan dromen. Er zijn drie subtypes.

ADHD type 1 beter bekend als add, attention deficit disorder. Add'ers houden maar moeilijk hun aandacht bij de les, het werk of gesprekken. Dit type adhd wordt minder vaak en meestal later geconstateerd dan de andere types, omdat de kenmerken minder opvallen; add'ers keren in zichzelf.

ADHD type 2 voor deze mensen is de kop erbij houden geen probleem, stilzitten wel. Ze stuiteren, wiebelen of friemelen (of allemaal) en nemen impulsieve beslissingen.

ADHD type 3 dit gecombineerde type heeft alle kenmerken van adhd type 1 en 2: hyperactiviteit en impulsiviteit gaan gepaard met aandachtsproblemen.

In andere studies worden er zelfs 6 subtypes onderscheiden.
***
pi_182311056
Aaah okay. Dan is mijn kind een mengelmoesje.

De vraag kwam omdat de psychologe zei dat ze zeker een ADD-er was met ADHD trekjes.
Vandaar dat ik dacht dat het heel anders was :)
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_182311326
ADD met friemelen maar ook het impulsieve deel bij ons. Dus werken met een koptelefoon op (minder prikkels, zou fijn moeten zijn) werkt niet, want hij blijft ze zelf opzoeken. Er is een schoolobservatie geweest. Van de 45 minuten heeft hij misschien 5 minuten iets gedaan. Maar kennelijk is dat genoeg om het wel bij te houden.
Die psycho-educatie vond ik erg fijn. Fijn om zelf vragen te stellen en te horen wat het nu allemaal inhoudt. En fijn omdat bij de andere gesprekken oudste zelf vragen kon stellen en kon vertellen. En dan is dat verbale vermogen enorm handig want hij kan me dus prima vertellen wat er in zijn hoofd speelt. Wel verdrietig ook want ik werd na 2 minuten al moe van zijn verhaal en voor hem is het dus de hele dag zo.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182311871
Vader en moeder beiden gediagnosticeerd met AD(H)D. :+
Onze spruit is pas krap negen maanden oud en een stuiterkipje dat vindt dat 'overprikkeld raken' een hoax is. *) Het is nog veel te vroeg om te weten of de knaap erfelijk belast is, maar ik hou dit topic alvast in de smiezen :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_182312636
Geen adhd hier.

Ik las gisteren een stukje over apneu (ademstilstand tijdens het slapen) bij kinderen en dat kinderen over hun vermoeidheid heen spelen, ze worden hyperactief. Het kan lijken op adhd en in dat artikel wat ik las hebben ze het erover dat als er een vermoeden is van adhd, het verstandig kan zijn om apneu uit te sluiten.

Niet om diagnoses in twijfel te trekken, maar wilde het toch even noemen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_182317191
quote:
9s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 06:15 schreef Brighteyes het volgende:
Maak je daar in mijn geval maar geen zorgen om. Ik ben de eerste geweest om hand in eigen boezem te steken en te roepen dat het door mij als moeder komt. :{ Dat het aangeleerd gedrag is.
Maar de experts vinden toch anders.
Volgens mij reageerde Spanky vooral op de persoon die riep “maak je borst maar nat” en toen wat asociaal gedrag en excessen van zijn eigen kinderen opnoemde.

Ik zei dat niet als “typisch ADHD” te herkennen, wat Spanky beaamt.

Het ging dus niet over jou ;) juist niet.
Kwak
  donderdag 4 oktober 2018 @ 16:54:35 #26
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182318328
Ah ok. Pijnpuntje hier. :@ Omdat ik juist zo lang op zoek geweest ben naar hoe het beter kon gaan hier thuis maar het altijd bij mezelf gezocht heb.
Zoals ik eerder zei, ik heb geen ander referentiekader dan dit en dacht echt dat het aan mij lag dat ik het moeilijk vond.

Vandaag even bij de oudste bij de juf naar binnen gelopen, even kijken hoe het gaat, ik had namelijk de indruk dat het wel lekker liep. Qua concentreren en lekker aan het werk zijn is dat ook zeker zo. Ze herkende zich totaal niet in de beschrijving van de IB-er van voorgaande jaren zeg maar, maar... hij is wel af en toe mopperig en koppig en ook, net als mijn jongste heel sterk op recht en onrecht en daar dan ook echt heel fel op reageren, ook al is zijn beeld daarvan niet altijd terecht.

Oh well... ik heb ondertussen voor mezelf wel duidelijk dat het nooit helemaal simpel zal zijn. En ik heb ondertussen geleerd dat dat bij anderen ook zelden zo is. De mensen bij wie het allemaal van een leien dakje gaat zijn heus niet echt altijd regel. Ook niet uitzondering, maar toch...
***
pi_182320493
Wat een herkenbaarheid! En toch wel een flink aantal van hier, valt me op.
Mijn oudste heeft sinds augustus een voorlopige uitslag gekregen die luidt " alle kenmerken van ADD"
Al sinds de start op school (hij zit nu in groep 5) hebben we veel gesprekken op school.
Opvalt is zijn zeer geringe concentratie, alles komt bij hem binnen (hoort en ziet dingen die voor een ander nauwelijks opvallen) , kan amper tot niet tot zelfstandig werken komen.
Meerdere opdrachtjes tegelijk kan hij echt absoluut niet.
Rekenen vindt hij vréselijk, lijkt zowat een trauma te zijn en hij kan ook niet automatiseren. Z'n enige onvoldoende Cito is dus met rekenen.
Daarintegen als iets hem wel boeit (lezen,Engels,taal en geschiedenis) kan hij de concentratie wél opbrengen. Hij kan zich bijvoorbeeld helemaal verliezen in een boek.
In juli en september is hij door 2 instellingen getest en is er behalve bovenstaande dingen die we zelf ook wel doorhadden,een behoorlijke kloof vastgesteld tussen verbaal(gemiddeld tot bovengemiddeld) en z'n performale iq(laag!)
Hij begrijpt dingen wel, maar heeft veel tijd nodig tot het vormen van een antwoord.
Verder scoorde hij zeer hoog op creatieve tests.

School is erg zoekende,volgende week hebben we het zoveelste gesprek met als insteek wat er nodig is om hem aan het werk te krijgen.Hij lijkt gewoon niet in het schoolsysteem te kunnen functioneren
Een andere vorm van(regulier) onderwijs zijn we aan het overwegen, maar ik zou niet weten waar hij dan wel beter bij zou gedijen....
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_182321404
Bij individueel gericht onderwijs Poppejans. Waar je rekenen doet op een ander niveau dan taal bijvoorbeeld. En waar automatiseren geen halszaak is als je maar de kans en de trucjes krijgt om het gewoon uit te rekenen. En waar je op een tablet mag werken zodat je schrijfsnelheid (traaaaag) je niet tegenhoudt.
Krijg je wel rare toetsoverzichten van ;) die uiteenlopen van M5 tot E6, maar op 1 d na wel prima scores. En dat geeft hem vertrouwen en dat is wat hij nodig heeft. Nou nog weer even fysiotherapie regelen voor het schrijven en dan kunnen we weer even verder. Als het over een aantal maanden echt niet gaat kunnen we altijd terug naar het psychiatrisch centrum en gaat hij in een soort spelgroep dingen aanpakken.

O en dit is echt regulier onderwijs, niks geen extra kosten oid.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182321726
Kan zo'n diagnose ook nog herzien of teruggedraaid worden? Weet iemand dat en hoe je dat aan kan pakken?
pi_182321922
Hebben jullie misschien iets aan dit artikel.

https://forum.adhdblog.nl/conversations/red-dieet-ons-traject
pi_182322103
Ieder zijn mening en doe vooral wat goed voelt, maar ik ga oudste echt niet ook nog op dieet zetten. Er blijft niks van hem over vrees ik ;) Los daarvan, ik zie geen verband tussen bepaalde voedingsmiddelen en zijn gedrag. Hij is altijd zoals hij is, of hij nou suiker eet of niet (amper dus, kind lust amper taart of andere zoetigheid, kaas en noten houden hem op gewicht).
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182323366
Mijn kind op dieet :’) Het meisje van 7 weegt nog net geen 20 kilo.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 21:20:17 #33
149959 SQ
snelle trees
pi_182323446
"Een dieet volgen" is toch ook niet hetzelfde als je kind een hongerkuur geven?
Dieet is een voedingspatroon naar mijn weten. Dieet kan ook bestaan uit alleen taart en koekjes :P
disclaimer
pi_182323511
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 19:41 schreef mefke79 het volgende:
Bij individueel gericht onderwijs Poppejans. Waar je rekenen doet op een ander niveau dan taal bijvoorbeeld. En waar automatiseren geen halszaak is als je maar de kans en de trucjes krijgt om het gewoon uit te rekenen. En waar je op een tablet mag werken zodat je schrijfsnelheid (traaaaag) je niet tegenhoudt.
Krijg je wel rare toetsoverzichten van ;) die uiteenlopen van M5 tot E6, maar op 1 d na wel prima scores. En dat geeft hem vertrouwen en dat is wat hij nodig heeft. Nou nog weer even fysiotherapie regelen voor het schrijven en dan kunnen we weer even verder. Als het over een aantal maanden echt niet gaat kunnen we altijd terug naar het psychiatrisch centrum en gaat hij in een soort spelgroep dingen aanpakken.

O en dit is echt regulier onderwijs, niks geen extra kosten oid.
Wow,dat klinkt wel echt superfijn! Zoiets bestaat helaas niet in onze woonplaats.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_182323578
Dit dieet heeft het over zo min mogelijk suiker en geen gluten, geen fruit ivm pesticiden, geen vis etc. Dat lijkt me voor mijn spring in het veld geen strak plan, ben blij hem van de -2 lijn te hebben. Dus nee, geen optie voor ons.

Er zijn ook twijfels over het dieet. Er lijkt wel een wisselwerking te zijn tussen eten en gedragskenmerken van ADHD, maar men vindt het dieet te drastisch, zeker voor kinderen in de groei. Maar goed, ik heb relatief makkelijk praten, oudste doet het nu goed met de aanpassingen die wij in zijn omgeving gedaan hebben en de kennis die hij zelf heeft opgedaan. Dat maakt voor ons de stap naar medicijnen of een dieet nu veel te groot.

[ Bericht 48% gewijzigd door mefke79 op 04-10-2018 21:30:45 ]
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182323690
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:23 schreef Poppejans het volgende:

[..]

Wow,dat klinkt wel echt superfijn! Zoiets bestaat helaas niet in onze woonplaats.
Ook geen Montessori oid? Of iets op een korte afstand? Balen zeg!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 06:44:18 #37
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182328930
Onze kinders zouden naar het montessori, maar precies toen de oudste startte hoorden we dat ze een half jaar later zouden sluiten. -O-

Zo zonde... ik weet bijna zeker dat de jongste dan niet ontspoort zou zijn.
***
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:51:46 #38
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182329320
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:23 schreef Poppejans het volgende:

[..]

Wow,dat klinkt wel echt superfijn! Zoiets bestaat helaas niet in onze woonplaats.
Weet je dat zeker? Bij O op school staat, net als bij Mefke, het individueel gericht leren centraal maar dat weet je pas als je de schoolgids en de visie doorspit. Op het oog lijkt het een gewone christelijke basisschool.

Jouw woonplaats kent in ieder geval een montessori. Die visie kent ook een hoge mate van de individuele lijn van het kind volgen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_182330510
Bedankt voor jullie tip wb Montessori onderwijs, er zit er inderdaad eentje in onze woonplaats.
Ik dacht dat Montessori erg zoals Jenaplan was, dat het vnl gericht is op zelfstandig een weektaak moeten maken,maar ik weet verder eigenlijk niets behalve dat ze materialen gebruiken bij de lesstof.
Ik ga me eens inlezen

Hij zit nu trouwens dus op een basisschool waar ouderwets
'klassiek' groepsles gegeven wordt.Iedereen krijgt dezelfde instructie (behalve bij lezen, dan wel in een groepje op niveau ingedeeld) en daarna hoor je zelf aan het werk te gaan.
School geeft hem nu op advies van de orthopedagoog wel al 'prikkelarme' werkopdrachten (kopietjes uit het boek maar dan 1 opdracht per blad, zonder poespas e.d) maar lijkt vooralsnog ook niet te werken. Hij bekladt gewoon nog net zo erg alle blaadjes vol met z'n tekeningetjes ipv dat hij de opdracht maakt
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_182330653
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 16:54 schreef Brighteyes het volgende:

Oh well... ik heb ondertussen voor mezelf wel duidelijk dat het nooit helemaal simpel zal zijn. En ik heb ondertussen geleerd dat dat bij anderen ook zelden zo is. De mensen bij wie het allemaal van een leien dakje gaat zijn heus niet echt altijd regel. Ook niet uitzondering, maar toch...
Zó herkenbaar...
Ik weet dat ik niet zo moet vergelijken,maar ik sta soms echt met beetje buikpijn bij school, bang om wéér aangesproken te worden door de juf, en het lijkt ook alsof ik de enige daar ben die altijd extra gesprekken heeft.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_182330891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:03 schreef T-D het volgende:
Kan zo'n diagnose ook nog herzien of teruggedraaid worden? Weet iemand dat en hoe je dat aan kan pakken?
Dat kan, al zal het waarschijnlijk niet snel gebeuren.

Als je kind in behandeling is bij de ggz zou ik het bij de behandelaar aankaarten. Anders moet je een afspraak maken bij de huisarts.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:23:47 #42
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182331203
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 16:54 schreef Brighteyes het volgende:
hij is wel af en toe mopperig en koppig en ook, net als mijn jongste heel sterk op recht en onrecht en daar dan ook echt heel fel op reageren, ook al is zijn beeld daarvan niet altijd terecht.
Dat is allemaal ook zeer herkenbaar hier :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:26:22 #43
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182331255
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 19:41 schreef mefke79 het volgende:

O en dit is echt regulier onderwijs, niks geen extra kosten
Veel ligt aan de bereidwilligheid van de school en de kwaliteit van de leerkrachten :Y Daarnaast krijgen ze wel degelijk extra geld als er moeilijkere kinderen in de klas aanwezig zijn.

Mijn vriendin werkt in het regulier onderwijs en bij haar op de school zitten kindjes met ernstiger gedrag dan mijn oudste, die op het speciaal onderwijs is geplaatst.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:26:52 #44
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182331262
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:03 schreef T-D het volgende:
Kan zo'n diagnose ook nog herzien of teruggedraaid worden? Weet iemand dat en hoe je dat aan kan pakken?
Natuurlijk moet dat kunnen. Je moet je alleen wel afvragen wat dat voor toegevoegde waarde dat heeft??
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:28:48 #45
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182331289
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:16 schreef vronie het volgende:
Hebben jullie misschien iets aan dit artikel.

https://forum.adhdblog.nl/conversations/red-dieet-ons-traject
Mijn oudste is al een mager scharminkel, die moet juist bijgevoed worden dus een dieet is hier niet mogelijk :N
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:30:19 #46
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182331314
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 06:44 schreef Brighteyes het volgende:
Onze kinders zouden naar het montessori, maar precies toen de oudste startte hoorden we dat ze een half jaar later zouden sluiten. -O-

Zo zonde... ik weet bijna zeker dat de jongste dan niet ontspoort zou zijn.
Goede keuze om het dan niet te doen! Hier is de oudste in 5 jaar tijd naar 4 verschillende scholen geplaatst omdat de locaties steeds dicht gingen..... -O- Ook niet echt bevordelijk :N
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182333766
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 10:07 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Dat kan, al zal het waarschijnlijk niet snel gebeuren.

Als je kind in behandeling is bij de ggz zou ik het bij de behandelaar aankaarten. Anders moet je een afspraak maken bij de huisarts.
Mijn kind heeft in groep 4 een onderzoekje gehad, gefinancierd door de school en daarna kwamen ze aan dat ze ADD had en aan de Ritalin moest, was ik het niet mee eens maar dat stempel blijft E houden.
Zelfs haar mentor van brugklas gelooft niet dat deze diagnose klopt.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:03:50 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182333909
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:54 schreef T-D het volgende:

[..]

Mijn kind heeft in groep 4 een onderzoekje gehad, gefinancierd door de school en daarna kwamen ze aan dat ze ADD had en aan de Ritalin moest, was ik het niet mee eens maar dat stempel blijft E houden.
Zelfs haar mentor van brugklas gelooft niet dat deze diagnose klopt.
Dan laat je toch een andere psycholoog onderzoek doen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182333995
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 10:28 schreef sanger het volgende:

[..]

Mijn oudste is al een mager scharminkel, die moet juist bijgevoed worden dus een dieet is hier niet mogelijk :N
Dieet gaat vooral om wat je eet. Er zijn adhd-ers die aamgeven beter te functioneren op een bepaald dieet.

Zou eerlijk gezegd alleen wel een betrouwbaardere bron zoeken dan een random blog. Additude (magazine over adhd met een gratis website) bijvoorbeeld heeft er ook iets over:
https://www.additudemag.com/adhd-diet-for-kids-food-fix/
pi_182334035
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:03 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan laat je toch een andere psycholoog onderzoek doen?
Dat wil ze ook, ze wil alleen weten waar ze daarvoor terecht kan.

En als ik mij niet vergis moet dat via de huisarts.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:20:24 #51
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182334272
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:09 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Dat wil ze ook, ze wil alleen weten waar ze daarvoor terecht kan.

En als ik mij niet vergis moet dat via de huisarts.
Of via het CJG (al kan die naam per gemeente verschillen) of een andere hulpverlenende instantie die betrokken is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182339115
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:03 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan laat je toch een andere psycholoog onderzoek doen?
En dat is de enige weg ofzo?
Voor mij had dat hele onderzoek niet gehoeven, school drong er op aan, en heeft ook de kosten van ongeveer 1600 euro betaald maar ik vond het allemaal wel heel voor opgezet. Er is ook geen onderzoek naar andere dingen gedaan. Vervolgens is kind blijven zitten in groep 5, kreeg ze aangepast rekenen, en dat is zo door gegaan tot groep 8, door dit hele gebeuren kan mijn kind maar naar een beperkt aantal scholen. Dus nu ik haar op een andere school wil doen kan dat dus niet.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:27:11 #53
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182340009
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 09:54 schreef Poppejans het volgende:

[..]

Zó herkenbaar...
Ik weet dat ik niet zo moet vergelijken,maar ik sta soms echt met beetje buikpijn bij school, bang om wéér aangesproken te worden door de juf, en het lijkt ook alsof ik de enige daar ben die altijd extra gesprekken heeft.
Ik werd vanmiddag gebeld of ik mijn kind wilde komen halen, totaal onhandelbaar, krukken door de gang gooien. -O- Mijn hart staat al stil als de telefoon overdag over gaat. :{
Ik op opleiding dik 150km verderop, man ook 80km verderop.
Thank god for opa en oma.

Wisseling van medicatie en dan per ongeluk de oude meegeven, die hij dus ook braaf niet nam. :X Ik snap wel dat het dan wel héél lastig wordt.
***
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:30:06 #54
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182340044
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 12:54 schreef T-D het volgende:

[..]

Mijn kind heeft in groep 4 een onderzoekje gehad, gefinancierd door de school en daarna kwamen ze aan dat ze ADD had en aan de Ritalin moest, was ik het niet mee eens maar dat stempel blijft E houden.
Zelfs haar mentor van brugklas gelooft niet dat deze diagnose klopt.
Als jullie dat stempel niet vermelden komt niemand daar toch achter? :?
***
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:37:37 #55
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_182340154
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:27 schreef Brighteyes het volgende:
Wisseling van medicatie en dan per ongeluk de oude meegeven, die hij dus ook braaf niet nam. :X Ik snap wel dat het dan wel héél lastig wordt.
Oh gos, arm joch (en arme jij..... en goddank voor opa en oma).
pi_182340428
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:30 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Als jullie dat stempel niet vermelden komt niemand daar toch achter? :?
Jawel, bij de overgang van de basisschool naar de middelbare school kwam dat in het eerste contactmoment al aan het licht. Nu zit mijn dochter bijna 20 km van haar school af, hier in het dorp is ook een middelbare school maar die willen er vanuit de eerdere diagnose niet aan beginnen. De mentor op haar huidige middelbare school denkt dat ze dyscalculie heeft,op alle vakken die op vmbo gt zijn komt ze goed mee, maar dankzij het advies en informatie van de basisschool is haar schoolkeuze zeer beperkt. Ze is nu 13 jaar, zit in de brugklas sinds augustus.
pi_182341054
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 19:27 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik werd vanmiddag gebeld of ik mijn kind wilde komen halen, totaal onhandelbaar, krukken door de gang gooien. -O- Mijn hart staat al stil als de telefoon overdag over gaat. :{
Ik op opleiding dik 150km verderop, man ook 80km verderop.
Thank god for opa en oma.

Wisseling van medicatie en dan per ongeluk de oude meegeven, die hij dus ook braaf niet nam. :X Ik snap wel dat het dan wel héél lastig wordt.
Och jemig, wat heftig dat het dan meteen zo kan escaleren zonder medicatie. Arme knul
Kon je er toen je hem zelf zag, nog over praten met hem?
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:27:30 #58
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182341115
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 18:20 schreef T-D het volgende:

[..]

En dat is de enige weg ofzo?
Voor zover mij bekend wel :Y

quote:
Voor mij had dat hele onderzoek niet gehoeven, school drong er op aan, en heeft ook de kosten van ongeveer 1600 euro betaald maar ik vond het allemaal wel heel voor opgezet. Er is ook geen onderzoek naar andere dingen gedaan. Vervolgens is kind blijven zitten in groep 5, kreeg ze aangepast rekenen, en dat is zo door gegaan tot groep 8, door dit hele gebeuren kan mijn kind maar naar een beperkt aantal scholen. Dus nu ik haar op een andere school wil doen kan dat dus niet.
Voor mij ook niet destijds. Maar nu mensen het eten merk je wel dat men zijn gedrag meer verdraagt.

Vanuit school snap ik het wel, bij een diagnose krijgen ze extra financiële middelen om bv een klassen assistente in te zetten of voor hulp middelen (kop telefoon, houten wandjes rondom tafel etc).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182341846
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 20:27 schreef sanger het volgende:

[..]

Voor zover mij bekend wel :Y

[..]

Voor mij ook niet destijds. Maar nu mensen het eten merk je wel dat men zijn gedrag meer verdraagt.

Vanuit school snap ik het wel, bij een diagnose krijgen ze extra financiële middelen om bv een klassen assistente in te zetten of voor hulp middelen (kop telefoon, houten wandjes rondom tafel etc).
Maar mijn dochter vertoont geen probleemgedrag, ze is gewoon een normale puber van 13. Dat beaamt haar mentor ook. Die ziet of merkt het niet, thuis is ze ook niet lastig ofzo.
pi_182342928
Ik breek even stiekem in als ADD'er
Bij mij is het pas na een schoolcariere en opgroeien met vallen en opstaan op mijn 20e pas de diagnose boven water gekomen. Wat herken ik veel van jullie verhalen in mijzelf als (school)kind.
Hier zonder politie, stenen door de ruit enz volwassen geworden.

Over dieet:
Ik merk bij mij zelf dat het weg laten van snelle suikers mij helpt bij mijn concentratie (en ik ben dr geen gram van dikker of dunner geworden). Eerder dat ik vergeet (goed) te eten ;-).

Een bekende op het gebied van Ad(h)d en voeding is het "pelser dieet". Waarbij je x weken op een basis dieet wordt gezet van een aantal basisvoedingsstoffen. En na deze basis weken wordt er stuk voor stuk een voedingsstof/groep toegevoegd in het dieet. Op deze manier van het uitsluiten van voeding kun je er achter komen waarop jouw lichaam op reageert doordat je dan oude patronen terug ziet. Er kan dus zomaar uitkomen dat bijv. aardappelen, wortelen, bepaalde kruiden, kleurstoffen en appel bij jou dus triggert.

Je moet er natuurlijk wel volledig achter staan, wil je aan dit traject beginnen en volhouden. De ene zal er meer baat bij hebben dan de andere. Zelfde dat de een bij medicatie x beter werkt dan medicatie y. vooral kijken wat het beste bij jouw situatie en levensfase past.
https://www.adhdenvoeding.nl/

Ik zal verder meelezen en schrijven in het AD(H)D topic in psyg
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:41:46 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182345191
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 20:24 schreef Poppejans het volgende:

[..]

Och jemig, wat heftig dat het dan meteen zo kan escaleren zonder medicatie. Arme knul
Kon je er toen je hem zelf zag, nog over praten met hem?
Mijn man was eerder thuis dan ik en heeft het er even kort over gehad.
Ik ga ergens dit weekend nog wel kijken of ik even een rustig moment kan pakken met hem.
***
pi_182351158
Voor dat Pelser dieet worden alternatieven gezocht juist omdat het zo heftig is en zeker voor een kind in de groei. Men is er echt wel van overtuigd dat er een relatie is tussen voeding en gedrag, maar hoe precies is niet duidelijk. Is onderzoek bij de universiteit Wageningen.

[ Bericht 30% gewijzigd door d.k. op 06-10-2018 13:17:47 ]
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182351432
-
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:18:59 #64
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182351459
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 21:01 schreef T-D het volgende:

[..]

Maar mijn dochter vertoont geen probleemgedrag, ze is gewoon een normale puber van 13. Dat beaamt haar mentor ook. Die ziet of merkt het niet, thuis is ze ook niet lastig ofzo.
Dan snap ik dat je van de diagnose af wilt inderdaad :Y

Wat was dan de reden dat school onderzoek wilde doen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182351529
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 13:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan snap ik dat je van de diagnose af wilt inderdaad :Y

Wat was dan de reden dat school onderzoek wilde doen?
Ze kon niet goed meekomen met rekenen, lezen ging ook moeizaam. Wij vonden Ritalin geen oplossing maar meer een symptoombestrijder.
Maar ze is niet druk ofzo, inmiddels zit ze in de brugklas
  maandag 8 oktober 2018 @ 12:42:11 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182388589
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 13:25 schreef T-D het volgende:

[..]

Ze kon niet goed meekomen met rekenen, lezen ging ook moeizaam. Wij vonden Ritalin geen oplossing maar meer een symptoombestrijder.
Maar ze is niet druk ofzo, inmiddels zit ze in de brugklas
Vreemd om dan meteen aan ADD te denken, maar goed.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182412676
Iemand ervaring met etherische olie bij AD(H)D?
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_182533092
Geen ervaring Tally.

Ik mag op aanraden van school nu ook de diagnose voor jongste in gang gaan zetten. Ook hij loopt helemaal vast op school en ook hij heeft het concentratievermogen van een fruitvlieg. Het vervelende voor hem is dat hij er heel hard tegenaan loopt. Niet sociaal, maar doordat het lezen niet lukt (niveau avi start, hij zit in groep 4) en hij dat heel goed doorheeft, wordt de frustratie alleen maar groter. Iedereen gaat hem voorbij en dat terwijl hij zo zijn best doet. De eerste keren 'mama mijn hoofd zit zo vol' zijn al voorbij gekomen. Het lastige is, dit ventje heeft een ijzersterke wil en puppy ogen. Die combi maakt dat als je hem een vingernagel geeft (want die ogen) hij een hand pakt. Hij heeft enorm veel structuur nodig, maar als hij iets technisch mag doen (lego, knutselen, iets bouwen) doet hij geniale dingen.

Nou hopen dat de huisarts het met me eens is en dat de wachtlijst bij het psychiatrisch centrum niet te lang is. In de tussentijd zou school proberen of de kindercoach tijd had om met hem te werken. Ik hoop het maar want die frustratie is zo sneu om te zien.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182834266
Huisarts was het met me eens, ik heb het al even kort besproken met begeleider oudste (en toen zijn behandeling voorlopig stopgezet, want het gaat prima met hem) en de aanvragen zijn de deur al uit. Ondertussen blijkt wel hoe fragiel het evenwicht is. Want gisteren was hij weer compleet onhandelbaar en boos. En hij baalt er zo enorm van dat dat gebeurt dat hij het niet tegen me wil zeggen en er dan maar over ligt. Terwijl hij goed weet dat ik mails krijg van juf, dus liegen heeft geen zin. En dat zegt hij dan uiteindelijk ook zelf, maar pff. Ik weet dat boos zijn op hem niet helpt, maar soms denk ik stiekem toch 'luister nou gewoon'. Hoop dat de wachtlijst kort is...

Oudste had zijn halfjaargesprek op school. Zo bijzonder om te zien dat hij, nu hij weer wat op de rit zit, enorme sprongen maakt met schoolwerk. Ze werken heel persoonlijk en redelijk wat tablets, het maakt een wereld van verschil voor hem. De concentratie voor een schermpje is prima op te brengen, stukken beter dan iets lezen en dan opschrijven (waarbij alle aandacht naar het goed schrijven gaat en je dus de spelling vergeet). Komende keer gaan ze cito spelling ook via het toetsenbord doen, dan toetsen ze echt spelling ipv schrijven. En hij gaat sociaal weer lekker, laat veel meer van zichzelf zien en zoekt waar nodig zelf de rust op. Alsof hij nu wel weet waar hij heen moet met zijn onrust, nu hij weet dat het er mag zijn.
Kunnen we nu aan de slag met een leerpuntje: praten. Vanaf het moment dat hij zijn ogen open doet tot hij slaapt, hij praat continu. Altijd. Dat is soms heel irritant. Voor zichzelf en voor zijn omgeving. Iemand tips?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182835454
Op school gaat het sinds de diagnose prima. Ze hebben een aantal
Handsvaten gekregen en sindsdien is ze flink vooruit gegaan. Ook is ze erg vooruit gegaan met paniekaanvallen :{ om alles wat anders is dan vooraf gedacht krijgt mevrouw een paniekaanval. Vanmorgen besproken met de psychologe en daar ging ze mee aan de slag met dr. Ik ben benieuwd.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_182846190
Tally dat overkomt oudste ook als zijn hoofd te vol zit. Dan kan een verandering er gewoon niet bij ofzo. Wel heel naar om te zien.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_182846883
Ze heeft oefeningen gekregen. Vanmiddag zei ze dat ze daardoor haar ei even kwijt kan/kon. Ik ben benieuwd in hoeverre haar dit gaat helpen. Ze vond het al fijn om even bij de psychologe te zijn.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_183214075
Vanaf wanneer kun je dat eigenlijk testen?

Ik heb zelf gemengd, maar dat is pas toen ik 16 was gediagnosticeerd en er is verder ook nooit aandacht aan besteed. Leven is 1 bak ellende geweest op dit gebied voor mij :+ en kan er nog steeds niet echt mee omgaan.

Kind is bijna 3 en al vanaf dat hij in staat is te reageren op zijn omgeving en dingen uit te voeren gaan bij mij de alarmbellen af. Baal er heel erg van voor hem. Wil hem de struikelblokken een beetje besparen die ik zelf heb gehad door zijn jeugd op een manier in te richten dat de handvatten en maniertjes gewoonte voor hem zijn en medicatie echt zo ver mogelijk voor ons uitschuiven. Liefst pas zo rond de middelbare school. :+ Slik het zelf en vind het echt troep.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2018 22:29:31 ]
pi_183292669
Hoi, onze oudste zoon van 9 heeft waarschijnlijk adhd, morgen hebben we hier een advies gesprek over bij het adhd centrum. Er zijn de afgelopen weken onderzoeken gedaan en we hebben ons door heel wat vragen lijsten moeten spitten.

Ik heb dit forum met veel aandacht door gelezen. Mijn man en ik willen liever het gebruik van medicatie uit stellen. Ik heb niet echt kunnen vinden wat de gevolgen zijn van het gebruik van de medicatie op langere termijn. Zelf voel ik meer voor de homeopathie. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
pi_183539270
We hebben inmiddels de uitslag binnen. Wat we al dachten, adhd. Gelukkig niet zo heftig dat hij aan de medicatie moet. Kregen te horen dat wij als ouders alles goed doen. En dat ze geen verbeterpunten hebben. Is fijn om bevestiging te krijgen dat het goed gaat. Alleen had ik zo graag handvatten gekregen waarmee we het beter hadden kunnen maken. Onze zoon vind het allemaal wel prima en vertelt aan iedereen dat hij adhd heeft maar vooral gewoon lekker zichzelf is.

Heb een bezoek met hem aan de homeopaat gebracht. Hij is sinds vorige week aan de homeopathie en ik merk wel dat de scherpe randjes er af zijn. Frustratie en boosheid lijken beter beheersbaar. Al is dat in deze tijd van het jaar natuurlijk wel lastig.
pi_183539571
Hier is December gewoon niet te doen. Wel hebben we vandaag het laatste gesprek gehad met de psychologe en die geeft aan dat het heel goed gaat. Ook Z. zelf geeft aan dat ze beter in haal vel zit. In januari heeft ze een afscheid gesprek met die verstanden dat als we haar nodig altijd kunnen bellen en weer beginnen.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  dinsdag 4 december 2018 @ 21:44:13 #77
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_183539809
Hier ook spanning. We dachten dat het wel mee viel, maar nee... het loopt toch op. Met als toppunt vanavond, toch bonje.
Ik kon gelukkig rustig blijven, maar ben wel streng geweest, spanning of niet, sommige taal is gewoon een no go. ;)
***
pi_184697006
Ik heb een beetje een gekke vraag. ik heb een dreumes van anderhalf die op het kdv "pittig" gedrag laat zien. Als ie vrolijk is is ie supervrolijk is, maar als hij boos is is hij BOOS en hebben ze de grootste moeite om hem te troosten en af te leiden. Ook lukt het hem bijna nooit om te slapen in de groepsruimte. Hij zit er nu een maand (in deze groep, hiervoor op de babygroep) en zou dus op zich wel wat gewend moeten zijn aan hoe het gaat ect.
Ze geven op het kdv aan dat ze het lastig vinden met hem en dat hij daarin toch wel anders is dan zn leeftijdsgenootjes.

Nu is het zo dat ik zelf adhd heb en ik het idee heb dat het daar misschien wel naartoe gaat met hem. Ik probeer er zo open mogelijk naar te kijken, maar toch heb ik n stemmetje in mn achterhoofd.

Merkten jullie al iets toen jullie kids erg jong waren? En zo ja, wat?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_184701002
Ldg geen persoonlijke ervaring met ADHD maar wel in mijn vakgebied.
Is het echt iets sinds de nieuwe groep of speelde dit andere gedrag ook al in de baby groep? Ik zou als moeder benieuwd zijn wat ze precies anders doen nu. Als het in de vorige groep wel goed ging kunnen ze wellicht iets van die aanpak in deze groep ook toepassen bij hem?
pi_184701205
Bij onze zoon was er op die leeftijd nog niet echt iets te merken. Het enige wat opmerkelijk was dat hij absoluut niets van de kleur rood moest hebben. Rode kleren en rood eten waren een absolute no go.

Maar het stemmetje in je hoofd moet je niet negeren, het moeder gevoel heeft het vaak bij het rechte eind.
pi_184701227
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:52 schreef Nolita het volgende:
Ldg geen persoonlijke ervaring met ADHD maar wel in mijn vakgebied.
Is het echt iets sinds de nieuwe groep of speelde dit andere gedrag ook al in de baby groep? Ik zou als moeder benieuwd zijn wat ze precies anders doen nu. Als het in de vorige groep wel goed ging kunnen ze wellicht iets van die aanpak in deze groep ook toepassen bij hem?
Bij de baby's was hij ook altijd al een moeilijke slaper en erg ontevreden/boos (thuis overigens ook). Daar kreeg hij ook al regelmatig t stempel "moeilijk". Het is nooit een tevreden pruttelende baby geweest die je gewoon met een speeltje neer kon leggen, hij heeft altijd al veel "entertainment" nodig gehad en was snel gefrustreerd als iets nog niet lukte.

Dat heeft ie nu nog steeds wel, zodra iets niet lukt of mag dan balt ie zn vuistjes, stampt ie op de grond en smijt ie iets op de grond. Hij is daar niet makkelijk weer uit te krijgen. Soms ben ik echt vijf minuten liedjes aan het zingen of het damespaard aan het doen voordat ie weer helemaal happy is :{.

Het grootste verschil met de babygroep is dat ze nu niet meer in zo'n slaapzaal met gestapelde ledikantjes slapen maar in een verduisterd deel van de speelruimte waar dan een soort lage stretchertjes worden neergezet. En er wordt van hem verwacht dat ie daar blijft liggen en in slaap valt met de andere kinderen en een leidster erbij (waar hij of naartoe wil of heel boos om is). En dat lukt hem negen van de tien keer niet goed. Vandaag sliep ie 15 min op de hele dag, terwijl ie thuis ruim 1.5 pakt meestal..

Lastig
-O-
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_184701299
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:05 schreef martine1984 het volgende:
Bij onze zoon was er op die leeftijd nog niet echt iets te merken. Het enige wat opmerkelijk was dat hij absoluut niets van de kleur rood moest hebben. Rode kleren en rood eten waren een absolute no go.

Maar het stemmetje in je hoofd moet je niet negeren, het moeder gevoel heeft het vaak bij het rechte eind.
bijzonder van dat rood :D heeft hij dat nog steeds?

En nee inderdaad, t zou me niks verbazen als er ooit iets van een labeltje aan gehangen wordt (en de kans is vrij groot dat dat misschien adhd is, gezien de erfelijke component). Ik wil hem nu alleen nog niet zo profileren op het kdv ect. Ik vind het echter wel belangrijk om er niet te lang door te modderen als het daar niet werkt voor hem. Moet er wel voor waken dat ik zijn gedrag niet verkeerd label omdat ik er mijn adhd sausje op projecteer :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_184701657
Ldg wat herkenbaar dit. Je beschrijft mijn dreumes alleen is hij wel iets makkelijker weer uit zijn boosheid te halen. Maar het slapen en het entertainen en het gedrag op het kdv, alles. En ik heb ADD.

Kan hij trouwens niet gewoon weer in een ledikant?
pi_184701776
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:32 schreef LaBelleFleur27 het volgende:
Ldg wat herkenbaar dit. Je beschrijft mijn dreumes alleen is hij wel iets makkelijker weer uit zijn boosheid te halen. Maar het slapen en het entertainen en het gedrag op het kdv, alles. En ik heb ADD.

Kan hij trouwens niet gewoon weer in een ledikant?
Boks voor de herkenbaarheid dan maar :P

Toen ik vandaag vroeg of ze er voor hem niet bijv n campingbedje bij konden zetten was ze niet meteen dolenthousiast, iets met weinig ruimte. Ik bood zelfs nog aan ons eigen campingbedje daar te brengen maar dat werd n beetje afgewimpeld. Ik ga morgen alvast wat rondbellen om n backup plek te scoren op n wachtlijst ergens.. -O- ik duim ervoor dat hij eraan gaat wennen en dat ie beter slaapt en daardoor minder boost, maar ik zet mn geld er niet op in :X
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_184726669
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:12 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

bijzonder van dat rood :D heeft hij dat nog steeds?

En nee inderdaad, t zou me niks verbazen als er ooit iets van een labeltje aan gehangen wordt (en de kans is vrij groot dat dat misschien adhd is, gezien de erfelijke component). Ik wil hem nu alleen nog niet zo profileren op het kdv ect. Ik vind het echter wel belangrijk om er niet te lang door te modderen als het daar niet werkt voor hem. Moet er wel voor waken dat ik zijn gedrag niet verkeerd label omdat ik er mijn adhd sausje op projecteer :Y
Rood is nu gelukkig geen probleem meer. Maar dat heeft wel wat voeten in aarde gehad.

Ik zou zeker op zoek gaan naar een andere plek voor hem, want het wel van belang dat hij zich fijn voelt. Hopelijk kom je er uit met de huidige leidsters en is dit niet nodig. Sterkte!
pi_184727218
Is gastouder opvang geen alternatief? Veel kleinschaliger, meer aandacht, plek voor een ledikantje, meer tijd en vele vele malen minder prikkels.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2019 10:45:41 ]
pi_191471815
Hai daar ben ik weer :)

Een paar posts geleden schreef ik over mijn dreumes, die is nu ondertussen een peuter en gaat nog naar hetzelfde kdv. Hij heeft een jaar langer in een campingbedje in een aparte ruimte geslapen (niet bij zn groepsgenootjes) maar ondertussen slaapt ook hij op een stretchertje met de anderen. Soms kost het hem wel wat tijd om te settelen en te stoppen met kletsen, maar het lukt *O*.

Hij laat wel soms wat lastig gedrag zien. Heeft veel behoefte aan zijn eigen ruimte en beukt iedereen die daarbinnen komt aan de kant.. hij slaat, duwt, knijpt en trekt aan haartjes. De leidsters herkennen ondertussen vaak de momenten waarop het zal gaan gebeuren en halen hem er dan even uit en gaan 1 op 1 iets met hem doen. Verder praat hij nonstop, hij doet alle geluidjes (soms lijkt het wel dwangmatig) na. Oh en nog steeds die intense emoties, heel erg verdrietig of boos zijn en daar lang in blijven hangen.

Daarnaast is het een heerlijk ventje, maakt makkelijk contact met anderen, is voor de duvel niet bang, spreekt iedereen (volwassenen) aan en deelt hele dagen knuffels uit.
Het is dus vooral lastiger met leeftijdsgenootjes.


Anyway, nu gaan we binnenkort eens rondkijken voor basisscholen en ik vroeg me af, hebben jullie jullie druktemakers op een bepaalde schoolsoort gezet met in je achterhoofd de (mogelijke) adhd/add? Ik ben namelijk erg benieuwd wat goed bij hem zal passen.

[ Bericht 2% gewijzigd door littledrummergirl op 12-02-2020 15:22:12 ]
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_191472307
Ik heb vooral gekeken naar hoeveel kinderen er in een klasje/groep zitten. Wij zijn uitgekomen op een christelijke fluenta basisschool. Zo moeilijk als dat ze het vorig jaar had zo goed gaat het nu. Met maar 1 juf de hele week die haar lijkt te begrijpen en helpen waar ze kan. ❤
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_191475249
LDG; ik zou er heel open naar informeren bij de
scholen waar je gaat kijken. Nu ben ik nogal kritisch denk ik, maar ik heb overal eerst gesprekken gevoerd met directeur/intern begeleider en ben daarna nog een keer met peuter gaan kijken om te zien hoe hij reageerde op de school zelf.

Ik heb toen in de gesprekken wel open gevraagd naar mogelijkheden in geval van bijzonderheden op gebied van.. en daarbij benoemt dat het wellicht voorbarig is maar dat ik wel wou weten wat ze ermee kunnen/doorgaans doen voor het geval dat. Werd goed mee omgegaan hoor.
pi_191475273
Overigens op je eerdere vraag; ja, je kan bij baby’s ook soms al bijzonderheden zien die later bij adhd blijken te plakken. Echt de diagnose stellen gebeurt dan echter nog niet.
pi_191475461
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:03 schreef silliegirl het volgende:
LDG; ik zou er heel open naar informeren bij de
scholen waar je gaat kijken. Nu ben ik nogal kritisch denk ik, maar ik heb overal eerst gesprekken gevoerd met directeur/intern begeleider en ben daarna nog een keer met peuter gaan kijken om te zien hoe hij reageerde op de school zelf.

Ik heb toen in de gesprekken wel open gevraagd naar mogelijkheden in geval van bijzonderheden op gebied van.. en daarbij benoemt dat het wellicht voorbarig is maar dat ik wel wou weten wat ze ermee kunnen/doorgaans doen voor het geval dat. Werd goed mee omgegaan hoor.
Ja zou ik ook zijn, het scheelt dat ik hulpverlener ben en dat ik wel ongeveer weet wat de mogelijkheden (qua extra inzet van hulp) kunnen zijn bij reguliere scholen :Y .

Wel een goed idee om daar specifiek naar te vragen :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_191475583
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:17 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Ja zou ik ook zijn, het scheelt dat ik hulpverlener ben en dat ik wel ongeveer weet wat de mogelijkheden (qua extra inzet van hulp) kunnen zijn bij reguliere scholen :Y .

Wel een goed idee om daar specifiek naar te vragen :Y
Ja herkenbaar, ik ben dus kinderpsycholoog dus ik weet ook veel. Maar goed; dan nog heb je vaak te doen met bereidheid en kunde van scholen zelf, dus ik heb daar wel open naar gevraagd. Bij 1 school kreeg ik van de intern begeleider al zo moeizaam antwoord (of heel vage antwoorden) dat ik daar al op afhaakte. Het helpt dus wel om
je beeld te vormen qua wat het best zou passen.
pi_191475663
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 18:26 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ja herkenbaar, ik ben dus kinderpsycholoog dus ik weet ook veel. Maar goed; dan nog heb je vaak te doen met bereidheid en kunde van scholen zelf, dus ik heb daar wel open naar gevraagd. Bij 1 school kreeg ik van de intern begeleider al zo moeizaam antwoord (of heel vage antwoorden) dat ik daar al op afhaakte. Het helpt dus wel om
je beeld te vormen qua wat het best zou passen.
Ik overleg voor mn werk regelmatig met ib'ers en t verbaast me soms hoeveel incompetente mutsen daarbij zitten _O- maar dat is een ander verhaal
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 18 februari 2020 @ 18:14:03 #94
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_191570604
Slikken jullie kinderen medicatie en hoeveel?

R. zat op 10mg en dit werkte na een paar jaar echt niet meer. We hebben het nu opgehoogd naar 20mg en het gaat nu fantastisch ❤
Het enige nadeel is nu dat de rebound 100x zo erg is :X

Binnenkort een afspraak bij een specialist.
Het is al een poos geleden. Even een apk :7
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_201271663
*schop met een lang verhaal*

Sinds de laatste week van de zomervakantie heeft onze dochter van 7 opeens dwanghandelingen ontwikkeld. Wat begon als een tic waarbij ze steeds aan haar handen snuffelde, is binnen no time uitgegroeid tot een onbedwingbare neiging om aan haar handen, knieën, voeten, schoolbureau, de grond, liftknopjes, roltrappen, en als we niet uitkijken zelfs de wc te snuffelen. In eerste instantie dachten we nog "er zijn zo veel kinderen die korte tijd een tic hebben, groeit ze wel overheen, niks aan de hand", maar het is echt heftig. Ze heeft het zelf heel goed door en huilt regelmatig dat ze wel wil stoppen maar het niet kan. Ze is bang dat dingen "verdwijnen" als ze er niet aan snuffelt en kan die dwanggedachten en -handelingen niet tegenhouden. Ze is er de hele dag mee bezig, heeft dus nooit rust in haar lijf, en het is allemaal gewoon hartstikke rot en zielig :{

Een eerste google-poging leerde ons al snel dat tics en dwanghandelingen vaak voorkomen in combinatie met AD(H)D. En toen vielen er ineens zoveel puzzelstukjes op hun plek... We dachten altijd dat ze gewoon een dromer was, hartstikke slim maar wat langzamer op school omdat ze snel was afgeleid. Maar als ik lees wat AD(H)D inhoudt en wat de kenmerken zijn, dan klopt dat gewoon helemaal. Zeker nu we inmiddels haar juf hebben gesproken die aangeeft dat het op school nu echt misloopt omdat ze niet meer meekomt. Na 3 weken in groep 4 al :{ En achteraf gezien liep het in groep 3 eigenlijk ook al niet. Ze was de slimste kleuter van de klas, maar nu ze moet plannen en op tempo moet werken en lezen en moet automatiseren loopt ze helemaal vast. En we denken dat het haar zo veel moeite kost om in het schoolstramien te passen, dat die spanning eruit komt in de vorm van dwanghandelingen.

Maargoed, wij zijn geen artsen of psychologen en kunnen geen diagnoses stellen. We hebben inmiddels contact met de huisarts en een goed gesprek gehad met de juf, en beiden juichen het helemaal toe dat we gaan uitzoeken of ze inderdaad AD(H)D heeft omdat ze het beeld ook helemaal herkennen. De huisarts gaat het in gang zetten door contact op te nemen met de jeugdarts, en de school gaat het via hun eigen weg in gang zetten, en dan kijken we welk pad het snelste is, want iedereen is het erover eens dat de situatie "heel ernstig" is ;( En om de dwanghandelingen hopelijk te bedwingen, gaat school minder druk zetten op het af krijgen van werk en op presteren. Liever een kind dat maar de helft van haar werk af heeft, dan een kind dat op haar knieën aan de stoelpoten aan het snuffelen is door de stress.

Ik ben heel benieuwd of dit verhaal voor anderen herkenbaar is en wat jullie ervaringen zijn. Ik ben vooral op zoek naar tips over hoe we dit proces van onderzoek en mogelijke diagnose zo snel mogelijk kunnen opstarten en doorlopen. Ze heeft namelijk echt hulp nodig voor de dwanghandelingen, en in tweede instantie ook voor de problemen op school, dus we willen vaart maken. Als het via de huisarts en via school allemaal te lang duurt, zijn we bereid om er een smak geld tegenaan te gooien om het allemaal privaat te doen, maar ik heb geen idee of dat überhaupt bestaat en waar we dan moeten beginnen. Advies van ervaringsdeskundigen is welkom dus.
pi_201272051
Geen ervaring met AD(H)D, wel met tics en dwanghandelingen. Niet zo heftig als jouw dochter. Onze dochter is een paar maanden geleden gestart bij een orthopedagoog gespecialiseerd in angststoornissen, tics, ocd, faalangst en aanverwante zaken. Is het een optie om dat al te starten in afwachting van alle onderzoeken naar AD(H)D? Wij hebben een verwijzing gekregen via de huisarts en daardoor wordt het vergoed door de gemeente en hoeven we er zelf niets aan te betalen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201272285
Wat miss_sly zegt, ik zou ook nu zsm (gedrags)therapie zoeken om aan die tics te werken. Hoe langer ze dit gedrag heeft, hoe dieper de paden inslijten in het brein en hoe moeilijker het weer is om ermee te stoppen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201272462
Oh misschien heb ik dat niet duidelijk opgeschreven: de verwijzing van de huisarts naar de jeugdarts gaat ook over die tics. Maar als dat niet snel genoeg gaat, kunnen we ook zelf iets van therapie proberen te regelen inderdaad.
pi_201274292
Amsel, hopelijk kunnen jullie snel terecht!
Klinkt heel naar voor je meisje, zowel de tics als het vastlopen op school :*.
Mijn ervaring is dat wachtlijsten lang zijn, maar er zijn vast ook instanties die kortere wachtlijsten hebben.
Voor zover ik weet gaat jeugdhulp via de gemeente, de huisarts kan dit ook aanvragen begreep ik (onze oude huisarts zei je moet naar het wijkteam (ze had volgens mij geen zin in de papieren rompslomp), ik had gehoopt t te bespoedigen via de huisarts...).
Misschien heeft de gemeente wel contracten met kleinere instanties met kortere wachtlijsten en anders zou je ook nog kunnen besluiten zelf iemand in de arm te nemen en zelf te betalen.

Sterkte
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201274425
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 22:42 schreef Amsel het volgende:
Oh misschien heb ik dat niet duidelijk opgeschreven: de verwijzing van de huisarts naar de jeugdarts gaat ook over die tics. Maar als dat niet snel genoeg gaat, kunnen we ook zelf iets van therapie proberen te regelen inderdaad.
In je post leest het alsof de jeugdarts (is dat een kinderarts in het ziekenhuis, of is dat een speciaal traject?) ingeschakeld wordt om het traject te starten om te testen of ze AD(H)D heeft. En dat de tics ook al daaraan worden gelinkt.

Je zou bijvoorbeeld al eens in je omgeving kunnen zoeken naar een praktijk/orthopedagoog die geschikt zou kunnen zijn. Ik weet van onze orthopedagoog dat er, net als voor angsten, een methode is die wordt ingezet bij jonge kinderen die tcs hebben. Als ze er zoveel last van heeft, zoals je beschrijft, zou ik denk ik echt dit zsm uitzoeken en opstarten, voor zover er plek is. Wij hadden geluk en konden de week erop al terecht, dat zal niet overal zo zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')