abonnement Unibet Coolblue
pi_182205451
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 september 2018 11:27 schreef Fir3fly het volgende:
Als de economie instort krijgt Italië geen cent van de EU wat mij betreft.
Jou vragen ze als laatste, Rutte zou zo miljarden naar Italië sturen als de EU er om vraagt, wel in ruil voor het hem toegezegde baantje natuurlijk.
Overigens zijn we allang verplicht de tekorten van Italië op te vangen, via het EMS.
Alleen deze pot bevat "slechts" iets van 700 miljard, hetgeen ruim onvoldoende is om Italië te "redden". Maar in de overeenkomst met het EMS staat ook dat de aangesloten landen onbeperkt garant staan voor de EU staten die in moeilijkheden zijn.
De Italiaanse leiders doen er dus goed aan om de pensioen leeftijd te verlagen en een basisinkomen in te voeren, alles wordt netjes door de andere EU staten opgebracht. :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182206032
Van 2% naar 2.4% wat tiende procentpunten uitloop, en dan een korte downsing van de markt als argument gebruiken dat onrust of paniek zou verklaren onder beleggers, wat een flutnieuws en stemmingmakerij.
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:06:55 #33
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182208861
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2018 23:51 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Over welke EU in welk universum heb je het nu, deze of een alternatieve?
Over de huidige EU in dit universum. Lijkt me niet heel moeilijk. Maar jij vindt het kennelijk goed dat Italië zich niet aan de afspraken houdt? Als ze de EU maar een hak zetten toch?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_182210525
Je kunt wachten tot Italië, Frankrijk of een oostblok land een einde aan de EU maakt, maar goedkoper lijkt het mij om nu al afscheid te nemen van de EU dus Nexit
Ow wacht, dat kan niet want Ruttes baantje 8)7
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182219135
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Over de huidige EU in dit universum. Lijkt me niet heel moeilijk. Maar jij vindt het kennelijk goed dat Italië zich niet aan de afspraken houdt? Als ze de EU maar een hak zetten toch?
Er bestaan maar twee groepen landen binnen de EU:
Groep 1: Landen die zich niet houden aan afspraken
Groep 2: Landen die zich niet houden aan afspraken.

Het enige verschil is dat de eurofielen het schenden van afspraken van de ene groep stimuleren/goedkeuren/wegkijken/gedogen en zich mateloos irriteren over het schenden van afspraken de andere groep. Ja, dan heb ik een voorkeur voor die laatste groep. :)
pi_182221336
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Over de huidige EU in dit universum. Lijkt me niet heel moeilijk. Maar jij vindt het kennelijk goed dat Italië zich niet aan de afspraken houdt? Als ze de EU maar een hak zetten toch?
De EU maakt er zelf ook een potje van. Dan krijg je dit soort gelazer dus.

Geen kwestie van voor of tegen zijn.
pi_182222310
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 09:53 schreef ContraCourant het volgende:

[..]

De EU maakt er zelf ook een potje van. Dan krijg je dit soort gelazer dus.

Geen kwestie van voor of tegen zijn.
Het is niet meer dan wenselijk voor de stabiliteit van de Eurozone om er voor te zorgen dat alle Eurolanden hun zaakjes goed op orde hebben. Bij een slecht functionerende Eurozone gaat Nederland het ook in de beurs voelen.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_182222548
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:50 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Het is niet meer dan wenselijk voor de stabiliteit van de Eurozone om er voor te zorgen dat alle Eurolanden hun zaakjes goed op orde hebben. Bij een slecht functionerende Eurozone gaat Nederland het ook in de beurs voelen.
Tuurlijk! Maar dat doet niet zo veel af aan het feit dat de EU de problemen zelf laat ontstaan en er discutabele banden op nahoudt met clubs die aan de basis van sommige van de problemen staan waar het over gaat.

Hier kom je niet meer uit.
pi_182222634
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:01 schreef ContraCourant het volgende:

[..]

Tuurlijk! Maar dat doet niet zo veel af aan het feit dat de EU de problemen zelf laat ontstaan en er discutabele banden op nahoudt met clubs die aan de basis van sommige van de problemen staan waar het over gaat.

Hier kom je niet meer uit.
Landen als Griekenland en Italië hadden deze problemen al voordat ze lid van de Eurozone werden. Ik zie niet in hun hoe de EU schuld kan zijn aan het mismanagement van de begroting van deze landen. Tenzij je gaat beargumenteren dat Griekenland en Italië in de eerste plaats nooit hadden mee mogen doen aan de Eurozone.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_182222666
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 02:10 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Er bestaan maar twee groepen landen binnen de EU:
Groep 1: Landen die zich niet houden aan afspraken
Groep 2: Landen die zich niet houden aan afspraken.

Het enige verschil is dat de eurofielen het schenden van afspraken van de ene groep stimuleren/goedkeuren/wegkijken/gedogen en zich mateloos irriteren over het schenden van afspraken de andere groep. Ja, dan heb ik een voorkeur voor die laatste groep. :)
Vind ik te simpel, zo vraag ik mij af bij welke groep hoort Duitsland?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182222667
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:06 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Landen als Griekenland en Italië hadden deze problemen al voordat ze lid werden. Ik zie niet in hun hoe de EU schuld kan zijn aan het mismanagement van de begroting van deze landen. Tenzij je gaat beargumenteren dat Griekenland en Italië in de eerste plaats nooit hadden mee mogen doen aan de Eurozone.
Dat laatste idd. Maar hoe serieus moet ik een EU aanpak van Griekenland nemen, zeker met het oog op de banden met GS?

Dat lukt me niet meer denk ik. Dat is geen Nexit overtuiging, maar ik zie gewoon niet echt meer iets om achter te staan. Ik begrijp dan ook dat de boel uit elkaar valt.
pi_182222745
Mensen die olijven eten zijn nooit te vertrouwen.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_182222800
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:07 schreef ContraCourant het volgende:

[..]

Dat laatste idd. Maar hoe serieus moet ik een EU aanpak van Griekenland nemen, zeker met het oog op de banden met GS?

Dat lukt me niet meer denk ik. Dat is geen Nexit overtuiging, maar ik zie gewoon niet echt meer iets om achter te staan. Ik begrijp dan ook dat de boel uit elkaar valt.
Je kunt het het beste vergelijken met een pokerspel, waarbij de inzetten telkens worden verhoogd en alle deelnemers meegaan of verhogen ("meer Europa"). Niemand wil passen (exit) want dat kost geld (inzet kwijt + boete), De spelleider (de EU) moedigt de spelers aan om verder te spelen want dan houdt hij zijn baan met de riante emolumenten.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182222808
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:19 schreef Oud_student het volgende:
Je kunt wachten tot Italië, Frankrijk of een oostblok land een einde aan de EU maakt, maar goedkoper lijkt het mij om nu al afscheid te nemen van de EU dus Nexit
Ow wacht, dat kan niet want Ruttes baantje 8)7
.

:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182222873
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:07 schreef ContraCourant het volgende:

[..]

Dat laatste idd. Maar hoe serieus moet ik een EU aanpak van Griekenland nemen, zeker met het oog op de banden met GS?

Dat lukt me niet meer denk ik. Dat is geen Nexit overtuiging, maar ik zie gewoon niet echt meer iets om achter te staan. Ik begrijp dan ook dat de boel uit elkaar valt.
Griekenland is stelselmatig veel mis als je alleen al kijkt naar de belastingcultuur die er in dat land heerst. De EU kan weliswaar begrotingseisen stellen en Europese ambtenaren naar een land sturen middels een best practice programma, maar het hoe en wat van die begroting blijft volledig in handen van een land. Om meer controle over de begroting van een land te krijgen zou de EU een nog grotere bevoegdheid moeten krijgen, maar daar loopt niemand warm voor. Toch valt er wat voor te zeggen om landen als Italië en Griekenland erin te houden. Hoe meer Eurolanden, hoe sterker de Europese markt is op globaal niveau.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_182222884
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:50 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Het is niet meer dan wenselijk voor de stabiliteit van de Eurozone om er voor te zorgen dat alle Eurolanden hun zaakjes goed op orde hebben. Bij een slecht functionerende Eurozone gaat Nederland het ook in de beurs voelen.
Het gebrek aan begrotingsdiscipline van de italianen zet de waarde van de euro onder druk en Nederland als exportland profiteert daarvan. Ook zie je een vlucht in nederlands staatspapier waardoor de rentelasten hier juist dalen voor de overheid. Het grootste risico voor Italië is dat flappentappen langdurig droog komen te staan en ze dientengevolge in een depressie belanden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_182222972
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:14 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Je kunt het het beste vergelijken met een pokerspel, waarbij de inzetten telkens worden verhoogd en alle deelnemers meegaan of verhogen ("meer Europa"). Niemand wil passen (exit) want dat kost geld (inzet kwijt + boete), De spelleider (de EU) moedigt de spelers aan om verder te spelen want dan houdt hij zijn baan met de riante emolumenten.
Wat een waanzinnig slechte metafoor :')
pi_182223015
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:18 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Griekenland is stelselmatig veel mis als je alleen al kijkt naar de belastingcultuur die er in dat land heerst.
Absoluut, maar daarmee is de EU aanpak en houding nog niet in orde.

quote:
Om meer controle over de begroting van een land te krijgen zou de EU een nog grotere bevoegdheid moeten krijgen, maar daar loopt niemand warm voor. Toch valt er wat voor te zeggen om landen als Italië en Griekenland erin te houden. Hoe meer Eurolanden, hoe sterker de Europese markt is op globaal niveau.
In theorie allemaal waar. Maar de praktische uitvoering loopt tegen een hoop (gerechtvaardigde) bezwaren aan.
pi_182224413
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 11:23 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]

Wat een waanzinnig slechte metafoor :')
Eurofiel gespot :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182224476
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het gebrek aan begrotingsdiscipline van de italianen zet de waarde van de euro onder druk en Nederland als exportland profiteert daarvan. Ook zie je een vlucht in nederlands staatspapier waardoor de rentelasten hier juist dalen voor de overheid. Het grootste risico voor Italië is dat flappentappen langdurig droog komen te staan en ze dientengevolge in een depressie belanden.
Dit is precies waarom de overheden en de grote bedrijven voor de EU en Euro zijn, het noorden profiteert en het zuiden moet lijden. En als er dan een bank of een heel land dreigt om te vallen, dan past de belasting betaler gewoon bij. Duitsland met zijn grote export is de grootste profiteur (niet de bevolking, maar de export bedrijven)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182224552
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:18 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Griekenland is stelselmatig veel mis als je alleen al kijkt naar de belastingcultuur die er in dat land heerst. De EU kan weliswaar begrotingseisen stellen en Europese ambtenaren naar een land sturen middels een best practice programma, maar het hoe en wat van die begroting blijft volledig in handen van een land.
Het kost vele generaties om deze mentaliteit te veranderen, als het überhaupt mogelijk is.
quote:
Om meer controle over de begroting van een land te krijgen zou de EU een nog grotere bevoegdheid moeten krijgen, maar daar loopt niemand warm voor.
Dat betekent in feite een bezetting van Griekenland door Duitsland, zo zagen en zien de Grieken dat iig.
quote:
Toch valt er wat voor te zeggen om landen als Italië en Griekenland erin te houden. Hoe meer Eurolanden, hoe sterker de Europese markt is op globaal niveau.
Je kunt ook handel drijven met landen die een andere valuta hebben en het kan ook bilateraal.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182230903
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 12:37 schreef Oud_student het volgende:

[..]
En als er dan een bank of een heel land dreigt om te vallen, dan past de belasting betaler gewoon bij.
Italië is too big to bail, bovendien kiest de italiaanse regering er bewust voor het risico te nemen. Als de flappentappen droog komen te staan zal dat vele maanden het geval zijn. Veel bedrijven zullen dat niet overleven. Het zal zonder twijfel tot een diepe langdurige depressie leiden mocht het zover komen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_182246146
"Ook ten opzichte van het bruto binnenlands product scoort Italië slecht. De EU hanteert als norm dat de overheidsschuld aan het eind van een kalenderjaar niet hoger mag zijn dan 60 procent van het bbp. Dat haalde Italië bij lange na niet. Tijdens de laatste jaarwisseling bedroeg de staatsschuld 131,8 procent van het bbp. Alleen zorgenkind Griekenland doet het op dat gebied slechter."

En dat uit de mond van onze zogenaamde objectieve staatsomroep. :')

Een maand geleden kopte de NOS nog trots:

Laatste miljarden naar Athene, Grieken staan weer op eigen benen
https://nos.nl/artikel/22(...)-op-eigen-benen.html

En nu noemen ze Griekenland weer een zorgenkind. :')
pi_182246293
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Over de huidige EU in dit universum. Lijkt me niet heel moeilijk. Maar jij vindt het kennelijk goed dat Italië zich niet aan de afspraken houdt? Als ze de EU maar een hak zetten toch?
Ik begrijp heel goed waarom de situatie in Italië voor dit Nederland gevaarlijk is.

We leven namelijk in een Nederland dat voor elk crisissituatie, in elk deel van de wereld, bereid is zichzelf, zijn land en zijn inwoners op te offeren.

Zelfs als er verstandigere mensen aan het roer waren dan was deze situatie in Italië voor Nederland een probleem vanwege de puinhopen die vorige regeringen achtergelaten hebben.

Wat ik niet begrijp is dat de staatsomroep mij nooit eerder ingelicht heeft dat de situatie in Italië zo precair is.
pi_182246327
Hel en verdoemenis zal ons overkomen als Italië zijn staatsschuld verhoogd van 130% naar 131% volgens de NOS in dit artikel. Waarom heeft de NOS mij dan nooit eerder gewaarschuwd? Heeft Italië vanuit het niks opeens een staatsschuld van 130% opgebouwd? Was 130% nog wel te doen maar 131% niet?
pi_182246647
quote:
Defiant Salvini: 'I don't care' if EU rejects budget

Italy's powerful deputy prime minister Matteo Salvini said Saturday "I do not care" if the European Commission rejects a budget plan that would worsen Rome's already mammoth debt burden.
"No one in Brussels can tell me it is not time," the head of the far-right League party told a meeting in the Italian capital.

"If Brussels says I cannot do it, I do not care, I will do it anyway," the outspoken leader vowed.

Italy's new coalition government has drafted a budget that raises spending, pushes the public deficit target to around 2.4 percent of gross domestic product for the next three years, and probably hikes the public debt above its already excessive level of 131 percent of GDP.

The previous government was aiming for a deficit of 0.8 percent of GDP that would help cut debt but possibly hamper economic growth.

A warning by EU officials on Friday about Italy's deficit troubled financial markets and pushed up the cost of borrowing for the government.

"It is a budget which appears to be beyond the limits of our shared rules," noted Pierre Moscovici, who runs the European Commission's economic and finance portfolio.

Italian President Sergio Mattarella warned the government Saturday that the constitution requires a balanced budget and sustainable public debt.

Salvini quickly responded, saying that after years of having its budget imposed by European leaders "we have finally changed course and are betting on the future and on growth."

The Commission estimates that Italy's economy will grow by just 1.1 percent next year.
Met een economische groei van 1.1% en een tekort van 2,4% kan de staatsschuld oplopen naar 135% BNP over 3 jaar (7.2-3.3 + 131).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_182329083
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 03:17 schreef Braindead2000 het volgende:
Was 130% nog wel te doen maar 131% niet?
Volgens de Maastricht criteria moet de staatsschuld teruggebracht worden naar maximaal 60% BNP. Dat is o.a. nodig om financieringsruimte te creëren voor een eventuele recessie. De 130% BNP staatsschuld levert beperkte rentelasten op zolang de ECB een zeer ruim monetair beleid voert maar daaraan komt een eind. De ECB is al begonnen met het verminderen van QE en eind dit jaar zal dat volledig stoppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 05-10-2018 10:20:14 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:18:30 #58
9112 Joz
museumkids.nl/profile/21725
pi_182331106
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 september 2018 11:27 schreef Fir3fly het volgende:
Als de economie instort krijgt Italië geen cent van de EU wat mij betreft.
ja wat jou betrefd, maarja er is vooralsnog binnen heel europa genoeg draagvlak om de eu in de lucht te houden, de vraag is eerder hoelang houden ze dat op deze manier vol :)
Nog 10 stemmen en mijn dochtertje maakt kans op een prijs! (museumbezoek met de klas)
<a href="https://www.museumkids.nl/profile/21725" target="_blank" >https://www.museumkids.nl/profile/21725</a>
Klik op stem - 2 sec werk geen login nodig!
pi_182333199
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 03:17 schreef Braindead2000 het volgende:
Was 130% nog wel te doen maar 131% niet?
Daar zit hem het probleem nou net: Niemand weet dat. Zelfs de best geïnformeerde deskundigen kunnen je niet vertellen waar het kantelpunt exact zit. Maar gezien de gevolgen (Italië is simpelweg te groot om te redden, of de politieke wil er nu wel of niet is is niet relevant) lijkt het me niet echt verstandig om dat te gaan testen.
pi_182380991
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 03:17 schreef Braindead2000 het volgende:
Hel en verdoemenis zal ons overkomen als Italië zijn staatsschuld verhoogd van 130% naar 131% volgens de NOS in dit artikel. Waarom heeft de NOS mij dan nooit eerder gewaarschuwd? Heeft Italië vanuit het niks opeens een staatsschuld van 130% opgebouwd? Was 130% nog wel te doen maar 131% niet?
Het gaat er vooral om dat Italië streeft naar een begrotingsevenwicht en liefst nog een begrotingsoverschot zodat die schuld tegenover het BBP krimpt.
Juist omdat Italië dat nalaat en gaat strooien met geld, zakt het vertrouwen naar 0 en zal je de rente rap zien oplopen.
Het is gewoon belachelijk, winnen ze het vertrouwen van de markt door met een verantwoorde begroting te komen, dan zakt de rente juist en het geld dat ze daarmee uitsparen kan dan weer voor lastenverlichting gebruikt worden.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')