abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 november 2018 @ 17:08:21 #251
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183383930
Drie uur is van begin van de voeding tot begin van de volgende voeding. Prul drinkt ongeveer 15 min borst 1, dan verschonen en dan borst 2. Die drinkt ze amper, omdat ze keihard in slaap valt. Vervolgens 15 ml afgekolfde melk, terwijl ik probeer om weer 15 ml te kolven voor de volgende ronde. Lukt dat niet, dan vullen we aan met kv. Vk zei vandaag nog dat prul te moe is om goed te drinken en daardoor geen energie heeft om te groeien, ze was dan ook afgevallen.

Nu is het plan om dit schema door te zetten en nog twee keer per dag extra te kolven in de hoop dat m'n productie stijgt en prul meer energie krijgt. Ik heb echter zwaar de neiging om de handdoek in de ring te gooien. Ik ben kapot en de bv is echt een enorme stressfactor nu..
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183384021
Waarom bel je nu niet een LK, tink?

Groeit ze goed? Ik snap het nut van bijvoeden niet, als ze goed groeit.

En, verder: Borstvoeding is fijn, en een van de beste dingen die je een baby kunt bieden. Maar een moeder die goed in haar vel zit is nog beter, en gaat boven alles. Ook boven borstvoeding. :*
pi_183384671
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:08 schreef Tink89 het volgende:
Drie uur is van begin van de voeding tot begin van de volgende voeding. Prul drinkt ongeveer 15 min borst 1, dan verschonen en dan borst 2. Die drinkt ze amper, omdat ze keihard in slaap valt. Vervolgens 15 ml afgekolfde melk, terwijl ik probeer om weer 15 ml te kolven voor de volgende ronde. Lukt dat niet, dan vullen we aan met kv. Vk zei vandaag nog dat prul te moe is om goed te drinken en daardoor geen energie heeft om te groeien, ze was dan ook afgevallen.

Nu is het plan om dit schema door te zetten en nog twee keer per dag extra te kolven in de hoop dat m'n productie stijgt en prul meer energie krijgt. Ik heb echter zwaar de neiging om de handdoek in de ring te gooien. Ik ben kapot en de bv is echt een enorme stressfactor nu..
Laat prul zelf los bij borst 1, of koppel je haar af? En valt ze ook in slaap bij de bijvoedingsfles?

En was ze vandaag afgevallen t.o.v. gisteren?

3 Uur van begin voeding tot volgende voeding klinkt niet als heel veel. Bij borstvoeding is -zeker in het begin- vaak aanleggen erg belangrijk. Als ze steevast om de 3 uur drinkt kom je op 8 voedingen per dag. Zeker de eerste weken mag dit wel naar 12+ voedingen. (Ik zat op 14-16 voedingen per 24 uur) Op ten duur drinken ze steeds effectiever en duren de voedingen steeds minder lang en komt er ook wat meer tijd tussen. Zeker als ze afgevallen is zou ik haar vaker de borst geven. In het begin is het echt voeden, voeden, voeden en dan daartussen snel een prak naar binnen werken, plasje, quicknap en weer verder voeden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Ik probeer mee te denken. Het zou zo zonde zijn als je de handdoek in de ring gooit en je krijgt er over enkele weken spijt van. Relacteren is nog zoveel moeilijker. Maar je moet natuurlijk wel doen waar je je goed bij voelt :*
pi_183387824
Pittig, Tink. Phi moest van de kraam ook altijd aan twee borsten drinken, maar na de eerste was ze gewoon knock out. Dan kwam ze vaak een uur later alsnog en dan legde ik haar gewoon weer aan. En repeat x 100. Dat duurde een tijdje en toen waren we op elkaar afgestemd.
pi_183388084
Ah Tink, pittig is deze tijd hè. Denk dat echt de beste tip is om zo snel mogelijk een lactatiekundige in te schakelen. Die kan meedenken en een plan maken. Stoppen kan natuurlijk altijd, maar wie weet lukt het wat rust terug te krijgen met een goed plan. Sterkte :*
pi_183388640
Is ze al op geboortegewicht en aan het groeien?
Toen dat zo was kon ik de bijvoeding stoppen, waardoor het ook veel leuker werd :)

Li drinkt nog steeds vaak maar 1 borst 15 min en valt dan in slaap. Met moeite krijg ik er dan nog een paar slokken van borst twee in. Toevallig heb ik haar net een flesje van 125 ml kv aangeboden, die dronk ze leeg en nu een half uurtje later gilde ze alweer van de honger...
het is dus ook moeilijk om in te schatten wat ze drinken (en het wegen voor en ma de voeding geloof ik niet zo in ;) )

Maar vooral doe wat er goed voelt en een combinatie is ook niet slecht hè!
pi_183390912
Tink het is zo herkenbaar. :*

Week 1 en 2 bij ons: Banaan kon slecht aanhappen, was ongeduldig, viel enorm af, na het voeden kolven, had ik net een mooie hoeveelheid gekolfd dan dronk hij dat ook alweer weg. Wekkertjes zetten voor volgende voedingsmoment, hij was altijd voor die wekker weer wakker. Bijvoeden met kunstvoeding, voeden met lepeltje/cupje/flesje, zorgen over of ik op deze manier ooit goed borstvoeding zou kunnen gaan geven.

De lactatiekundige hielp met beter aanleggen, borstcompressie en ik ging tepelhoedjes gebruiken. Banaan kon zo veel effectiever drinken en de wereld zag er ineens veel beter uit. Ik kon geleidelijk aan stoppen met kolven waardoor het allemaal veel beter te doen werd.
Zonder lactatiekundige was ik beslist een fulltime kolver geworden.

Als het borstvoeden je niet ligt, dan is stoppen jouw keuze. Maar het zou zo zonde zijn als je stopt voordat je goed advies hebt gehad.

Als je meer wilt weten over borstcompressie, hier een filmpje dat mijn verloskundige stuurde. Met compressie komt er wat meer melk, zodat je meisje minder hard hoeft te werken.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_183392342
Ik zou ook stoppen met verschonen tussendoor. Zonde van de energie. Veeeeeeeeel huid op huid, in bed blijven, visite minimaliseren. Borstvoeding is echt investeren, daar pluk je later pas de vruchten van. Maar je moet wel bedenken waar je grens ligt, liefst net vóórdat je die over gaat :) Bel morgen een lactatiekundige. Die weet meer dan je kraamverzorgster en verloskundige samen. Je kunt haar vinden via de website van de NVL.
  dinsdag 27 november 2018 @ 09:36:11 #259
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183396151
Txs dames! Ik heb even wat antwoorden geprobeerd te bundelen:

Prul is nog lang niet terug op haar geboortegewicht (2900 nu tov 3085 toen) en valt af ipv dat ze bijkomt. Tijdens de eerste borst valt ze al in slaap, de tweede hapt ze soms helemaal niet meer aan en soms drinkt ze drie slokken. Verschonen moest gisteren wel, ze had elke keer gepoept. Ze heeft gisteren een keer of 10 gedronken, ik dacht dat dat genoeg was...

Ik heb vannacht een kolfsessie geskipt en kon de ronde erna 30 ml kolven. Prul heeft die ronde kv gehad na de borst en heerlijk geslapen.

En ik ga zo de lk bellen. Ik ben bereid veel te investeren en vind bv heel belangrijk, maar dit trek ik zo niet.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_183396640
Lastig hoor Tink, ik hoop dat de LK je kan helpen :* Het is ook echt hard werken, zelfs als het soepel verloopt, laat staan als het wat moeizamer gaat.

Als ik mijn lijstjes terug kijk waarop ik de tijden van drinken enzo bij hield, dan zie ik dat ik in het begin wel rond de 14 voedingen zat :o Ik kan me dat niet eens meer zo herinneren.. Soms zat er maar een uurtje tussen, soms 1.5/2 uur, heel af en toe 3 uur. En ik zie dat Jip ook niet altijd twee borsten dronk (maar Jip kwam ook nogal veel aan, dus het maakte niet echt uit dat ie maar 1 borst dronk). Volgens mij viel hij ook vaak in slaap tijdens het drinken. Na twee weken zaten we op 10 voedingen en na 3 weken op 8 voedingen, daarna ben ik gestopt met het bijhouden :D

Ik weet ook nog wel dat hij die eerste dagen veel beter dronk als hij naakt (wel met luier) tegen mij aan lag (ik dus ook zonder shirt :P ). Na een paar dagen dronk ie wel zo goed dat we allebei onze kleding aan konden houden.
pi_183397240
U. zat ook 24/7 vastgeplakt aan de borst. Toen vond ik het niet leuk (want ik moet nog koken/opruimen/x doen). Nu denk ik alleen maar: fuck het huishouden, ik wil lekker knuffelen met U.

Bv is zwaar en moeilijk en pijnlijk, vooral in het begin. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Het is alles meer dan waard.
Protège moi de mes désirs.
pi_183397277
Je doet het goed Tink, het is ook heel zwaar. En inderdaad belangrijk dat je jezelf in de gaten houdt, jezelf voorbij lopen is voor niemand leuk. Goed dat je de LK gaat bellen!
  Manager PR/Moderator dinsdag 27 november 2018 @ 14:05:36 #263
269689 crew  Viv
pi_183400660
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 22:47 schreef WupWup het volgende:
Borstvoeding is echt investeren, daar pluk je later pas de vruchten van.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:59 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Bv is zwaar en moeilijk en pijnlijk, vooral in het begin. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Het is alles meer dan waard.
De boodschap die (hier en elders) steeds uitgedragen wordt van "het is heel zwaar in het begin, maar het wordt écht beter!" impliceert dat de aanhouder altijd wint, en dat is gewoon niet zo.

Alle omstandigheden leken hier in orde (goed voorbereid, hele sterke motivatie, veel steun van partner, gezonde baby, het eerste uur huid-op-huid gehad, begeleiding van goede lk, verborgen tongriem laten klieven door kinderarts), ik investeerde me een ongeluk (wekenlang vooral samen op bed, continu aanleggen, continu kolven) en de enige vruchten die ik ervan geplukt heb is dat ik ruim een jaar fulltime heb kunnen kolven.

Sorry voor deze deprimerende opmerking tussendoor. :@
pi_183400794
Goede nuance hoor Viva. Het lukt inderdaad niet altijd, ook niet met heel veel inzet. En dat is heel rot, zeker als je het heel graag wilde.

Maar wat ik toen wel helpend vond is te lezen dat het bij veel moeders moeilijk is in het begin, wat eventuele oplossingen zijn en hoe belangrijk een (goede) lk is. En ook om stil te staan bij je eigen grenzen en die niet (te ver) over te gaan. En dat is wat ik wel vooral uit de tips haal.
pi_183402107
Je hebt gelijk hoor, Vivi. Soms gaat het gewoon niet.

Maar heel vaak gaat het wel, als je maar lang genoeg doorzet. Ik las overal dat bv geven geen pijn hoort te doen. Nou, dat deed het hier wel. Geloof me dat het pijn doet als je tepel er half afhangt door de kloven. :')
Maar als ik toen was gestopt, had ik het mezelf nooit vergeven.
Zoals hierboven ook is gezegd: het was fijn om oa hier te lezen dat het bij anderen ook zo verliep. Geeft toch weer kracht om door te zetten.
pi_183402554
Duman, nu gooi ik waarschijnlijk de knuppel in het hoenderhok, maar een tepel die er half afhangt door de kloven (een overdrijving hoop ik :{ ) is geen goed voorbeeld van 'even doorzetten'. Dan is er echt iets mis gegaan. Verder eens met vivi.

Tink, ik hoop dat je goed advies krijgt van de lk! :*
pi_183403282
Ik heb heel veel geïnvesteerd, huid op huid, weken fulltime kolven, elk uur drinken, ook in de nacht (X 2 dus effectief 20 minuten slaap en 40 minuten voeden.
Ik ben inmiddels op het punt gekomen dat ik met niet genoeg heb voor 2 kindjes tenzij intensief clusteren, en dan heb ik het niet over 24 uur, maar gewoon echt weken lang. Dus inmiddels zit ik op een combinatie van live voeden en bijvoeden met kv/bv.
Aan de ene kant voelt het als falen, aan de andere kant krijgen ze nog steeds 50 tot 75% bv per baby. Maar ik heb eerlijk de energie niet meer om voor de volle 100% te investeren. Al hoop ik in ieder geval tot 6 maanden een combinatie aan te kunnen bieden.
pi_183403325
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 15:58 schreef Mrs.Peel het volgende:
Duman, nu gooi ik waarschijnlijk de knuppel in het hoenderhok, maar een tepel die er half afhangt door de kloven (een overdrijving hoop ik :{ ) is geen goed voorbeeld van 'even doorzetten'. Dan is er echt iets mis gegaan. Verder eens met vivi.

Tink, ik hoop dat je goed advies krijgt van de lk! :*
Natuurlijk. :+ Maar zo voelde het wel, haha.
pi_183403470
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:35 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Natuurlijk. :+ Maar zo voelde het wel, haha.
Had je destijds wel goede hulp?
pi_183403887
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 14:05 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

[..]

De boodschap die (hier en elders) steeds uitgedragen wordt van "het is heel zwaar in het begin, maar het wordt écht beter!" impliceert dat de aanhouder altijd wint, en dat is gewoon niet zo.

Alle omstandigheden leken hier in orde (goed voorbereid, hele sterke motivatie, veel steun van partner, gezonde baby, het eerste uur huid-op-huid gehad, begeleiding van goede lk, verborgen tongriem laten klieven door kinderarts), ik investeerde me een ongeluk (wekenlang vooral samen op bed, continu aanleggen, continu kolven) en de enige vruchten die ik ervan geplukt heb is dat ik ruim een jaar fulltime heb kunnen kolven.

Sorry voor deze deprimerende opmerking tussendoor. :@
Joe, nu ben je me aan het framen, want ik heb nooit beloofd of bedoeld dat er een garantie bestaat.
  Manager PR/Moderator dinsdag 27 november 2018 @ 17:12:52 #271
269689 crew  Viv
pi_183403955
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:33 schreef Cassandra87 het volgende:
Aan de ene kant voelt het als falen, aan de andere kant krijgen ze nog steeds 50 tot 75% bv per baby.
Je hebt niet gefaald, gewoon niet. :N Je hebt het juist super gedaan!! Dat ze bij bijna 4 maanden allebei nog/weer (grotendeels) live zouden drinken lag echt niet meer in de lijn der verwachting na die moeilijke start van R.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 17:07 schreef WupWup het volgende:
Joe, nu ben je me aan het framen, want ik heb nooit beloofd of bedoeld dat er een garantie bestaat.
Wat is framen toch een negatief woord, ik luis je nergens in. Ik geef alleen aan hoe dit soort posts over kunnen komen bij mensen waarbij het niet gelukt is.
pi_183404928
Het woord is niet negatief, het uitvoeren wel. Mijn post was tegen tink bedoeld zonder dat ik jouw verhaal of welk ander dan ook erbij betrok. Het voelt erg flauw dat het zo onderuit gehaald wordt. En verder ga ik er niks meer over zeggen hier, daar is dit topic niet voor.
  dinsdag 27 november 2018 @ 18:19:23 #273
319308 Tink89
To live is to dance
pi_183405176
Er is hier rust in de tent gekomen. Het nieuwe plan:

Blijven voeden op verzoek. Ze meldt zich keurig.
Bijvoeden met kv als ze na mijn borsten nog duidelijk ontevreden is of honger heeft of ik vind dat ze te weinig gegeten heeft. Dit is grijs gebied en doen we met twee redenen:
1. Ze groeit niet goed en heeft die extra energie nodig om uit het cirkeltje van moe-slecht eten-slecht slapen-nog moe-er te komen.
2. Ik trek het niet om na elke voeding te kolven, dat levert te veel druk op en mijn lijf heeft al geen reserve door m'n zwangerschap.
Kolven is - aldus de deskundige - alleen voor overdag en alleen voor als ik er zin in heb of prul helemaal niet aangehapt en gedronken heeft. Stimuleren is belangrijk, maar dat hoeft echt geen 14 keer per dag met de kolf.

Ik sta achter dit plan, omdat het idee is dat ze er meer energie van krijgt en dus steeds beter kan gaan drinken bij mij. Heeft ze altijd kv nodig als extra, dan is dat prima, zolang ik ook maar bv blijf geven vind ik dat geen probleem. Op deze manier geniet ik ook weer van het voeden ipv dat het alleen maar stress oplevert.
pi_183407171
Wat fijn Tink! Klinkt als een goed plan, zeker omdat het jou rust geeft. En nu lekker groeien Prul!
pi_183407203
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:19 schreef Tink89 het volgende:
Er is hier rust in de tent gekomen. Het nieuwe plan:

Blijven voeden op verzoek. Ze meldt zich keurig.
Bijvoeden met kv als ze na mijn borsten nog duidelijk ontevreden is of honger heeft of ik vind dat ze te weinig gegeten heeft. Dit is grijs gebied en doen we met twee redenen:
1. Ze groeit niet goed en heeft die extra energie nodig om uit het cirkeltje van moe-slecht eten-slecht slapen-nog moe-er te komen.
2. Ik trek het niet om na elke voeding te kolven, dat levert te veel druk op en mijn lijf heeft al geen reserve door m'n zwangerschap.
Kolven is - aldus de deskundige - alleen voor overdag en alleen voor als ik er zin in heb of prul helemaal niet aangehapt en gedronken heeft. Stimuleren is belangrijk, maar dat hoeft echt geen 14 keer per dag met de kolf.

Ik sta achter dit plan, omdat het idee is dat ze er meer energie van krijgt en dus steeds beter kan gaan drinken bij mij. Heeft ze altijd kv nodig als extra, dan is dat prima, zolang ik ook maar bv blijf geven vind ik dat geen probleem. Op deze manier geniet ik ook weer van het voeden ipv dat het alleen maar stress oplevert.
Fijn dat het rust is Tink. Klinkt als een goed plan.
BV geven heb ik ervaren al een hele strijd. Ik heb ook regelmatig geroepen dat ik er mee wilde stoppen. En juist op dat moment trok het (de productie, de pijn in mijn tepels) net weer bij. Het is een heel heftig en tijdrovend, zeker in het begin. Ik vind het zelf persoonlijk heel belangrijk dat de mama er niet aan onderdoor gaat. Want hoe belangrijk BV ook kan zijn, blije mama = blije baby, met BV of KV.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')