Dit. Mogelijk leren ze het dan af.quote:Op woensdag 26 september 2018 11:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zag al een bedrijf dat overwoog om die mensen die bellen en mailen aan te klagen. Dat lijkt me een prima begin.
Lastig vallen, eventueel laster of smaad als de zelfrechter meent de werknemer ten onrechte direct te moeten linken aan de werkgever van die persoon, waardoor werkgever ten onrechte een slechte naam krijgt en klanten en winst verliest.quote:
Man man je moet er maar de tijd voor nemen om het hele net af te struinen of iemand een verkeerde opmerking plaats en dan of nog roepen dat je een ruime denker bent en hiermee de slachtoffers een hart onder de riem steekt.quote:Op woensdag 26 september 2018 12:24 schreef Salina het volgende:
https://www.facebook.com/(...)osts/327915777768333
Het grappige is dat de persoon van die webpagina meent dat het "cyber bully" is om iets ongepast te zeggen over Oss.
Maar het is uiteraard óók cyber bully om dan maar naam en toenaam te vermelden op FB zonder hoor- en wederhoor te hebben toegepast en enkel omdat iemand een (al dan niet ongepaste, humoristisch bedoelde, cynische, sarcastische) opmerking maakt.
Samenleving 2.0.![]()
![]()
'Jouw grap is echt ongepast! Ze houden je moeten onthoofden vuile kk mogool'quote:Op woensdag 26 september 2018 12:24 schreef Salina het volgende:
https://www.facebook.com/(...)osts/327915777768333
Het grappige is dat de persoon van die webpagina meent dat het "cyber bully" is om iets ongepast te zeggen over Oss.
Maar het is uiteraard óók cyber bully om dan maar naam en toenaam te vermelden op FB zonder hoor- en wederhoor te hebben toegepast en enkel omdat iemand een (al dan niet ongepaste, humoristisch bedoelde, cynische, sarcastische) opmerking maakt.
Samenleving 2.0.![]()
![]()
Als we mensen gaan ontslaan vanwege sociaal ongewenste uitspraken op internet, dan kan ik sowieso heel dit forum ontslaan.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:43 schreef Salina het volgende:
Er zijn zoveel onsmakelijke posts op allerlei fora en sociale media.
Wat dacht je van alle reacties op b.v. terroristische aanslagen van mensen die de aanslagen toejuichen of goedkeuren? Zo kan ik eeuwig doorgaan. Ik mag hopen dat de persoon die in de FB-link vermeld staat en gezien zijn naam ongetwijfeld van Arabische afkomst is, al deze toejuichende en goedkeurende reacties na de aanslagen dan ook met stellige kracht heeft afgekeurd?
Een ongepaste grap maken is ziek, maar een ongepaste grap op internet lezen en dan heel veel moeite doen om het leven van die andere persoon proberen kapot te maken is ook erg ziek ja.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het bedrijf bellen waar die mensen werken die wat gepost hebben...
Ik vind die posts echt verschrikkelijk ziek, maar om het werk van zulke idioten te bellen gaat me dan weer een flinke stap te ver.
Als bedrijf niet aan toegeven, en de werknemer aanmoedigen om aangifte te doen van smaad.quote:Op woensdag 26 september 2018 11:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar wat als iemand een domme opmerking maakt en als gevolg daarvan je bedrijf wordt platgebeld, gemaild etc om dat die ene persoon daar toevallig werkt? Want dat is wat er nu gebeurt.
Smaad.quote:
Eens, maar zo te zien zijn er in ieder geval een aantal bedrijven die er wel aan toegeven en medewerkers ontslaan of op zijn minst een "stevig" gesprek gaan voeren.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Als bedrijf niet aan toegeven, en de werknemer aanmoedigen om aangifte te doen van smaad.
Zwakke mensen en bedrijven bestaan nu eenmaal.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Eens, maar zo te zien zijn er in ieder geval een aantal bedrijven die er wel aan toegeven en medewerkers ontslaan of op zijn minst een "stevig" gesprek gaan voeren.
quote:Op woensdag 26 september 2018 13:43 schreef Salina het volgende:
Er zijn zoveel onsmakelijke posts op allerlei fora en sociale media.
Wat dacht je van alle reacties op b.v. terroristische aanslagen van mensen die de aanslagen toejuichen of goedkeuren? Zo kan ik eeuwig doorgaan. Ik mag hopen dat de persoon die in de FB-link vermeld staat en gezien zijn naam ongetwijfeld van Arabische afkomst is, al deze toejuichende en goedkeurende reacties na de aanslagen dan ook met stellige kracht heeft afgekeurd?
Hoe dan?quote:Op woensdag 26 september 2018 13:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Smaad.
Bij iemands werkgever diegene zwart maken met het doel die persoon te schaden.
In het wetsartikel over smaad lees ik nergens dat er sprake moet zijn van een geheim dat wordt onthuld.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe dan?
Als jij een linkje van een openbare post van mij doorstuurt aan mijn werkgever, hoe maak jij mij dan zwart?
Een gesprek lijkt me sowieso verstandig. Op de eerste plaats om aan te geven dat er dus iemand rondloopt die de werknemer wilt schaden, en dus dat aanraden tot aangifte doen.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Eens, maar zo te zien zijn er in ieder geval een aantal bedrijven die er wel aan toegeven en medewerkers ontslaan of op zijn minst een "stevig" gesprek gaan voeren.
Exact. Het gaat om de intentie, de intentie is het zwartmaken. Dat kan ook prima met een openbare post zonder context.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:59 schreef Igen het volgende:
[..]
In het wetsartikel over smaad lees ik nergens dat er sprake moet zijn van een geheim dat wordt onthuld.
Dat stel ik ook niet, maar hoe is het smaad als je iemand op iemands eigen opmerkingen wijst?quote:Op woensdag 26 september 2018 13:59 schreef Igen het volgende:
[..]
In het wetsartikel over smaad lees ik nergens dat er sprake moet zijn van een geheim dat wordt onthuld.
Eh, jawelquote:Op woensdag 26 september 2018 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is niet dat je wat lelijks over iemand zegt ofzo,
?quote:
Bij het alleen maar doorsturen van een linkje lijkt mij (als leek) smaad inderdaad lastig te bewijzen. Of iig, de intentie om de werknemer te schaden lijkt me moeilijk te bewijzen. Wat me volgens mij wel een vereiste lijkt voor smaad (lijkt me iig logisch).quote:Op woensdag 26 september 2018 13:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe dan?
Als jij een linkje van een openbare post van mij doorstuurt aan mijn werkgever, hoe maak jij mij dan zwart?
Dan moet je dat persoonlijk doen. Je moet daar niet een massa voor gaan gebruiken en een oproep om werkgevers onder te druk gaan zetten. Het moet niet gaan uitlopen op een volkstribunaal. Het klopt niet.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet, maar hoe is het smaad als je iemand op iemands eigen opmerkingen wijst?
Het is niet dat je wat lelijks over iemand zegt ofzo, je stuurt alleen iemands opmerkingen door, zelf zonder daarbij melding te maken van je ervan vindt kan genoeg zijn.
Omdat smaad niet gaat over leugens. Het feit (in dit geval de opmerking) waarmee je iemand zwart wilt maken kan prima waar zijn.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet, maar hoe is het smaad als je iemand op iemands eigen opmerkingen wijst?
Het is niet dat je wat lelijks over iemand zegt ofzo, je stuurt alleen iemands opmerkingen door, zelf zonder daarbij melding te maken van je ervan vindt kan genoeg zijn.
Het is interessant om te zien wat voor verbanden jij legt, als iemand met een Arabische naam aan het zeiken is, maar vooral erg treurig.quote:
Mensen zijn niet altijd op het net mondiger. Als ik alles zou opnemen met beeld en geluid met mijn mobiel dan sta je nog vreemd op te kijken wat enkele mensen roepen na een aanrijding met een persoon. En dan niet sarcastisch. Maar ik zou een dwaas zijn dit allemaal op te nemen en landelijk te te verspreiden om diverse redenen.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:02 schreef Eiwitshake het volgende:
Inderdaad. En social media is sowieso een raar fenomeen, zaken worden snel uit zijn verband getrokken. De context mist.
Bovendien zijn mensen mondiger op internet dan in het echt. Dat is ook niet erg. Wat veel erger is is dat men denkt dat alles wat iemand op social media verkondigd ook direct zeer serieus genomen moet worden.
Ik reageer hier ook wel eens vanuit mijn onderbuik, anoniem dat dan weer wel.
Ook ik maak hier wel eens onhandige en ongenuanceerde uitspraken die ik in persoon veel beter zou verwoorden of sommige zaken simpelweg niet zou uitspreken of beter nuanceren.
Soms is het gewoon lekker om bot en ongenuanceerd gal te spuwen. Net zoals het lekker is om in games mensen de tyfus in te slaan of de kop eraf te schieten.
Dat maakt mij in het dagelijks leven nog steeds geen moordenaar of psycho.
Het is gewoon zonde dat social media zo'n diepe inbreuk maakt op persoonlijke levens en dat bepaalde uitspattingen tekenend kunnen zijn voor de rest van je leven. Er wordt veel te veel gewicht aan gehangen.
Daar gaat het me niet om, ik neem hier geen stelling in en heb niet eens facebook, maar als je iemands eigen post doorstuurt, hoe is het dan smaad? Die persoon tast met die opmerking zelf zijn "goede eer" al aan.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan moet je dat persoonlijk doen. Je moet daar niet een massa voor gaan gebruiken en een oproep om werkgevers onder te druk gaan zetten. Het moet niet gaan uitlopen op een volkstribunaal. Het klopt niet.
In dit geval was het schijnbaar een privé gesprek dat op de een of andere manier is uitgelekt. Maar ik heb geen FB dus daar weet ik het fijne niet van. En dan hebben we het niet eens over de context van dit bericht.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar gaat het me niet om, ik neem hier geen stelling in en heb niet eens facebook, maar als je iemands eigen post doorstuurt, hoe is het dan smaad? Die persoon tast die opmerking zelf zijn "goede eer" al aan.
Maar welbeschouwd zou Stef Bos dus degene die zijn "failed state" speech openbaar gemaakt heeft kunnen aanklagen wegens smaad?
Oh, ik had juist begrepen dat het openbaar stond, en nou zijn dat soort opmerkingen sowieso al dom, en als je in die sector werkt zijn ze nog dommer, maar als je dat openbaar doet is het helemaal dom.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
In dit geval was het schijnbaar een privé gesprek dat op de een of andere manier is uitgelekt. Maar ik heb geen FB dus daar weet ik het fijne niet van. En dan hebben we het niet eens over de context van dit bericht.
Dat het niet slim is daar zijn we het allemaal wel over eens.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, ik had juist begrepen dat het openbaar stond, en nou zijn dat soort opmerkingen sowieso al dom, en als je in die sector werkt zijn ze nog dommer, maar als je dat openbaar doet is het helemaal dom.
Waarbij de overtreffende trap van dom wel bereikt werd door te gaan lopen liegen dat ze gehackt was.
Ik zie verder het nut ook niet zo van werkgevers op de hoogte stellen, en die heksenjacht hoeft al helemaal niet, maar als je zulke dingen online zet dan kun je er ook op rekenen dat mensen die jou of de slachtoffers wel persoonlijk kennen dat te ver vinden gaan, bijvoorbeeld ouders van leerlingen, maar aan de andere kant bijvoorbeeld ook familie van de slachtoffers.
Maar is het dan zo dat het altijd ongestraft moet blijven als iemand iets doms doet?quote:Op woensdag 26 september 2018 14:33 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat het niet slim is daar zijn we het allemaal wel over eens.
Nee, maar het is ook geen reden om smaad goed te praten.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar is het dan zo dat het altijd ongestraft moet blijven als iemand iets doms doet?
Leg me dan nog eens uit hoe het smaad is als jij mijn post doorstuurt naar mijn werkgever?quote:Op woensdag 26 september 2018 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, maar het is ook geen reden om smaad goed te praten.
Wat is dan 'mijn' intentie daarmee?quote:Op woensdag 26 september 2018 14:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Leg me dan nog eens uit hoe het smaad is als jij mijn post doorstuurt naar mijn werkgever?
Je moet altijd iemand een tweede kans geven of die persoon nu hoog of laag opgeleid is. Juist nu dit zo verspreid word is de kans veel groter dat juist nabestaande dit ook meekrijgen. Als ik het nu al mee krijg dan weet je het wel.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar is het dan zo dat het altijd ongestraft moet blijven als iemand iets doms doet?
Dat de gevolgen van een domme daad er niet mogen zijn omdat dat niet eerlijk of zielig is?
Wat als het gelezen was door een ouder van een van haar leerlingen en die het doorgestuurd had naar de directeur, of als het gelezen was door een oom van de slachtoffers en die het had doorgestuurd? Mag het dan wel? Of moeten mensen maar zulke achterlijke dingen kunnen posten omdat de discussie aan het eind van het verhaal vooral gaat om hoe triest het is als dat soort achterlijke posts terecht komen bij mensen voor wie je werkt?
Mijn werkgever op de hoogte stellen waarschijnlijk, maar de post die jij doorstuurt is nog steeds een post waarin ik zelf mijn goede eer aantast.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is dan 'mijn' intentie daarmee?
En waarom?quote:Op woensdag 26 september 2018 14:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn werkgever op de hoogte stellen waarschijnlijk
Als je niet direct van iemand afkunt zul je wel moeten, want het zal geen grond voor ontslag zijn, maar als het een uitzendkracht is dan is het zo klaar, dan hoef je namelijk helemaal niets als werkgever.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je moet altijd iemand een tweede kans geven of die persoon nu hoog of laag opgeleid is. Juist nu dit zo verspreid word is de kans veel groter dat juist nabestaande dit ook meekrijgen. Als ik het nu al mee krijg dan weet je het wel.
En straffen, daar zijn ook andere middelen voor. Je kunt iemand voorlopig overplaatsen totdat de lucht geklaard is. Een goed gesprek voeren. Je hebt hulptrajecten, andere functie geven etc etc.
Als ik zo'n email zou krijgen over een van mijn werknemers zou ik het rechtstreeks de prullenbak in gooien. Wat medewerkers op hun eigen social media gooien interesseert me geen reet zolang het niet over mijn bedrijf gaat.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je niet direct van iemand afkunt zul je wel moeten, want het zal geen grond voor ontslag zijn, maar als het een uitzendkracht is dan is het zo klaar, dan hoef je namelijk helemaal niets als werkgever.
Maakt dat uit? Ik ben degene die mijn eigen goede eer aantast door dat soort dingen openbaar te roepen.quote:
Natuurlijk maakt dat uitquote:
En nogmaals dat is prima. Maar dat is, nogmaals, geen reden om smaad zomaar te negeren.quote:Punt is; het is 2018, je maakt een "domme grap" in het openbaar en de hele wereld kan het lezen, het is behoorlijk naïef te denken dat je dat soort domme dingen nog kunt roepen zonder dat daar mogelijk gevolgen aan vastzitten.
Nee, smaad is aantasting van de goede eer, en dat heeft die persoon zelf al gedaan door openbaar zo'n opmerking te maken.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt dat uit. Dat is wat smaad is. Dus nogmaals, wat is de intentie?
[..]
En nogmaals dat is prima. Maar dat is, nogmaals, geen reden om smaad zomaar te negeren.
Zoals ik al dacht weet je simpelweg niet wat smaad is. Prima, maar doe dan niet zo uit de hoogte.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, smaad is aantasting van de goede eer
quote:Smaad is de aantasting van de eer, goede naam of het aanzien van iemand anders.
Steuntrekkende alleenstaande moeders met een enorm overschot aan vrije tijd en een nog groter gebrek aan verstand.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:46 schreef Infection het volgende:
Trieste reactie van de lerares, maar waarom gaat heel Nederland nu opeens de moraalridder spelen? Is er dan echt zo weinig te beleven in ons koude kikkerlandje dat dit het enige en het belangrijkste nieuws is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |