Dis is ook mijn ervaring inderdaad. De mensen die een half uur voor boardingtijd al in de rij staan (Waarom? Je hebt toch een vaste stoel?) worden veel grondiger gecheckt dan de mensen die gewoon aan komen lopen als die rij zich al bijna heeft opgelost. Het is dan belangrijker om het vliegtuig op tijd te laten vertrekken dan alles zo strikt na te leven.quote:Op woensdag 1 mei 2019 20:05 schreef ozzietukker het volgende:
Wat ik bij low cost maatschappijen vaak zie is dat bij de gate, zeker als een toestel op tijd is, als mensen netjes in de rij staan dan de rij gaan aflopen en de 'verdachte' gevallen qua grote eruit halen om deze te controleren in de aanwezige stand.
De kunst is, zeker als je bagage hebt die ook nog voor kleine handbagage door kan gaan maar wel 'verdacht' lijkt dus niet in die rij te gaan staan maar een beetje om de gate heen zodat men je niet vooraf kan controleren, tijdens het boarding proces zelf is er ook wel een controle, maar gaat het ook om het snel afhandelen van de vlucht, er is maar beperkt tijd, dat je er op dat moment makkelijker mee weg komt.
Dit! Ik denk dan ook altijd: als je gebruik wil maken van die low cost airlines en voor een paar tientjes weg wilt kunnen, moet je er ook maar voor zorgen dat je het volgens hun regels speelt. Zo hebben we laatst in Köln een anderhalf uur vertraging gehad omdat niet alle cabin bags in de overhead lockers pasten, want niemand houdt zich exact aan de maximale afmetingen. En natuurlijk wilde niemand even meewerken toen de flightcrew vroeg van wie dit of dat koffertje was. Hierdoor dus het vertrekslot gemist, waardoor we moesten wachten op een volgend beschikbaar slot, waardoor de flightcrew aan hun maximumuren zat en daar ook mensen van gewisseld moesten worden.quote:Op donderdag 2 mei 2019 01:58 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Een rustiger moment bijvoorbeeld na het boarden, in de gang naar het vliegtuig of wanneer je buiten loopt. Het beleid is vrij simpel, 1 stuk handbagage. Dat jij en ik ook daarvan een deel gebruikt voor de dingen die je bij je wil hebben in het vliegtuig, is prima. Maar jij wil het bij je houden, dus jij bent degene die je bagage wil splitsen, zij houden zich gewoon aan de regels/ Ik zorg altijd dat mijn vliegtuigtasje, makkelijk in mijn cabinbagage kan en er weer uit. Ik vind het best triest als je dit dan moedwillig gaat doen op een plaats waar je andere mensen daarmee ophoudt
Ik werk zelf als grondstewardess bij verschillende lowcost airlines waarbij je echt maar 1 stuk mag meenemen en geen personal item. Zodra andere collega's of mystery guests zien dat ik de regels niet naleef krijg ik een strikte waarschuwing van bovenaf maar zodra ik de strikte regels ga naleven kan ik meteen 90 handbagage-trolleys innemen waardoor de vlucht vertraagd word en ik er ook op afgerekend geraak met een strikte waarschuwing. Bij een gering aantal waarschuwingen is het gewoon klaar met je carriere.quote:Op woensdag 1 mei 2019 20:05 schreef ozzietukker het volgende:
Nu ben ik zeker voor strikte naleving van bagage regels, maar soms draaft men wel wat door, natuurlijk, je mag 1 stuk handbagage, maar een mini tas waar paspoort en bijvoorbeeld geld in zit dat is echt geen 2de stuk handbagage, medewerkers die daar moeilijk over doen, dus mensen daadwerkelijk die in de tas doen stoppen om vervolgens naar het paspoort of boarding pas te vragen, die er weer uit laten halen, dan weer terug laten stoppen om vervolgens die mensen die mini tas op weg naar het vliegtuig deze er weer uit zien halen zodat ze het alsnog apart kunnen dragen hebben het dus niet begrepen. Je moet ergens een grens trekken, dat begrijp ik, maar een beetje common sense mag ook wel. Al zal dat weer niet de opdracht zijn die men heeft meegekregen en zal men ongetwijfeld worden afgerekend op het strikt naleven van regels, en dat moet je als medewerker ook maar kunnen. Mij moet je op een dergelijke functie ook maar niet gaan neerzetten, want ik denk zelf na...
Ik wist niet dat mannen dit beroep ook doen.quote:Op donderdag 2 mei 2019 09:12 schreef G-Pier het volgende:
[..]
Ik werk zelf als grondstewardess bij verschillende lowcost airlines waarbij je echt maar 1 stuk mag meenemen en geen personal item. Zodra andere collega's of mystery guests zien dat ik de regels niet naleef krijg ik een strikte waarschuwing van bovenaf maar zodra ik de strikte regels ga naleven kan ik meteen 90 handbagage-trolleys innemen waardoor de vlucht vertraagd word en ik er ook op afgerekend geraak met een strikte waarschuwing. Bij een gering aantal waarschuwingen is het gewoon klaar met je carriere.
Bij iedere vluchtvertraging moet iets of iemand de schuld hebben dus er worden vertragingscode's gegeven op bijvoorbeeld de bagagejongens of het feit omdat het toestel laat binnengekomen was, niemand wil een vertragingscode op zijn naam.
Ik begrijp dat grondpersoneel het niet voor het zeggen heeft en dat er strikte opdrachten zijn, maar er is echt wel een verschil in uitvoering hiervan.quote:Op donderdag 2 mei 2019 09:12 schreef G-Pier het volgende:
Ik werk zelf als grondstewardess bij verschillende lowcost airlines waarbij je echt maar 1 stuk mag meenemen en geen personal item. Zodra andere collega's of mystery guests zien dat ik de regels niet naleef krijg ik een strikte waarschuwing van bovenaf maar zodra ik de strikte regels ga naleven kan ik meteen 90 handbagage-trolleys innemen waardoor de vlucht vertraagd word en ik er ook op afgerekend geraak met een strikte waarschuwing. Bij een gering aantal waarschuwingen is het gewoon klaar met je carriere.
Bij iedere vluchtvertraging moet iets of iemand de schuld hebben dus er worden vertragingscode's gegeven op bijvoorbeeld de bagagejongens of het feit omdat het toestel laat binnengekomen was, niemand wil een vertragingscode op zijn naam.
Brandstofkosten en dergelijken zijn ze toch al kwijt, omdat het vliegtuig toch vliegt. Of je nou in zit of niet. De kosten om ~100kg extra te vervoeren zijn bijna te verwaarlozen.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 20:28 schreef MikeJoow het volgende:
Ik vlieg binnenkort vanaf Amsterdam naar Geneve met Easyet, Ik heb een best goedkope deal weten te scoren voor 54 EUR retour.
Nu vraag ik mezelf dus af, Wat voor vaste kosten zijn ze nu al aan mij kwijt.
Daarmee bedoel ik dus personeel, Luchthavenbelastingen, Brandstof en andere vaste kosten per persoon.
Ze zullen vast wel op me verdienen maar ik ben toch wel benieuwd wat Easyjet aan kosten aan mij al kwijt is want zoveel zullen ze toch niet verdienen voor 27 euro enkele reis!
Wie kan me daar antwoord op geven?
Easyjet betaalt geen taxes op schiphol. Bekijk je ticket maar eens goed.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 23:48 schreef exelletor het volgende:
[..]
Brandstofkosten en dergelijken zijn ze toch al kwijt, omdat het vliegtuig toch vliegt. Of je nou in zit of niet. De kosten om ~100kg extra te vervoeren zijn bijna te verwaarlozen.
Luchthavenbelasting op Schiphol is ~22 euro per persoon (bron, p21) en op Geneve ~21 euro per persoon (bron, p2). Dan heb je nog een paar euro voor het verwerken van jouw betaling en de administratieve afhandeling. Ze houden dus een paar euro over om de "vaste lasten" te betalen.
Vaak genoeg zijn er ook tickets te koop onder de kostprijs. Ze gokken er dan op dat men bagage incheckt, betaalde stoelen selecteert, eten consumeert, voor wifi betaalt etc.
Nu wil jij natuurlijk weten wat ze aan vaste lasten kwijt zijn. De gemiddelde CASK (cost per available seat kilometer) van Easyjet was in 2016 6,44 cent (bron). Voor een vlucht AMS - GVA - AMS zou je dus op ongeveer 90 euro uitkomen. Ik denk overigens dat de CASK sinds 2016 is gestegen en dat Amsterdam en Genève relatief dure luchthavens zijn, waardoor easyJet ook meer kwijt is dan gemiddeld.
Het zijn dan ook geen "echte" belastingen, maar luchthavengelden en ze hoeven niet uitgesplitst te worden als je een ticket koopt. Vorig jaar had easyJet geklaagd over de verhoging van deze kosten (bron)quote:Op zaterdag 11 mei 2019 08:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
Easyjet betaalt geen taxes op schiphol. Bekijk je ticket maar eens goed.
Dus als ik het goed begrijp heb ik een goede deal en wordt er aan mijn ticket niets verdiend?quote:Op vrijdag 10 mei 2019 23:48 schreef exelletor het volgende:
[..]
Brandstofkosten en dergelijken zijn ze toch al kwijt, omdat het vliegtuig toch vliegt. Of je nou in zit of niet. De kosten om ~100kg extra te vervoeren zijn bijna te verwaarlozen.
Luchthavenbelasting op Schiphol is ~22 euro per persoon (bron, p21) en op Geneve ~21 euro per persoon (bron, p2). Dan heb je nog een paar euro voor het verwerken van jouw betaling en de administratieve afhandeling. Ze houden dus een paar euro over om de "vaste lasten" te betalen.
Vaak genoeg zijn er ook tickets te koop onder de kostprijs. Ze gokken er dan op dat men bagage incheckt, betaalde stoelen selecteert, eten consumeert, voor wifi betaalt etc.
Nu wil jij natuurlijk weten wat ze aan vaste lasten kwijt zijn. De gemiddelde CASK (cost per available seat kilometer) van Easyjet was in 2016 6,44 cent (bron). Voor een vlucht AMS - GVA - AMS zou je dus op ongeveer 90 euro uitkomen. Ik denk overigens dat de CASK sinds 2016 is gestegen en dat Amsterdam en Genève relatief dure luchthavens zijn, waardoor easyJet ook meer kwijt is dan gemiddeld.
Dat is dus het hele frustrerende van die regels. Ze worden niet of nauwelijks gecontroleerd aangezien ik zo vaak van die domme wijven zie met idioot grote koffers aan boord.quote:Op donderdag 2 mei 2019 07:05 schreef TaMieke het volgende:
Ik heb inderdaad wel eens eerder gehad dat je een handbagage koffer mee mocht nemen en een rugzak. De ene keer moest die rugzak perse nog in het koffertje kunnen, andere keren hoefde dit niet.
Afgelopen jaar extra rekening gehouden met die rugzakmaten, staan er mensen met een hele bigshopper als "rugzak". Haast net zo groot als het handbagage koffertje wat mee mocht.
Nu heb ik een handbagagekoffertje om in te checken. Ik wil gewoon graag mn portomonnee, koptelefoon en een boek mee aan boord nemen. Maar dat past dus niet ineens in mn handtas.
quote:Op zondag 12 mei 2019 10:38 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat is dus het hele frustrerende van die regels. Ze worden niet of nauwelijks gecontroleerd aangezien ik zo vaak van die domme wijven zie met idioot grote koffers aan boord.
Dat is ook een beetje afhankelijk van de airline he.quote:Op donderdag 2 mei 2019 07:05 schreef TaMieke het volgende:
Ik heb inderdaad wel eens eerder gehad dat je een handbagage koffer mee mocht nemen en een rugzak. De ene keer moest die rugzak perse nog in het koffertje kunnen, andere keren hoefde dit niet.
Afgelopen jaar extra rekening gehouden met die rugzakmaten, staan er mensen met een hele bigshopper als "rugzak". Haast net zo groot als het handbagage koffertje wat mee mocht.
Nu heb ik een handbagagekoffertje om in te checken. Ik wil gewoon graag mn portomonnee, koptelefoon en een boek mee aan boord nemen. Maar dat past dus niet ineens in mn handtas.
Volgens mij allemaal Ryanair.quote:Op zondag 12 mei 2019 12:36 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje afhankelijk van de airline he.
Het laagste tarief van Amsterdam naar Genève is op dit moment ¤30 voor een retourvlucht en EasyJet heeft af en toe acties waarbij ze zo'n 25% korting geven, maar jij zit daar niet ver vanaf.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:33 schreef MikeJoow het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp heb ik een goede deal en wordt er aan mijn ticket niets verdiend?
Ik ga uiteindelijk nog wel stoelen reserveren dus daar gaan ze dan nog wel wat aan verdienen. Qua brandstof snap ik je inderdaad. die kosten zijn ze toch kwijt dus liever een vol vliegtuig dan half leeg. Wat ik ook vreemd vind is dat tickets juist ruim van tevoren goedkoper zijn.. je zou het juist andersom verwachten. Ik zag laatst nog een deal van Vueling eind oktober naar Mallorca voor heel weinig geld.
Easyjet moet net als alle andere maatschappijen de luchthavengelden betalen.quote:Op zaterdag 11 mei 2019 08:40 schreef Yreal het volgende:
Easyjet betaalt geen taxes op schiphol. Bekijk je ticket maar eens goed.
Niet op iedere passagier aan boord van een vlucht wordt geld verdiend. Maar je moet het in een groter geheel zien, je kan een passagier lokken door een goedkope heenreis te verkopen en een duurdere terugreis.quote:Op vrijdag 10 mei 2019 20:28 schreef MikeJoow het volgende:
Ze zullen vast wel op me verdienen maar ik ben toch wel benieuwd wat Easyjet aan kosten aan mij al kwijt is want zoveel zullen ze toch niet verdienen voor 27 euro enkele reis!
Dit klinkt best logisch.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:57 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Easyjet moet net als alle andere maatschappijen de luchthavengelden betalen.
Easyet kiest er voor om deze niet als aparte toeslagen weer te geven maar in de ticketprijs te berekenen. Op deze manier voorkomt Easyjet dat als iemand niet vliegt deze kosten terugbetaald moeten worden.
[..]
Niet op iedere passagier aan boord van een vlucht wordt geld verdiend. Maar je moet het in een groter geheel zien, je kan een passagier lokken door een goedkope heenreis te verkopen en een duurdere terugreis.
Daarnaast kunnen concurrentie overwegingen een motivatie zijn, KLM vliegt ook meerdere malen per dag op de route, en die prijzen zijn ook relatief laag, elke passagier aan boord van Easyjet is geen passagier aan boord van de KLM, op die manier moet de concurrentie ook kosten maken.
(Ik heb persoonlijk geen keus, ik kan alleen met KLM op die route omdat ik nog wat andere infrastructuur nodig heb die bij Easyjet simpelweg niet voorhanden is).
Toch heb je recht op de belastingen die niet afgedragen worden..quote:Op woensdag 15 mei 2019 18:07 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dit klinkt best logisch.
Voelde me best genaaid toen easyjet me geen stuiver terug gaf voor 15 ongebruikte tickets.
Klopt. Maar als ze hem niet uit specificeren is dat toch vechten tegen de bierkaai.quote:Op woensdag 15 mei 2019 18:23 schreef Peter het volgende:
[..]
Toch heb je recht op de belastingen die niet afgedragen worden..
Het probleem zit hem vooral in het feit dat Easyjet ook administratiekosten (al doen meer maatschappijen dat) rekent voor het terugvragen van eventuele luchthavenbelastingen.quote:Op woensdag 15 mei 2019 18:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Klopt. Maar als ze hem niet uit specificeren is dat toch vechten tegen de bierkaai.
https://speld.nl/2018/06/(...)htvaartmaatschappij/quote:Passagiers van goedkope luchtvaartmaatschappij voelen zich behandeld als passagiers van goedkope luchtvaartmaatschappij
Passagiers van de Ryanair-vlucht naar Kos zijn woedend op de luchtvaartmaatschappij. Ze gaven soms wel tientallen euro’s uit voor hun vlucht maar werden behandeld als mensen die niet bereid zijn om meer dan een paar tientjes voor hun vlucht te betalen.
“Je moet je voorstellen: we kregen geen koffie, geen dekentje en dan moesten we ook nog eens zelf ons eigen ticket uitprinten,” zegt Jolanda van der Beek verontwaardigd. “Het enige wat ze wel deden is ons in nog geen 2,5 uur naar de andere kant van Europa vliegen. Maar ik heb hier wel gewoon 19 euro voor betaald hè, daar hoort dan ook wel wat tegenover staan.”
Ook Gerard van Heemst is boos dat hij niet behandeld is met de egards waar iemand die een al gauw een uursalaris aan zijn ticket heeft stukgeslagen recht op heeft. “In het vliegtuig probeerden ze ons krasloten aan te smeren en mensen die een te grote koffer hadden moesten ook extra betalen. Alsof ze geld aan ons willen verdienen. Dan denk ik: ja, dat had je ook eerder kunnen bedenken.”
De passagiers hebben zich voorgenomen juridische stappen te nemen tegen Ryanair zodra ze een advocaat hebben gevonden die dat gratis voor ze wil doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |