abonnement Unibet Coolblue
pi_182714847
Mensen kom op man, start een eigen interfaith dialogue topic. Dit topic gaat over de vragen mbt de Islam.
pi_182715031
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 14:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Natuurlijk is de rest kolder, maar leuke verhalen voor het kampvuur.
Betekent dat ook dat je niet gelooft in het bestaan van God? Is het geloof in verhalen zoals die van Mozes dan niet enkel een evolutionair (bij)product? Dat is toch minstens net zo verwonderlijk? Dat de wereldwijde filmindustrie veelvuldig gebruik maken van eeuwenoude verhalen en dat dit zalen vult zegt toch veel over ons, zo niet onze "maker".
pi_182715313
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:46 schreef up7 het volgende:

Waar blijkt dat uit en wie heeft hen een "nieuw" verleden gegeven? Waren het geen slaven die bevrijd werden? :?
De enige dwangarbeiders waren krijgsgevangenen die ingezet werden om de grensposten te versterken en te herstellen. De versie uit Exodus klomp helemaal niet.
pi_182715338
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 13:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een aantal van die plagen was gewoon kolder, zoals de dood van alle eerstgeborenen. Dat is geen natuurlijk mechanisme en trouwens, ook de eerstgeborenen van het vee stierven staat er. Welk vee? Dat was toch allemaal al dood door een eerdere plaag?
Ik kan in de Koran niets vinden over de eerstgeborenen.

Quran 7:133
So We sent against them the flood and the locusts and the vermin and the frogs and the blood - a succession of clear signs. But they were arrogant and became a guilty folk.
pi_182715375
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:11 schreef ATON het volgende:

[..]

De enige dwangarbeiders waren krijgsgevangenen die ingezet werden om de grensposten te versterken en te herstellen. De versie uit Exodus klomp helemaal niet.
Hoe weten we dat het niet klopt? Wat voor onderzoek kan een archeoloog of geschiedkundige uitvoeren om te stellen dat de Exodus volgens de Bijbel of Koran wel of niet klopt?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:15:20 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182715390
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:46 schreef up7 het volgende:

[..]

Dat zijn titel genoemd wordt maar zijn naam niet wil natuurlijk toch nog niet zeggen dat hij geen naam had. Ik kan mij voorstellen dat zijn naam bewust uit de boeken werd gehouden omdat het niet ter zake doet. Hij dacht dat hij God was en nu is zelfs zijn naam in de vergetelheid geraakt.
Waarom worden alle andere vorsten, inclusief andere farao's in de Bijbel wel bij naam genoemd? farao Neccho bijvvoorbeeld, die Koning Josia (de voortreffelijkste koning van Juda) vermoordde zodra hij hem zag...of farao Sisak, die Jerobeam asiel verleende...doen die namen ineens wel ter zake?
pi_182715409
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:46 schreef up7 het volgende:
Dat zijn titel genoemd wordt maar zijn naam niet wil natuurlijk toch nog niet zeggen dat hij geen naam had. Ik kan mij voorstellen dat zijn naam bewust uit de boeken werd gehouden omdat het niet ter zake doet. Hij dacht dat hij God was en nu is zelfs zijn naam in de vergetelheid geraakt.
Na de verbanning van Achnaton werden alle beelden en teksten verwijderd en mocht men zelfs zijn naam niet meer uitspreken, daarop stond de doodstraf. Men omzeilde dit door te spreken van " de zoon " ( Mose ). Zelfs voor archeologen is dit lang een mistig figuur geweest tot men de stad Amarna is beginnen opgraven.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:16:40 #58
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182715420
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:12 schreef up7 het volgende:

[..]

Ik kan in de Koran niets vinden over de eerstgeborenen.

Quran 7:133
So We sent against them the flood and the locusts and the vermin and the frogs and the blood - a succession of clear signs. But they were arrogant and became a guilty folk.
Hebben ze dat vergeten zeker...de Koran is natuurlijk niet woord voor woord overgeschreven.
pi_182715454
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:50 schreef Triggershot het volgende:
Mensen kom op man, start een eigen interfaith dialogue topic. Dit topic gaat over de vragen mbt de Islam.
Dit gaat ook over de islam. Je kennis hieromtrent wat bijspijkeren kan geen kwaad hoor.
pi_182715549
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:59 schreef up7 het volgende:
Betekent dat ook dat je niet gelooft in het bestaan van God?
Om godsdienstgeschiedenis te studeren moet je niet zo nodig gelovig te zijn hoor. Dit is zelfs een voordeel.

quote:
Is het geloof in verhalen zoals die van Mozes dan niet enkel een evolutionair (bij)product? Dat is toch minstens net zo verwonderlijk? Dat de wereldwijde filmindustrie veelvuldig gebruik maken van eeuwenoude verhalen en dat dit zalen vult zegt toch veel over ons, zo niet onze "maker".
Heeft niks met reconstructie van de geschiedenis te maken, maar om de filmzalen te vullen.
pi_182715609
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit gaat ook over de islam. Je kennis hieromtrent wat bijspijkeren kan geen kwaad hoor.
Leer lezen: "Vragen mbt de Islam" niet "geen onderwerp wat de Koran deels aangaat."
pi_182715768
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom worden alle andere vorsten, inclusief andere farao's in de Bijbel wel bij naam genoemd? farao Neccho bijvvoorbeeld, die Koning Josia (de voortreffelijkste koning van Juda) vermoordde zodra hij hem zag...of farao Sisak, die Jerobeam asiel verleende...doen die namen ineens wel ter zake?
In de Koran wordt maar één Farao genoemd. Waarom zijn die andere Farao verhalen in de Bijbel niet enkel "leuke" verhalen voor bij het kampvuur en is de naamloze Farao de enige die de moeite waard is? De vrouw van deze Farao wordt overigens wel geprezen. Ik kom haar zo snel niet tegen in de Bijbel.
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hebben ze dat vergeten zeker...de Koran is natuurlijk niet woord voor woord overgeschreven.
Of de Koran heeft het kaf van het koren gescheiden. Het betekent nog niet dat het waar is maar je kunt de kritiek die je bij de Exodus vertelling in de bijbel hebt niet woord voor woord gebruiken voor de Koran. ;)
pi_182716020
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Heeft niks met reconstructie van de geschiedenis te maken, maar om de filmzalen te vullen.
Dat klopt, maar in een wereld zonder God is het een wat vreemde evolutionaire ontwikkeling dat stokoude verhalen, die vaak toegeschreven worden aan onze maker/God, vandaag de dag dusdanig resoneren dat het filmzalen vult. Waarom voelen miljarden mensen zich tot die verhalen en adaptaties daarvan aangetrokken? Hetzij dat ze erin geloven, dat ze het bestuderen, dat ze ervoor naar de bioscoop gaan etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door up7 op 24-10-2018 21:38:45 ]
pi_182716500
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Leer lezen: "Vragen mbt de Islam" niet "geen onderwerp wat de Koran deels aangaat."
Zit Mozes niet in de Koran soms ?
pi_182716554
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:50 schreef up7 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar in een wereld zonder God is het een wat vreemde evolutionaire ontwikkeling dat stokoude verhalen, die vaak toegeschreven worden aan onze maker/God, vandaag de dag dusdanig resoneren dat het filmzalen vult. Waarom voelen miljarden mensen zich tot die verhalen en adapties daarvan aangetrokken? Hetzij dat ze erin geloven, dat ze het bestuderen, dat ze ervoor naar de bioscoop gaan etc.
Ja en ?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:33:09 #66
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182716928
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:34 schreef up7 het volgende:

[..]

In de Koran wordt maar één Farao genoemd. Waarom zijn die andere Farao verhalen in de Bijbel niet enkel "leuke" verhalen voor bij het kampvuur en is de naamloze Farao de enige die de moeite waard is? De vrouw van deze Farao wordt overigens wel geprezen. Ik kom haar zo snel niet tegen in de Bijbel.
Omdat, beste kerel, de avonturen van bijvoorbeeld Nechho en Sisak uitstekend gedocumenteerd zijn door de Egyptenaren. Die verhalen kloppen in de Bijbel dan ook redelijk, zij het sterk gekleurd. Farao zoals die in Exodus wordt beschreven weten we feitelijk niet wie dat geweest is. Hooguit wie het evt geweest zou kunnen zijn.
quote:
[..]

Of de Koran heeft het kaf van het koren gescheiden. Het betekent nog niet dat het waar is maar je kunt de kritiek die je bij de Exodus vertelling in de bijbel hebt niet woord voor woord gebruiken voor de Koran. ;)
Ik ken de Koran dan ook niet zo goed als de Bijbel. Duidelijk is wel dat ze dezelfde basis hebben.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:34:48 #67
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182716976
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:50 schreef up7 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar in een wereld zonder God is het een wat vreemde evolutionaire ontwikkeling dat stokoude verhalen, die vaak toegeschreven worden aan onze maker/God, vandaag de dag dusdanig resoneren dat het filmzalen vult. Waarom voelen miljarden mensen zich tot die verhalen en adapties daarvan aangetrokken? Hetzij dat ze erin geloven, dat ze het bestuderen, dat ze ervoor naar de bioscoop gaan etc.
We hebben ook fimkrakers over Hannibal, Hercules, Troje, Napoleon, Dzjenchis Khan en andere helden uit het verleden.

(ok Troje is geen held maar er kwamen wel helden bij te pas nietwaar?)
pi_182718973
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

We hebben ook fimkrakers over Hannibal, Hercules, Troje, Napoleon, Dzjenchis Khan en andere helden uit het verleden.

(ok Troje is geen held maar er kwamen wel helden bij te pas nietwaar?)
Wie probeerden die "helden" te zijn?

Dzjenchis Khan zei naar verluidt:

I am the punishment of God...If you had not committed great sins, God would not have sent a punishment like me upon you.

quote:
Quran 113:1-2
Say: I seek refuge in the Lord of the Daybreak
From the evil of that which He created;

The Prophet (ﷺ) said, "The Hour will not be established till you fight with the Khudh and the Kirman from among the non-Arabs. They will be of red faces, flat noses and small eyes; their faces will look like flat shields, and their shoes will be of hair."
https://sunnah.com/bukhari/61/97
Napoleon zei naar verluidt:

quote:
To do all that one is able to do, is to be a man;
to do all that one would like to do, is to be a god.
Ze dachten als het ware te kunnen slagen daar waar Farao faalde.
quote:
Quran 79:17-25
(Saying:) Go thou unto Pharaoh - Lo! he hath rebelled -
And say (unto him): Hast thou (will) to grow (in grace)?
Then I will guide thee to thy Lord and thou shalt fear (Him).
And he showed him the tremendous token.
But he [Pharaoh] denied and disobeyed,
Then turned he away in haste,
Then gathered he and summoned

And proclaimed: "I (Pharaoh) am your Lord the Highest."
So Allah seized him (and made him) an example for the after (life) and for the former.
Kortom Farao dient als voorbeeld hoe het niet moet. Dat er toch steeds maar weer "historische" figuren opduiken die het toch proberen maar daarin falen is kennelijk een gebrek dat bij mensen voorkomt. Gezien de desastreuze gevolgen kan ik begrijpen dat "God" ons daarvoor zou waarschuwen.
pi_182719126
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Zit Mozes niet in de Koran soms ?
Begrijp eerst waar je op reageert.
pi_182719224
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja en ?
Ik vraag mij gewoon af waarom we dusdanig geëvolueerd zijn dat we "leuke verhalen bij het kampvuur" kunnen waarderen? Wat bezielde onze veronderstelde voorganger om daar evolutiepunten aan te besteden? :?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 19:28:31 #71
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182719795
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 12:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

het staat niet als zodanig in de Bijbel maar wat is jouw mening over de tijdsspanne waarin de plagen plaats vonden? Dagen? Weken? Maanden? of nog langer..?
Nooit over nagedacht, maar heb het idee dat het redelijk snel opeenvolgend is.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 19:46:58 #72
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182720358
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom worden alle andere vorsten, inclusief andere farao's in de Bijbel wel bij naam genoemd? farao Neccho bijvvoorbeeld, die Koning Josia (de voortreffelijkste koning van Juda) vermoordde zodra hij hem zag...of farao Sisak, die Jerobeam asiel verleende...doen die namen ineens wel ter zake?
Hier staan wat van de aanwijzingen over wie deze farao was, en ook mogelijk waarom hij niet bij naam genoemd wordt.

https://crossexamined.org/ancient-israel-myth-or-history-part-3c/
pi_182720482
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:09 schreef up7 het volgende:

[..]

Ik vraag mij gewoon af waarom we dusdanig geëvolueerd zijn dat we "leuke verhalen bij het kampvuur" kunnen waarderen? Wat bezielde onze veronderstelde voorganger om daar evolutiepunten aan te besteden? :?
Off topic.
pi_182720594
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:46 schreef Manke het volgende:

[..]

Hier staan wat van de aanwijzingen over wie deze farao was, en ook mogelijk waarom hij niet bij naam genoemd wordt.

https://crossexamined.org/ancient-israel-myth-or-history-part-3c/
Zwakjes, vind je zelf niet ?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 20:22:50 #75
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182721469
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:59 schreef up7 het volgende:

[..]

Wie probeerden die "helden" te zijn?

Dzjenchis Khan zei naar verluidt:

I am the punishment of God...If you had not committed great sins, God would not have sent a punishment like me upon you.

[..]

Napoleon zei naar verluidt:

[..]

Ze dachten als het ware te kunnen slagen daar waar Farao faalde.

[..]

Kortom Farao dient als voorbeeld hoe het niet moet. Dat er toch steeds maar weer "historische" figuren opduiken die het toch proberen maar daarin falen is kennelijk een gebrek dat bij mensen voorkomt. Gezien de desastreuze gevolgen kan ik begrijpen dat "God" ons daarvoor zou waarschuwen.
Het was maar bedoeld om jouw opmerking
quote:
Waarom voelen miljarden mensen zich tot die verhalen en adapties daarvan aangetrokken?
te relativeren. Heldenverhalen en epossen zijn altijd in trek geweest
  woensdag 24 oktober 2018 @ 20:23:54 #76
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182721506
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:28 schreef Manke het volgende:

[..]

Nooit over nagedacht, maar heb het idee dat het redelijk snel opeenvolgend is.
Ik ook maar dan kloppen ze weer niet. Lastig. Want hoe bijvoorbeeld konden de eerstgeborenen van het vee sterven als al het vee door een vorige plaag al dood was? En wie trokken dan de strijdwagens van Farao's leger?
pi_182723471
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het was maar bedoeld om jouw opmerking

[..]

te relativeren. Heldenverhalen en epossen zijn altijd in trek geweest
Ik heb niet ontkent dat er schurken tussen zitten in de verhalen en de adaptaties. Farao en zo?

[ Bericht 0% gewijzigd door up7 op 24-10-2018 21:43:36 ]
pi_182723981
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Off topic.
Je ligt er niet wakker van? Prima hoor.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 22:27:09 #79
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182724407
quote:
10s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:38 schreef up7 het volgende:

[..]

Ik heb niet ontkent dat er schurken tussen zitten in de verhalen en de adaptaties. Farao en zo?
Hij wordt uiteraard schurkachtig afgeschilderd ja. Maar ja wat moet je als God steeds je hart verhardt?

Een religie heeft vijanden nodig. Anders hou je de boel niet bij elkaar en krijg je wildgroei.
pi_182724823
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij wordt uiteraard schurkachtig afgeschilderd ja. Maar ja wat moet je als God steeds je hart verhardt?
God gaf hem vrije keuze maar hij geloofde pas in God toen hij verdronk.
quote:
Een religie heeft vijanden nodig. Anders hou je de boel niet bij elkaar en krijg je wildgroei.
Hebben wij mensen geen eeuwige vijand dan?
quote:
Quran 17:53
...Indeed Satan is ever, to mankind, a clear enemy.
  donderdag 25 oktober 2018 @ 07:40:08 #81
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182728961
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:47 schreef up7 het volgende:

[..]

God gaf hem vrije keuze maar hij geloofde pas in God toen hij verdronk.
staat het zo in de Koran??? Kan ik me niet voorstellen. Zo staat het ook niet in de Bijbel. Daar staat dat de Farao een paar keer toestemde met het verzoek van Mozes, maar dat God zijn hart verhardde... Dat noem ik geen vrije keus.
quote:
[..]

Hebben wij mensen geen eeuwige vijand dan?

[..]

Kijk dit is precies wat ik bedoel!

Abrahamistsche religies hebben de duivel als vijand. IK zoek het liever bij mezelf dan een ander de schuld geven. Goed en kwaad zijn rekbare begrippen en zitten in iedereen. Het komt niet van buiten maar van binnen. Er mee omgaan, dàt is jouw strijd. Niet die tegen duivels of demonen.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 25-10-2018 11:50:30 ]
pi_182729099
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:47 schreef up7 het volgende:

God gaf hem vrije keuze maar hij geloofde pas in God toen hij verdronk.
Begin jij nu ook al met zulke nonsens te verzinnen ? ;(
pi_182739037
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 07:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

staat het zo in de Koran??? Kan ik me niet voorstellen. Zo staat het ook niet in de Bijbel. Daar staat dat de Farao een paar keer toestemde met het verzoek van Mozes, maar dat God zijn hart verhardde... Dat noem ik geen vrije keus.
Farao koos er uit vrije wil voor om God toch niet te gehoorzamen. Hij had net als elk mens de keuze om goed of fout te doen.

Quran 76:3
Verily, We showed him [man] the way, whether he be grateful or ungrateful.
quote:
Kijk dit is precies wat ik bedoel!

Abrahamistsche religies hebben de duivel als vijand. IK zoek het liever bij mezelf dan een ander de schuld geven. Goed en kwaad zijn rekbare begrippen en zitten in iedereen. Het komt niet van buiten maar van binnen. Er mee omgaan, dàt is jouw strijd. Niet die tegen duivels of demonen.
Wie zegt dat het een "ander" betreft? Satan zit als het ware in de mens ingebakken, anders kan er geen sprake zijn van een "eeuwige" vijand die alle mensen raakt.

The Prophet (ﷺ) then said, "Satan runs in the body of Adam's son (i.e. man) as his blood circulates in it, and I was afraid that he (Satan) might insert an evil thought in your hearts."
https://sunnah.com/bukhari/78/243

Satan heeft kwade bedoelingen met de mens en probeert bij hen kwade gedachten op te wekken. Hoe kan je anders verklaren dan een onschuldig kind opgroeit tot een historische schurk?



Latere generaties stonden in de rij om te zien hoe de schurk net als Farao keihard onderging en het blijft zich telkens maar herhalen.



quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 07:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Begin jij nu ook al met zulke nonsens te verzinnen ? ;(
Wat dan? Je gelooft niet dat we vrije wil ervaren?

[ Bericht 1% gewijzigd door up7 op 25-10-2018 18:06:38 ]
  donderdag 25 oktober 2018 @ 18:11:07 #84
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182739213
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 17:59 schreef up7 het volgende:

[..]

Farao koos er uit vrije wil voor om God toch niet te gehoorzamen. Hij had net als elk mens de keuze om goed of fout te doen.
Quran 76:3

Verily, We showed him [man] the way, whether he be grateful or ungrateful.
Dat had je al gezegd. Je valt in herhaling.
quote:
[..]

Wie zegt dat het een "ander" betreft? Satan zit als het ware in de mens ingebakken, anders kan er geen sprake zijn van een "eeuwige" vijand die alle mensen raakt.

The Prophet (ﷺ) then said, "Satan runs in the body of Adam's son (i.e. man) as his blood circulates in it, and I was afraid that he (Satan) might insert an evil thought in your hearts."
https://sunnah.com/bukhari/78/243

Satan heeft kwade bedoelingen met de mens en probeert bij hen kwade gedachten op te wekken. Hoe kan je anders verklaren dan een onschuldig kind opgroeit tot een historische schurk?
Daar zijn een hoop verklaringen voor te bedenken.
quote:
[ afbeelding ]

Latere generaties stonden in de rij om te zien hoe de schurk net als Farao keihard onderging en het blijft zich telkens maar herhalen.
Ja hoor, geloof jij maar dat dat van de satan komt. In de joodse bijbel speelt satan een totaal andere rol.

De islamitische satan komt aardig overeen met de Roomse variant. Alleen worden in de islam de hel en haar verschrikkingen wat plastischer uitgelegd. Dat je steeds een nieuwe huid krijgt die dan weer verbrandt...en ik heb ook wel eens gehoord dat God elke dag eigenhandig het vuur komt opstoken, klopt dat?
pi_182739393
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 17:59 schreef up7 het volgende:

Wat dan? Je gelooft niet dat we vrije wil ervaren?
Oei, nu weet je al niet meer waar het over ging. Jij schreef dat de farao pas in God geloofde toen hij verdronk. Hoe weet jij wat de farao dacht toen hij verdrong? Niet logisch. De farao geloofde wél in God. Die had de naam Al of El naar gelang je er een klinker bij plaatst. Later heeft men daar Allah van gemaakt. Zelfde God hoor. En wie joeg hij achterna ? : Hyksos uit de Nijldelta. Israëlieten bestonden toen nog niet in 1550 v.C.Deze hebben zich toen in Kanaan gevestigd en in Edom. Deze gebeurtenis heeft men later verwerkt als de vlucht uit Egypte. Dus wat jij schreef is pure onzin.
pi_182739449
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:11 schreef hoatzin het volgende:

De islamitische satan komt aardig overeen met de Roomse variant. Alleen worden in de islam de hel en haar verschrikkingen wat plastischer uitgelegd. Dat je steeds een nieuwe huid krijgt die dan weer verbrandt...en ik heb ook wel eens gehoord dat God elke dag eigenhandig het vuur komt opstoken, klopt dat?
Logisch. Historisch gezien zou je de islam als een Roomse variant kunnen bezien. De gnostische christelijke scholen die door Rome in de 4e eeuw werden verketterd zijn gevlucht naar Syrië en het Arabisch schiereiland.
pi_182739997
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat had je al gezegd. Je valt in herhaling.
Ik dacht ik doe gezellig met je mee nadat je weer begon over God die Farao's hart verhardde. Het zou zo maar kunnen dat we hier gestuit zijn op een verschil tussen het Mozes verhaal in de Bijbel en de Koran. Ik kom Exodus 7:3 namelijk niet zo snel tegen in de Koran maar dat zegt nog niet veel.

Exodus 7:3
Maar Ík zal het hart van de farao verharden en Mijn tekenen en Mijn wonderen in het land Egypte talrijk maken.
quote:
Ja hoor, geloof jij maar dat dat van de satan komt. In de joodse bijbel speelt satan een totaal andere rol.
Die begrijp ik niet. Je zei eerder het volgende:

quote:
IK zoek het liever bij mezelf dan een ander de schuld geven. Goed en kwaad zijn rekbare begrippen en zitten in iedereen. Het komt niet van buiten maar van binnen.
Wat is het wezenlijke verschil met wat jij zegt en Satan runs in the body of Adam's son (i.e. man) as his blood circulates in it? :?
quote:
De islamitische satan komt aardig overeen met de Roomse variant. Alleen worden in de islam de hel en haar verschrikkingen wat plastischer uitgelegd. Dat je steeds een nieuwe huid krijgt die dan weer verbrandt...en ik heb ook wel eens gehoord dat God elke dag eigenhandig het vuur komt opstoken, klopt dat?
Ik snap je sprong van Satan naar de hel hier niet. Satan is toch niet het opperhoofd van de hel volgens de Islam?

Wat bedoel je met plastischer? Wat is er plastischer aan het volgende:

Abu Hurairah narrated (that the the Messenger of Allah (s.a.w)) said:
"Whoever kills himself with (an instrument of)iron, his iron will be in his hand, to continually stab himself in his stomach with it, in the fire of Jahannam, dwelling in that state eternally.

And whoever kills himself with poison, then his poison will be in his hand, to continually take it in the Fire of Jahannam, dwelling in that state eternally.

And whoever throws himself from a mountain to kill himself, then he will be continually throwing himself in the Fire of Jahannam, dwelling in that state eternally"

https://sunnah.com/urn/673470

Als je zoals een aantal bekende schurken zelfmoord pleegt door een kogel door je kop te jagen zal je dus in de hel voor eeuwig een kogel door je kop schieten. Ik vind het wel wat hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door up7 op 25-10-2018 18:59:22 ]
pi_182740605
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Oei, nu weet je al niet meer waar het over ging. Jij schreef dat de farao pas in God geloofde toen hij verdronk. Hoe weet jij wat de farao dacht toen hij verdrong? Niet logisch.
God zal het (toch moeten) weten.
quote:
De farao geloofde wél in God. Die had de naam Al of El naar gelang je er een klinker bij plaatst.
Welk bewijs heb je dat farao, die volgens jou helemaal niet bestond, geloofde in de God?
quote:
Later heeft men daar Allah van gemaakt. Zelfde God hoor.
Er is (er) maar een de God.
quote:
En wie joeg hij achterna ? : Hyksos uit de Nijldelta. Israëlieten bestonden toen nog niet in 1550 v.C.Deze hebben zich toen in Kanaan gevestigd en in Edom. Deze gebeurtenis heeft men later verwerkt als de vlucht uit Egypte. Dus wat jij schreef is pure onzin.
Is dat waarom je gelooft dat het Mozes-verhaal een compilatie-mythe is? Ik geloof trouwens niet dat de Koran iets zegt over wanneer Farao verdronk. Hoe kom jij bij 1550 v.C.? Is dat vanuit de Torah geredeneerd? :?
  donderdag 25 oktober 2018 @ 19:39:30 #89
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182741020
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:53 schreef up7 het volgende:

[..]

Ik dacht ik doe gezellig met je mee nadat je weer begon over God die Farao's hart verhardde. Het zou zo maar kunnen dat we hier gestuit zijn op een verschil tussen het Mozes verhaal in de Bijbel en de Koran. Ik kom Exodus 7:3 namelijk niet zo snel tegen in de Koran maar dat zegt nog niet veel.

Exodus 7:3
Maar Ík zal het hart van de farao verharden en Mijn tekenen en Mijn wonderen in het land Egypte talrijk maken.
Dus geen vrije wil.
quote:
[/i]

[..]

Die begrijp ik niet. Je zei eerder het volgende:

[..]

Wat is het wezenlijke verschil met wat jij zegt en Satan runs in the body of Adam's son (i.e. man) as his blood circulates in it? :?
Jouw satan komt nog steeds van buiten.
quote:
[..]

Ik snap je sprong van Satan naar de hel hier niet. Satan is toch niet het opperhoofd van de hel volgens de Islam?

Wat bedoel je met plastischer? Wat is er plastischer aan het volgende:

Abu Hurairah narrated (that the the Messenger of Allah (s.a.w)) said:
"Whoever kills himself with (an instrument of)iron, his iron will be in his hand, to continually stab himself in his stomach with it, in the fire of Jahannam, dwelling in that state eternally.

And whoever kills himself with poison, then his poison will be in his hand, to continually take it in the Fire of Jahannam, dwelling in that state eternally.

And whoever throws himself from a mountain to kill himself, then he will be continually throwing himself in the Fire of Jahannam, dwelling in that state eternally"

https://sunnah.com/urn/673470
http://deoemma.nl/een-bes(...)en-het-leven-daarin/

Hier wordt het aardig plastisch, en nogal gruwelijk uitgelegd,
quote:
Als je zoals een aantal bekende schurken zelfmoord pleegt door een kogel door je kop te jagen zal je dus in de hel voor eeuwig een kogel door je kop schieten. Ik vind het wel wat hebben.
Ik niet. Wat voor nut heeft het en voor wie?

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 25-10-2018 19:46:45 ]
pi_182741197
quote:
7s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 19:22 schreef up7 het volgende:

God zal het (toch moeten) weten.
Maar jij niet en niemand ander niet.
quote:
Welk bewijs heb je dat farao, die volgens jou helemaal niet bestond, geloofde in de God?
Die farao bestond wel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kamose en dit viel samen met de uitbarsting op Thera wat nu Santorini is : https://nl.wikipedia.org/wiki/Santorini
En natuurlijk geloofde die in God. Er is toch maar een God zoals je zel schrijft. De naam die de mensen hem geven kan door de tijd wat wijzigen. Als ik jou up8 noem, ben je dan iemand anders?
quote:
Er is (er) maar een de God.
Met verschillende benamingen.

quote:
Is dat waarom je gelooft dat het Mozes-verhaal een compilatie-mythe is?
Heeft met geloof niks te maken maar met geschiedenis.

quote:
Ik geloof trouwens niet dat de Koran iets zegt over wanneer Farao verdronk. Hoe kom jij bij 1550 v.C.? Is dat vanuit de Torah geredeneerd? :?
Zie linken hierboven en denk er eens over na. Dit gaat enkel over de scheiding van de zee zoals beschreven in Exodus en dat staat in de Torah. Het verblijf van " Mozes " in de woestijn is dan weer uit een ander tijdvak en gaat over Achnaton en zijn monotheïstisch inbreng.
pi_182742392
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 19:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus geen vrije wil.
:?
quote:
Jouw satan komt nog steeds van buiten.
Satan is geen gevallen Engel maar een "gevallen" Jinn, bedoel je dat? :? Maar wat denk je dat er in de Islam bedoelt wordt met Satan die door je loopt als bloed door je aderen? Welke "Satan" lijkt jou het meest waarschijnlijke en waarom?
quote:
Hier wordt het aardig plastisch, en nogal gruwelijk uitgelegd,
Is de hel dan niet gruwelijk? :? Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt.
quote:
Ik niet. Wat voor nut heeft het en voor wie?
Nut voor ons. Het is een waarschuwing voor ons (mensen) dat die weg bewandelen tot de "hel" leidt. We zijn kennelijk zo geëvolueerd/gemaakt dat we eraan herinnert moeten blijven worden.
pi_182743113
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 20:38 schreef up7 het volgende:
Nut voor ons. Het is een waarschuwing voor ons (mensen) dat die weg bewandelen tot de "hel" leidt. We zijn kennelijk zo geëvolueerd/gemaakt dat we eraan herinnert moeten blijven worden.
Dat is zeker een stok achter de deur om mensen bang te maken die niet in de pas kunnen lopen zonder een bedreiging. Sterke persoonlijkheden met moreel besef hebben die griezelverhaaltjes niet nodig.
pi_182743467
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 19:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar jij niet en niemand ander niet.
God kan het ons verteld hebben, nietwaar?
quote:
Die farao bestond wel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kamose en dit viel samen met de uitbarsting op Thera wat nu Santorini is : https://nl.wikipedia.org/wiki/Santorini
En natuurlijk geloofde die in God. Er is toch maar een God zoals je zel schrijft. De naam die de mensen hem geven kan door de tijd wat wijzigen. Als ik jou up8 noem, ben je dan iemand anders?
Definieer de God en je snapt waarom Farao niet in hem kon geloven totdat het voor hem te laat was.
quote:
Met verschillende benamingen.
Inderdaad, verschillende benamingen voor dezelfde God. De Koran is het met je eens. Geloof in de God en vermijdt valse goden.

Quran 16:36
And verily We have raised in every nation a messenger, (proclaiming): Serve Allah and shun false gods. Then some of them (there were) whom Allah guided, and some of them (there were) upon whom error had just hold. Do but travel in the land and see the nature of the consequence for the deniers!
quote:
Heeft met geloof niks te maken maar met geschiedenis.
Wat jij nu voordoet is dat iets zich alleen kan hebben afgespeeld als oude mannetjes die de grond uitgraven met een borsteltje daar bewijs voor hebben gevonden. Hoe kan dat bewijzen dat Mozes het niet op nam tegen Farao?

quote:
Zie linken hierboven en denk er eens over na. Dit gaat enkel over de scheiding van de zee zoals beschreven in Exodus en dat staat in de Torah. Het verblijf van " Mozes " in de woestijn is dan weer uit een ander tijdvak en gaat over Achnaton en zijn monotheïstisch inbreng.
Dat jij van opvatting bent dat de Koran verhalen zijn die uit de Bijbel zijn overgeschreven betekent natuurlijk niet dat je dateringen in de Bijbel kunt gebruiken daar waar ze niet in de Koran te vinden zijn. Hoe valt het verder te verifiëren dat de Farao in de Koran en Kamose en Santorini een en dezelfde zijn?
pi_182744160
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 21:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is zeker een stok achter de deur om mensen bang te maken die niet in de pas kunnen lopen zonder een bedreiging. Sterke persoonlijkheden met moreel besef hebben die griezelverhaaltjes niet nodig.
Al zou dat waar zijn dan zeg je niet meer dan dat "de groten der aarde minder nodig hebben dan het klootjesvolk". Ja en? Als het werkt voor zwakke en sterke persoonlijkheden en voor mensen met en zonder moreel besef is het alleen maar mooi meegenomen.
  Beste debater 2022 donderdag 25 oktober 2018 @ 21:58:52 #95
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182744206
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 21:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is zeker een stok achter de deur om mensen bang te maken die niet in de pas kunnen lopen zonder een bedreiging. Sterke persoonlijkheden met moreel besef hebben die griezelverhaaltjes niet nodig.
Verhip zijn we het een keer eens
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 25 oktober 2018 @ 22:01:36 #96
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182744245
quote:
10s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 21:55 schreef up7 het volgende:

[..]

Al zou dat waar zijn dan zeg je niet meer dan dat "de groten der aarde minder nodig hebben dan het klootjesvolk". Ja en? Als het werkt voor zwakke en sterke persoonlijkheden en voor mensen met en zonder moreel besef is het alleen maar mooi meegenomen.
Het is psychologische marteling, niets meer en niets minder. Daarbij kunnen we simpelweg aantonen dat het hele concept van de hel zoals christenen en moslims die nu propageren te herleiden is tot vroegkerkelijke ingrepen.

In de Joodse bijbel (het Oude Testament) wordt met geen woord gerept over een plek van eeuwige marteling; en in het Nieuwe Testament spreekt Christus enkel over Gehenna; ofwel, de vuilnisbelt buiten Jeruzalem waar de lijken van terdoodveroordeelde geëxecuteerde criminelen in werden verbrand.

Dat idee van een eeuwige plaats van onnoemelijke marteling - voor zonden begaan in een EINDIG leven - is de grootste blasfemie tegen het goddelijke denkbaar. Maakt mij verder niet uit wat de naam van die goddelijkheid is.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 25-10-2018 22:09:04 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182745103
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 22:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het is psychologische marteling, niets meer en niets minder.
Dat kan haast niet. Als je er niet in gelooft is er geen sprake van een psychologische marteling en als je het wel gelooft werkt het doorgaans bevrijdend.
quote:
Daarbij kunnen we simpelweg aantonen dat het hele concept van de hel zoals christenen en moslims die nu propageren te herleiden is tot vroegkerkelijke ingrepen.
Als je dat simpelweg kunt aantonen wat bewijst dat dan?
quote:
In de Joodse bijbel (het Oude Testament) wordt met geen woord gerept over een plek van eeuwige marteling;
O ja?
Daniël 12:2
En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken,
sommigen tot eeuwig leven,
anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen.
quote:
en in het Nieuwe Testament spreekt Christus enkel over Gehenna; ofwel, de vuilnisbelt buiten Jeruzalem waar de lijken van terdoodveroordeelde geëxecuteerde criminelen in werden verbrand.
Is Jezus de enige die spreekt in het NT dan? Maar goed volgens de NT spreekt Jezus zich wel degelijk uit over een eeuwige straf.

Mattheüs 25:41 en 46
Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
...
En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.


quote:
Dat idee van een eeuwige plaats van onnoemelijke marteling - voor zonden begaan in een EINDIG leven - is de grootste blasfemie tegen het goddelijke denkbaar. Maakt mij verder niet uit wat de naam van die goddelijkheid is.
Wat bedoel je concreet met een plek van eeuwige marteling? Denk je dat moslims geloven in een fysieke plek met poorten en al? Of staat een eeuwige straf voor een eindig leven je hier het meest tegen? Als je er voor gewaarschuwd bent kan je dat toch moeilijk als verdediging gebruiken tegen de God mocht het ooit zover komen.
  Beste debater 2022 vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:10:59 #98
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182746226
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 23:03 schreef up7 het volgende:

[..]

Dat kan haast niet. Als je er niet in gelooft is er geen sprake van een psychologische marteling en als je het wel gelooft werkt het doorgaans bevrijdend.

[..]

Als je dat simpelweg kunt aantonen wat bewijst dat dan?

[..]

O ja?
Daniël 12:2
En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken,
sommigen tot eeuwig leven,
anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen.

[..]

Is Jezus de enige die spreekt in het NT dan? Maar goed volgens de NT spreekt Jezus zich wel degelijk uit over een eeuwige straf.

Mattheüs 25:41 en 46
Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
...
En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.


[..]

Wat bedoel je concreet met een plek van eeuwige marteling? Denk je dat moslims geloven in een fysieke plek met poorten en al? Of staat een eeuwige straf voor een eindig leven je hier het meest tegen? Als je er voor gewaarschuwd bent kan je dat toch moeilijk als verdediging gebruiken tegen de God mocht het ooit zover komen.
En waar wordt hier ook maar enigszins gesproken over marteling?

Overigens, iemand die zegt dat zijn god, welke het ook moge zijn, al goed, al barmhartig en al wijs is, en alsnog een plaats heeft bedacht om zijn EIGEN schepsels voor alle eeuwigheid te martelen omdat deze om wat voor reden dan ook niet aan zijn standaard voldoen, is niet goed, niet barmhartig en niet wijs.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182746858
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 00:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En waar wordt hier ook maar enigszins gesproken over marteling?
Eeuwig afgrijzen is geen marteling? :?
quote:
Overigens, iemand die zegt dat zijn god, welke het ook moge zijn, al goed, al barmhartig en al wijs is, en alsnog een plaats heeft bedacht om zijn EIGEN schepsels voor alle eeuwigheid te martelen omdat deze om wat voor reden dan ook niet aan zijn standaard voldoen,
is niet goed, niet barmhartig en niet wijs.
Je herhaalt enkel dat je vind dat de God, zo barmhartig en wijs als hij moge zijn, er niet voor kan kiezen om een eeuwige straf op te leggen aan mensen die iets te veel zondigen en geen berouw tonen. Je vertelt er alleen niet goed bij waarom. Hoe bepaal jij het "goddelijke"?

Hoe kijk je trouwens tegenover de eeuwige beloning voor bepaald gedrag? Kan ik dat als volgt voor je invullen?
quote:
iemand die zegt dat zijn god, welke het ook moge zijn, al goed, al barmhartig en al wijs is, en alsnog een plaats heeft bedacht om zijn EIGEN schepsels voor alle eeuwigheid te belonen omdat deze om wat voor reden dan ook wel aan zijn standaard voldoen,
is niet goed, niet barmhartig en niet wijs
Als dat zo is, lijkt je grootste bezwaar dat het voor eeuwig duurt of dat degene die gelooft in de God roept dat hij al goed, barmhartig en wijs is. Begrijp niet wat daar de controversieel aan is.

Ik denk dat je de mist ingaat met termen als "welke het ook moge zijn" en "om wat voor reden dan ook". Die redenen zijn namelijk niet irrelevant. Het lijkt mij niet voor niets dat je onderkent dat God veelal kenmerken wordt toegedicht als goedheid, barmhartigheid en wijsheid.
  Beste debater 2022 vrijdag 26 oktober 2018 @ 01:08:17 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182747010
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 00:54 schreef up7 het volgende:

[..]

Eeuwig afgrijzen is geen marteling? :?

[..]

Je herhaalt enkel dat je vind dat de God, zo barmhartig en wijs als hij moge zijn, er niet voor kan kiezen om een eeuwige straf op te leggen aan mensen die iets te veel zondigen en geen berouw tonen. Je vertelt er alleen niet goed bij waarom. Hoe bepaal jij het "goddelijke"?

Hoe kijk je trouwens tegenover de eeuwige beloning voor bepaald gedrag? Kan ik dat als volgt voor je invullen?

[..]

Als dat zo is, lijkt je grootste bezwaar dat het voor eeuwig duurt of dat degene die gelooft in de God roept dat hij al goed, barmhartig en wijs is. Begrijp niet wat daar de controversieel aan is.

Ik denk dat je de mist ingaat met termen als "welke het ook moge zijn" en "om wat voor reden dan ook". Die redenen zijn namelijk niet irrelevant. Het lijkt mij niet voor niets dat je onderkent dat God veelal kenmerken wordt toegedicht als goedheid, barmhartigheid en wijsheid.
Hou je hand eens een seconde boven een vlam. Bedenk je nu eens hoe dat voor een eeuwigheid zou voelen.

Vertel me vervolgens eens hoe dat ook maar iets te maken heeft met barmhartigheid en vergevingsgezindheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')