abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181674815
Bij deze de harde schijf bron.

Info afkomstig van onderzoeksleider Ferdinand Schellinkhout en de officieren van justitie Paul Emmen en Dave Mattheijs, geschreven door Claire van Dyck:

In november 2017 bellen agenten aan bij Brech in Simpelveld om hem te vragen om DNA af te staan. Geen reactie. Het is onduidelijk of het huis bewoond is. Twee weken later hetzelfde tafereel. Ze duwen een brief met visitekaartje in de bus. De woningstichting stuurt het door naar zijn nieuwe postadres. Brech heeft zich in oktober uitgeschreven nadat zijn moeder, bij wie hij woonde, een maand eerder naar een verzorgingshuis in de buurt van haar dochter in Groningen is verhuisd. De brief komt bij een zus, zij belt de politie begin december. Haar broer is in de Vogezen, ze belooft hem het verzoek per mail over te brengen. Twee weken later meldt ze dat hij op voettocht is, half maart terugkeert naar Nederland en aangeeft dat hij dan DNA komt afstaan.

Hij komt niet. Een politieman uit het onderzoeksteam zoekt begin april weer contact met de zus. Dan blijkt Brech spoorloos. Sinds half februari is er geen contact meer geweest, zegt de zus. Brech reageert nergens op. Ze heeft contact met zijn zakenpartner – Erik van ’t Padje. Ook bushcrafter, samen beheren ze een boshut in het woud. Hij alarmeert zijn vrienden en start een zoektocht. De bushcrafters zijn ongerust, het vriest 20 graden in de Vogezen. Zou Brech verongelukt zijn? De zus zegt aangifte van vermissing te doen. Haar broer heeft niet gereageerd op berichten dat hun moeder op 25 maart is overleden. Dat is raar.

Loods
Het onderszoeksteam is gealarmeerd en besluit, los van de vermissing, een ‘eigen technische weg in te slaan’ als de zussen geen DNA willen af staan. Via stamboomonderzoek worden twee familieleden in de vierde of vijfde graad benaderd en bereid gevonden. Bij de aangifte van vermissing in Veendam, meldt de zus dat haar broer ook wordt gezocht in verband met de zaak Nicky Verstappen. Het team dat de vermissing onderzoekt, vraagt om persoonlijke spullen van Brech, om zijn DNA veilig te stellen, zoals gebruikelijk bij vermissingen. Dat krijgt onder meer een harde schijf, die Brechs zakenpartner in het begin van dit jaar met allerlei andere persoonlijke spullen aan de zus heeft gestuurd. Zo komt het onderzoeksteam te weten dat er nog andere spullen in een loods van Van ’t Padje staan die hij uit het chalet heeft gehaald. Het onderzoek Hei heeft twijfels of valt vast te stellen dat de sporen op de harde schijf, ingestuurd naar het Nederlands Forensisch Instituut, ook echt van Brech zijn. Er kan ook iemand anders aan de computer hebben gezeten. Ze beginnen liever met verwanten, is daar overeenkomst, dan weet je dat het om Brech gaat en kun je dat weer vergelijken met de de sporen op de harde schijf. Ook benaderen ze Van ’t Padje, lichten hem – onder strikte geheimhouding – in en vragen om persoonlijke spullen van Brech voor een DNA-vergelijking. De ‘bekende tandenborstel’ en vuile was. Hij geeft ze vrijwillig af, verbijsterd over de wending dat zijn vriend in beeld komt als moordverdachte.

Op vrijdagochtend 8 juni krijgt een van de zaaksofficieren een telefoontje van het NFI. Tot zijn verrassing is er een volledig bruikbaar profiel van de harde schijf gekomen. Hij geeft direct opdracht om dat te vergelijken met de DNA-sporen op de kleding van Nicky. Een uur later komt de match waar zo intensief naar is gezocht en vurig op gehoopt. Honderd procent.

https://www.limburger.nl/(...)tbij-en-onbereikbaar

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 03-09-2018 23:33:08 ]
  † In Memoriam † maandag 3 september 2018 @ 23:25:40 #242
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181674826
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die parkeerplaatsen daar stonden toen bekent als zwoele ontmoetingsplaatsen, of het daadwerkelijk zo was ik weet het niet?

https://l1.nl/meer-agress(...)unssummerheide-64900

1 iemand doet niet veel, komt echter een groep al zijn het kinderen, denk ik dat ik het onderspit delf!
Kamelenteen kent die hele plek ook niet.
Ik zou er ook niet snel alleen gaan rondwandelen, en Jos B. zat zover ik weet ook niet op die verharde slingerweg maar op een van de paden in het bos.
Overdag OK, maar 's nachts ga je daar beter niet alleen rondhangen.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  maandag 3 september 2018 @ 23:54:21 #243
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_181675369
De parkeerplaats en ontmoetingsplek waar het hier over gaat ligt iets meer dan een kilometer van de plek waar de tenten stonden. Niet echt vlakbij dus. Locatie: 50.9344, 6.0009.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_181675420
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:54 schreef Gorraay het volgende:
De parkeerplaats en ontmoetingsplek waar het hier over gaat ligt iets meer dan een kilometer van de plek waar de tenten stonden. Niet echt vlakbij dus. Locatie: 50.9344, 6.0009.
Bij mijn weten ook de parkeerplaatsen toen aan de slingerweg, toeristenweg dacht ik heet die slingerweg?

Die andere locatie bij het pannenkoekhuis geloof ik, stap ik gewoon naar toe hoor.

Al zou ik niet weten hoe het daar in de nacht aan toe gaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2018 00:15:04 ]
  dinsdag 4 september 2018 @ 00:21:11 #245
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_181675723
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Bij mijn weten ook de parkeerplaatsen toen aan de slingerweg, toeristenweg dacht ik heet die slingerweg?

Die andere locatie bij het pannenkoekhuis geloof ik, stap ik gewoon naar toe hoor.

Al zou ik niet weten hoe het daar in de nacht aan toe gaat.
Ik ben zelf niet in die omgeving bekend en haal mijn info uit wat er online of in het boek van Vuyk over te vinden is. Die slingerende weg (Vuyk noemt het een ventweg) heet inderdaad Toeristenweg. De informatie over de ontmoetingsplek vond ik in een artikel van 27 januari j.l. over de De Heikop en omgeving:
https://martijnmastenbroe(...)ak-nicky-verstappen/
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_181675760
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 00:21 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Ik ben zelf niet in die omgeving bekend en haal mijn info uit wat er online of in het boek van Vuyk over te vinden is. Die slingerende weg (Vuyk noemt het een ventweg) heet inderdaad Toeristenweg.
Het eerste stuk heet anders geloof ik als men vanuit Brunssum naar Duitsland wil rijden?

Nabij de Schaapskooi is geloof ik een officiële plaats voor die gasten, dacht dat er toen waren die zich afzonderde, nabij die plaats?
Waarom afzonderen hadden die iets te verbergen iets wat het daglicht niet kon verdragen?

Wat ik wel weet dat ik niet wens dat mijn partner of wie dan ook daar met een platte band komt te staan s avonds!
En het is met de nieuwe rondweg er niet beter op geworden vind ik, heel de rondweg is niet verlicht.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2018 00:26:49 ]
pi_181675849
Zojuist gekeken google maps Nieuwenhagenerweg denk ik ergens te zien?
  dinsdag 4 september 2018 @ 00:31:49 #248
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_181675850
quote:
50.9344, 6.0009
Die locatie ligt mijlenver, 10 min fietsen noordelijk, van waar Nicky is gevonden (op de Schinvelderweg).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_181675881
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 00:31 schreef Vallon het volgende:

[..]

Die locatie ligt mijlenver, 10 min fietsen noordelijk, van waar Nicky is gevonden (op de Schinvelderweg).
????

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=50.9344%2C+6.0009&gws_rd=ssl

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2018 00:37:18 ]
  dinsdag 4 september 2018 @ 00:41:43 #250
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_181675983
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 00:23 schreef john2406 het volgende:
Het eerste stuk heet anders geloof ik als men vanuit Brunssum naar Duitsland wil rijden?
Nu je Duitsland noemt...... op nog geen kilometer afstand, zou daar al gezocht onderzoek zijn gedaan of is uitgesloten dat daar (mede)daders over de grens kunnen/zijn gekomen ?

Ik weet dat Duitsland (terecht) een wat andere kijk heeft op DNA verwantschapsonderzoek.

Ik quote ter info met plattegrond locatie(s) nog even uit
quote:
Bron NOS Feb2018:
'Dader uit het zuiden'

Uiteindelijk hebben deskundigen naar mogelijke scenario's gekeken en geconcludeerd dat het aannemelijk is dat de dader uit de omgeving van of uit Landgraaf komt. Het lichaam van Nicky werd gevonden aan de zuidkant van de heide, waar ook Landgraaf ligt.

In een van de scenario's heeft de dader Nicky in die richting meegenomen. In een tweede scenario, waar meerdere aanwijzingen voor zijn, is hij enige tijd meegenomen en later teruggebracht naar de heide. "De meest waarschijnlijke terugrijroute is dan vanuit het zuiden", zei de officier van het OM.
pi_181676078
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 00:41 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nu je Duitsland noemt...... op nog geen kilometer afstand, zou daar al gezocht onderzoek zijn gedaan of is uitgesloten dat daar (mede)daders over de grens kunnen/zijn gekomen ?

Ik weet dat Duitsland (terecht) een wat andere kijk heeft op DNA verwantschapsonderzoek.

Ik quote ter info met plattegrond locatie(s) nog even uit

[..]

Ik zou het niet weten, het enigste wat ik hoop is dat Brech, als het zou zijn dat deze iets weet of meer weet, zingt als een vogeltje. Hopelijk laat Peter hem eerst zingen.
Niet dat deze kompleet dichtslaat als Peter er mee aan de gang gaat.
  dinsdag 4 september 2018 @ 00:58:43 #252
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_181676159
quote:
Ja wat bedoel daarmee te zeggen ? Jouw locatie is een parkeerveldje in/aan de Nieuwenhagerenweg wat hemelsbreed ruim kilometer in het noord westelijk ligt van de Heikop en 2.5km van waar Nicky's lijkje (hier 50.918900, 6.010494) aan de Schinvelderweg is gevonden.

pi_181676193
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 00:58 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ja wat bedoel daarmee te zeggen ? Jouw locatie is een parkeerveldje in/aan de Nieuwenhagerenweg wat hemelsbreed ruim kilometer in het noord westelijk ligt van de Heikop en 2.5km van waar Nicky's lijkje (hier 50.918900, 6.010494) is gevonden.

[ afbeelding ]
Mijn locatie?
Je weet van voren niet dat je van achteren leeft?

quote:
Daar geef ik die reactie op wat jij mijlenver noemen doet?
En wat jij schinvelderweg of straat noemen doet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2018 01:06:16 ]
  dinsdag 4 september 2018 @ 01:09:51 #254
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_181676246
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 23:25 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Kamelenteen kent die hele plek ook niet.
Ik zou er ook niet snel alleen gaan rondwandelen, en Jos B. zat zover ik weet ook niet op die verharde slingerweg maar op een van de paden in het bos.
Overdag OK, maar 's nachts ga je daar beter niet alleen rondhangen.
Ken de plek inderdaad niet ;) Maar ben niet zo snel bang in het donker, ook niet als ik weet dat er een homo-ontmoetingsplek is fiets ik daar niet voor om. Maar om nou over onverharde, onverlichte paadjes te fietsen gaat inderdaad wel wat te ver. Ik ben er vanuit gegaan dat dat het geval is geweest, dat ie gewoon over een fietspad daar reed en de weg kent.

Maar, 's nachts in het bos fietsen of wandelen? Geen probleem.
  dinsdag 4 september 2018 @ 01:12:17 #255
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_181676263
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 23:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die parkeerplaatsen daar stonden toen bekent als zwoele ontmoetingsplaatsen, of het daadwerkelijk zo was ik weet het niet?

https://l1.nl/meer-agress(...)unssummerheide-64900

1 iemand doet niet veel, komt echter een groep al zijn het kinderen, denk ik dat ik het onderspit delf!
Ja, dat heb ik gelezen? Dan nog. moet je daar bang voor zijn dan?

Nog nooit gelezen dat homo's een fietser van zn fiets hebben gesleurd om 'm anaal te verkrachten. Volgens mij vallen verkrachtingen onder homo's verder ook wel mee ook trouwens.
pi_181676274
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 01:12 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik gelezen? Dan nog. moet je daar bang voor zijn dan?

Nog nooit gelezen dat homo's een fietser van zn fiets hebben gesleurd om 'm anaal te verkrachten. Volgens mij vallen verkrachtingen onder homo's verder ook wel mee ook trouwens.
Of er wordt geen melding van gedaan?
  dinsdag 4 september 2018 @ 01:16:00 #257
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_181676300
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 01:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Of er wordt geen melding van gedaan?
Je bedoelt door getrouwde mannen :)

Nah, ik denk dat ook een man die echt verkracht wordt, ook wel aangifte zou doen. Is toch even wat anders dan een ongewilde kneep in je kont.
pi_181676333
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 01:16 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Je bedoelt door getrouwde mannen :)

Nah, ik denk dat ook een man die echt verkracht wordt, ook wel aangifte zou doen.
Zou men zo een persoon serieus nemen op het bureau?

En ik bedoel niet getrouwde mannen maar mannen in het algemeen.
Heeft wat mij betreft niks van doen met getrouwd of ongetrouwd.
  dinsdag 4 september 2018 @ 01:22:51 #259
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_181676349
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 01:20 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zou men zo een persoon serieus nemen op het bureau?

En ik bedoel niet getrouwde mannen maar mannen in het algemeen.
Heeft wat mij betreft niks van doen met getrouwd of ongetrouwd.
Zou niet weten waarom niet. Elke melding van een verkrachting moet serieus genomen worden, of die nu van een man of van een vrouw komt.

Getrouwd? Vaak heimelijk, vrouw mag het niet te weten komen want latente homo. Dat is haast onmogelijk om dan aangifte te doen zonder dat je vrouw het te weten komt dan.
pi_181676367
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 01:22 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Getrouwd? Vaak heimelijk, vrouw mag het niet te weten komen want latente homo. Dat is haast onmogelijk om dan aangifte te doen zonder dat je vrouw het te weten komt dan.
Klopt dat soort geeft het zich ook nog inderdaad.
  dinsdag 4 september 2018 @ 02:46:01 #261
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_181676616
Wie is/was Kobie Meijers nu weer?

Waarom ligt zij achter het monument van NV begraven?
Non possumus non loqui
  dinsdag 4 september 2018 @ 03:44:59 #262
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_181676643
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 02:46 schreef Knip het volgende:
Wie is/was Kobie Meijers nu weer?

Waarom ligt zij achter het monument van NV begraven?
Geen idee.

Een monument in het dorpje Heibloem stuitte op veel weerstand van de dorpsbewoners en priester -die als een van de weinigen openlijk steun bood aan de familie en hen niet liet vallen- heeft toen gezegd dat het monument dan maar geplaatst mocht worden op het grondgebied van de kerk. Dat zou wellicht de reden kunnen zijn dat erachter een graf ligt.

Even gegoogled.
Kan me niet voorstellen dat daar serieus iemand ligt begraven. Dacht dat het op het terrein van de kerk was maar het is echt op de hei. Zal wel iemand grappig hebben gevonden ofzo?
pi_181678277
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 03:44 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Geen idee.

Een monument in het dorpje Heibloem stuitte op veel weerstand van de dorpsbewoners en priester -die als een van de weinigen openlijk steun bood aan de familie en hen niet liet vallen- heeft toen gezegd dat het monument dan maar geplaatst mocht worden op het grondgebied van de kerk. Dat zou wellicht de reden kunnen zijn dat erachter een graf ligt.

Even gegoogled.
Kan me niet voorstellen dat daar serieus iemand ligt begraven. Dacht dat het op het terrein van de kerk was maar het is echt op de hei. Zal wel iemand grappig hebben gevonden ofzo?
die eens een foto dan, kan me niet voorstellen dat het nu een natuurlijke begraafplaats is.

Er zijn twee monumenten, een in de tuin van de pastoor en een op de hei. Daarnaast nog zijn graf.
  dinsdag 4 september 2018 @ 09:15:43 #264
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_181678425
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

die eens een foto dan, kan me niet voorstellen dat het nu een natuurlijke begraafplaats is.

Er zijn twee monumenten, een in de tuin van de pastoor en een op de hei. Daarnaast nog zijn graf.
https://martijnmastenbroe(...)ak-nicky-verstappen/
pi_181678554
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2018 17:07 schreef Snowbomb het volgende:

[..]

Zie inderdaad speciaal vliegtuig staan. Maar ik had hem gewoon op een lijnvlucht gezet. Stuk goedkoper.
Ik denk dat dit onderzoek al miljoenen heeft gekost dus die paar duizend euro (of wat zal het zijn?) zal ook niet veel uitmaken.
  dinsdag 4 september 2018 @ 09:44:21 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181678730
quote:
Dus iemand zet in een bos bij een boompje een "hier rust die en die" neer en dan doet we net alsof daar werkelijk iemand begraven is?

Daarbij zal het er een behoorlijk eind achter liggen, want dat "grafmonument" van Kobie Meijers staat tegen een berk aan en achter het herinneringsmonument op de heide voor Nicky staan geen berken.
Daarbij staat een grafmonument zoals dat van Kobie Meijers meestal op het graf, en ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt met het begraven van iemand aan de voet van een berk, maar je mag aannemen dat je tussen de wortels van een berk geen graf kunt graven.
Ergo: Kobie Meijers ligt daar niet begraven, het is hoogstens de plek waar men (illegaal) as heeft uitgestrooid.
Je mag in NL ook niet zomaar ergens iemand begraven, sterker nog: als je zelf een tuin van 40.000m² hebt mag je daar niet eens zonder toestemming iemand op begraven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181680969
Voor degenen die de bron van de harde schijf wilden, deze info is afkomstig van onderzoeksleider Ferdinand Schellinkhout danwel de zaaksofficieren van justitie Paul Emmen en Dave Mattheijs.

Het gehele artikel is ellenlang, maar gezien de bronnen en uitvoerigheid misschien nuttig voor de volgende OP?

Gehele artikel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181681122
Opmerkelijk is dat de zus en de 4e en 5e graads verwanten al gevraagd is DNA af te staan, voordat er een DNA profiel op de harde schijf naar voren was gekomen, dus voordat Jos B. als verdachte was aangemerkt. Ik meen dat Vallon zich dit afvroeg.
pi_181681472
Bron Telegraaf
Alle emoties komen terug
https://www.telegraaf.nl/(...)rug-bij-pieter-pongs
pi_181681648
Bron de Limburger

De Limburger MobileMenu
Dna-deskundige: Dit biedt kansen voor alle andere onopgeloste zaken

23-08-2018 om 10:14
2 afbeeldingen
Grootschalig dna-onderzoek heeft weer geleid tot een doorbraak. Lossen we straks alle moorden op? "Ik hoop het", zegt de vrouw die meehielp in de zaak Nicky Verstappen.
Charissa van Kooten is dna-deskundige bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). De afgelopen jaren heeft ze meegeholpen bij het dna-onderzoek in de zaak van Nicky Verstappen. Dat nu een dader in beeld is, geeft haar veel voldoening. "Hiervoor hebben we het gedaan. Voor de nabestaanden. Ik hoop dat deze man wordt gevonden, zodat hij kan uitleggen hoe zijn celmateriaal op Nicky terecht is gekomen."

Begin dit jaar stonden meer dan 15.000 mannen wangslijm af voor het grootste dna-verwantschapsonderzoek ooit in Nederland. De meesten woonden in de buurt van de heide waar Nicky werd vermoord. Een andere groep - van zo'n 1500 mannen - werd gevraagd dna af te staan, omdat zij direct betrokken waren bij de zaak, bijvoorbeeld als getuige of passant. Zo ook Jos Brech, die niet kwam opdagen.

De dna-match met Brech is niet aan het licht gekomen in het grootschalige verwantschapsonderzoek. Hoe zit dat?
"Het dna van de verdachte is voor het eerst aangetroffen op spullen die vanwege zijn vermissing waren ingeleverd. Dan moet je denken aan een tandenborstel, waarop altijd veel dna zit. Dat dna-profiel is ingevoerd in de databank voor vermiste personen. Als een lichaam gevonden zou worden, kunnen we dat via deze databank koppelen aan een naam."

"Nadat bleek dat deze man niet had gereageerd op de oproep om dna af te staan én vermist was, is zijn dna uit de vermissingsdatabank op verzoek van het politieteam vergeleken met dat in de zaak Nicky Verstappen. Dat leverde een match op. Zijn dna werd ook gevonden op spullen die vanwege het politieonderzoek in beslag waren genomen. Vervolgens hebben we ter verificatie een klein verwantschapsonderzoek gedaan: twee mannelijke familieleden van de verdachte stonden vrijwillig dna af. Toen wisten we het zeker: dit is onze man."

Leidt verwantschapsonderzoek altijd tot een doorbraak?
"Slechts twee keer eerder hebben wij grootschalig dna-verwantschapsonderzoek uitgevoerd. Zowel in de zaak van Marianne Vaatstra als van Milica van Doorn leidde dat tot een aanhouding. Sinds 2012 is dit type onderzoek wettelijk toegestaan. Veel mensen weten niet dat wij wekelijks verwantschapsonderzoek doen, maar dan op veel kleinere schaal. Bijvoorbeeld voor de Immigratie- en Natuaralisatiedienst, om te bepalen of iemand écht familie is en voor gezinshereniging naar Nederland mag komen.''

"Maar ook als een lichaam lang in het water of een woning heeft gelegen en het niet meer identificeerbaar is via andere technieken. Door in de databank voor strafzaken te zoeken - met daarin dna-profielen van bijna 300.000 personen - kunnen we ook familieleden van verdachten vinden. Op die manier is de Rotterdamse prostitueekiller ontdekt, net als de man die in 1993 twee mannen vermoordde in het Kralingse Bos."

Waarom doen we dit grootschalige dna-onderzoek niet veel vaker? Dan kan de onopgeloste moordzaak straks tot het verleden behoren.
"Ik hoop het wel. Maar helaas zullen er altijd zaken blijven die onoplosbaar zijn. In sommige moordzaken is niet of nauwelijks sporenmateriaal van een verdachte beschikbaar. Dan wordt het heel moeilijk. Als je dna-verwantschapsonderzoek wilt doen, is het cruciaal dat er delictgerelateerde sporen zijn. Je moet dus vrijwel zeker weten dat een spoor alleen afkomstig kan zijn van de dader. Bij sperma in een verkrachtingszaak is dat duidelijk. Maar bij contactsporen, die ook overgebracht kunnen zijn door een toevallige aanraking, ligt dat heel anders. Dan is het niet zinvol om een verwantschapsonderzoek te doen."

Is grootschalig dna-verwantschapsonderzoek duur?
"In het begin waren de analysetechnieken - de kits en de chemicaliën waarmee het gebeurt - erg duur. In de loop der tijd zijn de kosten naar beneden gegaan, en dat gaat door. Het wordt steeds betaalbaarder om dit soort onderzoek te doen. Maar bij grootschalig verwantschapsonderzoek komt natuurlijk veel meer kijken: de politie moet van tevoren een selectie maken en veel onderzoek doen. Ook in het onderzoek zelf gaat veel tijd en mankracht zitten."

Biedt deze doorbraak hoop voor andere moordzaken?
"Zeker. In de zaak van Nicky duurde het vele jaren voordat we een geschikt dna-spoor hadden. Sinds 2008 konden we het spoor één op één vergelijken met dna-profielen en sinds 2015 was het geschikt voor dna-verwantschapsonderzoek. De laatste tijd worden onze dna-technieken steeds beter. Dat biedt kansen voor al die 1500 ernstige zaken in Nederland die nog altijd niet zijn opgelost."

Door AD/Peter Winterman
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')