Fles' Travelsnacks, part 84 BestemmingEdinburgh, York en London, Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland
Datum / dataVrijdag 1 t/m zondag 3 maart 2019
BeweegredenPTA Treinentopic Nieuwjaarsronde. Beetje vertraagd omdat januari nou eenmaal niet zo'n geschikte maand is voor zoiets.
VervoerEigenlijk elke modaliteit hebben we wel gehad behalve de fiets. Veel treinen natuurlijk, metro's in London, reguliere en vervangende bussen in London, trams in Edinburgh, vliegtuig vanaf Schiphol, boot over de Thames, kabelbaan over de Thames, en een toeristentreintje in York dat eigenlijk een auto is.
VoorbereidingenBoekjeboekje gemaakt, tickets geboekt, hotels geboekt, en toen nog een maand of 3 voorpret
AanradersDe Forth Bridge bij Edinbugh is erg gaaf. En het treintraject langs de kust tot aan Newcastle ongeveer (daarna is er niet veel meer aan eigenlijk). En de avondlijke boottocht over de Thames is ook gaaf.
AfradersMetro die ermee kapte door een seinstoring waardoor we met 3 stadsbussen pas om 23:30 bij het hotel waren. Misschien moeten we de dag ook niet zo vol plannen. Oh, en de LNER die uit York vertrok met maar 8 blikken bier in het barrijtuig. Dat was niet zo'n goed idee.
VoedselJa klopt, flink wat. Burgers vooral, serieus puik voer wel. Van het Britse ontbijt heb ik maar weinig gezien. Ja witte bonen, maar die zijn SMERIG.
DrankOok ja. Lokaal bier, lekker wel. Newcastle Brown Ale en het speciaal voor LNER
gebrouwen verpakte Hop On Board. Ook goed te doen. Alleen de bar was dus niet op ons voorbereid. Op niemand eigenlijk.
Foto's!Daar gaan we dan! Met de Airbus A319 van EasyJet naar Edinburgh.
Onderweg is iedereen druk met het boekje
Even poseren bij de grote letters EDINBURGH. Iemand had hier aan een voorbijganger gevraagd om een foto van ons te maken, maar de camera bleek later helemaal niet aan te staan
Anyway, gauw naar het Ibis Budget hotel om in te checken.
Daarna met de trein naar North Queensferry, over de Forth Bridge. Maar ja, als je erin zit, zie je er dus eigenlijk niks van.
Paar huisjes beneden aan de noordelijke oever. De brug hangt zo'n 60 meter boven het water dus dat moesten we eerst afdalen om bij het water te komen. En later ook weer terug omhoog klimmen natuurlijk.
Op het station van North Queensferry is een prachtig mozaïek gemaakt ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de brug in 1990.
En dit is hem dan, DE Forth Bridge
Meteen even een groepsfoto gemaakt natuurlijk
Alles in 1 selfie: vlnr Sein, trein, brug, toerist.
De trein richting Edinburgh verdwijnt weer in de gigantische brug.
Geinig eilandje halverwege de brug op de terugweg.
Aangekomen in Edinburgh gingen we de stad in. Flink klimmen door de Closes, hier kwamen we op een zijstraatje van de Royal Mile. Mooi stadje wel
Bagpiper op de Royal Mile. Liesje mocht helaas niet zijn hoed op
Daarna nog verder omhoog, naar Edinburgh Castle. Inmiddels begon de zon achter de horizon te verdwijnen, dus we zijn niet naar binnen geweest.
Na veel omzwervingen vonden we uiteindelijk een restaurant waar we met een groep van 6 konden eten. Maar alleen buiten. Okee dan. Hier wordt via de app allerlei lekkers besteld.
Na het eten gingen we weer met de tram terug naar het hotel, waar het pas half tien was, dus we hebben nog een paar uur lekker zitten rummikubben in de lounge
Volgende ochtend vroeg was het behoorlijk bewolkt weer. Gelukkig hebben we het droog gehouden. Pas 's avonds in London begon het te regenen.
Moderne tram in Edinburgh.
Iets minder moderne trein waarmee we naar York gingen. Als je eruit wilt moet je eerst het raampje omlaag schuiven, en dan de deurklink aan de buitenkant bedienen. De Middeleeuwen zijn hardnekkig in 'Britain.
Prachtig uitzicht onderweg tussen Edinburgh en Newcastle.
Tegen een uur of 12 kwamen we aan in York, waar we een wandeling maakten over de oude stadsmuren.
Hier hadden we ook een city cruise kunnen doen, maar we hebben nou eenmaal niet overal tijd voor.
Superleuk buurtje met middeleeuwse winkeltjes: The Shambles. Op één of andere manier had ik niet verwacht dat er andere mensen zouden zijn
En even verderop de wereldberoemde York Minster. We zijn er niet in geweest want het bleek ineens 11 pond te kosten
Daarvandaan namen we het toeristentreintje naar het Natinal Railway Museum.
In het Railway Museum dus oude treinen, duh.
Gelukkig is het maar een klein stukje lopen van het museum naar het station, dus we waren ruim op tijd voor de trein naar London.
Het droevige einde van de laatste blikken Hop On Board
Tegen etenstijd bereikten we London King's Cross.
Tijd voor een mooie double patty chicken burger bij Wetherspoon's
...en na het eten meteen door naar de Thames voor een boottocht met de Thamse Clipper.
Lekker man, biertje op de boot, London Eye op de achtergrond
Goodlife
London by night, met ook de kabelbaan die we de volgende dag zouden nemen.
Zondags ontbijtje in het Travelodge hotel in Barking
Het kwam een beetje uitgestorven over eigenlijk, heel Barking op zondagochtend.
Met wat metro's en de Docklands Light Railway op dit plaatje gingen we naar Royal Victoria Docks voor de kabelbaan.
De kabelbaan.
Uitzicht op de Thames vanuit de kabelbaan.
Gezelligheid in de DLR
De bus (een
NB4L) naar Trafalgar Square. Op deze lijn worden ook nog heritage Routemasters uit de jaren '60 ingezet, maar daar hebben we maar niet op gewacht.
Hier staat zo'n Routemaster op het eindpunt bij Trafalgar Square.
Tijd voor een hapje lunch. Eerst maar even een mooie schaal nacho's met kaas en cream en guacamole en jalapeños en alles
Daarna nog een laatste keer met de metro vanaf Charing Cross naar St. Pancras.
"Wat vond u van de incheckprocedure?" DUURTLANG
Uiteindelijk de Eurostar in en via de Kanaaltunnel en Brussel weer naar huis.
Aangekomen in Rotterdam. Prima treintje die Eurostar
Nu nog 2 uur voordat ik echt thuis ben. Poehee toen was ik wel even aan mijn bedje toe
Conclusie: Drie citytrips in drie dagen. Kan best
Volgend jaar gaan we op voor nummer 10