abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator dinsdag 11 september 2018 @ 14:49:42 #126
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181837744
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 14:48 schreef Kelvan het volgende:

[..]

Over sprookjesverhalen gesproken, heb je weleens naar buiten gekeken naar de blauwe hemel en witte wolken daarin, ..dat is een sprookje. Of heb je weleens naar jezelf gekeken en daarover nagedacht, hoe je opgebouwd bent, hoe complex je lichaam en brein is en hoe dat allemaal werkt, .. dat is een sprookje. Of 's nachts, op een plek waar geen lichtvervuiling is, gekeken naar de hemel, de vonkelende sterren en nevels daarin, ... dat is een sprookje. Je leeft in een sprookje en je hebt het niet in de gaten net als sneeuwwitje en de zeven dwergen dat niet in de gaten hebben in hun sprookje.
Sterk, zeker wat betreft dit onderwerp. Want men leeft in een illusie die ego heet idd.
Lambo of Rekt
pi_181837821
Mooi verwoord idd!
Eens kijken
pi_181837880
Met die vraag speel ik de laatste tijd ook wel een beetje: is het gehele fysieke leven dat ogenschijnlijk 'buiten je' is (maar natuurlijk altijd wordt waargenomen in bewustzijn) misschien slechts een droom? Een droom gedroomd door het bewustzijn? Ik heb wel eens een ervaring gehad dat ik buiten mediteerde en in een soort samadhi kwam, waarbij ik het luchtruim en alles 'buiten mij' ervoer alszijnde het lichaam van m'n bewustzijn. Dus het universum werd als het lichaam van m'n bewustzijn. Echt cool was dat.
Alsof je dan van klein lichamelijk zelf in je grotere Zelf terecht komt en je ineens beseft: damn eigenlijk is dit het Grotere Lichaam waarin ik leef. Heel vet om te ervaren was dat. Gaf ook een heel gelukzalig gevoel.

Komt wel overeen met wat Nisargadatta zegt. Die beschrijft dat als de Werkelijkheid en de 'normale' visie van de scheiding tussen ik vs. de wereld als een illusie. Die dualiteit verdween precies in die ervaring.
Eens kijken
pi_181881010
Verlichting is de realisatie dat er geen ego/zelf is binnen het bewustzijn, maar dat er alleen het bewustzijn en de veranderende inhoud is. De paradox is dat we in ons hoofd leven en afgescheiden lijken van de rest van de wereld. De realiteit is dat alles bewustzijn is met een veranderende inhoud.

In diepe meditatie voel je geen lichaam, je voelt niet dat je een lichaam hebt, je voelt alleen sensaties binnen bewustzijn. Je verliest ook het gevoel van 'ik' en wordt 1 met de soep aan ervaringen die zich voltrekken.

De volgende metafysische realisatie is dat alle kwaliteiten aspecten van God zijn en universeel. Dat betekent dat alle kwaliteiten universeel geldend zijn voor alle bewuste wezens. De kwaliteit ''een warm geluid'' is een expressie van God en is universeel. Zo ook liefde, rood, et cetera.

Geluidsgolven op zich betekenen niks. Het is de ervaring van een muziekstuk dat het spirituele correlaat is. Het brein creert geen muziek, het brein transformeert geluidsgolven niet in de subjectieve ervaring. De subjectieve ervaring zelf is een idee van het Goddelijke. Het brein is slechts het middel waardoor het universele bewustzijn zichzelf subjectief ervaart.

De fysieke wereld is een noodzakelijke beperking, het is het enige podium waarop een universeel bewustzijn zichzelf kan ervaren. Het bewustzijn zelf is leeg en heeft de capaciteit tot eindeloze mogelijkheden. Om die eindeloze mogelijkheden om te zetten in een bepaalde realiteit is de fysieke beperking nodig.

Het kleine ego is een evolutionair kenmerk, essentieel voor ons overleven. Maar als je goed kijkt naar wat er zich afspeelt in je bewustzijn zie je dat er nergens een ego te vinden is. Gedachtes komen en gaan, ervaringen komen en gaan, maar alles speelt zich af op het toneel van het grotere bewustzijn wat overal gelijk is. Vandaar het idee: alles is 1. Maar de oneindige mogelijkheden van het bewustzijn noopt tot oneindige expressies van dat bewustzijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 13-09-2018 16:27:02 ]
Provocatief en controversieel
pi_181911174
Libertarisch, heel mooi verwoord. Theoretisch klinkt het allemaal prima. Zoiets kan de mind prachtig bedenken en verwoorden. Maar als theorie is het niet genoeg. Uiteindelijk is het ook iets dat znder tussenkomst van gedachten in alle directheid kan worden waargenomen, als een 'tweede natuur', en dan kan het steeds weer 'in the heat of the moment' worden gezien, en pas dan zal het z'n kracht laten gelden.
Dat kost soms, eeh vaak tijd.

Evengoed mooi verwoord. :)
Eens kijken
pi_181921784
Bewustzijn is de illusie.
1 + 1 = blauw
pi_181923236
Bewustzijn is illusie? Hoe dan?
Eens kijken
pi_181949337
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:33 schreef Maharski het volgende:
Bewustzijn is illusie? Hoe dan?
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 14:48 schreef Kelvan het volgende:

[..]

Over sprookjesverhalen gesproken, heb je weleens naar buiten gekeken naar de blauwe hemel en witte wolken daarin, ..dat is een sprookje. Of heb je weleens naar jezelf gekeken en daarover nagedacht, hoe je opgebouwd bent, hoe complex je lichaam en brein is en hoe dat allemaal werkt, .. dat is een sprookje. Of 's nachts, op een plek waar geen lichtvervuiling is, gekeken naar de hemel, de vonkelende sterren en nevels daarin, ... dat is een sprookje. Je leeft in een sprookje en je hebt het niet in de gaten net als sneeuwwitje en de zeven dwergen dat niet in de gaten hebben in hun sprookje.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 14:49 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Sterk, zeker wat betreft dit onderwerp. Want men leeft in een illusie die ego heet idd.
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 september 2018 14:54 schreef Maharski het volgende:
Mooi verwoord idd!
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:13:58 #134
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181979465
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 september 2018 14:17 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Zo gek is dat nog niet eens hoor... ik ben er vrij van overtuigd dat Jezus in eenzelfde "verlichte" staat verkeerde als Boeddha, alleen probeerde Jezus het symbolisch uit te leggen, waardoor het een sprookjesverhaal werd.
Jezelf spiritueel verbinden met Jezus Christus bewerkstelligt een intense rust en vrede, zonder dat daar jarenlange meditatie voor nodig is... dat laat zien dat het pad van Jezus niet hetzelfde is als dat van Boeddha... je zou het bijna als een soort lifehack kunnen zien ;)
  Moderator dinsdag 18 september 2018 @ 10:18:52 #135
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181979538
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:13 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Jezelf spiritueel verbinden met Jezus Christus bewerkstelligt een intense rust en vrede, zonder dat daar jarenlange meditatie voor nodig is... dat laat zien dat het pad van Jezus niet hetzelfde is als dat van Boeddha... je zou het bijna als een soort lifehack kunnen zien ;)
Ja ik geloof hier dus niet in, jezus is niet een bestaand iemand ofzo, althans , nu niet meer. Ik denk dat bidden eenzelfde effect heeft als meditatie. Het is niet iets anders ofzo. Hoe zou ik verbinding moeten maken met jezus dan

De enige lifehack naar verlichting zijn middelen als LSD.... en dan maak ik geen grap.
Lambo of Rekt
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:31:38 #136
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181979706
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:18 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja ik geloof hier dus niet in, jezus is niet een bestaand iemand ofzo, althans , nu niet meer.
Dat staat je vrij :)

Ik bedoel alleen te zeggen dat, wanneer je gelooft dat Jezus een verlicht iemand was (tot op zekere hoogte klopt dat), dat je best eens Zijn pad zou kunnen proberen te volgen. Ik ben een beetje bekend met boeddhistische meditatie (geen expert), maar vond uiteindelijk waar ik naar zocht toen ik met Jezus in aanraking kwam :)

quote:
Ik denk dat bidden eenzelfde effect heeft als meditatie. Het is niet iets anders ofzo.
Naja, de twee zijn wel verwant aan elkaar. Meditatie bestaat ook binnen het christendom, maar is daar meer een vorm van overdenking of focus... bij het bidden praat je echt tot God of zelfs met God... het heeft allebei zijn tijd en plaats.

quote:
De enige lifehack naar verlichting zijn middelen als LSD.... en dan maak ik geen grap.
Nee ik weet dat je geen grap maakt, heb zelf genoeg ervaring met psychedelica ;) Soms kan iets heel verlicht aanvoelen en uiteindelijk blijkt het dan kunstlicht.

quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:18 schreef EggsTC het volgende:

[..]
Hoe zou ik verbinding moeten maken met jezus dan
In gebed, zoals je zelf zegt, is het mogelijk. Vraag Jezus Christus om te laten zien wie Hij is en om jou Zijn rust en vrede te laten ervaren. :)
  Moderator dinsdag 18 september 2018 @ 10:35:55 #137
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181979782
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:31 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dat staat je vrij :)

Ik bedoel alleen te zeggen dat, wanneer je gelooft dat Jezus een verlicht iemand was (tot op zekere hoogte klopt dat), dat je best eens Zijn pad zou kunnen proberen te volgen. Ik ben een beetje bekend met boeddhistische meditatie (geen expert), maar vond uiteindelijk waar ik naar zocht toen ik met Jezus in aanraking kwam :)
Oke. Maar zoals gezegd geloof ik niet in het bestaan van Jezus op dit moment, die man is een tijdje terug gestorven.

quote:
[..]

Naja, de twee zijn wel verwant aan elkaar. Meditatie bestaat ook binnen het christendom, maar is daar meer een vorm van overdenking of focus... bij het bidden praat je echt tot God of zelfs met God... het heeft allebei zijn tijd en plaats.
Ja, dit is correct denk ik, afhankelijk van je definitie van God. God is het algeheel bewustzijn in mijn ogen, dus in die context heb je gelijk. Alleen "praat" je niet met je bewustzijn, je ervaart het.

quote:
[..]

Nee ik weet dat je geen grap maakt, heb zelf genoeg ervaring met psychedelica ;) Soms kan iets heel verlicht aanvoelen en uiteindelijk blijkt het dan kunstlicht.
Haha, nou dat licht is niet te faken... "Goddelijk" is zeer zeer zacht uitgedrukt met wat ik gezien heb... ik ben er van overtuigd dat dit hetzelfde bewerktstelligd als Nirvana, en dus voor jou; n zijn met God, in de hemel. Het is allemaal hetzelfde.

quote:
[..]

In gebed, zoals je zelf zegt, is het mogelijk. Vraag Jezus Christus om te laten zien wie Hij is en om jou Zijn rust en vrede te laten ervaren. :)
Ja, vaker geprobeerd, didnt work.
Lambo of Rekt
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:39:41 #138
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181979850
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:35 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Oke. Maar zoals gezegd geloof ik niet in het bestaan van Jezus op dit moment, die man is een tijdje terug gestorven.

[..]

Ja, vaker geprobeerd, didnt work.
Als je er niets van gelooft werkt het inderdaad niet zo snel... maar dan nog kan er een ingang gevonden worden op basis van wat je wl gelooft... als ik fysiek dichtbij je was nu zou ik je ermee kunnen helpen...

quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:35 schreef EggsTC het volgende:
Haha, nou dat licht is niet te faken... "Goddelijk" is zeer zeer zacht uitgedrukt met wat ik gezien heb... ik ben er van overtuigd dat dit hetzelfde bewerktstelligd als Nirvana, en dus voor jou; n zijn met God, in de hemel. Het is allemaal hetzelfde.
Hmm ja, het is mogelijk dat je wel het echte licht ziet na gebruik van psychedelica, maar er zijn ook dwaallichten die haast niet van echt te onderscheiden zijn, dus enige voorzichtigheid is geboden ;)
  Moderator dinsdag 18 september 2018 @ 10:44:21 #139
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181979935
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:39 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Als je er niets van gelooft werkt het inderdaad niet zo snel... maar dan nog kan er een ingang gevonden worden op basis van wat je wl gelooft... als ik fysiek dichtbij je was nu zou ik je ermee kunnen helpen...

[..]

Hmm ja, het is mogelijk dat je wel het echte licht ziet na gebruik van psychedelica, maar er zijn ook dwaallichten die haast niet van echt te onderscheiden zijn, dus enige voorzichtigheid is geboden ;)
Het is je ontdoen van het ego... daar helpt de psychedelic bij. Dat is ook waarom Jezus om overgave vraagt, want dat is precies hoe het werkt. Ook in boeddhistiscche termen.
Lambo of Rekt
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:48:09 #140
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181980002
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:44 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Het is je ontdoen van het ego... daar helpt de psychedelic bij. Dat is ook waarom Jezus om overgave vraagt, want dat is precies hoe het werkt. Ook in boeddhistiscche termen.
Zeker waar, zowel christendom als boeddhisme als psychonautisme vraagt om het opzij zetten van het ego, en dat is dus iets goeds... maar het maakt uit wr je je aan overgeeft. Je bevindt je dan op het spirituele vlak en niet alles daar heeft goede intenties.
  Moderator dinsdag 18 september 2018 @ 10:49:26 #141
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181980018
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:48 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Zeker waar, zowel christendom als boeddhisme als psychonautisme vraagt om het opzij zetten van het ego, en dat is dus iets goeds... maar het maakt uit wr je je aan overgeeft. Je bevindt je dan op het spirituele vlak en niet alles daar heeft goede intenties.
Ja, je doet nu alsof het Christendom superieur is aan de rest, dat is ego die praat. ;)
Lambo of Rekt
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:50:24 #142
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181980032
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:49 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja, je doet nu alsof het Christendom superieur is aan de rest, dat is ego die praat. ;)
Het christendom is niet mijn ego :)

Ik ben niet beter dan een ander om wat ik geloof. Integendeel, het christendom leert me dat ik van mezelf een zondaar ben ;)
  Moderator dinsdag 18 september 2018 @ 10:51:55 #143
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181980047
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:50 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Het christendom is niet mijn ego :)

Ik ben niet beter dan een ander om wat ik geloof. Integendeel, het christendom leert me dat ik van mezelf een zondaar was voor ik Hem kende ;)
Denken dat iets superieur is aan iets anders, is het ego wat waardeoordelen geeft over iets.

Ach, als je toch vergeven wordt en door het bloed van jezus gezuiverd, kun je net zo goed je hele leven keihard doen wat god verboden heeft en op het eind vragen om vergiffenis, zo wrekt het toch? God zijt vergevingsgezind.
Lambo of Rekt
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:52:55 #144
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181980061
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:51 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Denken dat iets superieur is aan iets anders, is het ego wat waardeoordelen geeft over iets.
Maar als alles hetzelfde is en niets superieur aan iets anders, dan is alleen het nihilisme correct, want dan maakt niets wat we doen of denken meer uit.

quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:51 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ach, als je toch vergeven wordt en door het bloed van jezus gezuiverd, kun je net zo goed je hele leven keihard doen wat god verboden heeft en op het eind vragen om vergiffenis, zo wrekt het toch? God zijt vergevingsgezind.
Dat is niet helemaal hoe het werkt, maar daar ga ik liever niet hier op in want het is nogal offtopic :)
  Moderator dinsdag 18 september 2018 @ 10:55:08 #145
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181980082
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:52 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Maar als alles hetzelfde is en niets superieur aan iets anders, dan is alleen het nihilisme correct, want dan maakt niets wat we doen of denken meer uit.

[..]

Dat is niet helemaal hoe het werkt, maar daar ga ik liever niet hier op in want het is nogal offtopic :)
Wat is waarom jij denkt dat bijv psychedelics, of "andere" lichten vals zijn? Waarom zou jouw licht geen vals licht zijn?

"Omdat jezus" zou een beetje lame reden zijn.
Lambo of Rekt
  dinsdag 18 september 2018 @ 11:28:39 #146
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181980529
quote:

[..]

Bij jou ja. Bij een ander doet juist dat boeddhistische pad dat, of zelfs een lekkere boswandeling maken/hardlopen e.d..

Hoe moeilijk of makkelijk dat gevoel van intense rust en vrede te bewerkstelligen is ligt meer aan jou (in jou) dan aan de methode.
De methode biedt middelen, het is niet nodig altijd zelf het wiel helemaal uit te vinden. Er is niets mis met op de schouders van anderen te staan.
De verschillende methoden bieden middelen die vrij veel overeenkomsten hebben. Logisch, want het gaat over bepaalde patronen (ver)leggen. Het is de uitleg, manier van benaderen die verschilt. Daardoor past de ene methode beter bij de een en een andere bij de ander. Sommigen doen het beter met een mix van methoden, maar vrijwel allemaal zullen hun eigen weg en interpertatie vinden waardoor dat gevoel bereikt wordt uiteindelijk. Als in meer dan een enkel moment van helderheid.

Dat kan via jezus, boeddha, geloof in jezelf, de wegen zijn legio. Vier dat feit ipv te kiften over onbelangrijke details. Te verzanden in mijn uitleg is beter dan de jouwe.
Ik ben blij voor je dat je dat gevoel kent en als je passievol spreekt over hoe je daar gekomen bent en wat het voor je betekend vind ik dat prachtig. Hoop ik zelfs dat anderen die zich daartoe aangetrokken voelen daar wat mee gaan doen.

Het is geen verlies als iemand het anders doet. Her is winst omdat iemand het doet op zijn eigen manier.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181980909
Maar geloof in Jezus/Christendom gaat altijd uit van een soort superieur exclusivisme. Wat een beetje inherent is aan religie.
Eens kijken
pi_181981093
quote:

[..]

Dat spiritueel verbinden is nagenoeg meditatie.

Wel eens het evangelie van Thomas gelezen? Dat is hoe het christendom oorspronkelijk beoefend werd.
1 + 1 = blauw
pi_181983797
Er is imo wel maar n soort verlichting. Dus Jezus moet precies dezelfde vorm van verlichting hebben gehad als Boeddha, Nisargadatta, Krishnamurti, Rumi, Meister Eckhart of wie dan ook... dat is universeel over de hele wereld n en hetzelfde. Alleen beschrijvingen als gevolg van culturele paradigma's en tijdsgeest verschillen.
Eens kijken
  Moderator dinsdag 18 september 2018 @ 21:41:14 #150
20004 crew  EggsTC
GOA
pi_181993697
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 13:58 schreef Maharski het volgende:
Er is imo wel maar n soort verlichting. Dus Jezus moet precies dezelfde vorm van verlichting hebben gehad als Boeddha, Nisargadatta, Krishnamurti, Rumi, Meister Eckhart of wie dan ook... dat is universeel over de hele wereld n en hetzelfde. Alleen beschrijvingen als gevolg van culturele paradigma's en tijdsgeest verschillen.
^
Lambo of Rekt
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')