abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181396530
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Eigen rechter? We hebben het over een beeld, niet over een of andere kerel die wordt verdacht van een misdaad.
Ja, dit is 1 van de vele bullshit argumenten die hier uit de kast worden getrokken om het maar niet te hoeven hebben over waar het nou echt om draait.

In het begin van dit topic trok Oostwoud al een volslagen krankzinnige vergelijking met het overhoop slaan van een verdachte van verkrachting.

Puur dog whistling dus. (Die term vergeet ik nu niet meer.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 13:03:47 #77
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_181396557
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Eigen rechter? We hebben het over een beeld, niet over een of andere kerel die wordt verdacht van een misdaad.
Jij vind het dus normaal als iemand zomaar wat kapot maakt?

Als ik jouw ruiten in gooi, of desnoods de ruiten van een Overheidsgebouw?

Dan vind jij dat normaal?

Hint: dat is het niet.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_181396669
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:03 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Jij vind het dus normaal als iemand zomaar wat kapot maakt?

Als ik jouw ruiten in gooi, of desnoods de ruiten van een Overheidsgebouw?

Dan vind jij dat normaal?

Hint: dat is het niet.
Het heeft vooral geen ene flikker te maken met 'eigen rechter' spelen.

En het zal mij eerlijk gezegd een fucking rotzorg zijn dat er in de VS een of ander beeld wordt gesloopt dat de strijd van een stelletje racistische slavenhouders eert.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_181396705
Positief vandalisme zullen we het maar noemen.
pi_181396744
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, dit is 1 van de vele bullshit argumenten die hier uit de kast worden getrokken om het maar niet te hoeven hebben over waar het nou echt om draait.

In het begin van dit topic trok Oostwoud al een volslagen krankzinnige vergelijking met het overhoop slaan van een verdachte van verkrachting.

Puur dog whistling dus. (Die term vergeet ik nu niet meer.)
Dit wordt een steeds vreemder forum

Met nazi's die in Duitsland een optocht houden om Rudolf Hess te eren en als gevolg daarvan klappen krijgen, dien je medelijden te hebben. En je bent een of andere fascist als je verklaart er niet wakker van te liggen als zo'n nazistische rothond een vuist kopt.

Maar voor extreem-rechtse burgerwachten die eigen rechter spelen moet je dan weer respect hebben terwijl je moet walgen van het feit dat een stel linkse figuren een standbeeld slopen die de strijd van de zuidelijke slavenhouders eert.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 13:11:25 #81
182233 thedeedster
pi_181396747
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het heeft vooral geen ene flikker te maken met 'eigen rechter' spelen.
Benieuwd naar je onderbouwing.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_181396776
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Met nazi's die in Duitsland een optocht houden om Rudolf Hess te heren en als gevolg daarvan klappen krijgen, dien je medelijden te hebben. En je bent een of andere fascist als je verklaart er niet wakker van te liggen als zo'n nazistische rothond een vuist kopt.

Maar voor extreem-rechtse burgerwachten die eigen rechter spelen moet je dan weer respect hebben terwijl je moet walgen van het feit dat een stel linkse figuren een standbeeld slopen die de strijd van de zuidelijke slavenhouders eert.
Dat dat Rudolf Hess topic gewoon 4 delen open bleef zonder dat er werd ingegrepen vind ik nog steeds onbegrijpelijk.

De enige verklaring die ik ervoor heb is dat de normen op FOK zo geleidelijk zijn verschoven dat niemand het echt doorheeft.
pi_181396786
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:11 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Benieuwd naar je onderbouwing.
Eigen rechter spelen slaat op vigilantes. Gekkies die het heft in eigen handen nemen en een verdachte of veroordeelde misdadiger te grazen nemen.

Dit is een beeld......
  donderdag 23 augustus 2018 @ 13:16:37 #84
182233 thedeedster
pi_181396868
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Eigen rechter spelen slaat op vigilantes. Gekkies die het heft in eigen handen nemen en een verdachte of veroordeelde misdadiger te grazen nemen.

Dit is een beeld......
OK, kweste van definiëring.

Andere vraag: vind je dat zoiets kan? En wanneer wel, of niet?
pi_181396934
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:16 schreef thedeedster het volgende:

[..]

OK, kweste van definiëring.

Andere vraag: vind je dat zoiets kan? En wanneer wel, of niet?
Vandalisme is gewoon strafbaar. De personen die verantwoordelijk zijn dienen dus te worden bestraft.

Maar vind ik het erg dat zo'n beeld is gesloopt? Neuh.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 13:21:38 #86
182233 thedeedster
pi_181396984
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vandalisme is gewoon strafbaar. De personen die verantwoordelijk zijn dienen dus te worden bestraft.

Maar vind ik het erg dat zo'n beeld is gesloopt? Neuh.
Nou, dan zijn we dat helemaal met elkaar eens. :)
pi_181397011
https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Sam

Hoewel 1000 studenten van die universiteit deelnamen aan de civil war, is dit standbeeld alleen een eerbetoon voor de studenten in het zuidelijke leger.
Hoe anders zou men nu denken als het een herdenking was voor alle studenten die deelnamen aan die oorlog. Dus ook noordelijke studenten.

Studenten van 1860 kwamen doorgaans niet uit een arbeidersgezin, laat staan uit een familie van vrije afro-amerikanen, laat staan uit slavenfamilies
Hoeveel % van die 321 studenten kwamen uit slavendrijversfamilies? Hoevelen waren al slaveneigenaar, commandeerden thuis de slaven of hadden vooruitzicht zelf slavendrijver te worden na de studie? Mits de slavernij niet werd afgeschaft en de noordelijken de oorlog verloren.
pi_181397065
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 12:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik snap er nog niks van nee.
Jammer dan. Je wilt het niet snappen.
Morgen nog een dag.
pi_181397966
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit is een beeld......

Met deze post maak je vooral duidelijk dat je het verschil niet kent tussen eigenrichting en vigilantisme. Beide zijn een vorm van voor eigen rechter spelen. Dat het een beeld betreft doet niet terzake:
"Het recht in eigen hand nemen, voor eigen rechter spelen.

Er is sprake van eigenrichting als iemand handelingen verricht of maatregelen neemt waarvoor normalitair een rechterlijk vonnis of verlof nodig is. Een ontruiming van een kraakpand door een paar sterke jongens is een vorm van eigenrichting. Ook is er sprake van eigenrichting als burgers zelf overgaan tot het straffen van daders van strafrechtelijke overtredingen. Eigenrichting is onrechtmatig en soms strafbaar (afhankelijk van de vorm van eigenrichting)."

Enkel de gouverneur van de staat North Carolina kan beslissen over het wel of niet neerhalen van het standbeeld van Silent Sam. De mensen die het standbeeld hebben neergehaald zijn strafbaar bezig geweest, maar niet aan vigilantisme.

Hier ook gewoon het Nederlandse wetboek van strafrecht:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/284.html

"Hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden."

Het gaat helemaal niet om of een mens, een dier, een standbeeld of van mij part een fruitboom schade wordt toegebracht. Dat kun je er wel leuk bij verzinnen om e.e.a. te verdoezelen, maar dat houdt geen stand. De betogers hebben strafbare delicten gepleegd: eigenrichting, vandalisme, vernieling van publiek eigendom.

[ Bericht 1% gewijzigd door Oostwoud op 23-08-2018 14:15:14 ]
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 14:12:05 #90
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_181398103
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 12:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat is er mis met die vraag?
Gast, ga ergens anders janken.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_181398108
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Met nazi's die in Duitsland een optocht houden om Rudolf Hess te eren en als gevolg daarvan klappen krijgen, dien je medelijden te hebben. En je bent een of andere fascist als je verklaart er niet wakker van te liggen als zo'n nazistische rothond een vuist kopt.

Nee hoor, medelijden hoeft niet. In dat topic werd slechts haarfijn de hypocrisie blootgelegd van mensen die vinden dat de wet even niet geldt als iemand geweld wordt toegebracht met een andere mening.

De vraag (want dat was het, geen vergelijking) of de vader die de aanrander van zijn dochter doodsloeg in zijn recht stond was er een om duidelijk te krijgen hoever mensen bereid zijn om dit door te voeren.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 14:15:52 #92
186587 Byzantynixschii
pi_181398179
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:06 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om of een mens, een dier, een standbeeld of van mij part een fruitboom schade wordt toegebracht. Dat kun je er wel leuk bij verzinnen om e.e.a. te verdoezelen, maar dat houdt geen stand. De betogers hebben strafbare delicten gepleegd: eigenrichting, vandalisme, vernieling van publiek eigendom.
Deze discussie is al eerder gevoerd met je.

Jij vindt wetgeving heilig. Dat is het niet. Je kunt best vinden dat vandalisme gestraft moet worden maar het in een specifiek geval er toch moreel mee eens zijn, juist omdat het niet gaat om geweld tegen een persoon.
pi_181398191
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:15 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Deze discussie is al eerder gevoerd met je.

Jij vindt wetgeving heilig. Dat is het niet. Je kunt best vinden dat vandalisme gestraft moet worden maar het in een specifiek geval er toch moreel mee eens zijn, juist omdat het niet gaat om geweld tegen een persoon.
Nee hoor, ik vind wetgeving niet heilig. Punt is dat je wel een heel betoog kunt houden over hoe dit moreel juist zou kunnen zijn, maar een beetje rechter lacht je in je gezicht uit, slaat met de hamer en je mag brommen.

Bovendien zijn er hier genoeg op FOK! die geweld tegen een persoon net zo goed toejuichen, maar nogmaals: dat onderscheid maakt de rechter niet.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 14:20:33 #94
186587 Byzantynixschii
pi_181398273
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:16 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Nee hoor, ik vind wetgeving niet heilig. Punt is dat je wel een heel betoog kunt houden over hoe dit moreel juist zou kunnen zijn, maar een beetje rechter lacht je in je gezicht uit, slaat met de hamer en je mag brommen.
Dat ontkent dan ook niemand.

Het gaat er dan ook niet om of het zonder consequenties moet kunnen of niet.
pi_181398293
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:20 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Dat ontkent dan ook niemand.

Het gaat er dan ook niet om of het zonder consequenties moet kunnen of niet.
Volgens mij zijn we dan klaar met de discussie omdat we het eens zijn.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 14:23:26 #96
186587 Byzantynixschii
pi_181398329
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:21 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Volgens mij zijn we dan klaar met de discussie omdat we het eens zijn.
Maar waarom post jij hier überhaupt over dan?

Voor zover mij bekend zijn de meeste mensen die het eens zijn met het neerhalen van het beeld het ook eens met het feit dat het vandalisme is en dus strafbaar is voor de wet. Daar is toch geen discussie over of wel?
pi_181398367
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:23 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Maar waarom post jij hier überhaupt over dan?

Voor zover mij bekend zijn de meeste mensen die het eens zijn met het neerhalen van het beeld het ook eens met het feit dat het vandalisme is en dus strafbaar is voor de wet. Daar is toch geen discussie over of wel?
Er zijn hier genoeg mensen zonder kennis van zaken die doen alsof dit best wel okay is, alsof er hier geen sprake is van eigenrichting, of dat het nu wel mag omdat het standbeeld bepaalde groepen kwetst. Uiteraard doen die users dit in versluierende worden, maar de geoefende lezer herkent de 'dogwhistling'.
pi_181398418
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:25 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Er zijn hier genoeg mensen zonder kennis van zaken die doen alsof dit best wel okay is, alsof er hier geen sprake is van eigenrichting, of dat het nu wel mag omdat het standbeeld bepaalde groepen kwetst. Uiteraard doen die users dit in versluierende worden, maar de geoefende lezer herkent de 'dogwhistling'.
In herinnering: jij vond kennelijk het afsluiten van de A7 vorig jaar wel OK, en vond het inzamelen van geld om de boetes te betalen een goed initiatief.

Dat was geen eigenrichting? Kom nou toch. Dit is pure schijnheiligheid.
pi_181398473
quote:
13s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

In herinnering: jij vond kennelijk het afsluiten van de A7 vorig jaar wel OK, en vond het inzamelen van geld om de boetes te betalen een goed initiatief.

Dat was geen eigenrichting? Kom nou toch. Dit is pure schijnheiligheid.
Klopt, maar ik ontken dan ook niet dat ik een dubbele standaard heb. Dit i.t.t. bepaalde users hier, waaronder jij.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik de eigenrichting tegen Silent Sam verkeerd vind. Ik begrijp het wel, als je aan de SJW-zijde van de identiteitspolitiek staat. Ik heb alleen benoemd dat het eigenrichting, vandalisme en vernieling van publiek eigendom is.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 14:32:25 #100
186587 Byzantynixschii
pi_181398484
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:25 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Mensen spreken hun sympathie uit met de handeling, niet omdat ze voorstander zijn van vandalisme, maar omdat ze tegen de kwetsende werking zijn die uitgaat van het standbeeld. Het gaat hier om een symbool ter ere van veel ernstiger delicten. Dat is de morele justificatie in dit geval. Zoals ik je al eerder heb uitgelegd; slavernij is niet alleen gewoon strafbaar maar treedt zelfs mensenrechten.

Dat dit incident van vandalisme voor heel veel mensen moreel verdedigbaar is wil nog niet zeggen dat ze ook vinden dat de daders dan maar niet gestraft moeten worden. Sterker nog; de daders zullen zelf de straf die staat op vandalisme hebben ingecalculeerd en geaccepteerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')