Deel 3 en nog steeds geen topic chain.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 09:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mede, ja. Er wordt hier niet of nauwelijks gemodereerd, dus we moeten het zelf gezellig houden.
Omdat je inhoudelijk ook niet kunt reageren op 'hun post'.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 08:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb meermaals duidelijk gemaakt niet meer te willen reageren op hun post, en wat is het gevolg ? Valse beweringen, beledigingen en kleineringen ( waar tot nu toe de moderator niet op gereageerd heeft ). Reageer ik niet, dan beschouwen ze dit als een tekort aan kennis of een stilzwijgend toegeven van hun gelijk. Ben ik de oorzaak? Dat meen je niet...
Sommige passages in de teksten van Flavius Josephus zijn voor minder in twijfel getrokken.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 11:10 schreef Panterjong het volgende:
Okee Game on. Etto mag ik je vragen waarom je eerder als bewijslast voor het spreken over Jezus als goddelijk in de 1e en 2e eeuw de brieven van Ignatius aanvoerde. Ik verbaas me namelijk daarover omdat de oudste handschriften van die brieven gedateerd worden uit de 10e eeuw. Het zal wel met academische consensus te maken hebben, als dat zo is zou je daar dan wat meer over willen vertellen? Bijvoorbeeld door antwoord te geven op de vraag; hoe, wanneer en welke academische hebben op grond van welke methode aangetoond dat deze handschriften zonder enige aanpassing exact de woorden van Ignatius zijn? Hoe zit het dus met de bewijslast dat er in die pak hem beet 1000 jaar niets van zijn woorden aangepast is?
Het betreft hier de zgn. 'lange redactie', 'midden redactie' en 'korte redactie', een hypothese die beweert dat de brieven uit de tweede categorie authentiek zijn, terwijl de dertien brieven uit de lange redactie twijfelachtig zijn omdat zij verwijzingen bevatten naar Arianisme en Apollinarisme.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 11:10 schreef Panterjong het volgende:
Okee Game on. Etto mag ik je vragen waarom je eerder als bewijslast voor het spreken over Jezus als goddelijk in de 1e en 2e eeuw de brieven van Ignatius aanvoerde. Ik verbaas me namelijk daarover omdat de oudste handschriften van die brieven gedateerd worden uit de 10e eeuw. Het zal wel met academische consensus te maken hebben, als dat zo is zou je daar dan wat meer over willen vertellen? Bijvoorbeeld door antwoord te geven op de vraag; hoe, wanneer en welke academische hebben op grond van welke methode aangetoond dat deze handschriften zonder enige aanpassing exact de woorden van Ignatius zijn? Hoe zit het dus met de bewijslast dat er in die pak hem beet 1000 jaar niets van zijn woorden aangepast is?
De handschriften van deze brieven dateren niet alleen in de 10e eeuw.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 11:10 schreef Panterjong het volgende:
Dit is nauwelijks een antwoord op mijn vraag te noemen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 11:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het betreft hier de zgn. 'lange redactie', 'midden redactie' en 'korte redactie', een hypothese die beweert dat de brieven uit de tweede categorie authentiek zijn, terwijl de dertien brieven uit de lange redactie twijfelachtig zijn omdat zij verwijzingen bevatten naar Arianisme en Apollinarisme.
En inderdaad, ik hanteer hier de consensus. De door mij aangehaalde regel uit de brief aan de Efeze, zevende hoofdstuk, stamt uit de tweede categorie.
Helder en dank voor je reactie. Zo te werk gaan is natuurlijk geen betrouwbare methode. Het lijkt vooral op giswerk en wishful thinking om het beoogde resultaat te krijgen. Resultaat vanuit geloof. Tegenwoordige theologen zijn toch wat kritischer hoor.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 11:52 schreef Cognitor het volgende:
[..]
De handschriften van deze brieven dateren niet alleen in de 10e eeuw.
- Er zijn citaten en verwijzingen in bronnen vanaf de 2e eeuw;
- Er is een papyrus met een fragment uit de 5e eeuw.
- De belangrijkste handschriften met complete tekst stammen uit de 10e-11e eeuw.
Deze situatie is gebruikelijk voor geschriften uit de oudheid. Dat we bij deze handschriften met de 'middenredactie' dicht bij de oorspronkelijke tekst zitten, bewijst het volgende:
(1) De verschillen tussen de handschriften uit 10e eeuw en later met de citaten bij kerkvaders en het 5e-eeuwse fragment zijn minimaal.
(2) We weten wat er gebeurt als men met de brieven ging knoeien, want de korte redactie en de lange redactie (in weer andere handschriften) laten zien dat men dan dingen toevoegde of weghaalde, maar niet de hele brief ging herschrijven. De toevoegingen in de langere recensie zijn goed te herkennen omdat ze 4e-eeuwse discussies weerspiegelen.
Zoals uit (1) blijkt, is er gedurende vijf eeuwen haast niks veranderd in de overlevering. Dit blijkt ook als je de citaten van andere christelijke schrijvers vanaf de 2e eeuw bekijkt. Dus is de meest aannemelijke opvatting dat de tekstreconstructie op basis van de bekende handschriften heel dicht bij het origineel staat. Als je wilt betogen dat een bepaalde zin een vervalsing is, heb je de bewijslast.
Het begrip "theologie" is in de laatste eeuw ook wel enorm veranderd. Van oudsher waren dat 'geestelijken'. Gelovigen die ons wel even konden vertellen hoe bijvoorbeeld bijbelse teksten gelezen moeten worden.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 12:46 schreef Panterjong het volgende:
Tegenwoordige theologen zijn toch wat kritischer hoor.
Correct. Daarom lijkt het schermen met 'academische consensus' eerder gebaseerd op de conclusie van een klein groepje geestelijken dan iets dat voortkomt uit kritisch onderzoek van hedendaagse onderzoekers die er met een objectieve blik naar gekeken hebben.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 13:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het begrip "theologie" is in de laatste eeuw ook wel enorm veranderd. Van oudsher waren dat 'geestelijken'. Gelovigen die ons wel even konden vertellen hoe bijvoorbeeld bijbelse teksten gelezen moeten worden.
Tegenwoordig valt het meer onder de beschrijvende godsdienstwetenschappen, wat echt een totaal andere discipline is.
Ik volg precies wat in de (ook recente) wetenschappelijke studies hierover staat. Zo gaan alle tekstcritici te werk, of ze nu met Homerus, Plato of Ignatius bezig zijn. Natuurlijk presenteer ik het hier zeer samenvattend.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 12:46 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Helder en dank voor je reactie. Zo te werk gaan is natuurlijk geen betrouwbare methode. Het lijkt vooral op giswerk en wishful thinking om het beoogde resultaat te krijgen. Resultaat vanuit geloof. Tegenwoordige theologen zijn toch wat kritischer hoor.
Nee, want dan kun je niet verklaren hoe men in de 6e of 7e eeuw een Latijnse vertaling maakte.quote:Als ik het zo lees lijkt het me dan eerder dat met het handvol citaten uit de 2e eeuw en het fragmentje uit de 5e eeuw wat brieven in de 10e eeuw in elkaar geflanst zijn.
Ik had het over fragmenten en bronnen vanaf de 2e eeuw.quote:Maar goed wat zijn de fragmenten en de bronnen uit de 2e eeuw? Wat vermelden deze fragmenten over de goddelijkheid van Jezus? Wat en waar is de bewijslast dat de fragmenten uit de 2e eeuw de exacte woorden van Ignatius zijn?
Zo drukte men dat uit in het Grieks. Men had geen achternaam toen.quote:Wie zou dit zo over zichzelf schrijven in een brief?
Vooroordelen. Je hebt niet echt moeite gedaan om even in een catalogus naar recente studies te zoeken hè?quote:Daarom lijkt het schermen met 'academische consensus' eerder gebaseerd op de conclusie van een klein groepje geestelijken dan iets dat voortkomt uit kritisch onderzoek van hedendaagse onderzoekers die er met een objectieve blik naar gekeken hebben.
je zegt dit gemakkelijk, maar is het ook zo?quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 13:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het begrip "theologie" is in de laatste eeuw ook wel enorm veranderd. Van oudsher waren dat 'geestelijken'. Gelovigen die ons wel even konden vertellen hoe bijvoorbeeld bijbelse teksten gelezen moeten worden.
Tegenwoordig valt het meer onder de beschrijvende godsdienstwetenschappen, wat echt een totaal andere discipline is.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat relevant zou zijn. Ik zeg dat het vakgebied inhoudelijk sterk is veranderd.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:13 schreef dop het volgende:
[..]
je zegt dit gemakkelijk, maar is het ook zo?
Hoe liggen de verhouding gelovigen niet gelovigen bij een studie theologie?
dat is mooi maar niet iets wat de laatste 100 jaar al zo was.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
"De moderne westerse academische theologie neemt het axioma dat er een god is niet aan."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theologie
Die verandering kwam niet exact 100 jaar geleden, sure.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:37 schreef dop het volgende:
[..]
dat is mooi maar niet iets wat de laatste 100 jaar al zo was.
Tot ruim in de vorige eeuw had de kerk behoorlijk wat in de melk te brokkelen, en waren de meeste theologische studies helemaal niet onafhankelijk.
enig idee wanneer er meer studies kerk onafhankelijk waren dan kerk afhankelijk?quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die verandering kwam niet exact 100 jaar geleden, sure.
Ik heb geen exacte cijfers of jaartallen voor je, nee. Overigens ontgaat wederom de relevantie mij een beetje.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:49 schreef dop het volgende:
[..]
enig idee wanneer er meer studies kerk onafhankelijk waren dan kerk afhankelijk?
Vorige eeuw of deze eeuw?
(In Nederland)
jij ziet geen verband tussen onafhankelijkheid en de verandering binnen de theologie.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 18:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb geen exacte cijfers of jaartallen voor je, nee. Overigens ontgaat wederom de relevantie mij een beetje.
Bron? Doet verder niets af natuurlijk. In plaats van in de 10e eeuw wordt het dan in plaats van 6e of 7e eeuw.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 14:17 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Ik volg precies wat in de (ook recente) wetenschappelijke studies hierover staat. Zo gaan alle tekstcritici te werk, of ze nu met Homerus, Plato of Ignatius bezig zijn. Natuurlijk presenteer ik het hier zeer samenvattend.
Uit Historia?
[..]
[quote]Nee, want dan kun je niet verklaren hoe men in de 6e of 7e eeuw een Latijnse vertaling maakte.
Ja jij had het over fragmenten en bronnen vanaf de 2e eeuw vandaar dat ik een vraag stelde over fragmenten en bronnen uit de 2e eeuw waarop jij nu geen antwoord geeft en misschien zelfs niet kunt.quote:Ik had het over fragmenten en bronnen vanaf de 2e eeuw.
Speculatie en onvoldoende bewijslast om te stellen dat de handschriften uit de 10e eeuw, of zoals jij stelt de handschriften uit de 6e of 7e eeuw, in zijn geheel in de vorm zoals wij die kennen neergepend zijn door Ignatius.quote:Zoals ik al duidelijk heb gemaakt is er o.a. op basis van de overeenkomsten tussen de 10e-11e-eeuwse manuscripten, de vertalingen, het 5e eeuwse fragment en citaten bij de kerkvaders alle reden aan te nemen dat de middenredactie uit te 2e eeuw stamt.
Als je zoiets stelt moet je het ook aantonen maar ik ben bang dat je dit ook niet wilt of misschien zelfs geen eens kunt. Komt uit de lucht gegrepen over.quote:Zo drukte men dat uit in het Grieks. Men had geen achternaam toen.
Onjuiste aanname. Lees anders eens iets beter.quote:Vooroordelen.
Ik heb het dan ook niet over Constantijn. Ik heb het over bewijslast om te kunnen stellen dat de brieven van Ignatius zoals wij die kennen volledig van zijn hand komen zonder ook maar 1 aanpassing, weglating of toevoeging. En zijn er nu plots handschriften uit de 2e eeuw? Je stelde eerder dat er wat citaten en verwijzingen in bronnen vanaf de 2e eeuw zijn. Vaag, maar toon maar aan dan. Tot nu toe nog geen bewijslast gezien alleen wat speculatie en ik zal het ook wel niet te zien krijgen ben ik bang voor. Waan je dan niet in de illusie dat je iets aangetoond hebt.quote:Je hebt niet echt moeite gedaan om even in een catalogus naar recente studies te zoeken hè?
De hele kwestie is sinds de 16e eeuw uitgebreid onderzocht; dat de middenrecensie een 2e-eeuwse brievenverzameling is staat nagenoeg vast; er is in de recente tijd bij mijn weten slechts één geleerde geweest die enkele van deze brieven als derde-eeuwse vervalsingen heeft bestempeld -- ook dan zitten we trouwens nog ruim voor Constantijn.
Ik heb meer met Dennis Wilson... Pacific Ocean Blue all the way.quote:Op zondag 5 augustus 2018 00:59 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Bron? Doet verder niets af natuurlijk. In plaats van in de 10e eeuw wordt het dan in plaats van 6e of 7e eeuw.
[..]
[..]
Ja jij had het over fragmenten en bronnen vanaf de 2e eeuw vandaar dat ik een vraag stelde over fragmenten en bronnen uit de 2e eeuw waarop jij nu geen antwoord geeft en misschien zelfs niet kunt.
[..]
Speculatie en onvoldoende bewijslast om te stellen dat de handschriften uit de 10e eeuw, of zoals jij stelt de handschriften uit de 6e of 7e eeuw, in zijn geheel in de vorm zoals wij die kennen neergepend zijn door Ignatius.
[..]
[..]
Als je zoiets stelt moet je het ook aantonen maar ik ben bang dat je dit ook niet wilt of misschien zelfs geen eens kunt. Komt uit de lucht gegrepen over.
[..]
[..]
Onjuiste aanname. Lees anders eens iets beter.
[..]
Ik heb het dan ook niet over Constantijn. Ik heb het over bewijslast om te kunnen stellen dat de brieven van Ignatius zoals wij die kennen volledig van zijn hand komen zonder ook maar 1 aanpassing, weglating of toevoeging. En zijn er nu plots handschriften uit de 2e eeuw? Je stelde eerder dat er wat citaten en verwijzingen in bronnen vanaf de 2e eeuw zijn. Vaag, maar toon maar aan dan. Tot nu toe nog geen bewijslast gezien alleen wat speculatie en ik zal het ook wel niet te zien krijgen ben ik bang voor. Waan je dan niet in de illusie dat je iets aangetoond hebt.
Die luister ik ook graag.quote:Op zondag 5 augustus 2018 02:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb meer met Dennis Wilson... Pacific Ocean Blue all the way.
Mij gaat het niet om Constantijn en wat Aton daarover beweerde en hoe jij daar op reageerde. Met uitzondering van je voorbeelden die ik erg interessant en helder vond. Ik ben dan ook vooral geinteresseerd hoe de mutatie van Jezus van mensenzoon tot zoon van God in de literatuur plaats vond. Dit heeft mijn interesse en als jij dan met voorbeelden komt dan stel ik daar vragen over. Daar ging het mij om.quote:Ontopic:
Het gaat wel om Constantijn; de hele premisse van ATON is dat er plots pas over de goddelijkheid van Jezus gesproken werd nadat deze keizer besloot om een staatsreligie in te voeren en wel om iedereen gunstig te stemmen: de christenen die met rust gelaten werden, zelfs bevoordeeld, en de heidenen, die veel van hun rituelen en goden alsnog terug zagen komen in dit christendom van de keizer.
Ik gebruikte expres 1 voorbeeld om het simpel te houden. Laten we ons daarop richten. Als er over dit voorbeeld alleen maar 'er is consensus' geroepen wordt betreffende de datering en het auteurschap dan werkt dat verre van overtuigend. Er mag dan wel wat meer uitgelegd worden. Maar de vragen worden ontweken en er wordt van alles bijgehaald zonder dat er iets aangetoond wordt. Dat is jammer.quote:Cognitor heeft het al uitgelegd. De consensus - en ja, die is er - is dat er zeven epistels van Ignatius authentiek zijn: de zgn. midden-redactie. Dat er twijfelachtige geschriften op zijn naam staan (epistels aan Maria en Johannes de evangelist, het martyrium) betwist vrijwel niemand meer... en dat al sinds de 16e eeuw.
Ik vraag het me alleen maar af. Ik concludeer nog niets. Ik stel wat vragen omdat je bewijslast lijkt te rammelen. Vandaar mijn vraag om aan te tonen dat de woorden werkelijk van Ignatius zijn en dateren uit eind 1e / begin 2e eeuw. Ik ben nog steeds benieuwd naar die bewijslast die ik waarschijnlijk nooit zou krijgen van jou of Cognitor. Waarom wordt er niet gewoon toegegeven dat het aan bewijslast ontbreekt?quote:Maar laten we jouw speculatie aannemen als waarheid.
Nogmaals dat was het discussiepunt tussen jou en Aton. Ik stel alleen maar wat vragen over de door jou aangevoerde bewijslast waarvan je de overtuiging hebt dat je er iets mee aantoont. Ik heb dat aan de hand van een voorbeeld betwijfelt zonder zelf conclusies te trekken.quote:Stel dat de brief van Ignatius aan Efeze inderdaad 'later is aangepast'. Ik neem aan dat de zaken die er toe doen in de discussie, de goddelijkheid van Jezus, er dan rond de tijd van Constantijn, of zelfs later, in zijn aangebracht, om een nieuw filosofisch concept (Jezus als godheid) authenticiteit te geven.
Laten we dat aannemen als mogelijkheid en de consensus overboord zetten; de brief is aangepast.
Dan verandert er nog steeds niets aan het gegeven dat naast Ignatius ook andere kerkvaders voor de tijd van Constantijn spraken over Jezus als goddelijk (Polycarpus, Justinus de Martelaar, Aristides, Diognetus, Irenaeus, Tertullianus, Origenes).
Of deze epistels zijn uiteraard ook 'later' aangepast en vervormd.
Het discussiepunt is hier dan ook niet de datering van Ignatius' brief, maar of er voor de tijd van Constantijn over Jezus als goddelijk gesproken wordt. En de bronnen bevestigen dat gegeven eerder dan dat het dat verwerpt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |