Ik waardeoordeel heel veel over het proces. Wat goed dat je zelf rustig kon worden nadat je zo boos werd, wat knap dat je hebt doorgezet, goed zeg, dat jij zo lekker hebt gespeeld ondanks de drukte (bijzonder kind waarvoor sommige 'gewone dingen' extra moeilijk zijn).quote:Op zondag 22 juli 2018 13:49 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Elk woord afwegen is wat anders dan obv gedegen onderzoek (niet omdat een paar artikelen het zeggen) te besluiten om in je feedback naar je kinderen niet teveel complimenten te geven die een waarde oordeel als “goed” bevatten. Ik probeer idd ook bewust meer op het proces terug te geven (en los daarvan vaak te vertellen dat ik van m hou, complimenten op de persoon doe ik heus wel maar niet om een of andere tekening).
quote:Op zondag 22 juli 2018 15:31 schreef Franny_G het volgende:
Ook dit vind ik een lastige als het gaat om de invloed van anderen. Ik merk namelijk dat er ouders zijn die erg focussen op dat hun kind dingen precies 'goed' doet, bijvoorbeeld ook met tekenen. Hun kind van vier 'voortekenen' hoe je iets tekent en hun kind leren hoe 'het hoort'. En zo komt dat ook weer bij mijn kind terecht, want speelkameraadjes gaan I vertellen dat zij het 'niet goed' doet. Oef, daar kan ik best link om worden ook. Zo dodelijk voor je vrij en creatief ontwikkelen.
Ik denk dat ik het niet heel anders doe dan jij nu stelt.quote:Op zondag 22 juli 2018 23:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik waardeoordeel heel veel over het proces. Wat goed dat je zelf rustig kon worden nadat je zo boos werd, wat knap dat je hebt doorgezet, goed zeg, dat jij zo lekker hebt gespeeld ondanks de drukte (bijzonder kind waarvoor sommige 'gewone dingen' extra moeilijk zijn).
Wel veel goed zo dus, maar niet zo vaak op een product dat ze maken. En wel wat zie je er mooi uit, die kleuren heb je goed bij elkaar gematcht of je heeft zo'n mooie jurk uitgekozen.
Ik denk dat het voor een kind best eens fijn is om te horen dat ie iets moois heeft gemaakt, maar eens dat je dat vooral niet moet overdrijven. Wordt het kind ook niet leuker van.
Is wel waar natuurlijk. Dat merk ik ook met A’s school/juffrouw. A. houdt op school nog altijd zijn potloden met zijn vuist vast I.p.v. met dat zogenaamde krokodillenbekje. Hij tekent dan ook graag in grote, grove lijnen.quote:Op zondag 22 juli 2018 15:31 schreef Franny_G het volgende:
Ook dit vind ik een lastige als het gaat om de invloed van anderen. Ik merk namelijk dat er ouders zijn die erg focussen op dat hun kind dingen precies 'goed' doet, bijvoorbeeld ook met tekenen. Hun kind van vier 'voortekenen' hoe je iets tekent en hun kind leren hoe 'het hoort'. En zo komt dat ook weer bij mijn kind terecht, want speelkameraadjes gaan I vertellen dat zij het 'niet goed' doet. Oef, daar kan ik best link om worden ook. Zo dodelijk voor je vrij en creatief ontwikkelen.
Ik denk dat dit ook is zoals wij dat doen. Goed is voor mij een vrij standaard woord, als ik dat niet meer zou "mogen" gebruiken dan zou het voor mij wel steeds het afwegen van woorden worden.quote:Op zondag 22 juli 2018 23:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik waardeoordeel heel veel over het proces. Wat goed dat je zelf rustig kon worden nadat je zo boos werd, wat knap dat je hebt doorgezet, goed zeg, dat jij zo lekker hebt gespeeld ondanks de drukte (bijzonder kind waarvoor sommige 'gewone dingen' extra moeilijk zijn).
Wel veel goed zo dus, maar niet zo vaak op een product dat ze maken. En wel wat zie je er mooi uit, die kleuren heb je goed bij elkaar gematcht of je heeft zo'n mooie jurk uitgekozen.
Ik denk dat het voor een kind best eens fijn is om te horen dat ie iets moois heeft gemaakt, maar eens dat je dat vooral niet moet overdrijven. Wordt het kind ook niet leuker van.
Ja, daar heb ik dus ook wat moeite mee, vooral bij kleuters. Die juiste greep wordt pas belangrijk bij het leren schrijven. Tot die tijd is het volgens mij beter om een kind vooral te laten ontdekken en wellicht komen ze dan vanzelf wel tot die betere greep, als ze het bij anderen zien en merken dat het handiger is. Dat is naar mijn idee veel beter dan dat je hoort 'zo moet het en niet anders'.quote:Op maandag 23 juli 2018 06:02 schreef vencodark het volgende:
Heeft de juf nu al een aantal keer benoemd alsof dat zo erg is en zo zijn er wel meer dingen waarin hij opvalt (heb ik eerder over geschreven. Dat hij druk is, ongeconcentreerd en onhandiger dan anderen).
Dus het klinkt al gauw alsof hij niet volgens het standaard patroon valt over hoe ze dingen moeten doen. Als je dan ook ziet waarop ze die kinderen ‘beoordelen’, dan vind ik het ook erg prestatiegericht en volgens een bepaalde norm.
Ik begrijp dat wel, zo gaan die dingen op school, maar ergens vind ik het lastig.
nou precies dit!!quote:Op maandag 23 juli 2018 08:47 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ook is zoals wij dat doen. Goed is voor mij een vrij standaard woord, als ik dat niet meer zou "mogen" gebruiken dan zou het voor mij wel steeds het afwegen van woorden worden.
Maar goed, wij hanteren dus ook nog steeds de doe-maar-wat-opvoedmethode
Ik kan mij ergens vinden in jouw zienswijze Franny. Zelf leren en zelf ontdekken is een mooie visie, zeker bij jonge kinderen.quote:Op maandag 23 juli 2018 09:56 schreef Franny_G het volgende:
In groep 3 zien ze natuurlijk direct of een kind een goede greep heeft of niet. Dat hoeft dan niet al meteen te leiden tot 'achterblijven', lijkt me, en als dat wel zo is dan haalt een kind dat ook weer in. Er is echt tijd genoeg om het dan te leren of extra te oefenen. De meeste kinderen zullen dat snel genoeg oppakken.
Ik snap wel dat het voor leerkrachten van groep 3 fijn is als de leerlingen al voordat ze naar groep 3 komen die juiste greep geleerd hebben en dat daarom in de kleuterklassen daarop gelet wordt. Maar naar mijn idee is dit dus vooral bekeken vanuit de leerkracht en niet zozeer vanuit het kind. Het gaat er voor mij om dat een kind dingen op z'n eigen manier mag ontdekken en leren en dat gaat er op deze manier wel heel snel vanaf, als dat bij kleuters al zo wordt aangepakt. De tijd dat je gewoon wat mag aanmodderen en aanklooien is zo snel voorbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |