abonnement Unibet Coolblue
pi_179942303
Wat een geklaag. 15 jaar de tijd hebben en dan nu al zeggen dat het onmogelijk is, tsja, met die instelling...
pi_179942343
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:39 schreef Cherni het volgende:

[..]

7000 euro aan investering dat is 15 jaar de prijs van mijn energie kosten als de prijzen niet zouden stijgen. Denk jij dat ik op mijn leeftijd nog die investering ga maken.

En dan mag je nog blij zijn dat je gratis geld krijgt in de vorm van subsidie. Maar als een werkloos gratis geld krijgt is de wereld weer te klein.

Het is weer een vorm van subsidie voor mensen die het kunnen betalen. De minima ook al met subsidie kan dit nooit betalen.
Je krijgt subsidie omdat je iets terug doet, namelijk je CO2 uitstoot verminderen en daardoor het milieu bespaard.

Een werkloos zit op de bank televisie te kijken en krijgt geld van de staat omdat hij/zij zichzelf niet kan onderhouden. Daar krijgt niemand wat voor terug.
Dus appels met peren vergelijken.

Het is een vorm van subsidie voor mensen die bereid zijn te investeren in een beter milieu, een lagere maandlast en een meerwaarde in je woning.

Dat gezeik over "minima kan dit niet betalen" schiet niemand wat mee op. Investeren (in wat dan ook) kost geld. Minima hebben geen geld over om te investeren, dus kunnen dit nooit.
En wat de reden ook is dat zij onder de minima valt is een compleet andere discussie. Die varieert van complete laksheid tot simpelweg niet in staat zijn om te kunnen of mogen werken.

Zo werkt de wereld nou eenmaal.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 21 juni 2018 @ 13:45:47 #153
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_179942359
Lekker boeiend. Een budgetneutrale verschuiving van kosten op stroom naar kosten op gas. Wat een geklaag hier over niet zoveel.
pi_179942485
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:30 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja, 9,77kWh.

Maar ooit gehoord van de term COP?

Een warmtepomp heeft een COP tussen de 4 en 5, (menig airco zit overigens boven de 5).
Dat betekend dus (bij mijn warmtepomp met COP 4,5)
Dat 9,77kWh / 4.5 = 2,17kWh wordt.
1m3 = 65 cent
1kWh = 20 cent
2,17kWh = 43,4 cent

Dus elke m3 die je bespaard scheelt je zonder zonnepanelen 21,6 cent.

Als je 1500m3 bespaart is dat 324 euro per jaar.
Daarbij komt je gas-aansluiting te vervallen, en dus het vastrecht á 150-175 euro per jaar.
Totale besparing 475-500 euro per jaar.

Netto investering na subsidie is rond de 7000 euro.
Dus vanaf 1500m3 verbruik kan het redelijk uit.

Met zonnepanelen wordt het nog veel interessanter en bij een hoger gasverbruik (tot 2100m3 met deze pomp) ook.
Is de COP niet afhankelijk van de buitentemperatuur ?
  donderdag 21 juni 2018 @ 14:05:29 #155
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179942743
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:42 schreef MaGNeT het volgende:
Wat een geklaag. 15 jaar de tijd hebben en dan nu al zeggen dat het onmogelijk is, tsja, met die instelling...
quote:
Bij bestaande bouw is een warmtepomp installatie alleen interessant bij rigoureuze verbouwingen.
Ik weet niet wanneer jij voor het laatste een 'rigoreuze verbouwing' hebt gedaan, maar in mijn beleving ben je dan met 50k euries niet klaar.

ik denk dat jij wellicht een iets te simpele voorstelling van zaken hebt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179942910
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]


[..]

Ik weet niet wanneer jij voor het laatste een 'rigoreuze verbouwing' hebt gedaan, maar in mijn beleving ben je dan met 50k euries niet klaar.

ik denk dat jij wellicht een iets te simpele voorstelling van zaken hebt.
Daarom nu alvast gaan sparen, samen met duurzaamheidslening kom je dan een heel eind.
pi_179942950
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:45 schreef bambino het volgende:

[..]

Je krijgt subsidie omdat je iets terug doet, namelijk je CO2 uitstoot verminderen en daardoor het milieu bespaard.

Een werkloos zit op de bank televisie te kijken en krijgt geld van de staat omdat hij/zij zichzelf niet kan onderhouden. Daar krijgt niemand wat voor terug.
Dus appels met peren vergelijken.

Het is een vorm van subsidie voor mensen die bereid zijn te investeren in een beter milieu, een lagere maandlast en een meerwaarde in je woning.


Dat gezeik over "minima kan dit niet betalen" schiet niemand wat mee op. Investeren (in wat dan ook) kost geld. Minima hebben geen geld over om te investeren, dus kunnen dit nooit.
En wat de reden ook is dat zij onder de minima valt is een compleet andere discussie. Die varieert van complete laksheid tot simpelweg niet in staat zijn om te kunnen of mogen werken.

Zo werkt de wereld nou eenmaal.
Zo werkt de wereld inderdaad. Het gaat er niet om of je die investering kunt betalen ja of nee. Het gaat erom wanneer je dat niet kunt daardoor meer belasting gaat betalen over gas. Dit terwijl de grootste vervuilers(grootverbruik) juist kortingen krijgen.

En dat het opwekken van elektriciteit zo vriendelijk is voor het milieu is nog maar de vraag.

Bovendien blijft het vreemd dat men in Duitsland daar geheel anders over denkt.


Het doet mij denken aan de diesel die in de jaren 80 als het meest milieu vriendelijk werd gezien.
pi_179943106
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:15 schreef Cherni het volgende:

[..]

Bovendien blijft het vreemd dat men in Duitsland daar geheel anders over denkt.

Hoezo denkt men er in Duitsland anders over?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_179943119
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:23 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hoezo denkt men er in Duitsland anders over?
Daar gaat men massaal over op gas.

https://heizung.de/gashei(...)d-zukunftstraechtig/
pi_179943216
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan moet je daar over 15 jaar niet meer willen wonen, onbetaalbaar.
Jij weet dat we al sinds 1930 een woning tekort hebben in Nederland en veel mensen die keuze niet eens hebben.

Uit alles blijkt dat je veel te simplistisch en egocentrisch denkt over zaken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_179943282
Maar goed, ik zal de komende VVE even aangeven dat de houten vloeren eruit gaan, evenals het glas-in-lood, de originele mooie houten puien zijn helemaal verboten, we gaan isoleren zonder spouwmuren en we moeten allemaal nieuwe ketels gaan aanschaffen waar geen ruimte voor is.
pi_179943314
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:24 schreef Cherni het volgende:

[..]

Daar gaat men massaal over op gas.

https://heizung.de/gashei(...)d-zukunftstraechtig/
Daar spreken ze over een (kleine) afname.
quote:
Auch wenn der Anteil gasbetriebener Wärmeerzeuger in den vergangenen Jahren etwas kleiner geworden ist
En ze vermelden ook de combinatie met warmtepomp, gedeeltelijk terugbetaald door de overheid.
quote:
Alternativ lässt sich die Gasheizung auch mit einer Wärmepumpe betreiben. Bei dieser Konstellation verantwortet die Wärmepumpe das ganze Jahr über die Warmwasserbereitung und die Beheizung der Räume. Nur bei Spitzenlasten wird der Gaskessel zugeschaltet. Auch ein gemeinsamer Betrieb mit einer Holzheizung ist möglich. In allen drei Fällen haben Hausbesitzer Anspruch auf staatliche Fördergelder. Wie hoch diese sind und worauf zu achten ist, erklärt der Beitrag Förderung für die neue Heizung.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_179943416
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:36 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Daar spreken ze over een (kleine) afname.

[..]

En ze vermelden ook de combinatie met warmtepomp, gedeeltelijk terugbetaald door de overheid.

[..]

Als alternatief een warmtepomp. Maar men spreekt ook over een beperkte co2 uitstoot bij een goede verbranding bij een ketel icm biogas. Mijn installateur in Limburg die 1× in de twee jaar mijn ketel schoon maakt verzuipt in het werk in Duitsland met het aanleggen van gasleidingen. Je quote een zeer klein deel van het gehele artikel.

Het gaat erom dat je hier belast gaat worden als je niet kan investeren. Dat is het kwalijke in tegenstelling tot Duitsland. Bovendien trekt men dan veel meer tijd voor uit. 2030 wil men daar pas van olie stoken af. Hoef je niet te vragen. Stoken op olie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 21-06-2018 14:49:04 ]
pi_179943585
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Jij weet dat we al sinds 1930 een woning tekort hebben in Nederland en veel mensen die keuze niet eens hebben.

Uit alles blijkt dat je veel te simplistisch en egocentrisch denkt over zaken.
Nee, realistisch. Gas wordt duurder en verdwijnt.

Je kan dan nu gaan sparen of niets doen en nog 15 of 20 jaar klagen dat het te duur is.
pi_179943619
quote:
14s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:34 schreef Harmankardon het volgende:
Maar goed, ik zal de komende VVE even aangeven dat de houten vloeren eruit gaan, evenals het glas-in-lood, de originele mooie houten puien zijn helemaal verboten, we gaan isoleren zonder spouwmuren en we moeten allemaal nieuwe ketels gaan aanschaffen waar geen ruimte voor is.
ik zal eens gaan aangeven dat wij voor de goedkopere manier gaan kiezen, dus alles platgooien en nieuwe huizen neerzetten.
pi_179943921
Vorig jaar airco laten plaatsen in de slaapkamers maar nog geen gebruik gemaakt van de verwarm functie deze winter. Misschien toch maar eens kijken hoe dat bevalt.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_179945169
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Is de COP niet afhankelijk van de buitentemperatuur ?
De COP is op elk moment anders, afhankelijk van de aanvoer temperatuur. Bij een luchtwarmtepomp (of airco) dus de buiten temperatuur.

Maar een pomp heeft een bepaalde COP op een vaste temperatuur. Die getallen worden afgegeven, vaak +7 en -7. En gemiddeld heeft zo'n pomp dan een COP van x.

quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 14:15 schreef Cherni het volgende:

[..]

Zo werkt de wereld inderdaad. Het gaat er niet om of je die investering kunt betalen ja of nee. Het gaat erom wanneer je dat niet kunt daardoor meer belasting gaat betalen over gas. Dit terwijl de grootste vervuilers(grootverbruik) juist kortingen krijgen.

En dat het opwekken van elektriciteit zo vriendelijk is voor het milieu is nog maar de vraag.

Bovendien blijft het vreemd dat men in Duitsland daar geheel anders over denkt.

Het doet mij denken aan de diesel die in de jaren 80 als het meest milieu vriendelijk werd gezien.

Maar ik vind dat je het verkeerd bekijkt.
Je zegt het gaat erom wanneer je dat niet kunt daardoor meer belasting gaat betalen over gas.
Iedereen gaat meer belasting betalen over gas, of je nou geld hebt of niet.
En daardoor springt de markt in op het bezuinigen op gas. Dat levert een bepaalde besparing op en dus een ROI.

Dat de minima zulke investeringen nooit kunnen doen is een bijkomstigheid waar niemand wat aan kan doen.
Moeten de bedrijven dan gewoon stoppen met technologie ontwikkelen omdat de minima er nooit van kan profiteren?

De wereld draait om 1 ding, geld.
Op welke mogelijke manier dan ook geld verdienen. En dat wordt verdiend bij de grootste groep mensen, jan modaal. Die kunnen af en toe een beetje sparen en een investering doen.
Alles boven modaal koopt het toch wel dus die markt krijg je er altijd bij.

Grootverbruik krijgt korting omdat die bedrijven het nodig hebben om te kunnen bestaan. Die bedrijven maken weet dingen (of bieden een service, whatever) om andere zaken weer beter te maken. Denk aan stroomopwekking of afvalvernietiging. Zonder die korting kunnen die bedrijven niet rondkomen, waardoor andere tarieven weer omhoog gaan.
Links of rechts om moeten er dingen betaald worden.

En de minima zal het nooit winnen. Daar is het ook de minima voor, daar zit je in om welke reden dan ook en eruit komen is gewoon niet makkelijk tenzij je ineens een goede baan kan krijgen (voor de mensen die tijdelijk zonder werk zitten).
De groep die nooit kan (en zelfs wil) werken, zal het nooit breed hebben.
Dat is vervelend (voor hen), maar daar is geen oplossing voor en zal er ook nooit komen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:27:09 #168
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179945192
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:30 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja, 9,77kWh.

Maar ooit gehoord van de term COP?

Een warmtepomp heeft een COP tussen de 4 en 5, (menig airco zit overigens boven de 5).
Dat betekend dus (bij mijn warmtepomp met COP 4,5)
Dat 9,77kWh / 4.5 = 2,17kWh wordt.
1m3 = 65 cent
1kWh = 20 cent
2,17kWh = 43,4 cent

Dus elke m3 die je bespaard scheelt je zonder zonnepanelen 21,6 cent.

Als je 1500m3 bespaart is dat 324 euro per jaar.
Daarbij komt je gas-aansluiting te vervallen, en dus het vastrecht á 150-175 euro per jaar.
Totale besparing 475-500 euro per jaar.

Netto investering na subsidie is rond de 7000 euro.
Dus vanaf 1500m3 verbruik kan het redelijk uit.

Met zonnepanelen wordt het nog veel interessanter en bij een hoger gasverbruik (tot 2100m3 met deze pomp) ook.
Dat is mijn punt niet. Het gaat om het elektricteitsverbruik ansich. Als je straks met alleen de straat net zoveel gaat verbruiken als een complete stad nu moet er vwb het elektriciteitsnet nogal wat gebeuren en dan laat ik het elektrisch rijden nog even buiten beschouwing.
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:28:57 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179945225
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is mijn punt niet. Het gaat om het elektricteitsverbruik ansich. Als je straks met alleen de straat net zoveel gaat verbruiken als een complete stad nu moet er vwb het elektriciteitsnet nogal wat gebeuren en dat laat ik het elektrisch rijden nog even buiten beschouwing.
Maar dat stond niet in je comment.
Je had het erover dat 1m3 gelijk stond aan 10kWh, en dat is in de basis zo. Maar dat heeft met deze discussie niks te maken, tenzij je het over een Elektrische CV hebt als oplossing om van het gas af te komen (COP 1).

En dat Enexis, Liander, Kabel Noord en weet ik welke netwerkbeheerders er exact zijn door Nederland straks een mega probleem hebben naarmate er meer warmtepompen komen is een feit.
Daar zijn ze al jaren over aan het discussiëren hoe dat straks opgelost moet worden.

Daar krijgen de burgers in Nederland ook vanzelf een rekening van.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:31:30 #171
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179945252
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:29 schreef bambino het volgende:

[..]

Maar dat stond niet in je comment.
Je had het erover dat 1m3 gelijk stond aan 10kWh, en dat is in de basis zo. Maar dat heeft met deze discussie niks te maken, tenzij je het over een Elektrische CV hebt als oplossing om van het gas af te komen (COP 1).

En dat Enexis, Liander, Kabel Noord en weet ik welke netwerkbeheerders er exact zijn door Nederland straks een mega probleem hebben naarmate er meer warmtepompen komen is een feit.
Daar zijn ze al jaren over aan het discussiëren hoe dat straks opgelost moet worden.

Daar krijgen de burgers in Nederland ook vanzelf een rekening van.
En vwb de COP. Het werd hier eerder ook al terecht opgemerkt beneden een bepaalde temp. doet je warmtepomp niks meer.
pi_179945395
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 13:39 schreef Cherni het volgende:

[..]

7000 euro aan investering dat is 15 jaar de prijs van mijn energie kosten als de prijzen niet zouden stijgen. Denk jij dat ik op mijn leeftijd nog die investering ga maken.

En dan mag je nog blij zijn dat je gratis geld krijgt in de vorm van subsidie. Maar als een werkloos gratis geld krijgt is de wereld weer te klein. Lag aan het gemiddelde gebruik dat-ie te rooskleurig voorstelde.

Het is weer een vorm van subsidie voor mensen die het kunnen betalen. De minima ook al met subsidie kan dit nooit betalen.
Die warmtepomp maakt nog een godskolere herrie ook schijnt of hebben ze dat al verholpen?

Schijnt nog dat Samson de zaak zat te beduvelen ook, of in ieder geval stelt-ie het mooier voor dan het is: gemiddeld gezin zal meer moeten betalen.
I´m back.
  donderdag 21 juni 2018 @ 16:44:24 #173
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_179945444
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die warmtepomp maakt nog een godskolere herrie ook schijnt of hebben ze dat al verholpen?

Schijnt nog dat Samson de zaak zat te beduvelen ook, of in ieder geval stelt-ie het mooier voor dan het is: gemiddeld gezin zal meer moeten betalen.
Ja natuurlijk. Men heeft het alleen nog niet door. Maar dit wordt een ongekend groot naai de burger project.
pi_179945455
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die warmtepomp maakt nog een godskolere herrie ook schijnt of hebben ze dat al verholpen?

Schijnt nog dat Samson de zaak zat te beduvelen ook, of in ieder geval stelt-ie het mooier voor dan het is: gemiddeld gezin zal meer moeten betalen.
Goedkopere versies maken herrie, sws moet je niet gaan bezuinigen als je zoiets aanschaft
Luchtwarmtepompen zijn momenteel aardig in opkomst ( verwarmt woning met behulp van de buitenlucht.)
pi_179945464
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2018 16:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja natuurlijk. Men heeft het alleen nog niet door. Maar dit wordt een ongekend groot naai de burger project.
Ja, en er zullen miljoenen verdiend worden, vergeet dat niet, aan die transitie. Ben wel benieuwd naar de rendementen als je hierin investeert.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')