Dan ben je wat vroeg, over 4 dagen is de halving. Momenteel nog 688 blokken te gaan.quote:Op donderdag 7 mei 2020 01:40 schreef Godshand het volgende:
[..]
Halving is vannacht. Ben benieuwd.
Prijs loopt denk ik eerder op door de crisis. Heb ook wat liggen
Ik dacht dat het best snel ging, verwachte het vannacht. Snelheid ligt niet zo hoog dusquote:Op donderdag 7 mei 2020 09:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dan ben je wat vroeg, over 4 dagen is de halving. Momenteel nog 688 blokken te gaan.
~10 minuten per block.quote:Op donderdag 7 mei 2020 09:13 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik dacht dat het best snel ging, verwachte het vannacht. Snelheid ligt niet zo hoog dus
Ja oké, is er ergens een grafiek van? Ik vermoed dat het in één of twee halvings nog dichter bij de 10 minuten gaat komen aangezien de markt zich verder stabiliseerd.quote:
Hier vind je veel statistieken.quote:Op maandag 11 mei 2020 11:51 schreef Piva het volgende:
[..]
Ja oké, is er ergens een grafiek van? Ik vermoed dat het in één of twee halvings nog dichter bij de 10 minuten gaat komen aangezien de markt zich verder stabiliseert.
17:50 : Nog 26 blokken en een dikke vier uur te gaan.. de verwachting is nu net na 22:00 uur.quote:Op donderdag 7 mei 2020 09:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dan ben je wat vroeg, over 4 dagen is de halving. Momenteel nog 688 blokken te gaan.
twitter:lopp twitterde op maandag 11-05-2020 om 21:31:14The final Bitcoin block with a subsidy of 12.5 BTC was mined by @f2pool_official and contained the following message in its coinbase transaction:
🐟NYTimes 09/Apr/2020 With $2.3T Injection, Fed's Plan Far Exceeds 2008 Rescue
https://t.co/9dtTrC8YH6 reageer retweet
In ieder geval geen invloed op de prijs tot dus ver. BTC prijs zakte alweer enigszins sinds zondagquote:Op maandag 11 mei 2020 17:50 schreef XMN8R het volgende:
[..]
17:50 : Nog 26 blokken en een dikke vier uur te gaan.. de verwachting is nu net na 22:00 uur.
18:50 : Nog 14 blokken te gaan, de verwachting is nu rond 21:00 uur maar kan ook zo een uur eerder zijn.
19:50 : Nog 08 blokken te gaan, de verwachting is nu rond 21:15 uur.
20:50 : Nog 04 blokken te gaan, de verwachting is nu rond 21:30 uur.
21:20 : Halving !!![]()
Ben heel benieuwd hoeveel miners de stekker eruit zullen trekken na de halving..
Niet? Toch 205 dollar gestegen sinds de halving. Ligt er net aan welk tijdsframe je pakt.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 08:39 schreef Godshand het volgende:
[..]
In ieder geval geen invloed op de prijs tot dus ver. BTC prijs zakte alweer enigszins sinds zondag
Als je had verwacht dat we nu direct in één streep naar een nieuwe All Time High zouden gaan, dan heb je je wellicht niet goed ingelezen?quote:Op dinsdag 12 mei 2020 08:39 schreef Godshand het volgende:
[..]
In ieder geval geen invloed op de prijs tot dus ver. BTC prijs zakte alweer enigszins sinds zondag
Dat begrijp ik. Het zou interessant zijn om een grafiek te zien, hoevaak het onder/boven de 10 minuten zit (bijvoorbeeld per 2016 blocks om het de middelen). Zo zou je de ontwikkelen van hoe acuraat het difficulty adjustment over de laatste jaren was.quote:Op maandag 11 mei 2020 14:36 schreef XMN8R het volgende:
[..]
Hier vind je veel statistieken.
In deze lijst wordt elk nieuw blok gepubliceerd. Je kunt daar ook zien hoe lang het duurde om een nieuw blok te vinden.
Wist je dat het achterliggende systeem automatisch na elke 2016 blokken (= ongeveer elke twee weken) de hashrate en de moeilijkheidsgraad opnieuw berekend? Dat zorgt er (onder andere) voor dat er daarna weer (ongeveer/gemiddeld) elke 10 minuten een blok zal worden gevonden. Het is dus niet afhankelijk van een halving.
Het eerstvolgende moment waarop de hashrate opnieuw wordt berekend is waarschijnlijk op 18 april 2020 (zie hier). Waarschijnlijk, want het is afhankelijk van hoe snel de blokken gevonden worden.
Waarom zou je twijfelen aan de difficulty adjustment? Dit is voor het systeem een eenvoudige berekening. Pas achteraf kun je vaststellen of er gemiddeld elke 10 minuten een blok gevonden is, maar dan moet je ook wel exact weten wat de veranderingen zijn in het aantal mijn-computers en hun specificaties en instellingen, en dat is info die je nooit (volledig) zult kunnen achterhalen.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 11:52 schreef Piva het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Het zou interessant zijn om een grafiek te zien, hoevaak het onder/boven de 10 minuten zit (bijvoorbeeld per 2016 blocks om het de middelen). Zo zou je de ontwikkelen van hoe acuraat het difficulty adjustment over de laatste jaren was.
Het zal altijd zo zijn dat het ene blok slechts een minuut na het vorige blok gevonden wordt, terwijl een ander blok pas een half uur na het vorige blok gevonden wordt. De situatie waarbij elk blok steeds 10 minuten na het vorige blok gevonden wordt zal nooit voor gaan komen. Het gaat uiteindelijk om het gemiddelde.quote:Waar ik op doelde is dat het in de toekomst waarschijnlijk nog dichter tegen de tien minuten gaat zitten aangezien de prijs (waarschijnlijk) minder volatiel wordt. En daarnaast de mining business steeds groter wordt en nieuwe mining technologie ook minder disruptive zal zijn.
You too!quote:Anyway happy halving
Dat heb ik niet gezegdquote:Op dinsdag 12 mei 2020 09:51 schreef XMN8R het volgende:
[..]
Als je had verwacht dat we nu direct in één streep naar een nieuwe All Time High zouden gaan, dan heb je je wellicht niet goed ingelezen?
Hier een artikel met interessante info over miners, hun apparatuur en de gevolgen van hun beslissingen..quote:Op maandag 11 mei 2020 17:50 schreef XMN8R het volgende:
[..]
17:50 : Nog 26 blokken en een dikke vier uur te gaan.. de verwachting is nu net na 22:00 uur.
18:50 : Nog 14 blokken te gaan, de verwachting is nu rond 21:00 uur maar kan ook zo een uur eerder zijn.
19:50 : Nog 08 blokken te gaan, de verwachting is nu rond 21:15 uur.
20:50 : Nog 04 blokken te gaan, de verwachting is nu rond 21:30 uur.
21:20 : Halving !!![]()
Ben heel benieuwd hoeveel miners de stekker eruit zullen trekken na de halving..
Uiteraard twijfel ik niet aan de difficulty adjustment, in mijn ogen een van SN beste uitvindingen. Het was werkelijk geniaal om dit toe te voegen en het werkt nog precies zoals hij het 11 jaar geleden al voorzag (brilliant).quote:Op dinsdag 12 mei 2020 18:02 schreef XMN8R het volgende:
Waarom zou je twijfelen aan de difficulty adjustment?
Dit bedoelde ik inderdaad, zo had ik bijvoorbeeld als investeerder de val naar $3800 van dit jaar niet zien aankomen. Ik kan mij goed voorstellen dat er ook bitcoin miners die dat niet zagen aankomen en te weinig marge hebben waardoor de huidige prijs onder de kostprijs valt. Nu moet een miner dus heel erg goed rekening houden met de volatiliteit. Waar ik verwacht dat in de toekomst de volatiliteit van de prijs daalt, je dus miners krijgt die meer risico durven te nemen tot aan de actuele koers en daarbij ook niet direct hun miners hoeft uit te zetten.quote:Je bedoeld waarschijnlijk dat bij een prijs die minder snel of abrubt zal stijgen of dalen (minder volatiel zal zijn) dat minder mijners hoeven te besluiten om hun computers aan of uit te zetten, of te upgraden. Deze beslissing van een mijner hangt natuurlijk niet alleen af van de prijs van een bitcoin, maar ook van de prijs die hij betaald voor de energie om zijn computers te laten draaien. En ook van de opbrengst die hij krijgt voor het opnemen van mutaties in zijn gevonden blokken (aan- en verkopen van bitcoins door derden). En uiteindelijk ook van eventuele reguleringen door regeringen. En waarschijnlijk door nog heel wat factoren..
Je hebt gelijk, misschien was dit wat te simplistisch gedacht. De schaal waarin gemined gaat worden (zeg over 30 jaar), maakt het denk ik wel dat de veranderingen langzamer gaan zijn en daardoor dus een stabiliere hashrate. Als je bijvoorbeeld nu al kijkt naar de grote spelers die aanwezig zijn in de markt.quote:Een steeds grotere miningbusiness met regelmatig nieuwe/snellere computers zal dus wel degelijk grote invloed blijven hebben op de hashrate en moeilijkheidsgraad. Pas wanneer de business niet meer groeit of daalt (gelijk aantal mijnende computers) en er niet meer wordt geïnvesteerd in nieuwe/snellere computers, dan zullen hashrate en moeilijkheidsgraad waarschijnlijk redelijk constant blijven. Deze situatie waarbij alles gelijk blijft zal echter niet/nooit (lang) standhouden.
Helemaal mee eensquote:Op woensdag 13 mei 2020 19:37 schreef Piva het volgende:
Uiteraard twijfel ik niet aan de difficulty adjustment, in mijn ogen een van SN beste uitvindingen. Het was werkelijk geniaal om dit toe te voegen en het werkt nog precies zoals hij het 11 jaar geleden al voorzag (brilliant).
Die val naar $ 3.800 heb ik zelf ook niet aan zien komen; kort daarvoor heb ik nog Bitcoin gekocht voor het dubbele, helaas.quote:Dit bedoelde ik inderdaad, zo had ik bijvoorbeeld als investeerder de val naar $3800 van dit jaar niet zien aankomen. Ik kan mij goed voorstellen dat er ook bitcoin miners die dat niet zagen aankomen en te weinig marge hebben waardoor de huidige prijs onder de kostprijs valt. Nu moet een miner dus heel erg goed rekening houden met de volatiliteit. Waar ik verwacht dat in de toekomst de volatiliteit van de prijs daalt, je dus miners krijgt die meer risico durven te nemen tot aan de actuele koers en daarbij ook niet direct hun miners hoeft uit te zetten.
Langzaam maar zeker zal de bron van inkomsten voor miners veranderen. Is de voornaamste inkomstenbron nu nog de beloning voor het vinden van een nieuwe blok, in de toekomst (neem de door jou genoemde 30 jaar, of zelfs totdat het laatste blok gemined is waarvoor nog een vergoeding wordt geleverd in het jaar 2140) zullen ze steeds meer afhankelijk worden van de miners-fee voor het opnemen van transacties in die gevonden blokken (en na 2140 zelfs voor 100% daarvan afhankelijk zijn).quote:Je hebt gelijk, misschien was dit wat te simplistisch gedacht. De schaal waarin gemined gaat worden (zeg over 30 jaar), maakt het denk ik wel dat de veranderingen langzamer gaan zijn en daardoor dus een stabiliere hashrate. .
ehm.. wat zie je dan precies?quote:Als je bijvoorbeeld nu al kijkt naar de grote spelers die aanwezig zijn in de markt.
Hoe zie je het dan voor je? Dat als bitcoin een marketcap van 1T, 5T of 50T heeft, het nog steeds 40% per dag omhoog/omlaag kan gaan? Ik niet namelijk.quote:Op woensdag 13 mei 2020 21:08 schreef XMN8R het volgende:
Je zegt dat je verwacht dat in de toekomst de volatiliteit van de Bitcoinprijs zal dalen. Ik heb die verwachting zelf eerlijk gezegd niet. Op dit moment is Bitcoin voornamelijk een (redelijk) safe haven voor het stallen van vermogen en nog geen algemeen geaccepteerd betaalmiddel voor kleine of grote goederen. Hetzelfde geldt voor goud, en dat draait al een tijdje mee. Ook goud heeft na duizenden jaren nog steeds zijn volatiele momenten, dus ik verwacht niet dat dat voor Bitcoin anders zal zijn:
Een plafond is er in mijn ogen niet echt, zoals Plan B ook in zijn modellen verwerkt. Daarnaast is er eigenlijk ook weinig over te zeggen. Dat de Euro of dollar in de huidige vorm 2140 gaan halen is eigenlijk wel uitgesloten. Dus het benoemen van een fiat waarde voor bitcoin in 2140 zal niet veel anders zijn dan oneindig.quote:Ik geloof zéker dat de prijs van Bitcoin nog zal stijgen, maar er zal ergens een plafond zijn. Hoe hoog dat plafond is? Als je het weet hoor ik het graag.
Ik denk dat deze grafiek wel het tegendeel bewijst:quote:Je zegt dat "de schaal waarin (waarop?) gemined gaat worden (zeg over 30 jaar), maakt het denk ik wel dat de veranderingen langzamer gaan zijn en daardoor dus een stabiliere hashrate".
Ook hier ben ik het niet helemaal mee eens. De veranderingen zullen juist steeds sneller gaan, kijk bijvoorbeeld naar de recente technische ontwikkelingen... van steeds snellere mining-computers tot aan SegWit en het Lightning Network
Daar ben ik het totaal mee eens, dit is pas het begin. Wat we over 5 of 10 jaar gaan zien is niet te bevatten voor de meeste mensen. En die mensen stappen over van de oude technologie naar de nieuwe zonder het te beseffenquote:Ik kan me op dit moment letterlijk niet voorstellen welke eindeloze mogelijkheden er nog bedacht en uitgevoerd gaan worden (bedenk dat Bitcoin pas in de kinderschoenen staat), maar of het Bitcoin-protocol en alles wat daarmee samenhangt op een gegeven moment zeg maar 'uitontwikkeld raakt' en zich steeds minder of langzamer zal ontwikkelen... de tijd zal het leren, maar ik vermoed dat dat niet of pas over zeeeer lange tijd zal gebeuren. Een stabiele hashrate gaan wij daarom in ieder geval in ons leven niet meemaken vermoed ik (en dat is ook helemaal nergens voor nodig).
Er zijn/worden farms gebouwd die wel 25-50MW of zelfs 300 MW groot zijn. Tien jaar geleden waren het een paar nerds die op hun oververhitte computer bitcoin minded, nu worden overal te wereld $100 milioen projecten uit de grond gestampt. Waar je voorheen nerds had die een nieuwe grafische kaart gebruikten. Uiteindelijk zullen grote energie spelers of zelfs landen zich nog toevoegen aan deze markt, maar dan heb je de grootste groei toch echt wel gehad.quote:ehm.. wat zie je dan precies?
Goeie vraag. Hoe verder in de toekomst, hoe lastiger het is om een prognose te maken. Gezien de vergelijking met goud zie ik op het tweede staatje dat ik in mijn vorige post heb opgenomen dat goud in de periode tussen eind 2012 en eind 2013 omlaag is gegaan van (ongeveer) 44.000 euro naar 28.000 euro; een daling van 16.000 euro ofwel ruim 36% ! Als dat met goud kan gebeuren, dan sluit ik niet uit dat het ook met Bitcoin kan gebeuren, onafhankelijk van de market-cap.quote:Op donderdag 14 mei 2020 16:16 schreef Piva het volgende:
Hoe zie je het dan voor je? Dat als bitcoin een marketcap van 1T, 5T of 50T heeft, het nog steeds 40% per dag omhoog/omlaag kan gaan? Ik niet namelijk.
Papier goud, fiat bijprinten, centrale banken, manipulatie en schijnstabiliteit... het zijn zéker óók heel interessante onderwerpen, maar meer iets voor een apart topic (nee, doe maar niet, want.. ooohhhh, breek me de bek niet open!quote:Is het daarna wel echt goud dat zo volatiel is? Goud heeft historisch gezien namelijk een heel erg lage volatiliteit, de laatste 49 jaar, maar zelfs met een papier gedekte goud nog wat langer, is het vooral volatiel in fiat termen uitgedrukt en op korte termijn. Ga je bijvoorbeeld kijken wat je met goud kan kopen zoals bijvoorbeeld de SP500, huizen, overige mandjes van producten. Dan zal je al snel zien dat het over lange termijn gezien redelijk gelijk blijft. Het zijn dus vooral de centrale banken die met fiat geld printen, het versoepelen van regels (explosie in papier goud) en doodleuk manipuleren van de goudmarkt ervoor zorgen dat fiat vooral een schijnstabiliteit heeft. En zoals je ook in 2020 weer kan zien, gaat iedereen masaal in goud omdat we stiekum wel beter weten.
Helemaal mee eens. Door de toekomstige veranderingen in de rollen, functie en waarde van de grote wereldvaluta als de Euro en vooral de US-Dollar is het inderdaad lastig om nu al iets te zeggen over de prijs van Bitcoin in de verre toekomst. Er moeten dan ook zoveel verschillende factoren in meegenomen worden dat dat vrijwel ondoenlijk is.quote:Een plafond is er in mijn ogen niet echt, zoals Plan B ook in zijn modellen verwerkt. Daarnaast is er eigenlijk ook weinig over te zeggen. Dat de Euro of dollar in de huidige vorm 2140 gaan halen is eigenlijk wel uitgesloten. Dus het benoemen van een fiat waarde voor bitcoin in 2140 zal niet veel anders zijn dan oneindig.
Die grafiek komt van blockchain.com.quote:
Ik mag toch hopen dat het mijnen van Bitcoin uiteindelijk niet alleen maar door een paar grote mining-farms gedaan wordt. De kans op een 51%-attack wordt daarmee steeds groter en dat zal het vertrouwen in de Bitcoin flink doen dalen, misschien wel geheel teniet doen. Dus wees zuinig op de 'nerds'quote:Er zijn/worden farms gebouwd die wel 25-50MW of zelfs 300 MW groot zijn. Tien jaar geleden waren het een paar nerds die op hun oververhitte computer bitcoin minded, nu worden overal te wereld $100 miljoen projecten uit de grond gestampt. Waar je voorheen nerds had die een nieuwe grafische kaart gebruikten. Uiteindelijk zullen grote energie spelers of zelfs landen zich nog toevoegen aan deze markt, maar dan heb je de grootste groei toch echt wel gehad.
26-10-19 en 12-3-20quote:Op donderdag 14 mei 2020 18:22 schreef XMN8R het volgende:
Maar dat was in een periode van zo'n 14 maanden. Is Bitcoin wel eens op één dag 40% in waarde gestegen of gedaald?
Hier worstel ik zelf ook mee. Aan de ene kant is het toevoegen van derivaten best wel een goede ontwikkeling voor bitcoin. Maar het kent ook risico's.quote:Ik ben er nog niet helemaal over uit of het een goede ontwikkeling is dat de huidige traditionele financiële producten als derivaten en futuremarkten (die oorspronkelijk ontwikkeld zijn voor fiat) ook moeten worden toegepast op Bitcoin. Het kan de prijs opdrijven omdat institutionele beleggers daardoor makkelijker toegang krijgen tot de Bitcoinmarkt (en dat is weer goed voor mijn eigen voorraad). Aan de andere kant is Bitcoin juist het tegenovergestelde van wat alle (centrale) banken en regeringen nu doen, en dat strookt weer niet met de idealistische gedachte achter Bitcoin.
Daar gaat het mij juist om, natuurlijk kan de hashrate prima doorstijgen. Maar niet met 100den proctenten per jaar. Waardoor de toekomstige hashrate market veel voorspelbaarder gaat worden. Hoe vlakker de groei, hoe stabieler de mining market imo.quote:Logaritmisch lijkt de hashrate sinds de start van Bitcoin inderdaad af te vlakken
Ik denk zelf, maar ken de nummers niet eerlijk gezegd. De meeste hashrate wel afkomstig is al van grote spelers. Eigenlijk weet ik dat wel bijna zeker.quote:Ik mag toch hopen dat het mijnen van Bitcoin uiteindelijk niet alleen maar door een paar grote mining-farms gedaan wordt. De kans op een 51%-attack wordt daarmee steeds groter en dat zal het vertrouwen in de Bitcoin flink doen dalen, misschien wel geheel teniet doen. Dus wees zuinig op de 'nerds'.
Het blijft niet te bevatten hoe goed alles heeft uitgepakt. Als dit door één persoon is gemaakt dan is SN een waar genie. Zoveel gedachten gangen, skills, aannames en kennis in één persoon. Hier dacht ik toevallig deze week nog aan tijdens de halvening.quote:Hoeveel mijn-computers er ook zullen zijn, feit is dat 87,5 % van alle ooit te mijnen Bitcoins al in omloop zijn (zelfs minder als je zou kunnen berekenen hoeveel er verloren zijn gegaan). Ik ben heel benieuwd hoeveel grote en kleine 'nerds', pools en farms het vol zullen houden, en dat is voornamelijk afhankelijk van de prijs. Of en hoe al die computers de hashrate beïnvloeden is daarbij (in mijn ogen) minder interessant, want het beheer daarvan heeft meneer (of mevrouw) Nakamoto heel netjes in het protocol verwerkt
.
Yes beidenquote:Op zaterdag 23 mei 2020 11:22 schreef dimmak het volgende:
Wie heeft hier eigenlijk zelf nodes draaien? Bitcoin en Lightning?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |