Allemaal achterhaald. SSRI en veel anti depressiva zijn allemaal per ongelijk ontwikkeld in de jaren 70. Veel geneesmiddelen zijn ontdekt terwijl men eigenlijk iets anders aan het ontwikkelen was. Forse bijwerkingen van anti depressiva zijn onvoldoende onderzocht.quote:Op vrijdag 1 november 2019 12:04 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ketamine wordt onderzocht geloof ik. Nu is het antidepressiva en antipsychotica. Wetenschap durft nu eindelijk weer is na het fiasco met ssri's die wel werken maar niet zo top als eerder werdt verkondigd.
Laatste onderzoeken laat wel zien dat ze wel degelijk werkzamer zijn dan een placebo. En de bijwerkingen zijn vaak in het begin het ergst. Ik slik overigens een TCA.quote:Op maandag 4 november 2019 01:15 schreef W00fer het volgende:
[..]
Allemaal achterhaald. SSRI en veel anti depressiva zijn allemaal per ongelijk ontwikkeld in de jaren 70. Veel geneesmiddelen zijn ontdekt terwijl men eigenlijk iets anders aan het ontwikkelen was. Forse bijwerkingen van anti depressiva zijn onvoldoende onderzocht.
Volgens mij is het zo dat iedereen lowkey "tinnitus" heeft. Wanneer mensen in een compleet geluidsdichte ruimte gestopt worden dan rapporteert men toch allerlei geluiden te horen. Dat lijkt me wel iets om aan vast te houden, dat het relatief normaal is en absolute stilte niet bestaat.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 13:54 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Wss wel meer dan een miljoen, schattingen zijn van 1 op de 10 tot 1 op de 5. Ik ken ook verdomd veel mensen die het hebben... Meeste hebben er geen last van gelukkig. Hier begint het ook langzaam erbij te horen.
Dat is zeker goed nieuws, had lang de hoop dat het bij mij ook kwam door een eeuwige verkoudheid maar helaas.. 5 jaar verder en ik piep nog steeds.quote:Op maandag 4 november 2019 11:57 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Volgens mij is het zo dat iedereen lowkey "tinnitus" heeft. Wanneer mensen in een compleet geluidsdichte ruimte gestopt worden dan rapporteert men toch allerlei geluiden te horen. Dat lijkt me wel iets om aan vast te houden, dat het relatief normaal is en absolute stilte niet bestaat.
Persoonlijk heb ik twee jaar geleden last van tinnitus gekregen na een zware griep en verkoudheid. Ik hoorde ook slechter met mij rechteroor. Dit jaar heb ik weer griep gekregen en nu is de tinnitus weg en hoor ik weer perfect met beide oren. Ik denk dat dit alles met de buis van Eustachius te maken heeft. Toen ik tinnitus fora las werd ik bijna suïcidaal van alle doemscenario's maar als je tinnitus niet door een geluidstrauma komt dan kan het blijkbaar toch weggaan, ook jaren na dato.
Dus ja tot zover mijn persoonlijke tinntitus verhaal. Ik wens iedereen hier er veel sterkte mee want het kan veel impact hebben.
De dode kamer geluiden zijn geen tinnitus. Althans appels met peren vergelijken. Bovendien is de kans dat menig mens ooit in een dode kamer komt al bijna nul, laat staan dat je echt lomp harde tinnitus hebt.quote:Op maandag 4 november 2019 11:57 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Volgens mij is het zo dat iedereen lowkey "tinnitus" heeft. Wanneer mensen in een compleet geluidsdichte ruimte gestopt worden dan rapporteert men toch allerlei geluiden te horen. Dat lijkt me wel iets om aan vast te houden, dat het relatief normaal is en absolute stilte niet bestaat.
Persoonlijk heb ik twee jaar geleden last van tinnitus gekregen na een zware griep en verkoudheid. Ik hoorde ook slechter met mij rechteroor. Dit jaar heb ik weer griep gekregen en nu is de tinnitus weg en hoor ik weer perfect met beide oren. Ik denk dat dit alles met de buis van Eustachius te maken heeft. Toen ik tinnitus fora las werd ik bijna suïcidaal van alle doemscenario's maar als je tinnitus niet door een geluidstrauma komt dan kan het blijkbaar toch weggaan, ook jaren na dato.
Dus ja tot zover mijn persoonlijke tinntitus verhaal. Ik wens iedereen hier er veel sterkte mee want het kan veel impact hebben.
Heb me nog niet in boeken verdiept. Olav Wagenaar wordt gezien als een goeroe terwijl het ook maar oude koek is waarmee hij komt. En het DSM stempelverhaal is helaas erg bekend.quote:Op dinsdag 5 november 2019 16:04 schreef MatthijsDJ het volgende:
@:W00fer ik denk dat zoals je zegt elke goede ggz psycholoog je net zo goed kan helpen zoals Adelante. In feite is het allemaal gebasseerd op gedrags therapie.
Mijn eerst psycholoog die ik had voor oorsuizen heeft het wel compleet verneukt. Ik kwam er om handvaten te krijgen voor het omgaan met oorsuizen, maar kreeg al snel een DSM stempel (klote verzekeraars).
Bij mn huidige psychiater en psycholoog heb ik ook een DSM stempel, maar die kijken meer wat de patiënt nodig heeft ipv het protocol te volgen die DSM geeft.
Wel ben ik er nog steeds van overtuigd dat het leren omgaan met de paniek, machteloosheid en andere emoties die oorsuizen geven voor nu het beste is wat er is. Mn psychiater zei het wel mooi: "Het is voor nu het enige waar we als artsen mee kunnen komen, bij gebrek aan beter...".
Van m'n vrouw ooit het boek onbesuisd van Barbara Muller staan wat leuke tips in, maar vind haar aversie tegen medicatie wel iets te ver door geslagen. Voor veel mensen met oorsuizen toch echt lifesafers.
Heb het boek van Olav Wagenaar ook gelezen, goed boek maar ik denk dat je ook een goede therapeut erbij nodig hebt om je er doorheen te slepen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 19:34 schreef W00fer het volgende:
[..]
Heb me nog niet in boeken verdiept. Olav Wagenaar wordt gezien als een goeroe terwijl het ook maar oude koek is waarmee hij komt. En het DSM stempelverhaal is helaas erg bekend.
De verzekeraars dwingen de behandelaars in de GGZ om resultaatgericht te indiceren. Alles moet dus snel snel gediagnostisceerd worden en zo snel mogelijk moet er een DBC komen waarop gedeclareerd kan worden. Aan dat DBC hangt een DSM classificatie.
Je moet voor de grap eens praten met doktoren in België, de meesten zijn er niet over te spreken dat wij in Nederland voor iedereen met een vlekje een stempel hebben liggen. Ben je niet helemaal prima qua leren of concentratie hop je bent een moeilijk lerend kind of PDD-NOS of andere meuk. Autisme, of hoogbegaafd of weet ik veel wat ze allemaal verzinnen.
Terwijl met de juiste aandacht komt iemand al heel ver. Medicatie voor tinnitus zowel SSRI als TCA als wat anders hoor je eigenlijk nooit qua tinnitus. KNO artsen schrijven het niet voor.
Tinnitus is wat dat betreft echt een ondergeschoven kind. Het hoort niet op de KNO afdeling thuis maar bij de neurologie. Niet bij de psychiatrie (want het zit niet tussen je oren) maar is een aandoening van de hersenen. Die produceren het geluid. Eigenlijk is het neuroscience of neurobiologie. KNO artsen weten veel te weinig af van mensen die tinnitus kregen na een burnout of na zwangerschap. Hun gehoor is perfect in orde.
Dat bedoel ik het is allemaal aanrommelen. Er is geen landelijk protocol zoals bij een gebroken sleutelbeen of een probleem met ademhalen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 20:01 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Heb het boek van Olav Wagenaar ook gelezen, goed boek maar ik denk dat je ook een goede therapeut erbij nodig hebt om je er doorheen te slepen.
Tinnitus hoort inderdaad niet bij de Psychiater thuis, maar veel mensen met psychische problemen (echt zware problemen) hebben vaak ook oorsuizen. Door of de stress en ook best vaak als bijwerking van medicatie.. Door mij komt het door de stress, gehoor is bovengemiddeld goed.. Dat was ook wat de KNO tegen mij zei.. "Tjah u hoort te goed, dus tjah euh zorg dat u minder stress hebt". En ik kon naar huis...
Wat baal ik dan dat er nu in hetzelfde ziekenhuis een KNO arts zit die zich wel druk maakt om al die Tinnitus patiënten. Sure hij komt ook met het verhaal dat je er mee moet leren leven, maar ondersteund je daar dan wel in.
Overigens schijnen er ook KNO artsen te zijn die antidepressiva en benzo's voorschrijven aan patiënten met tinnitus...
Jip, gaat vaak om mensen die zoals ik al last hebben van een psychische aandoening.quote:Op donderdag 7 november 2019 10:45 schreef SEMTEX het volgende:
Is het overigens niet zo dat anti depressiva wordt voorgeschreven aan patienten die er ook echt last van hebben of er psychisch aan onderdoor gaan? (omdat de piep echt luid is of omdat ze een piep hebben die ze nog geen plekje hebben kunnen geven).
En wat te denken van de infuus therapie in Duitsland. Meeste kans dat die werkt als je die snel krijgt.. Maar hier is het: "wacht nog maar even af..."quote:Op donderdag 7 november 2019 02:57 schreef W00fer het volgende:
[..]
Kijk naar de hyperbare zuurstof bij gehoorproblemen. In België zeer ruim toegepast in meerdere ziekenhuizen. In Nederland niet. Dat is toch gewoon krankzinnig?
Wanneer mensen last hebben van een psychische aandoening. Daar ga je al, want mensen kunnen dat alleen zelf aangeven. Tenzij je zwaar psychiatrisch patiënt bent met waanideeën, stemmen horen en of woedeaanvallen.quote:Op donderdag 7 november 2019 10:51 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Jip, gaat vaak om mensen die zoals ik al last hebben van een psychische aandoening.
Maar naar mijn mening moet dat in combinatie met iig begeleiding van een psycholoog en om het echt goed te doen ook een psychiater.
Kalmeringsmiddelen worden wel veel door oa huisarts voorgeschreven om de slaap te herstellen...
En Dr de Ridder schreef ook een benzo uit voor zijn patiënten.
[..]
En wat te denken van de infuus therapie in Duitsland. Meeste kans dat die werkt als je die snel krijgt.. Maar hier is het: "wacht nog maar even af..."
Daar ligt wmb een taak bij de huis en KNO artsen. Die moeten patiënten die echt last hebben van hun T op zn minst ook doorverwijzen naar een psycholoog. Niet omdat ze een psychische klacht hebben maar wel om te leren omgaan met alle frustratie, woede, angst, somberheid en machteloosheid die T kan zijn voor een hoop mensen.quote:Op donderdag 7 november 2019 17:50 schreef W00fer het volgende:
[..]
Wanneer mensen last hebben van een psychische aandoening. Daar ga je al, want mensen kunnen dat alleen zelf aangeven. Tenzij je zwaar psychiatrisch patiënt bent met waanideeën, stemmen horen en of woedeaanvallen.
Je moest eens weten hoeveel moeite het mij gekost heeft om bij een audiologisch centrum terecht te komen. Bijna slaande ruzie met de dienstdoende KNO arts die het niet nodig vond.quote:Op vrijdag 8 november 2019 12:27 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Daar ligt wmb een taak bij de huis en KNO artsen. Die moeten patiënten die echt last hebben van hun T op zn minst ook doorverwijzen naar een psycholoog. Niet omdat ze een psychische klacht hebben maar wel om te leren omgaan met alle frustratie, woede, angst, somberheid en machteloosheid die T kan zijn voor een hoop mensen.
Het is bizar eigenlijk, maar een beetje "normale" psycholoog zou hier ook kunnen helpen neem ik aan. Niet dat die geen wachtlijsten hebben.quote:Op zaterdag 9 november 2019 23:23 schreef W00fer het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel moeite het mij gekost heeft om bij een audiologisch centrum terecht te komen. Bijna slaande ruzie met de dienstdoende KNO arts die het niet nodig vond.
Huisartsen geven ook ni/et snel verwijzingen, want elke verwijzing die hij schrijft krijgt ie weer op z'n donder van de verzekering. Vervolgens 10 maanden wachten op het audiologisch centrum. Daarna nog 2 maanden na de intake op de tinnitus revalidatie (Adelante). En bij instellingen zoals GGMD is ook 8-10 maanden wachttijd.
Eerstelijns psychologen hebben de balle verstand van tinnitus. Velen denken dat het nog komt door harde muziek ofzoquote:Op maandag 11 november 2019 18:14 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Het is bizar eigenlijk, maar een beetje "normale" psycholoog zou hier ook kunnen helpen neem ik aan. Niet dat die geen wachtlijsten hebben.
Maar ze kunnen wel je leren omgaan met Tinnitus of bijv pijn. Lukt niet bij iedereen natuurlijk.quote:Op donderdag 14 november 2019 16:22 schreef W00fer het volgende:
[..]
Eerstelijns psychologen hebben de balle verstand van tinnitus. Velen denken dat het nog komt door harde muziek ofzoTerwijl er duizend oorzaken meer zijn.
Helaas niet, ik heb het geprobeerd. Kreeg geen nieuwe verwijzing.quote:Op donderdag 14 november 2019 19:08 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Maar ze kunnen wel je leren omgaan met Tinnitus of bijv pijn. Lukt niet bij iedereen natuurlijk.
Ja, dat herken ik wel, maar duurt bij mij niet zo lang. Ik schrok me in het begin dan de tandjes, inmiddels ben ik daar aan gewend.quote:Op vrijdag 15 november 2019 05:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb regelmatig last van een kortstondige (harde) piep, zeg maar zo'n piep van +/- 30 sec die daarna weer wegtrekt. Dat is langs de normale tinnitus die ik heb.
Hoe gevaarlijk zijn die? Met regelmatig bedoel ik een aantal keer per week.
Mijn vriendin heeft er praktisch nooit last van. Kan het zijn dat tinnitus patiënten hier meer mee te maken hebben? Ervaringen? Ik kan daar eigenlijk ook weinig over terugvinden .
Fleeting tinnitus is dat, als ik het goed heb. De een zegt dat het aanpassing van je hersenen is, herindelen van je gehoorcapaciteit. De ander zegt dat er andere oorzaken voor zijn.quote:Op vrijdag 15 november 2019 05:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb regelmatig last van een kortstondige (harde) piep, zeg maar zo'n piep van +/- 30 sec die daarna weer wegtrekt. Dat is langs de normale tinnitus die ik heb.
Hoe gevaarlijk zijn die? Met regelmatig bedoel ik een aantal keer per week.
Mijn vriendin heeft er praktisch nooit last van. Kan het zijn dat tinnitus patiënten hier meer mee te maken hebben? Ervaringen? Ik kan daar eigenlijk ook weinig over terugvinden .
Te gek voor woorden toch... Naast de DSM zijn er ook genoeg redenen om een psycholoog in te schakelen. Een zoon van een oud-collega van me heeft MS.. Die kreeg ook psychische hulp voor acceptatie en leren leven met...quote:Op donderdag 14 november 2019 23:03 schreef W00fer het volgende:
[..]
Helaas niet, ik heb het geprobeerd. Kreeg geen nieuwe verwijzing.
De huisarts zei je bent al naar een psycholoog geweest en had daar geen klik mee, ik blijf niet aan de gang. Ik zei nee er was geen professionele werkrelatie mogelijk. Pas jaren later lukte het me om weer in gesprek te gaan met een andere huisarts. Kort gezegd zijn er veel kwakzalvers onder de psychologen.quote:Op maandag 18 november 2019 13:12 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Te gek voor woorden toch... Naast de DSM zijn er ook genoeg redenen om een psycholoog in te schakelen. Een zoon van een oud-collega van me heeft MS.. Die kreeg ook psychische hulp voor acceptatie en leren leven met...
Te belachelijk voor woorden dat men je dan niet wil doorverwijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |