Klopt heb ik ookquote:Op vrijdag 15 november 2019 05:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb regelmatig last van een kortstondige (harde) piep, zeg maar zo'n piep van +/- 30 sec die daarna weer wegtrekt. Dat is langs de normale tinnitus die ik heb.
Hoe gevaarlijk zijn die? Met regelmatig bedoel ik een aantal keer per week.
Mijn vriendin heeft er praktisch nooit last van. Kan het zijn dat tinnitus patiënten hier meer mee te maken hebben? Ervaringen? Ik kan daar eigenlijk ook weinig over terugvinden .
Omdat je volgens hem geen klik had met de psycholoog zou juist een reden zijn om je het te laten proberen met een andere psycholoog...quote:Op woensdag 20 november 2019 03:02 schreef W00fer het volgende:
[..]
De huisarts zei je bent al naar een psycholoog geweest en had daar geen klik mee, ik blijf niet aan de gang. Ik zei nee er was geen professionele werkrelatie mogelijk. Pas jaren later lukte het me om weer in gesprek te gaan met een andere huisarts. Kort gezegd zijn er veel kwakzalvers onder de psychologen.
Veel zijn erop uit om zoveel mogelijk te declareren zonder echt een behandelplan te hebben. Ik hoor het vaker.
Spasme in je oren? Dat is nieuw voor mij, wat is dat?quote:Op woensdag 20 november 2019 23:09 schreef BMW1993 het volgende:
Ik heb sinds 2010 tinnitus links en rechts
en ook spasme in oren, opgelopen in de discotheek, en daarna in een auto waar de muziek op de hoogste volume stond
Redelijk mee leren leven, al slaap ik al 10 jaar heel slechts door deze aandoening
Je gehoorstelsel en überhaupt je hoofd is een wirwar van kanalen en buizen en aders. Dit kan allerlei oorzaken hebben, verandering luchtdruk etc. Ook niet tinnitus patiënten hebben hier last van, niks kwaadaardig.quote:Op vrijdag 15 november 2019 05:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb regelmatig last van een kortstondige (harde) piep, zeg maar zo'n piep van +/- 30 sec die daarna weer wegtrekt. Dat is langs de normale tinnitus die ik heb.
Hoe gevaarlijk zijn die? Met regelmatig bedoel ik een aantal keer per week.
Mijn vriendin heeft er praktisch nooit last van. Kan het zijn dat tinnitus patiënten hier meer mee te maken hebben? Ervaringen? Ik kan daar eigenlijk ook weinig over terugvinden .
Ah thanks, het viel mij gewoon op dat ik het echt vaak merk. Vorige week werd ik er in de nacht zelfs een keer wakker van, toen duurde het 10 minutenquote:Op vrijdag 22 november 2019 10:15 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je gehoorstelsel en überhaupt je hoofd is een wirwar van kanalen en buizen en aders. Dit kan allerlei oorzaken hebben, verandering luchtdruk etc. Ook niet tinnitus patiënten hebben hier last van, niks kwaadaardig.
Ik heb ook wel eens 5 minuten zo'n mega piep gehad... ik was toen best in paniek (ook snachts)quote:Op vrijdag 22 november 2019 12:42 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ah thanks, het viel mij gewoon op dat ik het echt vaak merk. Vorige week werd ik er in de nacht zelfs een keer wakker van, toen duurde het 10 minuten. Dat was wel echt uitzonderlijk.
Merken jullie trouwens ook dat als je een lange tijd in een flink rumoerige omgeving bent geweest, de dag erna je oren gevoelig zijn?
https://mens-en-gezondhei(...)-oor-wild-wordt.htmlquote:Op vrijdag 22 november 2019 09:52 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Spasme in je oren? Dat is nieuw voor mij, wat is dat?
Toch niet, want hij voerde aan dat hij dan bezig kon blijven met verwijzingen schrijven. Huisartsen hebben chronisch te weinig tijd en aandacht voor mensen en krijgen op hun flikker als ze te veel verwijzingen schrijven.quote:Op donderdag 21 november 2019 15:37 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Omdat je volgens hem geen klik had met de psycholoog zou juist een reden zijn om je het te laten proberen met een andere psycholoog...
Dan is het wel een enorme lul.. Er moet a een klik zijn met je behandelaar en b moet de geboden therapie werken.quote:Op zaterdag 23 november 2019 02:04 schreef W00fer het volgende:
[..]
Toch niet, want hij voerde aan dat hij dan bezig kon blijven met verwijzingen schrijven. Huisartsen hebben chronisch te weinig tijd en aandacht voor mensen en krijgen op hun flikker als ze te veel verwijzingen schrijven.
Misschien de drank? Of gewoon toeval?quote:Op zaterdag 7 december 2019 14:01 schreef BMW1993 het volgende:
Ik had vannacht een zeer slechte ervaring.
Ik zat films in bed te kijken, en ondertussen heb ik 2 joints gerookt (white widow)
En nog wat sterke drank.
Ik werd moe en viel inslaap, rond 6 uur 's ochtends werd ik erg misselijk wakker, en had het idee te moeten overgeven.
Dus ik liep naar de toilet, en ipv overgeven, trok mijn gehoor weg... En voelde een enorme druk op beide oren.
Gevolgd door PIEEEPPPPPPP
De piep was zo ontzettend hard, dat ik zelfs het doortrekken van de wc niet meer hoorde, en hoorde mijn eigen stem niet meer.
Alleen maar een enorme druk met PIEEPPPP
Dit bleef 5 minuten, ik was echt in paniek, want ik dacht mijn leven is voorbij..
Maar na een tijdje trok de druk weg... En hoorde ik al weer wat.. De piep werd ook wat zachter, maar nog steeds veel harder dan normaal.
Ik werd om 12u smiddags wakker en nu is me tinnitus weer normale niveau.
Heeft iemand idee wat de trigger was voor die tinnitus aanval?
Misschien dat wiet iets doet ofzo met bloeddruk als je wakker word en gaat lopen?
Of iemand hiermee ervaring?
normaal drink ik veel redbull tijdens het smoken, dat had ik dit keer niet in huis alleen cola light zonder suiker, dus wie weet een te kort aan suiker ofzo?
Tinnitus is iets wat ver onderaan de ladder staat van geaccepteerde aandoeningen waar je serieus iets mee kunt en moet doen. Het staat nog onder fybromialgie en ME/CVS en Lyme. Aandoeningen die veelal ontkent worden. Iets aan je hart wordt vaak serieuzer genomen dan tinnitus.quote:Op zaterdag 7 december 2019 15:00 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dan is het wel een enorme lul.. Er moet a een klik zijn met je behandelaar en b moet de geboden therapie werken.
Ik ben nu bezig met ACT (Acceptance and commitmend therapy) om de volgende stap te maken in de acceptatie..
[..]
Misschien de drank? Of gewoon toeval?
Ik blijf er iedere week last van houden en hoe vaker het voorkomt hoe gevoeliger mijn hyperacusis word. Denk jij dat het zin kan hebben om hiervoor naar de KNO arts te gaan?quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:15 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je gehoorstelsel en überhaupt je hoofd is een wirwar van kanalen en buizen en aders. Dit kan allerlei oorzaken hebben, verandering luchtdruk etc. Ook niet tinnitus patiënten hebben hier last van, niks kwaadaardig.
Geen idee. Ik had ooit ook zoiets maar dat trok gelukkig snel weer weg, maar dan denk je ook dat je beter voor een trein kan springen omdat je leven zo goed als voorbij is.quote:Op zaterdag 7 december 2019 14:01 schreef BMW1993 het volgende:
Ik had vannacht een zeer slechte ervaring.
Ik zat films in bed te kijken, en ondertussen heb ik 2 joints gerookt (white widow)
En nog wat sterke drank.
Ik werd moe en viel inslaap, rond 6 uur 's ochtends werd ik erg misselijk wakker, en had het idee te moeten overgeven.
Dus ik liep naar de toilet, en ipv overgeven, trok mijn gehoor weg... En voelde een enorme druk op beide oren.
Gevolgd door PIEEEPPPPPPP
De piep was zo ontzettend hard, dat ik zelfs het doortrekken van de wc niet meer hoorde, en hoorde mijn eigen stem niet meer.
Alleen maar een enorme druk met PIEEPPPP
Dit bleef 5 minuten, ik was echt in paniek, want ik dacht mijn leven is voorbij..
Maar na een tijdje trok de druk weg... En hoorde ik al weer wat.. De piep werd ook wat zachter, maar nog steeds veel harder dan normaal.
Ik werd om 12u smiddags wakker en nu is me tinnitus weer normale niveau.
Heeft iemand idee wat de trigger was voor die tinnitus aanval?
Misschien dat wiet iets doet ofzo met bloeddruk als je wakker word en gaat lopen?
Of iemand hiermee ervaring?
normaal drink ik veel redbull tijdens het smoken, dat had ik dit keer niet in huis alleen cola light zonder suiker, dus wie weet een te kort aan suiker ofzo?
Geluid in de bioscoop mag van mij ook gerust wat lager. Heb je iets aan het boek gehad?quote:Op woensdag 8 januari 2020 16:51 schreef pixarnl het volgende:
Sinds 2 maanden (halverwege november) ook last van een piep in m'n oor nadat ik muziek had geluisterd met een koptelefoon en (waarschijnlijk dus) te hard had staan. (Zal niet door die ene keer komen, want dit doe ik wel vaker en vroeger ook veelvuldig concerten bezocht zonder doppen).
Heb altijd in bed al wel een ruisje gehad, maar dat boeide me nooit. Maar nu erger ik me dus kapot aan die piep. Eerste paar weken was een drama, sliep slecht, had nergens zin in, geen honger. Ben naar de KNO-arts geweest, gehoortest gehad, oren onderzocht etc. Bleek op basis daarvan niks aan de hand. Ik ervaarde heel veel stress (oa door de piep uiteraard), dus het advies van de KNO-arts was om het tijd te geven en de stress los te laten. Had ondertussen ook een website over TRT gevonden en het boek besteld.
Ging daarna eigenlijk best goed. Ik sliep weer goed, had een stuk minder stress en de piep verdween ook naar de achtergrond. En als ik de piep hoorde hechte ik er niet zoveel waarde aan.
Tot de week van oud en nieuw... Door al het geknal buiten ging ik me weer teveel focussen op mijn gehoor. Kreeg oorpijn, gevoel van wat druk op m'n oor, maar de piep ervaarde ik nog hetzelfde. Tot ik afgelopen maandag naar de bioscoop ben gegaan. Geluid stond voor mijn gevoel behoorlijk hard en sinds maandag ervaar ik de piep ook weer een stuk harder. Zit weer in een dip, gelijk aan toen de piep in november net kwam opzetten.
Kan het geluid in de bioscoop zo hard hebben gestaan dat ik schade heb opgelopen en de piep daardoor harder is? Of zit ik me er nu weer teveel op te focussen waardoor ik het erger ervaar? M'n oor doet ook nog steeds pijn, soms een branderig gevoel.
Ik weet dat TRT zegt dat het volume niet uit moet maken en ik heb de piep vorige maand al kunnen relativeren, dus zou het nu ook weer moeten lukken. Maar het is gewoon klote om weer zo'n terugval te hebben nadat het best goed ging.
Zit te kijken om de tinnitus therapie in Eindhoven te volgen (wordt daar in samenwerking met Adelante gedaan), maar wachtlijst is meer dan een half jaar.
Tips: Lees veel succes verhalen op Tinitus Talk (als je er bijv doorheen zit). Op hetzelfde forum zit ook een TRT expert (Dr Nagler).quote:Op woensdag 8 januari 2020 16:51 schreef pixarnl het volgende:
Sinds 2 maanden (halverwege november) ook last van een piep in m'n oor nadat ik muziek had geluisterd met een koptelefoon en (waarschijnlijk dus) te hard had staan. (Zal niet door die ene keer komen, want dit doe ik wel vaker en vroeger ook veelvuldig concerten bezocht zonder doppen).
Heb altijd in bed al wel een ruisje gehad, maar dat boeide me nooit. Maar nu erger ik me dus kapot aan die piep. Eerste paar weken was een drama, sliep slecht, had nergens zin in, geen honger. Ben naar de KNO-arts geweest, gehoortest gehad, oren onderzocht etc. Bleek op basis daarvan niks aan de hand. Ik ervaarde heel veel stress (oa door de piep uiteraard), dus het advies van de KNO-arts was om het tijd te geven en de stress los te laten. Had ondertussen ook een website over TRT gevonden en het boek besteld.
Ging daarna eigenlijk best goed. Ik sliep weer goed, had een stuk minder stress en de piep verdween ook naar de achtergrond. En als ik de piep hoorde hechte ik er niet zoveel waarde aan.
Tot de week van oud en nieuw... Door al het geknal buiten ging ik me weer teveel focussen op mijn gehoor. Kreeg oorpijn, gevoel van wat druk op m'n oor, maar de piep ervaarde ik nog hetzelfde. Tot ik afgelopen maandag naar de bioscoop ben gegaan. Geluid stond voor mijn gevoel behoorlijk hard en sinds maandag ervaar ik de piep ook weer een stuk harder. Zit weer in een dip, gelijk aan toen de piep in november net kwam opzetten.
Kan het geluid in de bioscoop zo hard hebben gestaan dat ik schade heb opgelopen en de piep daardoor harder is? Of zit ik me er nu weer teveel op te focussen waardoor ik het erger ervaar? M'n oor doet ook nog steeds pijn, soms een branderig gevoel.
Ik weet dat TRT zegt dat het volume niet uit moet maken en ik heb de piep vorige maand al kunnen relativeren, dus zou het nu ook weer moeten lukken. Maar het is gewoon klote om weer zo'n terugval te hebben nadat het best goed ging.
Zit te kijken om de tinnitus therapie in Eindhoven te volgen (wordt daar in samenwerking met Adelante gedaan), maar wachtlijst is meer dan een half jaar.
Ik zou vooral niet in paniek raken van een terugval, het zal niet gelijk vanzelf gaan, dat je al zo snel vooruitgang hebt geboekt in je omgang er mee is alleen maar heel positief. Het doel is meer door die ups en downs heen gemiddeld gezien wel een stijgende lijn mee te maken. En hopelijk zak je met elke terugval weer iets minder ver terug dan voorheen, of blijf je er minder lang in hangen.quote:Op woensdag 8 januari 2020 16:51 schreef pixarnl het volgende:
Ik ben toch maar even ingelogd om hier op te reageren. Zou ik jou mogen vragen hoe lang jij na de verkoudheid precies last heb gehad van tinnitus? Ik heb sinds 14 augustus tinnitus. Het verloop was heel vaag. Begin augustus werd ik verkouden en had ik last van mijn oor. Dit ging vervolgens over en vervolgens had ik op 14 augustus wederom een oorontsteking en begon de tinnitus. We zijn nu ruim vijf maanden verder en het verloop gaat eigenlijk met pieken en dalen. De nachten zijn wel verschrikkelijk, dus ik heb altijd regengeluiden opstaan. Het vreemde is dat ik in september mijn oren heb laten uitspuiten omdat ik altijd veel last van oorsmeer heb gehad. Het volume van de T is daarna sterk gedaald. Het punt is, dat ik nu mijn oren niet meer durf te laten uitspuiten, omdat ik bang ben dat mijn T zal toenemen in sterkte...quote:Op maandag 4 november 2019 11:57 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Volgens mij is het zo dat iedereen lowkey "tinnitus" heeft. Wanneer mensen in een compleet geluidsdichte ruimte gestopt worden dan rapporteert men toch allerlei geluiden te horen. Dat lijkt me wel iets om aan vast te houden, dat het relatief normaal is en absolute stilte niet bestaat.
Persoonlijk heb ik twee jaar geleden last van tinnitus gekregen na een zware griep en verkoudheid. Ik hoorde ook slechter met mij rechteroor. Dit jaar heb ik weer griep gekregen en nu is de tinnitus weg en hoor ik weer perfect met beide oren. Ik denk dat dit alles met de buis van Eustachius te maken heeft. Toen ik tinnitus fora las werd ik bijna suïcidaal van alle doemscenario's maar als je tinnitus niet door een geluidstrauma komt dan kan het blijkbaar toch weggaan, ook jaren na dato.
Dus ja tot zover mijn persoonlijke tinntitus verhaal. Ik wens iedereen hier er veel sterkte mee want het kan veel impact hebben.
Het geknal is dan ook enorm hardquote:Op woensdag 8 januari 2020 16:51 schreef pixarnl het volgende:
Oren uitspuiten is sowieso een zeer dom idee. Het zet veel te veel druk op je oor.quote:Op woensdag 15 januari 2020 11:59 schreef Marmal het volgende:
[..]
Ik ben toch maar even ingelogd om hier op te reageren. Zou ik jou mogen vragen hoe lang jij na de verkoudheid precies last heb gehad van tinnitus? Ik heb sinds 14 augustus tinnitus. Het verloop was heel vaag. Begin augustus werd ik verkouden en had ik last van mijn oor. Dit ging vervolgens over en vervolgens had ik op 14 augustus wederom een oorontsteking en begon de tinnitus. We zijn nu ruim vijf maanden verder en het verloop gaat eigenlijk met pieken en dalen. De nachten zijn wel verschrikkelijk, dus ik heb altijd regengeluiden opstaan. Het vreemde is dat ik in september mijn oren heb laten uitspuiten omdat ik altijd veel last van oorsmeer heb gehad. Het volume van de T is daarna sterk gedaald. Het punt is, dat ik nu mijn oren niet meer durf te laten uitspuiten, omdat ik bang ben dat mijn T zal toenemen in sterkte...
quote:Een blijvende ruis of harde piep in je oren. Naar schatting hebben zo'n twee miljoen Nederlanders last van tinnitus. De 24-jarige Stefan van den Bosch uit Dongen is er één van. Hij wil een belangrijke boodschap overbrengen met zijn film 'Oorwurm'. Een sciencefictionfilm die hij wil maken met crowdfunding.
Bijna iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving die last heeft van tinnitus, maar veel mensen weten dat niet van elkaar. Stefan van den Bosch kwam tot die ontdekking toen hij in januari 2019 na een avondje stappen wakker werd met een ruis in zijn oren.
'De grootste fout van mijn leven'
"Ik had toen al universele gehoorbescherming aangeschaft, maar was mijn oordoppen die avond vergeten. Dat bleek de grootste fout van mijn leven. Die nacht kwam ik thuis met een ruis. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, was de ruis er nog steeds. Op die dag veranderde mijn leven."
Sindsdien heeft Stefan last van een ruis in zijn oren en een verre piep. "Ik hoor dit alleen in stilte, dus bijvoorbeeld als ik in bed lig." De Dongenaar beseft heel goed dat de schade nog veel erger had kunnen zijn. "Er zijn ook mensen die continu een heel harde piep horen, dat is echt heel heftig." Via een belangenorganisatie hoorde Stefan dat tinnitus een enorme impact kan hebben. "Er zijn zelfs mensen die zelfmoordpogingen doen."
Voorlichting op middelbare scholen
Stefan had al jaren de droom om zelf een film te maken. Dat het scenario van Oorwurm zo dicht bij hem staat, maakt het project voor hem extra bijzonder. "Dit wordt mijn regiedebuut. Echt heel spannend." Nooit eerder maakte Stefan een film, hij is er ook niet voor opgeleid. "Samen met vijfentwintig andere filmmakers, voornamelijk Brabanders, ben ik aan de slag gegaan. We willen het weekend na carnaval gaan draaien." Tot die tijd probeert hij zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het filmproject met behulp van een speciale crowdfundingsactie.
De film heeft volgens Stefan twee belangrijke boodschappen. "Voor de mensen die net als ik tinnitus hebben geldt: schaam je er niet voor en praat erover. Ga desnoods op zoek naar hulp. Daarnaast is er ook een maatschappelijke boodschap. Het ontbreekt in Nederland echt aan voorlichting. Zoals er nu op middelbare school seksuele voorlichting wordt gegeven, vind ik dat er ook voorlichting moet worden gegeven over je gehoor."
'Wetgeving gaat ervan uit mensen gehoorbescherming dragen'
De Dongenaar zou graag zien dat de wetgeving veranderd. "Maximaal 103 decibel is nu de wettelijke norm. Terwijl je al bij 80 db gehoorschade op kunt lopen. Ter vergelijking: het geluid op straat is al 70 db. De wetgeving gaat er dus eigenlijk vanuit dat mensen gehoorbescherming dragen. Dat is natuurlijk heel gek", vindt hij.
Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid voelt weinig voor een verlaging van de geluidsnorm bij concerten en festivals, liet hij vrijdagochtend weten aan het ANP. "Goede gehoorbescherming is de verantwoordelijkheid van de bezoekers zelf. Wel moeten organisatoren bezoekers er misschien nog meer op wijzen."
Een zeikerd
Volgens Stefan is het moeilijk om het onderwerp openbaar te bespreken. "Stel, je bent op een feestje waar de muziek te hard staat. Dan voel je je een zeikerd en vraag je dus niet of het wat zachter mag." Niet alleen op feestjes draagt Stefan oordoppen. "In grote bioscopen draag ik ook gehoorbescherming. Ik krijg dan echt vaak verbaasde reacties. Mensen beseffen misschien niet wat het voor gevolgen kan hebben."
https://vimeo.com/387956493 (weet niet of dit hier werkt, anders in het originele artikel even bekijken)
De film Oorwurm wordt opgenomen in Dongen en gaat over Eva. Eva is gitarist en werkt in een bedrijfskeuken. Door buitenaardse krachten raakt haar wekkerradio van slag en krijgt ze last van een oorwurm, een aanstekelijk geluidje. Haar vrienden en collega’s weten niet wat haar overkomt en ontkennen het probleem. Ze weet er zelf ook niet goed mee om te gaan en besluit op zoek te gaan naar de herkomst van het geluid. Wanneer Eva in de buurt komt van een mysterieuze zendmast gebeuren er frappante dingen. De film zal op 20 juni in première gaan. Als tegenprestatie voor een donatie geeft het team niet alleen kaartjes weg, je maakt ook kans op een figurantenrol in de film en bij grote donaties wordt je naam in de aftiteling verwerkt.
Ik durf zelf mijn oren ook niet meer te laten uitspuiten.quote:Op woensdag 15 januari 2020 11:59 schreef Marmal het volgende:
[..]
Ik ben toch maar even ingelogd om hier op te reageren. Zou ik jou mogen vragen hoe lang jij na de verkoudheid precies last heb gehad van tinnitus? Ik heb sinds 14 augustus tinnitus. Het verloop was heel vaag. Begin augustus werd ik verkouden en had ik last van mijn oor. Dit ging vervolgens over en vervolgens had ik op 14 augustus wederom een oorontsteking en begon de tinnitus. We zijn nu ruim vijf maanden verder en het verloop gaat eigenlijk met pieken en dalen. De nachten zijn wel verschrikkelijk, dus ik heb altijd regengeluiden opstaan. Het vreemde is dat ik in september mijn oren heb laten uitspuiten omdat ik altijd veel last van oorsmeer heb gehad. Het volume van de T is daarna sterk gedaald. Het punt is, dat ik nu mijn oren niet meer durf te laten uitspuiten, omdat ik bang ben dat mijn T zal toenemen in sterkte...
De kern van je probleem zit hem nu in de focus welke je er aan geeft, dat vind Tinnitus lekker. Alles wat je aandacht geeft groeit, en dat is zeker het geval bij Tinnitus.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:04 schreef eMazing het volgende:
Hi mensen
Sinds eind afgelopen jaar krijg ik max 1x per dag een korte tinnitus in 1 van m'n oren, ca. 5-15 sec. Volgens mij is dit zo'n SBUTT (sudden brief tinnitus) waar mensen eerder over postten. Er wordt onder andere gezegd dat dit te maken kan hebben met jaw & neck tension, iets waarvoor ik nu sinds enkele maanden bij de fysio loop (altijd veel achter de computer gezeten en nu problemen met goede houding bij kantoorbaan).
Mede hierdoor ben ik de afgelopen maanden ook wat meer gaan letten op geluiden in mijn oor. Zo lijk ik in allebei mijn oren een erg zacht geluid te horen alsof er wind in een schelp blaast. Geen consistent geluid; het heeft niet echt een patroon zoals een harde beep bijvoorbeeld, maar is wel continu aanwezig. In mijn rechteroor klinkt hij anders dan in mijn linkeroor. Goede kans dat dit gewone hoofdgeluiden zijn, waar ik me nu pas voor het eerst op ben gaan focussen omdat ze normaal onderdrukt worden / mijn hersenen het negeerde?
Daarnaast, als ik me op een bepaalde manier op mijn linker oor focus (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, het voelt een beetje alsof ik de lens verstel bij een camera maar dan alsof ik het met mijn hersenen doe, bij mijn oor), hoor ik daar een meer sissend geluid. Ook heel erg zacht, en ik moet er echt op focussen. Weet niet of ik mezelf nu gek aan het maken ben of niet? Is het normaal om geluiden te horen als je je oren op een bepaalde manier focust?
Had een audiotest gedaan en die gaf aan dat er geen gehoorschade zou zijn. Ben 26. Zit tijdens deze coronatijden veel thuis en ben er nu redelijk veel mee bezig, ook al probeer ik het los te laten.
De verkeerde houding geeft ook druk vanaf je nek op je kaak. Dus daar ook naar kijken als ik jou was dmv kaakfysio.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:04 schreef eMazing het volgende:
Hi mensen
Sinds eind afgelopen jaar krijg ik max 1x per dag een korte tinnitus in 1 van m'n oren, ca. 5-15 sec. Volgens mij is dit zo'n SBUTT (sudden brief tinnitus) waar mensen eerder over postten. Er wordt onder andere gezegd dat dit te maken kan hebben met jaw & neck tension, iets waarvoor ik nu sinds enkele maanden bij de fysio loop (altijd veel achter de computer gezeten en nu problemen met goede houding bij kantoorbaan).
Mede hierdoor ben ik de afgelopen maanden ook wat meer gaan letten op geluiden in mijn oor. Zo lijk ik in allebei mijn oren een erg zacht geluid te horen alsof er wind in een schelp blaast. Geen consistent geluid; het heeft niet echt een patroon zoals een harde beep bijvoorbeeld, maar is wel continu aanwezig. In mijn rechteroor klinkt hij anders dan in mijn linkeroor. Goede kans dat dit gewone hoofdgeluiden zijn, waar ik me nu pas voor het eerst op ben gaan focussen omdat ze normaal onderdrukt worden / mijn hersenen het negeerde?
Daarnaast, als ik me op een bepaalde manier op mijn linker oor focus (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, het voelt een beetje alsof ik de lens verstel bij een camera maar dan alsof ik het met mijn hersenen doe, bij mijn oor), hoor ik daar een meer sissend geluid. Ook heel erg zacht, en ik moet er echt op focussen. Weet niet of ik mezelf nu gek aan het maken ben of niet? Is het normaal om geluiden te horen als je je oren op een bepaalde manier focust?
Had een audiotest gedaan en die gaf aan dat er geen gehoorschade zou zijn. Ben 26. Zit tijdens deze coronatijden veel thuis en ben er nu redelijk veel mee bezig, ook al probeer ik het los te laten.
Wat voor oordopjes?quote:Op maandag 11 januari 2021 11:28 schreef ToT het volgende:
Binnenkort toch maar een afspraak maken met de huisarts; mijn oren gaan ineens rap achteruit terwijl ik harde geluiden echt vermijd. De koptelefoon gebruik ik zelden (sowieso de laatste maanden al niet meer) en m'n dikke JBL speakers heb ik verkocht en heb er elegante B&O's voor terug gekocht die sowieso slecht klinken als je ze een beetje te hard zet.
Ik hoor gewoon nog prima, maar de tinnitus verergert wel en mijn oren zijn ENORM gevoelig voor hogere tonen; die klinken ook veel harder dan normaal; de kleinste hoge geluiden verderop hoor ik helemaal prima. Echt een nachtmerrie als onze kleine hier met een houten pannetje op het bureau zit te rammen, of net toen mijn vrouw met een rol plakband bezig was voor een pakketje. De impact van die geluiden maken het gepiep ook een stuk harder.
Ik zit nu met oordopjes in.
Ik heb mijn oren al uit laten spuiten. Het gevoel in mijn oren is daardoor wel verbeterd, minder druk er in enzo, maar verder heft het geen effect gehad.
Ik heb me ook wat in zitten lezen. Wiet kan tinnitus verergeren en ik gebruikte THC-druppels om te kunnen slapen. Eergisteren me gestopt wat uiteraard invloed op mijn nachtrust heeft.
Vitamine B-gebrek heeft er ook effect op, maar ik slik al wat meer vitamine B vanwege corona, maar ik drink wel alcohol en dat breekt vitamine B weer af. Daar ook maar mee minderen dus.
Cafeïne is blijkbaar ook slecht voor je oren, maar ik neem aan dat 3 bakkies Senseo per dag geen super grote invloed hebben.
Zout is ook slecht voor je oren, maar ik heb toch al een wat hogere bloeddruk en ben daar daarom toch al wat voorzichtig mee.
Godverdomme, wat is dit kut zeg!
Er staan nu kinderliedjes voor de kleine op, gewoon op praatvolume en het komt heel akelig door de oordopjes heen naar binnen.Met name links.
Ik heb nu gewoon van die goedkope memory foam dingen, maar heb een afspraak met Schoonenberg om van die professionele aan te laten meten; normale oordopjes zijn te groot voor mijn gehoorgang.quote:Op donderdag 14 januari 2021 12:45 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat voor oordopjes?
Ik herken jouw probleem wel. Als ik een koptelefoon met noise cancelling gebruik krijg ik exact hetzelfde probleem als wat jij hebt. Dat verdwijnt dan langzaam na een paar dagen weer.
Ik zou proberen om een tijdje zo weinig mogelijk muziek te luisteren, ook gewoon je speakers niet gebruiken.
Daarnaast krijg ik ook soms last van dit probleem als ik mijn oren laat schoonspuiten, ik probeer dit dan ook te voorkomen. De laatste keer heb ik ze ook laten uitzuigen, stukken aangenamer en sneller.
Kun je nog meer voorbeelden noemen waar je last van hebt bij die hyperacusis? Welke geluiden?quote:Op donderdag 14 januari 2021 20:43 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Eerste keer dat ik hier post (?) maar ik ken dit maar al te goed.
Vanaf mijn 18e heb ik hier last van. Spontaan ontstaan, in een periode van veel stress.
Nu met veel stress of als ik me druk maak dan wordt het ook erger. De piep wordt dan harder.
De piep hoor ik overdag niet, alleen als ik 's avonds in bed lig of oordopjes in heb.
Denk dat het een mix van gehoorschade en stress is geweest. Maar ik hoor meerdere mensen in mijn omgeving erover klagen, en dan met name dat het met stress samenhangt.
Ook heb ik last van hyperacusis. Dus normale geluiden, zoals een pandeksel die de zijkant van een pan raakt bijv, slaat bij mij soms in als een bom. Schrik me dan helemaal de pletter. Ook last van brief sudden tinnitus (wat hierboven ook beschreven is).
Tinnitus wordt bij mij ook harder als ik mijn kaken op elkaar klem.
Ga binnenkort verstandskiezen laten trekken en hoop ergens dat het ermee samenhangt en dat het over gaat, maar ben ook wel bang dat straks mijn tinnitus hierdoor alleen maar erger gaat worden.
Ik kan er nu nog prima mee leven.
Door 1 van mijn vele ooroperaties had ik een keer bij mijn herstel ook een piep. Dat kwam omdat er vloeistof langs mijn middengehoorgang sijpelde. Gelukkig is dat gelijkelijk aan minder geworden.quote:Op maandag 5 juli 2021 08:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom deze reeks een schop geven. Ik heb nu zo'n 1,5 week geleden een piep in m'n oor gekregen en heb alle delen van deze reeks doorgelezen. Wat een ellende, zo'n piep, en des te bewonderenswaardiger dat iedereen hier er eenvoudigweg mee leert leven.
Voor mij is dat nog wat te vroeg. Ik ben niet blootgesteld aan lawaai en heb de piep opgelopen nadat ik ziek was. Ik heb geen oorpijn gehad, dus ik weet zelf niet wat er aan de hand was. Ik kreeg m'n eerste coronavaccinatie, werd een week erna ziek (moe, duizelig, algehele malaise, buikpijn) en toen ik aan het opknappen was, kreeg ik de piep.
Ik vermoed dat er iets met de buis van Eustachius is. Ik gebruik nu bijna een week een neusspray en donderdag heb ik een afspraak bij de huisarts staan. De piep lijkt wat meer te zijn overgegaan van een harde piep op piepgeruis, dus ik ben voorzichtig optimistisch dat ik er nog vanaf kom. (Ik zou volgens mij de eerste in deze reeks zijn. Bij mijn weten heeft er nog niet iemand gepost met klachten die daarna kwam melden dat de piep voorbij was.)
Je link doet het niet meerquote:Op donderdag 14 januari 2021 20:56 schreef Mr.Jorn. het volgende:
https://www.adelante-zorg(...)volwassene-tinnitus/
Doe deze behandeling, maakt niet uit wat voor tinnitus je hebt.
Je hebt het nog vrij kort dus er is zeker kans dat het weg gaat :-). Ik weet dat mensen baat gehad hebben bij therapie met prednison.. Maar dat doen ze geloof ik alleen in Duitsland...quote:Op maandag 5 juli 2021 08:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom deze reeks een schop geven. Ik heb nu zo'n 1,5 week geleden een piep in m'n oor gekregen en heb alle delen van deze reeks doorgelezen. Wat een ellende, zo'n piep, en des te bewonderenswaardiger dat iedereen hier er eenvoudigweg mee leert leven.
Voor mij is dat nog wat te vroeg. Ik ben niet blootgesteld aan lawaai en heb de piep opgelopen nadat ik ziek was. Ik heb geen oorpijn gehad, dus ik weet zelf niet wat er aan de hand was. Ik kreeg m'n eerste coronavaccinatie, werd een week erna ziek (moe, duizelig, algehele malaise, buikpijn) en toen ik aan het opknappen was, kreeg ik de piep.
Ik vermoed dat er iets met de buis van Eustachius is. Ik gebruik nu bijna een week een neusspray en donderdag heb ik een afspraak bij de huisarts staan. De piep lijkt wat meer te zijn overgegaan van een harde piep op piepgeruis, dus ik ben voorzichtig optimistisch dat ik er nog vanaf kom. (Ik zou volgens mij de eerste in deze reeks zijn. Bij mijn weten heeft er nog niet iemand gepost met klachten die daarna kwam melden dat de piep voorbij was.)
Nope... grote kans dat je dan niks meer hoort behalve de piep...quote:Op maandag 5 juli 2021 09:02 schreef blessed19 het volgende:
Als je echt tinnitus hebt, kom je er niet van af. Of je moet je gehoor gehoorzenuw laten doorsnijden. Lijkt mij ook geen pretje...
De belangrijkste reden dat ik naar de huisarts ga is omdat ik zeker wil weten dat ik niet een behandeling over het hoofd zie waarmee ik blijvende gehoorschade kan voorkomen. Ik sta niet te springen om oren uitspuiten of een antibioticakuur als zo'n behandeling alleen verlichting als doel heeft. Zoals de piep nu is, kan ik er ook wel mee leven.quote:Op maandag 5 juli 2021 09:44 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Je hebt het nog vrij kort dus er is zeker kans dat het weg gaat :-). Ik weet dat mensen baat gehad hebben bij therapie met prednison.. Maar dat doen ze geloof ik alleen in Duitsland...
Thanks!quote:Een grote tip, ga NIET Googelen en lees alleen de tips op fora zoals Tinnitus Talk en dan vooral de success stories: https://www.tinnitustalk.com/forums/success-stories.47 .
Ik denk dat het deze link nu is.quote:
Als je niet wil spuiten, kan je 'm ook laten uitzuigen door een kno arts.quote:Op maandag 5 juli 2021 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De belangrijkste reden dat ik naar de huisarts ga is omdat ik zeker wil weten dat ik niet een behandeling over het hoofd zie waarmee ik blijvende gehoorschade kan voorkomen. Ik sta niet te springen om oren uitspuiten of een antibioticakuur als zo'n behandeling alleen verlichting als doel heeft. Zoals de piep nu is, kan ik er ook wel mee leven.
[..]
Thanks!Dat was in deze reeks een terugkerend thema: maak jezelf niet gek, wees er niet te veel mee bezig. In zo'n beginfase is dat nog wat lastig.
Ligt maar net aan waar het getriggerd wordt, dat kan dan weer uitgesloten worden.quote:Op maandag 5 juli 2021 09:44 schreef MatthijsDJ het volgende:
Nope... grote kans dat je dan niks meer hoort behalve de piep...
Ah, ook het accepteren van het geluid, het omarmen zeg maar.quote:
Ik pik deze er even tussen uit. Ik ga ervan uit dat niemand dit ooit als serieuze optie overweegt, maar voor het geval dat: tinnitus zit NIET in de gehoorzenuw. Tinnitus is GEEN vorm van gehoorschade en heeft, hoe gek het ook lijkt, niets met het gehoor te maken. Tinnitus zit in het brein. Dit verklaart namelijk ook waarom mensen zonder gehoorproblemen toch tinnitus kunnen krijgen. Er zijn uiteraard ook somatische aandoeningen zoals bijv een tumor die tegen de gehoorzenuw aandrukt, of overmatig botgroei, of oorsmeer maar dat is vrij makkelijk op te sporen en vaak ook nog te verhelpen. Dan nog is de gehoorzenuw doorsnijden geen oplossing. Het gaat er dus om wanneer dergelijke oorzaken uitgesloten kunnen worden (en dat is heel vaak het geval).quote:Op maandag 5 juli 2021 09:02 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Door 1 van mijn vele ooroperaties had ik een keer bij mijn herstel ook een piep. Dat kwam omdat er vloeistof langs mijn middengehoorgang sijpelde. Gelukkig is dat gelijkelijk aan minder geworden.
Via neusspray zou ik het zo 1,2,3 niet weten, maar ik denk dat je wel een halve tot een hele fles per dag door je neus moet spuiten.
Tinnitus kan ook komen doordat er iets in je hersenen is gebeurd, hoeft niet perse lawaai te zijn. Dan heb je er in de ochtend weinig last van, maar als de dag vordert, kan het erger gaan worden. In dat geval kan je het onderdrukken met Bromazepam.
Als je echt tinnitus hebt, kom je er niet van af. Of je moet je gehoor gehoorzenuw laten doorsnijden. Lijkt mij ook geen pretje...
In jou geval... ik denk dat het maar tijdelijk van aard is. Ik hoop het in ieder geval voor je.
Dank u, je was me voor. Al verwacht ik dat geen enkele arts dit (zomaar) doet. Genoeg verhalen vanuit het verleden waarbij het doorsnijden van de gehoorzenuw de boel alleen maar erger heeft gemaakt.quote:Op maandag 5 juli 2021 11:43 schreef ZarB het volgende:
[..]
Ik pik deze er even tussen uit. Ik ga ervan uit dat niemand dit ooit als serieuze optie overweegt, maar voor het geval dat: tinnitus zit NIET in de gehoorzenuw. Tinnitus is GEEN vorm van gehoorschade en heeft, hoe gek het ook lijkt, niets met het gehoor te maken. Tinnitus zit in het brein. Dit verklaart namelijk ook waarom mensen zonder gehoorproblemen toch tinnitus kunnen krijgen. Er zijn uiteraard ook somatische aandoeningen zoals bijv een tumor die tegen de gehoorzenuw aandrukt, of overmatig botgroei, of oorsmeer maar dat is vrij makkelijk op te sporen en vaak ook nog te verhelpen. Dan nog is de gehoorzenuw doorsnijden geen oplossing. Het gaat er dus om wanneer dergelijke oorzaken uitgesloten kunnen worden (en dat is heel vaak het geval).
O.a. hier https://www.hoorzaken.nl/(...)ntale-overbelasting/
Hoewel er nog steeds niet dé behandeling js, omdat er niet zoiets is als dé oorzaak, zijn er de laatste jaren gelukkig wel steeds meer onderzoeken gaande. Toen ik 19 jaar geleden tinnitus kreeg (en gehoorverlies) was er echt nog heel weinig bekend en werden idd dingen geopperd als gehoorzenuw doorsnijden. Ook werd het gehoorverlies verklaard door de tinnitus (maar dit is juist andersom).
Blijf idd ver weg van NL fora. Engelse fora zijn soms wel nuttig, ik heb het idee dat zij ook wel verder zijn als het gaat om hoe hiermee om te gaan. Horrorverhalen heb je overal, maar als je nagaat dat ruim 10% van de NL bevolking tinnitus heeft en een piepklein perecentage daar ernstig onder lijdt (om over dat enkele suicide verhaal nog maar te zwijgen), dan is dat helemaal niet zo schokkend.
Ik vind dat altijd een merkwaardig advies, alsof mensen met tinnitus niet samenwonen en geen rekening met anderen hoeven te houden. Mijn vriend zou hier echt niet blij van worden.quote:Op maandag 5 juli 2021 10:31 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Ah, ook het accepteren van het geluid, het omarmen zeg maar.
Wat ook een algemene tip is, White noise (of pink/brown/enz) afspelen. Mijn moeder doet dat met zo'n google speakertje. Doordat je de noise hoort, is die ene frequentie (of frequenties) van je tinnitus minder aanwezig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |