Je hebt in principe maar 1 dag nodig. Ochtend de oefeningen doen. In de lunchpauze theorie aftikken. AVB halen na de lunch en dan meteen door naar AVD. Dan ben je nog mooi op tijd bij het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 13:52 schreef totalvamp het volgende:
iemand hier ervaring met een spoedcursus motorrijden? Volgende keer als ik weer in NL ben wil ik mijn motor rijbeweijs gaan halen in 3 dagen.
Heeft hij hem ondertussen al eigenlijk...quote:Op donderdag 14 juni 2018 14:32 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Je hebt in principe maar 1 dag nodig. Ochtend de oefeningen doen. In de lunchpauze theorie aftikken. AVB halen na de lunch en dan meteen door naar AVD. Dan ben je nog mooi op tijd bij het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen.
Succes.
Ik kan overigens leermeester Atak aanraden.
aan wat?quote:
Ik zou een andere oplossing bedenken.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:28 schreef totalvamp het volgende:
Dat zijn een hoop reacties, het was mijn vraag omdat ik momenteel in het buitenland woon en misschien voor maximaal 2 weken naar NL kom over een maand of 2.
Ik zag zelf deze cursus: https://www.bruinsma.nl/motor/motor-spoed-cursus/
Theorie kan ik wel van te voren leren en moet geen probleem zijn. Denk ook niet dat motorrijden zelf erg moeilijk is, behalve het leren schakelen.
Al is het niet hetzelfde, maar ik heb vaak scooter en brommer gereden en rij al 10+ jaar auto.
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:35 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat de grootste truuk zit in het jezelf heel houden in het verkeer.
3 dagen is iig niet realistisch, 10 maybe, maar ook dat vind ik eigenlijk niks.. De meeste mensen zijn gewoon op het gemakkie een half jaartje zoet met alles.
En dan meteen voor zwaar, en daarna als opstappertje een 'Busa-turbo?
Wat is de grootste zorg dan?quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik zou een andere oplossing bedenken.
Schakelen is nog wel je minste zorg.
Voor de meeste mensen is dat AVB. Voertuigbeheersing. Schakelen is daarvan de basis, maar het draait om sturen met het stuur, heupen, gewicht en zeker ook ogen. Je moet stapvoets kunnen rijden zonder te slingeren, balanceren tussen gas, koppeling en rem, etc. Ook het rijden met een motor in het verkeer is wezenlijk anders dan met een auto dus die 10 jaar auto ervaring is leuk, maar gaat je niet helpen met je plaats op de weg, licht agressief rijden, véél beter moeten anticiperen, ruimte moeten afdwingen, etc, etc.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.
Ik dacht dat een aantal uren per dag genoeg moest zijn, 5 uur per dag of meer zelfs.
Nee gewoon een 150cc om mee te starten voor een jaartje ofzo.
[..]
Wat is de grootste zorg dan?
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is dat AVB. Voertuigbeheersing. Schakelen is daarvan de basis, maar het draait om sturen met het stuur, heupen, gewicht en zeker ook ogen. Je moet stapvoets kunnen rijden zonder te slingeren, balanceren tussen gas, koppeling en rem, etc. Ook het rijden met een motor in het verkeer is wezenlijk anders dan met een auto dus die 10 jaar auto ervaring is leuk, maar gaat je niet helpen met je plaats op de weg, licht agressief rijden, véél beter moeten anticiperen, ruimte moeten afdwingen, etc, etc.
Je krijgt wel een papiertje voor machines met een paar vierkante centimeter grip op de weg, bijkans meer pk's dan kg's en nul bescherming. Wil je dat echt in drie dagen doen ja?
Ik vind het onverstandig. In ieder geval zou ik maar eens een los proefritje nemen voor je plannen gaat maken want ik kan je nu al garanderen dat het toch niet zo makkelijk gaat als je denkt.
Als noob 5 uur per dag op een motor lessen? Ok, sterkte..quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.
Ik dacht dat een aantal uren per dag genoeg moest zijn, 5 uur per dag of meer zelfs.
Nee gewoon een 150cc om mee te starten voor een jaartje ofzo.
[..]
Wat is de grootste zorg dan?
Ik snap wel dat het anders is, ik ben juist iemand die weinig risico neemt. Zeker met de onnozele mensen op de weg.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als noob 5 uur per dag op een motor lessen? Ok, sterkte..
Motorrijden is iets heel anders als in een autostoel hangen en stuurtje-draaien, maar ok.. Ik zeg niet dat het niet kan, niks is impossibru, maar onderschat het niet..
En opletten in het verkeer klinkt logisch, maar vanuit motorrijder-standpunt leren denken is een compleet andere mindset.. Je kunt stiekem meer risico nemen, maar je moet wel veel meer zekerheid hebben dat het goed gaat.. Een deuk in je been laat je niet effe uittrekken en bijspuiten. Elk foutje is liggen, en liggen is duur en niet geheel onbelangrijk; erg pijnlijk.
Ik reed gisteren lekker tussen de file door met 40 ofzo (spul stond stil).. Kom ik bij een Swift aan, pleurt één of andere bimbo gewoon effe de deur open om uit te stappen Kun je bakken vol inzicht hebben, maar het enige wat op dat moment telt is dat je instinctief een perfecte noodstop maakt. Ik stond met mijn voorwiel nog geen halve meter van haar knie af.
Op een GSX had ik trouwens weer meer het idee dat ik op iets zat waar ik op 'paste' .. Vond het trouwens ook een eng ding om op te rijden.quote:
Nee in Japan is het compleet verschillend, je leert daar niet op de weg rijden. Alle lessen worden gedaan in een groot park.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:02 schreef fathank het volgende:
Heb je niet de mogelijkheid waar je nu zit om een paar lesjes te nemen? Dan kun je alvast ervaren wat er allemaal bij komt kijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus jij hebt video's gekeken en concludeert dat het in drie dagen kan. Wij hier hebben allemaal het rijbewijs al, hebben die examens dus al eens gedaan en de meeste hebben ook aardig wat ervaring. Iedereen hier raadt het af.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:54 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursusquote:Op donderdag 14 juni 2018 17:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dus jij hebt video's gekeken en concludeert dat het in drie dagen kan. Wij hier hebben allemaal het rijbewijs al, hebben die examens dus al eens gedaan en de meeste hebben ook aardig wat ervaring. Iedereen hier raadt het af.
Als je toch je eigen conclusie al getrokken hebt (op basis van wat Youtubefilmpjes), waarom vraag je het dan nog?
Er komen hier met enige regelmaat lieden voorbij die het wel even snel gaan doen. Ik heb het nog nooit een succes zien worden.
Maar waarom? Je weet het toch beter.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursus
Als iemand zegt dat die cursus een scam is of dat er problemen mee zijn is het wat anders.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:45 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Maar waarom? Je weet het toch beter.
SD, is dit niet toevallig hetzelfde IP als Atak?
Passief motorrijden is gevaarlijk. AVB moet je beheersen om 't ook te kunnen toepassen op de weg. Nog los daarvan is motorrijden mentaal intensief, zeker als je net begint. Ik was na m'n eerste lesje van twee uur ramkapot. Iedereen vindt wel een AVB oefening heel makkelijk, en een andere bijkans onmogelijk. Ik heb nooit begrepen wat er ook maar enigszins moeilijk zou moeten zijn aan de vertragingsoefening, maar de langzame slalom heb ik nooit gekund.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:54 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.
Plaats op de weg en inderdaad ruimte moeten afdwingen zal lastiger zijn, anticiperen doe ik al aangezien ik geen enkel krasje op mijn auto wil en voorzichtig ben ik het verkeer. Anticipatie is het minste waar ik me zorgen om maak. Agressief rijden is niet echt iets wat ik zou willen doen op een motor, blijf wel lekker met het verkeer mee sukkelen, zeker aan het begin.
Ik ga inderdaad een keer een proefles doen, maar moet dat natuurlijk van te voren regelen. Zeker als ik daarnaa gelijk echte lessen wil starten als het me goed af gaat.
dat klinkt idd logisch, kan me voorstellen dat extra concentreren vermoeiend is al denk ik niet dat ik meer oplet dan met autorijden.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:49 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Passief motorrijden is gevaarlijk. AVB moet je beheersen om 't ook te kunnen toepassen op de weg. Nog los daarvan is motorrijden mentaal intensief, zeker als je net begint. Ik was na m'n eerste lesje van twee uur ramkapot. Iedereen vindt wel een AVB oefening heel makkelijk, en een andere bijkans onmogelijk. Ik heb nooit begrepen wat er ook maar enigszins moeilijk zou moeten zijn aan de vertragingsoefening, maar de langzame slalom heb ik nooit gekund.
Een stukje leren is ook pauzeren en laten bezinken. Herhaling. Lessen in verschillende gemoedstoestanden en ervaren wat voor effect dat heeft op jouw rijden. In de regen en als 't droog is, etc.
Ik zou zelfs de beste rijder na een driedaagse cursus niet op de weg willen tegenkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |