Bron is de Frontpagequote:Organisaties die opkomen voor de belangen van transgenders hebben schoon genoeg van de wachtlijsten voor behandelingen van deze mensen, die zich niet thuisvoelen bij het geslacht dat hen bij de geboorte is toegedicht. Ze willen snelle en doortastende maatregelen van minister Bruno Bruins (Medische Zorg), zorgverzekeraars en het VUmc, het medische centrum in Amsterdam.
"Wanneer je in Nederland transgenderzorg nodig hebt is behandeling verder weg dan ooit. Het VUmc Genderteam heeft mensen op de wachtlijst laten weten geen inschatting meer te kunnen geven over wanneer hun behandeling start. Dit is het onvermijdelijke besluit nadat in een half jaar tijd de wachtlijst opliep van 52 naar 111 weken", zeggen Transvisie, Transgender Netwerk Nederland en COC Nederland.
Wachtenden kregen deze week een brief over nog langere wachttijden. De organisaties maken zich grote zorgen over het welzijn van de mensen op de wachtlijst van het VUmc. Ze "sluiten niet uit dat dit de pogingen tot zelfmoord onder deze groep zal doen toenemen."
Derde centrum
De drie organisaties vinden dat niet getalmd moet worden over het oprichten van nog een centrum, het derde na de centra in Amsterdam en Groningen. Bij met name Transvisie komen ook klachten binnen naar aanleiding van een failliet verklaarde kliniek in Schoonhoven. Van die kliniek hadden de patiënten nog lang niet allemaal elders onderdak kunnen vinden, soms terwijl hun behandeling al was begonnen.
Bij het VUmc kunnen jaarlijks negenhonderd mensen worden geholpen, maar op de wachtlijst staan volgens Lisa van Ginneken, voorzitter van Transvisie, nu duizend mensen. In Groningen worden jaarlijks circa 150 mensen geholpen.
quote:Op zondag 3 juni 2018 18:28 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Ik vind dat je gewoon bij de spoedeisende hulp terecht moet kunnen als je als man tieten wil hebben. De transgenders hebben groot gelijk.
Op is niet van mijquote:
Uiteraard je lichaam, maar nog belangrijker je geestelijke gesteldheid.quote:Glazenmaker:
Wat veranderd er aan jezelf bij een geslachtsverandering? Wat kun je dan wat je eerder niet kon?
Heeft het toch ook gewoon, of heb ik iets gemist?quote:Op zondag 3 juni 2018 18:56 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Eens, het zou als stoornis gewoon een plaatsje in de DSM moeten hebben.
Vroegah kreeg je van papa gewoon een portie klappen als je je abnormaal gedroegquote:Op zondag 3 juni 2018 18:39 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Uiteraard je lichaam, maar nog belangrijker je geestelijke gesteldheid.
Door de geslachtsverandering kan je weer van je lichaam houden en klopt het plaatje wat je in de spiegel ziet.
Nee, je hebt nog gelijk ookquote:Op zondag 3 juni 2018 19:11 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Heeft het toch ook gewoon, of heb ik iets gemist?
Het gaat over een wachtlijst voor geslachtsverandering..quote:Op zondag 3 juni 2018 19:20 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Nee, je hebt nog gelijk ookIk ging uit van een wachtlijst voor een geslachtsveranderende operatie, maar waarschijnlijk gaat het dan om een wachtlijst voor psychische hulpverlening.
Helaas niet.quote:Op zondag 3 juni 2018 19:20 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Nee, je hebt nog gelijk ookIk ging uit van een wachtlijst voor een geslachtsveranderende operatie, maar waarschijnlijk gaat het dan om een wachtlijst voor psychische hulpverlening.
Ja, alleen is er voor het stellen van een diagnose dus een wachtlijst van twee jaar en langer.quote:
Helaas wel. Sowieso is er geen operatie zonder psychische behandeling. De "dreiging" met zelfmoord zou dan niet zo groot zijn, omdat die mensen dan al onder psychiatrische begeleiding zouden zijn.quote:
En die geslachtsverandering begint met een psychisch traject...quote:Op zondag 3 juni 2018 19:23 schreef madam-april het volgende:
[..]
Het gaat over een wachtlijst voor geslachtsverandering..
Precies dit.quote:Op zondag 3 juni 2018 20:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Helaas wel. Sowieso is er geen operatie zonder psychische behandeling. De "dreiging" met zelfmoord zou dan niet zo groot zijn, omdat die mensen dan al onder psychiatrische begeleiding zouden zijn.
Teken aan de wand is dat de problemen verergerden met het sluiten van het centrum in Schoonhoven, en dat centrum deed géén operaties, alleen psychische en sociale begeleiding.
Dat is positief.quote:Op zondag 3 juni 2018 20:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Helaas wel. Sowieso is er geen operatie zonder psychische behandeling. De "dreiging" met zelfmoord zou dan niet zo groot zijn, omdat die mensen dan al onder psychiatrische begeleiding zouden zijn.
Teken aan de wand is dat de problemen verergerden met het sluiten van het centrum in Schoonhoven, en dat centrum deed géén operaties, alleen psychische en sociale begeleiding.
Ik bedoelde ook eigenlijk 'transitietraject' en niet enkel de operatie. Maar de user waar ik op reageerde leek te denken dat het, omdat het in het dsm staat, enkel ging om psychische hulpverlening en niet psychische begeleiding als onderdeel van het transitietraject.quote:Op zondag 3 juni 2018 20:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En die geslachtsverandering begint met een psychisch traject...
Doet dat er iets toe in relatie met de OP?quote:Op zondag 3 juni 2018 20:17 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat is positief.
Hoe veel worden 'genezen' na behandeling?
Dus welke percentage ziet af van operatie?
De psychische begeleiding is onderdeel van het transitietraject. Het is er geenszins op gericht om iemand 'te genezen' van de genderdysforie.quote:Op zondag 3 juni 2018 20:17 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat is positief.
Hoe veel worden 'genezen' na behandeling?
Dus welke percentage ziet af van operatie?
Ja, dan worden uiteindelijk wachtrijen voor eventuele operaties korter. Of langer.quote:Op zondag 3 juni 2018 20:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Doet dat er iets toe in relatie met de OP?
Ja het was al vroeg duidelijk, mijn zoontje dochter wilde op zijn 5e al op hoge hakken lopenquote:Op zondag 3 juni 2018 21:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb een ietwat afwijkende gedachte over transgenders.
Deze mensen dienen wat mij betreft flink psychiatrische hulp te krijgen en dienen zeker niet geopereerd te worden.
Bij jonge kinderen dienen de ouders goed onderzocht te worden.
Zijn er ook chimpansees die vinden dat ze in het verkeerde lichaam zitten?quote:Op vrijdag 1 juni 2018 22:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hebben chimpansees ook last van aangeleerde rollenpatronen?
Er zijn weldegelijk dieren die transeksueel gedrag vertonen, sterker nog er zijn zelfs dieren die van geslacht kunnen veranderen..quote:Op zondag 3 juni 2018 22:15 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Zijn er ook chimpansees die vinden dat ze in het verkeerde lichaam zitten?
Denk het niet dus, er is verschil tussen natuurlijk gedrag en een aangeleerd rollenpatroon.
Met dat eerste is niks mis.
Welk dier dan?quote:Op zondag 3 juni 2018 22:29 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er zijn weldegelijk dieren die transeksueel gedrag vertonen, sterker nog er zijn zelfs dieren die van geslacht kunnen veranderen..
Dat bewijst mijn punt, dieren kunnen met het lichaam dat ze hebben zich op allerlei manieren gedragen. Daar hebben ze geen operatie voor nodig.quote:Op zondag 3 juni 2018 22:29 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er zijn weldegelijk dieren die transeksueel gedrag vertonen, sterker nog er zijn zelfs dieren die van geslacht kunnen veranderen..
Bijvoorbeeld kousebandslangen.quote:Op zondag 3 juni 2018 22:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Welk dier dan?
Van geslacht veranderen geldt niet want dan is het alsnog natuurlijk gedrag (dus zoals de overgrote meerderheid van soortgelijken)
Je stelde dat transgender enkel voorkomt bij mensen. Het feit dat er dieren zijn die zich voordoen als het andere geslacht of zelfs daadwerkelijk van geslacht veranderen, bewijst het tegendeel.quote:Op zondag 3 juni 2018 22:39 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Dat bewijst mijn punt, dieren kunnen met het lichaam dat ze hebben zich op allerlei manieren gedragen. Daar hebben ze geen operatie voor nodig.
Dieren die van geslacht veranderen op een natuurlijke manier zijn er idd ook, maar dat heeft dan een functie voor de voortplanting.
Als je zoekt naar de definitie van transgender vind je dat dat iemand is die zich in de geslachtsrol die zou passen bij het geslacht niet thuisvoelt.quote:Op zondag 3 juni 2018 23:07 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je stelde dat transgender enkel voorkomt bij mensen. Het feit dat er dieren zijn die zich voordoen als het andere geslacht of zelfs daadwerkelijk van geslacht veranderen, bewijst het tegendeel.
Of er dieren zijn die 'het gevoel hebben' dat ze in het verkeerde lichaam zijn geboren, is een vraag die onmogelijk te beantwoorden is. We kunnen dergelijke gevoelens bij dieren niet waarnemen, we weten überhaupt niet zeker of er sprake is van een dergelijke bewuste sociale identificatie.
Niet helemaal, het begint met een diagnose.quote:Op zondag 3 juni 2018 20:30 schreef madam-april het volgende:
[..]
De psychische begeleiding is onderdeel van het transitietraject. Het is er geenszins op gericht om iemand 'te genezen' van de genderdysforie.
Het gaat in de OP niet om wachtrijen voor de operatie.quote:Op zondag 3 juni 2018 21:16 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ja, dan worden uiteindelijk wachtrijen voor eventuele operaties korter. Of langer.
Ja, en? Dat is het probleem: wachtlijsten voor de psychiatrische hulp.quote:Op zondag 3 juni 2018 21:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb een ietwat afwijkende gedachte over transgenders.
Deze mensen dienen wat mij betreft flink psychiatrische hulp te krijgen en dienen zeker niet geopereerd te worden.
Bij jonge kinderen dienen de ouders goed onderzocht te worden.
Nee dat snap ik, maar die volgen wel....quote:Op zondag 3 juni 2018 23:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat in de OP niet om wachtrijen voor de operatie.
Sneeuwvlokjes die geen enkel idee hebben waar ze het over hebben. Die bijvoorbeeld denken dat het een beslissing is die je overnight neemt. Of dat de dokter direct je pik afhakt en het overgebleven gat tot kut bestempelt. Dat soort stupide aannames.quote:Op zondag 3 juni 2018 22:21 schreef Xa1pt het volgende:
Mensen die hier aanstoot aan nemen en net doen alsof ze om heel nobele motieven vinden dat transgenders in therapie moeten zijn de echte sneeuwvlokjes hier natuurlijk.
Dat laatste doe je nu zelf.quote:Op maandag 4 juni 2018 08:52 schreef Copycat het volgende:
[..]
Sneeuwvlokjes die geen enkel idee hebben waar ze het over hebben. Die bijvoorbeeld denken dat het een beslissing is die je overnight neemt. Of dat de dokter direct je pik afhakt en het overgebleven gat tot kut bestempelt. Dat soort stupide aannames.
eens met dat over kinderen. Welquote:Op maandag 4 juni 2018 08:58 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat laatste doe je nu zelf.
Ik vind het compleet debiel dat er kindjes van 3 jaar rondlopen die van geslacht willen veranderen. En nog debieler zijn de ouders die dat ondersteunen.
Of mensen die zich achtergestoten voelen omdat ze op een mannen of vrouwen toilet moeten urineren. Dat is gewoon pure aanstellerij en aandachtstrekkerij.
Dat staat er niet.quote:Op maandag 4 juni 2018 09:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Wel@ dat ze nog debieler zijn dan hun ouders
Je hebt het zelf al gefixedquote:Op maandag 4 juni 2018 09:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
eens met dat over kinderen. Wel@ dat ze nog debieler zijn dan hun ouders
Complete hysterie.quote:Op maandag 4 juni 2018 08:58 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ik vind het compleet debiel dat er kindjes van 3 jaar rondlopen die van geslacht willen veranderen. En nog debieler zijn de ouders die dat ondersteunen.
Of mensen die zich achtergestoten voelen omdat ze op een mannen of vrouwen toilet moeten urineren. Dat is gewoon pure aanstellerij en aandachtstrekkerij.
Wat nou als ik me een luipaard voel?quote:Op maandag 4 juni 2018 10:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Complete hysterie.
Hoeveel je ook aan jezelf wilt verbouwen, iedereen wordt geboren als een mannetje of als een vrouwtje. Nooit als een transgender.
quote:Op maandag 4 juni 2018 08:58 schreef Blue_note het volgende:
[..]
"Homo's moeten gewoon in therapie om van de gevoelens die ze hebben af te komen."quote:Op maandag 4 juni 2018 08:52 schreef Copycat het volgende:
[..]
Sneeuwvlokjes die geen enkel idee hebben waar ze het over hebben. Die bijvoorbeeld denken dat het een beslissing is die je overnight neemt. Of dat de dokter direct je pik afhakt en het overgebleven gat tot kut bestempelt. Dat soort stupide aannames.
Aannames.quote:Op maandag 4 juni 2018 10:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
[..]
"Homo's moeten gewoon in therapie om van de gevoelens die ze hebben af te komen."
Nee, je doet een aanname. Prima, maar ga dan andere er niet op aanspreken.quote:Op maandag 4 juni 2018 11:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat is jouw redenering doortrekken.
Je snapt de vergelijking dus niet.quote:Op maandag 4 juni 2018 11:58 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Nee, je doet een aanname. Prima, maar ga dan andere er niet op aanspreken.
Dat staat er helemaal los van.
Moet ik nu jou 'tiny mind" noemen omdat jij denkt dat alle transgenders homo zijn?
Niet iedereen wordt geboren als mannetje of vrouwtje. Er zijn zelfs 98 verschillende vormen van intersekse.quote:Op maandag 4 juni 2018 10:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Complete hysterie.
Hoeveel je ook aan jezelf wilt verbouwen, iedereen wordt geboren als een mannetje of als een vrouwtje. Nooit als een transgender.
quote:Op maandag 4 juni 2018 10:55 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Wat nou als ik me een luipaard voel?
Waar kan ik dan terecht?
Maar als je dat écht zo voelt, dan moet je daar gewoon gehoor aan gevenquote:Op maandag 4 juni 2018 19:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Vraag het hem. Zou deze arme drommel ook met wachtlijsten te kampen gehad hebben?
Die redenering kun je dan weer doortrekken tot het punt waarop iedereen die in therapie gelooft vindt dat homo's in therapie moeten, om te genezen. "O je vindt dat iemand met anorexia in therapie moet? Dat zeiden ze ook over homoseksualiteit."quote:Op maandag 4 juni 2018 11:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat is jouw redenering doortrekken.
Wat is het wezenlijke verschil tussen een afwijkende genderidentiteit en een afwijkende geaardheid?quote:Op maandag 4 juni 2018 20:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Die redenering kun je dan weer doortrekken tot het punt waarop iedereen die in therapie gelooft vindt dat homo's in therapie moeten, om te genezen. "O je vindt dat iemand met anorexia in therapie moet? Dat zeiden ze ook over homoseksualiteit."
Er is een wezenlijk verschil tussen een afwijkende geaardheid en een psychische stoornis waarmee je je niet op je plek voelt in je lichaam.
Dan kun je vervolgens de vraag stellen; 'wat is afwijkend gedrag ?'quote:Een psychische aandoening (ook wel geestesziekte of psychiatrische stoornis) is een aandoening die wordt gekenmerkt door afwijkende ervaringen en gedrag.
Dat bij de zogenaamde afwijkende genderidentiteit je eigen lichaam je niet aanstaat en een afwijkende geaardheid niet gekenmerkt wordt door zulke problematiek.quote:Op maandag 4 juni 2018 21:07 schreef madam-april het volgende:
[..]
Wat is het wezenlijke verschil tussen een afwijkende genderidentiteit en een afwijkende geaardheid?
Lang niet altijd.quote:Op maandag 4 juni 2018 08:44 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Nee dat snap ik, maar die volgen wel....
Tenzij ze bi of a zijn, zijn alle transgenders of voor, of na de operatie voor de buitenwereld homoseksueel ja. Dat is een feit, geen tiny mind.quote:Op maandag 4 juni 2018 11:58 schreef Blue_note het volgende:
Moet ik nu jou 'tiny mind" noemen omdat jij denkt dat alle transgenders homo zijn?
Dat sloeg meer op een eerdere opmerking van die userquote:Op maandag 4 juni 2018 22:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Tenzij ze bi of a zijn, zijn alle transgenders of voor, of na de operatie voor de buitenwereld homoseksueel ja. Dat is een feit, geen tiny mind.
Klinkt alsof je meer therapie moet krijgen...quote:Op maandag 4 juni 2018 20:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Die redenering kun je dan weer doortrekken tot het punt waarop iedereen die in therapie gelooft vindt dat homo's in therapie moeten, om te genezen. "O je vindt dat iemand met anorexia in therapie moet? Dat zeiden ze ook over homoseksualiteit."
Er is een wezenlijk verschil tussen een afwijkende geaardheid en een psychische stoornis waarmee je je niet op je plek voelt in je lichaam.
Dat ligt er een beetje aan wat haar status is en wie observeert.quote:Op maandag 4 juni 2018 22:27 schreef Blue_note het volgende:
Maar is een trans vrouw die met een man gaat homoseksueel?
Dat bedoel ik.quote:Op maandag 4 juni 2018 22:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ligt er een beetje aan wat haar status is en wie observeert.
Zeiden ze vroeger ook tegen homo's, erg ongevoelige reactie dit!quote:Op maandag 4 juni 2018 22:29 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Klinkt alsof je meer therapie moet krijgen...
Nee, als transvrouw ben je dan gewoon heteroseksueel.quote:Op maandag 4 juni 2018 22:27 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat sloeg meer op een eerdere opmerking van die user.
Maar is een trans vrouw die met een man gaat homoseksueel?
Nee, je bedoelt niks, je stelt een nietszeggende vraag.quote:Op maandag 4 juni 2018 22:41 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat bedoel ik.
Maar goed, mijn standpunt is nog hetzelfde.
Bij de Tattoo shop.quote:Op maandag 4 juni 2018 10:55 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Wat nou als ik me een luipaard voel?
Waar kan ik dan terecht?
Omdat de realiteit hard is.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 07:30 schreef Somberling het volgende:
Reacties zijn wel best hard in dit topic.
Moeten ze maar een beetje normaal doen.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 07:30 schreef Somberling het volgende:
Reacties zijn wel best hard in dit topic.
Na deze aanname wist ik dat ik je vanaf nu beter kan negeren.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 07:59 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, je bedoelt niks, je stelt een nietszeggende vraag.
Precies en het boeit ook verder niemand.quote:
De realiteit is inderdaad dat er wat betreft bekrompen figuren nog een hoop terrein te winnen is.quote:
Hoe voelt dat nou, iedereen die niet precies jouw mening toegedaan is bekrompen noemen? Is het goed toeven daar op je progressieve high horse?quote:Op dinsdag 5 juni 2018 14:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De realiteit is inderdaad dat er wat betreft bekrompen figuren nog een hoop terrein te winnen is.
Waar precies noemt hij iedereen, die niet precies zijn mening is toegedaan, bekrompen? 🤔quote:Op dinsdag 5 juni 2018 20:55 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Hoe voelt dat nou, iedereen die niet precies jouw mening toegedaan is bekrompen noemen? Is het goed toeven daar op je progressieve high horse?
Ja mutaties bestaan en zijn niet wenselijk. Je gaat toch ook niet zeggen dat het normaal is dat mensen met 1 arm worden geboren door een mutatie?quote:Op maandag 4 juni 2018 19:37 schreef madam-april het volgende:
[..]
Niet iedereen wordt geboren als mannetje of vrouwtje. Er zijn zelfs 98 verschillende vormen van intersekse.
Ik neem aan dat je in staat bent tussen de regels door te lezen? Is niet alleen iets van dit topic trouwens.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:28 schreef madam-april het volgende:
[..]
Waar precies noemt hij iedereen, die niet precies zijn mening is toegedaan, bekrompen? 🤔
Is iemand die met 1 arm geboren wordt minder mens dan iemand die met 2 armen geboren wordt? Kan iemand die met 1 arm geboren wordt niet net zo'n volwaardig leven hebben als iemand met 2 armen?quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:29 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ja mutaties bestaan en zijn niet wenselijk. Je gaat toch ook niet zeggen dat het normaal is dat mensen met 1 arm worden geboren door een mutatie?
Ja hoor, twijfel er echter een beetje aan of jij in staat bent om dingen in de juiste context te plaatsen..quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:32 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je in staat bent tussen de regels door te lezen? Is niet alleen iets van dit topic trouwens.
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waarom men zo laatdunkend en veroordelend doet over mensen die zelf ook niet kiezen voor dergelijke gevoelens en daar ontzettend mee worstelen.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 20:55 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Hoe voelt dat nou, iedereen die niet precies jouw mening toegedaan is bekrompen noemen? Is het goed toeven daar op je progressieve high horse?
Door in verscheidene topics consistent absoluut niet bezig te zijn met inhoudelijke discussies of open te staan voor argumenten.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:28 schreef madam-april het volgende:
[..]
Waar precies noemt hij iedereen, die niet precies zijn mening is toegedaan, bekrompen? 🤔
Ik heb ook geen last van anorexiapatiënten, maar die sturen we wel langs de psycholoog vanwege hun ontevredenheid met hun lichaam, in plaats van langs de chirurg voor een maagverkleining.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 22:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waarom men zo laatdunkend en veroordelend doet over mensen die zelf ook niet kiezen voor dergelijke gevoelens en daar ontzettend mee worstelen.
Ik bedoel, je hebt er op geen enkele manier last van maar toch kunnen velen het niet laten om op een negatieve of veroordelende manier te reageren. Dat noem ik bekrompen, deal er maar mee.
Omdat er tegenwoordig wordt geeist dat je hen accepteerd zoals ze zijn en dat is een slippery slope waar ik niet aan mee wil doen. Ja je discrimineert mensen niet op hoe ze zijn, maar wanneer je zo afwijkt van de norm dan mag ik je best raar vinden en het niet eens zijn met je ideeen.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 22:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waarom men zo laatdunkend en veroordelend doet over mensen die zelf ook niet kiezen voor dergelijke gevoelens en daar ontzettend mee worstelen.
Ik bedoel, je hebt er op geen enkele manier last van maar toch kunnen velen het niet laten om op een negatieve of veroordelende manier te reageren. Dat noem ik bekrompen, deal er maar mee.
Alleen gaat een anorexiapatiënte dood met een behandeling die dat zou versterken, een transgender niet, integendeel, de levenskwaliteit gaat omhoog.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 22:59 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Ik heb ook geen last van anorexiapatiënten, maar die sturen we wel langs de psycholoog vanwege hun ontevredenheid met hun lichaam, in plaats van langs de chirurg voor een maagverkleining.
Dus als ik morgen besluit om met een kledingstuk rond te lopen waar weinig mensen het mee eens zouden zijn of ook die keuze zouden maken moet ik dan ook maar verwachten dat er een stroom aan negatieve reacties en oordelen komt? Volgens mij valt dat wel mee. Waarom is dat dan wel zo met transgenders?quote:Op dinsdag 5 juni 2018 23:08 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
Omdat er tegenwoordig wordt geeist dat je hen accepteerd zoals ze zijn en dat is een slippery slope waar ik niet aan mee wil doen. Ja je discrimineert mensen niet op hoe ze zijn, maar wanneer je zo afwijkt van de norm dan mag ik je best raar vinden en het niet eens zijn met je ideeen.
Wil je van geslacht veranderen? Prima, doe wat je niet laten kan, maar verwacht niet van anderen dat ze maar "accepteren hoe je bent".
Ik heb geen enkel goed argument gezien om transgenders zo te bejegenen en te behandelen.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 22:57 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Door in verscheidene topics consistent absoluut niet bezig te zijn met inhoudelijke discussies of open te staan voor argumenten.
Ik heb geen last van anorexiapatiënten, anorexiapatiënten hebben echter wel last van hun anorexia en in dien onbehandeld zullen zij er zeer waarschijnlijk door komen te overlijden. Psychische hulpverlening is bewezen effectief voor de behandeling en 'genezing' van anorexia. Een anorexiapatiënt een maagverkleining geven zal er eerder voor zorgen dat zij/hij komt te overlijden dan dat het ervoor zorgt dat zij/hij zich beter gaat voelen in haar/zijn lichaam.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 22:59 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Ik heb ook geen last van anorexiapatiënten, maar die sturen we wel langs de psycholoog vanwege hun ontevredenheid met hun lichaam, in plaats van langs de chirurg voor een maagverkleining.
Je hoeft niet te begrijpen waarom iemand zo is, je hoeft het er zelfs niet mee eens te zijn, maar dan kun je nog wel accepteren dat iemand zo is.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 23:08 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
Omdat er tegenwoordig wordt geeist dat je hen accepteerd zoals ze zijn en dat is een slippery slope waar ik niet aan mee wil doen. Ja je discrimineert mensen niet op hoe ze zijn, maar wanneer je zo afwijkt van de norm dan mag ik je best raar vinden en het niet eens zijn met je ideeen.
Wil je van geslacht veranderen? Prima, doe wat je niet laten kan, maar verwacht niet van anderen dat ze maar "accepteren hoe je bent".
Hoe kom je erbij dat transgenders niet naar een psycholoog moeten? Dat is al -tig keer in dit topic genoemd en daar gaat het in de OP over: er zijn onaanvaardbaar lange wachttijden voor die psychische zorg.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 22:59 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Als "ze" normaal doen weet jij helemaal niet of iemand transgender is of niet. Je mening is alleen gebaseerd op een paar dramaqueens, vermoedelijk nog door de media uitvergroot ook.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 08:43 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Moeten ze maar een beetje normaal doen.
NWS / Transgenders slaan alarm #2quote:Op woensdag 6 juni 2018 01:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat transgenders niet naar een psycholoog moeten? Dat is al -tig keer in dit topic genoemd en daar gaat het in de OP over: er zijn onaanvaardbaar lange wachttijden voor die psychische zorg.
Transgenders hebben een veel hoger zelfmoordpercentage en dat verbetert niet na een geslachtsoperatie maar wel door psychische hulp. Ik zie de vergelijking wel.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 23:56 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ik heb geen last van anorexiapatiënten, anorexiapatiënten hebben echter wel last van hun anorexia en in dien onbehandeld zullen zij er zeer waarschijnlijk door komen te overlijden. Psychische hulpverlening is bewezen effectief voor de behandeling en 'genezing' van anorexia.
En voor sommigen eindigt het daar inderdaad. Wat is je punt in relatie met de OP?quote:Op woensdag 6 juni 2018 05:46 schreef Bot13 het volgende:
[..]
NWS / Transgenders slaan alarm #2
En toch lijk je hier te bevestigen dat het een wachtlijst voor geslachtoperatie betreft die enkel begint met een psychisch traject.
Ik beargumenteer dat het daar ook mag eindigen. Een stoornis los je niet op met een scalpel.
Nee, die psychische hulp helpt daar ook helemaal niets aan. Er is immers geen keuze (in Nederland): je kunt geen operatie krijgen zonder psychische hulp. En een deel begint met psychische hulp, maar krijgt geen operatie.quote:Op woensdag 6 juni 2018 05:50 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Transgenders hebben een veel hoger zelfmoordpercentage en dat verbetert niet na een geslachtsoperatie maar wel door psychische hulp. Ik zie de vergelijking wel.
Prove it.quote:Op woensdag 6 juni 2018 06:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Overigens zijn er zat die wel gebaat zijn met een operatie
Of ze accepteren zichzelf ipv hun leven zo te slijten.quote:Op woensdag 6 juni 2018 06:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En voor sommigen eindigt het daar inderdaad. Wat is je punt in relatie met de OP?
Overigens zijn er zat die wel gebaat zijn met een operatie, maar die zie jij liever hun leven slijten in depressies en haat.
Daar is meestal psychische hulp bij nodig, die ze niet krijgen wegens die wachtlijst uit de OP.quote:Op woensdag 6 juni 2018 07:23 schreef T-D het volgende:
[..]
Of ze accepteren zichzelf ipv hun leven zo te slijten.
Mutaties zijn de drijvende kracht achter evolutie.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 21:29 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ja mutaties bestaan en zijn niet wenselijk. Je gaat toch ook niet zeggen dat het normaal is dat mensen met 1 arm worden geboren door een mutatie?
Probeer maar vrouwtjes versieren met je wolfenshirt, wens je er veel succes meequote:Op dinsdag 5 juni 2018 23:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus als ik morgen besluit om met een kledingstuk rond te lopen waar weinig mensen het mee eens zouden zijn of ook die keuze zouden maken moet ik dan ook maar verwachten dat er een stroom aan negatieve reacties en oordelen komt? Volgens mij valt dat wel mee. Waarom is dat dan wel zo met transgenders?
Ik behandel hen gewoon zoals ik ieder ander behandel, maar ik denk oprecht dat transgenders mentale problemen hebben die ervoor zorgen dat zij zich niet prettig als man of vrouw voelen en van het andere geslacht willen zijn.quote:Op woensdag 6 juni 2018 00:02 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je hoeft niet te begrijpen waarom iemand zo is, je hoeft het er zelfs niet mee eens te zijn, maar dan kun je nog wel accepteren dat iemand zo is.
Dat niet accepteren is natuurlijk al schadelijk genoeg.quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:08 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
En dus 'accepteer' ik hen niet zoals ze zijn, al zal ik ze nooit kwaad doen.
Waarom zou dat niet accepteren schadelijk zijn? Ieder mens heeft toch het recht zelf te kiezen welk persoon men wil accepteren of mee wil spreken? Men zou de transgenders dan ook eens moeten testen welke personen zij accepteren en mee willen spreken. Verwacht maar verrassende uitkomsten.quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat niet accepteren is natuurlijk al schadelijk genoeg.
Het zou al een heel stuk helpen als je mensen (ongeacht hun uiterlijk) genderneutraal zou benaderen. Dus zonder de vooroordelen die je bij het (veronderstelde) geslacht hebt naar voren te brengen.
Wat wel en niet schadelijk is bepaal jij niet. Er zijn 2 geslachten: man en vrouw. Dat is de natuurlijke, normale situatie, zonder krankzinnige Marxistische verzinsels. Ik zal mensen nooit van mijn leven 'genderneutraal' benaderen. Over mijn lijk.quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het zou al een heel stuk helpen als je mensen (ongeacht hun uiterlijk) genderneutraal zou benaderen. Dus zonder de vooroordelen die je bij het (veronderstelde) geslacht hebt naar voren te brengen.
Let maar op wat een stroom negatieve reacties en oordelen je over je heen krijgt als je morgen een Donald Trump t-shirt aantrekt en MAGA pet opzet.quote:Op dinsdag 5 juni 2018 23:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus als ik morgen besluit om met een kledingstuk rond te lopen waar weinig mensen het mee eens zouden zijn of ook die keuze zouden maken moet ik dan ook maar verwachten dat er een stroom aan negatieve reacties en oordelen komt? Volgens mij valt dat wel mee. Waarom is dat dan wel zo met transgenders?
En moet je dat dan maar accepteren en normaal vinden, dat je afgezeken wordt?quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:37 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Let maar op wat een stroom negatieve reacties en oordelen je over je heen krijgt als je morgen een Donald Trump t-shirt aantrekt en MAGA pet opzet.
Dit is toch compleet van de pot gerukt? Omdat 0,001% van de bevolking hier mogelijk wel eens een ervaring mee heeft moet 100% zich maar als een blad aan een boom omdraaien in gedrag wat niks met vooroordelen of veronderstellingen te maken heeft maar puur de biologische normaal is?quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is het dus wel, maar ik begrijp dat je daar liever van wegkijkt.quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:34 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Wat wel en niet schadelijk is bepaal jij niet.
Wetenschappelijk onderbouwde conclusies over het deel van de mensen met gender identity disorder die geholpen zijn door een geslachtsoperatie en op welke manier.quote:Op woensdag 6 juni 2018 07:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoe? Wat wil je zien?
Je zou kunnen beginnen bij Maxim Februari.
Daarom kun je het beste bij dat boek van Februari beginnen.quote:Op woensdag 6 juni 2018 17:01 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Wetenschappelijk onderbouwde conclusies over het deel van de mensen met gender identity disorder die geholpen zijn door een geslachtsoperatie en op welke manier.
Ervaringen van een los persoon geven dat inzicht niet en neigt meer naar anekdotisch bewijs.
Het is niet biologisch normaal dat je veronderstelt dat een vrouw die een auto koopt alleen maar op de kleur let.quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:49 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dit is toch compleet van de pot gerukt? Omdat 0,001% van de bevolking hier mogelijk wel eens een ervaring mee heeft moet 100% zich maar als een blad aan een boom omdraaien in gedrag wat niks met vooroordelen of veronderstellingen te maken heeft maar puur de biologische normaal is?
Hoezo moet jij je gedrag aanpassen? Heb jij ooit met een transgender gesproken? Hoe beïnvloed jou dit? Waarom zou het voor jou een probleem zijn als de wachtlijsten voor transgenders korter worden? Want daar hebben we het eigenlijk over.quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:49 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dit is toch compleet van de pot gerukt? Omdat 0,001% van de bevolking hier mogelijk wel eens een ervaring mee heeft moet 100% zich maar als een blad aan een boom omdraaien in gedrag wat niks met vooroordelen of veronderstellingen te maken heeft maar puur de biologische normaal is?
De vrouw-naar-man transgenders zijn niet bedreigend, want die hebben niets te maken met de twee oerangsten van die Henken:quote:Op donderdag 7 juni 2018 00:43 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Daarnaast ook al die focus op hier man-naar-vrouw transgenders maar niemand die doorheeft dat 40% vrouw-naar-man is.
Dat bepaal ik zelf wel!!!quote:Op woensdag 6 juni 2018 08:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 7 juni 2018 04:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De vrouw-naar-man transgenders zijn niet bedreigend, want die hebben niets te maken met de twee oerangsten van die Henken:
- castratieangst
- homofobie (ontdekken dat dat lekkere wijf dat je naar je grot hebt gesleurd een piemel heeft is voor velen een existentiële angst omdat ze denken daar zelf minder mannelijk van te worden).
quote:Op donderdag 7 juni 2018 04:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De vrouw-naar-man transgenders zijn niet bedreigend, want die hebben niets te maken met de twee oerangsten van die Henken:
- castratieangst
- homofobie (ontdekken dat dat lekkere wijf dat je naar je grot hebt gesleurd een piemel heeft is voor velen een existentiële angst omdat ze denken daar zelf minder mannelijk van te worden).
QEDquote:Op donderdag 7 juni 2018 06:12 schreef Bot13 het volgende:
[..]You have got to be kidding us.
Wel jammer dit eigenlijk, want dit geeft wel echt 100% zeker aan dat we jou niet serieus kunnen nemen in deze discussie.
Dit.quote:Op donderdag 7 juni 2018 06:12 schreef Bot13 het volgende:
[..]You have got to be kidding us.
Wel jammer dit eigenlijk, want dit geeft wel echt 100% zeker aan dat we jou niet serieus kunnen nemen in deze discussie.
Zo'n 25% van de transseksuelen is transman. Dit terwijl het percentage van de transgenders inderdaad op zo'n 40% ligt. Het 'leuke' hieraan is dat het erop wijst dat de behoefte om je te laten opereren wel degelijk samenhangt met een strikte genderopvatting (die is bij mannen van oudsher strikter dan bij vrouwen is). Waardoor het dus maar zeer de vraag is of een transitie de beste oplossing is, of dat het een kortetermijnoplossing is voor een kwestie die deels bestaat uit psychische problemen en deels uit maatschappelijke druk.quote:Op donderdag 7 juni 2018 00:43 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Daarnaast ook al die focus op hier man-naar-vrouw transgenders maar niemand die doorheeft dat 40% vrouw-naar-man is.
Nee,quote:Op donderdag 7 juni 2018 09:00 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Zo'n 25% van de transseksuelen is transman. Dit terwijl het percentage van de transgenders inderdaad op zo'n 40% ligt. Het 'leuke' hieraan is dat het erop wijst dat de behoefte om je te laten opereren wel degelijk samenhangt met een strikte genderopvatting (die is bij mannen van oudsher strikter dan bij vrouwen is). Waardoor het dus maar zeer de vraag is of een transitie de beste oplossing is, of dat het een kortetermijnoplossing is voor een kwestie die deels bestaat uit psychische problemen en deels uit maatschappelijke druk.
Overigens is het verschil met zowel gay camps als de vroegere aanpak en waar ik persoonlijk voor pleit dat die aanpak draait om "doe maar gewoon, conformeer maar aan deze rolpatronen en dan ben je genezen" en ik er juist voor ben, om die mensen te leren dat er niks mis met je is als je niet kan conformeren aan die rolpatronen. Dat die rolpatronen arbitrair en archaïsch zijn en dat je niet je biologische geslacht hoeft te 'veranderen' omdat jouw genderidentiteit beter past bij wat verwacht wordt van mensen met andere geslachtskenmerken.
En over welke tijd praat je nu ?quote:Op donderdag 7 juni 2018 00:43 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Ik snap werkelijk dat gelul over behandelen hier niet. Denken dit soort figuren dat vroeger nog in minder tolerante tijden echt niet geprobeerd is om transgenders niet transgender te laten zijn?
Dat zijn twee hele verschillende werelden. Als je dat onderscheid niet kan maken dan heb je weinig te zoeken in een topic als dit.quote:Op donderdag 7 juni 2018 11:49 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Ik vind het ook wel van een enorme arrogantie getuigen trouwens dat hier psychologische behandel trajecten zo in twijfel worden getrokken. Je ziet hier ook niemand klagen over hoe chirurgen of dokters te werk gaan met fysieke problemen, waarom denkt iedereen het dan beter te weten met psychologische behandelingen.
Dat staat toch letterlijk in de post die ik quote..quote:Op donderdag 7 juni 2018 00:55 schreef PolitiekGeaard het volgende:
[..]
Hoezo moet jij je gedrag aanpassen?
Ja, heel vaak. Ben jarenlang kind aan huis geweest bij de afdeling plastische chirurgie van het VU en dan kom je er zat tegen.quote:Heb jij ooit met een transgender gesproken?
Nietquote:Hoe beïnvloed jou dit?
Waar de fuck heb je het over met betrekking tot mijn post en de post waar ik op reageerde?quote:Waarom zou het voor jou een probleem zijn als de wachtlijsten voor transgenders korter worden?
Beter lezen..quote:Want daar hebben we het eigenlijk over.
Ik heb echt geen idee hoe bovenstaande betrekking heeft op mijn post..quote:Er wordt letterlijk geen drol van jou verwacht. Ja je hebt van die Tumblr mensen die allemaal dingen van je verwachten. Maar vrijwel alle transgenders gaan in transitie voor zichzelf, zodat ze er uit zien als hoe zij zich voelen. Dat ze correct als vrouw of man aangesproken worden, het allerliefst zodat jij geen eens doorhebt dat ze transgender zijn. En dan hoef je helemaal geen zak uit te voeren en heeft het geen invloed op je.
En mocht je toch doorhebben dat ze transgender zijn. Dan kun je ze of juist aanspreken of lekker bot en gemeen doen. Mag je zelf uit gaan vogelen wat je doet, maar ga er dan niet van opkijken dat een persoon dat niet fijn vind.
En dat is de invloed die er is op je leven. Een keuze over hoe je met een persoon omgaat en hoe je ze aanspreekt. Dat is het. Meer niet.
Ja, klopt. Vandaar dus die lange wachtlijst, want die moeten eruit gefilterd worden in het psychische traject.quote:Op donderdag 7 juni 2018 21:35 schreef bluemoon23 het volgende:
En ik ben er van overtuigd dat er ook een boel labiele onzekere meelopers bijzitten die zich "bijzonder en speciaal" willen voelen.
Het gaat erom dat klakkeloos wordt aangenomen dat een chirurg die daarvoor heeft geleerd zijn vak verstaat en een psycholoog die daarvoor heeft geleerd een charlatan is waarbij elke vmbo-er beter in staat is dat vak uit te voeren.quote:Op donderdag 7 juni 2018 21:51 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat zijn twee hele verschillende werelden. Als je dat onderscheid niet kan maken dan heb je weinig te zoeken in een topic als dit.
Maar wel twee valide werelden met een wetenschappelijke achtergrond.quote:Op donderdag 7 juni 2018 21:51 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat zijn twee hele verschillende werelden. Als je dat onderscheid niet kan maken dan heb je weinig te zoeken in een topic als dit.
Dit dus.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 05:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat erom dat klakkeloos wordt aangenomen dat een chirurg die daarvoor heeft geleerd zijn vak verstaat en een psycholoog die daarvoor heeft geleerd een charlatan is waarbij elke vmbo-er beter in staat is dat vak uit te voeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |