Valt wel mee, May heeft ook een hele hoop unforced errors gemaakt die het allemaal veel ingewikkelder hebben gemaakt.quote:Op maandag 11 juni 2018 14:07 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je het zo uitlegt kan je alleen maar respect voor haar hebben.
Dein Vaterland ist in Gefahr!1!!quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:50 schreef J.B. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voorpagina's van de Daily Express en The Sun vandaag. Zolang de Britten niet van dit soort opruiende pulp af zien te komen blijft het aanrommelen bij die eilanders, manmanman wat een journalistieke armoede
"25p less than the Daily Mirror"quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:50 schreef J.B. het volgende:
[ afbeelding ]
Voorpagina's van de Daily Express
Wat debiel. Als je tegen Brexit bent, dan ben je ook tegen Stonehenge?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:50 schreef J.B. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voorpagina's van de Daily Express en The Sun vandaag. Zolang de Britten niet van dit soort opruiende pulp af zien te komen blijft het aanrommelen bij die eilanders, manmanman wat een journalistieke armoede
Wie zegt überhaupt dat Brexit nog steeds de 'will of the people' is. En wat voor soort Brexit omvat de 'will of the people' dan?quote:Op dinsdag 12 juni 2018 14:50 schreef J.B. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voorpagina's van de Daily Express en The Sun vandaag. Zolang de Britten niet van dit soort opruiende pulp af zien te komen blijft het aanrommelen bij die eilanders, manmanman wat een journalistieke armoede
Het is sowieso nooit meer dan de will van een kwart van de mensen geweest.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 17:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wie zegt überhaupt dat Brexit nog steeds de 'will of the people' is.
Is 30 november als uiterste datum voor een deal niet behoorlijk laat? Tegen die tijd zou het toch al bij de verschillende Europese parlementen moeten liggen om op tijd geratificeerd te kunnen worden.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 20:03 schreef Sjeunie het volgende:
Lijkt er op dat een no-deal brexit van de kaart is gelukkig, aldus Robert Peston:
''May is conceding
1) that within seven days of May agreeing a Brexit deal, a motion to approve said deal must go to the Commons
2) that if there is no Brexit deal agreed by 30 November this year, the government must seek approval for its next course of action from MPs,
and 3) May will consider how to capture Grieve's other demand that MPs and Lords must be able to instruct the government on how to proceed should there be no Brexit deal by 15 Feb 2019.
Arguably this transfers considerable power to MPs over the shape of a future Brexit deal. And it probably means that a no-deal Brexit is no longer any kind of realistic prospect.
It means that if May really believes she was able to put negotiating pressure on the rest of the EU by threatening to Brexit without a deal, she has lost that leverage.
In other words, one of her favourite catchphrases - that no deal is better than a bad deal - is dead. And that will be official in just a few days, when the bill returns to the Lords.''
Is dat zo? Je had eerst de Singapore uitspraak van het ECJ, maar volgens mij is dat later deels teruggedraaid. Het EP moet in ieder geval stemmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 22:34 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is 30 november als uiterste datum voor een deal niet behoorlijk laat? Tegen die tijd zou het toch al bij de verschillende Europese parlementen moeten liggen om op tijd geratificeerd te kunnen worden.
Nee, alle EU parlementen moeten een nieuw verdrag, en dat zou het zijn, goedkeuren en November is inderdaad rijkelijk laat maar nog wel, theoretisch, haalbaarquote:Op dinsdag 12 juni 2018 22:45 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Is dat zo? Je had eerst de Singapore uitspraak van het ECJ, maar volgens mij is dat later deels teruggedraaid. Het EP moet in ieder geval stemmen.
Dit vanwege de stemming (waarbij de betreffende MP's tegen de lijn van de partij ingaan).quote:Ahead of voting on Lords amendment 51 to the EU withdrawal bill, Laura Smith MP has resigned from her junior shadow cabinet office role and Ged Killen MP, Ellie Reeves MP, Tonia Antoniazzi MP and Anna McMorrin MP have resigned from PPS roles.
Ondertussen zijn alle amendementen die tot nu toe in stemming zijn gebracht, weg gestemd. Nog 1 of 2 over.quote:This seems to be the biggest Labour rebellion we’ve had over Brexit during Jeremy Corbyn’s leadership.
Some 75 Labour MPs defied the whip by backing the EEA amendment - 74 by voting in favour, and one by acting as a teller. That is more than the 64 Labour MPs who defied the whip to vote for a Chris Leslie customs union amendment in December. It is also more than the 52 Labour MPs who defied the whip to vote against the third reading of the article 50 bill.
If you include the 15 Labour MPs who voted against the EEA, instead of abstaining, the total size of the revolt - or the double-edged revolt - is 90.
quote:Theresa May is circling the Brussels sky and low on fuel. Time to buckle up
And May is alone in the cockpit. No one else wants to make the announcement: fasten your safety belts, we are starting our descent. The days when Brexit meant gazing out of the window at wispy cloud castles are over. Corbyn doesn’t want to say it. Johnson can’t say it. They don’t want to tell the public that the options are either: a deal worse than membership or no deal, which is worse than the worst deal.
Iets dat vrijwel iedereen op het continent (en in Ierland) al meteen wist toen de uitslag van het referendum bekend werd. Het is echt uiterst bizar dat ze er zo'n bende van hebben gemaakt dat deze boodschap twee jaar na dato nog moet worden opgebiecht door de politici (en de pers).quote:
Ik las het al ja: niet te filmen. Da's de zoveelste keer dat prominente Brexiteers wegrennen van het resultaat. Zouden degenen die voor Brexit hebben gestemd het patroon niet een keer doorkrijgen?quote:Op donderdag 14 juni 2018 09:48 schreef Reya het volgende:
Nog opvallend nieuws in de marge:
https://www.theguardian.c(...)ment-jacob-rees-mogg
Nee, hoor, die dragen hem nog steeds op handen. Nu ja, het is een minderheid die steeds kleiner word, natuurlijk, maar voorlopig lijken ze het nog steeds niet door te hebben.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:06 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik las het al ja: niet te filmen. Da's de zoveelste keer dat prominente Brexiteers wegrennen van het resultaat. Zouden degenen die voor Brexit hebben gestemd het patroon niet een keer doorkrijgen?
In 2023/24 wanneer May geen PM meer is, natuurlijkquote:Op zondag 17 juni 2018 15:30 schreef trein2000 het volgende:
Hij is er weer:
https://nos.nl/artikel/22(...)gezondheidszorg.html
De Brexit levert meer geld op voor de NHS!
Britse politiek is diep gezakt in drie jaar, dit is natuurlijk een glasharde leugen.quote:Op zondag 17 juni 2018 15:30 schreef trein2000 het volgende:
Hij is er weer:
https://nos.nl/artikel/22(...)gezondheidszorg.html
De Brexit levert meer geld op voor de NHS!
Maar een die het goed doet, natuurlijk, enige probleem gaat zijn dat als de winter weer komt en de jaarlijkse griepgolf die men niet kan voorzien in het VK weer toeslaat de toezegging dat er in 2023 meer geld voor de NHS komt niet erg veel gaat helpen.quote:Op zondag 17 juni 2018 15:58 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Britse politiek is diep gezakt in drie jaar, dit is natuurlijk een glasharde leugen.
Welnee joh, gewoon zeggen dat die griepvariant met Poolse migranten uit Bulgarije over is gekomen en dan heb je de aandacht van de meeste Brexiteers succesvol afgeleid.quote:Op donderdag 21 juni 2018 00:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar een die het goed doet, natuurlijk, enige probleem gaat zijn dat als de winter weer komt en de jaarlijkse griepgolf die men niet kan voorzien in het VK weer toeslaat de toezegging dat er in 2023 meer geld voor de NHS komt niet erg veel gaat helpen.
En ze vinden het prachtig want "the willy of the people!"quote:Op donderdag 21 juni 2018 02:40 schreef TruusHenk het volgende:
Gelukkig wordt een van de belangrijkste beloftes van de Brexitcampagne hiermee prachtig recht gedaan: alle macht weer in de handen van de gekozen volksvertegenwoordigers in plaats van een elite die geen verantwoording aflegt. .
quote:LONDEN (ANP) - De Europese vliegtuigbouwer Airbus dreigt Groot-Brittannië te verlaten als dat land zonder handelsakkoord met de EU toch uit de Europese Unie stapt. Airbus gaat volgens een verklaring ,,heel erg voorzichtig kijken naar nieuwe investeringen in het Verenigd Koninkrijk (VK) en niet langer de relaties met leveranciers en partners in het land uitbreiden''.
Britse media schrijven vrijdag dat leiders van het bedrijf in veel duidelijkere bewoordingen de Britse premier Theresa May hebben laten weten dat de onderneming de productie naar elders verplaatst als er een brexit zonder deal met Brussel komt. Dat is volgens een topman van het bedrijf, Tom Williams, ,,geen doemdenken, maar een dreigende realiteit, want een scenario zonder deal bedreigt simpelweg de toekomst van Airbus in het VK''.
Bij Airbus werken in Groot-Brittannië 14.000 mensen en de activiteiten van de onderneming zijn goed voor naar schatting 110,000 andere banen. Voor de Britse belastingdienst is Airbus goed voor bijna 2 miljard euro per jaar.
Maar wel compleet logisch, Airbus heeft vanaf dag een gezegd dat ze vertrekken als het VK niet in de Single Market en de douane unie blijft. Overigens heeft Land Rover de complete productie van het Discovery model nu naar Slowakije verhuist en ontslagen aangekondigd.quote:
Er is wel goed nieuws. Iets met de kromming van bananen!quote:Op vrijdag 22 juni 2018 11:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar wel compleet logisch, Airbus heeft vanaf dag een gezegd dat ze vertrekken als het VK niet in de Single Market en de douane unie blijft. Overigens heeft Land Rover de complete productie van het Discovery model nu naar Slowakije verhuist en ontslagen aangekondigd.
Tel daarbij 75.000 banen die in de City gaan verdwijnen en..tja...goed nieuws is er niet echt en gaat er ook niet komen.
En al het geld dat ze besparen nu ze straks de jaarlijkse bijdrage aan de EU niet meer hoeven te betalen.quote:Op vrijdag 22 juni 2018 11:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Er is wel goed nieuws. Iets met de kromming van bananen!
Airbus is een Frans machtspolitiekvehikel.quote:
Je zou ook kunnen overwegen in te gaan op hun inhoudelijke punten voor je met politieke modder gaat smijten..quote:Op vrijdag 22 juni 2018 11:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Airbus is een Frans machtspolitiekvehikel.
Geen wonder deze dreigementen.
quote:No deal Brexit
In case of the UK leaving the EU without a deal on the 29th March 2019, there would be no Transition Phase, the UK would leave the Single Market, the Customs Union and the European Court of Justice jurisdiction. Therefore, WTO rules would kick in and numerous frictions would heavily impact our operations and that of our supply chain.
Airbus’ production is likely to be severely disrupted due to interruption to the flow of parts and/or discontinued airworthiness. Given today’s prevailing uncertainty, buffer stocks would be needed (estimated value circa ¤1B, not accounting for lead time and logistics disruptions).
Given Airbus’ steep ramp-up demands on the best-selling A320 and A350 families, our critical industrial capabilities are already running at full capacity. With no spare capacity left over years to come, every disruption to production would most likely turn into an unrecoverable delay.
Every week of unrecoverable delay would entail material working capital impact, re-allocation cost, cost for inefficient work, penalty payments to customers and up to ¤1B weekly loss of turnover. Despite the incremental stocks, the disruptions in a no deal Brexit situation are likely to add up to several weeks; potentially translating into a multi-billion impact on Airbus.
A no deal Brexit must be avoided, as it would force Airbus to reconsider its footprint in the country, its investments in the UK and at large its dependency on the UK (with many potential undesirable consequences such as repatriating competencies, patents, revisit Research and Development footprint, reduce UK’s weight in the supply chain etc.…). Given the “No deal/Hard Brexit” uncertainties, the company’s dependence on and investment in the flagship “Wing of Tomorrow” programme would also have to be revisited, and corresponding key competencies grown outside the UK.
This extremely negative outcome for Airbus would be catastrophic. It would impair our ability tobenefit from highly qualified British resources, it would also severely undermine UK efforts to keep a competitive and innovative aerospace industry, while developing high value jobs and competencies.
quote:Orderly Brexit (with an agreement and transition period)
An orderly exit in March 2019 would lead to a new EU/UK relationship after a transition phase currently planned to end Dec 2020. The UK will no longer be part of Single Market, Customs Union or European Court of Justice jurisdiction.
Though a much better outcome than a no deal scenario, this way forward would still pose a significant amount of risk and be difficult to manage as the proposed transition phase seems too short for governments to agree on all important open points, and for Airbus and its tier one suppliers to agree and implement all changes with their extensive UK supply chain.
During the transition phase, the current boundary conditions will be maintained, but the details of the new EU/UK relationship will only be known late in the process, leaving short lead time for preparation.
The necessary change from an old to new framework contains inherent risks for all involved elements like data, systems, supplier readiness etc. Thus, it is likely that short-term production disruptions of 1 or 2 weeks may occur post-transition due to the supply ecosystem not fully ready (though the weekly amount would not vary, the number of weeks of delay is likely to be significantly reduced compared to a no deal scenario).
Past the transition phase, the new EU/UK relationship will entail new procedures, regulatory regimes, duplication of tasks, divergence of standards etc… potentially leading to higher complexity, more effort, more cost, more risks; more friction/delay in our cross-channel, deeply integrated supply chain (¤10B UK EU; ¤5B EU UK) operating today on a just-in-time basis.
Until we know and understand the new EU/UK relationship, Airbus should carefully monitor any new investments in the UK and should refrain from extending its UK suppliers/partners base.
Customs Union and a harmonized regulatory framework with the EU on aviation are the two major issues for Airbus that will determine its future strategy in UK, and they need to be addressed urgently.
The critical issues amongst others are the increased cost base due to trade procedures, airworthiness efforts and difficulty to move people. For trade procedures (non-tariff cost) alone, an OECD study estimates the range of the recurring extra cost between 2% and 15% of overall trade.
This translates to up to ¤1B per year to be borne by the Airbus UK-related aerospace ecosystem.
bronquote:Past the transition phase, the new EU/UK relationship will entail new procedures, regulatory regimes, duplication of tasks, divergence of standards etc… potentially leading to higher complexity, more effort, more cost, more risks; more friction/delay
Aangezien het MinFin van het VK nu al verwacht dat ze in het beste geval 15 miljard minder inkomsten zullen hebben door Brexit is dat meer een deficiet dan een positief bedrag.quote:Op vrijdag 22 juni 2018 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
En al het geld dat ze besparen nu ze straks de jaarlijkse bijdrage aan de EU niet meer hoeven te betalen.
Detailsquote:Op vrijdag 22 juni 2018 12:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aangezien het MinFin van het VK nu al verwacht dat ze in het beste geval 15 miljard minder inkomsten zullen hebben door Brexit is dat meer een deficiet dan een positief bedrag.
Aye, maar zoals het gezegde luidt "The devil is in the details"quote:
Ik denk dat ze die vleugels wel in Nederland kunnen maken. De kennis is er wel voor.quote:Op vrijdag 22 juni 2018 11:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Airbus is een Frans machtspolitiekvehikel.
Geen wonder deze dreigementen.
Bronquote:EU diplomats shocked by Boris's 'four-letter reply' to business concerns about Brexit
Boris Johnson was embroiled in a diplomatic row with Brussels on Friday night after he was accused of using a four-letter word to dismiss an ambassador’s question about the post-Brexit needs of British business.
EU diplomats have claimed that during a Foreign Office reception to celebrate the Queen’s birthday last week, the Foreign Secretary was asked about the fears of some business leaders over Brexit and replied: “f*** business.”
He was also overheard talking about Theresa May’s moves towards a softer Brexit and saying: “We will fight it and we will win.”
Er is nooit een gedegen andere reden voor geweestquote:
Er is helemaal niks geen infrastructuur voor deze industrie in Nederland. Maar goed, alles is te realiseren natuurlijk. Kennis zit bij Airbus dus die geven gewoon de tekeningen. Is weinig Hollands aan.quote:Op vrijdag 22 juni 2018 13:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk dat ze die vleugels wel in Nederland kunnen maken. De kennis is er wel voor.
Nou, aan de reacties te zien zijn talloze mensen het er nog mee eens ook; wat een armoedequote:
Ja, armoe, dat word het vanzelf als business dan denkt "Fuck UK"quote:Op maandag 25 juni 2018 22:55 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nou, aan de reacties te zien zijn talloze mensen het er nog mee eens ook; wat een armoede
Stork (Fokker) heeft die infra nog.quote:Op maandag 25 juni 2018 22:39 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Er is helemaal niks geen infrastructuur voor deze industrie in Nederland. Maar goed, alles is te realiseren natuurlijk. Kennis zit bij Airbus dus die geven gewoon de tekeningen. Is weinig Hollands aan.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-op-de-rem-a1608197quote:In het geval van ruzie zal de handel geregeld worden onder de voorwaarden van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Die regels gaan minder ver en diep dan de Europese interne markt. Dat is problematisch, zei de Japanse ambassadeur in Londen dinsdag. „We kunnen ons niet veroorloven alleen terug te vallen op regels die twintig jaar geleden zijn opgesteld”, zei Koji Tsuruoka, die fungeert als stem van drie (Nissan, Honda en Toyota) van de vijf grootste autofabrikanten van het VK.
quote:Brexit-overleg ontaardt in verwijten
Overleg over de Brexit op een tweedaagse top in Brussel is donderdagavond ontaard in verwijten over en weer. Brussel geeft Londen er de schuld van dat de onderhandelingen zo traag verlopen, premier May verweet op haar beurt Europese leiders hun eigen burgers in gevaar te brengen door volledige samenwerking op veiligheidsgebied uit de weg te gaan.
https://nos.nl/artikel/22(...)vlot-te-trekken.htmlquote:'Laatste oproep' Tusk om brexitoverleg vlot te trekken
VANDAAG, 17:08BUITENLAND
Voorzitter Donald Tusk van de Europese Raad van regeringsleiders heeft na afloop van de tweedaagse Europese top gezegd dat de brexitonderhandelingen nog steeds om een oplossing schreeuwen. De belangrijkste knelpunten blijven onopgelost, zei Tusk.
Tusk temperde verder het optimisme over de migratiedeal. Die overeenkomst is het gemakkelijkste deel van de zaak, zei hij, nu komt het weerbarstige werk in de praktijk.
In een persconferentie deed Tusk "een laatste oproep" aan beide brexit-partijen om hun kaarten op tafel te leggen. Binnen negen maanden moet de brexit een feit zijn, dus de tijd voor de onderhandelaars raakt op.
Chaotische toestanden
Waarschuwingen op dat vlak komen er ook van grote bedrijven zoals Airbus en BMW, maar ook de Europese bankautoriteit en werkgevers- en werknemersorganisaties maken zich grote zorgen over het gebrek aan vooruitgang.
Op de top in Brussel konden de overige 27 lidstaten weinig anders doen dan hun bezorgdheid te uiten over het trage verloop van de onderhandelingen. Landen en bedrijven moeten zich op alle scenario's voorbereiden, nu het er steeds meer op lijkt dat er op 29 maart van volgend jaar geen brexitverdrag ligt. Dat zal zowel in de Europese Unie als het Verenigd Koninkrijk tot chaotische toestanden leiden.
Om de EU-lidstaten de tijd te geven om het resultaat van de brexitonderhandelingen te beoordelen, ligt de eigenlijke deadline al in het najaar.
Geen enkele vooruitgang
De Europese brexitonderhandelaar Michel Barnier riep premier May vanochtend op werkbare voorstellen in te dienen over de brexit om de "kolossale en ernstige" meningsverschillen te overbruggen. Barnier vreest dat anders een akkoord uitblijft.
De twee blokken staan voor de ingewikkelde taak de banden te verbreken die via talloze verdragen tot stand zijn gekomen. Premier May wil uit de Europese Unie stappen om meer speelruimte te krijgen op het gebied van migratie-, handels- en financieel beleid, maar tegelijkertijd zoveel mogelijk handelsvoordelen behouden. De EU is niet bereid daaraan tegemoet te komen.
Een groot probleem blijft ook de toekomstige grens tussen EU-lidstaat Ierland en het Britse Noord-Ierland. De Ierse premier Varadkar zei gisteren nog dat er op dat gebied geen enkele vooruitgang is geboekt. May moet wat hem betreft niet langer aansturen op het vertrek uit de douane-unie met de EU, om een overeenkomst met de Europese Unie mogelijk te maken.
Schrale troost dat Groot-Britannie de dubbele nationaliteit toestaat. Nederland helaas niet.quote:Steeds meer Britten worden Duitser, Nederlander of Fransman
Sinds Brexit hebben al duizenden Britten in tal van EU-landen paspoorten aangevraagd. Dat blijkt uit onderzoek van BBC
In 2017 vroegen bijna dertienduizend Britten de nationaliteit van een EU-lidstaat aan. In 2016 waren dat er ongeveer vijfduizend tegenover 1800 in 2015. Onder de Britten is Duitsland het populairst. Het aantal Britten dat zich liet naturaliseren tot Duitser, steeg van 600 in 2015 naar 7500 in 2017.
De meeste aanvragers willen hun EU-burgerschap behouden. Bijna anderhalf miljoen van hen wonen in een van de lidstaten. Daar werken ze, hebben ze een huis en in veel gevallen zitten hun kinderen er op school.
https://www.ad.nl/buitenl(...)f-fransman~a9371c92/
Nederland staat geen dubbele nationaliteit toe? Goh, wat lullig voor al die medelanders met bv Marokkaanse nationaliteit.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 17:42 schreef tomatenrood het volgende:
Vandaag in het AD:
[..]
Schrale troost dat Groot-Britannie de dubbele nationaliteit toestaat. Nederland helaas niet.
Niet bij naturalisatie indien je afstand kunt doen van je andere nationaliteit.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederland staat geen dubbele nationaliteit toe? Goh, wat lullig voor al die medelanders met bv Marokkaanse nationaliteit.
Dat is wat andersquote:Op zaterdag 30 juni 2018 17:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet bij naturalisatie indien je afstand kunt doen van je andere nationaliteit.
Klopt, het is een afstandsplicht.quote:
Fout. Er is een uitzondering voor het VK van kracht.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 17:42 schreef tomatenrood het volgende:
Vandaag in het AD:
[..]
Schrale troost dat Groot-Britannie de dubbele nationaliteit toestaat. Nederland helaas niet.
Dat is helaas niet waar voor zover ik weet, er waren vage geruchten/bewoordingen in die richting tijdens de formatie maar voor zover ik weet is daar niets concreets van gekomen. Als een bron hebt dat dit waar is dan graag!quote:Op zaterdag 30 juni 2018 18:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Fout. Er is een uitzondering voor het VK van kracht.
Ik dacht dat het huidige regeerakkoord hier over een passage heeft op verzoek van D66quote:Op zaterdag 30 juni 2018 19:19 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Dat is helaas niet waar voor zover ik weet, er waren vage geruchten/bewoordingen in die richting tijdens de formatie maar voor zover ik weet is daar niets concreets van gekomen. Als een bron hebt dat dit waar is dan graag!
Leuk, maar het regeerakkoord is geen wet.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 20:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik dacht dat het huidige regeerakkoord hier over een passage heeft op verzoek van D66
Dat klopt wel, maar die passage is erg vaag en er is vooralsnog niets concreet gemaakt. Erg weinig om je aan vast te houden dus, helaas.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 20:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik dacht dat het huidige regeerakkoord hier over een passage heeft op verzoek van D66
Maar wel een afspraak tot beleid.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 22:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Leuk, maar het regeerakkoord is geen wet.
Ook niet bijzonder verbazingwekkend, als je kijkt naar de voortgang van de onderhandelingen zou ik ook nerveus worden. Gebeurt er eigenlijk nog wel iets?!quote:Op zaterdag 30 juni 2018 17:42 schreef tomatenrood het volgende:
Vandaag in het AD:
[..]
Schrale troost dat Groot-Britannie de dubbele nationaliteit toestaat. Nederland helaas niet.
Aan de Britse kant staat er komende vrijdag (geloof ik) een bijeenkomst van het kabinet in Chequers (buitenverblijf May) op het programma, en daar moeten dan toch echt eindelijk knopen doorgehakt worden en gezamenlijke standpunten bepaald worden. Alweer.quote:Op zondag 1 juli 2018 00:31 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Ook niet bijzonder verbazingwekkend, als je kijkt naar de voortgang van de onderhandelingen zou ik ook nerveus worden. Gebeurt er eigenlijk nog wel iets?!
Ja, we geloven het wanneer we het zien, wat een incompetente puinzooi.quote:Op zondag 1 juli 2018 00:44 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Aan de Britse kant staat er komende vrijdag (geloof ik) een bijeenkomst van het kabinet in Chequers (buitenverblijf May) op het programma, en daar moeten dan toch echt eindelijk knopen doorgehakt worden en gezamenlijke standpunten bepaald worden. Alweer.
Kut! Weer meer banen in Nederland erbij! Kunnen we hier niet ook een referendum krijgen zodat we banen kwijtraken? Dat is op de langere termijn beter.quote:De Amerikaanse beursuitbater Cboe Global Markets is van plan een vestiging in Amsterdam te openen. Cboe is het grootste beursbedrijf in Europa, als wordt gekeken naar hoeveel er aan waarde wordt verhandeld.
Door het geplande vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie moest de beursuitbater op zoek naar een nieuw hoofdkantoor om de Europese markt te bedienen.
Dat maakt de beursuitbater dinsdag bekend in een persbericht. Het bedrijf heeft goedkeuring aangevraagd bij de Autoriteit Financiële Markt (AFM). Het kantoor in Londen zal wel blijven bestaan en de diensten op de Britse markt blijven leveren.
Straks moeten we nog arme Britse gastarbeiders binnenhalen om het werk te doen.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 12:58 schreef Ulx het volgende:
Grootste beurs van Europa opent EU-hoofdkantoor in Amsterdam
[..]
Kut! Weer meer banen in Nederland erbij! Kunnen we hier niet ook een referendum krijgen zodat we banen kwijtraken? Dat is op de langere termijn beter.
Hehe yep, de grens van 96 mijl tussen Engeland en Schotland is veel makkelijker te bewaken dan die tussen Ulster en Ierland.quote:
Er zijn taxi's hoor. . Verslaggever op de radio zei net dat er weliswaar veel onvrede is onder de Brexiteers over May's nieuwe plan, maar dat ze het er waarschijnlijk wel doorheen krijgt zonder dat mensen opstappen omdat de Brexiteers hun kruit liever drooghouden voor een later moment...quote:Op vrijdag 6 juli 2018 13:11 schreef westwoodblvd het volgende:
Spannende dag vandaag: de Chequers meeting. Wellicht vandaag de kogel door de kerk? Naar het schijnt heeft May bepaald dat iedere minister die besluit op te stappen omdat hij of zij zich niet in het genomen besluit kan vinden, terstond minister af is. Dat betekent ook geen dienstauto meer en dus teruglopen naar Londen.
Volgens mij heeft de EU al vanaf dag 1 gezegd hier niet mee akkoord te kunnen gaan, maar leuk verder voor de Britten dat ze het intern een keer ergens over eens zijn.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 01:15 schreef J.B. het volgende:
Brits kabinet eens over toekomstige handelsrelatie met EU
http://nos.nl/l/2240259
Er is zowaar een akkoord.
May heeft haar kabinet met de neuzen dezelfde kant opgekregen. Maar de voorstellen in dit akkoord waren vanaf dag 1 al niet acceptabel voor de EU. Het VK wil wel de lusten niet de lasten van de EU.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 01:15 schreef J.B. het volgende:
Brits kabinet eens over toekomstige handelsrelatie met EU
http://nos.nl/l/2240259
Er is zowaar een akkoord.
Eerder een opmaat naar een harde Brexit. De enige plannen waarmee de Britten komen zijn van de 'have your cake and eat it'-variant, omdat daar zowel de remainers als de brexiteers wel het voordeel van inzien en ze elkaar daar dus kunnen vinden.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:23 schreef DestroyerPiet het volgende:
de hoeveelste keer is dit nou dat ze met een idee komen waarvan ze weten dat de EU niet mee akkoord gaat? waarom blijft die May steeds in dezelfde val trappen?
of zou dit een opmaat zijn naar het feit dat het VK straks gewoon in de gezamelijke markt blijft (met vrij verkeer van personen)
ja dat is waar maar het zou ook zomaar kunnen dat ze op het laatste moment toch nog toegeven omdat ze de schade die een "Hard Brexit" toch niet willen dragen. hetzelfde als hoe het is gegaan met de onderhandelingen over hoeveel geld het VK nog aan de EU moest betalen. daar hebben ze uiteindelijk ook toegegeven.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerder een opmaat naar een harde Brexit. De enige plannen waarmee de Britten komen zijn van de 'have your cake and eat it'-variant, omdat daar zowel de remainers als de brexiteers wel het voordeel van inzien en ze elkaar daar dus kunnen vinden.
Een klein nadeel is dat de EU daar natuurlijk niet in is geïnteresseerd. En bij gebrek aan realistische alternatieven komt een harde Brexit steeds dichterbij, lijkt me.
Omdat ze nu natuurlijk weer de schuld bij de EU kunnen leggen.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:23 schreef DestroyerPiet het volgende:
de hoeveelste keer is dit nou dat ze met een idee komen waarvan ze weten dat de EU niet mee akkoord gaat? waarom blijft die May steeds in dezelfde val trappen?
of zou dit een opmaat zijn naar het feit dat het VK straks gewoon in de gezamelijke markt blijft (met vrij verkeer van personen)
En het gaat afgewezen worden door dezelfde EU regels die de Britten mee hebben helpen creëeren.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 09:23 schreef DestroyerPiet het volgende:
de hoeveelste keer is dit nou dat ze met een idee komen waarvan ze weten dat de EU niet mee akkoord gaat? waarom blijft die May steeds in dezelfde val trappen?
of zou dit een opmaat zijn naar het feit dat het VK straks gewoon in de gezamelijke markt blijft (met vrij verkeer van personen)
Precies. Maar dat hadden ze ook een jaar geleden kunnen doen en dan stonden ze veel sterker. Als het alsnog mislukt allemaal, kunnen ze zeggen dat ze nu eindelijk eensgezind waren en dat de EU niet mee wil werken.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 11:23 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Omdat ze nu natuurlijk weer de schuld bij de EU kunnen leggen.
De EU eist niet maar geeft aan wat wel of niet mogelijk is. tot nu toe plukt het VK alleen kersen en zullen wederom te horen krijgen dat wat ze willen niet mogelijk is. De EU gaat echt geen voordeel geven aan het VK tegenover de overige 27 lidstaten, dat zou het einde van de EU zijn.quote:Op zaterdag 7 juli 2018 10:58 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
ja dat is waar maar het zou ook zomaar kunnen dat ze op het laatste moment toch nog toegeven omdat ze de schade die een "Hard Brexit" toch niet willen dragen. hetzelfde als hoe het is gegaan met de onderhandelingen over hoeveel geld het VK nog aan de EU moest betalen. daar hebben ze uiteindelijk ook toegegeven.
het stomme is dat ze daar in het VK niet zien. Dat ze totaal geen onderhandelings macht hebben. de EU kan simpelweg eisen stellen en het VK kan daar wel of niet mee instemmen.
Dit is een reactie op een opinie artikel in The Guardian.quote:Please read this:
Fanatical neoliberals, aka the Conservative Party, are hellbent on fulfilling Margaret Thatcher's vision of downsizing the state to its absolute minimum, in order to reduce their burden of tax.
Having privatised much of the state during the 1980s the Toris aren't finished, not by a long way.
Privatizing gas, water and electricity was easy as the public had no real love for them but the Tories dare not try to privatize services such as the BBC or NHS using the usual arguments. For all their faults, the public are still see them as national treasures so woe be tide anyone who tries to sell them off.
The problem the Tories have long since faced has been: How did they privatize what remains of the UK public sector without being seen as the bad guys?
The solution? The WTO.
Why the WTO? Because under the WTO's Agreement on Subsidies and Countervailing Measures governments directly regulated by the WTO are forbidden from subsidizing services. You can read the text of the WTO SCM for yourself here:
https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/24-scm_01_e.htm
For as long as the UK remains within the EU it can remain exempt from this rule. However, were the UK to crash out and go directly to the WTO without considering the EEA/EFTA solution, then the UK government would be immediately compelled to privatize the UK's remaining public services.
Quite simply from March next year if a hard Brexit occurs, it will be illegal for the UK government to continue funding the NHS, BBC and other public services. This is the Tories' wet dream - all the excuse they need to do what had previously been politically impossible.
All this has been engineered by the Tories from the beginning. Years ago they realised that instead of fearing Nigel Farage and the rise of UKIP, they could be exploited to serve the Tory agenda by whipping up hatred of foreigners and mistrust of the EU, hence the reason why Farage has and continues to be given disproportionate media exposure - to whip up the crowd against the EU.
Johnson et al joined the propaganda fest by pretending that leaving the EU was all about lofty and upstanding notions of sovereignty, democracy and independence.
As should now be clear, the real reason for leaving the EU was never about any of those things, it was always about giving the Tories the perfect excuse for privatizing the NHS, BBC etc - and the vast sums of money and power it would generate.
Expect soon to see the Prime Minister, with an oh-so weapy tear in her eye, to give a press conference announcing that regretably the UK and EU were unable to conclude talks satisfactorily so the UK is to crash out of the EU without a transition agreement.
Expect the UK to go straight into the WTO and then from March next year expect Tory politicians to begin brazenly talking about privatizations that were previously unthinkable.
Expect public outrage but also expect Tory politicians to say in response, with smirks on their faces, that "The public chose to leave the EU, consequently we are now in the WTO. Under their rules we are compelled to privatize public services. We have no choice in the matter, our hands are tied. If the public wanted to keep these organisations in public hands they should not have voted for Brexit".
Expect Murdoch to achieve a lifetime's ambitions and take ownership of the BBC for a song; expect US healthcare corporations buy up what remains of the NHS for pennies on the pound. Expect Trump to arrive in a blaze of neoliberal glory to lecture us on how things are gonna be.
Expect to see manufacturing completely devastated and millions made unemployed overnight as the UK becomes a low tax service based economy. Expect to see foreign competitors buy up the wreckage of our economy extremely cheaply. Expect the end of the UK.
Nee.quote:Op zondag 8 juli 2018 17:31 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dit is een reactie op een opinie artikel in The Guardian.
Klopt dit, is het VK verplicht om NHS te privatiseren na een harde brexit?
wel volgens WTO regels. Oftewel geen deal met de EU dan gelden de WTO regels en moet de nhs geprivatiseerd wordenquote:
Canada heeft een vergelijkbaar systeem als de NHS en is ook gewoon WTO lid. Het is onzin.quote:Op zondag 8 juli 2018 18:26 schreef devlinmr het volgende:
[..]
wel volgens WTO regels. Oftewel geen deal met de EU dan gelden de WTO regels en moet de nhs geprivatiseerd worden
Maar niet alleen maar lid van WTO. Daarom mogen andere regels geldenquote:Op zondag 8 juli 2018 18:54 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Canada heeft een vergelijkbaar systeem als de NHS en is ook gewoon WTO lid. Het is onzin.
wat een onzin, waarom zou de WTO die over handel gaat bepalen hoe een land zijn gezondheidszorg moet opstellen. lijkt me dat een land daar vrij in is.quote:Op zondag 8 juli 2018 21:10 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Maar niet alleen maar lid van WTO. Daarom mogen andere regels gelden
UK zou alleen maar lid van de WTO zijn en geen andere handelsorganisatie en dan mag NHS subsidiëren niet
Zie wto regels zoals eerder gepost.quote:Op zondag 8 juli 2018 21:28 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
wat een onzin, waarom zou de WTO die over handel gaat bepalen hoe een land zijn gezondheidszorg moet opstellen. lijkt me dat een land daar vrij in is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |