Telegraaf-framingquote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:41 schreef LurkJeRot het volgende:
Wat? Misschien ben ik wel totaal wereldvreemd, maar ik herken dat helemaal niet eigenlijk. Bijna omarmd als een nationaal evenement? Wat?
We zijn er ook zelf bij.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:39 schreef CarbonC het volgende:
AMSTERDAM - Het enthousiasme waarmee de islamitische vastenmaand ramadan in Nederland wordt omarmd als een soort nationaal evenement, is een zorgelijke ontwikkeling. Daarvoor waarschuwen liberale moslims en ex-gelovigen, die spreken van ’ramadan-gedram’.
De nadruk ligt volgens liberale moslims te veel op de compromisloze naleving van het vasten, terwijl er meer varianten zijn. Door die nadruk wint de orthodoxe islam sluipenderwijs aan invloed in Nederland, zeggen ze.
„Als je kind nu eindexamen doet, gaat de schooldirectie er door alle berichtgeving al vanuit dat het meedoet met vasten”, aldus de Turks-Nederlandse Aylin Bilic (44).
„Het lijkt in Nederland soms wel of alleen de orthodoxe variant bestaat, de chagrijnige islamvariant, die via satellietschotels wordt uitgedragen door Saoedi-Arabië.”, vindt ook oud-politicus Boris van der Ham, nu voorzitter van het Humanistisch Verbond, die een boek schreef over ex-moslims.
’Niet te doen’
„Als je ervoor uitkomt dat je eet”, zegt journalist en humanist Rachid Benhammou, „wordt dat als een provocatie opgevat. Die ziekelijke bemoeienis, het is niet te doen.”
https://www.telegraaf.nl/(...)om-hype-rond-ramadan
quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Telegraaf-framing![]()
Al ben ik het er deels wel mee eens. Dat geramadandram mag wel wat minder.
Ik stem ook voor.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:44 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ramadangedram. Woord van 2018..
De andere suggestie staat in m'n UI. Kan het hier wel neerzetten maar dan wordt het toch weer verwijderd.quote:
(ge)ramadram. Bekt beter.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:44 schreef nogeenoudebekende het volgende:
In Iran (bv) willen de vrouwen van de hoofddoekjes af, hier kan men niet conservatief genoeg gekleed zijnquote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:54 schreef jogy het volgende:
Ik kan het me voorstellen dat als je zelf ook roots hebt in landen waar de islam de leidende religie is dat andere moslims er vanzelf vanuit gaan dat je er ook aan mee doet, ook wanneer je jezelf dus hebt losgemaakt van die religie of deze nooit hebt aangehangen (en dat je (groot)ouders daarom juist gevlucht zijn, dat is wel een beetje ironisch).
Ik denk daarom ook vaak dat het meer uit rebellie is tegen het westen dan dat ze werkelijk heel graag een hoofddoek willen dragen uit geloof.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
In Iran (bv) willen de vrouwen van de hoofddoekjes af, hier kan men niet conservatief genoeg gekleed zijn.
Even KLB topic aangemaakt:quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:44 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De plaatselijke regeringen zullen het zeker met jou eens zijn dat vasten geen invloed mag hebben op het functioneren van de werknemer. Het populistisch geblaat van jou gaat er dus in als zoete koek bij de plaatselijke regeringen. Nu hoeven we nog slechts het standpunt te weten van de landelijke regering.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
We zijn er ook zelf bij.
Tegenwoordig wordt over elk onderwerp een wel hype gecreëerd.
Ik ben er vrij nuchter in.
Als je wilt vasten prima, zolang het maar geen invloed heeft op je functioneren als werknemer.
We leven hier in een kapitalistisch land waar productiviteit en geld verdienen boven het belang van ieders geloof staat.
Zolang die verhouding bij iedereen duidelijk is, prima.
Hoeven we ook geen hype meer te maken.
Plaatselijke regeringen.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:05 schreef torentje het volgende:
[..]
De plaatselijke regeringen zullen het zeker met jou eens zijn dat vasten geen invloed mag hebben op het functioneren van de werknemer. Het populistisch geblaat van jou gaat er dus in als zoete koek bij de plaatselijke regeringen. Nu hoeven we nog slechts het standpunt te weten van de landelijke regering.
Een ramadanjournaal door de NTR is ook wel een beetje bijzonder of moeten we het vergelijken met de intocht van Sinterklaas en het sinterklaasjournaal?quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Telegraaf-framing![]()
Al ben ik het er deels wel mee eens. Dat geramadandram mag wel wat minder.
Ja maar dat vind ik nog niet zo vreemd, wel dat de NTR hier zendtijd aan moet besteden, daar zijn de doelgroep omroepen voor.quote:
Ja als je geen TV kijkt of kranten leest (doe ik ook nauwelijks hoor) lijkt het mee te vallen, maar het schijnt dat onze Staatsomroep de Ramadan behoorlijk promoot. In journaals, praatprogramma's, etc.quote:
Klinkt niet als een vrij land.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:54 schreef jogy het volgende:
Ik kan het me voorstellen dat als je zelf ook roots hebt in landen waar de islam de leidende religie is dat andere moslims er vanzelf vanuit gaan dat je er ook aan mee doet, ook wanneer je jezelf dus hebt losgemaakt van die religie of deze nooit hebt aangehangen (en dat je (groot)ouders daarom juist gevlucht zijn, dat is wel een beetje ironisch).
Echt irritant ja, dat ze proberen rekening te houden met of je wellicht aan Ramadan meedoet.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:19 schreef RoW_0 het volgende:
Zo fucking vaak last van. Oh je hebt een kleurtje en een exotische naam! Mag jij wel drinken? Mag jij wel een hap nemen van de dubbele whopper met bacon? Mag dit en dat wel en weten je ouders dat? Hallo?
Nederlanders :’)
Wat loop ie te drammendan?quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:27 schreef Hiddendoe het volgende:
Sinds wanneer is ramadan een hype?
Ja, Harry Potter was een hype.
Staan we met allen in de rij om ramadan te vieren? Nee
Is Nederland massaal aan het vasten? Nee.
Ja, de suiker is wel ontzettend goedkoop geworden, maar dat heeft met de hebzucht van de 'zakenmannen' te maken.
Heb je ook weer een goed punt.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:18 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar dat vind ik nog niet zo vreemd, wel dat de NTR hier zendtijd aan moet besteden, daar zijn de doelgroep omroepen voor.
Soort katholieken met kerst dusquote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:52 schreef Rockefellow het volgende:
Het is doorgaans het grootste gajes dat de ramadan gebruikt om zich als vrome moslim te profileren.
Daar word ik nooit mee geconfronteerd, dus geen idee.quote:
Hear hear.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:06 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Liberale moslims en ex-moslims verdienen meer bescherming en steun
Valt wel mee. Of heb je het over die landen waar die mensen van weggevlucht zijn?quote:
Rekening houden met moslims :’) :’)quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Echt irritant ja, dat ze proberen rekening te houden met of je wellicht aan Ramadan meedoet.
Stel kleuters.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:02 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik denk daarom ook vaak dat het meer uit rebellie is tegen het westen dan dat ze werkelijk heel graag een hoofddoek willen dragen uit geloof.
Ik heb niemand ooit horen zeiken over oosterse cuisine eigenlijk dus jouw reactie zegt meer over de scope van jouw eigen ingebeelde vreemdelingenhaat dan over de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 02:23 schreef TeenWolf het volgende:
Boehoehoe een klein vakje met Oosterse etenswaren in een supermarkt. Janken.
Ja, hoeveel procent zou het eigenlijk zijn? 2-3? Lang niet alle moslims doen actief aan de ramadan mee namelijk.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:34 schreef Twiitch het volgende:
Ik erger me alleen aan de bijna dagelijkse mediaberichten over een gebruik waar maar een paar procent van de bevolking zich mee bezig houdt.
Ik had een collega die dag 1 van de Ramadan al zat te eten. Blijkt gewoon te kunnen als je het later maar inhaalt.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 10:36 schreef Domnivoor het volgende:
In een restaurant waar ik werkte had ik een Irakese collega die er pragmatisch mee omging. Thuis hield hij zich aan de ramadan. Op het werk niet.
Als je de hele dag in een warme keuken staat moet je voldoende drinken om te kunnen functioneren. Uitdroging en koksmessen zijn een gevaarlijke combinatie. Etenswaren proeven werkt ook niet met een droge mond.
Hij verwoordde het zo: "Ramadan? Jammer dan!"
Valt wel mee denk, als je je `s nachts de schompes mag vreten, warm is `t ook niet echt dus uitdroging zal ook wel mee vallen.Ze hebben eerder slaaptekort omdat ze net voor `t licht ff wakker worden om nog te ontbijten.quote:
Lijkt wel alsof het gewoon mensen zijn joh.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 10:36 schreef Domnivoor het volgende:
In een restaurant waar ik werkte had ik een Irakese collega die er pragmatisch mee omging. Thuis hield hij zich aan de ramadan. Op het werk niet.
Als je de hele dag in een warme keuken staat moet je voldoende drinken om te kunnen functioneren. Uitdroging en koksmessen zijn een gevaarlijke combinatie. Etenswaren proeven werkt ook niet met een droge mond.
Vind ik prima mits het twee kanten op werkt.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Voor veel moslims is de ramadan een belangrijke periode en daar mag de rest van Nederland zich best bewust van zijn.
Wat gaat de andere richting op?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vind ik prima mits het twee kanten op werkt.
Dit oa:quote:
Ik wil er best begrip voor tonen mits er dan ook niet gezanikt wordt op anderen die wel eten. Honger jezelf lekker uit maar verveel mij en anderen die er niet aan doen niet mee.quote:„Als je ervoor uitkomt dat je eet”, zegt journalist en humanist Rachid Benhammou, „wordt dat als een provocatie opgevat. Die ziekelijke bemoeienis, het is niet te doen.”
Zoals zwarte piet belangrijk is voor de nederlanders.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel ironisch dat ze gaan drammen over dat er teveel gedramd zou worden over ramadan.
Maar goed, dwang om je te conformeren aan religieuze eisen is natuurlijk niet goed, maar volgens mij is er geen sprake van dwang. Voor veel moslims is de ramadan een belangrijke periode en daar mag de rest van Nederland zich best bewust van zijn.
Of het kerstfeest met bijbehorende boom...quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:07 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Zoals zwarte piet belangrijk is voor de nederlanders.
Ik vraag me af in hoeverre dit vrijwillig is. Bij sommige mensen is dit honderd procent zeker weten het gevolg van groepsdruk en de sociale controle dat in islamitische kringen vaak ziekelijk aanwezig is.quote:
Is dat niet zo dan?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat ontkent toch niemand?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:07 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Wordt er door jouw moslimburen ook elk jaar weer geklaagd over de kerstboom in je huis?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:42 schreef AchJa het volgende:
Welnee.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:07 schreef ietjefietje het volgende:
Links stemmende Nederlanders houden veronderstelde exoten graag gevangen in hun kooitje. Het is immers fijn aapjes kijken in de dierentuin. Daarna weer snel naar huis natuurlijk in de eigen wijk waar men weer onder elkaar is.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:19 schreef RoW_0 het volgende:
Zo fucking vaak last van. Oh je hebt een kleurtje en een exotische naam! Mag jij wel drinken? Mag jij wel een hap nemen van de dubbele whopper met bacon? Mag dit en dat wel en weten je ouders dat? Hallo?
Nederlanders :’)
Wat moet het leven heerlijk simpel zijn als alles opgedeeld kan worden in rechts of links. Nu ben ik enorm jelly.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:56 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Links stemmende Nederlanders ...
Links racisme is een enorm probleem in dit land.
Is dit een grap?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Welnee.
Alleen bij orthodoxe goedheiligmangekkies.
Het is niet eens zozeer racisme, het is hypocrisie. Dat is ook de reden dat ze het zelf niet doorhebben.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:56 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Links stemmende Nederlanders houden veronderstelde exoten graag gevangen in hun kooitje. Het is immers fijn aapjes kijken in de dierentuin. Daarna weer snel naar huis natuurlijk in de eigen wijk waar men weer onder elkaar is.
Links racisme is een enorm probleem in dit land.
Maar als je zegt dat het wordt afgeschaft is dat fakenews en extreemrechtse onzin en complotdenken. Zolang kerstbomen bij wet niet verboden zijn en men nog vrij is op 25 december is er niets aan de hand.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of het kerstfeest met bijbehorende boom...
Niet alle Amsterdamse scholen vieren nog kerst
Je hoeft het AD niet te lezen toch?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:08 schreef ConnerJohn het volgende:
Het probleem zit hem meer in het feit dat de media zoals het AD teveel nadrukt legt op een zeer strenge vorm van Ramadan. Er zijn zat gematigde moslims die het ook een belangrijke maand vinden maar niet meegaan in de strenge eisen die de media propageert. Dan ben je geen mindere moslim maar gewoon gematigd zoals we graag zien in de samenleving.
Bij het AD was er van de week een Ramadanquiz, een van de vragen was of het niet eten slecht voor je was, dat was het zogenaamd niet want je doet ook minder snoepen en daarom voelen veel moslims zich dan beter. klinklare onzin maar het wordt als waarheid gebracht. Een andere vraag was of er meer incidenten plaatsvinden in de vastenmaand, Nee, volgens het AD want dat blijkt niet uit politiecijfers uit Rotterdam en Amsterdam. Terwijl al jarenlang wereldwijd de Ramadan een maand is met veel aanslagen omdat men zogenaamd sneller in de hemel komt in deze periode.
Bron?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:12 schreef clumsy_clown het volgende:
Wat een onzin, zelfs in de moslim kringen neemt de invloed van de Ramadan af.
Ik denk dat het wel racisme is. Linkse mensen zo kan ik ondertussen wel constateren zien in meerderheid mensen die je van ver haalt niet voor vol aan (het zijn net kleine kinderen die je bij de hand moet nemen en waarvan je wangedrag vergoelijkt). Daar gelden dan ook andere beoordelingscriteria voor.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:02 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Het is niet eens zozeer racisme, het is hypocrisie. Dat is ook de reden dat ze het zelf niet doorhebben.
Is toch weinig mis met vraag en aanbod?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:12 schreef clumsy_clown het volgende:
Moet nou echt elk Telegraaf-artikel wat ook maar enigszins met moslims te maken heeft op FOK terecht komen?
Normaliter wordt anekdotisch bewijs niet echt gewaardeerd hier... Of is het in de gevallen wanneer het jou goed uitkomt wel een steekhoudend argument?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 13:51 schreef Ringo het volgende:
Wordt er door jouw moslimburen ook elk jaar weer geklaagd over de kerstboom in je huis?
De Iraanse vrouwen die ik ken lopen hier ook zonder hoofddoek, dat zijn doorgaans niet de gesluierde figuren.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 09:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
In Iran (bv) willen de vrouwen van de hoofddoekjes af, hier kan men niet conservatief genoeg gekleed zijn
Er was een poging.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:18 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
De Iraanse vrouwen die ik ken lopen hier ook zonder hoofddoek, dat zijn doorgaans niet de gesluierde figuren.
Duidelijk geen echte moslim.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 10:36 schreef Domnivoor het volgende:
Racist! Hoe durf je de verhevenheid van deze verlichte wezens te betwijfelen!quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lijkt wel alsof het gewoon mensen zijn joh.
Ja mensen denken hier wel vaker dat alle moslims, of zelfs mensen uit islamitische landen, precies hetzelfde zijn of zo.quote:
Allemaal Arabieren!quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja mensen denken hier wel vaker dat alle moslims, of zelfs mensen uit islamitische landen, precies hetzelfde zijn of zo.
Het is niet eens meer grappig.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja mensen denken hier wel vaker dat alle moslims, of zelfs mensen uit islamitische landen, precies hetzelfde zijn of zo.
Dikke vette onzin dit zeg. Hoe kom je daar bij?quote:Op vrijdag 18 mei 2018 10:02 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik denk daarom ook vaak dat het meer uit rebellie is tegen het westen dan dat ze werkelijk heel graag een hoofddoek willen dragen uit geloof.
Door op te tellen.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 15:28 schreef lijstmetsambal het volgende:
[..]
Dikke vette onzin dit zeg. Hoe kom je daar bij?
Iraniërs die hier wonen zijn vaak ook juist gevlucht voor het regime aldaar.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 14:18 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
De Iraanse vrouwen die ik ken lopen hier ook zonder hoofddoek, dat zijn doorgaans niet de gesluierde figuren.
Dat is juist een echte moslim die weet dat ramadan geen verplichting is. Het zijn de orthodoxe moslims (mooie schifting trouwens) die het als een verplichting zien en het anderen proberen op te leggen.quote:
Neuh, gewoon weer wat zaken aandikken en je hebt weer een artikel wat door domrechts gretig gelezen en bejubeld wordt. Hoe nu allerlei mensen worden gedwongen om mee te doen aan de Ramadan loopt de spuigaten uit natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 12:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wel ironisch dat ze gaan drammen over dat er teveel gedramd zou worden over ramadan.
Maar goed, dwang om je te conformeren aan religieuze eisen is natuurlijk niet goed, maar volgens mij is er geen sprake van dwang. Voor veel moslims is de ramadan een belangrijke periode en daar mag de rest van Nederland zich best bewust van zijn.
Mijn schaamharen.quote:Op zaterdag 19 mei 2018 15:35 schreef lijstmetsambal het volgende:
[..]
Wat tel je op. Je vrees en verbloemde aannamen?
Wat houdt vluchten voor het regime in deze context concreet in?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 15:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Iraniërs die hier wonen zijn vaak ook juist gevlucht voor het regime aldaar.
Vluchten voor een repressief regime lijkt me toch niet zo'n spannend concept?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 16:13 schreef AlexvanAnnexia het volgende:
[..]
Wat houdt vluchten voor het regime in deze context concreet in?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |