Bij de grote we shops gebeurt dit gewoon. Bij een bepaald percentage retouren wordt je adres en account geblokkeerd.quote:Op zondag 13 mei 2018 17:26 schreef Confetti het volgende:
Het staat de ondernemer vrij om te weigeren te leveren aan zo'n armoedzaaier.
Jij brengt mij op een idee, dankjewel.quote:Op zondag 13 mei 2018 17:17 schreef Beathoven het volgende:
Ik sprak laatst met iemand die online artikelen bestelde en het na de "shoot" terugstuurde en z'n geld terugkreeg waardoor hij flink wat kosten kon besparen. Mooi voor hem, maar je naait er wel een ander mee.
Dit gebeurd blijkbaar veel en is een groeiende gewoonte aan het worden bij kleine en grote regisseurs, fotografen en iedereen die dit maar voor een willekeurige productie wil doen.
Jarenlang is er door artiesten en mediabedrijven gestreden tegen het downloaden en op de eigen beurt is men vervolgens te krenterig om iets te kopen, te huren, of zelfs te lenen met sponsorvermelding. Dus wordt er maar gewoon gebruik / misbruik gemaakt van online diensten om spullen kosteloos te lenen en te gebruiken, en zo flink wat kosten te besparen.
Zijn hier mogelijkheden voor om het aan te pakken of zijn dit soort wormgaten in de regels gewoonweg niet dicht te timmeren?
Dat is niet online en buiten de WKOA.quote:Op zondag 13 mei 2018 17:40 schreef VixenFromHell het volgende:
WGR / Weigeren ongebruikt product terug te nemen?
Dit ging om de ongebruikte artikelen, maar de winkel weigerde uiteindelijk om de spullen nog terug te nemen.
Ook de grootste producenten doen gewoon mee om de kosten tot 0 te drukken.quote:Op zondag 13 mei 2018 17:26 schreef Confetti het volgende:
Het staat de ondernemer vrij om te weigeren te leveren aan zo'n armoedzaaier.
Dat klopt, die aankopen vielen daar sowieso niet onder. Echter geeft de winkel zelf wel aan dat aankopen teruggebracht mogen worden, om dit vervolgens alsnog te weigeren omdat het volgens hen geen normale aankoop van een consument betrof. Wordt wel een interessant punt aangehaald, of een dergelijke aankoop onder de WKOA zou vallen als het online besteld was. Valt zoiets onder een consumentenkoop?quote:Op zondag 13 mei 2018 17:41 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Dat is niet online en buiten de WKOA.
Het nadeel voor een "lener" bij een winkelpand is dat iemand iets moet afrekenen en bij iets groters gaat er nog een gesprek met de verkoper aan vooraf. Vervolgens moet zo iemand weer terugrijden met het product en wordt er gekeken waarom iets niet naar tevredenheid is en dat is vervelend. Bij online shops zit die drempel er niet tussen.quote:Op zondag 13 mei 2018 17:56 schreef VixenFromHell het volgende:
[..]
Dat klopt, die aankopen vielen daar sowieso niet onder. Echter geeft de winkel zelf wel aan dat aankopen teruggebracht mogen worden, om dit vervolgens alsnog te weigeren omdat het volgens hen geen normale aankoop van een consument betrof. Wordt wel een interessant punt aangehaald, of een dergelijke aankoop onder de WKOA zou vallen als het online besteld was. Valt zoiets onder een consumentenkoop?
Misschien mis ik een belangrijk detail maar het is dan toch gewoon een versnelde ruiltransactie? Producten die kapot aankomen mogen sowieso teruggestuurd worden en als je als consument schade hebt aangericht kun je dat als bedrijf gewoon inhouden op het terug te betalen bedrag.quote:Op zondag 13 mei 2018 18:18 schreef Nikonlover het volgende:
Is dit iets nieuws dan? Heb wel vaker verhalen gelezen van mensen die hier misbruik van maken. Bijv bij een kapot product: nieuwe bestellen en kapotte terugsturen. En dan nog trots zijn dat de online winkel erin is getrapt
Walgelijk!
Maar dat moet je niet via deze manier regelen maar via de garantie.quote:Op zondag 13 mei 2018 19:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Misschien mis ik een belangrijk detail maar het is dan toch gewoon een versnelde ruiltransactie? Producten die kapot aankomen mogen sowieso teruggestuurd worden en als je als consument schade hebt aangericht kun je dat als bedrijf gewoon inhouden op het terug te betalen bedrag.
Eigenlijk hoort dat wel zo, maar de leverancier kan hetzelfde paadje inslaan bij de distributeur en bij een defect komt de verrekening wel mooi op 0 uit.quote:Op zondag 13 mei 2018 20:58 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Maar dat moet je niet via deze manier regelen maar via de garantie.
Hoeveel voorraad hebben leveranciers eigenlijk nog of besteld die ook maar, en als ik dan toch mag wachten dan ook gelijk bij allie of noem maar iets, wachten ik heb het meegemaakt, van Alie nog geen 3 dagen, leverancier meer als 14 dagen!quote:Op zondag 13 mei 2018 21:33 schreef Beathoven het volgende:
De consument ontvangt hoe dan ook een nieuwe dus de transactie tussen geld en goederen blijft, de leverancier krijgt een nieuwe in de voorraad of een terugbetaling voor het defecte artikel en de distributeur heeft slechts een eigen misproductie teruggekregen en daarmee is de cirkel wel rond.
Moeilijk om het heel specifiek aan te geven omdat ik de omstandigheden niet ken.quote:Op zondag 13 mei 2018 21:50 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoeveel voorraad hebben leveranciers eigenlijk nog of besteld die ook maar, en als ik dan toch mag wachten dan ook gelijk bij allie of noem maar iets, wachten ik heb het meegemaakt, van Alie nog geen 3 dagen, leverancier meer als 14 dagen!
Ik noem ali maar als voorbeeld hoor ebay is er ook eentje, sneller goedkoper etc, als er geen voorraad meer is jagen ze de klanten weg, andere discussie trouwens. Men maakt zichzelf de deuren dicht, of de overheid die het schijnbaar niet wil dat er voorraad liggen doet, en er iets over wil hebben.quote:Op zondag 13 mei 2018 22:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Moeilijk om het heel specifiek aan te geven omdat ik de omstandigheden niet ken.
Maar in grote lijnen is het wel verklaarbaar omdat Ali Baba als "jouw leverancier" voornamelijk aan consumenten levert en de distributeur van willekeurige verkooppunten niet. Die willen alleen grote aantallen verkopen en geen verkopen per stuk doen en wensen daarbij soms ook totaal geen contact met de consument of doen dat bij hoge uitzondering.
En omdat Ali voorraad heeft, heb jij meteen een nieuwe en kan die defecte wel een paar weken bij Ali op karren verzameld worden voor ze in grote aantallen weer worden opgehaald. En als je het zelf via de distributeur gaat doen (wat soms best kan) dan duurt verdere afhandeling gewoon net zolang als dat het voor een winkel normaal duurt, maar het is voor winkels en achterliggende kanalen slechts een proces en die processen golven wel door.
Daarom heb jij bij Ali sneller een nieuwe.
Als er geen voorraad is in een winkel komt het normaalgesproken in nabestelling en zou je daar informatie over moeten krijgen.quote:Op zondag 13 mei 2018 22:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik noem ali maar als voorbeeld hoor ebay is er ook eentje, sneller goedkoper etc, als er geen voorraad meer is jagen ze de klanten weg, andere discussie trouwens. Men maakt zichzelf de deuren dicht, of de overheid die het schijnbaar niet wil dat er voorraad liggen doet, en er iets over wil hebben.
Je kan je voorstellen waarvoor schijnbaar staat? Ik weet het ook niet hoor, vroeger kon ik naar een zaak die persoon draaide zich om en haalde het uit het schap, nu wil die gaan bestellen en wil mij ook nog bezorgkosten rekenen, welke ik over Ebay niet hebben doe of minder, de handel is zichzelf stuk aan het maken hoor, mijn mening!quote:Op zondag 13 mei 2018 22:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als er geen voorraad is in een winkel komt het normaalgesproken in nabestelling en zou je daar informatie over moeten krijgen.
Wat het tweede deel betreft snap ik je link tussen de overheid en voorraden van winkels niet helemaal denk ik.
Als je boven de 50 euro besteld heb je bij de meeste online winkels geen bezorgkosten. Daarnaast betaal jij een beetje voor comfort want de medewerker van de post doet het niet uit liefdadigheid. Je gaat ook niet pizza's bezorgen voor de lol.quote:Op zondag 13 mei 2018 22:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je kan je voorstellen waarvoor schijnbaar staat? Ik weet het ook niet hoor, vroeger kon ik naar een zaak die persoon draaide zich om en haalde het uit het schap, nu wil die gaan bestellen en wil mij ook nog bezorgkosten rekenen, welke ik over Ebay niet hebben doe of minder, de handel is zichzelf stuk aan het maken hoor, mijn mening!
Ebay is in dit geval je leverancier en die doet in dat proces niets met de distributeur maar via DHL oid.quote:Op zondag 13 mei 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:
Dan bestel ik het gelijke product via Ebay meestal is het daar ook te vinden.
En dan betaald de leverancier erover die mag afdragen aan Ebay dan!
Vandaar mijn Duits tweede adres?quote:Op zondag 13 mei 2018 22:43 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ebay is in dit geval je leverancier en die doet in dat proces niets met de distributeur maar via DHL oid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |