abonnement Unibet Coolblue
pi_180939760
quote:
Dragon-capsule SpaceX keert terug van ISS en maakt met succes landing op aarde

De Dragon-capsule die op 29 juni naar het ISS werd gestuurd om het van voorraden te voorzien, is met succes geland op aarde. De capsule ligt nu nog in de pacifische oceaan en is naar verwachting met twee dagen terug in handen van SpaceX, de commerciële partij achter de missie.

SpaceX tweette stap voor stap hoe het de Dragon-capsule verging op zijn reis terug. Het begon met het loskoppelen van het ruimtestation, dat volgeladen is met meerderen tonnen aan onderzoeksresultaten, een deel zelfs in vriezers, en laboratoriumhardware. Drie zogenaamde departure burns zorgden ervoor dat de capsule een kloppende oriëntatie en momentum zou hebben. Daarna begon de vijf uur durende reis terug naar de aarde.

De Dragon-capsule werd op 29 juni met behulp van een Falcon 9-raket, eveneens van SpaceX, de ruimte in gestuurd om het ISS opnieuw te bevoorraden. Het is de tweede keer dat deze specifieke capsule gebruikt wordt voor een dergelijke missie. In totaal zijn Dragon-capsules nu vier keer hergebruikt. Space.com en NASA hebben uitgebreide verslagen van de terugkeer.

Hergebruik van de materialen lukt SpaceX nog niet altijd. Iets meer dan een week geleden slaagde het bedrijf er bijvoorbeeld niet in om de neuskegel van een Falcon 9-raket op te vangen. Aan de andere kant is het inmiddels meermaals gelukt om een Falcon 9 te laten landen bij terugkeer.
Dinsdag staat de 1e herlancering gepland met een Block 5 F9.

quote:
Aug. 7 Falcon 9 • Merah Putih
Launch time: 0518-0718 GMT (1:18-3:18 a.m. EDT)
Launch site: SLC-40, Cape Canaveral Air Force Station, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch the Merah Putih communications satellite for Telkom Indonesia. Merah Putih, previously known as Telkom 4
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_180989463
Tot nu toe geen obstakels voor de lancering van morgenochtend. Ik ben benieuwd of we dit jaar nog een 3e herlancering gaan meemaken van een Block 5 F9 want nog geen enkele 1e trap van een F9 is vaker dan 2x gelanceerd.
quote:
Falcon 9 launch timeline with Merah Putih
SpaceX’s Falcon 9 rocket is set for liftoff from Cape Canaveral on Tuesday, heading due east over the Atlantic Ocean to deliver the Merah Putih communications satellite into orbit around 32 minutes later.

The 229-foot-tall (70-meter) rocket is poised for launch from pad 40 at Cape Canaveral Air Force Station in Florida at 1:18 a.m. EDT (0518 GMT) Tuesday at the opening of a two-hour launch window.

The Falcon 9 rocket set for launch Tuesday is the first to re-fly an upgraded Block 5 configuration first stage. The same booster first flew on the maiden Falcon 9 Block 5 mission in May.

Perched atop the rocket is the Merah Putih communications satellite, a spacecraft manufactured by SSL — formerly known as Space Systems/Loral — and owned by Telkom Indonesia.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_180996743
De 1e trap is succesvol geland op het droneship en de satelliet is in zijn baan gebracht.Tijdens de toelichtingen bij de lancering werd tevens gezegd dat het de bedoeling is dat deze 1e trap nog dit jaar voor de 3e x gelanceerd gaat worden.

quote:
SpaceX lanceert met succes Falcon 9-raket met eerder gebruikte block 5-rakettrap

SpaceX heeft een succesvolle lancering uitgevoerd met een Falcon 9-raket, waarbij voor het eerst een al eerder gelanceerde eerste rakettrap is gebruikt van het nieuwe type block 5. Ook de landing van deze rakettrap is geslaagd.

Rond 7.20 uur Nederlandse tijd ging de Falcon 9 probleemloos de lucht in en iets meer dan negen minuten daarna landde de eerste rakettrap op het droneschip genaamd 'Of course I still love you'. Ook de payload, een Indonesische telecommunicatiesatelliet, is 32 minuten na de lancering succesvol losgekomen van de tweede rakettrap. De opgevangen eerste rakettrap zal later dit jaar nogmaals worden ingezet voor een lancering. Dat wordt de derde keer dat de trap voor een lancering wordt gebruikt. Deze eerste rakettrap ging op 11 mei voor het eerst omhoog, tijdens de eerste lancering van een Falcon 9 met een block 5.

Het belangrijkste verschil tussen block 5-boosters en de block 4-versies die tot nu toe worden gebruikt, is dat de block 5 is ontworpen om veel vaker te worden hergebruikt voor lanceringen. De eerste rakettrappen van Falcon 9-raketten zijn in de afgelopen tijd vaak opgevangen en weer hergebruikt, maar deze individuele block 4-boosters hebben in totaal nooit meer dan twee lanceringen meegemaakt. De block 5 moet veel vaker worden hergebruikt, wat uiteindelijk de kosten voor de lanceringen nog verder omlaag moet brengen.


[ Bericht 39% gewijzigd door Digi2 op 07-08-2018 09:58:22 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:16:05 #104
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_180996917
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 07:54 schreef Digi2 het volgende:
De 1e trap is succesvol geland op het droneship en de satelliet is in zijn baan gebracht.Tijdens de toelichtingen bij de lancering werd tevens gezegd dat het de bedoeling is dat deze 1e trap nog dit jaar voor de 3e x gelanceerd gaat worden.
Blijft jammer dat het beeld altijd wegvalt :P
Ben benieuwd of de 3e lancering dit jaar gaat lukken!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181335432
Bij gebrek aan lanceringen de laatste tijd (de eerstvolgende is op 26 augustus, degene daarna is begin september - en dan hebben we zelfs geen geplande vluchten meer voor een periode van 2 maanden!! -O- )

Enkele nieuwtjes:

De procedure die SpaceX ondertussen altijd al heeft gebruikt voor zijn raketten te lanceren (pas fuelen enkele minuten voor de lancering) is goedgekeurd door NASA.
Hier waren veel problemen eerst over, aangezien NASA het niet vertrouwt voor human-rated flights. Ze zien liever eerst dat de raket volledig getankt is, klaar voor vertrek, waarna de astronauten de raket betreden. Dat hoeft nu niet, doordat SpaceX heeft aangetoond dat ze met het huidige ervaring (en de crew dragon abort methode) dit veilig kunnen doen.

De crew access arm van de Crew Dragon is geinstalleerd


Het 'opvangzwembad' waar ze de crew dragon in gaan proberen op te vangen, zodat het contact met zout water minimaal is! (Wat zorgt voor een sneller herbruik van de crew dragon).

Ze hebben bij wijze van test eens geprobeerd om de Crew Dragon te laten opvangen door Mr. Steven, maar het net / de constructie kan het gewicht niet houden.

De pakken van zowel SpaceX als van Boeing zijn voorgesteld aan de pers.
Ook kon de capsule van SpaceX bekeken worden!








Ter vergelijking, zo zitten de astronauten in een Soyuez capsule, op weg naar het ISS
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 20 augustus 2018 @ 23:02:23 #106
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181336337
Dat ruimtepak ziet er echt ziek uit _O_ _O_ _O_

Vergeet in oktober trouwens niet Iridium-8 ;) En voor november krijgen we nog een test van het launch abort system :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181341516
quote:
6s.gif Op maandag 20 augustus 2018 23:02 schreef Nikonlover het volgende:
Dat ruimtepak ziet er echt ziek uit _O_ _O_ _O_

Vergeet in oktober trouwens niet Iridium-8 ;) En voor november krijgen we nog een test van het launch abort system :)
Maar wanneer staan ze gepland? :P dat ze zouden moeten vliegen, ok. Maar het manifest is nog steeds niet opgesteld..
Crew abort kijk ik wel naar uit! Laatste block 4. Dus geen recovery, maar wel een landing van de crew dragon!
pi_181342401
quote:
SpaceX mag wellicht raketten met brandstof vullen met astronauten al aan boord

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA overweegt om groen licht te geven voor een plan van SpaceX om de Falcon 9-raket van brandstof te voorzien, terwijl de astronauten al aan boord zijn.

De NASA gaat in principe akkoord met het plan van SpaceX, maar om definitief goedkeuring te krijgen moet het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk deze brandstofprocedure eerst succesvol toepassen bij vijf onbemande lanceringen van de nieuwste block 5-versie van de Falcon 9. Pas als dit is gelukt, zal de NASA waarschijnlijk goedkeuring verlenen om het plan ook te gebruiken bij bemande vluchten.

In april 2019 zullen er voor het eerst astronauten met een Falcon 9-raket worden gelanceerd in de Crew Dragon-capsule. De vijf demonstraties kunnen pas vanaf november worden uitgevoerd, aangezien dan pas de vernieuwde zogeheten copv-heliumtanks worden gebruikt. Het halfjaar tussen november en april zou geen probleem moeten zijn om de vijf demonstraties uit te voeren, gelet op de vrij frequente lanceringen die SpaceX in deze periode met de Falcon 9 op de planning heeft staan.

Voor de Falcon 9 maakt SpaceX gebruik van een snelle procedure waarbij de raket pas een half uur voor de lancering van brandstof wordt voorzien. Dat zorgt ervoor dat de extreem koude brandstof minder tijd heeft om op te warmen en het verhoogt de prestaties van de raket, maar bij een dergelijk tijdschema is het in principe onontkoombaar dat het grootste deel van de brandstof in de raket wordt gebracht terwijl de astronauten al in boord zijn.

Er bestaat kritiek op dit plan, omdat het gevaarlijk zou zijn om de raket met brandstof te vullen terwijl de astronauten al in de capsule zitten. Elon Musk heeft eerder gezegd dat de astronauten eventueel ook na het toevoegen van de raketbrandstof kunnen plaatsnemen, maar dat heeft niet zijn voorkeur.

Als SpaceX succesvol vijf keer de procedure demonstreert, zal de bemanning in april bij de eerste bemande vlucht ongeveer twee uur voor de lancering plaatsnemen in de raket. Zo'n 38 minuten voor vertrek worden de lanceerontsnappingssystemen geactiveerd, zodat de astronauten in geval van nood in veiligheid worden gebracht. Vervolgens zal de raket op 35 minuten voor het ontsteken van de motoren worden gevuld met RP-1 en vloeibaar zuurstof.
Volgend jaar wordt het Soyuz monopoly op bemande lanceringen waarschijnlijk doorbroken sinds de Space Shuttle is afgedankt. ULA gaat ook bemande lanceringen uitvoeren met hun Atlas V.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:05:03 #109
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181342820
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 10:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Volgend jaar wordt het Soyuz monopoly op bemande lanceringen waarschijnlijk doorbroken sinds de Space Shuttle is afgedankt. ULA gaat ook bemande lanceringen uitvoeren met hun Atlas V.
Wat betreft de demonstraties, moet er een Dragon bovenop de Falcon 9 staan of kunnen ze dit ook demonstreren ten tijde van de lancering van een satelliet? Ik neem aan dat de procedures hetzelfde zijn.

Heeft dit ook nog gevolgen voor de demonstratie van het ontsnappingssysteem? Kan dit nog wel plaatsvinden op een Block 4?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181343073
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:05 schreef Nikonlover het volgende:
Wat betreft de demonstraties, moet er een Dragon bovenop de Falcon 9 staan of kunnen ze dit ook demonstreren ten tijde van de lancering van een satelliet? Ik neem aan dat de procedures hetzelfde zijn.

1. Demonstraties moeten gewoon met de laatste versie van de raket gebeuren.
Ongeacht wat er als payload wordt gebruikt. Als SpaceX nu niet aan de 5 commerciele lanceringen zit (sattelieten), moeten ze zelf nog een paar raketten in de lucht schieten (met een tesla S, X en 3 *O* ), om de goedkeuring te krijgen.

2. Ontsnappingsprocedure van de Crew Dragon staat los van de booster. Moet gewoon aangetoond worden binnen de hoeveel miliseconden de motoren opgestart kunnen worden in case off.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:19:23 #111
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181343099
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 09:30 schreef Jonmen het volgende:

[..]

Maar wanneer staan ze gepland? :P dat ze zouden moeten vliegen, ok. Maar het manifest is nog steeds niet opgesteld..
Crew abort kijk ik wel naar uit! Laatste block 4. Dus geen recovery, maar wel een landing van de crew dragon!
Ik kijk altijd hier :P

https://spaceflightnow.com/launch-schedule/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:20:12 #112
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181343121
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:17 schreef Jonmen het volgende:

[..]

1. Demonstraties moeten gewoon met de laatste versie van de raket gebeuren.
Ongeacht wat er als payload wordt gebruikt. Als SpaceX nu niet aan de 5 commerciele lanceringen zit (sattelieten), moeten ze zelf nog een paar raketten in de lucht schieten (met een tesla S, X en 3 *O* ), om de goedkeuring te krijgen.

2. Ontsnappingsprocedure van de Crew Dragon staat los van de booster. Moet gewoon aangetoond worden binnen de hoeveel miliseconden de motoren opgestart kunnen worden in case off.
Goed nieuws! Die 5 lanceringen gaat wel lukken :) Anders maar weer een Tesla idd _O- Of vlammenwerper van Boring Company _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181343186
quote:
Zoland die anderen geen reusable rockets hebben of beelden vanuit de raket (ipv. geanimeerde beelden :') )hou ik me enkel bezig met SpaceX :P
https://spacexnow.com/upcoming.php

November wordt wel lekker druk *O*


Edit: SAOCOM satteliet uitgesteld? Die was vorige week nog gepland voor begin September
Ze hebben de TELSTAR lancering voor onbepaalde tijd uitgesteld blijkbaar. Saocom vliegt zoals gepland
Snap het niet meer -O- Er was er toch eentje begin september? :{

Edit 2: Ze hebben de TELSTAR lancering voor onbepaalde tijd uitgesteld blijkbaar. Saocom vliegt zoals gepland

[ Bericht 3% gewijzigd door Jonmen op 22-08-2018 14:14:01 ]
pi_181343577
Het controlepaneel van boeing

Tegenover dat van SpaceX 8-)
pi_181343879
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:05 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Wat betreft de demonstraties, moet er een Dragon bovenop de Falcon 9 staan of kunnen ze dit ook demonstreren ten tijde van de lancering van een satelliet? Ik neem aan dat de procedures hetzelfde zijn.

Heeft dit ook nog gevolgen voor de demonstratie van het ontsnappingssysteem? Kan dit nog wel plaatsvinden op een Block 4?
Even een aanpassing:

De techniek die ze 5x moeten demonstreren, is vrij simpel. Dit kunnen ze bijvoorbeeld ook gewoon voltooien door 5x een static fire test te doen.
Tweakers heeft dit fout uit het artikel, maar zoals NASA officieel verwoord:
quote:
Additional verification and demonstration activities, which include five crew loading demonstrations of the Falcon 9 Block 5, will be critical to final certification of this plan. These loading demonstrations will verify the flight crew configuration and crew loading timeline prior to Demo-2. After these conditions have been met, NASA will assess any remaining risk before determining that the system is certified to fly with crew.
Dus ze moeten 5x het volgende doen:
Helium in de tanks laden
ETD -120min 'Crew' in de crew dragon laden
ETD -38min Ontsnappingscapsule staat op scherp
ETD -35min fuel loading process starten
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 22 augustus 2018 @ 09:51:31 #116
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181366115
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:24 schreef Jonmen het volgende:

[..]

Zoland die anderen geen reusable rockets hebben of beelden vanuit de raket (ipv. geanimeerde beelden :') )hou ik me enkel bezig met SpaceX :P
https://spacexnow.com/upcoming.php

November wordt wel lekker druk *O*

Edit: SAOCOM satteliet uitgesteld? Die was vorige week nog gepland voor begin September
Ze hebben de TELSTAR lancering voor onbepaalde tijd uitgesteld blijkbaar. Saocom vliegt zoals gepland
Snap het niet meer -O- Er was er toch eentje begin september? :{
Ja ok, maar ik vind het altijd wel interessant om te volgen wie en wat er allemaal de lucht in schiet :P

De andere lancering in September, was dat niet de GPS 3? Die stond eerder dit jaar voor september gepland. :)

quote:
6s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:40 schreef Jonmen het volgende:
Het controlepaneel van boeing
[ afbeelding ]
Tegenover dat van SpaceX 8-)
[ afbeelding ]
Knopjes? :o :o :o Heel ouderwets _O- SpaceX _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181372008
quote:
6s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 09:51 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ja ok, maar ik vind het altijd wel interessant om te volgen wie en wat er allemaal de lucht in schiet :P

De andere lancering in September, was dat niet de GPS 3? Die stond eerder dit jaar voor september gepland. :)

[..]

Knopjes? :o :o :o Heel ouderwets _O- SpaceX _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Nou ik heb mijn zin gekregen :P
Telstar is nu 14 dagen later gepland. We hebben een lancering begin september.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 15:18:05 #118
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181373246
quote:
6s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 09:51 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ja ok, maar ik vind het altijd wel interessant om te volgen wie en wat er allemaal de lucht in schiet :P

De andere lancering in September, was dat niet de GPS 3? Die stond eerder dit jaar voor september gepland. :)

[..]

Knopjes? :o :o :o Heel ouderwets _O- SpaceX _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Voordeel van knoppen is natuurlijk wel dat ze makkelijker in te drukken zijn met een pak aan, en als het scherm kapot gaat verlies je in 1 keer een hoop functies. Maar volgens mij waren er wel backup knoppen ergens.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_181375758
quote:
2s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 15:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Voordeel van knoppen is natuurlijk wel dat ze makkelijker in te drukken zijn met een pak aan, en als het scherm kapot gaat verlies je in 1 keer een hoop functies. Maar volgens mij waren er wel backup knoppen ergens.
Die zie je onderaan de touchscreens. SpaceX heeft een 40tal knoppen, Boeing een +300 ofzo.
Overigens zullen die knoppen amper gebruikt worden, alles wordt op voorhand geprogrammeerd.
Als er een anomalie is, dan fixen ze die eerst vanaf HQ. Enige knop die ze (hopelijk nooit) zelf zullen gebruiken/initiëren is de eject/emergency button
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 22 augustus 2018 @ 18:05:46 #120
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181376694
quote:
2s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 15:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Voordeel van knoppen is natuurlijk wel dat ze makkelijker in te drukken zijn met een pak aan, en als het scherm kapot gaat verlies je in 1 keer een hoop functies. Maar volgens mij waren er wel backup knoppen ergens.
Indrukken van knoppen op het scherm met pak aan, daar hebben ze wel over nagedacht :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 6 september 2018 @ 17:47:09 #121
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181730778
NASA_Nerd twitterde op donderdag 06-09-2018 om 15:51:38 No change to the 45th Weather Squadron's L-2 Launch Mission Execution Forecast for Saturday's SpaceX Falcon 9 launch with Telstar 18V. Launch window opens at 11:28pm EDT with 60% of acceptable conditions https://t.co/pJKpPc18OA reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 7 september 2018 @ 14:15:51 #122
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181750333
24 uur uitgesteld

SpaceX twitterde op vrijdag 07-09-2018 om 01:24:05 Now targeting September 9 launch of Telstar 18 VANTAGE from Pad 40 in Florida. Rocket and payload are healthy; additional time will be used to complete pre-flight checkouts. reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 9 september 2018 @ 23:20:17 #123
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181808203
SpaceX twitterde op zondag 09-09-2018 om 23:15:27 Falcon 9 and Telstar 18 VANTAGE are vertical on Pad 40 in Florida. Weather is 60% favorable for tonight’s four-hour launch window, which opens at 11:28 p.m. EDT. → https://t.co/gtC39uBC7z https://t.co/BScLG1xJD9 reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181958010
Vanavond, eigelijk dinsdag om 03:00 pas, dus voor nachtbrakers:
Nieuwe onthullingen over de Big F****** Rocket.

Oa wie dat de maanmissie betaald als 1ste ruimtetoerist + de nieuwe aanpassingen aan het ontwerp.



(Ja er ontbreken nog gridfins in deze renders)
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 17 september 2018 @ 10:00:08 #125
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181958442
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 09:37 schreef Jonmen het volgende:
Vanavond, eigelijk dinsdag om 03:00 pas, dus voor nachtbrakers:
Nieuwe onthullingen over de Big F****** Rocket.

Oa wie dat de maanmissie betaald als 1ste ruimtetoerist + de nieuwe aanpassingen aan het ontwerp.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(Ja er ontbreken nog gridfins in deze renders)
SPANNEND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 17 september 2018 @ 10:25:27 #126
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181958936
Merk wel dat het routine is geworden intussen. Ik mis de ene na de andere lancering :D Vroeger zag ik overal wel posts (hier en op Reddit). Nu helemaal niet meer en is er 'opeens' weer een lancering geweest :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 17 september 2018 @ 17:16:42 #127
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181965542
quote:
2s.gif Op maandag 17 september 2018 10:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Merk wel dat het routine is geworden intussen. Ik mis de ene na de andere lancering :D Vroeger zag ik overal wel posts (hier en op Reddit). Nu helemaal niet meer en is er 'opeens' weer een lancering geweest :P
Euhh..... helemaal gemist ja _O- Lanceertijd was ook heel ongelukkig voor ons :@
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 17 september 2018 @ 17:22:46 #128
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181965641
Ben wel benieuwd wie de miljonairs zijn die een rondje rond de maan gaan vliegen. Zou wel een stunt zijn als Musk 1 van de 2 is _O- Zou mij eigenlijk niet verbazen :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181978113
Yusaku Maezawa
En hij gaat een klein tiental artiesten meenemen



[ Bericht 50% gewijzigd door Jonmen op 18-09-2018 08:40:38 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 september 2018 @ 08:42:51 #130
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181978218
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 08:33 schreef Jonmen het volgende:
Yusaku Maezawa
En hij gaat een klein tiental artiesten meenemen

[ afbeelding ]
Ik las het ja. Ken hem verder niet :@ Spacemusic _O_

Vanavond maar ff de persco terugkijken :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 september 2018 @ 08:57:11 #131
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181978339
quote:
SpaceX reveals details of “private passenger” moon flight

EDITOR’S NOTE: Japanese billionaire Yusaku Maezawa announced Monday he has paid a deposit for a journey around the moon and back to Earth as soon as 2023 on SpaceX’s planned BFR rocket. Check back for a full story soon.


A year-and-a-half after announcing plans to launch two private citizens on a flight around the moon using the company’s Falcon Heavy rocket and Dragon capsule, SpaceX posted a tweet late Thursday announcing apparently revised plans to launch a “private passenger” on a moon flight using SpaceX’s new BFR rocket.

While the Falcon family of reusable boosters is currently flying, the reusable Saturn 5-class BFR, an acronym that stands for “Big Falcon (or fill in the blanks) Rocket,” has not yet been launched to orbit and the company has released few details about its design, development and test schedule.

But the heavy-lift rocket is the centerpiece of Musk’s plans to eventually launch crews and cargo to the moon, Mars and beyond.

“SpaceX has signed the world’s first private passenger to fly around the Moon aboard our BFR launch vehicle — an important step toward enabling access for everyday people who dream of traveling to space,” SpaceX tweeted late Thursday. “Find out who’s flying and why on Monday, September 17.”

A second tweet reminded readers that “only 24 humans have been to the Moon in history. No one has visited since the last Apollo mission in 1972.”

NASA plans to launch astronauts on a trip beyond the moon during the second flight of the agency’s new Space Launch System rocket in the 2022 timeframe. SpaceX did not say Thursday when its moon mission might take off.

The company sent out an email to reporters saying SpaceX CEO and chief designer Elon Musk planned to discuss the flight between 8:30 p.m. EDT and 10 p.m. Monday at company headquarters in Hawthorne, Calif. No other details were provided.



But the promised flight around the moon appears to mirror plans unveiled by Musk on Feb. 17, 2017.

“We’ve been approached to do a crewed mission beyond the moon from some private individuals,” he said at the time, not providing names or gender. “And they’re very serious about it. We plan to do that, probably in the fourth quarter of next year (2018). That would be on a Dragon 2 spacecraft and a Falcon Heavy rocket, which is due to do its maiden launch this summer.”

The Falcon Heavy’s maiden flight eventually slipped to February of this year and the Dragon crew capsule, currently under development to carry astronauts to and from the International Space Station, is now scheduled for its first unpiloted test flight in late November. The first test flight with NASA astronauts on board is planned for the late April timeframe.

In any case, seven months after unveiling plans for the first private-sector piloted moon mission, Musk revealed a revised Mars strategy that included development of the BFR with the long-range goal of replacing the Falcon family of boosters with a single, more powerful launcher.

The 350-foot-tall BFR’s first stage would use powerful Raptor engines burning densified, or super-cooled, liquid methane and liquid oxygen to lift 150 tons, or 300,000 pounds, to low-Earth orbit, roughly equivalent to NASA’s Saturn 5 moon rocket.

An artist’s impression of the BFR upper stage/spacecraft flying around the moon, released by SpaceX Thursday, shows seven engines firing at the base of a large vehicle with a shuttle-like tail fin, two stubby winglets and multiple windows.

By comparison, a Falcon 9 can carry about 50,000 pounds to LEO while the Falcon Heavy can manage about 141,000 pounds. The initial version of NASA’s Space Launch System rocket, being readied for an unpiloted maiden flight in 2020, will be able to boost about 26 tons beyond the moon.

The BFR first stage, like the first stage of the Falcon 9, will be fully reusable and capable of pinpoint landings back on the launch pad, Musk said last year.

Based on the SpaceX tweet Thursday, the company now plans to use the BFR for the moon mission instead of the Falcon Heavy, although there was no mention of the earlier flight.

It’s not yet known whether the passenger (or passengers) will simply loop around the moon on a free-return trajectory as in the original Falcon Heavy mission or whether the BFR might attempt to brake into orbit before returning to Earth.

It’s also not yet known when the company might attempt the mission, how much the unidentified passenger might pay, if anything, for his or her seat aboard the BFR or how many test flights are planned.

SpaceX has shaken up the launch industry, undercutting the competition with Falcon 9 rockets starting at just $60 million, tens of millions less than other rockets in its class, and perfecting technology to recover the first stage boosters so they can be refurbished and flown again.

SpaceX holds NASA contracts valued at more than $2 billion for 20 space station resupply flights and a $2.6 billion contract with the space agency to build and launch a piloted version of its Dragon capsule to ferry astronauts to and from the lab complex.

SpaceX also recently won a second long-term station resupply contract, with an unspecified value, for another half-dozen resupply missions through 2024. Those flights will use the Dragon 2 crew ship with seats and consoles removed to make way for cargo.

The company has successfully launched 15 Falcon 9s and one Falcon Heavy so far this year.

https://spaceflightnow.co(...)-moon-flight-monday/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181979214
Elon sprak wel van dat ze hopen te mikken op de test vlucht van de crew dragon in December.. :(
Weer een extra maandje wachten
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:01:01 #133
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181979309
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:54 schreef Jonmen het volgende:
Elon sprak wel van dat ze hopen te mikken op de test vlucht van de crew dragon in December.. :(
Weer een extra maandje wachten
Sowieso 2019 dus.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 18 september 2018 @ 19:30:57 #134
419487 Wertha
Friendly, but fierce.
pi_181990322
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:54 schreef Jonmen het volgende:
Elon sprak wel van dat ze hopen te mikken op de test vlucht van de crew dragon in December.. :(
Weer een extra maandje wachten
Liever een betere voorbereiding dan een dodelijke vlucht.
pi_181992560
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 19:30 schreef Vriezzer het volgende:

[..]

Liever een betere voorbereiding dan een dodelijke vlucht.
Is uncrewed dus dodelijk is ie sowieso niet :P
En degene in Q2 (stond normaal in April gepland - nu hebben ze zichzelf nog wat meer marge gegeven) is ook uncrewed. Dan gaan we de laatste block 4 lancering zien!

Maar inderdaad. Beter nu alle eventuele foutjes eruit halen, zodat ze geen verdere vertragingen meer oplopen indien het misgaat met een van de 2 testen.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 september 2018 @ 21:29:59 #136
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181993462
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:54 schreef Jonmen het volgende:
Elon sprak wel van dat ze hopen te mikken op de test vlucht van de crew dragon in December.. :(
Weer een extra maandje wachten
Welke testvlucht? Die onbemande naar het ISS of de crew escape op een oude Falcon?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 18 september 2018 @ 21:34:02 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181993535
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 september 2018 08:57 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Waarom zou een ruimteschip als het om de maan draait zijn motoren aanhebben?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 18 september 2018 @ 21:40:17 #138
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181993671
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou een ruimteschip als het om de maan draait zijn motoren aanhebben?
Omdat het leuker oogt dan een ruimteschip zonder vuur? Realistisch is het idd niet.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 18 september 2018 @ 21:41:24 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181993700
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 september 2018 21:40 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Omdat het leuker oogt dan een ruimteschip zonder vuur? Realistisch is het idd niet.
Komt door sf films en series waar ruimteschepen als vliegtuigen vliegen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181993928
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 september 2018 21:29 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Welke testvlucht? Die onbemande naar het ISS of de crew escape op een oude Falcon?
Crew escape is in Q2 2019.
De onbemande naar het ISS (die daar enkele weken moet blijven hangen) hopen ze te doen in december. Dan hangt er in december een Soyuz, Crew Dragon & Starliner aan het ISS _O_

Tussen de lijntjes stond dat ook in de reactie boven je bericht :6
pi_182332182
quote:
Onbemande testvlucht SpaceX Crew Dragon-capsule is uitgesteld tot januari 2019

De onbemande testvlucht van de SpaceX Crew Dragon-capsule is uitgesteld naar ergens in januari volgend jaar. Deze eerste vlucht zonder astronauten is al vaker uitgesteld. Bemande vluchten volgen waarschijnlijk pas in de tweede helft van april 2019.

De NASA laat weten dat de eerste onbemande testvlucht voor de Crew Dragon-capsule in januari 2019 plaatsvindt, gelet op de mogelijkheden om de capsule te kunnen koppelen aan het International Space Station. SpaceX werkt samen met NASA's Commercial Crew Program om de hardware en andere benodigdheden in ieder geval al in december klaar te hebben.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_182332238
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 11:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Jammer, maar waarschijnlijk nodig.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:25:53 #143
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182336341
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 11:25 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Jammer, maar waarschijnlijk nodig.
Starliner is ook uitgesteld. Wss iets bij NASA gok ik
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_182384044
Net teruggekeken, dat beeld vanuit de grond naar stage 1 met de cold gas thrusters *O* *O*
Ook de landing van stage 1 doet me terugdenken aan de FH O+
pi_182384629
In november staan er meerdere F9 lanceringen gepland mogelijk dat er dan een 1e trap voor de 3e x gelanceerd gaat worden. Eind dit jaar staat een lancerering van een Falcon Heavy gepland, hopelijk lukt het dan wel om de centerbooster te laten landen op een zeeplatform.

quote:
Nov. 19 Falcon 9 • Spaceflight SSO-A
Launch time: TBD
Launch site: SLC-4E, Vandenberg Air Force Base, California
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch with Spaceflight’s SSO-A rideshare mission, a stack of satellites heading into sun-synchronous polar orbit. Numerous small payloads will be launched on this mission for nearly 50 government and commercial organizations from 16 countries, including the United States, Australia, Finland, Germany, Singapore and Thailand. Delayed from July. [Oct. 3]

Nov. 27 Falcon 9 • SpaceX CRS 16
Launch time: 2119 GMT (4:19 p.m. EST)
Launch site: Cape Canaveral, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch the 18th Dragon spacecraft mission on its 16th operational cargo delivery flight to the International Space Station. The flight is being conducted under the Commercial Resupply Services contract with NASA. Delayed from Nov. 16. Moved forward from Nov. 29. [Sept. 21]

November Falcon 9 • Iridium Next 66-75
Launch time: TBD
Launch site: SLC-4E, Vandenberg Air Force Base, California
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch 10 satellites for the Iridium next mobile communications fleet. Delayed from October. [Sept. 6]

November Falcon 9 • Radarsat Constellation Mission
Launch time: TBD
Launch site: SLC-4E, Vandenberg Air Force Base, California
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch the Radarsat Constellation Mission for the Canadian Space Agency and MDA. Consisting of three radar Earth observation spacecraft launching on a single rocket, the Radarsat Constellation Mission is the next in a series of Canadian Radarsat satellites supporting all-weather maritime surveillance, disaster management and ecosystem monitoring for the Canadian government and international users. [June 29]
quote:
Late 2018 Falcon Heavy • Arabsat 6A
Launch window: TBD
Launch site: LC-39A, Kennedy Space Center, Florida
A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch the Arabsat 6A communications satellite for Arabsat of Saudi Arabia. Arabsat 6A will provide Ku-band and Ka-band communications coverage over the Middle East and North Africa regions, as well as a footprint in South Africa. Delayed from first half of 2018. [March 2]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 8 oktober 2018 @ 15:09:04 #146
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_182391666
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 09:04 schreef Digi2 het volgende:
In november staan er meerdere F9 lanceringen gepland mogelijk dat er dan een 1e trap voor de 3e x gelanceerd gaat worden. Eind dit jaar staat een lancerering van een Falcon Heavy gepland, hopelijk lukt het dan wel om de centerbooster te laten landen op een zeeplatform.

[..]

[..]

Ik denk dat we blij mogen zijn als die laatste twee F9 launches in December zijn en de FH ergens in Q1. SpaceX kennende is de voorlopige planning vaak erg optimistisch.

Sowieso heb ik het idee dat het de laatste paar maanden rustig is met SpaceX lanceringen, in ieder geval rustiger dan in de eerste helft van het jaar. Toen kon het niet op.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 8 oktober 2018 @ 15:20:39 #147
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182391937
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:09 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik denk dat we blij mogen zijn als die laatste twee F9 launches in December zijn en de FH ergens in Q1. SpaceX kennende is de voorlopige planning vaak erg optimistisch.

Sowieso heb ik het idee dat het de laatste paar maanden rustig is met SpaceX lanceringen, in ieder geval rustiger dan in de eerste helft van het jaar. Toen kon het niet op.
Vertraging FH heeft te maken met de klant en niet SpaceX ;)

2019 gaat een spannend jaar worden! Eerste crew dragon en eerste tests met BFR _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_182394308
quote:
6s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:20 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Vertraging FH heeft te maken met de klant en niet SpaceX ;)

2019 gaat een spannend jaar worden! Eerste crew dragon en eerste tests met BFR _O_
Denk dat alle vertragingen dit jaar te maken hebben met de klant. SpaceX heeft alle boosters al een tijdje klaar voor de klanten.

Van de crew dragon komt deels omdat NASA nog niet alles heeft gecertificeerd en ook omdat CRS16 vanaf eind november aan het ISS hangt voor een kleine 2 maand. Die willen ze beneden hebben als ze met de test de crew dragon aan het ISS koppelen.

Wacht nog maar een jaartje extra met BFR voor de eerste tests ;)
Maar ik verwacht wel 2 FH's in 2019 _O_ en de eerste fairing recovery! *O*
pi_183060398
quote:
NASA certificeert Falcon 9-raket voor belangrijke ruimtemissies

SpaceX is erin geslaagd om bij de NASA een zogenaamde Category 3-certificering te verkrijgen. Dat betekent dat de ruimtevaartorganisatie de belangrijkste missies van de NASA mag gaan verzorgen. Het certificaat wordt alleen uitgereikt bij betrouwbare raketten.

De certificering van de Falcon 9-raket wordt door SpaceX gezien als een belangrijke mijlpaal in de samenwerking met NASA, zo zegt een woordvoerder van een bedrijf in een statement dat door Space.com is gepubliceerd. De zogenaamde Category 3-certificering werd onlangs uitgereikt door NASA waardoor SpaceX met zijn Falcon 9-raket kritieke missies voor NASA mag uitvoeren; hiervoor is een betrouwbaarheid van 90 tot 95 procent nodig. De Falcon 9 had al een Category 2-certificering, behaald in 2015, waarbij een betrouwbaarheid tussen de 80 en 90 procent nodig is.

SpaceX voert al langer missies uit voor NASA met de Falcon 9-raket, maar ook voor andere klanten. Zo is de Falcon 9-raket veelvuldig gebruikt voor satellietlanceringen. In de meeste gevallen noteert SpaceX een succesvolle lancering, en tegenwoordig lukt het ook steeds vaker om de eerste trap van de Falcon 9 weer intact op aarde te laten landen, zodat deze kan worden hergebruikt.

Momenteel wordt er een krachtigere versie van de Falcon 9 ontwikkeld, de Falcon Heavy. Hiervan is een testvlucht gedaan, maar voor commerciële doeleinden is de raket nog niet ingezet.
Volgens de huidige planning aanstaande donderdag weer een lancering met een F9.
quote:
Nov. 15 Falcon 9 • Es’hail 2
Launch window: 2046-2229 GMT (3:46-5:29 p.m. EST)
Launch site: LC-39A, Kennedy Space Center, Florida

A SpaceX Falcon 9 rocket will launch the Es’hail 2 communications satellite. Built by Mitsubishi Electric Corp. and owned by Qatar’s national satellite communications company Es’hailSat, Es’hail 2 will provide television broadcasts, broadband connectivity and government services to Qatar and neighboring parts of the Middle East, North Africa and Europe. Es’hail 2 also carries the first amateur radio payload to fly in geostationary orbit. Delayed from August. Delayed from Nov. 14.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_183168961
Nog een dikke 2 uur te gaan!
Hopelijk mooie beelden!
*O* *O*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 19:41:55 #151
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183169379
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 19:24 schreef Jonmen het volgende:
Nog een dikke 2 uur te gaan!
Hopelijk mooie beelden!
*O* *O*
*O* *O* *O* *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 15 november 2018 @ 20:00:22 #152
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183169854
Vanaf 21.45 dus? :9
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_183169902
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 20:00 schreef heywoodu het volgende:
Vanaf 21.45 dus? :9
Klopt!
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 20:08:03 #154
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183170075
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 20:00 schreef heywoodu het volgende:
Vanaf 21.45 dus? :9
Liftoff 21:45. Stream zal rond 21:30 beginnen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 20:14:46 #155
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183170271
We hebben nog 4 andere lanceringen dit jaar :) Eerstvolgende al op 19 november. 2019 gaan we goed beginnen met een Crew Dragon en een Falcon Heavy *O* *O* *O* *O* _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 15 november 2018 @ 20:17:30 #156
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183170355
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 20:14 schreef Nikonlover het volgende:
We hebben nog 4 andere lanceringen dit jaar :) Eerstvolgende al op 19 november. 2019 gaan we goed beginnen met een Crew Dragon en een Falcon Heavy *O* *O* *O* *O* _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Wanneer? :@
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 20:19:28 #157
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183170425
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 20:17 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Wanneer? :@
Crew Dragon (demo) is 8 januari en FH staat nog op NET jan.

https://spacexnow.com/upcoming.php
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183171104
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 20:14 schreef Nikonlover het volgende:
We hebben nog 4 andere lanceringen dit jaar :) Eerstvolgende al op 19 november. 2019 gaan we goed beginnen met een Crew Dragon en een Falcon Heavy *O* *O* *O* *O* _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Die van de 19de vertrekt vanuit LA!
Dus dan zien we Mr. Stevens nog een keer in actie. :9~ (8> En volgens het laatste nieuws, vertrekt Mr. Stevens daarna naar de Oostkust voor in December nog een 2tal pogingen te doen in 2018.
Ze zijn afgelopen maanden een paar keer bezig geweest met oefeningen, dus ik hoop dat het ze nog gaat lukken dit jaar ~:)
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 20:57:24 #159
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183171551
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 20:42 schreef Jonmen het volgende:

[..]

Die van de 19de vertrekt vanuit LA!
Dus dan zien we Mr. Stevens nog een keer in actie. :9~ (8> En volgens het laatste nieuws, vertrekt Mr. Stevens daarna naar de Oostkust voor in December nog een 2tal pogingen te doen in 2018.
Ze zijn afgelopen maanden een paar keer bezig geweest met oefeningen, dus ik hoop dat het ze nog gaat lukken dit jaar ~:)
Yeah! Lanceringen vanaf Vandenberg zijn het tofst! _O_

Gaat ie serieus naar Florida? Hoe gaat ie varen dan, is er ergens een kanaal van Cali naar de Golf van Mexico? Is anders een teringeind varen volgens mij. Ik dacht trouwens dat er voor de oostkust een tweede mr steven in aanbouw was, maar dat kan ik mis hebben.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183172086
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 20:57 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Yeah! Lanceringen vanaf Vandenberg zijn het tofst! _O_

Gaat ie serieus naar Florida? Hoe gaat ie varen dan, is er ergens een kanaal van Cali naar de Golf van Mexico? Is anders een teringeind varen volgens mij. Ik dacht trouwens dat er voor de oostkust een tweede mr steven in aanbouw was, maar dat kan ik mis hebben.
Hij zal wel via het panamakanaal gaan geloof ik. Armen zullen afgebroken worden, over land worden vervoerd. Dit zal het gemakkelijkste zijn.
https://eu.floridatoday.c(...)anaveral/1998666002/

Zolang het fairing vangen niet lukt, denk ik niet dat ze met een 2de zullen beginnen ;)
Eerst zien wat ze allemaal nodig hebben (mss meer snelheid, dedicated achteruit motor, wendbaarheid etc.)
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 21:20:58 #161
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183172181
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 21:17 schreef Jonmen het volgende:

[..]

Hij zal wel via het panamakanaal gaan geloof ik. Armen zullen afgebroken worden, over land worden vervoerd. Dit zal het gemakkelijkste zijn.
https://eu.floridatoday.c(...)anaveral/1998666002/

Zolang het fairing vangen niet lukt, denk ik niet dat ze met een 2de zullen beginnen ;)
Eerst zien wat ze allemaal nodig hebben (mss meer snelheid, dedicated achteruit motor, wendbaarheid etc.)
Oohja, het Panamakanaal. :) :)
Aan de oostkust kunnen ze in ieder geval vaker oefenen :)

Dat 2e schip, was in de war met een nieuwe ASDS :@ A Shortfall of Gravitas
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183172214
Eventjes kijken.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 21:26:12 #163
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183172313
quote:
7s.gif Op donderdag 15 november 2018 21:22 schreef Infection het volgende:
Eventjes kijken.
*O* *O* *O* *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183172444
We hebben beeld!
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 15 november 2018 @ 21:33:45 #165
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183172489
"Hij is langer dan de spanwijdte van een Boeing 747" vind ik wel een matige vergelijking. Ik zou eigenlijk niet anders verwachten dan dat een raket langer is dan een vliegtuig breed is :@
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 15 november 2018 @ 21:44:58 #166
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183172779
Minuutje :9
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 21:46:08 #167
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183172807
YEAH!!!!!!!!!!! *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 15 november 2018 @ 21:46:19 #168
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183172811
_O_ :9~
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_183172832
_O_
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 21:52:30 #170
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183172913
Wow! Ufo langs stage 1 _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 15 november 2018 @ 21:53:25 #171
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183172926
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 21:52 schreef Nikonlover het volgende:
Wow! Ufo langs stage 1 _O-
Vliegje
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 21:54:19 #172
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183172940
Landing burn 8-)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 15 november 2018 @ 21:54:55 #173
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183172954
Geland :D

Beetje laat geschakeld wel :(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 21:54:55 #174
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183172956
Yeahh!!!!!! Daar staat ie
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183172970
Beetje jammer dat we de landing niet zagen.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 21:55:38 #176
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183172973
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 21:54 schreef heywoodu het volgende:
Geland :D

Beetje laat geschakeld wel :(
Ja ;(

Beeld is erg onstabiel vandaag :'(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183173000
Pauze!
Gaan we de octograbber in werk zien? :P

Nee dus -O- jammer
pi_183173056
quote:
Het coole is dat SpaceX hier zelf mee afkomt.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 22:09:38 #180
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183173303
quote:
10s.gif Op donderdag 15 november 2018 21:53 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Vliegje
Iets te groot voor een vliegje :P Afval wat is vrijgekomen bij het loskoppelen ofzo denk ik? Is te zien vanaf T+6:02. Ging echt rakelings langs stage 1. Lijkt mij best gevaarlijk :@

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183173397
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 22:09 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Iets te groot voor een vliegje :P Afval wat is vrijgekomen bij het loskoppelen ofzo denk ik? Is te zien vanaf T+6:02. Ging echt rakelings langs stage 1. Lijkt mij best gevaarlijk :@

[ afbeelding ]
Is blijkbaar iets dat aan de motoren vasthing (ijs of een stuk debris).
https://i.gyazo.com/c4acc05d3db85cccf3970c1aef74b6cf.mp4
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 22:20:15 #182
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183173523
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 22:14 schreef Jonmen het volgende:

[..]

Is blijkbaar iets dat aan de motoren vasthing (ijs of een stuk debris).
https://i.gyazo.com/c4acc05d3db85cccf3970c1aef74b6cf.mp4
Dank voor t filmpje! Na een paar keer kijken komt t idd van de motoren lijkt wel ja :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 15 november 2018 @ 22:20:33 #183
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183173528
deployment! geslaagde missie :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 16 november 2018 @ 18:41:26 #184
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183188928
quote:
Amerikaans ruimtevaartbedrijf SpaceX mag 12.000 satellieten in de ruimte brengen



Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft van de Amerikaanse federale autoriteiten toestemming gekregen om in de jaren twintig een constellatie van 11.943 satellieten in de ruimte te brengen voor wereldwijde internettoegang aan hoog debiet.

Ter vergelijking: sinds de Sovjetrussische Spoetnik in 1957 heeft de mensheid iets meer dan achtduizend objecten de ruimte ingeschoten, zo berekende het Ruimtevaartbureau van de Verenigde Naties. Het telt er nu nog 4.880, maar volgens het Amerikaanse leger zijn er minder dan 2.000 nog actief. De constellatie van SpaceX zal het aantal meervoudig opdrijven. En dan zijn er nog concurrerende projecten van andere bedrijven zoals OneWeb dat 900 satellieten voorziet.

De federale communicatiecommissie FCC liet weten dat zij de lancering van 7.518 kunstmanen door SpaceX heeft goedgekeurd, na in maart al het licht op groen voor 4.425 andere stuks te hebben gezet. Hiervan is nog geen enkel exemplaar gelanceerd. Het bedrijf van Elon Musk heeft zes jaar tijd om de helft van het pakket in de ruimte te brengen en negen jaar voor het geheel.

SpaceX wil die satellieten in een zeer lage baan opereren: een hoogte tussen 335 en 346 km, of onder de baan van het Internationaal Ruimtestation dat op ongeveer 400 km hoogte rond onze planeet wentelt. Probleem is dat een zo lage baan aanhouden moeilijk is en dat kleine satellieten een korte levensduur, enkele jaren, hebben. De FCC liet nog andere bedrijven toe honderden kunstmanen te lanceren: Kepler (140), Telesat (117) en LeoSat (78).

https://www.hln.be/wetens(...)te-brengen~a904ee0c/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183237955
quote:
SpaceX stelt lancering hergebruikte Falcon 9 met Nederlandse satelliet uit

SpaceX heeft de lancering van de Falcon 9-raket, die onder andere een Nederlandse satelliet zou meenemen, uitgesteld. Het ruimtevaartbedrijf wil extra inspecties uitvoeren. Bij de lancering wordt voor het eerst een rakettrap voor de derde keer gebruikt.

Op Twitter zegt SpaceX een nieuwe lanceerdatum bekend te zullen maken nadat de inspecties zijn uitgevoerd. De Nederlandse start-up Hiber, die een satelliet meestuurt met de lancering, laat in een e-mail weten dat het uitstel vermoedelijk drie tot zes dagen is. De lancering was gepland voor maandag 19.32 uur Nederlandse tijd.

Voor de lancering is SpaceX van plan om een rakettrap te gebruiken die al twee keer eerder is gebruikt. Het is voor het eerst dat het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk een booster voor de derde keer lanceert. Misschien hebben de extra controles daarmee te maken, al geeft SpaceX geen details over de inspecties die het wil uitvoeren.

De rakettrap die zal worden gebruikt, werd in mei dit jaar ingezet om een communicatiesatelliet voor de regering van Bangladesh te lanceren. In augustus werd de booster gebruikt voor de lancering van een satelliet voor PT Telekom Indonesia. De lancering die nu is uitgesteld, is een zogenaamde rideshare-missie, de Smallsat Express, om in totaal 64 kleine satellieten te lanceren.

Het Nederlandse Hiber stuurt zijn eerste nanosatelliet mee voor het Hiberband-netwerk. Dat lpgan, ofwel low power global area network, bestaat uit nanosatellieten op een hoogte van 600km die voor wereldwijde dekking moeten zorgen.
Binnenkort kunnen we de 3e herlancering gaan meemaken van een F9 ^O^
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 19 november 2018 @ 11:59:24 #186
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183239282
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:41 schreef Nikonlover het volgende:
Probleem is dat een zo lage baan aanhouden moeilijk is en dat kleine satellieten een korte levensduur, enkele jaren, hebben
Is de levensduur korter omdat ze meer brandstof gebruiken voor koerscorrecties?
Is het dan goedkoper om ze hoger te laten vliegen/zweven? Of is dat dan weer zoveel duurder dat ze beter elk X jaar nieuwe laagvliegende lanceren?
pi_183239652
quote:
5s.gif Op maandag 19 november 2018 11:59 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Is de levensduur korter omdat ze meer brandstof gebruiken voor koerscorrecties?
Is het dan goedkoper om ze hoger te laten vliegen/zweven? Of is dat dan weer zoveel duurder dat ze beter elk X jaar nieuwe laagvliegende lanceren?
Ik vermoed dat het te maken heeft met luchtweerstand die wrijving en dus energieverlies(terugval naar aarde) oplevert.
quote:
Atmospheric Drag on Satellites
Spacecraft in LEO experience periods of increased drag that causes them to
speed-up, lose altitude and finally reenter the atmosphere. Short-term drag effects are generally felt by spacecraft <1,000 km altitude in an atmospheric region called the thermosphere.

Drag increase is well correlated with solar Ultraviolet (UV) output, and atmospheric heating
that occurs during geomagnetic storms. Recently lower atmospheric tidal effects have been
modeled in satellite drag response.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_183240706
quote:
Elon Musk hint op 'radicale verandering' bij Big Falcon Rocket

Elon Musk, de oprichter van SpaceX, heeft op Twitter laten weten dat er een 'radicale verandering' aan zit te komen bij de Big Falcon Rocket. Deze reusachtige raket is op dit moment in ontwikkeling en moet in zijn geheel herbruikbaar worden.

Musk meldt op Twitter alleen dat er sprake is van een nieuw ontwerp waarover hij erg enthousiast is. Hij omschrijft het als 'heerlijk contra-intuïtief'. Als antwoord op een vraag van een gebruiker of het ontwerp van de Big Falcon Rocket weer is veranderd of dat hij enkel sprak over het recentste ontwerp, zegt Musk dat er sprake is van een 'radicale verandering'. De SpaceX-topman gaf geen details over wat deze verandering precies inhoudt.

Het zou niet de eerste keer zijn dat het ontwerp wordt aangepast. Zo werd in september duidelijk dat SpaceX de BFR gaat inzetten voor de voor 2023 geplande toeristenvlucht om de maan en dat onder meer de motorenconfiguratie van de tweede trap van de raket was gewijzigd. Die bestaat nu uit zeven gelijke Raptor-motoren in plaats van de eerdere configuratie met twee verschillende motoren. Verder werd het ruimtevaartuig verlengd en zijn bijvoorbeeld canards toegevoegd, kleine vleugeltjes aan de voorkant van het ruimtevaartuig.

Elon Musk meldt ook dat SpaceX niet langer van plan is om ook de tweede rakettrap van de Falcon 9 geschikt te maken voor hergebruik. Het bedrijf laat de eerste rakettrappen van de Falcon 9-raketten steeds verticaal landen en intact terugkeren naar de aarde, zodat ze kunnen worden hergebruikt voor nieuwe lanceringen. Binnenkort volgt de eerste Falcon 9-lancering met een eerste rakettrap die al twee keer eerder is gebruikt.

In plaats van het volledig herbruikmaar maken van de Falcon 9, versnelt SpaceX de plannen voor de Big Falcon Rocket, aldus Musk. De eerste orbitale vlucht van deze 118 meter hoge raket zou in 2020 kunnen plaatsvinden. Volgens de officiële planning is het de bedoeling dat in 2022 alvast twee BFR-schepen richting Mars gaan en dat in 2024 ook astronauten naar de rode planeet vliegen. Het lijkt er echter op dat dat schema met twee jaar wordt opgeschoven. De genoemde radicale wijziging van het ontwerp kan het schema eventueel ook nog beïnvloeden.
Het continu wijzigen en tweaken van ontwerpen terwijl delen van de raket waarschijnlijk al gemaakt worden door SpaceX is iets dat nogal ongebruikelijk is in de ruimtevaart industrie. Ben benieuwd wat het contra-intuïtief nieuw ontwerp voor radicale verandering brengt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 08:32:33 #189
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183258513
elonmusk twitterde op dinsdag 20-11-2018 om 05:42:22 Renaming BFR to Starship reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 20 november 2018 @ 08:33:14 #190
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183258518
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 13:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het continu wijzigen en tweaken van ontwerpen terwijl delen van de raket waarschijnlijk al gemaakt worden door SpaceX is iets dat nogal ongebruikelijk is in de ruimtevaart industrie. Ben benieuwd wat het contra-intuïtief nieuw ontwerp voor radicale verandering brengt.
Bij Elon is dat heel gebruikelijk :-)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183291631
flatoday_jdean twitterde op woensdag 21-11-2018 om 16:22:18 NASA, SpaceX targeting Jan. 7 for uncrewed Demo-1 test flight of Crew Dragon from KSC's pad 39A to the ISS. reageer retweet
*O* *O* *O* *O* *O* *O*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 22 november 2018 @ 09:51:31 #192
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183299495
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Jonmen het volgende:
flatoday_jdean twitterde op woensdag 21-11-2018 om 16:22:18 NASA, SpaceX targeting Jan. 7 for uncrewed Demo-1 test flight of Crew Dragon from KSC's pad 39A to the ISS. reageer retweet
*O* *O* *O* *O* *O* *O*
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:26 schreef Jonmen het volgende:
flatoday_jdean twitterde op woensdag 21-11-2018 om 16:22:18 NASA, SpaceX targeting Jan. 7 for uncrewed Demo-1 test flight of Crew Dragon from KSC's pad 39A to the ISS. reageer retweet
*O* *O* *O* *O* *O* *O*
Woei!!!!!!!!!!!!!! Aftellen maar *O* *O* *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 22 november 2018 @ 10:39:02 #193
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183300233
TGMetsFan98 twitterde op donderdag 22-11-2018 om 02:44:16 A new FCC permit suggests SpaceX is making progress towards Starship hop tests in South Texas. Here is the permit: https://t.co/uZrPMfyPpEAnd here is the associated "exhibits list," shown below: https://t.co/TABFtEqmnl. https://t.co/xBRtP0K4Vg reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183308342
28 november is de volgende geplande vlucht (degene die normaal maandag zou moeten vliegen :) )
pi_183485143


2 3 december Space X Falcon 9 (3x vlucht van booster 1046)
3 december Soyuz Nieuwe crew voor het ISS!
4 december SpaceX CRS (zal wel verplaatst worden door de nieuwe crew lancering)
7 december ULA Delta IV Heavy
10 december Rocket Lab Electron
18 december SpaceX Falcon 9 - GPS III
30 december SpaceX Iridium - Gaat Mr. Steven dan nog aan westkust zijn, of zou deze dan al naar de Oostkust zijn gevaren?
7 januari SpaceX Crew Dragon DEMO uncrewed

[ Bericht 1% gewijzigd door Jonmen op 02-12-2018 12:53:56 ]
  maandag 3 december 2018 @ 18:34:27 #196
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183518433
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 3 december 2018 @ 19:09:38 #197
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183519110
Hopelijk gaat het vandaag wel lukken! :-D

Hier de stream van SpaceX zelf:

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 3 december 2018 @ 19:26:00 #198
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183519436
Mr steven 8-)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 3 december 2018 @ 19:26:57 #199
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183519455
Wow 64 small sats
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 3 december 2018 @ 19:34:13 #200
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183519644
Liftoff *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')