abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 5 mei 2018 @ 01:40:00 #26
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_178946995

Plac Zamkowy en Royal Palace in de avond


Presidential Palace


Holy Cross Church in de avond


Staszic Palace in de avond


Palace of Culture and Science verlicht in de avond


Palace of Culture and Science verlicht in de avond
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_178953429
Leuk verslagje met mooie foto's.

:)
Voor wat foto's, kijk hier
  zaterdag 5 mei 2018 @ 17:52:27 #28
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_178956164
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 15:02 schreef polariteit het volgende:
Leuk verslagje met mooie foto's.

:)
Dank je :)
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 20:47:59 #29
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_178958883
Dag 5: Lazienki Park en de Nowy Swiat

Dit is de laatste dag van mijn trip naar Polen. Ik vlieg aan het eind van de middag weer terug naar Nederland vanaf vliegveld Warschau Frédéric Chopin (Lotnisko Chopina), dus heb nog wel even de tijd om de stad verder te verkennen. Mijn nacht in het hotel was prima, want het bed was goed en het was lekker stil. De keuze bij het ontbijtbuffet hier is ook erg ruim, waarbij je hier zelfs nog je eigen sap kunt persen en samenstellen en je eigen wafels kunt maken. Maar voor de wafelmaker staat de hele tijd een rij, dus heb ik daar geen gebruik van kunnen maken. De kwaliteit van het ontbijt is verder wel in orde, waardoor ik voldoende vol zit om de dag weer door te komen.

Vanuit mijn hotel ga ik weer met de bus op weg, de stad in. Daarbij gebruik ik de app Jakdojade: public transport. Een zeer handige app voor het busvervoer in de grote steden van Polen. Uiteraard kun je er vertrektijden mee zien en opzoeken welke bus je moet hebben, maar je zoekopdracht wordt ook steeds bijgewerkt, waardoor je steeds ziet wanneer de volgende bus of tram vertrekt. En zelfs terwijl je in de bus zit geeft de app nog aan hoeveel haltes je nog moet hebben en waar je op dat moment, door handig gebruik te maken van de GPS functie. Mede door deze app was het eenvoudig om het Lazienki Park (Łazienki Królewskie) te bereiken.

Dit stadspark is zeer sfeervol en is vrij groot. En doordat het niet helemaal vlak is, wordt de bewoonde wereld al snel aan het oog onttrokken. Aan het begin van het park staat het Chopin Monument (Pomnik Fryderyka Chopina). Deze componist maakte furore in de 19e eeuw en is nu nog steeds wereldberoemd, daarom ook niet vreemd dat hij op meerdere plekken wordt vereerd. En in Warschau is er een Chopin museum te vinden. In het park betreft het een standbeeld van de beste man. En vlakbij dit monument kun je ook nog de botanische tuinen vinden.


Chopin Monument

De belangrijkste plek van het park ligt echter vrijwel in het midden. Lazienki is namelijk ook onderdeel van de Royal Route. Die je vanaf het oude centrum via dit park uiteindelijk naar het Wilanow Palace (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie) voert. Een enorm paleis met grote tuinen eromheen die ook wel het Poolse Versailles wordt genoemd. Het schijnt een schitterend paleis te zijn, maar ligt zodanig ver uit de route (een slordige tien kilometer van het centrum), dat het voor mij niet haalbaar is om vandaag nog te bezoeken. Waarbij het die grote afstand tot het levendige deel van de stad er wel voor heeft gezorgd dat het paleis volledig ongeschonden uit de oorlog is gekomen.

In Lazienki Park staat ook een paleis. Het Palace on the Island (Pałac na Wyspie). Een paleis dat gebouwd is op een kunstmatig aangemaakt eiland midden in het park. Stanisław II August Poniatowski, de laatste koning van het Pools-Litouwse rijk had hier zijn intrek genomen eind 18e eeuw. Tegenwoordig is het gebouw open voor bezoekers en kun je er in de buurt ook nog een museum en een amfitheater vinden. En daarnaast nog diverse fraaie bijgebouwen en tuinen die bij het paleis horen. Het is een grote trekpleister in dit deel van de stad, want het is ook wat drukker dan elders. En veel mensen gaan ook binnen een kijkje nemen. Zelf trekt mij dat in dit geval niet zo, maar wel is het paleis mooi om van een afstand te bekijken. En dan met name aan de waterkant, waardoor het de naam (op het eiland) ook wat meer eer aandoet.


Palace on the Isle

Ondertussen heb ik de belangrijkste plekken in het park wel gezien (gezien de oppervlakte is het hele park zien een illusie), waarna ik het aan de zijkant verlaat om naar de hoek van het park te lopen. Daar aan gekomen ligt namelijk niet heel veel verder een interessante kerk die ik graag nog even zie. Inmiddels beginnen de temperaturen wel aardig op te lopen. Het zou niet veel later 29 graden worden, zonder een wolkje aan de lucht. En i.t.t. andere dagen staat er helaas geen zuchtje wind, waardoor er nauwelijks verkoeling is. Toch loop ik op dat moment nog vrolijk door naar de kerk.

Deze Church of the Holiest Saviour (Kościół Najświętszego Zbawiciela) staat aan een rotonde een paar honderd meter van Lazienki Park vandaan. Helaas is een van de twee torens van de kerk ingepakt, waardoor niet alles te zien is. Desondanks is de kerk het aanzien zeker meer dan waard. Heel oud is de kerk niet, want de bouw werd in 1901 gestart en pas in 1927 afgerond. Om vervolgens nog geen twintig jaar later al met de grond gelijk gemaakt te worden tijdens de oorlog. Maar gelukkig hebben ze ook deze kerk weer heropgebouwd. Dat ging nog best snel, want al in 1948 was de kerk weer klaar, maar dat was dan wel zonder de fraaie torens. Hiervoor werd pas in 1955 toestemming gegeven om ook die weer te reconstrueren. De communisten waren namelijk niet zo’n fan van deze uiting van religie. En zelfs toen de toestemming er kwam, was er nog de eis dat de torens niet zichtbaar mocht zijn in het panoramabeeld van de stad.


Church of the Holiest Saviour

Vanaf deze kerk besluit ik om weer wat richting het centrum te gaan, waarbij tegelijkertijd weer langs een aantal bijzondere plekken zou komen. Het scheelde dat de ene helft van de straat in de schaduw lag waardoor het wat beter uit te houden was. Mijn zonnebril hoefde ik dan ook niet steeds op te houden, maar toen ik deze af deed vloog een van de glazen eruit en stuiterde op de grond. Het resultaat, een flink stuk uit het glas en gezien het duurder is om het te laten maken, heb ik mijn zonnebril daarom in de dichtstbijzijnde prullenbak gedeponeerd. Ondertussen had ik alweer een paar paleisgebouwen gezien en sprongen de diverse ambassades links en rechts als paddenstoelen uit de grond. Deze kun je dan ook veelvuldig vinden als je de hele Royal Route afgelopen zou hebben. Mijn plan was dat zeker niet. Daarvoor was het toch wel te warm en benauwd.

Aan het einde van de lange laan waarover ik liep lag een verkeersplein met aan alle kanten wel fraaie gebouwen. Waarvan de St. Alexander's Church (Kościół Św. Aleksandra) het meest in het oog sprong. Deze kerk is qua stijl gebaseerd op het Pantheon in Rome en wordt heden ten dage vooral gebruikt om diensten te houden voor doofstommen. De belangrijkste priester in de begintijden de kerk onder zijn hoede nam, was namelijk de oprichter van het in de buurt gelegen instituut voor doofstommen en blinden. En tijdens WOII was het de ontmoetingsplek voor geallieerde spionnen. Uiteindelijk kon ook deze kerk de bombardementen niet doorstaan, waarna het wel al snel na de oorlog weer werd opgebouwd.


St. Alexander’s Church

In deze buurt heeft bijna elk gebouw wel zijn historie. Waardoor je op elke plek eigenlijk wel iets interessants kunt vinden. Zelf loop ik om bovenstaande kerk heen richting een rotonde die is vernoemd naar Charles de Gaulle. Die wordt namelijk nog steeds geëerd in de Poolse hoofdstad, want hij was mede verantwoordelijk voor het neerslaan van een aanval van de Bolsjewieken in de jaren twintig, kort na WOI. De Gaulle woonde die jaren zelf in Warschau. En kon zo de Polen dus een handje helpen, al voorkwam hij er ook mee dat de Russen niet zomaar verder konden oprukken naar Parijs. Aan de rotonde met zijn naam staat een standbeeld van hem. Pal voor het voormalige hoofdkwartier van de communisten.

De rotonde is sowieso wel een belangrijk punt in de stad. De weg waar ik hiervoor op liep was namelijk Nowy Swíat (nieuwe wereld), die modern Warschau verbind met de oude stad. Kort voorbij de rotonde loopt deze weg dan ook over in de laan waar ik gisteren was. En haaks op deze weg loopt de Aleje Jerozolimskie, een weg die al sinds 1772 de stad doormidden splijt. En midden op de rotonde staat het meest vreemde monument wat je zult tegenkomen in Polen (en waarschijnlijk ver daarbuiten). Het is The Palm, een metershoge palmboom waar je aandacht zeker wel door wordt getrokken. Eigenlijk is het helemaal geen palmboom. Nee het is een kunststof en metaal constructie (zodanig gemaakt dat deze wel heen en weer kan wuiven in de wind) die is gemaakt t.b.v. een project voor moderne kunst genaamd Greetings From Jerusalem.


The Palm

De kunstenares is een Poolse die op vakantie was in Israël en vond dat Warschau wel wat exotische uitstraling erbij kon krijgen. Uiteindelijk werd het kunstwerk in 2002 op de rotonde geplaatst. Dat zou in eerste instantie tijdelijk zijn, maar de inwoners van de stad vonden het zo’n grappig en gek ding dat ze besloten hebben om het toch maar te laten staan. Zelfs de mensen die het eerst niets vonden. Maar de lokale bewoners zijn het wel gewend om te moeten leven met een veranderende stad en aparte gebouwen. De meesten zijn immers ook al steeds beter gewend aan het immense PKiN waarvan het topje alweer boven de rest van de gebouwen uitsteekt. En na linksaf geslagen te zijn, richting het centraal station is niet veel later de toren weer in vol ornaat te zien, maar deze keer van een andere kant.


Palace of Culture and Science

Ik heb op dat moment nog wel redelijk wat tijd over voordat ik terug moet naar mijn hotelkamer. Maar de droge warmte maakt het niet heel erg prettig om rond te blijven lopen. Daar ik nog wat Zloty’s over heb besluit ik om een bus tour te nemen van een van de hop on hop off bussen die de stad rijk is. Zo zie ik de stad ook nog even op een andere manier en dan ook nog eens op het gemakje. De beginhalte bevindt zich tussen het centraal station en PKiN in. En ik ben niet de enige die het idee heeft opgevat om de tour te doen, want er staat een flinke rij. Wat uiteindelijk bij het instappen voor de nodige vertraging zorgt. Want zoals ik wel gewerd heb zijn Polen niet zo heel vlot als het om ticketverkoop gaat. Het helpt daarbij niet dat de verkoper/buschauffeur een hufter eerste klas is (het blijft toch typisch dat ze of heel vriendelijk of dat juist totaal niet zijn) die met meerdere mensen ruzie staat te voeren over contant betalen met grote briefjes. Zelf betaal ik gepast, dus heb ik er geen last van.

Na enkele minuten oponthoud kan de bus dan toch vertrekken en rijdt daarbij eerst langs het PKiN. Verder komt de bus nog langs het Warsaw Uprising Museum (wat helaas toch echt een andere keer ervan moet komen), de oude stad, de moderne stad om via Lazienki Park terug uit te komen bij het centraal station. In andere steden heb ik ook wel eens een keer zo’n hop on hop off bus genomen. Die vond ik toch wel wat meer de moeite waard. Het is dat ik nog wat geld over had en ik even geen zin had om rond te lopen, maar toch nog een stuk van de stad wilde zien, anders was het een behoorlijke teleurstelling geweest. Al had ik het dan ook niet gedaan.

Wel is het dan een mooie tijd om terug te gaan naar het hotel. Daar aangekomen heb ik nog een klein uur voordat ik de bus naar het vliegveld moet pakken. Het hotel heeft een eigen bus shuttle daar naartoe, maar de laatste gaat al om halfeen dus daar heb ik niet zoveel aan. Geen groot probleem, omdat de reguliere bus er ook binnen een minuut of zes is. Maar het is een beetje slordig dat ze dat niet vermelden bij de informatie over de shuttle service. Omdat ik toch nog best veel tijd over heb kan ik zelfs nog even gaan douchen, daarna nog uitgebreid uitdampen en op mijn gemak mijn laatste spullen in mijn koffer stoppen. Het is voor het eerst dat ik een late uitcheck heb bij een hotel en het is mij gelijk zeer goed bevallen. Je gaat zo toch een stuk frisser het vliegtuig in dan normaal. Bij het verlaten van het hotel werp ik nog één blik op de stad om vervolgens de bus naar het vliegveld op te zoeken. En zelfs hier, op een kilometer of vijf afstand kun je het PKiN nog zien liggen.


Zelfs vanuit mijn hotel is de toren te zien.

Binnen enkele minuten vanaf het hotel zit ik met de bus op het vliegveld. Gelukkig zijn er, ondanks de problemen op Schiphol die nacht en ochtend, geen vertragingen of uitgevallen vluchten daarnaartoe. Mijn vlucht staat gewoon op tijd gepland. De hal waar je binnen komt om in te checken bij deze vluchthaven is een mix van overzichtelijk en totaal niet overzichtelijk. Zo is inchecken vrij eenvoudig, maar zoek je nog even naar de security scan. Die is op dat moment nogal druk, want er staat een flinke rij. Gelukkig ben ik ruim op tijd (gewoon twee uur van te voren), waardoor dat geen probleem hoort te zijn.

Dat is het ook niet, want de rij schiet (i.t.t. de gemiddelde rij voor kaartverkoop in Polen) steeds flink in gang. En dat terwijl de aanloop naar de diverse plekken om de controle te doorlopen. Iedereen komt namelijk binnen door een smalle doorgang en kan vervolgens uit acht balies/banden kiezen. Daarbij is er geen enkele aanwijzing of sturing wie welke kant op moet of mag. Iedereen kiest voor zich of haarzelf. Maar dat gaat hier bijzonder goed. Iedereen verdeeld zich vrij evenredig over de verschillende plekken (ondanks dat sommigen lastiger te bereiken zijn dan anderen), waardoor ook dat redelijk vlot gaat. En zelf kom ik ook zonder problemen erdoorheen.

Zodra je door dit deel heen ben kom je in de vertrek terminal aan. Hierbij kom je veel winkels en restaurants tegen. Ik kijk alvast welke gate ik moet hebben, zodat ik straks precies weet waar ik moet zijn. Om daarna even een kijkje te nemen in het aanbod van horecagelegenheden en restaurants. En dat is vrij divers. Waardoor je er best wel even kunt vermaken. En ook genoeg keuze hebt wat je wilt eten. Zelf eet ik ook even wat om daarna nog even wat voor mijn twee kleine nichtjes te kopen. Daarmee ben ik tenminste ook mijn laatste Zloty’s kwijt.

Kort daarna neem ik plaats in de buurt van mijn gate. En eigenlijk niet veel later mogen we het vliegtuig al in. Al duurt dat alsnog wel lang, omdat het vliegtuig vol zit en eerst alle sky priority vliegers nog voorrang krijgen. Uiteindelijk kan ik ook gaan boarden en kan zelfs mijn spullen nog in het luik boven mijn stoel kwijt. Normaal niet bijzonder, maar wel bij een vlucht als deze. Elke stoel is namelijk bezet en bijna iedereen heeft handbagage koffers bij zich. Daarvoor is nauwelijks plaats, waardoor de cabin crew er nog aan te pas moet komen om alles passend te krijgen. Het duurt zodanig lang dat het zelfs wat vertraging oplevert.

Maar dan kunnen we dan toch eindelijk vetrekken van Warschau Airport. Een vliegveld wat mij na een lichte aarzeling toch wel erg goed bevallen is zo voor deze keer. De vlucht terug is dat eigenlijk ook wel. Hoewel de stoel al weer wat minder zit dan op de heenvlucht (het is ook een ander model vliegtuig), maar echt schokkend is het ook weer niet. Dat is de lichte turbulentie ook niet die er is bij het dalen en landen op Schiphol. De overgang van het weer in Warschau en Nederland is dat dan weer wel. Waar het daar bijna dertig graden en windstil is, is het in Nederland amper tien graden met regen en flinke windstoten. Welkom terug!

Maar dat drukt de pret van de reis absoluut. Want ik heb heel veel plezier gehad aan mijn reis. Wat is Krakau een ontzettend mooie, leuke en sfeervolle stad. Warschau staat daar absoluut nog wel een stukje onder, maar ook die stad is ontzettend sfeervol en prachtig om te zien. Daar waar Krakau altijd al door mensen wordt aangeraden om te bezoeken, kan ik iedereen aanraden om toch vooral ook Warschau niet over te slaan. Al is het maar voor een dag.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  maandag 7 mei 2018 @ 22:20:35 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179001466
Tof verslag; veel info & veel foto's ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 mei 2018 @ 22:47:00 #31
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179002240
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 22:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
Tof verslag; veel info & veel foto's ^O^
Dank je :)
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator woensdag 9 mei 2018 @ 14:49:35 #32
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_179041482
Wat een verslagen Refdefine! En ze lezen ook prima weg! *O* Veel herkenbare dingen gezien uit Warschau en Krakau gaat op de to-do list.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 9 mei 2018 @ 18:19:51 #33
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179046138
quote:
14s.gif Op woensdag 9 mei 2018 14:49 schreef ijs_beer het volgende:
Wat een verslagen Refdefine! En ze lezen ook prima weg! *O* Veel herkenbare dingen gezien uit Warschau en Krakau gaat op de to-do list.
Dank je ijs_beer :) Leuk dat het herkenbaar is.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator maandag 14 mei 2018 @ 15:24:40 #34
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_179155617
Bijgelezen. :).
Mooi verslag weer van je! Niet alle foto's werken hier, maar van wat ik zie: Prachtig!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 14 mei 2018 @ 16:16:39 #35
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179156685
quote:
14s.gif Op maandag 14 mei 2018 15:24 schreef UIO_AMS het volgende:
Bijgelezen. :).
Mooi verslag weer van je! Niet alle foto's werken hier, maar van wat ik zie: Prachtig!
Dank je! Geen idee hoe dat met de foto's komt. Gebruik bewust geen imgur, omdat dat vaak problemen geeft.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator maandag 14 mei 2018 @ 17:33:22 #36
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_179157999
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:16 schreef Redefine het volgende:
Dank je! Geen idee hoe dat met de foto's komt. Gebruik bewust geen imgur, omdat dat vaak problemen geeft.
Na een refresh deden ze het opeens weer allemaal. Geen probleem dus.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 14 mei 2018 @ 17:57:26 #37
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179158425
quote:
14s.gif Op maandag 14 mei 2018 17:33 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Na een refresh deden ze het opeens weer allemaal. Geen probleem dus.
Ah oké, gelukkig maar. Heb het soms ook wel op het forum dat foto's niet landen en na verversen wel.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_179202215
Mooi verslag, Redefine. Met een paar weken zit ik zelf in Krakau en dit is een mooie opwarmer.
Ik ga alleen met een georganiseerde trip naar de zout ijn en naar aanleiding van jouw verslag ben ik erg benieuwd hoe ik het vind.
  woensdag 16 mei 2018 @ 21:55:49 #39
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179207395
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 18:02 schreef Meridiaan het volgende:
Mooi verslag, Redefine. Met een paar weken zit ik zelf in Krakau en dit is een mooie opwarmer.
Ik ga alleen met een georganiseerde trip naar de zout ijn en naar aanleiding van jouw verslag ben ik erg benieuwd hoe ik het vind.
Dank je Meridiaan. Leuk dat je ook naar Krakau gaat. Alvast heel veel plezier gewenst, het is echt een prachtige stad. En naar de zoutmijn gaan met lage verwachtingen, dan kan het misschien juist leuk zijn (en er zijn zeker delen die wel de moeite waard zijn).
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  FOK!fotograaf donderdag 17 mei 2018 @ 16:09:12 #40
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_179222017
Wat is Polen toch ook een ontzettend prachtig land O+

Mooi verslag, dank daarvoor!
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  donderdag 17 mei 2018 @ 18:24:06 #41
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179224727
quote:
17s.gif Op donderdag 17 mei 2018 16:09 schreef fraubitch het volgende:
Wat is Polen toch ook een ontzettend prachtig land O+

Mooi verslag, dank daarvoor!
Dank je! En Polen is heel mooi ja. Want buiten die steden nog heel veel meer te bieden.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_179513766
Wat een heerlijk reisverslag is dit zeg. Poh, je schrijft echt geweldig _O_
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  † In Memoriam † donderdag 31 mei 2018 @ 15:55:47 #43
368283 ato
pi_179514366
Complimenten voor je reisverslag, alsof ik daar ook ben.
Je beschrijft het goed, Polen heeft inderdaad mooie steden en er is veel te zien. ^O^ _O_
Life can be a bitch, so like it..
  donderdag 31 mei 2018 @ 17:09:09 #44
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179515997
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2018 15:34 schreef Nexum het volgende:
Wat een heerlijk reisverslag is dit zeg. Poh, je schrijft echt geweldig _O_
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 15:55 schreef ato het volgende:
Complimenten voor je reisverslag, alsof ik daar ook ben.
Je beschrijft het goed, Polen heeft inderdaad mooie steden en er is veel te zien. ^O^ _O_
Dank beiden :)
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 21:36:29 #45
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_179627863
Leuk verslag, ik heb in november vorig jaar een vergelijkbare trip gemaakt (Krakau met een dagje Warschau tussendoor). Goede foto's, je hebt een betere camera dan ik. :P
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 5 juni 2018 @ 21:50:38 #46
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179628179
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 21:36 schreef Ewelina het volgende:
Leuk verslag, ik heb in november vorig jaar een vergelijkbare trip gemaakt (Krakau met een dagje Warschau tussendoor). Goede foto's, je hebt een betere camera dan ik. :P
Dank je :) Zal toen wel koud geweest zijn. Camera is mijn telefooncamera (LG G6), maakt inderdaad wel mooie foto's. Al ben ik er op de een of andere reden niet super tevreden mee (behoorlijk wat ruis op de foto's en wat andere punten die ik bij mijn LG G4 nog niet had).
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 21:54:49 #47
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_179628254
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 21:50 schreef Redefine het volgende:

[..]

Dank je :) Zal toen wel koud geweest zijn. Camera is mijn telefooncamera (LG G6), maakt inderdaad wel mooie foto's. Al ben ik er op de een of andere reden niet super tevreden mee (behoorlijk wat ruis op de foto's en wat andere punten die ik bij mijn LG G4 nog niet had).
Kijk en vergelijk:Krakau (en eventueel een andere stad!) Al heb ik niet zoveel van Warschau gezien, maar ik was er ook met een andere reden dan jij.

Het was inderdaad koud. :D
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 5 juni 2018 @ 22:06:55 #48
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179628449
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 21:54 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Kijk en vergelijk:Krakau (en eventueel een andere stad!) Al heb ik niet zoveel van Warschau gezien, maar ik was er ook met een andere reden dan jij.

Het was inderdaad koud. :D
Bedankt voor de link. Zal het topic zo weer eens een keer kicken (dat verdiend het wel). Ik zag net dat ik je verslag destijds al eens had gelezen (omdat ik later er naartoe zou gaan). Vond het toen al een leuk verslag. En even teruggekeken en beetje gelezen geeft het veel herkenning. Vooral Krakau in de avond is mooi O+ En veel dingen over de zoutmijn zijn erg herkenbaar:

quote:
Daar volgde meteen een grote domper, want de mijn was superdruk en ik heb meer dan drie kwartier moeten wachten voordat ik de propvolle lift in kon.

Toen ik eindelijk weer buiten was, was ik een beetje gedesoriënteerd want je komt ergens anders uit dan waar je binnenkomt. En zo toeristisch als de mijn was, zo slecht was het station ineens te vinden! Nergens een bordje te bekennen.
De muurschilderingen zijn ook leuk overal. Heb je in Podgórze de St. Joseph Kerk overigens nog gezien? En Krakus Mound?
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 5 juni 2018 @ 22:08:46 #49
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179628477
En ja, jouw bezoekje aan Warschau was wel om een wat andere reden. Daardoor heb je de stad niet echt mee kunnen krijgen. Jammer want het is echt een hele leuke stad. Al is het wel verschil dat het weer bij jou die dag geloof ik niet echt denderend was. Terwijl bij mij het super weer was. Sowieso een enorm verschil, toen was het koud, bij mij de laatste dag bloedheet.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 23:03:21 #50
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_179629716
Krakau staat ook hoog op mijn must visit lijstje. Ik kende jouw verslag al maar die van Ewelina gemist. Bedankt allebei! En brrr, ben echt even stil van het Auschwitz verslag ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door MaJo op 05-06-2018 23:11:39 ]
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')